صفحه 1:
eon Na rel
نوجوانان و دانش آموزان
نقش والدین » مدرسه و جامعه
صفحه 2:
۱ Wel ee) Fee ae ee) pee ne)
۱- تعریف فعالیت بدنی و افتراق آن با ورزش
RUT Ue ee Be ee ey Se ne ans
rer Op ern ern eee Te rete vena
ميزان حداقل فعاليت بدنى مطلوب روزانه كروه سنى ث تا 14 سال و 14 تا 84م - 1
سال » و معیار شدت فعالیت بدنی
ree TOP See reno Fal Lie) ی
۶ - ارتباط دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفس با انجام فعالیت بدنی
ee ae
صفحه 3:
یک روز معمولی فرزند خانواده دختر یا پسر ٩ ساله
ل ee ore
aed SONS oY cae Me, cl a ee ea tS ee ce oo)
Oo eB dE Rd SS ae ent
در طول زمان مدرسه پشت نیمکت ( خستگی عضلانی سر کلاس به بهانه تراشیدن مداد آرزوی
اجازه برای لحظاتی قدم زدن در طول کلاس را داشتیم )
در زنگهای تفریح بعلت ترسیدن از تصادم دانش آموزان به هم مانع دویدن و تذکرات مکرر از
eed Tee) Dt ree tes ee te ec Ney Mice ا كت
۱9 ok eRe SO fey ar eee Reece Meee)
۱ Tey SL eee)
نوشتن تكاليف و مطالعه دروس
خوابيدن و آمادكى براى روز بعد
صفحه 4:
۱ eed ee els
نوجوان كجاست ؟؟5
ار تفا
جه ميزان و مقدار؟ *
rt
" چههزینه ؟
صفحه 5:
DO asad Roe eee BCE Dd
زندگی نوجوان باشد؟
Me USE ace ee Tey) lab RCS ا ا
همچنین نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد عولمل خطر ساز منجربه ایتلابه بیماریهای قلبی - عروقی
Sed Se be pat Re PD rene 1
حتی طبق تحقیقات بعمل آمده در غرب اثرات مثبت پیشگیری کننده در اتخاذ رفتارهای پرخطر مانند
eee pone Pereira wwe ec IPA She FOP Oe Joerg vena ieee oe 9[
یو eT
ات اه Mea oS ل ل Ne
Reed ern) ا ا NT ere Ne ae to Race ل 0
كلاس و در مدرسه مى كردد.
صفحه 6:
تعریف فعالیت بدنی
٠ به هركونه فعاليت يا حركت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات
SP 000 1
گفته می شود .
صفحه 7:
تعریف ورزش
۱ es re ere
کسب توانایی بیشتر» سلامت و یا تناسب بدنی» به شکل حر کات منظم » مکرر
ای رل
صفحه 8:
1 eee ee enon Brel ey.)
eer ee Doone Seto}
دوچرخه سواری و يا رفتن به مدرسه با دوچرخه
en ns) tao و
بازیهایی که ضمن ضمن بکارگیری و انقبااض عضلات از جابجایی کمتر بهره مند است ( جهت اجتناب از
تصادم و برخورد دانش آموزان به یکدیگر در محیط مدرسه و یا فضای کم ) مانند کش بازی برای دختران »
لی لی » طناب بازی . یا پله
1 a Fonr acon eT OD
بازیهای با توپ مانند فوتبال » بسکتبال یا والیبال
ما
۱
مانند کاراته , جود و تکواندو و غیره
صفحه 9:
ted Doe Bcd ا ال ل
و ضروری است
ee Tepe Ree Led ee} ل ا م
te
VG eae
۲ فعالیتهای منجر به تقویت و افزایش قدرت عضلانی
۳ فعالیتهای منجر به تقویت استخوانی
متنوع و لذت بخش باشد
صفحه 10:
Fee ee ee) LS ae اس( در ل تیلست
Bree) rer) een)
0 eh ae eC SB en re اا
Ce BET RI ل ل ee lela
شدید در قسمتی از این ۶۰ دقبقه گنجانده شود.
فعالیتهای منجر به تئویت و افزایش قدرت عضلانی : حتما در هفته ۳ روز نیز باید به
فعالیتهای بدنی که منجر به تقویت عضلانی می شود ( جزئی از ۶۰ دقیقه با ببشتر فعالیت
بدنی ) اختصاص یابد.
0 ل i eed
ae es aR Te Lees itn aie el Boe)
Perea (ee TON epee er
صفحه 11:
اك
فعاليتهايى است كه همراه با جنب و جوش و حركت بدن و اندامها » موجب فعاليت
ce eer) ا sae ا ا ا ا م ا لل ل
بر روی اين دو دستگاه می باشد تا بر روی عضلات و ماهیچه ها
صفحه 12:
نمونه هایی از فعالیت بدنی هوازی که با توجه به شدت آن می تواند
متوسط یا شدید باشد
فعاليتهاى هوازى شامل :
tas
دوچرخه سواری
aie
بسكتبال » راه رفتن » دويدن » بازى هاى فعال مانند دنبال كردن يكديكر , حركات
MeL awed Me Sy aes ey Se) ۱
eI ea cen ene BL oe re ered 0
صفحه 13:
» yxziasl 9 yL29 Ul yoo > aS rit wulgidles
300 ل اا ا ا ا ال
ضمن این فعالیتها کار بافت ماهیچه ای و عضلات بیشتر
9 7 ا
صفحه 14:
تقو ت عضلا: و
ورزشهايى مانند:
که
وزنه بر داری
پرورش اندام
Jaos jl oalainl aisle cur lgisllad 9 ۱
دادن اجسام » دراز نشست , بارفیکس , شنای سونئدی که برای کودکان
و نوجوانان مى توانند زانوها را روى زمين بكذارندء بالا رفتن از درخت و
نردبان و كلا" فعاليتهايى كه باعث توليد نيروى بيشتر و موجب استرس
و خستكى ماهيجه ها و دستكاه عصبى- عضلانى مى شودهء از اين كروه
۳0
صفحه 15:
| TOT Tore teen
Se TCL Se TCS Saas LD) Teac AD MEL ode ae od
Do eed ce Dl eel cece nee Bene TUS eae) ced Toes ad armada eal
. می شود
بهترین زمان برای افزایش توده استخوانی و ذخایر معدنی استخوانها در طول زندگی» در
حوالی قبل از بلوغ و بلوغ حادث می شود.
صفحه 16:
فعالیتهای هوازی و یا اثروبیک را بر حسب میزان تلاش شخص برای انجام آن » به سه
-١ فعاليت بدنى سبى [118/16ع8 أوءأولاطط غخطونا
لات ا ل ال لاا عت مايا
۳ - فعالیت بدنی شدید ال ال لا لت اا
صفحه 17:
فعالیت بدنی با شدت متوسط Moderate
ا ا |
ا ا ل ا ا ا ل 0
نیست که مانع صحبت کردن فرد شود. که همراه با گرم شدن بدن و عرق کردن نیز است.
صفحه 18:
فعالیت بدنی سخت با شدید ۷100۲055
در فعالیت بدنی سخت با شدید . میزان تلاش فرد برای انجام فعالیت» بیشتر از
فعاليت بدنى متوسط مى باشد. بطورى كه به علت تشديد تنفس و سرعت بالاى تبادل
en) ا ا ا ا 000
چها ر کلمه را بدون وقفه پشت سرهم ادا کند .
صفحه 19:
هرم فعالیت بدنی جیست ؟
PTC ا eee)
. در نظر می گیرند
۱ Fe Poe pe Fe Se eee Ca)
POP CRC ا y OM e\ de een OM Mel Clee eer aed
است ۳ بودن فعاليتها »> نزد کودکان و نوجوانان است که از
9 اهمیت بالایی برخوردار است
مرتب صورت گرفته و هدف انجام 1۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه در نوجوان یا
دانش آموز محقق شود.
صفحه 20:
هرم فعالیت بدنی و فعالیتهای سطح اول
cel tt Meee emt ree Sa سطح هرم بر اساس ميزان
Boe] CAPR CEA TEE ROWE PR Vec nO oe PD SAMBO NOM [Ce eC E tt
و سيعى بر تندرستى جامعه و كروه كثيرى از مردم دارند» در قاعدة هرم مى باشند
فعاليتهاى روزمره زندكى كه بطور معمول انجام مى شوند و بهتر است با تحرى
بیشتر باشد . در این سطح قرار می گیرد.
oe Care ee merely eee Cie ا ep eT SE ال
er ede eels Ree BE Sioy eed ae BES oe]
A Dy ede cee Reet ee we tee Mead
باغچه و حیاط مثال های از اين گروه فعالیتها هستند.
صفحه 21:
ل ا لا
* فعالیتهای پر تحرک هوازی و ورزسهای فتال فعالیت هایی هستند که در زمان نسبتا
و
eRe S oe ۱
nt CO OS) ie Se tice eB) eet SSO ME Lee Vay)
re ean McaN kone ee eae See 1
صخره نوردی و... جزء این گروه طبقه بندی می شوند. این دسته فعالیتها در مجموع باید
Se ee De el en SE wt eS eee cn se ee)
(Geers CaS Ppe ee cris Cael IS Yc errr Pca Cee eres Pen ee
1 PIN RY. Os Te Pe yee Pr Pen oe epee
و با شدتى معادل تند راه رفتن يا با شدت فعاليت بدنى متوسط مى باشد.
صفحه 22:
فعالیتهای سطح سوم هرم
Bre or ee Meo el Coe ee) PSS ee ace ood
ل ا ا ل ا eee sty a
حداقل ۲ روزدر هفته انجام شوند. از آنجا که تمرین های پایین تر هرم تأثیر چندانی در بهبود
انعطاف پذیری ندارند. انجام اين تمرینها ضروری هستند.
۱
ا OS ا Rete ae eed Re
يايين تر هرم باز تأثير چندانی در بهبود این قسمت ندارند و حداقل باید۲ تا۳ روز در هرهفته اين
0 al) ead eater MU ete Sees diel tee seed
TPN rah ea aD recone) see nee aee es enero ea
Fives Wey Rey ree Veg TORE Yn et Senge wca ese] area]
صفحه 23:
فعاليتهاى سطح جهارم هرم
[۳ eh rer re romin erae ge eee ame ena or roe)
و
ل ا ل لل ل ات ete en]
كونه فعاليتها اختصاص بابد. لازمبه ذكر است كه هرم فعاليتى بباذكر انواع فعاليتهاى
۱
apes EECA ie aie TOT OE FP ON Fem PO Pes
نمى كنجد.
صفحه 24:
ee Lebel ad ام الك
چگونه است؟
در مورد نوجوانان گروه سنی 1 تا ۱۸ سال نیز این هرم فعالیت بدنی قابل
استناد و ارائه مى باشد فقط درس وم عبارت از فعالیت های هوازی است
بجای ۲۰ دقيقه فعالیت بدنی متوسط در ۵ روز یا ل ل كه ol
مجموعا" 1١ دقيقه فعاليتهاى هوازى روزانه مى باشد. كه شرح جزئيات آن را در
۱
بلوغ به علاقه آنها مرتبط می باشد.
صفحه 25:
eS eRe Ed Soe)
* هدف اصلی از طرح تمرینات کشسشسی فرهنگ سازی تحرک » کشش و توجه به عضلات
ء مفاصل و ساختار اسکلتی عضلانی دانش آموزان » معلمان و مردم می باشد
هدف از اجرای برنامه تمرینات کششی در کلاس علاوه بر ایجاد اثرات مفید جسمی -
el Sy ا ا ا ا |
ی
ل اا درو مسق م رو
ed RCL ESS ا ا S ES Vereen ase
انجام حداقل يك ساعت فعاليت بدنى متوسط روزانه براى دانش آموزان در دستور
كار مك
صفحه 26:
ye SOs ded
* این برنامه ابتدا در مدارس مقطع ابندابی و به علت مشکلات
OT erred re ی
ششم ابتدايى) دخترانه و يسرانه اجرا مى شود. و به تدريج در كليه
مدارس گسترش خواهد یافت .اين تمرينات در ضمن كلاس درس »
هر زمان که معلم اجساس سور انس آسوزان حسته ند وا
Pts ا ال ا Step |
sedh eo Well
صفحه 27:
ye SOs ded
* این برنامه ابتدا در مدارس مقطع ابندابی و به علت مشکلات
OT erred re ی
ششم ابتدايى) دخترانه و يسرانه اجرا مى شود. و به تدريج در كليه
مدارس گسترش خواهد یافت .اين تمرينات در ضمن كلاس درس »
هر زمان که معلم اجساس سور انس آسوزان حسته ند وا
Pts ا ال ا Step |
sedh eo Well
صفحه 28:
— 3965 39 406 » lot OLUS
برای اجرا معلم / یک یا دو نفر از دانش آموزان بعنوان الگو و رهبر هماهنگ کننده ؛
حركات يى رديف از تمرينات نشان داده شده در يوستر را اجرا نموده و دانش آموزان
كلاس تكرار فى كتتر.
2 ا 00 ا Ur dred ا م ا Se
برخورد یا مزاحمتی برای همدیگر نداشته باشند.
۱
BARS ار ار oll 1 ا
0 ene Re TS Meee eT Ses] Roel worse cre Sens THF)
سرمسن نب بت
ترجه یوکس ان ونر
وى جاتو به همین منطوز فایل توجبهی طرح آموزش فعالیت بدنی و تمزینات
ضمیمه می باشد .
صفحه 29:
کلیات اجرای برنامه در کشور -۳
pod dob ys wolbro cf p>! Cem ل NEN Shp joee dw yo OMS bro
RCPS Ton Sy PTE res eR rie rein)
ae eae Sle Ee Nene Eo te eres aaa 0
Rae Re eee) دقیقه با شدت متوسط و شدید و برای افراد بالای ۱۸ سال, روزانه
۱
لا م يا ا ا
صورت كروهى توسط دانش آموزان در كلاس قابل ارائه » مهيج و شادى بخش بوده كه در صورت
تکرار ملال آور نباشد.
۳ -نصب پوستر آموزشی تمرینات کششی در کلاس که تدوین علمی و نحوه اجرای آن در کلاس
Salter eer ا ا ا ا ا ل
آن ها تداعى كند.
- نظارت وپایش اجرای برنامه (پیوست شماره ۳ و ع)
صفحه 30:
1
پیوست شماره ۲ و ۶ فرمهایی برای بررسی جریان کار تمرینات کششی در سطح
ی
Cayo ل ا ل ا
Pies ROO IN re OPTI PRES Meme er MO aI
در مدارس و یا معلمین تربیت بدنی و یا هر معلم مشتاق و ورزشکار در مدرسه می
Eats en ee
Rey ل 0 0 و عمل كردن pCi Rear ا ا لك
erg apy) کی رت
ضروری است گزارش دانشگاه به ستاد. در دو نوبت(یکی تا پانزدهم دی ماه و
ا لل ل 0
تعداك كلاس هاى | تعداد مدارس مجری "تعداد مدارس تحت
sr رن
9 شود. ph BO HIT Ty ole “ث7 مجرى برنامه 1 ee
creme
صفحه 31:
Coe Te Se Cand oe) را سا
eke on Cae ee So ee ST LC) Bet TCP) obo ترا
BS TC Sr re)
9 Deny rey
مدرسه و معلم ورزش و توجیه برنامه و درخواست همکاری - مستندات قابل
را
صفحه 32:
مراحل اجراى برنامه-"؟
هماهنگی برای اجرای برنامه و اطلاع رسانی به دانش آموزان در سر صف و
را CC oO De ee ed
er US ee ane ites
EP eee re ST RC eb we confor eee LD Teale
-4۶/۶/۳۰ و انتقال مفاهیم بر اساس بسته آموزشی تحویل شده در جلسه
مستندات مورد انتظار ثبت در دفتر آموزش سلامت و فرم ۲/۱ و فرمهای
Roel Pe ar Be Ta)
صفحه 33:
مراحل اجرای بر نامه -۲
مراجعه به مدارس تحت پوشش بر اساس تقویم آموزش همگانی ( هفته چهارم
Pe et ee eee re) Ut ec ia)
er 0
كه در تاريخ 58/5/1٠ ٠ تحويل شده است.
فرمهای گزارش و چک لیست برنامه حر کات کششی در مدارس لازم است در
ES Pe Te LeeLee Tene ory]
eee Sl BL Tee
صفحه 34:
مراحل اجراى » و(
" زمان ارسال گزارش و چک لیستهای تکمیل شده » متعاقبا اعلام خواهد شد
R a ae ep ren |e) Ye ل ادا
همکاران خود برسانند .
صفحه 35: