صفحه 1:
ا E به نام خذا
۱ تئوری طرح و برنامه ريزى Crt
Yer jul
صفحه 2:
تحولات شهرسازی
در طول تاريخ بخصوص اواخر قرن نوزدهم صاحب نظران لعم از
جنرافیدانان سعماران جامع ه شناس ان و.. نظريات در جهت تل ا
شهر .نقشه. شکل و.. ارائه دارند و این بحث ها مورد مطالعه قرار گرفت.
به عنوان مثال هیپوداموس اصول پیشنهادی در شهرسازی را جهت
تامین آسایش ساکنین و تهیه نیازلت روزمره ارائه داد. وی معتقد بود
شهر بلید از محله هلیی تشکیل شود که ساکنین محله بتوانند نیازهایا
خود را از زار نزدیک خود فراهم کنند.
با لین همه خاطر توسعه صنعت و مشکلات ناشی از آن و تاسیس مراکز
صنعتی و علمی گامی اساسی در حل مسائل شهری برداشته شد و نظریه
های مختلف ارائه شد:
۱ کامیلوزیته و رفرم شهرها
۲ اتوراكثررو ايجاد فضاى باز ادر محلات
۳ ابنزرهوارد و شهر های gb مانند
۴ وحدت شهر و محیط طبیعی آن« نظریه پتریک گوس»
۵. شهرهای نواری مانند «نظریه سریا ای ما تا»-
۶ شهر صنعتی «نظریه تونی گارنیه»
۷ طرح واحدهای خودیار« نظریه کلرنس پری»
ب طرح ناحيه أى براى زتداكى «لرنس_أشتاين»ا
eee oboe
+ طرح لوكور بوزية
۱. طرح فرانک لویدرایت
صفحه 3:
۱.کامیلوزیته و رفرم شهرها:
کامیلوزیته در کتاب خوده شهرسازی» بازگشت به شيوه های قرون وسطی
پیشنهاد نمود . او میخواست زشتی معمولی شهر اواخر قرن نوزدهم را از میان
بردارد و شهر را به قضای هنری آراسته کند. قوائین شهرسازی او به اینکه
« شهر باید حافظ منافع و ضامن و خوشبختی ساکنین خود باشد» خلاصه
میتوان کرد.
aS cb al pS ob
© كشودن ميادين و شهرها یا نتقال مجسمه ها و برج ها به یک گوشه میدان
#ايجاد باغجه در حیاط آپارتمان های عمومی برای حفاظت از آنها مقابل
سروصدا بود.
«خیابان ها به میدلن می پیوست و توازن زیبایی خلق کرد
صفحه 4:
۲ اتوواگنر و ایجاد فضای باز در محلات:
واگنر به نسل خووش بین به صنعت تعلق داشت ولی در نهایت به اين نتیجه
رسیده بود که نواحی سبز و خرم در قسمت های مسکونی ایجاد کند تا زشتی
های شهر را کمتر کند . در ابتدا متوجه شد تنها این کار کافی نیست .
او در طرح خود فضایی باز و نسبتا وسیع در مرکز محله پیش بینی کرده آن را
مرکز تنفس نامید.
در این طرح آپارتمانهای مسکونی پنج طبقه که در لروپا معمول بود تکرار میشد
اما قدرت سامان دادن به شهر توسط واگنر و بقیه افراد از بین رفته بود.
أو اولين نفرى بود ک دریافت شهر مدرن براساس احتیاجات ساکنین طرح بايد
شود و هدف او ایجاد محیط سالم برای افراد متوسط جامعه بود و خواستار شد
نواحی شهر مالکیت عمومی یابند تا زمین دست سودجویان نیفتد.
صفحه 5:
تلبنزیهاوارد و شهر هاوباغ ملنند 3.٠.
