صفحه 1:
صفحه 2:
خب ۱7
#فریدا کالو نقاش مکزیکی(1954-1907) یکی از
نامدارترین زنان تاريخ هنر معاصر و آمیزه ای از هنر و درد
#اولین مشکل ودرد فریدا در سن شش سالگی با فلج
اطفال در او ظاهر شد که تا آخر عمر به شکل انحرافی
در پای راست او باقی ماند و به همین دلیل فریدا تا پایان
عمر در همه جا با دامنهای بلند با تزئینات پیش-
کلمبوسی* و موهایی آراسته به نوارها و پارچه های رنگین
ظاهر شد
*مجموعه ای از فرهنگ های بومی اقوام ساکن امریکای مرکزی و جنوبی پیش از
کشف آیریکا توسط کرستف کل Guy از وزود اسپانبایی ها در قرن شانزدهم
هنر بومی تحت تأثیر سنت اروپایی به خصوص کلاسیک گرایی رنسانس و باروک
ae: 0 یز
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
©نقطة عطف زندگی فریدا به شکل حادثهای دردناک بر او
فرود آمد...
#فریدا دختر هجده ساله و دانشجوی پزشکی در تصادف
شدید [توبوس, از ناحیه شانه, سینه, کمر, لگن و پا دچار
شکستگی های متعدد شد و به علت جراحتی که بر اثر
فرو رفتن میلهای آهنی بر رحم او ایجاد شد, فریدا تا پایان
عمر از داشتن فرزند محروم شد...
#فریدا از همان زمان با جدیت تمام ساعاتی را که مجبور
بود در بیمارستان سپری کند به طراحی و نقاشی
گذراند.او در تمام طول زندگی اش بر اثر جراحات ناشی
از تصادف درد داشت و هميشه مجبور بود سینه بندی
الحى .را تحمل كلدي ده جراحى شاف پیشماری کر دهد
صفحه 8:
مت
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
فریدا در سن بیست و دو سالگی با دیگو ریورای چهل و دو ساله نقاش ازدواج کرد
سم ee
صفحه 12:
خب ۱7
#در تابلو "فریدا و دیگو" دیگو به عنوان استاد بزرگ تصویر شده
است این تایلودو شال بعداز ازدواجشان تمام شد فریدا عود را در
مقابل دیگو همسری دوست داشنتی در لباسی سنتی با پاهایی
کوچک که گذیی زمین را لمس نمیکند نلغان میدهد پرنده ای
كوجكه نواری از اطلاعات را حمل میکند"در اینجا شما مرا می
بینید من فریدا کالو با شوهر محبوبم دیه گو ریورا"
#اردواج این دو مصادف بود با شکل گیری رسانس مکزیک,نوعن
یات باه رو که شیر یی بو با اس Gs
جریان انقلاب اعتبار بسيارى در ارويا كسبه كرد.او با تصاوير
eee ee Gils اقلا کمک سای کار
نقاشى هاى ديواريش متاثر از تصاویر تاریخی,هنر مردمی مکزیک-
کوبیسم و هنر پیش کلمبوسی بودند.
صفحه 13:
گکارهای فریدا در مقایسهبا عطمت دبوارنگاره های دیگو اشکال
کوچکی از اهداف هنری شوهر و روشنفکران زمانش بود که به شیوهء
خود اجرایشان میکرد.مطمننا تاثیر دیگو بر فریدا همچنین تاثیر بنهان تر
فریدا بر دیگو را می توان در آثارشان دید,با این حال آن دو هرگز خود
را با یکدیگر مقایسه نکردند.شیوه تفکر ناسیونالیستی و ضد
امپریالیستی فریدا بر کارهایش بسیار تأثیر گذاشت.تابلو تحت
غنوان "چهرهاخود در مور بين مكركو و ايالات متحده “كه در هكام
اقامت در ديترويت كشيده شده نمونه خوبى از فراست و بينش
سياسى اوسث اندام ايستادهء فريدا ير روى خط تقسيم كنندة دو
منظره قرار داد گذشته در سمت چپ و خال در سمت راست تابلو
ترسیم شده است.در سرزمین مکزیک,ویرانه های ساختمانی هرمی
شکل در متظره آی پایر دیده میشود و در سمت راست آسمانخراشهای
همشکل آمریکایی,معادل آن پرستشگاه کهن را تشكيل میدهند.
صفحه 14:
© در حالی که در سمت چپ تابلو نیروهای کیهانی خورشید و ماه با هم
تصادم میکنند تا فرهنگ مکزیک را ایجاد کنند,دودکشهای کارخانهء فورد
در سمت راست قاشی بخارق متصاعد میکتند تا برجم آمریکا را در
اهتزاز نكه دارند اشاره طنزالود قريدا به اين واقيعت انست که "فورد"
نه تنها ماشين,بلكه فرهنك ملى را نيز دقيقا از همان غبار هوا مى
آفريند. در قسمت جلوى سرزمين مكزيى كياهان كويرى به ييش مى
aul و ريشه هاى oll در عمق Go SE كسترداريشه ها همواره نماد
زندگی و یکی از درون مایه های محبوب و هميشكى كارهاى
neue الكه نها جترى كه در درياق ميعلف سفت جين
ميشكفد ماشينهاى شوم و سه وسيلهء الكتريكى امروزى يعنى
بلندگو,نورافکن و مولد برق قرار دارد که به سکوی زیر پای فریدا وصل
شده اند این تصویر پیانگر احساس فریدا نسبت به سیاسنهای
امپریالیستی امریکاست.
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
#بعد از ده سال زندگی مشترک پس از یک جدایی طولانی از یکدیگر
طلاق گرفتند و بعدها دوباره با هم ازدواج کردند فریدا غم جدایی از
ديكو را ذر تابلويى به تضوير كشيد :در يرترة با موقاى قيجى شذه فریدا
as) صندلی توی ساهای سامت رلاشس مرا اک ی ده
تن دار در اطراف او تکه هایی از مو ذيذه ميشود: قريذا بعد ارجذابى.
موهای خود را برید زن کچل برای فریدا مساوی مرگ بود. در بالای
تلناو مصرعی از یک تراله تحلی توشته شده نا ان مضمون
رمانی دوستت می داشتم به خاطر موهایت حال کد Jas هستی دار
دوستت ندارم*
© فريدا به علت بيمارى نمى تواند فرزندی داشته باشد او موهایش را کوتاهمیکند و به کسوت مردان
آید تا شاید خلاصی یاب از چیزی که دیگران از او در قالب یک زن انتظار دارند اما او
صفحه 22:
صفحه 23:
خب ۱7
#فریدا به خاطر آرزوی داشتن فرزندی که دکترها قدغن کرده بودند
بارها سقط جنین کرد که اين درد و رنج در برخی از آثار او به چشم
میخورد. اين تابلو را بعد از سقط جنینی که در دیترویت داشت به
تصوير کشید.. تصوير آسیب پذیر خود در بستری عظیم در مقابل
یک دشت وسیع ,تصویری از تنهایی و درماندگی را ایجاد میکند
بازتاب احساس از دست دادن فرزند و طول اقامتش در بیمارستان
صفحه 24:
صفحه 25:
فریدا در تقاشی های خود داستان دردناک زندگی خود را به تصویر
میکشد.."آندره برتون* در 1938 پس از ملاقات با فریدا او را
سورئالیست خواند لقبی که فریدا خود با آن موافق نبود و می گفت:
"من هرگز از رویاها نقاشی نکردم بلکه واقعیت خود را به تصویر
کشیدم" (سارا.م.لوی,پاییز 82,حرفه هنرمند)
#فراواقعگرایی یا سوررتالیسم یکی از جنبشهای معروف هنری در
قرن بیستم است. فراواقعگرایی (سوررئالیسم) محصول تغییرات
بعد از جنگ جهانی اول و فراموشی دادائیسم بود که از سال ۱٩۲۱
آغاز شد. ظهور سوررثالیسم زمانی بود که نظریههای فروید
روانشناس اتریشی درباره ضمیر ناخودآگاه و رویا و
واپسزدگی(سرکوب), فرهیختگان اروپا را به خود مشغول کرده بود.
۴*آندره برتون نظریه پرداز و بنیان گذار جنبش سورتالیسم
صفحه 26:
صفحه 27:
#فریدا اوایل دههء هشتاد در اروپا کشف شد جذابیت
خودنگاری های او به حدی بود که اورا در مدت
کوتاهی به شهرت رساند.
#پیکاسو در مورد خودنگارهای فریدا میگوید:
©”نه “درين” *و نه من هيج کدام نمی توانیم چهره ای را
چون فریدا کالو نقاشی کنیم"
#چهرهای او از اين جهت قابل توجه اند که به رویدادها و
عواطفی می پردازند که تاکنون کمتر به عنوان موضوعات
هنری ارائه شده اند.
©* آندره درین (نقاشی که دوست ماتیس بود)
صفحه 28:
#میمون (فولانگ چانگ) *که در برخی از پرتره ها در کنار
فریدا دیده می شود "این حیوان در مکزیکو هم نماد مرگ
و هم شوخ طبعی است و همین طور سمبولی است برای
سررندگی که فریدا به خاطر اثير جادوى اش أن .را به
حور سند ااست تکهای در ترا تهایی (وارال. 71392
نقاشى و زندكى فريدا, نظر)
#*يه كيين كه بسبار شوح است من كويند.. فريدا نام
میمون را چنین گذاشته بود.
صفحه 29:
٩ فریدا در اغلب تابلوهایش چنان خود و زندگی اش را
تصویر میکرد که پیش از آن کسی در تاریخ هنر از اين
فرم خودنگاری استفاده نکرده بود و سابقه نداشت که
کسی شخصیت, داستان و موجودیت خود را با چنین سبک
پیچیده اي تصویر کند و همان گونه که خودش را تصویر
کرده,زندگی کند و اين تنها کشف فریدا کالو است. (کتون
فون وابرر, نقاشی و زندگی فریدا,1392,18)
او به این دلیل موفق است که قادر به نشان دادن چیزی است که معمولا نمی
توان نشانش داد او اینکار را با قدرت تصویرگری اش انجام می دهد و اين تنها
دلیل یکتایی اوست.
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
#در پرتره ای با نام "چهره خود با گردنبندی از خار" نمادهایی بومی در DUS
تمادهای کاتولیک با هم پیوند می جوزند گردنیند خاز آشکارا به زتجهای
مسیح اشاره دارد همچنین در سنت های مکزیک خارهای گیاه "ماگونه*
یاداور آبین های ریانن ریات است:مرع مگس خوار آویخته شده در
مکزیکو از یک طرف طلسمی برای خوشبختی در عشق و از طرف دیگر
پرنده ایست که معتقدند قهرمانان مرده به شکل او به زمين بازمیگرد:
همچنین پروانه های روی موهای فریدا نمادهای آزتکی* روح جنگنویان شهید
است.هیج کدام از دو حیوان خانگی همراه او تسکین دهنده نیستند میمون
زنجیر گردن فریدا را می کشد و به درد او می افزاید و گربه در کمین مرغ
مگس خوار است. از سوی دیگر به نظر می رسد که گربه نماد عام تری
برای القاء مفهوم مرگ و منعکس کنندهء تقدیری بد شگون است.
٩ *آزتک ها یک تمدن آمریکای مرکزی را در مکزیک مرکزی شامل می شدند که دارای اسطوره های
بسیار غنی بودند.
صفحه 37:
صفحه 38:
#نخستین نقاشی فریدا که عناصر اولیهء سورئالیستی را
نشان می دهد "چهرهء لوتر بربنک" است که در زمان
اقامتش در کالیفرنیا کننیدن شد. اين اثر که سمیلی از
سیر زندگی طبیعی و لحظات مختلف رشد و زوال و مرگ
و زندگی با هم تصویر شده اند.فریدا استحالهء "لوتر
بربنک" را به صورت نیمی انسان و نیمی گیاه نشان
میدهد با آگاهی از کار "بربنک" در مورد گیاهان دو رگه و
پیوندی علاقهء فریدا به تغییر و تبدیل پدیده ها بیشتر شد و
Sol ccs Ge هرهس ار مرک از را با کار
تمام عمرش در هم بیامیزه ترکیبی خلاقانه از این دو وجه
ابداع کرد. اهمیت رنگهای فریدا مستقیما از ویژگیهای
محلی اورمعانی بومی و پیوند انها با آداب و رسوم مکزیک
صفحه 39:
صفحه 40:
#در سالهای 39-1938 فریدا مدتی را در نیوپورک و پاریس گذراند در
نیویورک فریدا سفارشی برای یک نقاشی یادمانی از چهرهء"دورتی
هبل" دریافت کرد.مادر دورتی در شب افتتاح تمایشگاه برتون از
دیدن نتیجهء نقاشی فریدا با عنوان"خودکشی دورتی هیل" که در
معرض تماشا گذاشته شده بود مبهوت و وحشت زده شد.او که در
انتظار دیدن چهره یک زن متشخص اجتماعی, به شیوه ای شبیه به
چهرهای خود فریدا بود با نمایش هولناک لحظهء خودکشی هیل
روبرو شد.اين پرده اجرای درخشانی از موضوع ارائه می دهد.فریدا
مرگ هیل را در سه لحظه از زمان ثبت میکند این لحظات به علت
توالی و روی هم گذاری صحنه ها فوق العاده نیرومند و اثربخش به
نظر می رسند.کیفیت سینمایی این تصویر که حرکت آهستهء پرتاب
شدن پیکری را در فضای خارج از یک ساختمان
صفحه 41:
# نشان میدهد در کارهای فریدا نظیر ندارد.همان طور که کوبیستها درک
تازه ای از زمان و قضا را متداول کردند از تظز فریدا تیز تشان دادن ضه
لحظه از زمان در یک پردهء واحد به هیچ وجه ناهماهنگ به نظر نمی
رسد.قطع این نقاشی -یادیود واقعه ای فجیع که متون زیر تابلو آن را
تکمیل می کند- یادآوز تقاشیهای تذری است.فریدا با بهره گیری از تاثیر
خطای باضره,تصویر را آن چنان مستقیم به فضای بینتده می کشاند که
بیتفاوت ماندن در بزاین آن :عبر میکن و فاصلهء آن را با هنز عامبانه Jl
هم بیشتر میکند.ابرها تا روی قاب نقاشی شده اند همچنانکه در پایین
تصویر ترکهای خون آلود روی قاب نوشته های فریدا را تقلید میکنند. پای
جسد Sud گویی به بیرون از تصویر کشیده شده و سایهء آن بر روی نام
هیل منعکس شده cowl به اين ترتيب تصوير فريدا در عين أن كه ريشه
در واقعيت دارد بايت نمايش نهايى ترين لحظهء عذاب روحى,به
فراواقعيت نزديك ميشود و تفسير قدرتمندى از مرك ارائه ميدهد.
صفحه 42:
صفحه 43:
»يس از جند جراحى ناتوان كننده فريدا بيشتر از كذشته وضعیت
جسمى خود را در كارش منعكس كرد سه نقاشي به نامهاى “ستون
شکسته"-"بدون امید"و "گوزن زخمی" به نجو آشکارتری احتضار
روحی و جسمی او را نشان می دهد.در هر یک ازاين تابلوها پاره ای
تمهیدات سورئالیستی که فریدا برای نشان دادن تجربیات بی
واسطهء خود به کار گرفته نود قابل مشاهده اشت.
#در تابلوی "بدون امید"او خود را در بستر و در زير پتوی چهل تکه ای
که روی ol اشکال سلولی با دقت طراحی و دوخته شده اند, همچون
موجودی صید شده و خیره به بیننده نشان می دهد.به نظر میرسد
فریدا تمام احساسات اضطراب آور خود را هضم نشده برگردانده
است. در قیف نعماتی که از دهان او خارج ميشود مرغ پر کنده,
ماهی ,یک شیرینی به شکل اسکلت و تودهء نامشخصی از اندامها
صفحه 44:
۴و پوست بدن دیده میشود.او با توصیف آنچه که حقیقتا
غير قابل درک است این شیاطین را از وجود خود دور
میکند.او از طریق هنر واکنشی نشان میدهد که شرایط
حسمن اش عملا آجاره آن رانمی دهد رات خاص
مربوط به وضعيت او, چهره ای که از خود نقاشی کرده
است , تخت خواب عجیب و غیر بیمارستانی و داربست
ase آن که شبیة به سه پایه ای است که به طور مععول
sly نگه داشتن نقاشی هایش در بستر به کار
میرفت,همگی در برابر یک منظرهء کیهانی قرار
دارند.خورشید و ماه نمادهای محبوب فریدا که پیوسته
برای بیان بینش آزتکی در مورد وحدت و تمامیت کیهانی
نمایش داده میشوند, کوششی برای نشان دادن ناکامی
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
خب ۱7
#دز تابلوی "گوزن زحی او پا به جهان اسطوره شتاسی میگدارد
او استحالهء خود را به شکل یک گوزن توصیف میکند.فریذا با به
تصویر کشیدن خود به شکل یک گوزن زخمی به قلمرو آثین های
باشتاتى مكزيى قدم ميكدارد این تقاشی یکی از مفعايى ترين ى
تاراحت کننده ترين چهرهایی است که قریدا از خود نفاشی كردة
است.نماد گرایی گوزن در فرهنگ و آیین های پیش-کلمبیایی و
اسطورهایی که گوزن و خون, شکار را تداعی میکنند,به وفور دیده
تسوت برها كد بر بوكر lee a i
مفهوم را پیشتر تایید میکند.
#فریدا از نظر محتوای آثارش غالبا به شرایط جسمی خود متکی
بود و هنگامی که دیگر قادر به تماشای خود در آینه و نقاشی از
صورتش نبود به نقاشی از طبیعت بی جان روی آورد.
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
خب ۱7
#نمایشگاه فریدا در نیویورک درسال 1938 به طور کلی موفقیت
آمیز بود و 12 اثر به فروش رساند.موزه لوور,یکی از خود چهره
نگاری های او را خریداری کرد و موقعیت او به عنوان یک هنرمند
حرفه ای مستحکم شد.فریدا مجموعا از سال 1938 تاهنگام
مرگش در حدود سی نمایشگاه در مکزیکو,ایالات
متحده,سوئد, فرانسه,انگلیس و پرو برگزار کرد. در دهه پنجاه فریدا
دو بار سلامتی اش رو به وخامت رفت در سال 1953 مجبور شدند
یکی از پاهایش را قطع کنند و یکسال بعد در 13جولای 1954 در
سن چهل و دو سالگی از دنیا رفت.آخرین جملات یادداشتهای فریدا
اين بود:"امیدوارم که خروج دلپذیر باشد و دیگر هرگز باز نگردم".
© متزل او و ذيكو كه به خانه ابت معروف است بعد از مرک اه بذبل
به موزه فريدا شد...
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
© منايع:
© م.لوى,سارا-ثميلا اميرابراهيمى
© برگر,جان-سالومه منوچهری-پایی ز82-نشریه حرفه:هنرمند
# وابرر,کتوفون-مهین صدری,کاتا موزر-1392-نقاشی و زندگی فریدا-نظر
* خادمی,شیرین-فریدا نقاش سوریئالیست -مقاله
مرزبان پرویز-1371-فرهنگ مصور هنرهای تجسمی-انتشارات سروش
Kettenmann,Andrea-2013-FRIDA KAHLO-Taschen ©
اینترنت:
© www.Pinterest.com
© www.noormags.ir
© www.bloglovin.com
