صفحه 1:
صفحه 2:
1
محیط ز پست و بهداشت
كت
صفحه 3:
قانون حفظ و حراست منابع آبهای زیرزمینی کشور
قانون توزیع عادلانه آب
قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب
قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب روستایی
نامه جلوگیری از آلودگی آب
ee بیس اب
* قوانین آب بسته بندی
© قوانین آب معدنی
صفحه 4:
ن توزیع عادلانه آب
۳
موضوع: مالکیت عمومی و ملی آب. آبهای زیرزمینی. آبهای سطحی ole
بای ca ep ce سرا ميات 3
جرائم و مقررات مختلفه (مصوب ۱1 اسفند ۱۳۷۱ درمجلس شورای اسلامی)
ماده ۳- استفاده از منابع آبهای زیر زمینی به استثنای موارد مذکور در ماده ۵ این
قانون از طریق حفر هر نوع چاه و قنات و توسعة چشمه در هر منطقه از کشور
با اجازه و موافقت وزارت یرو باید انجام شود وزارت مذکور با توجه به
خصوصیات هیدروژئولوژی منطقه (شناسائی طبقات زمین و آبهای زیرزمینی) و
مقررات پیش بینی شده در این قانون نسبت به صدور پروانه حفر و بهرهبرداری
اقدام میکند .
صفحه 5:
قانون توزیع عادلانه آب
* ماده 1: صاحبان و استفادهکنندگان از چاه يا قنات مسوول جلوگیری از آلودگی
آب آنها هستند و موظفند طبق مقررات بهداشتی عمل کنند. چنانچه جلوگیری از
آلودگی آب خارج از قدرت آنان باشد مکلفند مراتب را به سازمان حفاظت
محیطزیست يا وزارت بهداشت اطلاع دهند.
؟ ماده 41- آلوده ساختن آب ممنوع است. مسئولیت پیشگیری و ممانعت و
جلوگیری از آلودگی منابع آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول میشود,
ستازمان مذکور موظف است: پس از:کسب نظرسایر مقامات ذیربط کلیهٌ تعاریف
ضوابط مقررات و آییننامههای مربوط به جلوگیری از آلودگی آب را تهیه و به
تصویب هیئت وزیران پرساند و پس از تصویب لازم الاجراء خواهد بود.
صفحه 6:
صفحه 7:
سهری
© مصوب ۱ آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی
* ایجاد و بهرهبرداری تأسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین
جمعآوری و انتقال و تصفیه فاضلاب شهرها در داخعل محدوده قانوئی
شهرهای هر استان بعهده شرکت مستقلی به نام شرکت آب و فاضلاب استان
خواهد بود که توسط وزارت نیرو تشکیل خواهد شد.
صفحه 8:
قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب روستایی
سس تسه
© مصوب ۱۲ آذر ۱۳۷۶مجلس شورای اسلامی
* ماده ۱-ازتاریخ تصویب این قانون به وزارت جهادسازندگی اجازه داده میشود
بمنظور نکهذاری نهر ویر داری» توسقه تازسازی) مرمت و اراد تأسیسنات مربوظط
آب آشامیدنی روستاها اعم از تصفیهخانه, خطوط انتقال, مخازن, سیستم
هایکنترل و دفع بهداشتی فاضلاب, شرکتی در هر استان تشکیل دهد.
* این شرکتها دارای شخصیتحقوقی واستقلال مالی بوده و طبق مقررات حاکم بر
شرکتهای دولتی و این قانون اداره خواهد شد.
صفحه 9:
آبين نامه جلوگیری از آلودگی آب
صفحه 10:
آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب
oe ,یا تغییر درجه حرارت و دیگر خواص
فیزیکی و شیمیا ol Bi Se oy US ee
مات مش سار
* ماده ۲ اقدام به هر عملی که موجبات آلودگی آب را فراهم نماید ممنوع است.
ماده ۳-سازمان با همکاری وزارتخانههای نیرو, جهاد کشاورزی بهداشتو سایر
وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط حسب مورد نسبت به بررسی و شناسایی کیفیت
آبهای ایران از لحاظ آلودگی اقدام خواهد نمود.
تبصره ۱- وزارت بهداشتدر مورد آبهای مشروب از مرحله آبگیر طبق قوانین و
مقررات خود عمل مینماید.
صفحه 11:
آبين نامه جلوگیری از آلودگی آب
ae)
* تبصره ۲- در مورد آلودگی آبهای دریاها و دریاچهها همچنین رودخانههای
مرزی با مواد نفتی به موجب قانون حفاظت دریا و رودخانههای مرزی از
آلودگی با مواد نفتی عمل خواهد شد. ۱
* ماده 6-سازمان موظف است نسبت به شناسایی منابع مختلف مولد آلودگی آب
به طریق مقتضی اقدام نماید. مسئولین موظفند اطلاعات و مدارک مورد نیاز را
رها تب
* تبصره ۱-وزارتخانههای کشور بهداشت. درمان و آموزش پزشکی, جهاد
Dis Gluing ple shy wey
کشاورزی. نیرو» صنعت. معدن و تجا
همکاری لازم را با سازمان در اجرای مفاد اين ماده معمول خواهند داشت.
صفحه 12:
۰ 4
آبين نامه جلوگیری از آلودگی آب
تبصره ۲- اطلاعات و مدارکی که جنبه محرمانه دارد و توسط مسوژلین در اختیار
eh cl لمات peti ed نی یدج
قرار نخواهد گرفت.
ماده ۵- استانداردهای مربوط به آلودگی آب با ذکر روشهای سنجش و سای
مقررات مربوط توسط سازمان و با همکاری وزارتخانهها و مژسسات مذکور در
ماده (۳) این آییننامه تهیه و به مورد اجراء گذارده میشود.
در مورد مقررات مربوط به تخلیه هر نوع فاضلاب به شبکه عمومی فاضلاب شهر و
جمعآوری: نگهداری و حمل و دفع مواد زاند جامد کمیسیون دائمی متشکل از نمایندگان
تامالاختيار وزارتخانههاى نيرو؛ بهداشت. کشور. صنعت. معدن و تجارت. سازمان حفاظت
محیطزیست و سایر سازمانهای مسوول آب و فاضلاب شهری در وزارت کشور تشکیل و
تصمیمات اتخاذ شده به مرحله اجراء گذارده خواهد شد.
صفحه 13:
آیین نامه جلوگبری از آلودگی آب
eee
* ماده 1 طبقهبندی کلی آبهای پذیرنده اعم از سطحی و زیرزمینی و دریاچهها و
ا ان اوه ها ات
اولويتها و به تدريج توسط سازمان با همكارى وزارتخانهها و مؤسسات مذكور
در ماده () اين أبيننامه تعبين و اعلام خواهد شد.ماده ۷- سازمان موظف است.
طبق برنامهپیشبینی شدء از فاضلاب و مواد زائد جامد مابع آلودهکننده
اه اری و نوع و میزان آلودگی هر یک از این منابع را مشخص نماید. در
صورتی که شدت الودگی هر یک از منایع آلودهکننده بیش از استانداردهای
موضوع ماده )0( Don eer eg al Gul
اخطار خواهد نمود که در رفع آلودگی اقدام نماید. در اين احطاریه نوغ آلودگی
و میزان آن و همچنین مهلت رفع آلودگی که متناسب با امکانات تعبین میگردد
ضریحا قید خواهد شد.
صفحه 14:
آیین نامه جلوگبری از آلودگی آب
00222222۶
تبصره در مورد شهرکها و مجتمعهای صنعتی که دارای سیستم فاضلاب
مه اس هر هی ی
نمونهبرداری شده و اقدامات لازم برای رفع آلودگی با مسئولیت شرکت و
مجتمع به عمل خواهد آمد. در مواردی که واحدهای مستقر در این شهرکها و
مجتمعها فاضلاب صنعتی حاوی مواد مسموم فلزات سنگین داشته با
طریق سبستم فاضلاب عمومی قابل کنترل نباشد بنا به تشخیص سازمان
حفاظت محیطزیست واحد مزبور موظف به ایجاد تصفیه خواهد بود.
صفحه 15:
آبين نامه جلوگیری از آلودگی آب
00222222۶
ماده,۷-سازمان موطف امت طبق برنامه پیشبینی شده از فاضلاب و مواد زائد
جامد منابع آلودهکننده نمونهبرداری و نوع و میزان آلودگی هر یک از این منابع را
مشخص نماید. در صورتی که شدت آلودگی هر یک از منابع آلودهکننده بیش از
استانداردهای موضوع ماده (۵) اين آبيننامه باشد سازمان مراتب را كتباً به
مسوول مربوط اخطار خواهد نمود كه در رفع آلودكى اقدام نمايد. در اين
اخطاريه نوع آلودكى و ميزان آن و همجنين مهلت رفع آلودكى كه متناسب با
امكانات تعيين میگردد صریحاً قید خواهد شد.
صفحه 16:
آبين نامه جلوگیری از آلودگی آب
02222222۷
تبصره در مورد شهرکها و مجتمعهای صنعتی که دارای سیستم فاضلاب عمومی
هستند از فاضلاب عمومی شهرکها و مجتمعهای صنعتی و غیرصنعتی
نمونهبرداری شده و اقدامات لازم برای رفع آلودگی با مسئولیت و مجتمع
به عمل خواهد آمد. در مواردی که واحدهای مستقر در اين شهرکها و مجتمعها
فاصلات هس وی Re eye ale داش باه ار طرین
سیبتم فاضلات عمومی فابل کترل نباشد بنا به تشخیص سازمان حفاطت
محیط زیست واحد مزبور موظف به ایجاد
تصفیه خواهد بود.
صفحه 17:
۰ : Say
آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب
* ماده ۱۱-وزارتخانههای صنایم. کشور, کشاورزی و جهادسازندگی هنگام
صدور مجوز احداث و توسعه واحدها و مجتمعهای صنعتی- معدنی-
کشاورزی- دامداری- مرغداری و کشتارگاه پا سایر مراجع صدور مجوز
واحدها و مجتمعهای فوق الذکر موظفند استانداردها و مقررات لازم الرعایه
موضوع ماده (0) این آییننامه را به متقاضیان ابلاغ نمایند.
© صدور پروانه بهرهبرداری از واحدهای مذکور موکول به رعایت استانداردها و
مقررات فوقالذکر است.
صفحه 18:
een Rg
آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب
ماده ۱۲-مراجع مربوط رونوشت پروانه تأسیس و بهرهبرداری صادر شده *
برای واحدهای مذکور در ماده (۱۱) را به سازمان ارسال خواهند داشت.
ماده ۱۳- وزارتخانههای مسکن و شهرسازی. کشور و شهرداریها و سازمانها و *
واحدهای تابع آنها حسب مورد هنگام تهیه طرحهای جامع و هادی شهرها
شهرکها و مجتمعهای مسکونی و بهداشتی و شهرداریها موقع صدور پروائه در
استانداردها و مقررات موضوح ماده (0) این آییننامه را باید به اطلاع La gt
طراحان و مجریان مربوط برسانند.
صفحه 19:
۰
آبين نامه جلوگیری از آلودگی آب
211112
* ماذه ١5 تخليه و بخش فاضلاب يا هر نوع ماده آلودمكنتده از منابع متفرقه به
آبهاى يذيرئده به
منابع آلودهکننده و متفرقه توسط سازمان و با همكارى وزارتخانهها و
ان بیش از حد استاندارد ممنوع است. اثواع و طبقهبندی
موسسات ذیریط تعیین خواهد شد.
ماده ۱۵- در مواردی که سازمان بتابر دلایل کافی تشخیص دهد کاهش با از
بين بردن آلودگی تاشی از منابعآلودهکننده موجود از طریق دیگر بجز انتقال
آنها به تقاط مناسب امکانپذیر نمیباشد. طرحی در این مورد با همکاری
وزارتخانههای کشاورزی» جهادسازندگی؛ صنایم مسکن و شهرسازی, نیرو
کار و اموراجتماعی تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مورد اجراء خواهد
گذاشت:
صفحه 20:
آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب
* ماده ۱7-سازمان مجاز است در مواقعی که ضرورت ایجاب نماید استفاده از
bles و روشهای مناسب را برای منابع متفرقه برقرار نماید.
ماده ۱۷- رقیق کردن در مرحله تخلبه به عنوان تصفیه ممنوع است مگر در
موارد خاصی که به تشخیص سازمان خطرات آلودگی محیطزیست را در ب
اناشع تاش
* ماده ١ مسئولين مكلفند تدابيرى اتخاذ نمايند تا در مواقع اضطرارى كه
تصفیه فاضلابها به هر علتی متوقف میشود از تخلیه فاضلاب به آبهای
پذیرنده خودداری نمایند.
صفحه 21:
آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب
02222222۷
# ماده ٩۱-در مواردی که به استناد ماده (۱۱) قانون حفاظت و بهسازی.
محیطزیست و تبصره آن دستور ممانعت از کار و فعالیت کارخانه با کارگاهی
صادر میشود. مراتب به دادستان حوزه قضایی مربوط برای صدور دستورهای
لازم اعلام میشود.
* ماده ۲۰-سازمان به منظور پیشگیری از آلودگی آب و تشویق کلیه مسئولین
منابع آلودهکننده به رفع آلودگی و ایجاد انگیزه برای یافتن وسایل و روشهای
مناسب و تحقيق در اين زمينه تدابير لازم را اتخاذ و به مورد اجراء خواهند
كذاشت.
صفحه 22:
آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب
* ماده ۲۱- تشریفات ابلاغ اخطاریه توسط سازمان به مسئولین منابع آلوده
نون آیین دادرسی مدنی میباشد.
انچه تخلف از مقررات این آییننامه موجب ورود هرگونه خسارت
ِ ان و متابع طبیعی شود. دادگاه حسب درخواست سازمان.
مسئولین را به پرداخت و جبران خسارت وارد شده محکوم خواهد کرد.
* آییننامه جلوگیری از آلودگی آب (موضوع تصویبنامه شماره ٩۰۳۰۲ مورخ
۸ 5 )لغو میشود.
صفحه 23:
قانون حفاظت دربا و رودخانه های مرزی از آلودکی
بامواد نقتی ..
0222227
صفحه 24:
قانون حفاظت دربا و رودخانه های مرزی از آلودکی
ْ با مواد نفتى
02222222۷
*قانون فوق مشتمل بر نوزده ماده و هشت تبصره پس از
تصویب مجلس سنا در جلسه روز چهارشنبه ۱۹ آذر
۶ در جلسه روز سهشنبه چهاردهم بهمن ماهیکهزار و
سیصد و پنجاه و چهار شمسی به تصویب مجلس شوراى
على رميد |
صفحه 25:
مفاد قانون حفاظت دريا
ا[
* ماده ۲ ) آلوده کردن رودخانههای مرزی و آبهای داخلی و دریای سرزمینی ایران به نفت يا
هر نوع مخلوط نفتی خواه توسط کشتیها و خواه توسط سکوهای حفاری یا جزایر مصنوعی
(اعم ازثابت ) و خواه توسط لولهها و تأسيسات و مخازن نفتى خشكى يا دريا
ممنوع است و مرتكب به حيس جنحه آی از شش ماه تا دو سال یا پردانخت چزای نقدی از
یک میلیون تا ده میلیون ریال یا به هر دو مجازات محکوم می گر
۴ در صورتیکه آلودگی بواسطه مبالاتی یا بیاحتباطی واقع شود مجازات مرتکب حداقل
ای نقدی مذکور انت.
و شناور
نیروی دریاثی یا ژاندارمری پرحسب مورد. بمنظور جلب و دستگیری مرتکب و تنظیم
صورت مجلس تشخیص میزان آلودگی در صورتی که وسیله آلودهکننده نفتکش باشد آن را
متوقف و در مورد سایر منابعآلودهکننده از ادامه عملیات آنها جلوگیری بعمل خواهد آورد
صفحه 26:
ماده 7- مجازاتهای مقرر در ماده ۲ در موارد زیر اعمال نخواهدشد:
See a a
اص ضروری و غیرقابل اجتثابل تشخيطن داده شود مشروط بر انکه اولاً
میزان آلودگی با عطری که کشتی و یا سرنشینان را تهدید میکرده است
لاد کوب رارقرب اشد مشروط بز
از eee ae
صفحه 27:
ماده -٩ مجازاتهای مقرر در ماده ۲ در موارد زیر اعمال نخواهدشد:
تبصره_ در کلیه موارد مذخور در بالا مسئولن مکلف خواهنل بود كه جريان اطر را فووا
امات صلاحیتدار نزدیکترین بندر ایران اطلاع دهند در غیر این صورت
به حداقل مجازات مذکور در ماده دو محکوم خواهند شد.
باتش از کنبهای غیرشجین در ال بر کت در صوریا اخراز
(ee et
تس SO ee aun
۲ نسبت نفت موجود در مخلوط نفتی از یک در ده هزار تجاوز نکند.
ee اقا ام از كرد يكير ير شيل دريات ل عر بران
صورت كيرد.
صفحه 28:
مفاد فانون حفاظت دربا
ماده ۲- مجازاتهای مقرر در ماده ۲ در موارد زیر اعمال نخواهدشد:
دول موزد تایه با لفتزاو تععکههای در تحال جركت در ضورت سرا کلیم
ليه يا نشت محتوى نفتى از شصت ليتر نفت در هر ميل درياثى
ار کل نقت مخلوط با آب توازن تخلیه شده از نفتکش از یک سیهزارم
" ظرفیت بارگیری آن تجاوز نک 5
۳ فاصله نفتکش از نزد
صفحه 29:
~t oss
مفاد قانون حفاظت دریا
© ماده - مجازاتهای مقرر در ماده ۲ در موارد زیر اعمال نخواهدشد:
۰ -در مورد تخلیه آب توازن از مخزن نفتکش در صورتیکه پس از حمل ap
محنوله بطوری پاک شده باشد که مواد تخلیه شده از آن به
نفتکش در آب تمیز و آرام در ریک قر مانت Heyes UBL تفت و
فضولات آن بر سطح یا زیر آب یا سواحل مجاور باقی نگذارد. در صورتیکه
کشتی مجهر به دستگاه وارسی باشد با آب توازن در بئدر تخليه شود بايد قبلا
اندازهگیری یا آزمایش آب 7
قسمت در میلیون تجاوز نکند.
زن معلوم شود که نسبت نفت موجود در
صفحه 30:
olin قانون حفاظت دریا
00222222۶
* ماده ۷- مجازاتهای مقرر در ماده ۲ در موارد زیر اعمال نخواهدشد:
* و درمورد تخليه يا نشت از لولههاء سکوهای حفاری, جزایر مصنوعی, مخازن
یا سایر تأسیسات در نتیجه قوه قهریه ( فرس ماژور ) مشروط بر آنکه قلاًکلیه
اقدامات احتیاطی انجام شده و پس از وقوع هم اقدامات فوری به منظور
جل كيرى رارف نار أن صورات گرم باشد:
صفحه 31:
فاد نون حفاظت درا
211112
ماده ۷ - مسئولین پیش بینی شده در این قانون مکلفند دستوراتی که از طرف
ور و رو به نان ابلاغ
شود به موقم المرا بكداوتد. مشبولينى كة ار لجراى دستورات كل امقامات
تربور خوددارى ورزند و بر ستولین کشتی al) issue به بگهدار
دفتر ثبت مقرر در ماده ۳ این قانون را انجام ندهند و يا مطالب نادرست و
خلاف واقع در آن ثبت كنند بحداقل مجازات مقرر ذر ماده دو اين قالون
محكوم جواهند ث
صفحه 32:
جلوگیری از سرایت آلودگی در موارد سوانح و اتفاقاتی که موجب آلودگی
دریا بشود یا به نحوی خطر وقوغ آلودگی را فراهم آورد که سلامت آبهای
مقرر در ماده دو این قانون را مورد تهدید قرار دهد بعمل آورد. سازمان مزبور
میتواند در بنادر و اسکلههائی که مقتضی بداند تسهیلات لازم را به منظور
ig Shales
اشتفاده از این تأسيسات د
ای Se
و فضولات نفتی ازکشتیها ایجاد و اداره نماید کارمزد
صفحه 33:
۳
مفاد قانون حفاظت دریا
02222222۷
Coan tel, Ce ANA ANG LG ech stays Si als 8
شرکتهای نفتی را که در دریای ساحلی و فلات قاره ایران به اک
او حمل وثقل و صدور نفت اشتفالا دارند مکلف کند قا ظرف مات ctl
fe Gao sa Se SEG ide ea sai tees se
اقدام نمایند. در هر حال شرکتهای مزبور مکلفند که در جریان اداره عملیات
oa مقورات و ae را که برای حفظ دریا از آلودگی توسط دولت اعلام
در
از این تانین انیا راهنت بود oe a نت يران مکلت
بر صادراتی نقت ایران فراهم آورد.
صفحه 34:
مفاد قانون حفاظت دریا
00222222۶
* ماده ۱۰ کشتیهای مشمول این قانون ملزم خواهند بود كه در حين ورود به
دربای ساحلی ایران در مقابل خسارات احتمالی ناشی از آلوده کردن دزیا بیمه
شده باشند. کشتیهانی که بیمه نشده باشند باید حامل تعهدنامه مالی جهت
جبران خسارات باشند شرایط بیمهنامه یا تعهدنامه مالی و تعیین حداقل و
حداکثرمبلغ هر یک به موحب اییننامهای خواهد بود که به تصویب هیلت
وزیران میرسد.
۰
ماده ۱۱- مقام صلاحیتدار اجرای این قانون از طرف وزارت راه و ترابری»
مازمان بنادر و کشتیرانی میباشد. نیروهای دریائی و هوائی و اداره کل
هوابمانی کشوری ایرانا و شرکت ملی فت ابران و سازمان حفاظت
محیطزیست و ژاندارمری کشور مکلفند همکاری لازم را با سازمان بنادر و
کشتیرانی بنمایند.
صفحه 35:
~ te sae age
مفاد قانون حفاظت دریا
ماده ۱۳- در صورتیکه تخلف از مقررات این قانون موجب توجه هر گونه. *
خسارتی به بندرها و دریابارها (پلازها) یا سایر تأسیسات ساحلی ایران بشود
نی به آیزیان و منابع طبیعی وارد آورد دادگاه مسئولین را به پرداخت 3
الا باه سر سکره م خواهد نمود.
ماده ۱۶ مسئولین آلودگی مکلفند کلیه هزینههائی را که از طرف مقامات &
عاملی درگ رن و Eee let ee
بطور کل by آثار آلودگی و رفع آن بعمل
سازمانها و عاملین وابسته به آنها در مقابل خدماتی که به منظور فوق انجام
میدهند مستحق دریاقت کارمزد مناسب خواهند بود.
صفحه 36:
مفاد قانون حفاظت دریا
022222۷
® ماده ۱۵-سازمان بنادر و کشتیرانی میتواند در صورت لزوم تأمین خواسته را
معادل خسارت وارده از مراجم قضائی صالحه “es job
فرق عراست صابن
* ماده ١1 دولت مكلف است كه به منظور حفاظت آبهاى موضوع
از آلودكى نسبت به همكارى و و تشريى مساعى با دولتهاى ذيتفع اقدام و
تافام هاي را كه در ان لص طن لازم مىداند تنظيم و اجراء نمايد.
© ماده ۱۷-مدت مرور زمان دعوی خسارت موضوع ماده ۱۳ این
سال از تاریخ وقوع خسارت خواهدبود.
sais
صفحه 37:
مفاد قانون حفاظت دریا
0222222۷
© اذه اك هر كوه در رل خر الط ای از رامن زاكر لوو )د نال يا
ن خلوکیرت از[ BEE led eel Gen cl 3
قانون کماکان بعهده سازمان حفاظت محیط زیست میباشد.
* ماده ١4 وزارت راه و ترابری و وزارت دادگستری موظف به اجرای این
قانون میباشند.
* آئین نامههای مربوط به اين قانون را سازمان بنادر و کشتیرانی با مشارکت
سازمان خفاظت محیط زیبنت و شرکت ملیْ نفت ایران تهبه خراهد. کرد.
صفحه 38:
سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
صفحه 39:
سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
© سند ملی بهبود کیفیت آب
آشامیدنی در مورخ ۲۲
آبان ٩۰ توسط هیئت
محترم دولت به تصویب
رسيد.
ره Ue ot
"حمایت ملی از تحقیقات
کاربردی در زمینه کیفیت
آب آشامیدنی و اثرات آن
موسق "تاكن دار
وزارت یرو - وزارت جهادکشاوری وزارت صنعته معدن و تجار
وزارت بهداشتء درمان وآموزش پزشکی -سازمن حقاطت محبط زیست.
ti il ys tay ey ata NIM ay te ینت زان
pers a ten ol یتمه وسی و هشتم ون Jobat
سس
"فثر هيات دولك" تأبيد شده
تعيين مى شود
۲۳ تاه ای نو بات دمن أموزش يرشك و جهاد ele jy si
زيست و ساؤمان ملي اتاد يان موظفند يا همكارى ساب وارتخانه ها و سازماتاي ذى ربط
نرق سه ماه پسس لزغ ایسن تصویب تاه ناه جریسی و لیات
سازمن معا در چرچوب ابردهای سندبدشده بهصورت پستههای اجرایی تین و مب
ماد (۲۱۷) تون ونه بنجسالهينجم توسعه جمهوری lah pl
- وزلرت بهداشت. هرسان و أموزش يزش كي موظقه الست رش رای این تصویب نها
هرسه ماه يك ياريه دفثر هيلت دولث یه ماد
محمدرضا ريعي
ce
صفحه 40:
ete ۰ 3
سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
oo 6
دسترسى به آب آشاميدنى سالم يكى از نيازهاى اساسى جامعه و به عنوان
مهمترين منبع حياتى محسوب و اهمیت بسزایی در زندگی انسان دارد. امروزه
تامین آب آشامیدنی مورد نیاز و ارائه خدمات آبرسانی به مردم. یک مشکل
اساسی در اغلب شهرها و روستاها است. همچنین بیماریهای منتقله از آب
آشامیدنی یکی از نگرانی های عمده در دنیا محسوب می شود.
بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان
به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و در نتیجه هر ساله بیش از یک میلیون و
بالسد خرزار تفزاو سم و در ای ی ی را
به آب آشامیدنی سالم جان خود را از دست می دهند. اين در حالی است که
بیش از نود درصد از این جمعیت را کودکان زیر پنج سال تشکیل می دهند.
صفحه 41:
۰ =
سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
تیه ح
* هدف کلی
* وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت نیرو سازمان
حفاظت محیط زیست. وزارت جهاد کشاورزی و با مشارکت جمعی از اساتید
پر جسته دانشگاه اقدام به تدوین سند راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب کرده
ست تا در يك دوره بانزده ساله (۱۳۹۰-۱2۰۶) اساس همكارى هاى بين
ol Bela ee ce a a ل[ ل اقا
كيرد و هر یک از سازمان ها و نهادهای مسئول با انجام تعهدات خود؛ نقش و
مسئولیت خود را در زمینه کیفیت آب آشامیدنی ایفاء کنند
صفحه 42:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
211112
* حفاظت از منابع تامين آب آشاميدنى در برابر آلودكى ها
با توجه به کاهش ذخاير آبى در دنياء يكى از مهم ترین اهداف تامین کنندگان
آب آشامیدنی حفاظت از منابع آپ آشامیدنی و کیفیت این منابع است.
براى نيل به اين هدف تدوین استراتژی مدیریت کیفیت منابع اب در ایران
یکی از مسایل بسیار ضروری است. زیرا ایران در کمربند خشک خاورمیانه با
1
بارش متوسط ۲۵۰ میلی متر در سال واقع شده است و هر ساله با کاهش منابع
مت موجه است ارظرف دذكر نا رخذ ضع وو
fey pel aos
بسیاری از منابع آب در معرض خطر آلودگی های شیمیایی و cial
میکروبی و حتی آلودگی های نفتی و سموم قرار دارند.
صفحه 43:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
١ 1
* حراست از منابع و ناسيسات آب آشاميدنى در برابر آلودكى هاى عمدى.
خرابكارى ها و بيو تروريسم
یکی از راه های انتشار عوامل ب
لوژیک در بین جمعیت. آلودكى عمددى آب وا
مواد غذایی است که امروزه تحت عنوان بیوتروریسم از آن یاد می شود. این
روش انتقال پس از روش تنفسی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
بر این اساس آموزش بهداشت. رعایت اصول بهداشت هنکام حملات
بیولوژیک اجرای فرایند تصفیه آب به خصوص گند زدایی. مراقبت و حراست.
از منایع و تاسیسات امیدنی" و دستیابی به روش های وه
عوامل. epee در رفاس دز لكر گیری و کنترل تهدیدات بیولوژیکی است.
صفحه 44:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
؟ توسعه. ارتقاء و په کار گیری فناوری های مناسب در سیستم تصفیه آب
آشامیدنی
سیستم های تصفیه و توزیع آب آشامیدنی باید به گونه ای طراحی و ساخنه
شوند که قابلیت حذف انواع آلاینده های موجود در آب را در حد
استانداردهای ملی داشته باشند. با توجه به تفه مو حوداشر شوه
برخحی از آنها فقط قادرند آلاینده ها موجود در کشور برخی از آنها فقط قادرند
آلاینده های محدودی حذف کنند که این مسئله خود نیاز به بر نامه ریزی
جهت ارتقای سیستم های تصفیه موجود در کشور متناسب با نوع آلاینده های
موجود در آب را دارد.
صفحه 45:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
؟ ندوین و بازنگری استانداردها و الزامات کیفیت آپ آشامیدنی بر پایه
مدیریت خطر 3
استانداردهای ملی آب آشامیدنی باید به گونه ای طراحی و تدوین شود که
علاوه بر مطابقت با استانداردهای جهانی و شرایط بومی, در کشور نیز قابل
ees tl ed در برحی از زمینه هاءاسنانداردهای ملق تاه ات
مانند سیستم آب شیرین کن. دستگاه های تصفیه آب خانگی» تجهیزات کنترل
و یا جنس لوله ها و
1 ین استانداردهای لازم
نگری استانداردها بر اساس
کیت های کلر سنج. کدورت
امعلقات به كار فته دركتاسيياتا ا برسانن که
در این زمینه است. در برخى از موارد نيز باز
شرایط موجود در کشور است.
صفحه 46:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
2111
* پیشگیری موثر از بروز مخاطرات بهداشتی ناشی از تاسیسات و متعلقات
سیستم تامین آب آشامیدنی و مواد شیمیایی مورد استفاده
اسيستم تامين العا لا ود ا
الود كل ی رت ام ی رق دكن ار زرك ها یو
حفاظت از مخازن و لوله های فلزی تاسیسات آب aus در مقابل
خوردگی استفاده از پوشش ها است که به عنوان بک مائع بین محیط و فلزه
از اثرات تخریبی عرامل محیطی بر لوله ها و تاسیسات فلزی جلو گیری می
ie 1
صفحه 47:
۰ a ow. % ۰ 4
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
؟ ارتقاء شاخص دسترسی به آب آشامیدنی سالم در مناطق شهری و
... روستایی
دسترسی به آب آشامیدنی یکی از حقوق مردم کشور محسوب می شود ولی با
Gs ی
[شامیدی در پروستای:کمتر از شهرها انت. همجین درضد مطلویت کف
میک ور 0 آشامیدنی ذو ساطو نماي كنك از هرها اسك سراد
دسترسی و کیفیت میکروبی و شیمیایی آشامیدنی نیز در نقاط مختلف کشور
(شهری و 73 دربرخی موارد احتلاف قابل تزجهی دارند که باعث
دسترسی به آب آشامیدنی سالم در کشورمی شود.
صفحه 48:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
1 ۱
* اجرای برنامه ایمنی آب آشامیدنی در کشور
اهداف برنامه ایمتی آب آشامیدنی اطمینان از کیفیت آب آشامیدنی بر اساس
مدیریت خطر است که عبارتند از:
1 ی از آلودگی منابع آب آشامیدنی: تصفیه رای کاهش با حذف
آلودگی برای رسیدن به استانداردها؛ پیشگیری از آلودگی مجدد آب در مدت
ذخیره سازی. توزیع و مصرف |"
b © توجه بهُ اهداف foal aly
ل ی و گذار در کیفیت آب آشامیدنی مشارکت فعال دا
ازمان های
صفحه 49:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
* ارتقاء مدیریت کیفیت آب های آشامیدنی بطری شده. معدنی و بسته بندی
شده و عرضه آن .
* بسته بندی کردن آب در داخل بطری یا هر ظرف دیگری این اطمینان خاطر را
به مصرف کننده می دهد که محصولی سالم را مصرف می کند. ایر
است که ممکن است برخی از محصولات از کیفیت کافی پرخوردار :
تولید کنندگان آنها بسیاری از امتانداردها را رعایت نکرده باشند.
وازد شدن ترکیبات پلیمری مورد استفاده در ساخت ظروف بسته بندی
غیراستاندارد به داخل آب می تواند مخاطره آمیز ب دمای بالاتر ورود این
eee ae شار erate nee
گذشته باضد غلظت
ری از این مواد در آب یافت خواهد شد.
