صفحه 1:
صفحه 2:
Lee J
گر نب امه
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
روغن های صنعتی عموما از حدود 667 درصد روغن پایه (معدنی» سنتتیک یا نیمه
.سنتتیک) و حدود کمتر از 00 درصد مواد افزودنی تشکیل شده اند
صفحه 6:
فه می ند خی a Ss
کنند یا مس شون و برحی ول آن مى Loss که روت مت
:توان به موارد ذیل اشاره کرد
ضد سايش ها .1 5
ضد زنك ها .2
ضد كف ها .3
ضد اكسيداسيون ها .4
پاک کننده ها .5
متفرق کننده ها .6
بهبود دهنده های اصطکاک .7
بهبود دهنده های شاخص گرانروی .8
پایین آورنده های نقطه ریزش .9
صفحه 7:
انواع روغن صنعتی
محصولات صنعتی براساس دمای کارکرد و نوع ویسکوزیته به
:ایزو گریدهای مختلفی تقسیم می شوند که به شرح ذیل است
.320 .220 .150 .100 .68 .46 ,32 ,22 ,15 ,10
1000 .680 .460
بر اساس ایزو گریدهای فوق الذکر هر چه عدد بیشتر
باخوكرانروى (ويسكوزيته) روغن بيشتر
2 'لنوان مثال ويسكوزيته روغن دنده
۳ Shell Omala S2 G 320 |
Sie,
بیشتر از
Shell Omala S2 G 150
صفحه 8:
انواع گریس صنعتی
نيز بر اساس قوامشان به انواع كريس هاى صنعتی تح
كريدهاى
االا:تقسيم بندى شده اند كه عبارتند از
و 00 و 0 و 1 و2 و3 و4 و5 و6 000
بر اين اساس كريس با كريد
كاملا مایع و قابل اسپری شدن و گرید 6 کاملا جامد می
.باشد
صفحه 9:
روغن هيدر وليك جزو روغن هایی است
که وظیفه انتقال نیرو را دارند. اين نوع
روغن ها به عنوان خنک کننده و روان
eae عمل می کند که تشکیل دهنده
آن روغن های مختلف و مواد افزودنی
است. این نوع روغن ها در دماهای بالا
کاربرد زیادی دارند و از زنگ زدگی.
.ساییدگی و خوردگی جلوگیری می کنند
صفحه 10:
روغن انتقال حرارت
از این نوع روغن ها در سیستم هایی استفاده می شوند
كه نياز به سيال انتقال كرما است. ین نوع روغن ها از
قطه جوش باللس ance slog ys 2 98 هواس
سیستم گر مايش يا سرمايش داشته باشند از روغن هاى
_— انتقال حرارت استفاده می
a
۴ |
صفحه 11:
واسکازین خودرو با روغن دنده یک روغن گیربکس است که
رنگ قرمزی دآرد که وظیفه اصلی ol روان کاری گیربکس
است اين نوع روغن بايد ech افزاییش سلامت خودرو شود به
صفحه 12:
روغن کمپرسور
اين نوع روغن برای کمپرسورها
| فاده فى شوم یکی از اتزای
خنک کنندگی را دارد و گرما را از ou
می برد. وظیفه دیگر اين نوع روغن از
بين بردن ذرات گرد و غبار است که
اين ذرات را , به فیلتر منتقل می کند و
.باعث تميز شدن دستگاه مى شود
صفحه 13:
روغن توربین از اصطکاک زیاد جلوگیری
می کند و در روانکاری یاتاقان ها و چرخ
دنده ها و غیره کاربرد دارد از ویژگی هی
این روغن خاصیت خنک کردن و انتقال
حرارت را در یاتاقان ها دارد و به همچنین
به دليل خاصيت جدايذيرى از اب از زنگ
زدگی و سایش بت جلوكيرى مى
3
=
2
صفحه 14:
روغن ها با پایه نفتی از تقطیر نفت خام تشکیل می شوند و در
طیف گسترده ای از صنعت مثل ماشین آلات صنعتی استفاده
می شود زمانی که فسفر و گوگرد اين روغن WHS wo Ly
دارای خواص بهتری می شود مقا ومت روغن را مواد دارای
افزودنی بالا می برند و در دماهای بالاتر آن را ثابت نگه می
صفحه 15:
روغن صنعتی بر پایه گیاهی
= به روغن هایی که از sys گیاها ای بانن های بر پایه کیاهی