فكر ايجاد شهرهای باغ مانند از جانب ابنزرهاوارد انگلیسی اولرد نظریه
غالبا شهرهاى باغ مآنند هاواردءاز وأقعيات (oe ere
خود ی ی از جنیه های مضر انقلاب صنعتی و ازبین بردن محلات
شهرهای بزرگ را حل نمیکند
فقیرنشین حاصل از صنعت آورد. پيشنهاد هاوارد:
هاوارد در طرح های خود به صنعت و تجارت هم توجه کرد و مغازه ها بین
#كارخانه ها بهنواحی دست نخورده روستایی منقل شود و مردم برای کار و زندگی به
2 آهن در بخش معین.
این نقاط مهاجرت کنند.
یکی از ویژگی های ee و
* هاوارد در شهرهای باغ مانند شهر را ses ihe Read
بندی داخلی شهر به مفهوم« خودیار»آن بیشتر مورد توجه بود و هریک از ,
a eee كائرة بيروتي و قايرة ee خیابان
تصمیات فرعی يا منطقه اى از امكانات محدود يك شهر بهره مند ميشد. طر.
اصلى شهر به عرش 1١8 متر قرار ميكيرد ك واجد درختان و جمن به غنوان ساید بان
cab ie gas Oe alae SS i Lal cos le ۳
نود ee ee ee كاركاه ها و
فضای سبز آن به باغچه کنار خانه ها تبدیل شد.
کارخانه ها پیشبینی شده بود در پارکی مدور در میان شهر بنا های عمومت] رگ
اختصاص al بود.
صفحه 6:
صفحه 7:
Fp Safi Ss
aa a ge ey Sk زگ دوم
ریگ سوم - کیان الا وس یر تاد
ee دام
باغ خهرهای فرداس از اد
ی
دق سس
مر ی که رم ردنر اب ردق ریا
ely (Ya gt ah ری هر
صفحه 8:
۴. وحدت شهر و محیط طبیعی آن« نظریه پتریک گدس»:
کوس از دید زیست شناسی به قضیه شهرساری نگاه مبکرد, او در کتاب خود به
:نام «تکامل تفریجی شهر هاگ نطریه خود را اینگونه مطرح کرد
به نظلر ككدس شهر از محيط طبيعي كد در أن به وجود آمده جدابى نايذير است و
تنها وقتى ميتوان
مطالعه قرار كيرند بايه هاى اقتصادى أن شناخته شود و ريشه هاى تاريخى آن
«معلوم كردد
صفحه 9:
«شهرهاینواییمانند «نظریه سربالیما تا.5
سریا ای ما تا یک مهندس راه اسپانیایی بود و بسته به تخصص خود طرح خود را برای
شهرهای نواری مانند عرضه داشت. در آن دوران ترامواهای برقی افتاده بود در طرح
وى شهر در امتداد خطوط تراموا به صورت توار مانت ادامه می دابد و تواحی مسکونی
و صنعتی در دو جانب این خطوط قرار میگیرن. در دوران زندگی او در حومه یک شهر
.كوجك رویای او شکل گرفت و سپس در دهه سوم قرن حاضر به اين فكر بروز رسيد
صفحه 10:
۶.شهر صنعتی «نظریه تونی گارنیه»:
ابتكار تونى كارنيه فرانسوى طرح یک شهر کامل برای سکونت ۳۵۰۰ نفر بو که آن را شهر صنعتی
نامید در کنار ترسیم خیابان ها و بنا های اصلی شهر به جزئیات آن هم پرداخت . گارنیه در طرح
خود برای اجزا شهر, خانه هاءمدارس «ايستكاه هاى راه آهن «بيمارستان ها و... نقشه بيشنهاد ميكرد
«توجه آن به جزئيات شهر: نقشه كلى را تحت تاثیر قرار نمیداد (برخلاف معاصرانش) ک قدمی
بلند براى بيشرفت در شهرسازى بود
طرح كارنيه عوامل فقط شهرء محل كار . محل سكونت ٠ تفرجكاه و... با كمربندى سبز از قسمت
صنعتى شهر جدا بود. راه آهن و زيرزمين , خانه ها در ميان بارك و خيابان هاى اصلى دور از محل
سکوئت یود
صفحه 11:
۷.طرح واحدهای خودیار« نظربه کلرنس پری»:
بطور کلی پی از انقلاب صنعتی و انباشته شدن شهرها از جمعیت شاغل در
,بخش صنعتی نقطه نظرهای متفاوتی ی توسعه شهرها صورت گرفت
:کلرس پری طرح واحد خودیار خود را مطرح ساخت ک ویژگی هایی داشت
۴ هاعلصلیباید از میانسافتهایمسکونیگنوند (بسیرلمونآنب اشن al,
Malo tal begat شبکه رله هایبلخلیسه صورتکوچه هایب نب
.طرلحىميشود
جمعيتمحله هاىومسكونى هتر لسستك برمبناوضرورياتو محدوهم*
عملكرد يكمدرسه لبتليوث كل كير ند( جمعيتمبنائةتورى: 0٠ نفر)
صفحه 12:
تلوری واحد همسایگی کلرنس بری.
سار
۰
aaron
# واحد های مسکونی :منطقه واحد های مسکونی جهت سکونت ۱۰۰۰ خانوار یا
۰۰۰ خانوار در نظر گرفته شده است.
* در زمینه خیابان ها و معابر عمومی هر واحد خودیار به وسیله راه های اصلی
احاطه شده و همه گونه آمادگی برای پذیرش ترلفیک لرائه میدهد. اجرلی این
طرح تحت شرایط زیر عملی میباشد:
زمینها دور از بخش مرکزی شهر ها و زمين هاى خالى يه اندازه ميباشد.
_ در شهر ها و حومه هاى نوساز كه هنوز داراى زمين هاى خالى و يك اندازه
و
در بخش های داخلی شهر ها ک طرح های نوسازی به مقیاس وسیع تری
plant میگیرد.
صفحه 13:
۸.طرح ناحیه ای برای زندگی«کلرنس_اشتاین»:
:مشخصات کلی برای زندگی جمعیت ساکن در این محله مسکونی
عسزی از که ووخدفاک اجه با Hig? تالمح روچودالید *
#غالب خیابان های نواحی مسکونی بهتر لست بن بست يا با انتهاى بسته يه
سموغياتراف كلمب جود ابطرلظولحد همسايكى إيجاد شد و لنرا دور صيزند
يكخكريس يكاشكلى ازکوند واخیر Sard slags dle Selina یا دو
موز (طبقنخاکلی؟ تجازی ور فخظب یکی وضیلدا عمور باب بط وچ < آاهینک ند
© بين اين مراكز مسكونى و تاسیسات حائل شده و فاصله آن حداکثر تا یک
مایل تا این مرکز باشد.
صفحه 14:
؛مطالتانی انم شده که خصوصیات این طرج را محدود ميكند
٩طرح رلدبرن_ _سازمان عمومی:
Sey ugg shes or cesar | است که
یی بیس آفیی بلزيسة ادش واربقري طيرفخانه هاو كاراقها ميكشائد *
هر بسن خانه تهاعیظ صورت رگر وهی یحادز بسشوید. ی بوک ,هام بزر گك به
و ای یم یرسک ارف و بیش
بكولماكن مسكوتي اذ وام هاي جلها دثر لاله ریک خط قرار دارند. هدف
“oy Shee oe 8 Ge Say ee دای یار
99
ره
راه های موتوری هم به طرف خانه هایی است ک در سمت راست آنها پارکها
le طرح جمعیت ۲۵۰۰ نفر و افراد.آن به طبیعیت نزدیکترند و آسایش
as 1
رامش بیشتری تامین میگردد. برای جلوگیری از حوادث ناگوار پياده رو هایی
.ساخته ميشود
صفحه 15:
۰ طرح لوکور بوزیه:
اين طرح يا توجه به عصر ماشين و : پس از انقلاب,صنعتی + مرکز ش
Se er را و یوم در
باه امنا تراکم ترافیک نٌ 4 جابجا: 1
bale Sire urs tas A See wet air
«میسازد که فضای سب به حد کافی وم شهر های برجمعیت است
مدر فجاورث أين منطقة ساحتماق شاى عمومى ولخارى رار داري
در آیه نوع راه با ت ترافیک دیده. 5
Seth tee el شک درو زمین هی با از شهر
رلجهاعسةصيو ص تم ركز تسرلفيكسدكين*
y ’, * 5 01
ale ge خپاه مین ۲۰۰۰ نفر در هكتار و آپارتمان های مسکونی ۸ طبته
fa sti Gots ins هکتار در نظر گرفته شده است
صفحه 16:
۱ طرح فرانک لویدرایت:
به خاطر توسعه خطی, فرانک لوا پیشنهاد و توزیع منابع ء محیط های
تجاری, مسکن و تاسیسات عمومی را دد كه اراضی کشاورزی در طول شبکه
های راه آهن و بزرگراه ها مستقر کرد. در این طرح کلیه تسهیلات شهری از
فضای ورزشی » هتل «مسافرخانه و پارکینگ گرفته تا مراکز تجاری آموزشی
تفریحی پیش بیتی گردیده است.
وی پیشنهاد میکند که تمام فعالیت ها به طور یکنواخت در همه نقاط شهر
پراکنده شوند ولی در صورتی قابل اجرا است ک از نظر زمات و هزینه هقرون
به صرفه باشد.
صفحه 17:
Seb طرج
ee pee
eres
aye
صفحه 18:
تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از نئوری های شهری:
بطور کلی در تئوری های شهری نقطه نظرهای متفاوتی وجود دارد اما همه
آنها در چند اصل مشترکند:
#حل یا کاهش آثار ماشینیسم در شهر ها
#عنصر اصلی همه طرح ها شبکه راه ها بوده است به خاطر کاهش مسائل
بغرنج شهری و اینکه عامل موثر برای جریان مطلوب زندگی آمد و شد
جمعیت می باشد.
صفحه 19:
نتیجه نظریه ها:
see ۳3 و و
اه
۳ خرچ ae 0
اكز
Chel ge جوا مرن مه قزر درد را بیش از حد به
ابدرطون الكو شمك فياك ملهيجوه كنتديروامسيريزء صلير شاه _يجلوند es
.شكل سازماندهى راه هاى اصلى و فرعى برترى نسبت به بقيه دارد
صفحه 20:
به نام خدا
تئوری طرح و برنامه ریزی شهری
استاد:
دکتر ...
اعضا:
عارفه ...
ستایش ...
الهه ...
پاییز 1403
:تحوالت شهرسازی
در طول تاری خ بخص وص اواخ ر قرن نوزده م ص احب نظران اعم از
.1کامیلوزیته و رفرم شهرها
.2اتوواگنر و ایجاد فضای باز در محالت
جغرافیدانان،معماران،جامع ه شناس ان و ...نظریات در جه ت توسعه
.3ابنزرهاوارد و شهر های باغ مانند
شهر ،نقشه ،شکل و ...ارائه دارند و این بحث ها مورد مطالعه قرار گرفت.
.4وحدت شهر و محیط طبیعی آن« نظریه پتریک گوس»
ب ه عنوان مثال هیپوداموس اص ول پیشنهادی در شهرس ازی را جهت
.5شهرهای نواری مانند «نظریه سریا ای ما تا»
تامی ن آس ایش س اکنین و تهی ه نیازات روزمره ارائ ه داد .وی معتقد بود
.6شهر صنعتی «نظریه تونی گارنیه»
شه ر بای د از محل ه های ی تشکی ل شود ک ه س اکنین محل ه بتوانند نیازهای
خود را از بازار نزدیک خود فراهم کنند.
با ای ن هم ه خاط ر توس عه ص نعت و مشکالت ناش ی از آ ن و تاسیس مراکز
.7طرح واحدهای خودیار« نظریه کلرنس پری»
.8طرح ناحیه ای برای زندگی«کلرنس_اشتاین»
.9طرح رادبرن_سازمان عمومی
صنعتی و علمی گامی اساسی در حل مسائل شهری برداشته شد و نظریه
های مختلف ارائه شد:
.10طرح لوکور بوزیه
.11طرح فرانک لویدرایت
.1کامیلوزیته و رفرم شهرها:
کامیلوزیته در کتاب خود« شهرسازی» بازگشت به شیوه های قرون وسطی
پیشنهاد نمود .او میخواست زشتی معمولی شهر اواخر قرن نوزدهم را از میان
بردارد و شهر را به فضای هنری آراسته کند .قوانین شهرسازی او به اینکه
« شهر باید حافظ منافع و ضامن و خوشبختی ساکنین خود باشد» خالصه
میتوان کرد.
کارهایی ک در این طرح کرد:
* گشودن میادین و شهرها یا انتقال مجسمه ها و برج ها به یک گوشه میدان
*ایجاد باغچه در حیاط آپارتمان های عمومی برای حفاظت از آنها مقابل
سروصدا بود.
*خیابان ها به میدان می پیوست و توازن زیبایی خلق کرد
.2اتوواگنر و ایجاد فضای باز در محالت:
واگنر به نسل خووش بین به صنعت تعلق داشت ولی در نهایت به این نتیجه
رسیده بود که نواحی سبز و خرم در قسمت های مسکونی ایجاد کند تا زشتی
های شهر را کمتر کند ،در ابتدا متوجه شد تنها این کار کافی نیست .
او در طرح خود فضایی باز و نسبتا وسیع در مرکز محله پیش بینی کرده آن را
مرکز تنفس نامید.
در این طرح آپارتمانهای مسکونی پنج طبقه که در اروپا معمول بود تکرار میشد
اما قدرت سامان دادن به شهر توسط واگنر و بقیه افراد از بین رفته بود.
او اولین نفری بود ک دریافت شهر مدرن براساس احتیاجات ساکنین طرح باید
شود و هدف او ایجاد محیط سالم برای افراد متوسط جامعه بود و خواستار شد
نواحی شهر مالکیت عمومی یابند تا زمین دست سودجویان نیفتد.
:ا-ب-نزر-هاوارد و ش-هر هایب--اغ م-ان-ند 3.
فکر ایجاد شهرهای باغ مانند از جانب ابنزرهاوارد انگلیسی پیشنهاد شد .هاوارد نظریه
غالبا شهرهای باغ مانند هاوارد،از واقعیات دور است و کوچک و مسائل
خود رادر کتابش با هدف هایی از جنبه های مضر انقالب صنعتی و ازبین بردن محالت
شهرهای بزرگ را حل نمیکند
فقیرنشین حاصل از صنعت آورد .پیشنهاد هاوارد:
هاوارد در طرح های خود به صنعت و تجارت هم توجه کرد و مغازه ها بین
*کارخانه ها به نواحی دست نخورده روستایی منقل شود و مردم برای کار و زندگی به
مساکن قرار داد و کارخانه ها در کنار شهر یا راه آهن در بخش معین.
این نقاط مهاجرت کنند.
یکی از ویژگی های طرح هاوارد تقسیمات فرعی شهر است به اصطالح منطقه
** هاوارد در شهرهای باغ مانند شهر را به صورت چند دایره متحدالمرکز تصویر کرد،
بندی داخلی شهر به مفهوم« خودیار»آن بیشتر مورد توجه بود و هریک از
بناهای عمومی دور میدان در مرکز این دوایر ،بین دایره بیرونی و دایره میانی خیابان
تصمیات فرعی یا منطقه ای از امکانات محدود یک شهر بهره مند میشد .طرح
اصلی شهر به عرض 135متر قرار میگیرد ک واجد درختان و چمن به عنوان سایه بان
هاوارد پس از سالها نشان داد ک پیوندی بین روستا و شهر بود ک رفته رفته
بود ،دایره بیرونی نواحی زراعی شهر محسوب میشود .قسمتی نیز برای کارگاه ها و
فضای سبز آن به باغچه کنار خانه ها تبدیل شد.
کارخانه ها پیشبینی شده بود .در پارکی مدور در میان شهر بنا های عمومی بزرگ
اختصاص یافته بود.
. 4وحدت شهر و محیط طبیعی آن« نظریه پتریک گدس:»-
گوس از دید زیست شناسی به قضیه شهرسازی نگاه میکرد ،او در کتاب خود به
:نام«تکامل تدریجی شهر ها» نظریه خود را اینگونه مطرح کرد
به نظر گدس شهر از محیط طبیعی که در آن به وجود آمده جدایی ناپذیر است و
تنها وقتی میتوان به ساختمان آن پی برد ک وضعیت طبیعی آب و هوایی آن مورد
مطالعه قرار گیرند پایه های اقتصادی آن شناخته شود و ریشه های تاریخی آن
.معلوم گردد
»:ش-هرهاین-وار-یم-ان-ند «ن--ظری-ه س-ریاا-یم-ا ت--ا5.
سریا ای ما تا یک مهندس راه اسپانیایی بود و بسته به تخصص خود طرح خود را برای
شهرهای نواری مانند عرضه داشت .در آن دوران ترامواهای برقی افتاده بود در طرح
وی شهر در امتداد خطوط تراموا به صورت نوار مانند ادامه می یابد و نواحی مسکونی
و صنعتی در دو جانب این خطوط قرار میگیرند .در دوران زندگی او در حومه یک شهر
.کوچک رویای او شکل گرفت و سپس در دهه سوم قرن حاضر به این فکر بروز رسید
.6شهر صنعتی «نظریه تونی گارنیه»:
ابتکار تونی گارنیه فرانسوی طرح یک شهر کامل برای سکونت 3500نفر بود که آن را شهر صنعتی
نامید در کنار ترسیم خیابان ها و بنا های اصلی شهر به جزئیات آن هم پرداخت .گارنیه در طرح
خود برای اجزا شهر ،خانه ها،مدارس ،ایستگاه های راه آهن ،بیمارستان ها و ...نقشه پیشنهاد میکرد
.توجه آن به جزئیات شهر ،نقشه کلی را تحت تاثیر قرار نمیداد (برخالف معاصرانش) ک قدمی
بلند برای پیشرفت در شهرسازی بود
در طرح گارنیه عوامل فقط شهر ،محل کار ،محل سکونت ،تفرجگاه و ...با کمربندی سبز از قسمت
صنعتی شهر جدا بود .راه آهن و زیرزمین ،خانه ها در میان پارک و خیابان های اصلی دور از محل
.سکونت بود
.7طرح واحدهای خودیار« نظریه کلرنس پری»:
بطور کلی پی از انقالب صنعتی و انباشته شدن شهرها از جمعیت شاغل در
.بخش صنعتی نقطه نظرهای متفاوتی برای توسعه شهرها صورت گرفت
:کلرس پری طرح واحد خودیار خود را مطرح ساخت ک ویژگی هایی داشت
های ص لین باید از م یانب اف تهایم سکون یب گذر ند (پ یرا مونآ نب اش ند)*
را ه ا
ن ستج هتآرا م شم حله*
های ب
ش بکه را ه هایدا خ لیب ه ص ور تک وچ ه ب
.ط را ح یم یشود
ج معیتم حله هایم سکون یب هتر ا س تک ب رم بنایض رور یاتو م حدود ه *
کل گیرند(ج معیتم بنایت ئور ی 500ن فر)
ع ملکرد ی کم در س ه ا ب تدا ی یش ب
* واحد های مسکونی :منطقه واحد های مسکونی جهت سکونت 1000خانوار یا
5000خانوار در نظر گرفته شده است.
* در زمینه خیابان ها و معابر عمومی هر واحد خودیار به وسیله راه های اصلی
احاطه شده و همه گونه آمادگی برای پذیرش ترافیک ارائه میدهد .اجرای این
طرح تحت شرایط زیر عملی میباشد:
زمینها دور از بخش مرکزی شهر ها و زمین های خالی یه اندازه میباشد.
در شهر ها و حومه های نوساز که هنوز دارای زمین های خالی و یک اندازه
میباشد.
در بخش های داخلی شهر ها ک طرح های نوسازی به مقیاس وسیع تری
انجام میگیرد.
. 8طرح ناحیه ای برای زندگی«کلرنس_اشتاین»:
:مشخصات کلی برای زندگی جمعیت ساکن در این محله مسکونی
لمحله
محله ا
آید*.
وجودیاد ه
صور تپ
مختلف ب
نقاط یم م ای
دردود ن
ینح
نبیآ
خدماتهایج
فروشگاهتداهای ویو پ ار ک
بعضیه مازدر س ه ا ب
م*حدود
غالب خیابان های نواحی مسکونی بهتر است بن بست یا با انتهای بسته به
ا*س .ت
گی ی جاد ش ده و آ نرا دور م یزند.
بیایند.وا حد همسای ا
بوجود ا طرا ف
ترافیکص لیدر
های
سوییابان ا
*خ
یک یا دو
متشکل از
دبیرستانیآو ید.
ل وجود م
بوسیلهب
همسایگیدر دا خ
واحدیرم سکون ی
سهیو غ
سکون
گروهدا گان ه م
* بیکخشج
وسیله
(طبق
آید.ینک ند
وجود ام
بها ی یرا ت
پیاده تد
عبور س ه ا ب
دماتم در
فضاییک بهه خ
تجاریه وب اشد
شکل)گ سترد
معیتنداز ه
ا
مرکزج
*.
* بین این مراکز مسکونی و تاسیسات حائل شده و فاصله آن حداکثر تا یک
مایل تا این مرکز باشد.
:مطالعاتی انجام شده که خصوصیات این طرح را محدود میکند
.9طرح رادبرن_سازمان عمومی:
ن ستک وتاه ف قط ی کخ ط س رو ی سد هنده م یشود *
های ب
را ه ب
ایده هنری رایت وکلراس اشتاین ایده بلوک های بزرگ مسکونی است که
رفخان ه ها و گ اراژ ها م یکشاند *
سوارب ه
قلیه را
ل
ترافیکسای ن
هتحرک تو
برمبنایها ج
.ا ی نرا ه
قرارطدارد:
پیاده و
جدایی
بزرگ به
سمهای
بلوک
کمایجاد
گروهی
ستها به
.هر کطرح
در
یدهند *
میشوندسو رو ی
حیط ی اد ه
صورتنوا نی
قط ب ه ع
ن خانه ف
وچراه بدبرنب
مفهوم یک ایده منطقی به سوی حل مسائل حرکت های رفت و آمدی است
در این طرح خانه ها در اطراف راه های بن بست قرار دارند .بسیاری از اتاق ها
ک اماکن مسکونی از راه های اصلی دور نگه میدارد.
به فضای پشتی واحد ها باز میشوند.آشپزخانه ها در یک خط قرار دارند .هدف
در طرح رادبرن پارک در مرکز بلوک های بزرگ به عنوان برترین نقطه محله
از ایجاد طرح رادبرن ایجاد باغ شهر (طبق شکل) در جوامع متروپلیتین (مادر
در نظر گرفته شده است.
.شهر) بوده است
راه های موتوری هم به طرف خانه هایی است ک در سمت راست آنها پارکها
در این طرح جمعیت 2500نفر و افراد آن به طبیعیت نزدیکترند و آسایش
قرار دارند.
وآرامش بیشتری تامین میگردد .برای جلوگیری از حوادث ناگوار پیاده رو هایی
.ساخته میشود
.10طرح لوکور بوزیه:
این طرح با توجه به عصر ماشین و جوامع شهری پس از انقالب صنعتی ،مرکز شهر
در این طرح سیستم خطوط آهن به ایستگاه مرکزی در قطب شهر صنعتی می شود.
پاسخگوی مناسبی جهت تراکم ترافیک شهر بشمار می رود و جابجایی مردم را میسر
در اطراف ایستگاه در یک پارک بزرگ ساختمان های اداری و فروشگاه ها و مغازه ها
.میسازد که فضای سبز به حد کافی و مخصوص شهر های پرجمعیت است
،.در مجاورت این منطقه ساختمان های عمومی و اداری قرار دارند
:در این طرح سه نوع راه با توجه به ترافیک دیده می شود
منطقه صنعتی شهر و ایستگاه کاال ها به وسیله فضای سبز و زمین های باز از شهر
خصوصت مرکز ت را ف یکس نگین*
هایم
را ه
شده است
.جدا
های ص لی*
قسمتهای ا
بکه ادریاز خ یابان
مسکونی 3000نفر در هکتار و آپارتمان های مسکونی 8طبقه
شتراکم
حکمدر* هکتار در نظر گرفته شده است
300نفر
نیز هایم
پ .له
.11طرح فرانک لویدرایت:
به خاطر توسعه خطی ،فرانک لویدرایت پیشنهاد و توزیع منابع ،محیط های
تجاری ،مسکن و تاسیسات عمومی را داد که اراضی کشاورزی در طول شبکه
های راه آهن و بزرگراه ها مستقر کرد .در این طرح کلیه تسهیالت شهری از
فضای ورزشی ،هتل ،مسافرخانه و پارکینگ گرفته تا مراکز تجاری آموزشی
تفریحی پیش بینی گردیده است.
وی پیشنهاد میکند که تمام فعالیت ها به طور یکنواخت در همه نقاط شهر
پراکنده شوند ولی در صورتی قابل اجرا است ک از نظر زمات و هزینه مقرون
به صرفه باشد.
تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از تئوری های شهری:
بطور کلی در تئوری های شهری نقطه نظرهای متفاوتی وجود دارد اما همه
آنها در چند اصل مشترکند:
*حل یا کاهش آثار ماشینیسم در شهر ها
*عنصر اصلی همه طرح ها شبکه راه ها بوده است به خاطر کاهش مسائل
بغرنج شهری و اینکه عامل موثر برای جریان مطلوب زندگی آمد و شد
جمعیت می باشد.
نتیجه نظریه ه-ا:
سواره و
ترافیک
حلجدایی
منظورها و
شدن خانه
گروهی
طرحرادبرن و
طرح
تسهیل
شد و
بینآمد و
مشکالت
ساخته آن به
که اساس
لوکوربوزیه
طرح واحد های خودیار (کلرنس پری) :شبکه اصلی راه های ارتباطی
حدها به
غریبه
طرحشد
توسعهو
آمد
یکسو و
مسکونی
محله
ایمنی
در
گامی
پیاده
بیش از
شامل
طرح
خصوصیاتاز این
لویدرایت:
فرانک
بیشتر
میتواند
ممانعتاین
قرار دارد.
جمعیت
جابجایی سریع
سفرها و
طرحانجام
در
است.قرار دارد.
محالت
پیرامون
محیط
ایندر
شهری
دیگر
سوی
متراکماز
محالت
داخل
است .در
شهرها
جمعیت
شهر در
گسترش
نواحیهای
محدوده
ایجاد
شهری
زندگی
افزایشعادی
هنگامجریان
مشکالتی در
یافته ،
جمعیتی
در
محالت
دارنددرو
جمعیتقرار
مسکونی
تفریحی در
طرح و
آموزشی
مختلف آن
محالت
پذیری
محالت واز
پس
خاصه
گسترش
طرح
این
*واقع
بهوزیر
اراضی را
آموزشیاز
زیادی
واحددرصد
است
هندسی
خیلی
فضاهای این
ولی
کند
براساس
محالت
های
مرکزیت
شهربه
اشتاین:
کلرنس
تئوری
شبکه بست
بسطهای بن
کوچه
سبزداخلی
فضایسوم
گسترشدوم و
های درجه
شبکه
وسیله
مسکونی به
خودنمی
بنظر
آسان
ارتباطی
میباشدو اما
باعث
رسد.و
میبرد
توسعه
شعاع عملکرد این گونه مراکز عنوان گردیده است.
پیرامون
جایگزینمیابند و
بهم اتصال
دارد.را بیش از حد به
قرار شهر
محلهداخل
زندگی
اصلیو نقل
هایحمل
سیستمراههای
و
یابد.
شهر پیوند
ریزیاصلی
سپس
کننده و
جهتجمع
الگویشبکه راه های
ایندر این طرح
میباشد ومیبخاطر
شهری
برنامه
توسعه و
مناسبیمی برد.
طرحماشینی شدن
سمت
.شکل سازماندهی راه های اصلی و فرعی برتری نسبت به بقیه دارد
پایان
سپاس از همراهی شما