صفحه 50:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
0222222۷
* مدیریت تامین آب آشامیدنی سالم در شرایط اضطراری
در شرایط بحرانی فقدان آب از یک طرف و آلود گی منابع آبى 1 nee دیگر
شدت حوادث را مضاعف می نماید. تخریب منابع ار
ها هزات وین ار راو yn اش او ار
و تخریب تاسیسات و تلمبه خانه ها همراه با قطع برق از دلایل اصلی قطغع
آب با آلودگی ها در شرایط بحران می باشد.
کمبود آب موجب می گرده تا آسیب دیدگان به آب های آلوده روی آورده و
۰
برای ادامه حیات هر آبی را مصرف کنند.
© تامین آب از تانکرهای سیار و با نصب تانکرهای ثابت در نقاط آسیب دیده و
مت اسکان
صفحه 51:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت OT آشامیدنی
۱ |
؟ ایجاد سیستم های جامع و شفاف اطلاعات کیفیت آب آشامیدنی و اطلاع
رسانی
* ایجاد یک سیستم جامع که در بر
برنده همه اطلاعات آب آشامیدنی از
نقش مهمی در
زمانى كه به دست مصرف Bs js Gay oes
ی سر اس
رد مواقع به خاطر فقر اطلاعات هنگام.
صورت نمی گیرد و یا در انجام مطالعات بین ey ie ee
ele, هی هه هاعا نت کین aS Co
کاری صورت گرا
صفحه 52:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
؟ ارتقاء سطح آگاهی. جلب مشارکت و آموزش همگانی مردم
* به منظور ارتقاء سطح آگاهی و جلب مشارکت و جلوگیری از تشویش اذهان
عمومی در کشور باید اطلاع رسانی کافی و به موقع در خصوص حفاظت از
منابع آب. کیفیت آب مصرفی. گندزدایی آب در شرایط اضطراری»
استانداردهای لازم برای سیستم های تصفیه آب خانگی, آب شیرین
نوع وله های بکار رفته در ثبکه آب خانگی و سایز موارد مرتبط صورت
۱ 1
ie os
صفحه 53:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود گیفیت آب آشامیدنی
1 |
؟ رعایت ملاحظات ایمنی و بهداشتی در توسعه شبکه آب شرب غیرخانگی
* با توجه به محدودیت منابع تامین آب شرب و هزینه بالای تصفیه. سیستم
ost از و
کار گرفته شده اند.
* سیستم های دوگانه توزیع آب. بیانگر دو سیستم مجزای توزیع بوده که آب
شرب را از طریق یک شبکه توزیع و آب غیرشرب را از طریق شبکه دیگر
تامین می نماید. این دو سیستم به صورت مجزا از یکدیگر درون یک منطقه
عمل می نمایند.
صفحه 54:
اهداف راهبردی- سند ملی بهبود کیفیت آب آشامیدنی
ات
* مقابله با اثرات منفی تفییرات آب و هوا بر کیفیت منابع آب آشامیدنی
* تفیبرات آب و هوا که ممکن است به صورت افزايش بارندگی باشد که باعث
نفوذ رواناب های آلوده به Jeb منایع اب و الؤد كي آلها مر گرده ویو
صورت خشکسالی است که باعث کاهش منابع آب و نشت آب های شور و
پا افزایش غلظت الودگی منابع آب می گردد.
صفحه 55:
صفحه 56:
قانون آب بسته بندی (بطری شده)
صفحه 57:
صفحه 58:
قانون مجازات اسلامی
آیین نامه جلوگیری از آلودگی منابع آب
صفحه 59:
کاربرد فاضلاب تصفیه شده در کشاورزی
بیاری محدود شده مربوط به آ
ری گیاهان خوراکی. چمن زمین های ورزشی و
peel Soy
آبیاری بدون مجدودیت شامل درختان؛ گیاهان علوفه آی؛ گیاهان صنعتی, درختان
gal كان م شوك
صفحه 60:
استاندارد میکروببولوزیکی پیشنهادی برای کاربرد
پساب ها و آبهای برگشتی در کشاورزی و فضای سبز
صفحه 61:
beng آبهای
هاو
پساب :
شر
کاربرد 0
تبرت و تاش
موی
و
استا
1 -
۱02-6
ee
al
رها
ام
ayia
صفحه 62:
استاندارد كيفى بيشتهادى براى كاريرد بساب ها و بهاى
بركشتى در آبيارى فضاى سبز
صفحه 63:
مواد قابل ته نشیتی 55
۵ 28) (حدود nibs
مواد راديو اكنيو
o o كدروت (واحد كدورت)
صفحه 64:
2 ۱۳۰ در la) pal کل
us ee میلی لیتر/۱۱۴۱۷
تخ لكل 5 i
: [تبصرة
صفحه 65:
محل ورود آندرجه حرارت منبع پذیرن
نج: تعداد تخم انگل (نماتد)در فاضلاب تصفیه شده شهری در صورت استفاده از آن
صفحه 66: