صفحه 1:
صفحه 2:
فرهنگ سازماني و ارتبا
از نظر اسلام
organizational cu
صفحه 3:
انتظار شما از بحث درباره فرهنگ سازماني چیست ؟
اين بحث چه خاصبتی برای شما دارد؟
راجع به چه چپزی می خواهیم بحث کنیم؟
صفحه 4:
اهداف درس فرهنگ سازمانی و ارتباطات از نظر اسلام
* ترانایی اراگیران نسبت به فرهنگ و ارتباطات از دیدگاه اسلام؛ به منظور تسلط
يافتن آنان در اداره امور مجموعههاي ديني در كشور.
* همچنین ارتقاى شناخت فراكيران نسبت به شيوههاي تاثيركذاري فرهنكي و
ارتباطی به منظور مقابله با راههاي نفرذ بیگانگان در فرهنگ اسلامي.
صفحه 5:
عناوين درس فرهنك و ارتباطات سازمانى از نظر اسلام
مايا سكم
مفهرم شناسی فرهنگ و فرهنگ سازمالی
اجزاء فرهنگ و نظریههای فرهنگ
فرهدك سازماني و ريژگيهاي آن
نقش جهان بيلي و ارزشها در فرهنگ سازمالي
مفهرم شناسی اراباطات
ارتباطات سازمانی و الواع آن
تکليکهاي ارتباطات
گروههاي سازماني و الواع آن
ارتباطات در گروهها
Me MRM S&S + 8# 98 @ .کبس
صفحه 6:
بر اساس چشم انداز پیست ساله ایران در افق 0606 هجري شمسي:
ایران كشرري توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادي؛ علمي و فنآوري درسطح
منطقه» با هوبت اسلامي و انقلابي؛ الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و
موثر در روابط بین الملل,
توسعه بافته؛ متناسب با مقتضبات فرهنگي» جغرافيايي و تاريخي خود؛ و متكي بر
اصول اخلاقي و ارزشهاي اسلاميء ملي و انقلابي با تاكيد بر: مردم سالاري
ديني؛ عدالت اجتماعي» آزاديهاي مشروع؛ حفظ كرامت و حقوق انسانها؛ و
بهرممند از امنيت اجتماعي و قضايي.
صفحه 7:
هج؛ ماري جوء تثوري سازمان» دانايي فرد» حسن» نشر افکار ج۰6 1666
مصباح يزدي» محمد تقي» طوفان فتنه؛ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(رم» 0990؛
مصباح يزدي» محمد تقي؛ تهاجم فرهنگي؛ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(رم)۰ 1086
بنیانیان حسن» فرهنگ توسعه در ایران» امیرکییر» 1900
حداد عادل» غلامعلي؛ فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي» سروش» 496
فرهنگ و تهاجم فرهنگي: برگرفته از سخنان مقام معظم رهبري حضرت آیةاله خمنهاي» سازمان
مدارک فرهنگي انقلاب اسلامي؛ 46/9
منصور وثوقي؛ علي لکبر نیکخلق» مباني جامعهشناسي».
جان تامپسون» کتاب فرهنگ و جامعه.
©. ارتباطات مفاهيم و كاركردهاء محسنيان.
... 0
008005
o>
صفحه 8:
شهرداري در نظر دارد. در يكي از مناطق پر رفت و آمد شهر» خياباني احداث نماید. فردي
را به عنوان مهندس طراح در نظر ميگیرند. او در طراحي خیابان به نکات ايمني نیز توجه
مينماید. مسائلي که او با آنها روبرو است عبارنند از:
در خیابان از خط كشي عابر بياده استفاده كنيم؟
در كنار خط كشي از جراغ راهنماي عابر هم استفاده شود؟
ازيل روكذرعابر بياده استفاده شود؟
از بل زير كذر عابر بياده استفاده شود؟
از علائم راهنمايي نثون استفاده شود؟
از علائم رلهنمايي فلزي استفاده شود؟
به نظر شما پاسخ به اين سئوالات به فرهنگ مردم اين شهر بستگي دارد؟
صفحه 9:
صفحه 10:
مفهرم فرهنگ در ادبیات کهن فارسي از دو واژه «فر» و «هنگ یا
آهنگ» تشکیل شده است,
«فر» به معناي پیش» و «هنگ با آهنگ» به معناي قصد نیت اراده
و عزم آمده است.
در زبان انگليسي واژه 012161:70 و واژه الثقافة در زبان عربي
معادل «فرهنگ» ميباشد.
10
صفحه 11:
اصطلاح فرهنگ در ادبیات فارسي برحسب زمان و مورد - قبل و بعد از اسلام -
با مفاهیم مختلف به کار رفته که از باب نمونه مواردي را ذکر میکنیم:
الف) فرهنگ اسم مصدر «فررهنجیدن» به معناي ادب کردن و دانشآموختن است,
فرهنگ, مّدل فرهنج است و در تکلّم هم» گاهي به جاي فرهنگ استفاده
ميشود.
ب) فرهنگ؛ فعل امر از مصدر «فرهنجیدن» به معناي ادب و آموختن دانش
است,
صفحه 12:
* فرهنگ عبارت است از کیفیت زندگي گروهي از افراد بشر که از يك نسل به
نسل دیگر منتقل ميشود.
* فرهنگ عبارت است از اندیشه مشترک اعضاي یک گروه پا طبقه که آنها را
از دیگر گروهها مجزا ميکند.
** فرهنگ مجموعهاي از الگوهاي رفتار اجتماعي؛ هنرهاء اعتقادات» رسوم و
دیگر محصولات انسان و ويژگيهاي فكري یک جامعه با ملت تعریف ميشود.
12
صفحه 13:
**فرهنگ عامل منظم شدن رفتار افراد یک جامعه است.
فرهنگ هر جامعهاي جوابگوي نیازها و حاجات انساني
همان جامعه است.
*#* فرهنگ گذشته را به زمان حال پیوند ميزنند.
صفحه 14:
امام خمینی (رم:
فرهنگ مبدا همه خوشبختیها و بدبختیهای ملت است اگر
فرهنگ ناصالح شد اين جوانهایی که تربیت میشوند به اين
تربیتهای ناصالح اینها در آتیه فساد ایجاد میکنند.
صحيفه ج) ص 6/9
صفحه 15:
15
مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اى:
فرهنگ به عنوان شکل دهنده به ذهن و رفتار عمومی
جامعه است.
حرکت جامعه بر اساس فرهنگ آن جامعه است.
فرهنگ مثل توری است که ماهیها بدون ASA)
خودشان بدانند» در داخل این تور حرکت می کنند و به
سمتی هدایت می شوند. آذر ماه 4960
صفحه 16:
7با توجه به تعاریف پیشین به طور کلی میتوان فرهنگ را میراث اجتماعی
انسان دانست که او را از سایر حیوانات متمایز میسازد. این وجوه تمایز
را که منحصر به انسان است میتوان مبتنی بر چهار ویژگی بشرح زیر
دانست :
تفکر و قدرت یادگیری
#تکنولوژی
"7 اجتماعی بودن(زندگی گروهی)
بعضی از صفات فوق را میتوان در حد بسیار ضعیفی در حیوانات نیز مشاهده نمود که آنها را در حقیقت
اعمال و حرکات غریزی باید تلقی نمود و نه ویژگیهای فرهنگی مثل غریزه مادری , لائه سازی و...
صفحه 17:
يك نهاد اجتماعي, با افرادي كه در سايه همكاري با یکدیگر
ميكوشند تا به اهداف .حي دست يابند و داراي
ساختاري آكاهانه ومرز مشخصي است.
۲
صفحه 18:
صفحه 19:
استفاده از کلمه فرهنگ برلي ملیتها و سازمانها» يكسان بودن اين دو يديده فرهنكي رل تداعي
ميکند. حال آنکه این موضوع نادرست است» زیرا ملت» سازمان نیست و اين در فرهنگ»
ماهيتي متفاوت دارند.
تفارت فرهنگهاي سازماني و ملي به دليل تفاوت نقش آفريني هر کدام از جلوههاي فرهنگي آن دو
است.
فرهلك براي شرح كيفيت زندكي جامعه انساني به کار ميروده ولي فرهنگ سازماني ناظر به
آنچه مربوط به كار و رفتار مردمان درسازمان است سفن گفته ميشود,
19
صفحه 20:
از ترکیب دو واژه ارهنگ و سازمان؛ مفهرمي تازه پدید آمده است که هیچیک از آن دو واژه؛ اين
مفهوم را ندارد,
فرهنگ سازمالي پديدهاي است که در سازمان وجود دارد و همه اعضاء اتفاق نظر دارند که یک
دست ناپیدا افراد را در جهت نوعي رفتار نامرئي هدایت ميکند,
شناخت و درک چيزي که ارهنگ سازمان را ميسازد» شبره ابجاد و دولم آن به ما کمک ميکند تا
بهتر بتوانیم رفتار افراد در سازمان را توجیه کنیم,
20
صفحه 21:
مقصود از فرهنگ سازماني» سيستمي از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان
دارند و همین ويژگي موجب تفکبک دو سازمان از بکدیگر ميشود.
برخي معتقدند که فرهنگ سازمان؛ الگوبي از مفروضات بنيادي است که اعضاي گروه براي حل
مسائل مربوط به تطابق با محیط خارجي و تکامل داخلي آن را یاد ميگیرند و چنان خوب
عمل ميکند که معتبر شناخته ميشود و سپس به صورت يك روش صحيح براي درك
انديشه و احساس کردن در رابطه با حل مسائل سازمان به اعضاي جدید آموخته ميشود.
21
صفحه 22:
صفحه 23:
23
باورها
7
ارزشها
** هنجارها
جار
نمادها
صفحه 24:
مثال برای اجزاء فرهنگ؟
برای هر یک از اجزاء فرهنگ یک مثال بزنید.
4 . باورها
© ارزشها
Wiss ©
©. نمادها
صفحه 25:
باورهاي شناختي: Cognition beliefs
باورهاي که حاكي از نوعي ped و درک جهانند.
مانند باور به خدامحوری در کارها
باورهاي ارزشي: Value beliefs
باورهاي که ناشي از برداشت متبت يا منفي
از یک پدیده است.
مانند این فرمایش زینب کبری (س) « و ما رایت الا جمیلا»
صفحه 26:
يك نوع طبقه بندي » درجه بندي و امتيازبندي پدیدههاست از
خوب تا بد یا از مثبت تا منفي . مانند مسائل مطرح
در؛
۰ ارزشهاي اعتقادي
٠ دوست داشتنيها
٠ نظم
وقتي تعداد زيادي از ارزشها در يف #وإمطار ابت واركعيماها
هم قرار ميكيرند؛ يك نظام ارزشي شكل مي كيرد.
26
صفحه 27:
امام مهدي (عج)
هر يك از شما بايد به آنجه او را به دوستي ما
نزدیک ميسازد عمل کند و از آنچه خوشایند ما
نیست و مایه خشم ماست دوري گزیند.
تهنيب الاحكلم ج 0 ص 5
صفحه 28:
اررزشهای اعتقادی مانند:
ْ <پایبندی به ارزشهای مربوط به فروع دین
| <اهمیت دادن به اخلاقیات و عمل به آنها
| <توجه به آداب و رعایت آنها
28
صفحه 29:
اخلاق و آداب؟
به نظر شما جه تفاوتي بين اخلاق و ادب هست؟
مثال بزنيد.
صفحه 30:
اداب اخلاق
صفحه 31:
اخلاق
Gps
نظم دادن به غرائز , احساسات و تمایلات
و پرورش آن
نمونه تقوی , استقامت , شجاعت
در طول قرنها ثابت و مورد عنایت
مردم بوده است.
اخلاق قابل استدلال است
اخلاق ثابت است
ویژگی
براساس فطرت انسان ها و سازگار با
شرافت انسانی شکل می گیرد.
توجه به یک سلسله رفتارهای عملی
در برخورد با دیگران
نحوه غذا خوردن , نوع لباس پوشیدن
تابع اقوام , ملل و مناطق جغرافيايى است
آداب قايل استدلال نبوده و عرفي است
آداب غير ثابت است
براساس مصلحت ها و قراردادهای
اجتماعی و الزامات قانونی شکل می كيرد.
صفحه 32:
ایک نوع قاعده یا شیوه زندگي اجتماعي و فردي است.
یک نوع کار معمولي »عادي و مجاز که اکثریت یک جامعه یا گروه آن
را انجام مي دهند و نه كسي از آن متحیر مي شود و نه ناراحت یا
خوشحال. به هنجار رم اجتماعي نیز می گویند.
© مائند:
0 نوع غذا خوردن 0 شيوه عزاداري
0 طرز لباس يوشيدن 0 مراسم عروسي
0 طرز نشستن 0 تفريحات متداول
0 شیوه احترام به
32 دیگران
صفحه 33:
Symbols
چيزي که بیانگر موضوع ديگري است و بر آن
دلالت ميکند.
نمادهاي بياني
= نمادهاي اشارهاي پیانکر احساسات
نمادهاي که به اشیاء و اقدامات مفاهیم, و معاني
معین دلالت دارند. بسياري هستند.
صفحه 34:
Symbol
محبت را ميشود از چشم ها فهمید
آن المودة یُعبر منها اللسان و عن المحبة العینان
عیون الحکم و المواعظ ح CSO
صفحه 35:
«..دریک شهر اسلامی ... نمودها و نمادهای مختلف در
خیابان هاء پارک هاء بوستان های شهری و هرجای دیگر
شهر وجود دارد که ضمن ایجاد جاذبه, زمینه گرایش
شهروندان به معنوبات را فراهم می کند ..»
صفحه 36:
2 کسی که می گوید خداحافظ (نماد) حاکی از اعتقاد به خداست (باور).
7 کسی که می گوید بای بای (نماد) حاکی از....
7 تاکید بر نامگذاریهای مذهبی در برابر نامهای دیگر متکی به باور
مذهبی است,
2 تعامل بین عناصر و لایه های فرهنگی دو جانبه است
36
صفحه 37:
تاثير لايه هاى فرهنف؟
ought
آیا به نظر شما, دگرگونی لایه های زیربنایی مهمتر
است یا دگرگون لایه های روبنایی؟
به بیان دیگر
برای دگرگونی فرهنگ, ارزش و باورها را باید
دگرگون کنیم یا نمادها را؟
صفحه 38:
2 تعامل بین عناصر و لایه های فرهنگی عمیق است.
2 از طریق تغییر در باورهای بنیادین می توان رفتارها و نمادها را در
جامعه دگرگون کرد.
۶ چنانکه از طریق نمادهاء می توان فرهنگ را دگرگون کرد.
38
صفحه 39:
قر هذ
** موتور ماشين با روشن شدن ,جرخ هارا
حرکت میدهد. 0
#گاهی چرخ ها باید به حرکت درآیند, تا موتور
صفحه 40:
7 نبی كرامى اسلامى (صلى الله عليه و آله) بعد از نماز صبح تا طلوع فجر در مسجد مینشستند و به
سوالات مردم پاسخ میگفتند. روزی رو به دو نفر کردند و فرمودند اول نوبت اين آقا (الف) است و بعد
نوبت آن آقا (ب) (اخلاق رعایت نوبت)» اما آقای ب عجله دارد از آقاى الف میخواهم که نوبتش را به
ایشان بدهد (ادب رعایت نوبت).
آن مرد از فلسفه وضو پرسید.
حضرت چنین جواب داد: اول صورت را میشوییم. تا چهره خود را از گناه و آلودگی پاک کنیم. سپس
دستها را میشویم یعنی این که خدایا دست از گناه کشیدم. سپس مسح سر میکشیم و منظور این است
که فکر گناه را هم از سرم دور میکنم. و در پایان پا را مسح میکنیم یعنی دیگر قدم در راه گناه بر
نخواهم دا
40
صفحه 41:
آیا به نظر شما, شناخت و آگاهی خود به خود» موجب عمل می شود؟
به عبارت دیگر, اگر به فردی آگاهی دینی بدهپم و فرهنگ اسلامی را به
او آموزش بدهیم ( يعنى او را نسبت به خدا و پیامبر و آداب اسلامی
آشنا كنيم) آيا او متدين (داراى فرهنك اسلامی) می شود؟
آيا صرف دادن اطلاعات کافی است؟
41
صفحه 42:
رابطه اطلاعات با عمل
42
صفحه 43:
3
43
سيج فرهنگ
2 9 sheets
صفحه 44:
ارزش هاي فرهنگ خالب در جامعه؛ تاثیر زيادي بر آموخته هاي فرد دارند.
ارزش ها را به شش طبقه تفسیم کردهاند:
نظري: گوياي کشف حقیقت است و با روش منطقي و معقول به مسائل تاکید دارد.
اقتصادي: به مطلوبیت و مفید بودن بها مي دهد و بر استاندارد زندگي تاکید دارد.
. زيبايي شناسي: به شکل » ظرافت و موزون بودن تاکید دارند.
. اجتماعي : به محبت بین مردم و نوعدوستي بها مي دهند.
سياسي: قدرت» پست » مقام و نفوذ را مورد تاکید قرار مي دهند.
©. ديني: به رابطه مردم با جهان هستي .درک همه عالم و کمال نهايي بهاء مي دهند.
ارزشهاي مورد تاکید هر گروه با توجه به حرفه آنان معین مي شود.
صفحه 45:
اخلاق. رفتاره فضائل. معنویات و عقاید در
جامعه است.
مقام معظم رهبری ۱۳۸۲/۱۰/۲۳
45
صفحه 46:
آیت الله مصباح بزدي:
منظور از فرهنگ» موسيقي و سنتهاي محلي نپست بلکه منظور از فرهنگ»
باورها و ارزشهاي اخلاقي و اجتماعي صحیح دپلي هستند که ترجه به ابن
ارزشها خدمت به جنبه آسماني انسان است,
فرهنگ صحیح همان راه و برنامهاي است که ترسط انبیاء و ائمه علیهملسلام براي
مردم طرح شده است و هر چه که خارج از اين راه و برنامه باشد ضد
فرهنگ است. هدف انبپاء نیز انسانسازي است,
صفحه 47:
Qe ee
آيت الله جوادي آملي:
درست است كجبري و كجكاري و امثال اينها را حفظ كردن به عنوان
«ميراث فرهنكي»؛ جيزي خوبي اسث.
اما خون آن افرادي كه سي سال قبل در سنكفرشهاي ابن كشور ريخته
شد اين را ميكويند «فرهنك» و اين ميراث را بايد حفظ کرد؛
اين ميشود «ميراث فرهنكي».
47
صفحه 48:
واژه فرهنگ سازمانی» اصطلاحی است که تقريباً در اوايل قرن بيستم بديدار شد. آغاز
حيات آن به شکلگیری سازمان باز میگردد.
فرهنگ سازمانی محصول و نتیجه روابط متقابل پا تعاملی است که بين باورها و
ارزشهای مورد قبول بنیاگذاران سازمان از یکسو و در سوی دیگر؛ آنچه
کارکنان سازمان میآموزند و عمل مىكنند؛ برقرار میگردد.
48
صفحه 49:
بین دانشمندان در خصوص فرهنگ سازماني»مواردي مورد اتفاق نظر است:
كلي است که از مجموعه اجزاي آن بپشتر است,
تاریخچه سازمان را نشان ميدهد,
به مطالعه انسان شناسي مانند آداب رسوم و نهادها مربوط ميشود.
ترسط گروهي از افراد شکل گرفته است که یک سازمان را تشکیل دادند.
حرکت آن کند و سخت است,
به سختي تغيير ميكند,
د ها ها و 5 ۵
صفحه 50:
فرهنگ سازماني را دارلي ويژگيهاي زیر دانستهاند:
هریت پا شخصیت افراد؛
اهمیت کار گروهي
نگرش کارکنان
بكپارچگي
کنترل و سرپرستي
ريسك بذيري
میزان پاداش
ميزان تضاد
ميزان حمایت و راهنمايي مدبربت
د 5 ۵ و ه ه هد ه 80
صفحه 51:
مدیریت
بناتكاران سم شاخرهاى
سازمان oe
51
صفحه 52:
**" مفهوم فرهنگ سازمانی؛ از دو رشته نشات گرفته است :
C) مبانی انسان شناسی : اين حقیقت که انسان موجودی فرهنگی است.
©. مبانى جامعه شناسی: اين حقیقت که سازمانها دارای فرهنگ هستند.
بدابراین میتوان فرهنگ سازمانی را چنین تعریف کرد:
مجموعدى ارزشهاء باورهاء هنجارها و نگرشهایی که یک سازمان اجتماعی به آنها
متکی است و رفتار اعضای سازمان را شکل میدهد,
صفحه 53:
* فرهنگ سازماني از چهار لایه اصلي تشکیل شده است.
4
53
نمادها/ سمبلها: كلمات؛ حالتهاء تصاویر مواردي که حامل معني خاصي هستند و صرفا
كساني آن را ميشناسند که با آن فرهنگ سر و کار دارند. مانند زبان با گویش محلي كه براي
آن مردم مفهومتر است. نمادهاي جدید به سادگي شکل ميگبرند و نمادهاي قديمي از میان
ميروند.
. قهرمانان / اسطررهها: افرادي هستند (مرده یا زنده؛ راقعي يا تخيلي) که در یک فرهنگ
ريژگيهايي بسپار ارزشمندي دارند و الگري رفتاري براي دیگران به شمار ميآیند.
اسطررهها نمونهاي از تاریخ گذشته سازمان هستند که بیان کننده موفقبتها و كارهاي
برجستهي سازمان هستند. هدف از طرح A ايجاد دلبستكي در بين كاركنان است تا از
عضویت در سازمان احساس غرور کرده و به خود ببالند.
صفحه 54:
فرهنگ سازماني از چهار لاپه اصلي تشکیل شده است,
©. آبينها/ سنتها و تشريفات: آیینهاء فعاليتهاي دستجمعي هستند که در هر فرهنگي برگزاري
آن ضروري است. نحوهي احوالپرسي و احترام گذاشتن به دیگران؛ جشنها و اعیاد مذهبي از
اين مقولهلند. این تشریفات و سنتها الگوهايي هستند که در سازمان شکل گرفتهاند و به
صورت عادت پایدار درآمداند. عمل به اين شعارها و تشریفات» بیان کلنده انتظارهاي
سازمان از افراد و همین طور انتظار متقابل آنها از سازمان است,
. ارزشه/ باورها: هسته مركزي فرهنگ ترسط ارزشها ساخته ميشوند, ارزشها به صورت
گسترده موجب ترجیح برخي از امور نسبت به لمور دیگر ميشود. مانند: بدي در مقابل
خوبيء يا خوبي در مقابل خوبي - پاكي در مقابل ناپاكي یا پاكي در مقابل پاکي,
صفحه 55:
صفحه 56:
** در گذشته مدبران براي لفزایش بهرهوري به عواملي مانند نيروي کار» سرمایه؛ تکنولوژي»
مواد اوليه؛ و ... توجه زيادي داشتند. لم امروزه دانشمندان مدبریت معتقدند که عاملي مهمتر
نبز وجود دارد که ميتواند عولمل فوق رد شکل داده و تقوبت کند. آن عامل فرهنگ سازماني
است,
فرهنگ سازماني يعني مجموعه اعقتادات و ارزشها و الكوهاي رفتاري كه عموما افراد
سازمان به آنها پایبند هستند و بر تمام جلبههاي سازمان از جمله رفتار فردي؛ نگرش کارکنان»
خلاقبت و نوآرري» تدرین اهداف؛ انگپزد و تعهد» سخت كرشي؛ نظم و انظباط مقررات؛ و ...
تالیر ميگذارد.
صفحه 57:
"*" تبیین فرهنگ سازماني در هر جامعه تابع جهان بيني آن است, مديريت يك نوع جهان بيني
است يعني مجموعهاي از بايدهاست, بايدها نيز از هستيها سرجشمه ميكيرند, اساسا همه
نظامهاي اجتماعي مبتني بر يك جهان بيني است,
رابطه جهان بيني با مديريث و دائش اداره سازمان در دو حوزه است:
" رابطه اول: تاثير نظريات اسلامي؛ ببرامون هستي شناسي و السانشئاسي به عنوان اصول
موضوعه در علوم انساني و مديريت.
* رابطه دوم تاثير ارزشهاي اسلامي در تعيين اهداف و خطمشيها و رويههاي سازماني,
57
صفحه 58:
بنابراین تدوین الگوي مناسب مدیریت در نظام اسلامي؛ تابع جهان بيني خاص خود و نظام
ارزشي اسلام در محيط كار است, بنابراين برلي تبيين فرهنك سازماني ابتداء بايد به مباني
فكري و جهان بيني اسلام توجه كرد و همجنين براي بررسي ارزش هاي اسلامي به مطالعه
سيره معصومين پرداخت,
** جهان بيني اسلامي با جهان بيني غربي كه نكاه مادي به جهان دارد تفاوت اساسي دارد. در
جهان بيني اسلامي اعتقاد به جاودادكي و نظارت خدلوند بر اعمال السان جايكاه ويزطي دارد.
اين جهان بيني از ناحيه عقل و منطق حمايت شده و به زندكي معنا داده و شوق انگیز و تعهد
آفربن است,
جهان بيني اسلامي يعني جهان بيني توحيدي و به اين معناست كه جهان از يك مشبت حکیمانه
بديد آمده و با عنايت الهي نكهداري ميشود و اكر لحظهاي عنايت الهي نباشد؛ جهان نيست مي
ووشود,
صفحه 59:
بنابراین در تدوین اهداف وبرنامههاي سازمان باید اراده تكريني و تشريمي الهي را دقیقا
رعایت کلیم.
* در جهان بيني اسلامي ارزشها عبارتند از رفتارهايي که السان را به كمال ميرساند و ابزار
حرکت تكاملي انسان است. اين ابزار راقعي است و تابع قرارداد هم نیست ,
مهمترين تاثير جهان بيني اسلامي بر مديريت در نكاه به انسان است. انسان موجودي است
بركزيده از طرف خداوند» داراي فطرتي خدا آشناء امانتدار» مسئول» داراي ظرفیت نامحدود»
برخوردار از شرافت و كرامت ذاتي و .... .
** در همين حال انسان از نظر قرآن شايسته نكوهشهاي شديد است, او بسيار ستمكر و نادان
است؛ نسبت به خداوند ناسباس است؛ هر كاه خود را بينياز ببيند؛ طغيان ميكند؛ او عجول و
حريص ابنث؛ و ,... .
59
صفحه 60:
”8 حقیقت این است که این ستایش و نکرهش, از آن جهث نیست که انسان موجود دو جنبداي
است. بلکه قرآن معتقد است که انسان همه کمالات را بالقوه دارد و باید آنها را به فعلیت برساند
و خود ار سازنده خود است. ابزار این تکامل نیز ایمان است,
** اين موجود اكر تقوا بيشكي نكند و ايمان نداشته بشد به بدترین موجرد جهان تبدیل ميشود,
* تقوي ابزاري است که را از مهلکه نجات داده و راه سعادت را در بيشروي او قرار ميدهد.
صفحه 61:
صفحه 62:
واژه ارتباطات در لغت به معنی:
۱- رسانگری, رسانش, مبادله تبادل, گفت و نود و مکاتبه! ۲- خبر اطلاع؛ علامت! رابطه
صمیمی, رابطه نزدیک (دل به دل)؛ ۳- وسپله ارتباط, رسانه, رسانگر!
ارتباطات در اصطلاح انتقال و تبادل اطلاعات؛ معانى و مفاهيم و احساسها بین افراد در
سازمان با واسطه یا بلاواسطه را گویند. ارتباطات فرایندی اس که طی آن افراد از طریق
انتقال علایم پیام. به ارسال و دریافت معنی مبادرت می کنند.
62
صفحه 63:
مهارت در ارتباط گفتاری و نوشتاری در عملکرد مزثر بوده و حیاتی است.
در بررسیها مشخص شده است که رابطه مستقیمی میان موفقیت (سودآوری) و
توانابی در برقراری ارتباطات با کارکنان وجود دارد.
کسب نتیجه خوب با ارتباطات خوب؛ رابطه تنگاتنگی دارد.
63
صفحه 64:
موضوعی که در ارتباط اهمیت دارد حصول اطمینان از برقراری ارتباط؛ تفههیم درست
اطلاعات و اقدام و عمل مطابق با دستور از سوی زیر دستان است,
زبرا ربشه بسپاری از مشکلات فردی, سازمانی و اجتماعی را می توان در کمبود
ارتباطات مزثر و نقش سپستم ارتباطی پا په طور کلی سوء تعببر و تفسبرهای
ارتباطی جستجو کرد.
ارتباطات موثر نه تنها كليد فتح تمام درهای بسته در جهان است بلکه فعالیتی در تمام
جوامع بشری می باشد, در سازمان های امروزی, نظریه پردازان مدیران به این
نتیجه رسیدهاند که ارتباطات مؤثر عامل دستيابى آنان به اهداف سازمانى؛ بالا
رفتن تراز ببهره ورى؛ رضايتمندى كاركنان و ذينفعان راهبردى است,
صفحه 65:
Communication
بخش مهمي از زندگي در شبکه گسترده ارتباطات مي گذرد.
*#*در جوامع متمدن بیشتر افراد نقش انثقال اطلاعات را بر عهده
دارند.
*** ارتباطات كيفيتي ذاتي نیست بلکه اكتسابي است.
هدایت هر کاری مستلزم پیام دادن است و بستر انتقال پیام
ارتباطات است .
** گفتار و نوشتار ابزار متداول برای ارتباطات است (روش ارتباطی).
صفحه 66:
شناخت ارتباطات
Communication
** چگونگي و نوع ارتباط براي انسانها. همان شبوه زندگي و فرهنگ
آنان است.
** ارتباطات و فرهنگ غیر قابل تفکیکاند.
** تغییر يا تحول در عناصر فرهنگي یک جامعه. شبکه ارتباطي آن
جامعه را نیز متحول مي کند.
* ارتباطات موثر وسيلهاي براي کسب هدف است. (نه اینکه خود
هدف باشد).
صفحه 67:
Communication
** به دليل اهداف بنياني در سازمان؛ نوعي ارتباطات سازماني
بين افراد برقرار ميشود.
*** تحقق اهداف سازماني در برتو ارتباطات موثر ممكن است.
* ارتباط موثر مدیران با كاركان و درك انگيزههاي ارتباطي
آنان» در توفیق مدیران کارساز است.
بیشتر وقت کارکنان به ارتباط رودرو» تلفني و غیر كلامي با
همکاران و ارباب رجوع ميگذرد.
صفحه 68:
صفحه 69:
Signe تقسیمبندی ارتباطات به سه دسته تقسیم شده است:
* ارتباط با خویشتن Intrapersonal Communication
* ارتباط با دیگران Interpersonal Communication
* ارتباط عمومی یا جمعی Public Communication
** بر اساس جهان بینی اسلامی میتوانیم چهار نوع ارتباط را شناسایی کنیم:
* ارتباط انسان با خداوند
* ارتباط انسان با پدیدههای هستی
* ارتباط انسان با خویشتن
* ارتباط انسان با دیگران
صفحه 70:
ارتباطات انسان با خداوند
** رابطه انسان با خداوند. رابطه حاکم و محکوم نیست. بلکه رابطه محب و محبوب
است. از همین رو است که اگر انسان خطایی کرد خداوند فوری او را تئیه
نمی کند؛ بلکه به او مهلت میدهد تا دست به توبه بزند.
** تنها با ياد خدا دلها آرامش میگیرد. ( ne 0
نباید کسانی که کافر شدند. تصور کنند که مهلت برای OUT نیکوست؛ ما فقط به ايشان
مهلت میدهيم تا بر گناه خود بیافزایند و آنگاه عذابی خفت بار خواهد داشت. انیچ ابلاند
* ارتباط انسان با خداوند در چند عرصه قابل توجه است:
5 هدفمند بودن خلقت انسان. بیهوده خلق نشدهايم.
حق خداوند بر انسان. خداوند را بايد عبادت كنيم. براى او شريك قرار ندهيم.
ايمان به خداند. اعتقاد راسخ به اداره امور به وسيله خدا داشته باش
توكل به خداند. تلاش خود را مى كنيم ولى در عين حال كارها را به او واكذار
مى كنيم.
نظارت خداوند. خداوند از رگ گردن به ما نزدیکتر است.
صفحه 71:
©. ارتباطات انسان با هستي
** یکی از ارتباطاتی که انسان دارد. ارتباطات با پدیدههای هستی
است. این پدیدهها برخی جاندارند و برخی بی جان.
** پر اساس جهان بینی اسلامی آنچه را که خدا در زمین و آسمان خلق
کرده مسخر انسان است و همه موجودات تسبیح خدا میگویند.
همچنین همه موجودات دیگر برای غرضی خلق شدهاند و نسبت به
آنها وظایفی داریم:
* اسراف نکردن.
* رعایت حق حیات آنها.
* حفظ محيط زیست.
* تلاش برای آبادانی.
* استفاده درست از آنها.
صفحه 72:
ارتباطات انسان با خویشتن
هذف از خلقت انسان تقرب الی اه است. انسان یک موحود دو
بعدی (مادی و معنوی/ روح) است. انسان با تواناییهای خدادادی
خود و با تلاش خود بايد در جهت قرب الى الله تلاش كند.
** براى رسيدن به قرب خدا بايد دست به «خودسازى» بزند. جكونه
میتوان خودسازی کرد؟. برای خودسازی. ابتداء باید
«خودشناسی» کرد. بنابراین همانگونه که پیامبر اکرم (ص)
فرمودند: من عرف نفسه فقد عرف ربه.
*" توصیههای فراوان دینی برای خودشناسی, به همین منظور است که
انسان تا خود را نشناسد نمیتواند رابطهی درستی با خود داشته باشد.
انسانی که خود را درست نشناسد. خواستههای خود را در حد
خواستههای حیوانات قرار میدهد.
صفحه 73:
. ارتباطات انسان با خویشتن
* در توصیههای دینی تاکید فراوانی بر خودسازی شده است. انسان با
خودسازی بیدار شده و به جوهر انسانیت دست پیدا میکند.
** خداوند میفرماید: با کرامتترین شما نزد خداوند با تقواترین
شماست. (حجرات؛ 0۳
** ای کسانی که ایمان آوردهاید بر شما باد (تعلیم و ترییت) نفوستان. اگر
هدایت شوید. ضلالت هیچ کس به شما ضرری نخواهد رساند. «انده 4.۰
** امیر المومنین (ع) مى فرمايد: بندكان خداء محبوبترین بندگان در
پیشگاه خداوند بندهای است که خدا او را در شناختن و ساختن
خودش یاری کند. آنگاه او لباسی از اندوه مقدس بر تن. و پوشاکی
از بیم بر خود پوشد و در نتيجه؛ چراعغ هدایت در دلش بر افروخت و
پر آن روز که مانند مهمان بر او وارد میشود. ee) en اللاضه
خطبه ۸۷).
صفحه 74:
. ارتباطات انسان با دیگران
* انسان در زندگی خود با انسانهای دیگر ارتباط دارد. دیگران را میتوان به چند دسته
تقسیم کرد و با هر یک به تناسب ارتباط برقرار کرد.:
۱ _ ارتباط با خویشاوندان. منظور از خویشاوندان انسان. والدین, برادران و خواهران. همسر و
فرزند و بستگان است:
© امام علی (ع) فرمودند: ای مردم. انسان هر اندازه ثروتمند باشد از خویشان خود بینیاز ست
که با دست و زبانشان از وی دفاع کنند. زیرا خویشان و کسان آدمی برزگترین حامیان
| کسی که با اطرافیان خود با ملایمت رفتار کند همواره از کسان خود محبت و دوستی
حقوق خویشاوندان فراوان است و به میزان قرب و
واجب ترین آنها حق مادر توست؛ سپس حق پدرت؛ آ
حق برادرت؛ سپس به ترتیب. حق هر کس نزدیک و نزدیکتر به تواست؛ که هر کس
تو نزدیک تر باشد اولویت دارد. (رساله حقوق امام سجاد علیه السلام)
توصیههای فراوانی نسبت به رعایت حال همسر نیز شده است.
۲ _ ارتباط با جامعه اسلامی. اقامه دین. رعایت آداب و اخلاق اسلامی. حقوق
پیشوایان و زیردستان. و ... نسبت به برادران دینی در زندگی روزمره.
صفحه 75:
ارتباطات انسان با دیگران
* انسان در زندگی خود با انسانهای دیگر ارتباط دارد:
١ ارتباط با خویشاوندان.
۲ ارتباط با جامعه اسلامی.
ارتباط با دیگر مسلمانان. انما المومنون اخوة. حضرت فرمود: آنچه برخود
دوستداری برای دیگران هم دوستبدار و آنچه را برای خود نمیپسندی برای
دیگران هم نپسند.
+ ارتباط با غیر مسلمانان. خدای سبحان شما را از کسانی که در کار دین با شما
١ و شما را از دیارتان بیرون نکردهاند. باز نمى دارد كه به آثان نيكى كنيد و با
ايشان عدالت ورزيد. زيرا خدا دادكران را دوست دارد. (ممتحنه.ة).
** در ارتباط با ديكران تكاليف متعددى داريم. به نمونههايى از آن توجه كنيد:
* رعايت حق آنان. خداوند در قيامت از حق خود مىكذرد اما از حقالناس نه.
رعايت امر به معروف و نهى از منكر. اين تكليف با رعايت شرايط بر كردن همه هست.
از شما امتی پدید آید. دعوت كننده به خوبىهاء تشويق كننده به كارهاى شايسته و به
دور دارئده از بدىهاء اين جنين كسانى رستكار هستئد. (آل عمراك 004
و
صفحه 76:
ويژگي ارتباطات موثر در اسلام
** دانشمندان مدیریت ارتباطات. معتقدند که ارتباطات از دو بعد قابل بررسی است:
۱ ستیابی به هدف توسط برقرار کننده ارتباط.
۲ 1 مندی طرفین ارتباط از برقراری ارتباط.
*_در یک ارتباط موثر چند ویژگی موثر دانسته شده است:
* گشودگی آموزههای اسلامی توصیههای بسیار ارزشمندی را برای ارتباط
cus * ان کردهاند. این توصیهها مبتنی بر اخلاق اسلامی است:
*خملب گری * راستگویی وفای به عهد
۰ برهراز اخللاصر
عقي كزان ۰ پرهیز از عییجویی اخلاص
acm انفاق مهمان نوازى
eae * نیکی کردن مداراکردن
انديشه تركيبى ۰ i 00
ie رهز ار عبت وس نی
توازن * امانت داری عدالت
* تمیز حریم * انصاف صبر
ag * صله رحم شوخ طبعی
ag
صفحه 77:
فرستنده پیام (چه کسي.؟)
/ (چه مي گوید...؟)
. وسيله (به جه طريقي مي كويد...؟)
كيرنده (به جه كسي ...؟)
بازخور (جه تاثيري ...؟)
3
DOa
صفحه 78:
فرستنده پیام 5 گیرنده پیاء
پارازیت
بازخور پیام
صفحه 79:
صفحه 80:
Communication
ارتباطات از حیث چگونگي عکس العمل دریافت کننده پیام بر
دو نوع تقسیم مي شود:
*** يك جانبه
dla po
هر يك از اين دو مزایا و معايبي دارند.
صفحه 81:
چرا ارتباطات | نجام مي شود ؟
:ارتباطات در سازمان چهار کارکرد اساسي دارد
ایجاد انگیزه
JAS dsl *#
* ابراز احساسات
*** تبادل اطلاعات
81
صفحه 82:
** مجموعهای از روابط رسمی و غیر رسمی که در سازمان بین کارکنان برقرار
میشود ارتباطات نامیده میشود. انواع ارتباطات سازمانی محصول وجود دو
عنصر مهم در سازمان است:
* عنصر اداری و بوروکراسی که شکل دهنده شبکه ارتباطات رسمی است.
این ارتباطات عبارت است از حرکت اطلاعات. دستورات اداری. و ... در
طول سلسله مراتب سازمانی. این ارتباطات با تنگناهایی نیز مواجه است.
اساس این سیستم سند مکتوب و قوانین مصوب است و شکلهای مختلفی
دارد: ارتباط عمودی, صعودی, افقی, و مورب.
* عنصر تعامل اجتماعی و روابط انسانی که شکل دهنده شبکه ارتباطات غیر
رسمی است. این ارتباط برای رفع محدودیتهای ارتباطات رسمی شکل
مى كيرد و در طول و عرض سازمان حرکت میکند و به رفع مشکلات
میپردازد. این ارتباطات اصول و قواعد از پیش تعیین شده ندارد.
82
صفحه 83:
۱. ارتباط عمودی بر اساس سلسله مراتب سازمانی است و منعکس کننده وحدت
فرماندهی است. در ارتباطات عمودی شرایط زیر لازم است:
* مسیر حرکت و مجاری ارتباطات باید کاملا مشخص باشد.
* مجاری ارتباطی هرگز نباید قطع شود.
* مجاری ارتباطی باید کوتاه و مستفیم باشد.
۲ ارتباط صعودی يا از پایین به بالا عبارت است از چریان اطلاعات از کارمند
به رئيس. اين نوع ارتباط بسیار اهمیت دارد. اطلاعات صحنه عمل از اين طریق
به مدیران منتقل میشود. امکان تحریف و تفسیر اطلاعات در این مرحله وجود
دارد.
83
صفحه 84:
۳ ارتباطات افقی این ارتباط در سطوح مختلف سازمان فارغ از موضوع رئيس و
مرتوسی بین کار کنان در سطوح مساوی ایجاد میشود.
۶. ارتباطات مورب این نوع ارتباطات به ندرت اتفاق میافتد. در اين نوع ارتباط
مدیری کاری را به کارمندی خارج از حیطه نظارت ارجاع میدهد.
صفحه 85:
کارکنان سازمان برای برقراری ارتباطات از سه تکنیک و روش استفاده میکنند.
_ ارتباطات کتبی. مطمئن ترین شکل ارتباطات رسمی است.خواندن یادداشت و
گزارشها. صدور دستور ارزیابی کارکنان: و ... عمدهی وقت مدیران و
کارکنان رااضرف خود می کند. as a ct coal slept نیریش
اختمال اشتباه در OT اندک است. نقص در نوشتن ممکن است هدف ارتباط را
مخدوش کند. همچنین درج موضوعات مختلف در یک نامه نیز مشکل ساز
است.
۲ ارتباطات زار قدرتمندترین شیوه برای انتقال افکار خود به
هه در این ارتباط طنين صدا و حرکات دست و صورت به کمک
تفهیم کلمات میآیند. اين ارتباط سریع و آسان است. اما اين نوع ارتباط به
راحتی تحریف میشود.
۳ _ ارتباطات الکترونیکی این ارتباط همانند ارتباطات کتبی مستندتر است و از
سرعت بالابی برخوردار است. اما در معرض آسیب است. آسیب از نظر
ويروس. قطعی برق و ... . همچنین نیاز به امکانات دارد.
صفحه 86:
انين ينهاو مواق ارتباطی میتواند ما را در جهت بهبود
ارتباطات کمک کند.
۱. . موانع ناشی از مسائل ادراکی.
١ آدراک فرد از مسائل. افراد از نظر تجربیات و توانایی ذهنی با
تفاوت دارند.
i? سطح ارتباطات. ارتباطات با جایگاه و مقام اداری بستگی
مستفیم دارد.
۴ حالات و رفتار در ارتباطات. حالات عصبی. همدردی.
همکاری. مقابله به مثل. و ... هر کدام در درک اثر گذار است.
۶ علائم شفاهی متناقض. ناسازگاری گفته و عمل.
صفحه 87:
** آشنایی با سدها و موانع ارتباطی.
1 موانع فردی.
۱ مالل تضياويترهاى شخمي: و نگرش نسبت به رفتار دیگران. و
a ۸ قل إن كلمات وجملات وعدم توجد يدا يان أزؤتقلى
برخی از واژهها.
“.0 نحوه و روش ارسال پیام.
87
صفحه 88:
* آشنایی با سدها و موانع ارتباطی.
۳ _ موانع کلامی و بیانی.
۱ . عدم شناخت نسبت به معانی کلمات.
".| ناتوانی در به کارگیری جملات و بیان سلیس.
۳ عدم توانایی اقناع مخاطب.
1 موانع سازمانی- مدیریت.
. ضعف در طراحی ساختار سازمانی. تعدد مدیریتها.
۴ انقباد بين يشدرهائى سازمان:
ارزیابی منابع پیام.
صفحه 89:
© ارتباط کلامی
ارتباط کلامی یا صوتی شامل تمامی جنبه های گفتاری و ابزارهای کلامی
آن است مثل تن صدا سرعت وتکیه صدا و...
** ارتباط غير كلامى
ارتباط غير كلامى يا غير صوتى شامل فعاليت هاى مى شود كه كاركرد
ارتباطى دارند و به سه دسته تقسيم مى شوند نشانه های فیزیکی,نشانه
ى نمادى و علائم مثل حالت هاى جهره.توافق هاى طرفين و اذير
و...
صفحه 90:
صفحه 91:
با کدام ضرب المثل موافقید:
7 دو فکر بهتر از یک فکر است. ۳
شد آش یا شور میشود یا بی نمک.
7 آشپز اگر دو تا شد آش یا شور
گروه خوب است یا بد؟
91
صفحه 92:
7 سازمانها با وجود گروههاي كاري مي توانند به حیات خود تداوم
بخشند» و تلاشهاي گروهي ميتواند ابعاد عيني مثبت و منفي را
در افراد بروز و ظهور دهد.
7 مدیران امروزي نیاز دارند که شناخت خوبي از گروهها و نحوه
اقدامات آنها داشته باشنده تا بتونند هم از خطرات آنها اجتتاب
ورزند و هم از استعداد آنها به بهترين وجه استفاده كنند.
92
صفحه 93:
7 مجموعه دو یا چند نفر که به طور مرتب با هم براي كسب هدف
مشترک تعامل دارند؛ را گروه مينامند.
93
صفحه 94:
شاخصهای شناختی گروه
" پس گروه به صرف جمع شدن چند نفر شکل نمیگیرد
مانند گروهی که در خیابان برای تماشای یک حادثه جمع شدهاند یا گروهی که در صف اتوبوس هستند.
oF
صفحه 95:
1. گروهها منابع حل مساله را براي فرد و سازمان افزایش ميدهند.
. زمینه پرورش نوآوري و خلاقیت را افزایش مي دهند.
. تصمیمات بهتري مي گيرند.
. در گرفتن تعهد براي اجراي تصمیمات کمک ميکنند.
. بر اعضاء بهتر مي توانند کنترل داشته باشند.
. شكل گیری گروهها در داخل یا خارج سازمان به صورت طبيعي رخ میدهد.
. ميتوانند جلوي رشد بي رویه سازمان را بگیرند.
صفحه 96:
کم كاري در گروه به دو دلیل ممکن است اتفاق افند:
0. سهم افراد در کار گروهي کمتر به چشم بخورد.
3. افراد ترجیح ميدهند که دیگران بار اصلي را به دوش بکشند.
صفحه 97:
عامل اصلي کار گروهي
اعتماد عامل اصلي کار گروهي است. اعتماد يعني:
اعتقاد و ایمان متقابل به رفتار و مقاصد دیگران,
اعتماد اعتماد مي آفریند. بي اعتمادي موجب بي اعتمادي ميشود. براي ایجاد و حفظ اعتماد توصیه شده
است:ٍ
بیان واقعیت به اعضاء گروه
حمایت از اعضاء گروه ( از طریق مشورت آموزش » مساعدت و ...)
احترام ( از طریق گوش دادن ؛ تفویض اختیار و ...)
عدالت ( از طریق ارزيابي » پاداش و ...)
قابلیت پیش بيني ( به وعدهها عمل شودء براساس برنامه پیش بروید و ...)
صحفي هم ای Seat ی و
®
oo 9
صفحه 98:
6 _ گروههاي رسمي : اگر گروهي به دستور مدیر براي کمک به تحقق
اهداف سازمان تشکیل شود » آن را گروه رسمي مينامند.
مانند کمیتهها . کارگروه هاء کمیسیون ها گروه كاري و ...
گروههاي غیر رسمي: اگر هدف از دور هم جمع شدن, دوستي باشد
گروه غیر رسمي شكل مي كيريد.
مانند اهالي يك محلء علاقه مندان يك تيم ورزشي و ..
.مي 2 مطلوبيت تداخل كروه هاي رسمي و غير رسمي » هم مي تواند مفید باشد و هم مي تواند مضر باشد.
صفحه 99:
گروههاي رسمي دو کارکرد اساسي دارند. تركيبهاي پيچيدهاي از اين وظایف در گروهها قابل
مشاهده است. كاركردهاي سازماني و كاركردهاي فردي
حس هویت و احترام به خود را | کارهاي پیچیده و به هم وابسته
در فرد پرورش داده, برآورد اي که خارج از توانايي هاي
ساخته و تایید مي کند. افراد است به انجام مي رساند.
نیاز تعلق فرد را برآورده مي راه حل ها و افکار خلاق و نو
سازد. ارائه مي کند.
فرصت آزمايش و در ميان تلاشهاي ميان بخشي را
گذاشتن ادراکات خود را از هماهنگ مي سازد.
ور ]| واقعیت اجتماعي به افراد مي
دهد.
صفحه 100:
گروههاي رسمي دو وظیفه اساسي بر عهده دارند:وظایف سازماني و وظایف فردي |
1 ارضاي نیاز فردي در زمینه 1 تکمیل وظایف پیچیده و
برقراري ارتباط وابسته که انجام آنها فراتز از
تواناييهاي فردي مي باشد.
2 افزایش عزت نفس در افراد 2. ایجاد نظرات و راه حلهاي
ء أمجاد اعساس هويت جدید و خلاقانه
3. فراهم كردن فرصتي براي 3. هماهنك كردن تلاش هادر
افراد جهت شناخت واقعيت ميان بخش های سازمان
4 ایجاد مکانیسم حل مساله در *. ایجاد مكانيسمي جهت حل
خصوص مشکلات میان فردي مسائل و مشكلاتي که نیازمند
اطلاعات پیچیده و متعدد
است.
5 کاهش اضطراب و احساس نا 5 اجتماعي کردن و آموزش
i. امني فردي افراد تازه وارد
0
صفحه 101:
بیشتر سازمانها یا گروه هاي رسمي شامل یک یا چند گروه غیر رسمي مي شوند.
دو نوع گروه غیر رسمي عبارت است از :
_ گروههاي دوستي: مرکب از افرادي است که کشش طبيعي نسبت به یکدیگر
دارند. (تفاق نظر یا نگرش همسان به یک موضوع خاص)
©. كروءهاي ذي نفع: مرکب از افرادي است که در اين تعامل منافع مشتركي را
بدست مي آورند. (در وقت کار» استراحت » تفریح و...)
صفحه 102:
گروههاي غیر رسمي به دو دليل شكل مي كيرند:
. ياري کردن به اعضاء : به انجام کارها در سازمان کمک مي کنند. شبکه این روابط موجب
سرعت بخشیدن به کارها مي شود. از وان دیگران براي پیشبرد در کارها استفاده ميشود.
©. جبران کننده تامین نیازها : نيازهايي که در گروههاي رسمي تامین نشده است» در گروههاي
غیر رسمي تامین ميشوند. (مانند مسرت بخش کردن محیط کار» جلب حمایت » هویت
یفن و ...)
102
صفحه 103:
** شکلگيري گروه. تحت تاثیر فرهنگ سازمان و نوع ارتباطات جاري در
سازمان است. ارزشهاي افراد ار فراواني بر هنجار گروه دارد.
*** مهمترین دلیل شكلگيري گروه. میل به تعلق و وابستگي افراد به یکدیگر
است. دلایل را ميتوان به دو دسته اساسي تقسیم کرد:
منابع داخلي: يعني 0. جذابيت روابط بين افراد 6. فعالیت گروهي 6
هدفهاي گروهي *6. تعلق اجتماعي,
. منابع خارجي: يعني 0. جذابیت اشخاص 0. هدفهاي خارج از گروه 6.
مزایا و منابع اقتصادي . تامین امنیت.
صفحه 104:
با تشکر و التماس دعا