گفته می شود که زین خوبی براء (وغن Wisi wl Sl هستند چرا که با
محیط زیست سازگارن؟ و به سر جر می شوند. اين نوع روغن های
. موجود در بازار به طور کامل از روخ تشکیل نشده بلك 9
01 کیاهی است اکر رو ی پاية گیاهی در دما بالا قرار گیرند شکسته
کی شود به همین lal hcg MMe سنتتيك و معدنی در 95 آن ها
استفاده می شود. تشخصی دادن این نوع روغن ها از روی ظاهر مشکل
است اما از روی بوی روغن میتوان آن را تشخیص داد . این روغن ها
سبک هستند به همین دلیل روانکاری خوبی دارند. این روغن ها کمتر اسیدی
الكل ووس Obed Oy se | eee
بت ها باتگیاهک »وت کاهش خوردگی می شود
خو ی
: — 4
صفحه 16:
روغن ترانسفورماتور
يك نوع روغن عايق اببيت كه در ترانس هاف برق اتفاق وت
شود به این روغن. روغن دما بالا هم كفته مى شود اين روغن
هابا بايه هاى معدنى توليد مى شوند كه به دليل سازكارى با
= + !ايج و كيفيت بهتر آزافزودنی های مرغوبی
ده می شود
صفحه 17:
صفحه 18:
روغن ترانسفورماتور چیست؟
روغن ترانس یا روغن ترانسفورماتور “a ae
که در دمای بالا پایدار است و از ویژگی ها
4 عالی برخوردار است. ae
ترانسفورماتورهاى a3 ام رفن برخی از انواع
خازنهای ولتاژ بالاء إرسنت و برخى از
انواع سوئیج ها و قطع کننده های ولاز بالا استقادة
می شود. روغن ترانسفورماتور همچنین برای حفظ
:هبيه و سيم بيج چ آیستغور ماتوز استفاده نمی شود
یکی دیگر از خصوصیات مهم روغن عایق توانایی
جلوگیری از اکسیداسیون عایق کاغذ ساخت سلولز
است. روغن ترانسفورماتور به Ube مانعی بين
اکسیژن اتمسفر و سلولز عمل می کند و از تمأس
مستقیم و جلوگیری از اکسیداسیون جلوگیری می
کنند. روغن ترانسفورماتور اغلب بر پایه روغن
معدنی است, اما محبوبیت فرمولاسیون های
جایگزین با مهندسی يا محیط زیست بهتر در حال
.افزايش است
صفحه 19:
تاریخچه روغن ترانسفورماتور
در سال 1892 , اولین ترانسفورماتور توسط شرکت جنرال الکتریک ساخته شد. در
این ترانسفورماتور از یک روغن معدنی به عنوان سیال خنک کننده ی دی الکتریکی
استفاده می شد. بعدها استفاده از سپالات دی الکتریک هالوژنه , به ویژه سیالات
آسکارل , به علت مقاومت عالی این سيالات در يرابر أتش ٠ در ترانسفورماتوره
رواج بسیاری یافت. آسکارل یک نام عمومی برای گروهی از هیدروگرین های کلردار
است كه به عنوان رون هإى عابق در تجهيزات الكتريكى و ترانسفورماتورها كاربرد
( ۳۵8 ) داشته اند. یک گروه بزرگ از اسکارل ها , بی فنیل هاى يلى كلرينه ها
هستند. استفاده از اين سيالات تا حدود دهه ى 1970 ميلادى ادامه داشت , اما به
دلایل خطرات زیست محیطی و سلامتی , استفاده از آنها محدود گشته و سیالات
ديكرى جايكزين اين مواد شد از جمله ی اين سیالات میتوان به روغن های
نی و هیدروکرین های دارای وزن مولکلی زیاد اشاره كرد كه در حال حاضر به
مقدار بسیار زیادی کاربرد دارند. از سیالات دیگری که تا اندازه ای در اين موارد
.استفاده می شوند , می توان به استرها و هیدروکربن های سنتزی آشاره کرد
صفحه 20:
تاریخچه روغن ترانسفورماتور
استرهای سنتزی دارای خواص دی الکتریکی خوبی بوده و خاصیت زیست تخریب
