صنایع پتروشیمی و نفت

روغن های صنعتی ترانسفورماتور

صفحه 1:

صفحه 2:
Lee J ‏گر نب امه‎

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
روغن های صنعتی عموما از حدود 667 درصد روغن پایه (معدنی» سنتتیک یا نیمه .سنتتیک) و حدود کمتر از 00 درصد مواد افزودنی تشکیل شده اند

صفحه 6:
فه می ند خی ‎a Ss‏ کنند یا مس شون و برحی ول آن مى ‎Loss‏ که روت مت :توان به موارد ذیل اشاره کرد ضد سايش ها .1 5 ضد زنك ها .2 ضد كف ها .3 ضد اكسيداسيون ها .4 پاک کننده ها .5 متفرق کننده ها .6 بهبود دهنده های اصطکاک .7 بهبود دهنده های شاخص گرانروی .8 پایین آورنده های نقطه ریزش .9

صفحه 7:
انواع روغن صنعتی محصولات صنعتی براساس دمای کارکرد و نوع ویسکوزیته به :ایزو گریدهای مختلفی تقسیم می شوند که به شرح ذیل است .320 .220 .150 .100 .68 .46 ,32 ,22 ,15 ,10 1000 .680 .460 بر اساس ایزو گریدهای فوق الذکر هر چه عدد بیشتر باخوكرانروى (ويسكوزيته) روغن بيشتر 2 ‏'لنوان مثال ويسكوزيته روغن دنده‎ ۳ Shell Omala S2 G 320 | Sie, بیشتر از ‎Shell Omala S2 G 150‏

صفحه 8:
انواع گریس صنعتی نيز بر اساس قوامشان به انواع كريس هاى صنعتی تح كريدهاى االا:تقسيم بندى شده اند كه عبارتند از و 00 و 0 و 1 و2 و3 و4 و5 و6 000 بر اين اساس كريس با كريد كاملا مایع و قابل اسپری شدن و گرید 6 کاملا جامد می .باشد

صفحه 9:
روغن هيدر وليك جزو روغن هایی است که وظیفه انتقال نیرو را دارند. اين نوع روغن ها به عنوان خنک کننده و روان ‎eae‏ عمل می کند که تشکیل دهنده آن روغن های مختلف و مواد افزودنی است. این نوع روغن ها در دماهای بالا کاربرد زیادی دارند و از زنگ زدگی. .ساییدگی و خوردگی جلوگیری می کنند

صفحه 10:
روغن انتقال حرارت از این نوع روغن ها در سیستم هایی استفاده می شوند كه نياز به سيال انتقال كرما است. ین نوع روغن ها از قطه جوش باللس ‎ance slog ys‏ 2 98 هواس سیستم گر مايش يا سرمايش داشته باشند از روغن هاى _— انتقال حرارت استفاده می a ۴ |

صفحه 11:
واسکازین خودرو با روغن دنده یک روغن گیربکس است که رنگ قرمزی دآرد که وظیفه اصلی ‎ol‏ روان کاری گیربکس است اين نوع روغن بايد ‎ech‏ افزاییش سلامت خودرو شود به

صفحه 12:
روغن کمپرسور اين نوع روغن برای کمپرسورها | فاده فى شوم یکی از اتزای خنک کنندگی را دارد و گرما را از ‎ou‏ ‏می برد. وظیفه دیگر اين نوع روغن از بين بردن ذرات گرد و غبار است که اين ذرات را , به فیلتر منتقل می کند و .باعث تميز شدن دستگاه مى شود

صفحه 13:
روغن توربین از اصطکاک زیاد جلوگیری می کند و در روانکاری یاتاقان ها و چرخ دنده ها و غیره کاربرد دارد از ویژگی هی این روغن خاصیت خنک کردن و انتقال حرارت را در یاتاقان ها دارد و به همچنین به دليل خاصيت جدايذيرى از اب از زنگ زدگی و سایش بت جلوكيرى مى 3 = 2

صفحه 14:
روغن ها با پایه نفتی از تقطیر نفت خام تشکیل می شوند و در طیف گسترده ای از صنعت مثل ماشین آلات صنعتی استفاده می شود زمانی که فسفر و گوگرد اين روغن ‎WHS wo Ly‏ دارای خواص بهتری می شود مقا ومت روغن را مواد دارای افزودنی بالا می برند و در دماهای بالاتر آن را ثابت نگه می

صفحه 15:
روغن صنعتی بر پایه گیاهی = به روغن هایی که از ‎sys‏ گیاها ای بانن های بر پایه کیاهی گفته می شود که زین خوبی براء (وغن ‎Wisi wl Sl‏ هستند چرا که با محیط زیست سازگارن؟ و به سر جر می شوند. اين نوع روغن های . موجود در بازار به طور کامل از روخ تشکیل نشده بلك 9 01 کیاهی است اکر رو ی پاية گیاهی در دما بالا قرار گیرند شکسته کی شود به همین ‎lal hcg MMe‏ سنتتيك و معدنی در 95 آن ها استفاده می شود. تشخصی دادن این نوع روغن ها از روی ظاهر مشکل است اما از روی بوی روغن می‌توان آن را تشخیص داد . این روغن ها سبک هستند به همین دلیل روانکاری خوبی دارند. این روغن ها کمتر اسیدی الكل ووس ‎Obed Oy se | eee‏ بت ها باتگیاهک »وت کاهش خوردگی می شود خو ‏ ی : — 4

صفحه 16:
روغن ترانسفورماتور يك نوع روغن عايق اببيت كه در ترانس هاف برق اتفاق وت شود به این روغن. روغن دما بالا هم كفته مى شود اين روغن هابا بايه هاى معدنى توليد مى شوند كه به دليل سازكارى با = + !ايج و كيفيت بهتر آزافزودنی های مرغوبی ده می شود

صفحه 17:

صفحه 18:
روغن ترانسفورماتور چیست؟ روغن ترانس یا روغن ترانسفورماتور ‎“a ae‏ که در دمای بالا پایدار است و از ویژگی ها 4 عالی برخوردار است. ‎ae‏ ‏ترانسفورماتورهاى ‎a3‏ ام رفن برخی از انواع خازنهای ولتاژ بالاء إرسنت و برخى از انواع سوئیج ها و قطع کننده های ولاز بالا استقادة می شود. روغن ترانسفورماتور همچنین برای حفظ :هبيه و سيم بيج چ آیستغور ماتوز استفاده نمی شود یکی دیگر از خصوصیات مهم روغن عایق توانایی جلوگیری از اکسیداسیون عایق کاغذ ساخت سلولز است. روغن ترانسفورماتور به ‎Ube‏ مانعی بين اکسیژن اتمسفر و سلولز عمل می کند و از تمأس مستقیم و جلوگیری از اکسیداسیون جلوگیری می کنند. روغن ترانسفورماتور اغلب بر پایه روغن معدنی است, اما محبوبیت فرمولاسیون های جایگزین با مهندسی يا محیط زیست بهتر در حال .افزايش است

صفحه 19:
تاریخچه روغن ترانسفورماتور در سال 1892 , اولین ترانسفورماتور توسط شرکت جنرال الکتریک ساخته شد. در این ترانسفورماتور از یک روغن معدنی به عنوان سیال خنک کننده ی دی الکتریکی استفاده می شد. بعدها استفاده از سپالات دی الکتریک هالوژنه , به ویژه سیالات آسکارل , به علت مقاومت عالی این سيالات در يرابر أتش ‎٠‏ در ترانسفورماتوره رواج بسیاری یافت. آسکارل یک نام عمومی برای گروهی از هیدروگرین های کلردار است كه به عنوان رون هإى عابق در تجهيزات الكتريكى و ترانسفورماتورها كاربرد ( ۳۵8 ) داشته اند. یک گروه بزرگ از اسکارل ها , بی فنیل هاى يلى كلرينه ها هستند. استفاده از اين سيالات تا حدود دهه ى 1970 ميلادى ادامه داشت , اما به دلایل خطرات زیست محیطی و سلامتی , استفاده از آنها محدود گشته و سیالات ديكرى جايكزين اين مواد شد از جمله ی اين سیالات میتوان به روغن های نی و هیدروکرین های دارای وزن مولکلی زیاد اشاره كرد كه در حال حاضر به مقدار بسیار زیادی کاربرد دارند. از سیالات دیگری که تا اندازه ای در اين موارد .استفاده می شوند , می توان به استرها و هیدروکربن های سنتزی آشاره کرد

صفحه 20:
تاریخچه روغن ترانسفورماتور استرهای سنتزی دارای خواص دی الکتریکی خوبی بوده و خاصیت زیست تخریب پذیری بهتری نسبت به روغن های معدنی و سیالات هیدروکربنی دارند. اما به علت هزینه ی بالای استرهای سنتری , از اين مواد تنها در تراتسقورماتورهاي متحرک و وسایل نقلیه استفاده میشود. از روغن استرهای طبیعی که از دانه های گیاهی تهیه ‎Wo‏ شوند , نیز در دهه ی 1890 در ترانسفورماتورها استفاده می شد. اين استرها هيج مزیتی از لحاظ اقتصادی و کارایی , نسست به روغن های معدنی ندارند. علاوه مت کمتری در برابر اکسیدشدن , نسبت به دلایل در حال حاضر از استرهای طبیعی در .ترانسفورماتورها استفاده نمی شود

صفحه 21:
انواع روغن ترانسفورماتور مورد استفاده درانواع روغن ترانسفورماتوردو نوع اصلی در : ترانسفورماتورها وجود دارد روغن ترانسفورماتور مبتنی بر پارافین.1 روغن ترانسفورماتور بر پایه ن

صفحه 22:
روغن ترانسفورماتور بر پایه نفتا روغن نفتا راحت تر از روغن پارافین ‎UWS!‏ می شود. اما محصول اکسیداسیون - یعنی لجن - در روغن نفتا از لجن حاصل از فسفر محلول تر است.آرافینروغن بنابراین لجن روغن بر پایه نفتا در کف ترانسفورماتور رسوب نمی کند. از این رو گردش همرفتی روغن را مسدود نمی کند, به این معنی که سیستم خنک کننده . ترانسفورماتور را مختل نمی کند

صفحه 23:
كرجه روشن بارافين نسبت به نفتا سرعت اكسيداسيو کمتری دارد, اما محصول اكسيداسيون (لجن) ا 0 است و در کف مخزن رسوب می‌کند. اين لجن به عنوان مانعی برای سیستم کننده ترانسفورماتور عمل می یکی دیگر از مشکلات روغن پایه پارافین که موم های حل شده در داخل آن می تواند منجر به نقطه ريرش بالا شود. اگرچه این موضوع در شرایط آب و هوایی گرمتر (مانند .هند) وجود ندارد علیرغم معایبی که در بالا ذکر شد, روغن پارافینی به دلیل در دسترس بودن بالا همچنان در بسیاری از کشورها .(مانند هند) , به طور معمول استفاده مى شود

صفحه 24:
اه ‎en‏ ات لم در کنار روغن کثیف

صفحه 25:
عملکرد روغن ترانسفورماتور (روغن ترانس) ترانسفورماتور دستگاهی است که توان را از یک مدار به مدار دیگری انتقال می دهد و می تواند جریان را کم يا زیاد کند. ترانسفورماتورها در محفظه فلزی و محکم و روغن عایق مخصوص (روغن ترانس برق) قرار می گيرند. روغن ترانس یکی از اجزای اصلی ترانسفورماتور برق می باشد. از یک قرن پیش در صنعت برق استفاده شده است و در دمای بین 250 تا 300 درچه به جوش می آید. روغن ترانس بعد از تصفیه شامل هیدروکرین های مایع و کاملا خالص می باشد. روغن های پاراقینی به دلیل افزایش ویسکوزیته و افت انتقال حرارت جایگزین روغن های نفتاتیک شده اند. اگر ویسکوزیته روغن ترانس پایین باشد, نقطه اشتعال روغن پایین می آید و باعث می شود خاصیت خنک کنندگی بهتری داشته باشد که در این صورت نقطه ریزش روغن ‎wo onl‏ آید. روغن ترانس برق به روغن های دما بالا معروف هستند. این روغن ها دارای پایداری شیمیایی, .دی الکتریک بالا و همچنین دارای قابلیت بالای حرارت می باشند

صفحه 26:
عملکرد روعن ترانسفورماتور (روغعن ترانس) براى افزايش دوام روغن ترانس برق تصفیه فیزیکی و شيميايى روى روغن انجام مى كيرد. در تصفيه فيزيكى روغن ترانس در یک مدار بسته قرار مى كيرد و توسط يمب مكيده و كرم مى شود و در نهايت روغن از يك فيلتر عبور مى كند و ذرات معلق جذب مى شود.رّر تصفیه شیمیایی علاوه بر تصفيه فیزیکی از یک خاک رنگبر هم عبور می دهند. یکی از عوامل مهم در حافظت از ترانس های برق تعویض به موقع و صحیح روغن ترانسفورماتوراست. از شرایط نگهداری روغن هاي ترانس برق مى توان به فضاى سر بسته و و تميز» جلوگیری از ایجاد رطوبت. جلوگیری از هر گونه ضربه .و ری در جای خنک اشاره نمود

صفحه 27:
‘ ابؤبروقي ۳ یف اصلی روغن ترانسفورماتور به عنوان یک خنک سازی یک ترانس است. بنابراین باید دارای قدرت دی الكتريى ‎cule YL‏ حرارتی و: پایداری شيميايى باشد و بايد اين كرد 35 = - = = ‎a‏

صفحه 28:
روغن ها از پالایش نفت خام تولید می شود و عمده ترین روانکار مصرفی در صنعت است., روغن ها باید دارای شرایط مناسب جهت روانکاری باشد به شرح ذیل است .گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک کم باشد .در برابر حرارت بالا دوام بیشتری داشته باشد و بخار نشود .خاصیت پاک کتندگی خوبی در کار دائم را داشته باشد .گرانروی بالایی داشته باشد انایی ایجاد لایه نازک | دن سطوح ک را دارا باشد تا | توانایی زک از روغن در متحرف را دار ‎Jj‏ ‏ساییدگی و فرسودگی جلوگیری کند .در هنگام روانکاری روغن کف ‎UG‏ .باعث زنگ زدگی و خوردگی نشود .با مواد پلاستیکی و لاستیکی سازگار باشد

صفحه 29:
گرانروی روغن صنعتی گرانروی به مقاومت روغن بر جاری شدن خودش نشان می دهد را كرانروى كويند. با تغيبر دردماىٍ روغن گرانروی آن تغییر یعنی با گرم شدن روغن گرانروی آن آن کمتر مه مى شود روغن صنعتی: کمترین دمایی کاری که روغن(۳۵۱۳۲ ۳0۱۲(نقطه ریزش .در آن می تواند جاری شود روغن صنعتی: کمترین دمایی که روغن در (۳۵۱۳۶ ۴۱250(نقطه اشتعال.. أن مى تواند به بخار تبديل شود و در صورت تماس با شعله إِتشَ 1 مى شود

صفحه 30:
چرا به روغن مواد افزودنی اضافه می کنیم؟ روغن صنعتی در اولین حالت خود که روغن پایه نامیده می شود. دارای ویژگی های لازم جهت استفاده در تجهیزات نبوده و برای تولید روغن با کیفیت که در برابر حرارت .و کارها ی سنگین بهترین بازدهی را دهد اين مواد به روغن پایه اضافه می شود ‎Dispersants & De‏ پاك کننده ها و معلق کننده ها.1 ۲۳ ۷۱ بهبود دهنده شاخص گرانروي.2 ۸۳۱۱-۵۲ مواد ضداکسیداسیون.3 ۸-۲ موادضدساييدگي.4 4 »6 ]۸۳۱-85 مواد ضدخوردگي و ضد زنگ زدگي. 5 ‎Point Depressant‏ ۳0۷۱۲ مواد پایین آورنده نقطه ریزش.6 ‎Anti-Foam‏ مواد ضدکف. 7

صفحه 31:
ace 1 | 18 ia 111 am

صفحه 32:
م یه با چا ها كا ها با ها 5 5

صفحه 33:
مشخصات روغن ترانسفورماتور * نقطه اشتعال 140 درجه سانتیگراد يا بيشتر * نقطه ریختن 40- درجه سانتیگراد يا پایین تر * ولتاژ شکست دی الکتریک 28 کیلوولت 3۱/5) )یا بیشتر

صفحه 34:
۱۸ ترانسفورماتورهای قدرت بزرگ, مخزن از روغن 0 إدباتورهاى خارجى دأشته شد که روغن از با همرفت طییعی گردش می کند. ‎Pine Gere e Sees‏ ‎as‏ مک اس دار فا ی ات و حتی مبدل های حرارتی روغن به آب باشند. ‎Be eee‏ ‎Se‏ خشک کردن طولانی مدت, با استفاده از خود گرمایش آلکتریکی, استفاده از خلایا هر دو برای اطمینان از آزاد شدن ترانسفورماتور بدون بخار آب قبل از معرفی روغن عایق, انجام می شوند.

صفحه 35:
= a این کمک می کند تا از تشکیل قوس و خرابی های_بعدی ناشی از بار شود. ترانسفورماتورهای پر از روغن با یک محافظ (مخزن روغن) ممکن است دارای رله ردیاب گاز باشند. اين دستگاه های ایمنی تجمع گاز داخل ترانسفورماتور را به دلیل تخلیه قوس گرم شدن بیش از حد یا قوس الکتریکی_داخلی تشخیص می دهند. ‎IS ual Oe ee a‏ فزايش فشار سریع, این دستگاه ها می توانند یک قطع کننده مدار محافظ را قطع کرده و برق را از ترانسفورماتور خارج كنند. ترانسفورماتورهاى بدون محافظ معمولا به رله های فشار ناكهانى مجهز هستند.

صفحه 36:
روغن های معدنی هنوز به طور ؟ ترده ای در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. روغن معدنی به طور کلی به عنوان روغن ترانسفورماتور موثر است, اما دارای معایبی است که یکی از آنها نقطه اشتعال نسبتا کم آن در مقابل برخی گزینه ها است. اگر روغن معدنی در ترانسف ر بالقوه می تواند آتش سا

صفحه 37:
در کدهای آتش نشانی معمولاً لازم است که ترانسفورماتورهای ال ساختمان از مایعات قابل اشتعال کمتری استفاده کنند یا از ترانسفورماتورهای نهع خشک و بدون روغن استفاده کنند. روغن معدنی نیز یک آلاینده محیطی است و خاصیت عایق بندی آن حتی به مقدار کم آب به

صفحه 38:
قبل از نام بردن خواص روغن ترانس برق بابد به وظيفه ابن نوع روغن كه يى سيال عابق و بى ماده انتقال دهنده حرارت است .اشاره كرد *روغن ترانس برق دارای نقطه اشتعال بالا می باشد. «یکی دیگر از خواص این روغن قابلیت انتقال حرارت بسیار خوب است. *مقاومت بالا *یکی از خواص بسیار مهم ویسکوزیته پایین است. ءدر درجه حرارت بالا میزان تغیبرات خواص کم است. *روغن ترانس برق تمایل به اکسیداسیون و تشکیل لجن را دارد

صفحه 39:
با رامترهای روعن ترانسعورماتور : میزان رسوبات آب, اسیدیته روغن, مقدار ‎od‏ 5 آب موجود در روغن 9 4 زیته (گرانروی), نقطه اشتعال, ‎es “oa o ‏تم ص ‎ ‎۱1 1 1/۳ ۱ - agp 4

صفحه 40:
خصوصیات شیمیایی روغن ترانسفورماتور میزان رطوبت یا آب در روغن ترانسفورماتور بسیار نامطلوب است زیرا بر خصوصیات دی الکتریک روغن تأثیر منفی می گذارد. محتوای آب موجود در روغن همچنین بر عایق کاغذی هسته و سیم پیج , ترانس تأثیر می گذارد. کاعْذ حداکثر مقدار آب را از روغن جذب می کند که بر خاصیت عایق کاغذ تأثیر می گذارد و همچنین عمز آن زا کاهش می دهد. اما در یک ترانسفورماتور بارگپزی شده: زوغن داغتر می شود, از ‎oul‏ رو حلالیت آب در روغن افزایش می یابد. در نتیجه, اين گاغذ آب آزاد می کند و محتواى أب در روغن ترانسفورماتور را افزايش می دهد. بنابراین دمای روغن در زمان گرفتن نمونه ‎sla‏ ازمايش تسياز مهم است. در طى اكسيداسيون: اسيدهايى در روغن تشكيل مى: شوتد كه :اسيدهاً باعث حل شدن آب در روغن مى شوند. اسيد همراه با آب باعث تجزيه بيشتر روغن تشكيل اسيد و آب بيشتر مى شود. اين ميزان تخريب روغن افزايش مى يابد. ما مقدار اب موجود در روغن را به عنوان ۲ (قطعات در هر ميليون واحد) اندازه مى كيريم. محتوای آب در روغن طبق توصیه ۱5-335 (2995) حداکتر ب] 50 ۴۵۳۲ مجاز است. اندازه کی دقیق محنواى آر در جنين سسطوح كم به ابزار بسیار پیچیده ای مانند کولیومتری کارل فیشر تیتراتور نیاز دارد.

صفحه 41:
خصوصیات شیمیایی روغن ترانسفورماتور wo ۱۳-1 ee ae ‏همچنین شامل زنك زدگی در حضور ر‎ weal ‏روغن را تسریع می کند.‎ ‏از آزمون اسیدیته روغن ترانسفورماتور می‎ cowl اسیدی آلاینده ها استفاده کرد

صفحه 42:
خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور * کشش سطحء روغن تم انسفور ماتور کش رسطحی بجن, سطح آلب ورزوفن راحی‌چرای ساره گوری تیروی مواگولی جذاب بین آب و روغن است. کشش سطحی دقیقا برای تعیین وجود آلاینده های قطبی و محصولات پوسیدگی روغن مفید است. روغن جدید خوب به کشش سطحی بالایی از خود نشان می دهد. ‎AY]‏ ‏کاهش ۱۳۲ می شوند.

صفحه 43:
خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور نقطه اشتعال روغن ترانسفورماتور دمایی است که روغن بخا ر کافی برای تولید مخلوط قابل اشتعال با هوا نمي دهد. اين مخلوط باعت فى شود كه در شران استاندارد. شعله لحظه ايى ايجاد شود. از انجا | ارد كه احتمال خطر آتش سوزى در ترانس را مشخص مى كند. بنابراين داشتن نقطه اشتعال بسيار زياد رون ترانسفورما تور مطلوب است. به طور کلی ‎Sal w‏

صفحه 44:
خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور اين حداقل دمایی است که روغن در شرایط تست استاندارد شروع به جریان می کند. نقطه ریزش روغن ترانسفورماتور خاصیت ارزشمندی است که عمدتا در مکانهایی است که آب و هوا یخ زده است, اهمیت دارد. اگر دمای روغن به زیر ریزش برسد, روغن ترانسفورماتور جریان همرفت را متوقف کرده و باعث خنک شدن در ترانسفورماتور می شود. روغن پایه بارافین گس : نفتی از مقدار نقطه ریزش بالاتری برخوردار است.

صفحه 45:
خصوصیات فیزیجی روعن تر — تور در جند كلمه. ويسكوزيته روغن ترانسفورماتور مى توان ككفت مقاومت در برابر جريان, در شرايط عادى است. مقاومت در برابر جريان روغن ترانسفورماتور به معناى انسداد گردش همرفت روغن در داخل ترانسفورماتور است. روغن خوب باید ویسکوزیته کمی داشته باشد تا مقاومت کمتری در برابر جریان معمولی روغن داشته باشد در نتیجه بر خنک سازی ترانسفورماتور تأثیری نداشته باشد. گرانروی کم روغن ترانسفورماتور ضروری است, اما به همان اندازه مهم است که ویسکوزیته روغن باید با کاهش دما تا حد ممکن افزایش یابد, چون در صورت کاهش دماء هر مایعی چسبناک تر می شود.

صفحه 46:

صفحه 47:
خصوصیات الکتریکی روغن ترانس جلوگیری از جریان الکتریکی یکی از وظایف اصلی ر تراسفورماتور است. مقاومت و ضریب دی ‎ws VOSS‏ ی اجرا د. ای اینکه ‎ee PET ee a,‏ مقّاومت الکتریکی بالایی

صفحه 48:
*مقاومت دی الکتریک از مقاومت دی الکتریک روغن ترانس برق می توان ولتازشکست روغن را نام برد. . که این ولتاژ ولتاژی است که سبب تخلیه ‎n‏ الكتريكى بين دو الکترود که در روغن غوطه ور هستند که فاصله بین الکترودها به اندازه استاندار می باشد. ‎eC‏ أز مهممترين تست هاى روغن تراسفورماتور تست ولتازشكست مى

صفحه 49:
مقاومت ویژه یکی د | گی های انسفورماتور مقاومت خاص روغن ترانس می فى منكز ان فتكت ‎leet pe HO sla oe tal‏ ی ند ‎ea‏ ست که واحد آن اهم - سانتی متر می باشد.اگر دما زیاد باشد مقاومت روغن کم می شود .مقاومت عایق روغن باید در دمای اتاق زیاد و در درجه حرارت بالا باید از مقدار مناسبی برخوردار باشد . به همین دلیل مقاومت ویژه روغن ترانس باید در دمای 27 درجه و همچنین دمای 97 درجه سانتی گراد اندازه یری شود.

صفحه 50:
خصوصیات الکتریکی روغن ترانس * فاکتور تلفات دی الکتریک فاكتور تلقات دق الکتریک را تانژانت دلتا ترانسفورماتور تعریف می کنند. که یکی از تست های آن, تعیین تانژانت دلتا ترانس می باشد و مى توان گفت که یکی از ز شاخص های اندازه گیری ضریب قدرت عایقی سیم بيج می باشد. آگر بخواهیم از اهداف تست تانژانت دلتا ‎SS‏ ‏روغن ترانس پس از اشباع می باشد.

صفحه 51:
تست و آنالیز روغن ترانسفورماتور روغن ترانسفورماتور براى اطمينان از اينكه مطابق با استانداردهاى امروزى است, بايد ازمايش شود. استانداردها و رويه هاى ازمايش با استانداردهاى مختلف بين المللى تعريف مى شوند و بيشترٍ انها توسط ۸5۲۳ تنظیم می شوند. ازمايش روغن شامل اندازه كيرى ولتاز خرابى و ساير خصوصيات شيميايى و فيز, روغن, با از طریق تجهيزات تست قابل حمل يا در أزمايشكاه است. از طریق از لد , افزايش مى يابد و نیاز به پرداخت ابد.

صفحه 52:

صفحه 53:
> cul li تانژانت دلتا: یک نوع تست پرای اندازه گیری ضریب اتلاف دی دارای چرخه کاملا خودکار است So ‏ا‎

صفحه 54:
گوگرد خورنده كوكرد خورنده: كوكرد موجود در روغن بايد در مراحل بالايش ترين مقدار برسد. از آنجاییکه کاهش مقدار گوگرد به تكتولوزة. بالایی نیاز دارد و به سختی امکان پذیر است. همواره مقادیری از گوگرد در روغن باقى مى ماند. وجود د بیشتر از حد استاندارد در روغن باعث خسارتهای زیادی مى شود. با انجام تست در آزمایشگاه ‎wo‏ توان مقدار گوگرد (سولفور) را 2 ندارد ‎TM D4294‏

صفحه 55:
فورفورال اندازه گیری فوران در روغن ترانس می باشد و به عنوان موثرترین روش برای تخمین عمر عابق های ترانسفورماتور

صفحه 56:
استاندارد روغن 1۳ نسفورماتور 1.استاندارد روغن عایق معدنی مورد استفاده در دستگاه های الکتریکی ۸5۲۲۱ ‎((D3487‏ 2.مقدار اسید 266 ۸6۲۳)) 3.ولتاز خرابی دی الکتریک (۱877 ۸6۲۳)) 4.ضریب توان مایع (۱2924-08 /8511)) 5.کشش سطحی (۱971 ‎((ASTM‏ ((ASTM D1169) ojs9 ‏6.مقاومت‎ ((ASTM D1275) orij9> 2565.7 ((ASTM D1524) spe ‏8.معاينه‎

صفحه 57:
مقدار روغن ترانسفورمانور مصرفی در ترادس هاء بسته به توان ترادس از جدول زیر به دست می آید. ۵ ۲۵ oF ۵ oY Yo ٩ 7 1 ۳۵ ‏ا‎ Fe 02 Yee ۳ ۳۵۰ A ‏قم‎ ‎۳۷ Foo ۳۷ ee ۳۷ Fite ۳۸ hee Rr ۳۰ ۶۲ ve ۸

صفحه 58:
کاربرد روغن ترانس 1 عایق الکتریکی 2 براق ‎a‏ کاری انواع ترانسفورماتورهای برق, سوئیج ها, خازن های ولتاژ ب

صفحه 59:
منيج البساظ (کنسرواتور) .وس محفظظه رطوبت گور سس _ و میلیگژ سح لوله های ‎Puy‏ ‏کنس‌واتور و ننک نوانس

صفحه 60:

روغن های صنعتی روغن صنعتی چیست؟ روغن های صنعتی عموما از حدود 90درصد روغن پایه (معدنی ،سنتتیک یا نیمه .سنتتیک) و حدود کمتر از 10درصد مواد افزودنی تشکیل شده اند مواد افزودنی ترکیبات شیمیایی هستند که به روغن پایه اضافه می شوند و برخی ویژگی های روغن پایه را بهتر می کنند یا ویژگی های جدیدی به آن می افزایند که از جمله می :توان به موارد ذیل اشاره کرد ضد سایش ها 1. ضد زنگ ها 2. ضد کف ها 3. ضد اکسیداسیون ها 4. پاک کننده ها 5. متفرق کننده ها 6. بهبود دهنده های اصطکاک 7. بهبود دهنده های شاخص گرانروی 8. پایین آورنده های نقطه ریزش 9. انواع روغن صنعتی محصوالت صنعتی براساس دمای کارکرد و نوع ویسکوزیته به :ایزو گریدهای مختلفی تقسیم می شوند که به شرح ذیل است 10، 15، 22، 32، 46، 68، 100، 150، 220، 320، 460، 680، 1000 بر اساس ایزو گریدهای فوق الذکر هر چه عدد بیشتر .باشد گرانروی (ویسکوزیته) روغن بیشتر می باشد به عنوان مثال ویسکوزیته روغن دنده صنعتی ‏Shell Omala S2 G 320 بیشتر از ‏Shell Omala S2 G 150 انواع گریس صنعتی نیز بر اساس قوامشان به انواع گریس های صنعتی گریدهای :NLGIتقسیم بندی شده اند که عبارتند از و 00و 0و 1و 2و 3و 4و 5و000 6 بر این اساس گریس با گرید ‏NLGI 000 کامال مایع و قابل اسپری شدن و گرید 6کامال جامد می .باشد روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک جزو روغن هایی است که وظیفه انتقال نیرو را دارنkد .این نوع روغن ها به عنوان خنک کننده و روان کننده عمل می کند که تشکیل دهنده آن روغن های مختلف و مواد افزودنkی است .این نوع روغن ها در دماهای باال کاربرد زیادی دارند و از زنگ زدگی، .ساییدگی و خوردگی جلوگیری می کنند روغن انتقال حرارت از این نوع روغن ها در سیستم هایی استفاده می شوند که نیاز به سیال انتقال گرما است .این نوع روغن ها از نقطه جوش باالیی برخوردار هستند که در فkرایندهایی که سیستم گرمایش یا سرمایش داشkته باشند از روغن های .انتقال حرارت استفاده می کنند روغن دنده یا واسکازین واسکازین خودرو یا روغن دنده یک روغن گیربکس است که رنگ قرمزی دارد که وظیفه اصلی آن روان کاری گیربکس است این نوع روغن باید باعث افزایش سالمت خودرو شود به .همین دلیل باید دمای باالیی داشته باشد روغن کمپرسور این نوع روغن برای کمپرسورها استفاده می شود و یکی از اجزای حیاتی کمپرسورها است که وظیفه خنک کنندگی را دارد و گرما را از بین می برد .وظیفه دیگر این نوع روغن از بین بردن ذرات گرد و غبار است که این ذرات را به فیلتر منتقل می کند و .باعث تمیز شدن دستگاه می شود روغن توربین روغن توربین از اصطکاک زیاد جلوگیری می کند و در روانکاری یاتاقان ها و چرخ دنده ها و غیره کاربرد دارد از ویژگی های این روغن خاصیت خنک کردن و انتقال حرارت را در یاتاقان ها دارد و به همچنین به دلیل خاصیت جداپذیری از آب از زنگ زدگی و سایش قطعات جلوگیری می .کند روغن های صنعتی با پایه نفتی روغن ها با پایه نفتی از تقطیر نفت خام تشکیل می شوند و در طیف گسترده ای از صنعت مثل ماشین آالت صنعتی استفاده می شود زمانی که فسفر و گوگرد این روغن را می گیرند دارای خواص بهتری می شود مقاومت روغن را مواد دارای افزودنی باال می برند و در دماهای باالتر آن را ثابت نگه می دارد و سبب پایداری ویسکوزیته می شود و همچنین خواص .شیمیایی و فیزیکی خود را ثابت نگه می دارد روغن صkنعتی بر پایه گیاهی به روغن هایی که از فرآوری گیاهان بدست بیاید روغن های بر پایه گیاهی گفته می شود که جایگزین خوبی برای روغن های پایه نفتی هستند چرا که با محیط زیست سازگارند و به سرعت تجزیه می شوند .این نوع روغن های موجود در بازار به طور کامل از روغن گیاهی تشکیل نشده بلکه درصدی از آن پایه گیاهی است اگر روغن های پایه گیاهی در دما باال قرار گیرند شکسته می شود به همین دلیل از روغن های سنتتیک و معدنی در ترکیب آن ها استفاده می شود .تشخصی دادن این نوع روغن ها از روی ظاهر مشکل است اما از روی بوی روغن می توان آن را تشخیص داد .این روغن ها سبک هستند به همین دلیل روانکاری خوبی دارند .این روغن ها کمتر اسیدی می شوند به همین دلیل خورندگی کمتری دارند و همینطور چسبندگی روغن .های پایه گیاهی باعث کاهش خوردگی می شود روغن ترانسفورماتور یک نوع روغن عایق است که در ترانس های برق استفاده می شود به این روغن ،روغن دما باال هم گفته می شود این روغن ها با پایه های معدنی تولید می شوند که به دلیل سازگاری با محیط زیست و کارایی و کیفیت بهتر ازافزودنی های مرغوبی .استفاده می شود روغن ترانس روغن ترانسفورماتور چیست؟ روغن ترانس یا روغن ترانسفورماتور ،روغنی است که در دمای باال پایدار است و از ویژگی های عایق الکتریکی عالی برخوردار است .در ترانسفورماتورهای پر از روغن ،برخی از انواع خازنهای ولتاژ باال ،المپ های فلورسنت و برخی از انواع سوئیچ ها و قطع کننده های ولتاژ باال استفاده می شود .روغن ترانسفورماتور همچنین برای حفظ .هسته و سیم پیچ ترانسفورماتور استفاده می شود یکی دیگر از خصوصیات مهم روغن عایق توانایی جلوگیری از اکسیداسیون عایق کاغذ ساخت سلولز است .روغن ترانسفورماتور به عنوان مانعی بین اکسیژن اتمسفر و سلولز عمل می کند و از تماس مستقیم و جلوگیری از اکسیداسیون جلوگیری می کنند .روغن ترانسفورماتور اغلب بر پایه روغن معدنی است ،اما محبوبیت فرموالسیون های جایگزین با مهندسی یا محیط زیست بهتر در حال .افزایش است تاریخچه روغن ترانسفورماتور در سال ، 1892اولین ترانسفورماتور توسط شرکت جنرال الکتریک ساخته شد .در این ترانسفورماتور از یک روغن معدنی به عنوان سیال خنک کننده ی دی الکتریکی استفاده می شد .بعدها استفاده از سیاالت دی الکتریک هالوژنه ،به ویژه سیاالت آسکارل ،به علت مقاومت عالی این سیاالت در برابر آتش ،در ترانسفورماتورها رواج بسیاری یافت .آسکارل یک نام عمومی برای گروهی از هیدروکربن های کلردار است که به عنوان روغن های عایق در تجهیزات الکتریکی و ترانسفورماتورها کاربرد ) ( PCBداشته اند .یک گروه بزرگ از آسکارل ها ،بی فنیل های پلی کلرینه ها هستند .استفاده از این سیاالت تا حدود دهه ی 1970میالدی ادامه داشت ،اما به دالیل خطرات زیست محیطی و سالمتی ،استفاده از آنها محدود گشته و سیاالت دیگری جایگزین این مواد شد .از جمله ی این سیاالت میتوان به روغن های سیلیکونی و هیدروکربن های دارای وزن مولکلی زیاد اشاره کرد که در حال حاضر به مقدار بسیار زیادی کاربرد دارند .از سیاالت دیگری که تا اندازه ای در این موارد .استفاده می شوند ،می توان به استرها و هیدروکربن های سنتزی اشاره کرد تاریخچه روغن ترانسفورماتور استرهای سنتزی دارای خواص دی الکتریکی خوبی بوده و خاصیت زیست تخریب پذیری بهتری نسبت به روغن های معدنی و سیاالت هیدروکربنی دارند .اما به علت هزینه ی باالی استرهای سنتری ،از این مواد تنها در ترانسفورماتورهای متحرک و وسایل نقلیه استفاده میشود .از روغن استرهای طبیعی که از دانه های گیاهی تهیه می شوند ،نیز در دهه ی 1890در ترانسفورماتورها استفاده می شد .این استرها هیچ مزیتی از لحاظ اقتصادی و کارآیی ،نسبت به روغن های معدنی ندارند .عالوه بر این ،استرهای طبیعی ،از مقاومت کمتری در برابر اکسیدشدن ،نسبت به روغن های معدنی ،برخوردارند .بنابراین دالیل در حال حاضر از استرهای طبیعی در .ترانسفورماتورها استفاده نمی شود انواع روغن ترانسفورماتور مورد استفاده درانواع روغن ترانسفورماتوردو نوع اصلی در :ترانسفورماتورها وجود دارد روغن ترانسفورماتور مبتنی بر پارافین1. روغن ترانسفورماتور بر پایه نفتا2. روغن ترانسفورماتور بر پایه نفتا روغن نفتا راحت تر از روغن پارافین اکسید می شود .اما محصول اکسیداسیون – یعنی لجن – در روغن نفتا از لجن حاصل از فسفkر محلول تر است.آرافینروغن بنابراین لجن روغن بر پایه نفتا در کف ترانسفورماتور رسوب نمی کند .از این رو گردش همرفتی روغن را مسدود نمی کند ،به این معنی که سیستم خنک کننده .ترانسفورماتور را مختل نمی کند روغن ترانسفورماتور بر پایه پارافین گرچه روغن پارافین نسبت به نفتا سرعت اکسیداسیون کمتری دارد ،اما محصول اکسیداسیون (لجن) نامحلول است و در کف مخزن رسوب می‌کند .این لجن به عنوان مانعی برای سیستم خنک کننده ترانسفورماتور عمل می .کند یکی دیگر از مشکالت روغن پایه پارافین که موم های حل شده در داخل آن می تواند منجر به نقطه ریزش باال شود. اگرچه این موضوع در شرایط آب و هوایی گرمتر (مانند .هند) وجود ندارد علیرغم معایبی که در باال ذکر شد ،روغن پارافینی به دلیل در دسترس بودن باال همچنان در بسیاری از کشورها (.مانند هند) به طور معمول استفاده می شود روغن سالم در کنار روغن کثیف عملکرد روغن ترانسفورماتور (روغن ترانس) ترانسفورماتور دستگاهی است که توان را از یک مدار به مدار دیگری انتقال می دهد و می تواند جریان را کم یا زیاد کند .ترانسفورماتورها در محفظه فلزی و محکم و روغن عایق مخصوص (روغن ترانس برق) قرار می گیرند .روغن ترانس یکی از اجزای اصلی ترانسفورماتور برق می باشد .از یک قرن پیش در صنعت برق استفاده شده است و در دمای بین 250تا 300درجه به جوش می آید .روغن ترانس بعد از تصفیه شامل هیدروکربن های مایع و کامال خالص می باشد .روغن های پارافینی به دلیل افزایش ویسکوزیته و افت انتقال حرارت جایگزین روغن های نفتاتیک شده اند .اگر ویسکوزیته روغن ترانس پایین باشد، نقطه اشتعال روغن پایین می آید و باعث می شود خاصیت خنک کنندگی بهتری داشته باشد که در این صورت نقطه ریزش روغن پایین می آید .روغن ترانس برق به روغن های دما باال معروف هستند .این روغن ها دارای پایداری شیمیایی، .دی الکتریک باال و همچنین دارای قابلیت باالی حرارت می باشند عملکرد روغن ترانسفورماتور (روغن ترانس) برای افزایش دوام روغن ترانس برق تصفیه فیزیکی و شیمیایی روی روغن انجام می گیرد .در تصفیه فیزیکی روغن ترانس در یک مدار بسته قرار می گیرد و توسط یک پمپ مکیده و گرم می شود و در نهایت روغن از یک فیلتر عبور می کند و ذرات معلق جذب می شود.در تصفیه شیمیایی عالوه بر تصفیه فیزیکی از یک خاک رنگبر هم عبور می دهند .یکی از عوامل مهم در حافظت از ترانس های برق تعویض به موقع و صحیح روغن ترانسفورماتوراست .از شرایط نگهداری روغن های ترانس برق می توان به فضای سر بسته و تمیز، جلوگیری از ایجاد رطوبت ،جلوگیری از هر گونه ضربه .و نگهداری در جای خنک اشاره نمود ،عایقروغن صنعتیوظایف اصلی روغن ترانسفورماتور به عنوان یک بندی و خنک سازی یک ترانس است .بنابراین باید دارای قدرت دی الکتریک باال ،هدایت حرارتی و پایداری شیمیایی باشد و باید این .خصوصیات را در مدت طوالنی در دمای باال نگه دارد روغن ها از پاالیش نفت خام تولید می شود و عمده ترین روانکار مصرفی در صنعت است ،روغن ها باید دارای شرایط مناسب جهت روانکاری باشد به شرح ذیل است .گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک کم باشد .در برابر حرارت باال دوام بیشتری داشته باشد و بخار نشود .خاصیت پاک کنندگی خوبی در کار دائم را داشته باشد .گرانروی باالیی داشته باشد توانایی ایجاد الیه نازک از روغن در سطوح متحرک را دارا باشد تا از .ساییدگی و فرسودگی جلوگیری کند .در هنگام روانکاری روغن کف نکند .باعث زنگ زدگی و خوردگی نشود .با مواد پالستیکی و الستیکی سازگار باشد گرانروی روغن صنعتی گرانروی به مقاومت روغن بر جاری شدن خودش نشان می دهد را گرانروی گویند .با تغییر در دمای روغن گرانروی آن تغییر می کند یعنی .با گرم شدن روغن گرانروی آن کمتر می شود روغن صنعتی :کمترین دمایی کاری که روغن))Pour Pointنقطه ریزش .در آن می تواند جاری شود روغن صنعتی :کمترین دمایی که روغن در ))Flash Pointنقطه اشتعال آن می تواند به بخار تبدیل شود و در صورت تماس با شعله آتش مشتعل می شود چرا به روغن مواد افزودنی اضافه می کنیم؟ روغن صنعتی در اولین حالت خود که روغن پایه نامیده می شود .دارای ویژگی های الزم جهت استفاده در تجهیزات نبوده و برای تولید روغن با کیفیت که در برابر حرارت .و کارهای سنگین بهترین بازدهی را دهد این مواد به روغن پایه اضافه می شود Dispersants & Detergentپاك كننده ها و معلق كننده ها1. VI –Improverبهبود دهنده شاخص گرانروي2. Anti-Oxidantمواد ضداكسيداسيون3. Anti-Wearموادضدساییدگي4. Anti-Rust & Oxidationمواد ضدخوردگي و ضد زنگ زدگي5. Pour Point Depressantمواد پايين آورنده نقطه ريزش6. Anti-Foamمواد ضدكف7. انواع ترانسفورماتور مشخصات روغن ترانسفورماتور • نقطه اشتعال 140درجه سانتیگراد یا بیشتر • نقطه ریختن -40درجه سانتیگراد یا پایین تر • ولتاژ شکست دی الکتریک 28کیلوولت ) )RMSیا بیشتر برای بهبود خنک سازی ترانسفورماتورهای قدرت بزرگ ،مخزن پر از روغن ممکن است رادیاتورهای خارجی داشته باشد که روغن از طریق آنها با همرفت طبیعی گردش می کند .ترانسفورماتورهای قدرت با ظرفیت هزار کیلو ولت آمپر ممکن است دارای فن های خنک کننده ،پمپ های روغن و حتی مبدل های حرارتی روغن به آب باشند .ترانسفورماتورهای برق تحت فرایندهای خشک کردن طوالنی مدت ،با استفاده از خود گرمایش الکتریکی ،استفاده از خال یا هر دو برای اطمینان از آزاد شدن ترانسفورماتور بدون بخار آب قبل از معرفی روغن عایق ،انجام می شوند. این کمک می کند تا از تشکیل قوس و خرابی های بعدی ناشی از بار جلوگیری شود .ترانسفورماتورهای پر از روغن با یک محافظ (مخزن روغن) ممکن است دارای رله ردیاب گاز باشند .این دستگاه های ایمنی تجمع گاز داخل ترانسفورماتور را به دلیل تخلیه قوس، گرم شدن بیش از حد یا قوس الکتریکی داخلی تشخیص می دهند. در صورت جمع شدن آهسته گاز ،یا افزایش فشار سریع ،این دستگاه ها می توانند یک kقطع کننده مدار محافظ را قطع کرده و برق را از ترانسفورماتور خارج کنند .ترانسفورماتوkرهای بدون محافظ معموال ً به رله های فشار ناگهانی مجهز هستند. روغن معدنی ترانسفورماتور چیست؟ روغkن های معدنی هنوز به طور گسترده ای در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند .روغن معدنی به طور کلی به عنوان روغن ترانسفورماتور موثر است ،اما دارای معایبی است که یکی از آنها نقطه اشتعال نسبتا ً کم آن در مقابل برخی گزینه ها است .اگر روغن معدنی در ترانسفورماتورنشت کند ،به .طور بالقوه می تواند آتش سوزی ایجاد کند در کدهای آتش نشانی معموال ً الزم است که ترانسفورماتورهای داخل ساختمان از مایعات قابل اشتعال کمتری استفاده کنند یا از ترانسفورماتورهای نوع خشک و بدون روغن استفاده کنند .روغن معدنی نیز یک آالینده محیطی است و خاصیت عایق بندی آن حتی به مقدار کم آب به سرعت تخریب می شود .به همین دلیل ترانسفورماتورها به .خوبی مجهز هستند تا آب را در خارج از روغن نگه دارند ویژگی های روغن ترانس برق قبل از نام بردن خواص روغن ترانس برق باید به وظیفه این نوع روغن که یک سیال عایق و یک ماده انتقال دهنده حرارت است .اشاره کرد •روغن ترانس برق دارای نقطه اشتعال باال می باشد. •یکی دیگر از خواص این روغن قابلیت انتقال حرارت بسیار خوب است. •مقاومت باال •یکی از خواص بسیار مهم ویسکوزیته پایین است. •در درجه حرارت باال میزان تغییرات خواص کم است. •روغن ترانس برق تمایل به اکسیداسیون و تشکیل لجن را دارد پارامترهای روغن ترانسفورماتور .1خصوصیات شیمیایی :میزان رسوبات آب ،اسیدیته روغن ،مقدار لجن ،میزان آب موجود در روغن .2خصوصیات فیزیکی :ویسکوزیته (گرانروی) ،نقطه اشتعال، کشش سطحی ،نقطه ریزش .3خصوصیات الکتریکی :مقاومت دی الکتریک ،مقاومت خاص یا ویkژه ،ضریب اتالف دی الکتریک ،نارسانایی الکتریکی خصوصیات شیمیایی روغن ترانسفورماتور • محتوای آب در روغن ترانسفورماتور میزان رطوبت یا آب در روغن ترانسفورماتور بسیار نامطلوب است زیرا بر خصوصیات دی الکتریک روغن تأثیر منفی می گذارد .محتوای آب موجود در روغن همچنین بر عایق کاغذی هسته و سیم پیچ ترانس تأثیر می گذارد .کاغذ حداکثر مقدار آب را از روغن جذب می کند که بر خاصیت عایق کاغذ تأثیر می گذارد و همچنین عمر آن را کاهش می دهد .اما در یک ترانسفورماتور بارگیری شده ،روغن داغتر می شود ،از این رو حاللیت آب در روغن افزایش می یابد .در نتیجه ،این کاغذ آب آزاد می کند و محتوای آب در روغن ترانسفورماتور را افزایش می دهد .بنابراین دمای روغن در زمان گرفتن نمونه برای آزمایش بسیار مهم است .در طی اکسیداسیون ،اسیدهایی در روغن تشکیل می شوند که اسیدها باعث حل شدن آب در روغن می شوند .اسید همراه با آب باعث تجزیه بیشتر روغن تشکیل اسید و آب بیشتر می شود .این میزان تخریب روغن افزایش می یابد .ما مقدار آب موجود در روغن را به عنوان ( ppmقطعات در هر میلیون واحد) اندازه می گیریم .محتوای آب در روغن طبق توصیه IS-335 ) (1993حداکثر تا ppm 50مجاز است .اندازه گیری دقیق محتوای آب در چنین سطوح کم به ابزار بسیار پیچیده ای مانند کولیومتری کارل فیشر تیتراتور نیاز دارد. خصوصیات شیمیایی روغن ترانسفورماتور • اسیدیته روغن ترانسفورماتور روغن ترانسفورماتور اسیدی یک خاصیت مضر است .اگر روغن اسیدی شود، محتوای آب موجود در روغن بیشتر در روغن حل می شود .اسیدیته روغن خاصیت عایق بندی عایق کاغذ سیم پیچ را بدتر kمی کند .اسیدیته فرآیند اکسیداسیون در روغن را تسریع می کند .اسید همچنین شامل زنگ زدگی آهن در حضور رطوبت است .از آزمون اسیدیته روغن ترانسفورماتور می توان برای اندازه گیری ترکیبات اسیدی آالینده ها استفاده کرد خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور • کشش سطحی روغن ترانسفورماتور کشش سطحی بین سطح آب و روغن راهی برای اندازه گیری نیروی مولکولی جذاب بین آب و روغن است .کشش سطحی دقیقا ً برای تعیین وجود آالینده های قطبی و محصوالت پوسیدگی روغن مفید است .روغن جدید خوب به طور کلی کشش سطحی باالیی از خود نشان می دهد .آالینده های اکسیداسیون روغن باعث کاهش IFTمی شوند. خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور • نقطه اشتعال روغن ترانسفورماتور نقطه اشتعال روغن ترانسفورماتور دمایی است که روغن بخار کافی برای تولید مخلوط قابل اشتعال با هوا می دهد .این مخلوط باعث می شود که در شرایط استاندارد ،شعله لحظه ایی ایجاد شود .از آنجا اهمیت دارد که احتمال خطر آتش سوزی در ترانس را مشخص می کند .بنابراین داشتن نقطه اشتعال بسیار زیاد روغن ترانسفورماتور مطلوب است .به طور کلی بیش از 140درجه سانتیگراد است. خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور • نقطه ریزش روغن ترانسفورماتور این حداقل دمایی است که روغن در شرایط تست استاندارد شروع به جریان می کند .نقطه ریزش روغن ترانسفورماتور خاصیت ارزشمندی است که عمدتا در مکانهایی است که آب و هوا یخ زده است ،اهمیت دارد .اگر دمای روغن به زیر نقطه ریزش برسد ،روغن ترانسفورماتور جریان همرفت را متوقف کرده و باعث خنک شدن در ترانسفورماتور می شود .روغن پایه پارافین در مقایسه با روغن پایه نفتی از مقدار نقطه ریزش باالتری برخوردار است. خصوصیات فیزیکی روغن ترانسفورماتور • ویسکوزیته روغن ترانسفورماتور در چند کلمه ،ویسکوزیته روغن ترانسفورماتور می توان گفت مقاومت در برابر جریان، در شرایط عادی است .مقاومت در برابر جریان روغن ترانسفورماتور به معنای انسداد گردش همرفت روغن در داخل ترانسفورماتور است .روغن خوب باید ویسکوزیته کمی داشته باشد تا مقاومت کمتری در برابر جریان معمولی روغن داشته باشد در نتیجه بر خنک سازی ترانسفورماتور تأثیری نداشته باشد .گرانروی کم روغن ترانسفورماتور ضروری است ،اما به همان اندازه مهم است که ویسکوزیته روغن باید با کاهش دما تا حد ممکن افزایش یابد ،چون در صورت کاهش دما ،هر مایعی چسبناک تر می شود. خصوصیات الکتریکی روغن ترانس جلوگیری از جریان الکتریکی یکی از وظایف اصلی روغن تراسفورماتور است .مقاومت و ضریب دی الکتریک باال باعث می شود که این وظیفه به خوبی اجرا شود.برای اینکه روغن در ولتاژ پاییندخاصیت عایق الکتریکی خود را از دست ندهد باید مقاومت الکتریکی باالیی داشته باشد. خصوصیات الکتریکی روغن ترانس • مقاومت دی الکتریک از مقاومت دی الکتریک روغن ترانس برق می توان ولتاژشکست روغن را نام برد .که این ولتاژ ولتاژی است که سبب تخلیه الکتریکی بین دو الکترود که در روغن غوطه ور هستند که فاصله بین الکترودها به اندازه استاندار می باشد. یکی از مهممترین تست های روغن تراسفورماتور تست ولتاژشکست می باشد. خصوصیات الکتریکی روغن ترانس • مقاومت ویژه یکی دیگر از ویژگی های روغن ترانسفورماتور مقاومت خاص روغن ترانس می باشد.مقاومت ویژه اندازه گیری مقاومت DCبین دو طرف مخالف یک بلوک 3 سانتی متری روغن است که واحد آن اهم – سانتی متر می باشد.اگر دما زیاد باشد مقاومت روغن کم می شود .مقاومت عایق روغن باید در دمای اتاق زیاد و در درجه حرارت باال باید از مقدار مناسبی برخوردار باشد .به همین دلیل مقاومت ویژه روغن ترانس باید در دمای 27درجه و همچنین دمای 97درجه سانتی گراد اندازه گیری شود. خصوصیات الکتریکی روغن ترانس • فاکتور تلفات دی الکتریک فاکتور تلفات دی الکتریک را تانژانت دلتا ترانسفورماتور تعریف می کنند. که یکی از تست های آن ،تعیین تانژانت دلتا ترانس می باشد و می توان گفت که یکی از شاخص های اندازه گیری ضریب قدرت عایقی سیم پیچ می باشد .اگر بخواهیم از اهداف تست تانژانت دلتا بگوییم تایید رفتار روغن ترانس پس از اشباع می باشد. تست و آنالیز روغن ترانسفورماتور روغن ترانسفورماتور برای اطمینان از اینکه مطابق با استانداردهای امروزی است ،باید آزمایش شود .استانداردها و رویه های آزمایش با استانداردهای مختلف بین المللی تkعریف می شوند و بیشتر آنها توسط ASTMتنظیم می شوند .آزمایش روغن شامل اندازه گیری ولتاژ خرابی و سایر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی روغن ،یا از طریق تجهیزات تست قابل حمل یا در آزمایشگاه است .از طریق آزمایش مناسب ،طول عمر ترانس افزایش می یابد و نیاز به پرداخت هزینه جایگزینی کاهش می یابد. آزمون های مهم در روغن ترانسفورماتور .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 اسیدیته تانژانت دلتا گوگرد خورنده فورفورال گاز های محلول در روغن ولتاژ شکست اندازه گیری مواد بازدارنده روغن کشش سطحی تانژانت دلتا تانژانت دلتا :یک نوع تست برای اندازه گیری ضریب اتالف دی .الکتریک که دارای چرخه کامال خودکار است گوگرد خورنده گوگرد خورنده :گوگرد موجود در روغن بايد در مراحل پااليش به کمترین مقدار برسد .از آنجاييکه کاهش مقدار گوگرد به تکنولوژی باالیی نیاز دارد و به سختی امکان پذير است، همواره مقاديری از گوگرد در روغن باقی می ماند .وجود گوگرد بيشتر از حد استاندارد در روغن باعث خسارتهای زيادی می شود .با انجام تست در آزمايشگاه می توان مقدار گوگرد (سولفور) را کنترل کرد.که این آزمایش بر اساس استاندارد ASTM D4294صورت می گیرد. فورفورال فورفورال :تست فورفورال یا تست طول عمر که به معنای اندازه گیری فوران در روغن ترانس می باشد و به عنوان موثرترین روش برای تخمین عمر عایق های ترانسفورماتور است که این تست به منظور عیب یابی وارزیابی وضعیت ترانسفورماتور انجام می شود. استاندارد روغن ترانسفورماتور .1استاندارد روغن عایق معدنی مورد استفاده در دستگاه های الکتریکی ASTM ))D3487 .2مقدار اسید ))ASTM D66 .3ولتاژ خرابی دی الکتریک ())ASTM D877 .4ضریب توان مایع ())ASTM D924-08 .5کشش سطحی ())ASTM D971 .6مقاومت ویژه ())ASTM D1169 .7گوگرد خورنده ())ASTM D1275 .8معاینه بصری ())ASTM D1524 کاربرد روغن ترانس .1عایق الکتریکی .2برای خنک کاری انواع ترانسفورماتورهای برق ،سوئیچ ها ،خازن های ولتاژ باال .پایان

50,000 تومان