صفحه 1:
معمار و منتقد امریکایی متولا
9 است.وی در دههء
60 به سبك بين المللى كرويد
نيز همراه هيجكاك آين اصطلاح
را با انتشار كتاب سبك بين
لی :معماری از سال 0998
ز نمایشگاه (معماری مدرن ) در
زه ء هنر مدرن نیویورک که وی
مدیردپارتمان معماری از سال
56 تا 906 برد رایج
صفحه 2:
صفحه 3:
نظرات میس بود.در طرح خانهء شيشه | این
استادریعنی, ایدهء کمتر بیشتر است به بهد بن a
ممکن توشط جانسون است,در سال 1949 3
نیوکنن,ایّالت کنتیکت در آمریکا اجرا شده آت
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
{Ort Ouseud ve Gouk Texas
صفحه 7:
صفحه 8:
=
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
بنای یادمانی
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
,580 California Street
تك
صفحه 19:
معماران نئو كلاسيى همجون معماران يست
ا ااا Mis! S ody,
Spee ee Eee morertar (Stree inee Beerreers
دارد . معمارى بست مدرن درز بى هويت
heer ا hel کت م
a ۳۳ rere retain
می شود.لذا آنها تاريخ فرهنگی و کالبدی و
همچنین دستور زبان معماری هر قومی را در
معماری خود در هر منطقه نمایش می
دهند.منتهی در این نمایش به صورت تقلید از
موارد فوق نيست ,بلكه انجه كه به هويت يى
ملت مربوط است در ساختمان هاى انها به
روز در مى آيد و بر اساس شرايط زمانى و
اا اا Bry)
ne ل 1 1 1 1011111111
اا ا 00
اا a >29 ل ا 5000
نثوکلاسیک معتقدند که نظم های کلاسیک
الهاماتی اسمانی و مقدس هستند پس تغییر
دادن آن ها صحیح نیست و هر تغیبری در آن
JLS gow Kas ach 1 &
L, SuwWlS Sylare sSilogl> Jo
aaa تایه
صفحه 20:
عصر کلاسیک
has
معمارى يست مدرن ۳۹
هویت انسان نظم
2 1 همگونی
تاريخ it eee
نتب ریاضی و هندسه
كثرت كرايى التقاط هنر والا
هنر مردمى
ا ۳
صفحه 21:
فیلیپ جانسون در سال
58 با قراردادن
سنتوری فاقد عملکرد
درساختمان تلفن و
تلگراف آمریکابر خلاف
شعارمدرن
فرم تابع
د
در نییورک,جدایی
خود را از معماری
مدرن و گرایش به
سمت ری
پست مدرن را به
jee بسیار بارز
اعلام کرد .
صفحه 22:
صفحه 23:
|
ga »2,(PPG)
EL She
فیلیپ جا
ساختمان چا تس
بن
كاتدرالهاى at 5
بوده 13 رهاى يست
Youre Yguil> yjrd0
۱[
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
همست ۱
اد ۳ 1
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
معماری دیکانستراکشن
صفحه 32:
0
بدون تزئینات
earns: 510
۳
000
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
معماری فولدینگ:
ا ا ل ا ا ا 0
لظ
چیز در کنار هم است , هیچ اندیشهای بر دیگری ارجهییت ندارد, تفسیری
ا ا 0 7
505 عمود گرایی طقه بندی و سلسله مانب را مردود م داند وب
۳9 ی
Children's Museu
صفحه 36:
بحث فولدینگ در معماری از
اوایل دهه 1990 مطرح شد و
به ندرم اک معماران یداه
سبک دیکانستراکشن مانند
پیتر ایزنمن, فرانک گهری و
حتى معمار مدرئيست قليب
كاسون به ان سمت كرايش
بدا کرده است "ان مععاران
در کارهای جدید خود نرم و
انعطاف پذیر , پیچید نمی
دهند بلکه به صورت مختلف
را در هم می گوناگونیهای
یجیعکی راما وحدت با تقابا
Biol:
صفحه 37:
فیلیپ جانسون
معمار و منتقد امریکایی متولد
1906است.وی در دههء
192به سبک بین المللی گروید
نیز همراه هیچکاک این اصطالح
را با انتشار کتاب سبک بین
مللی :معماری از سال 1922
یز نمایشگاه (معماری مدرن ) در
زه ء هنر مدرن نیویورک که وی
مدیردپارتمان معماری از سال
1932تا 1934بود رایج
ساخت.
معماری مدرن
فیلیپ جانسون در معرفی میس به جامعه آمریکا
ونامگذاری سبک میس به نام سبک بین المللی سهم به
سزایی داشت .تا زمانی که میس در قید محیط بود
جانسون تواناترین و متعهدترین معمار در پیروی از عقاید
و نظرات میس بود.در طرح خانهء شیشه ای ,ایدهء
استاد,یعنی ایدهء کمتر بیشتر است به بهترین شکل
ممکن توسط جانسون است,در سال 1949در شهر
نیوکنن,ایالت کنتیکت در آمریکا اجرا شده است.
این ساختمان تحت تاثیرایدهء میس وندروطراحی شد
طبق سبک میس وندرو:
خصوصیات این بنا :
oاJسJتفادJه Jاز مJصاJJلح
سJJادJه: JشJJیشه,JفJJوالد ...
Oجدا شJJدنکJJفاز سJJطح زJمJین
OمJکعبشJJیشه JاJی
OسJJتونهاکفو سJJقفرا بJJJه Jهم وJصJلکJJردJهJ
.
,Art Museum of South Texas
,
Sheldon Memorial Art Gallery
The Museum of Art at Munson
,Minneapolis in IDS Center
بنای یادمانی
Houston, Texas ,Pennzoil Place
سازه گرایی
Houston in Williams Tower
بازی با احجام ساده ,مکعب
...
Momentum
Place
,580
California
Street
This
23 storey building
is
located San
in the heart
of SanSan
Francisco
...Francisco's financial district
معماران نئو کالسیک همچون معماران پست
مدرن توجه به گذشته دارند ,ولی یک اختالف
عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود
دارد .معماری پست مدرن درز پی هویت
انسان است و تاریخ هر قوم و ملتی از نظر
آنهابه عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی
می شود.لذا آنها تاریخ فرهنگی و کالبدی و
همچنین دستور زبان معماری هر قومی را در
معماری خود در هر منطقه نمایش می
دهند.منتهی در این نمایش به صورت تقلید از
موارد فوق نیست ,بلکه انچه که به هویت یک
ملت مربوط است در ساختمان های انها به
روز در می آید و بر اساس شرایط زمانی و
مکانی به صورت جدید و امروزی شده ظاهر
می شود .لذا معماران پست مدرن در تغییر
دادن تناسبات ,رنگ هاو عملکردهای نمادهای
تاریخی به خود تردیدراه نمیدهند.ولی معماران
نئوکالسیک معتقدند که نظم های کالسیک
الهاماتی اسمانی و مقدس هستند پس تغییر
دادن آن ها صحیح نیست و هر تغییری در آن
باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می
شود .آنها دلیل جاودانگی معماری کالسیک را
همین میدانند .
معماری پست مدرن
هویت انسان
فرهنگ
تاریخ
سنت
کثرت گرایی التقاط
هنر مردمی
سبک محلی
معماری نئوکالسیک
عصر کالسیک
کمال
جاودانگی
نظم
تناسب
همگونی
خرد و منطق
ریاضی و هندسه
هنر واال
فیلیپ جانسون در سال
1978با قراردادن
سنتوJری فاقد عملکرد
درساختمان تلفن و
تلگراف آمریکابر خالف
شعارمدرن:
فرم تابع
عملکرد
در نییورک,جدایی
خود را از معماری
مدرن و گرایش به
سمت معماری
پست مدرن را به
صورت بسیار بارز
اعالم کرد .
استفاده از طاقهای
رومی در این
ساختمان
ساختمان مرکزی شرکت
صفحات شیشه ای
(,)PPGدر شهر پیتسبورگ
در آمریکا (,)1981طراح
فیلیپ جانسون ,این
ساختمان جایگزین
کاتدرالهای قرون وسطی
بوده و از کارهای پست
مدرن جانسون محسوب
می شود .
Www.irdwg.ir
Dallas, Texas ,Nations Bank
Museum of Television and R
adio
New York City, New ,
معماری
دیکانستراکشن :
ساختار شکنی ,
وا سازی ,بنیان
فکنی
دیکانستراکشن
در فارسی به
ساختار زدایی ,
شالوده یکی از
شاخه های مهم
فلسفه ترجمه
شده است .
مکتب
دیکانستراکشن ,
که پست مدرن
محسوب می
نقدی به بینش
ساختار گرایی و
همچنین تفکر
مدرن است
می.شود ,
گنبد شکسته شده
کانتراست رنگ سطوح
معماری دیکانستراکشن
چند معنایی
کثرت گرایی
اکنونیت
ایهام
ابهام
ضد دوگانگی
نسبیت گرایی
کلیسای مدرن
بدون تزئینات
تزنینات با ورود نور
و
سایه اندازها
معماری فولدینگ:
معماری فولدینگ یکی از سبکهای مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود .فولد
یعQنی چین و الیه یعQنی الیه های هزار تو ,یعنی هر الیه در کنار الیه دیگر همه
چیز در کنار هم است ,هیچ اندیشهای بر دیگری ارجهییت ندارد ,تفسیری
فراتر و باالتر از دیگری نیست ,همه چیز افقی است .
فولدینگ ,عمود گرایی ,طبقه بندی و سلسله مراتب را مردود می داند و به
جای آن افق گرایی را مطرح می کند.
Children's Museum
بحث فولدینگ در معماری از
اوایل دهه 1990مطرح شد و
به تدریج اکثر معماران نامدار
سبک دیکانستراکشن مانند
پیتر ایزنمن ,فرانک گهری و
حتی معمار مدرنیست فلیپ
جانسون به این سمت گرایش
پیدا کرده است .این معماران
در کارهای جدید خود نرم و
انعطاف پذیر ,پیچیدگی نمی
دهند بلکه به صورت مختلف
را در هم می گوناگونیهای
پیچیدگی را با وحدت یا تقابل
نشان آمیزند .