پذیری بهتری نسبت به روغن های معدنی و سیالات هیدروکربنی دارند. اما به علت
هزینه ی بالای استرهای سنتری , از اين مواد تنها در تراتسقورماتورهاي متحرک و
وسایل نقلیه استفاده میشود. از روغن استرهای طبیعی که از دانه های گیاهی تهیه
Wo شوند , نیز در دهه ی 1890 در ترانسفورماتورها استفاده می شد. اين استرها
هيج مزیتی از لحاظ اقتصادی و کارایی , نسست به روغن های معدنی ندارند. علاوه
مت کمتری در برابر اکسیدشدن , نسبت به
دلایل در حال حاضر از استرهای طبیعی در
.ترانسفورماتورها استفاده نمی شود
صفحه 21:
انواع روغن ترانسفورماتور
مورد استفاده درانواع روغن ترانسفورماتوردو نوع اصلی در
: ترانسفورماتورها وجود دارد
روغن ترانسفورماتور مبتنی بر پارافین.1
روغن ترانسفورماتور بر پایه ن
صفحه 22:
روغن ترانسفورماتور بر پایه نفتا
روغن نفتا راحت تر از روغن پارافین
UWS! می شود. اما محصول
اکسیداسیون - یعنی لجن - در روغن
نفتا از لجن حاصل از فسفر محلول تر
است.آرافینروغن بنابراین لجن روغن
بر پایه نفتا در کف ترانسفورماتور
رسوب نمی کند. از این رو گردش
همرفتی روغن را مسدود نمی کند, به
این معنی که سیستم خنک کننده
. ترانسفورماتور را مختل نمی کند
صفحه 23:
كرجه روشن بارافين نسبت به نفتا سرعت اكسيداسيو
کمتری دارد, اما محصول اكسيداسيون (لجن) ا 0
است و در کف مخزن رسوب میکند. اين لجن به عنوان
مانعی برای سیستم کننده ترانسفورماتور عمل می
یکی دیگر از مشکلات روغن پایه پارافین که موم های حل
شده در داخل آن می تواند منجر به نقطه ريرش بالا شود.
اگرچه این موضوع در شرایط آب و هوایی گرمتر (مانند
.هند) وجود ندارد
علیرغم معایبی که در بالا ذکر شد, روغن پارافینی به دلیل
در دسترس بودن بالا همچنان در بسیاری از کشورها
.(مانند هند) , به طور معمول استفاده مى شود
صفحه 24:
اه
en ات
لم در کنار روغن کثیف
صفحه 25:
عملکرد روغن ترانسفورماتور
(روغن ترانس)
ترانسفورماتور دستگاهی است که توان را از یک مدار به مدار دیگری انتقال
می دهد و می تواند جریان را کم يا زیاد کند. ترانسفورماتورها در محفظه فلزی
و محکم و روغن عایق مخصوص (روغن ترانس برق) قرار می گيرند. روغن
ترانس یکی از اجزای اصلی ترانسفورماتور برق می باشد. از یک قرن پیش در
صنعت برق استفاده شده است و در دمای بین 250 تا 300 درچه به جوش می
آید. روغن ترانس بعد از تصفیه شامل هیدروکرین های مایع و کاملا خالص می
باشد. روغن های پاراقینی به دلیل افزایش ویسکوزیته و افت انتقال حرارت
جایگزین روغن های نفتاتیک شده اند. اگر ویسکوزیته روغن ترانس پایین باشد,
نقطه اشتعال روغن پایین می آید و باعث می شود خاصیت خنک کنندگی بهتری
داشته باشد که در این صورت نقطه ریزش روغن wo onl آید. روغن ترانس
برق به روغن های دما بالا معروف هستند. این روغن ها دارای پایداری شیمیایی,
.دی الکتریک بالا و همچنین دارای قابلیت بالای حرارت می باشند
صفحه 26:
عملکرد روعن ترانسفورماتور (روغعن
ترانس)
براى افزايش دوام روغن ترانس برق تصفیه فیزیکی و
شيميايى روى روغن انجام مى كيرد. در تصفيه فيزيكى
روغن ترانس در یک مدار بسته قرار مى كيرد و توسط
يمب مكيده و كرم مى شود و در نهايت روغن از
يك فيلتر عبور مى كند و ذرات معلق جذب مى شود.رّر
تصفیه شیمیایی علاوه بر تصفيه فیزیکی از یک خاک
رنگبر هم عبور می دهند. یکی از عوامل مهم در
حافظت از ترانس های برق تعویض به موقع و صحیح
روغن ترانسفورماتوراست. از شرایط نگهداری روغن
هاي ترانس برق مى توان به فضاى سر بسته و و تميز»
جلوگیری از ایجاد رطوبت. جلوگیری از هر گونه ضربه
.و ری در جای خنک اشاره نمود
صفحه 27:
‘ ابؤبروقي ۳ یف اصلی روغن ترانسفورماتور به عنوان یک
خنک سازی یک ترانس است. بنابراین باید دارای قدرت دی
الكتريى cule YL حرارتی و: پایداری شيميايى باشد و بايد اين
كرد
35
=
-
=
=
a
صفحه 28:
روغن ها از پالایش نفت خام تولید می شود و عمده ترین
روانکار مصرفی در صنعت است., روغن ها باید دارای شرایط
مناسب جهت روانکاری باشد به شرح ذیل است
.گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک کم باشد
.در برابر حرارت بالا دوام بیشتری داشته باشد و بخار نشود
.خاصیت پاک کتندگی خوبی در کار دائم را داشته باشد
.گرانروی بالایی داشته باشد
انایی ایجاد لایه نازک | دن سطوح ک را دارا باشد تا |
توانایی زک از روغن در متحرف را دار Jj
ساییدگی و فرسودگی جلوگیری کند
.در هنگام روانکاری روغن کف UG
.باعث زنگ زدگی و خوردگی نشود
.با مواد پلاستیکی و لاستیکی سازگار باشد
صفحه 29:
گرانروی روغن صنعتی
گرانروی به مقاومت روغن بر جاری شدن خودش نشان می دهد را
كرانروى كويند. با تغيبر دردماىٍ روغن گرانروی آن تغییر یعنی
با گرم شدن روغن گرانروی آن آن کمتر مه مى شود
روغن صنعتی: کمترین دمایی کاری که روغن(۳۵۱۳۲ ۳0۱۲(نقطه ریزش
.در آن می تواند جاری شود
روغن صنعتی: کمترین دمایی که روغن در (۳۵۱۳۶ ۴۱250(نقطه اشتعال..
أن مى تواند به بخار تبديل شود و در صورت تماس با شعله إِتشَ 1
مى شود
صفحه 30:
چرا به روغن مواد افزودنی اضافه می کنیم؟
روغن صنعتی در اولین حالت خود که روغن پایه نامیده می شود. دارای ویژگی های
لازم جهت استفاده در تجهیزات نبوده و برای تولید روغن با کیفیت که در برابر حرارت
.و کارها ی سنگین بهترین بازدهی را دهد اين مواد به روغن پایه اضافه می شود
Dispersants & De پاك کننده ها و معلق کننده ها.1
۲۳ ۷۱ بهبود دهنده شاخص گرانروي.2
۸۳۱۱-۵۲ مواد ضداکسیداسیون.3
۸-۲ موادضدساييدگي.4
4 »6 ]۸۳۱-85 مواد ضدخوردگي و ضد زنگ زدگي. 5
Point Depressant ۳0۷۱۲ مواد پایین آورنده نقطه ریزش.6
Anti-Foam مواد ضدکف. 7
صفحه 31:
ace
1
|
18
ia
111
am
صفحه 32:
م یه با چا ها كا ها با ها
5
5
صفحه 33:
مشخصات روغن ترانسفورماتور
* نقطه اشتعال 140 درجه سانتیگراد يا بيشتر
* نقطه ریختن 40- درجه سانتیگراد يا پایین تر
* ولتاژ شکست دی الکتریک 28 کیلوولت 3۱/5)
)یا بیشتر
صفحه 34:
۱۸
ترانسفورماتورهای قدرت بزرگ, مخزن از روغن
0 إدباتورهاى خارجى دأشته شد که روغن از با
همرفت طییعی گردش می کند. Pine Gere e Sees
as مک اس دار فا ی ات و
حتی مبدل های حرارتی روغن به آب باشند. Be eee
Se خشک کردن طولانی مدت, با استفاده از خود گرمایش
آلکتریکی, استفاده از خلایا هر دو برای اطمینان از آزاد شدن
ترانسفورماتور بدون بخار آب قبل از معرفی روغن عایق, انجام می شوند.
صفحه 35:
=
a
این کمک می کند تا از تشکیل قوس و خرابی های_بعدی ناشی از
بار شود. ترانسفورماتورهای پر از روغن با یک محافظ
(مخزن روغن) ممکن است دارای رله ردیاب گاز باشند. اين دستگاه
های ایمنی تجمع گاز داخل ترانسفورماتور را به دلیل تخلیه قوس
گرم شدن بیش از حد یا قوس الکتریکی_داخلی تشخیص می دهند.
IS ual Oe ee a فزايش فشار سریع, این
دستگاه ها می توانند یک قطع کننده مدار محافظ را قطع کرده و
برق را از ترانسفورماتور خارج كنند. ترانسفورماتورهاى بدون
محافظ معمولا به رله های فشار ناكهانى مجهز هستند.
صفحه 36:
روغن های معدنی هنوز به طور ؟ ترده ای در صنعت مورد
استفاده قرار می گیرند. روغن معدنی به طور کلی به عنوان
روغن ترانسفورماتور موثر است, اما دارای معایبی است که
یکی از آنها نقطه اشتعال نسبتا کم آن در مقابل برخی گزینه
ها است. اگر روغن معدنی در ترانسف
ر بالقوه می تواند آتش سا
صفحه 37:
در کدهای آتش نشانی معمولاً لازم است که
ترانسفورماتورهای ال ساختمان از مایعات قابل اشتعال
کمتری استفاده کنند یا از ترانسفورماتورهای نهع خشک و
بدون روغن استفاده کنند. روغن معدنی نیز یک آلاینده محیطی
است و خاصیت عایق بندی آن حتی به مقدار کم آب به
صفحه 38:
قبل از نام بردن خواص روغن ترانس برق بابد به وظيفه ابن نوع
روغن كه يى سيال عابق و بى ماده انتقال دهنده حرارت است
.اشاره كرد
*روغن ترانس برق دارای نقطه اشتعال بالا می باشد.
«یکی دیگر از خواص این روغن قابلیت انتقال حرارت بسیار خوب است.
*مقاومت بالا
*یکی از خواص بسیار مهم ویسکوزیته پایین است.
ءدر درجه حرارت بالا میزان تغیبرات خواص کم است.
*روغن ترانس برق تمایل به اکسیداسیون و تشکیل لجن را دارد
صفحه 39:
با رامترهای روعن ترانسعورماتور
: میزان رسوبات آب, اسیدیته روغن, مقدار
od 5 آب موجود در روغن
9 4 زیته (گرانروی), نقطه اشتعال,
es “oa o
تم ص
۱1 1 1/۳ ۱
- agp 4
صفحه 40:
خصوصیات شیمیایی روغن ترانسفورماتور
میزان رطوبت یا آب در روغن ترانسفورماتور بسیار نامطلوب است زیرا بر خصوصیات دی الکتریک
روغن تأثیر منفی می گذارد. محتوای آب موجود در روغن همچنین بر عایق کاغذی هسته و سیم پیج ,
ترانس تأثیر می گذارد. کاعْذ حداکثر مقدار آب را از روغن جذب می کند که بر خاصیت عایق کاغذ تأثیر
می گذارد و همچنین عمز آن زا کاهش می دهد. اما در یک ترانسفورماتور بارگپزی شده: زوغن داغتر
می شود, از oul رو حلالیت آب در روغن افزایش می یابد. در نتیجه, اين گاغذ آب آزاد می کند و
محتواى أب در روغن ترانسفورماتور را افزايش می دهد. بنابراین دمای روغن در زمان گرفتن نمونه
sla ازمايش تسياز مهم است. در طى اكسيداسيون: اسيدهايى در روغن تشكيل مى: شوتد كه :اسيدهاً
باعث حل شدن آب در روغن مى شوند. اسيد همراه با آب باعث تجزيه بيشتر روغن تشكيل اسيد و آب
بيشتر مى شود. اين ميزان تخريب روغن افزايش مى يابد. ما مقدار اب موجود در روغن را به عنوان
۲ (قطعات در هر ميليون واحد) اندازه مى كيريم. محتوای آب در روغن طبق توصیه ۱5-335
(2995) حداکتر ب] 50 ۴۵۳۲ مجاز است. اندازه کی دقیق محنواى آر در جنين سسطوح كم به ابزار
بسیار پیچیده ای مانند کولیومتری کارل فیشر تیتراتور نیاز دارد.
صفحه 41:
خصوصیات شیمیایی روغن ترانسفورماتور
wo ۱۳-1 ee ae
همچنین شامل زنك زدگی در حضور ر weal روغن را تسریع می کند.
از آزمون اسیدیته روغن ترانسفورماتور می cowl
اسیدی آلاینده ها استفاده کرد
صفحه 42:
خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور
* کشش سطحء روغن تم انسفور ماتور
کش رسطحی بجن, سطح آلب ورزوفن راحیچرای ساره گوری تیروی مواگولی
جذاب بین آب و روغن است. کشش سطحی دقیقا برای تعیین وجود آلاینده های
قطبی و محصولات پوسیدگی روغن مفید است. روغن جدید خوب به
کشش سطحی بالایی از خود نشان می دهد. AY]
کاهش ۱۳۲ می شوند.
صفحه 43:
خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور
نقطه اشتعال روغن ترانسفورماتور دمایی است که روغن بخا ر کافی برای تولید
مخلوط قابل اشتعال با هوا نمي دهد. اين مخلوط باعت فى شود كه در شران
استاندارد. شعله لحظه ايى ايجاد شود. از انجا | ارد كه احتمال خطر آتش
سوزى در ترانس را مشخص مى كند. بنابراين داشتن نقطه اشتعال بسيار زياد
رون ترانسفورما تور مطلوب است. به طور کلی Sal w
صفحه 44:
خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور
اين حداقل دمایی است که روغن در شرایط تست استاندارد شروع به جریان می
کند. نقطه ریزش روغن ترانسفورماتور خاصیت ارزشمندی است که عمدتا در
مکانهایی است که آب و هوا یخ زده است, اهمیت دارد. اگر دمای روغن به زیر
ریزش برسد, روغن ترانسفورماتور جریان همرفت را متوقف کرده و باعث
خنک شدن در ترانسفورماتور می شود. روغن پایه بارافین گس :
نفتی از مقدار نقطه ریزش بالاتری برخوردار است.
صفحه 45:
خصوصیات فیزیجی روعن
تر — تور
در جند كلمه. ويسكوزيته روغن ترانسفورماتور مى توان ككفت مقاومت در برابر جريان,
در شرايط عادى است. مقاومت در برابر جريان روغن ترانسفورماتور به معناى انسداد
گردش همرفت روغن در داخل ترانسفورماتور است. روغن خوب باید ویسکوزیته کمی
داشته باشد تا مقاومت کمتری در برابر جریان معمولی روغن داشته باشد در نتیجه بر
خنک سازی ترانسفورماتور تأثیری نداشته باشد. گرانروی کم روغن ترانسفورماتور
ضروری است, اما به همان اندازه مهم است که ویسکوزیته روغن باید با کاهش دما تا
حد ممکن افزایش یابد, چون در صورت کاهش دماء هر مایعی چسبناک تر می شود.
صفحه 46:
صفحه 47:
خصوصیات الکتریکی روغن ترانس
جلوگیری از جریان الکتریکی یکی از وظایف اصلی ر
تراسفورماتور است. مقاومت و ضریب دی ws VOSS
ی اجرا د. ای اینکه
ee PET ee a,
مقّاومت الکتریکی بالایی
صفحه 48:
*مقاومت دی الکتریک
از مقاومت دی الکتریک روغن ترانس برق می توان ولتازشکست روغن را نام
برد. . که این ولتاژ ولتاژی است که سبب تخلیه n الكتريكى بين دو الکترود که در
روغن غوطه ور هستند که فاصله بین الکترودها به اندازه استاندار می باشد.
eC أز مهممترين تست هاى روغن تراسفورماتور تست ولتازشكست مى
صفحه 49:
مقاومت ویژه
یکی د | گی های انسفورماتور مقاومت خاص روغن ترانس می
فى منكز ان فتكت leet pe HO sla oe tal ی ند
ea ست که واحد آن اهم - سانتی متر می باشد.اگر دما زیاد باشد
مقاومت روغن کم می شود .مقاومت عایق روغن باید در دمای اتاق زیاد و در درجه
حرارت بالا باید از مقدار مناسبی برخوردار باشد . به همین دلیل مقاومت ویژه
روغن ترانس باید در دمای 27 درجه و همچنین دمای 97 درجه سانتی گراد اندازه
یری شود.
صفحه 50:
خصوصیات الکتریکی روغن ترانس
* فاکتور تلفات دی الکتریک
فاكتور تلقات دق الکتریک را تانژانت دلتا ترانسفورماتور تعریف می کنند.
که یکی از تست های آن, تعیین تانژانت دلتا ترانس می باشد و مى توان
گفت که یکی از ز شاخص های اندازه گیری ضریب قدرت عایقی سیم بيج
می باشد. آگر بخواهیم از اهداف تست تانژانت دلتا SS
روغن ترانس پس از اشباع می باشد.
صفحه 51:
تست و آنالیز روغن ترانسفورماتور
روغن ترانسفورماتور براى اطمينان از اينكه مطابق با
استانداردهاى امروزى است, بايد ازمايش شود. استانداردها و رويه
هاى ازمايش با استانداردهاى مختلف بين المللى تعريف مى شوند
و بيشترٍ انها توسط ۸5۲۳ تنظیم می شوند. ازمايش روغن شامل
اندازه كيرى ولتاز خرابى و ساير خصوصيات شيميايى و فيز,
روغن, با از طریق تجهيزات تست قابل حمل يا در أزمايشكاه
است. از طریق از لد , افزايش مى
يابد و نیاز به پرداخت ابد.
صفحه 52:
صفحه 53:
> cul li
تانژانت دلتا: یک نوع تست پرای اندازه گیری ضریب اتلاف دی
دارای چرخه کاملا خودکار است
So ا
صفحه 54:
گوگرد خورنده
كوكرد خورنده: كوكرد موجود در روغن بايد در مراحل بالايش
ترين مقدار برسد. از آنجاییکه کاهش مقدار گوگرد به
تكتولوزة. بالایی نیاز دارد و به سختی امکان پذیر است.
همواره مقادیری از گوگرد در روغن باقى مى ماند. وجود
د بیشتر از حد استاندارد در روغن باعث خسارتهای زیادی
مى شود. با انجام تست در آزمایشگاه wo توان مقدار گوگرد
(سولفور) را 2 ندارد
TM D4294
صفحه 55:
فورفورال
اندازه گیری فوران در روغن ترانس می باشد و به عنوان
موثرترین روش برای تخمین عمر عابق های ترانسفورماتور
صفحه 56:
استاندارد روغن 1۳ نسفورماتور
1.استاندارد روغن عایق معدنی مورد استفاده در دستگاه های الکتریکی ۸5۲۲۱
((D3487
2.مقدار اسید 266 ۸6۲۳))
3.ولتاز خرابی دی الکتریک (۱877 ۸6۲۳))
4.ضریب توان مایع (۱2924-08 /8511))
5.کشش سطحی (۱971 ((ASTM
((ASTM D1169) ojs9 6.مقاومت
((ASTM D1275) orij9> 2565.7
((ASTM D1524) spe 8.معاينه
صفحه 57:
مقدار روغن ترانسفورمانور مصرفی در ترادس هاء بسته به توان ترادس از جدول زیر به دست می آید.
۵ ۲۵
oF ۵
oY Yo
٩ 7
1 ۳۵
ا Fe
02 Yee
۳ ۳۵۰
A قم
۳۷ Foo
۳۷ ee
۳۷ Fite
۳۸ hee
Rr ۳۰
۶۲
ve
۸
صفحه 58:
کاربرد روغن ترانس
1 عایق الکتریکی
2 براق a کاری انواع ترانسفورماتورهای برق, سوئیج ها, خازن های
ولتاژ ب
صفحه 59:
منيج البساظ (کنسرواتور) .وس
محفظظه رطوبت گور
سس _ و میلیگژ
سح لوله های Puy
کنسواتور و ننک نوانس
صفحه 60: