مراقبت‌های بهداشتی

مبانی و اصول فعالیت بدنی نوجوانان و دانش آموزان

صفحه 1:
eon Na rel ‏نوجوانان و دانش آموزان‎ نقش والدین » مدرسه و جامعه

صفحه 2:
۱ Wel ee) Fee ae ee) pee ne) ۱- تعریف فعالیت بدنی و افتراق آن با ورزش RUT Ue ee Be ee ey Se ne ans rer Op ern ern eee Te rete vena ‏ميزان حداقل فعاليت بدنى مطلوب روزانه كروه سنى ث تا 14 سال و 14 تا 84م‎ - 1 ‏سال » و معیار شدت فعالیت بدنی‎ ‎ree TOP See reno Fal Lie)‏ ی ‏۶ - ارتباط دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفس با انجام فعالیت بدنی ‎ee ae

صفحه 3:
یک روز معمولی فرزند خانواده دختر یا پسر ‎٩‏ ساله ل ‎ee ore‏ aed SONS oY cae Me, cl a ee ea tS ee ce oo) Oo eB dE Rd SS ae ent در طول زمان مدرسه پشت نیمکت ( خستگی عضلانی سر کلاس به بهانه تراشیدن مداد آرزوی اجازه برای لحظاتی قدم زدن در طول کلاس را داشتیم ) در زنگهای تفریح بعلت ترسیدن از تصادم دانش آموزان به هم مانع دویدن و تذکرات مکرر از ‎eed Tee) Dt ree tes ee te ec Ney Mice‏ ا كت ۱9 ok eRe SO fey ar eee Reece Meee) ۱ Tey SL eee) نوشتن تكاليف و مطالعه دروس خوابيدن و آمادكى براى روز بعد

صفحه 4:
۱ eed ee els ‏نوجوان كجاست ؟؟5‎ ‏ار تفا‎ ‏جه ميزان و مقدار؟‎ * rt " چه‌هزینه ؟

صفحه 5:
DO asad Roe eee BCE Dd ‏زندگی نوجوان باشد؟‎ Me USE ace ee Tey) lab RCS ‏ا ا‎ همچنین نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد عولمل خطر ساز منجربه ایتلابه بیماریهای قلبی - عروقی ‎Sed Se be pat Re PD rene‏ 1 حتی طبق تحقیقات بعمل آمده در غرب اثرات مثبت پیشگیری کننده در اتخاذ رفتارهای پرخطر مانند ‎eee pone Pereira wwe ec IPA She FOP Oe Joerg vena ieee oe‏ 9[ یو ‎eT‏ ات اه ‎Mea oS‏ ل ل ‎Ne‏ ‎Reed ern)‏ ا ا ‎NT ere Ne ae to Race‏ ل 0 كلاس و در مدرسه مى كردد.

صفحه 6:
تعریف فعالیت بدنی ‎٠‏ به هركونه فعاليت يا حركت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات ‎SP 000‏ 1 ‏گفته می شود .

صفحه 7:
تعریف ورزش ۱ es re ere ‏کسب توانایی بیشتر» سلامت و یا تناسب بدنی» به شکل حر کات منظم » مکرر‎ ‏ای رل‎

صفحه 8:
1 eee ee enon Brel ey.) eer ee Doone Seto} دوچرخه سواری و يا رفتن به مدرسه با دوچرخه ‎en ns) tao‏ و ‏بازیهایی که ضمن ضمن بکارگیری و انقبااض عضلات از جابجایی کمتر بهره مند است ( جهت اجتناب از تصادم و برخورد دانش آموزان به یکدیگر در محیط مدرسه و یا فضای کم ) مانند کش بازی برای دختران » لی لی » طناب بازی . یا پله ‎1 a Fonr acon eT OD ‏بازیهای با توپ مانند فوتبال » بسکتبال یا والیبال ما ۱ مانند کاراته , جود و تکواندو و غیره ‎

صفحه 9:
‎ted Doe Bcd‏ ا ال ل و ضروری است ‎ee Tepe Ree Led ee}‏ ل ا م ‎te‏ ‎VG eae‏ ۲ فعالیتهای منجر به تقویت و افزایش قدرت عضلانی ۳ فعالیتهای منجر به تقویت استخوانی ‏متنوع و لذت بخش باشد

صفحه 10:
‎Fee ee ee) LS ae‏ اس( در ل تیلست ‎Bree) rer) een)‏ ‎0 eh ae eC SB en re ‏اا‎ ‎Ce BET RI ‏ل ل‎ ee lela ‏شدید در قسمتی از این ۶۰ دقبقه گنجانده شود.‎ ‏فعالیتهای منجر به تئویت و افزایش قدرت عضلانی : حتما در هفته ۳ روز نیز باید به ‏فعالیتهای بدنی که منجر به تقویت عضلانی می شود ( جزئی از ۶۰ دقیقه با ببشتر فعالیت ‏بدنی ) اختصاص یابد. ‎0 ‏ل‎ i eed ‎ae es aR Te Lees itn aie el Boe) ‎Perea (ee TON epee er

صفحه 11:
اك فعاليتهايى است كه همراه با جنب و جوش و حركت بدن و اندامها » موجب فعاليت ‎ce eer)‏ ا ‎sae‏ ا ا ا ا م ا لل ل بر روی اين دو دستگاه می باشد تا بر روی عضلات و ماهیچه ها

صفحه 12:
نمونه هایی از فعالیت بدنی هوازی که با توجه به شدت آن می تواند متوسط یا شدید باشد فعاليتهاى هوازى شامل : tas دوچرخه سواری aie بسكتبال » راه رفتن » دويدن » بازى هاى فعال مانند دنبال كردن يكديكر , حركات ‎MeL awed Me Sy aes ey Se)‏ ۱ ‎eI ea cen ene BL oe re ered‏ 0

صفحه 13:
» yxziasl 9 yL29 Ul yoo > aS rit wulgidles 300 ‏ل اا ا ا ا ال‎ ‏ضمن این فعالیتها کار بافت ماهیچه ای و عضلات بیشتر‎ 9 7 ‏ا‎

صفحه 14:
تقو ت عضلا: و ورزشهايى مانند: که وزنه بر داری پرورش اندام ‎Jaos jl oalainl aisle cur lgisllad 9‏ ۱ دادن اجسام » دراز نشست , بارفیکس , شنای سونئدی که برای کودکان و نوجوانان مى توانند زانوها را روى زمين بكذارندء بالا رفتن از درخت و نردبان و كلا" فعاليتهايى كه باعث توليد نيروى بيشتر و موجب استرس و خستكى ماهيجه ها و دستكاه عصبى- عضلانى مى شودهء از اين كروه ۳0

صفحه 15:
| TOT Tore teen Se TCL Se TCS Saas LD) Teac AD MEL ode ae od Do eed ce Dl eel cece nee Bene TUS eae) ced Toes ad armada eal . ‏می شود‎ بهترین زمان برای افزایش توده استخوانی و ذخایر معدنی استخوانها در طول زندگی» در حوالی قبل از بلوغ و بلوغ حادث می شود.

صفحه 16:
فعالیتهای هوازی و یا اثروبیک را بر حسب میزان تلاش شخص برای انجام آن » به سه ‎-١‏ فعاليت بدنى سبى [118/16ع8 أوءأولاطط غخطونا لات ا ل ال لاا عت مايا ۳ - فعالیت بدنی شدید ال ال لا لت اا

صفحه 17:
فعالیت بدنی با شدت متوسط ‎Moderate‏ ا ا | ا ا ل ا ا ا ل 0 نیست که مانع صحبت کردن فرد شود. که همراه با گرم شدن بدن و عرق کردن نیز است.

صفحه 18:
فعالیت بدنی سخت با شدید ۷100۲055 در فعالیت بدنی سخت با شدید . میزان تلاش فرد برای انجام فعالیت» بیشتر از فعاليت بدنى متوسط مى باشد. بطورى كه به علت تشديد تنفس و سرعت بالاى تبادل ‎en)‏ ا ا ا ا 000 چها ر کلمه را بدون وقفه پشت سرهم ادا کند .

صفحه 19:
هرم فعالیت بدنی جیست ؟ PTC ‏ا‎ eee) . ‏در نظر می گیرند‎ ۱ Fe Poe pe Fe Se eee Ca) POP CRC ‏ا‎ y OM e\ de een OM Mel Clee eer aed ‏است ۳ بودن فعاليتها »> نزد کودکان و نوجوانان است که از‎ 9 ‏اهمیت بالایی برخوردار است‎ ‏مرتب صورت گرفته و هدف انجام 1۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه در نوجوان یا‎ دانش آموز محقق شود.

صفحه 20:
هرم فعالیت بدنی و فعالیتهای سطح اول ‎cel tt Meee emt ree Sa‏ سطح هرم بر اساس ميزان ‎Boe] CAPR CEA TEE ROWE PR Vec nO oe PD SAMBO NOM [Ce eC E tt‏ و سيعى بر تندرستى جامعه و كروه كثيرى از مردم دارند» در قاعدة هرم مى باشند فعاليتهاى روزمره زندكى كه بطور معمول انجام مى شوند و بهتر است با تحرى بیشتر باشد . در این سطح قرار می گیرد. ‎oe Care ee merely eee Cie‏ ا ‎ep eT SE‏ ال ‎er ede eels Ree BE Sioy eed ae BES oe]‏ ‎A Dy ede cee Reet ee we tee Mead‏ باغچه و حیاط مثال های از اين گروه فعالیتها هستند.

صفحه 21:
ل ا لا * فعالیتهای پر تحرک هوازی و ورزسهای فتال فعالیت هایی هستند که در زمان نسبتا و ‎eRe S oe‏ ۱ ‎nt CO OS) ie Se tice eB) eet SSO ME Lee Vay)‏ ‎re ean McaN kone ee eae See‏ 1 صخره نوردی و... جزء این گروه طبقه بندی می شوند. این دسته فعالیتها در مجموع باید ‎Se ee De el en SE wt eS eee cn se ee)‏ ‎(Geers CaS Ppe ee cris Cael IS Yc errr Pca Cee eres Pen ee‏ 1 PIN RY. Os Te Pe yee Pr Pen oe epee و با شدتى معادل تند راه رفتن يا با شدت فعاليت بدنى متوسط مى باشد.

صفحه 22:
فعالیتهای سطح سوم هرم Bre or ee Meo el Coe ee) PSS ee ace ood ‏ل ا ا ل ا‎ eee sty a ‏حداقل ۲ روزدر هفته انجام شوند. از آنجا که تمرین های پایین تر هرم تأثیر چندانی در بهبود‎ ‏انعطاف پذیری ندارند. انجام اين تمرینها ضروری هستند.‎ ۱ ‏ا‎ OS ‏ا‎ Rete ae eed Re ‏يايين تر هرم باز تأثير چندانی در بهبود این قسمت ندارند و حداقل باید۲ تا۳ روز در هرهفته اين‎ 0 al) ead eater MU ete Sees diel tee seed TPN rah ea aD recone) see nee aee es enero ea Fives Wey Rey ree Veg TORE Yn et Senge wca ese] area]

صفحه 23:
فعاليتهاى سطح جهارم هرم [۳ eh rer re romin erae ge eee ame ena or roe) ‏و‎ ‏ل ا ل لل ل ات‎ ete en] ‏كونه فعاليتها اختصاص بابد. لازمبه ذكر است كه هرم فعاليتى بباذكر انواع فعاليتهاى‎ ۱ apes EECA ie aie TOT OE FP ON Fem PO Pes نمى كنجد.

صفحه 24:
‎ee Lebel ad‏ ام الك چگونه است؟ ‏در مورد نوجوانان گروه سنی 1 تا ۱۸ سال نیز این هرم فعالیت بدنی قابل استناد و ارائه مى باشد فقط درس وم عبارت از فعالیت های هوازی است ‏بجای ۲۰ دقيقه فعالیت بدنی متوسط در ۵ روز یا ل ل كه ‎ol‏ ‏مجموعا" ‎1١‏ دقيقه فعاليتهاى هوازى روزانه مى باشد. كه شرح جزئيات آن را در ۱ ‏بلوغ به علاقه آنها مرتبط می باشد.

صفحه 25:
eS eRe Ed Soe) * هدف اصلی از طرح تمرینات کشسشسی فرهنگ سازی تحرک » کشش و توجه به عضلات ء مفاصل و ساختار اسکلتی عضلانی دانش آموزان » معلمان و مردم می باشد هدف از اجرای برنامه تمرینات کششی در کلاس علاوه بر ایجاد اثرات مفید جسمی - ‎el Sy‏ ا ا ا ا | ی ل اا درو مسق م رو ed RCL ESS ‏ا ا‎ S ES Vereen ase ‏انجام حداقل يك ساعت فعاليت بدنى متوسط روزانه براى دانش آموزان در دستور‎ ‏كار مك‎

صفحه 26:
ye SOs ded * این برنامه ابتدا در مدارس مقطع ابندابی و به علت مشکلات ‎OT erred re‏ ی ششم ابتدايى) دخترانه و يسرانه اجرا مى شود. و به تدريج در كليه مدارس گسترش خواهد یافت .اين تمرينات در ضمن كلاس درس » هر زمان که معلم اجساس سور انس آسوزان حسته ند وا ‎Pts‏ ا ال ا ‎Step‏ | ‎sedh eo Well‏

صفحه 27:
ye SOs ded * این برنامه ابتدا در مدارس مقطع ابندابی و به علت مشکلات ‎OT erred re‏ ی ششم ابتدايى) دخترانه و يسرانه اجرا مى شود. و به تدريج در كليه مدارس گسترش خواهد یافت .اين تمرينات در ضمن كلاس درس » هر زمان که معلم اجساس سور انس آسوزان حسته ند وا ‎Pts‏ ا ال ا ‎Step‏ | ‎sedh eo Well‏

صفحه 28:
— 3965 39 406 » lot OLUS برای اجرا معلم / یک یا دو نفر از دانش آموزان بعنوان الگو و رهبر هماهنگ کننده ؛ حركات يى رديف از تمرينات نشان داده شده در يوستر را اجرا نموده و دانش آموزان كلاس تكرار فى كتتر. 2 ‏ا 00 ا‎ Ur dred ‏ا م ا‎ Se ‏برخورد یا مزاحمتی برای همدیگر نداشته باشند.‎ ۱ BARS ‏ار ار‎ oll 1 ‏ا‎ ‎0 ene Re TS Meee eT Ses] Roel worse cre Sens THF) ‏سرمسن نب بت‎ ترجه یوکس ان ونر وى جاتو به همین منطوز فایل توجبهی طرح آموزش فعالیت بدنی و تمزینات ضمیمه می باشد .

صفحه 29:
کلیات اجرای برنامه در کشور -۳ ‎pod dob ys wolbro cf p>! Cem‏ ل ‎NEN Shp joee dw yo OMS bro‏ ‎RCPS Ton Sy PTE res eR rie rein)‏ ‎ae eae Sle Ee Nene Eo te eres aaa‏ 0 ‎Rae Re eee)‏ دقیقه با شدت متوسط و شدید و برای افراد بالای ۱۸ سال, روزانه ۱ لا م يا ا ا صورت كروهى توسط دانش آموزان در كلاس قابل ارائه » مهيج و شادى بخش بوده كه در صورت تکرار ملال آور نباشد. ۳ -نصب پوستر آموزشی تمرینات کششی در کلاس که تدوین علمی و نحوه اجرای آن در کلاس ‎Salter eer‏ ا ا ا ا ا ل آن ها تداعى كند. - نظارت وپایش اجرای برنامه (پیوست شماره ۳ و ع)

صفحه 30:
1 پیوست شماره ۲ و ۶ فرمهایی برای بررسی جریان کار تمرینات کششی در سطح ی ‎Cayo‏ ل ا ل ا ‎Pies ROO IN re OPTI PRES Meme er MO aI‏ در مدارس و یا معلمین تربیت بدنی و یا هر معلم مشتاق و ورزشکار در مدرسه می ‎Eats en ee‏ ‎Rey‏ ل 0 0 و عمل كردن ‎pCi Rear‏ ا ا لك ‎erg apy)‏ کی رت ضروری است گزارش دانشگاه به ستاد. در دو نوبت(یکی تا پانزدهم دی ماه و ا لل ل 0 تعداك كلاس هاى | تعداد مدارس مجری ‏ "تعداد مدارس تحت ‎sr‏ رن 9 شود. ‎ph BO HIT Ty ole‏ “ث7 مجرى برنامه 1 ‎ee‏ ‎creme‏

صفحه 31:
‎Coe Te Se Cand oe)‏ را سا ‎eke on Cae ee So ee ST LC) Bet TCP) obo‏ ترا ‎BS TC Sr re)‏ ‎9 Deny rey ‏مدرسه و معلم ورزش و توجیه برنامه و درخواست همکاری - مستندات قابل‎ ‏را‎

صفحه 32:
مراحل اجراى برنامه-"؟ هماهنگی برای اجرای برنامه و اطلاع رسانی به دانش آموزان در سر صف و را ‎CC oO De ee ed‏ ‎er US ee ane ites‏ EP eee re ST RC eb we confor eee LD Teale -4۶/۶/۳۰ ‏و انتقال مفاهیم بر اساس بسته آموزشی تحویل شده در جلسه‎ ‏مستندات مورد انتظار ثبت در دفتر آموزش سلامت و فرم ۲/۱ و فرمهای‎ Roel Pe ar Be Ta)

صفحه 33:
مراحل اجرای بر نامه -۲ مراجعه به مدارس تحت پوشش بر اساس تقویم آموزش همگانی ( هفته چهارم ‎Pe et ee eee re) Ut ec ia)‏ ‎er 0‏ كه در تاريخ ‎58/5/1٠ ٠‏ تحويل شده است. فرمهای گزارش و چک لیست برنامه حر کات کششی در مدارس لازم است در ‎ES Pe Te LeeLee Tene ory]‏ ‎eee Sl BL Tee‏

صفحه 34:
مراحل اجراى » و( " زمان ارسال گزارش و چک لیستهای تکمیل شده » متعاقبا اعلام خواهد شد ‎R a ae ep ren |e) Ye‏ ل ادا همکاران خود برسانند .

صفحه 35:

مبانی و اصول فعالیت بدنی نوجوانان و دانش آموزان نقش والدین ،مدرسه و جامعه در این سخنرانی به چه چیزهایی اشاره خواهد شد -1تعریف فعالیت بدنی و افتراق آن با ورزش – 2فواید و اثرات مطلوب فعالیت بدنی منظم در نوجوانان و دانش آموزان - 3بیماریهای ناشی از کم تحرکی را که در سنین باالتر گریبانگیر افراد می شود - 4میزان حداقل فعالیت بدنی مطلوب روزانه گروه سنی 6تا 18سال و 18تا 65 سال ،و معیار شدت فعالیت بدنی – 5انواع فعالیت بدنی الزم برای نوجوانان و میزان آنها را در طول هفته – 6ارتباط دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفس با انجام فعالیت بدنی – 7هرم فعالیت بدنی یک روز معمولی فرزند خانواده دختر یا پسر 9ساله دانش آموز کالس سوم ابتدایی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ پس از بیدار شدن از خواب صبحانه خورده یا نخورده جلوی درب منزل منتظر سرویس پیاده روی تا مدرسه در صورت فاصله کم و یا استفاده از سرویس در طول زمان مدرسه پشت نیمکت ( خستگی عضالنی سر کالس به بهانه تراشیدن مداد آرزوی اجازه برای لحظاتی قدم زدن در طول کالس را داشتیم ) در زنگهای تفریح بعلت ترسیدن از تصادم دانش آموزان به هم مانع دویدن و تذکرات مکرر از بلند گوی دفتر مبنی بر نهی و عدم دویدن دانش آموزان در حیاط مدرسه پس از برگشت از مدرسه خواب و مقداری استراحت و غذاخوردن دیدن تلویزیون و یا بازی کامپیوتری نوشتن تکالیف و مطالعه دروس خوابیدن و آمادگی برای روز بعد جایگاه فعالیت بدنی یا تحرک در زندگی کودک یا نوجوان کجاست ؟؟؟ ‏ آیا تحرک یا فعالیت بدنی جزء ضروری از زندگی نوجوان است ؟ ‏ چه میزان و مقدار ؟ ‏ ‏ چه نوع ؟ چه هزینه ؟ چه فوایدی بر فعالیت بدنی منظم مترتب است که باید جزء ضروری در زندگی نوجوان باشد؟ ‏ فعالیت بدنی مطلوب با مصرف انرژی ،از اضافه وزن و چاقی آنها جلوگیری می کند. ‏ همچنیTن نقTش مهمTی در پیشگیری از ایجاد عوامTل خطTر سTاز منجTر بTه ابتالء بTه بیماریهای قلبTی – عروقی و دیابت نوع 2و دیگر بیماریهای غیر واگیر از جمله سرطانها در سالهای آتی و بیماریهای تنفسی دارد. ‏ حتTی طبTق تحقیقات بعمTل آمده در غرب اثرات مثبTت پیشگیری کننده در اتخاذ رفتارهای پرخطTر مانند مصTرف دخانیات ،سوء مصTرف مواد و رفتارهای ناشایسTت جنسی در نوجوانان پسر و دختTر داشتTه است . ‏ فعالیت بدنی مطلوب و منظم موجب کاهش اضطراب و افسردگی می شود . ‏ ایجاد شادابی و نشاط و در خصوص ورزش و کارهای گروهی موجب تقویت اعتماد بنفس می گردد. ‏ همچنیTن باعTث افزایTش تمرکTز در یادگیری ،حافظTه و موجTب اثرات مثبTت رفتاری دانTش آموزان در سر کالس و در مدرسه می گردد. تعریف فعالیت بدنی ‏ به هرگونه فعالیت یا حركت بدن كه در اثر انقباض و انبساط عضالت اسكلتي ايجاد می شود و نيازمند صرف انرژي است ،فعالیت بدنی گفته می شود . تعریف ورزش نوعي فعاليت بدني سازماندهي شده است كه با هدف بازي و سرگرمي، کسب توانايي بيشتر ،سالمت و يا تناسب بدني ،به شکل حركات منظم ،مكرر و برنامه ريزي شده انجام مي شود نمونه هایی از فعالیت بدنی یک نوجوان یا دانش آموز پیاده رفتن به مدرسه ( شامل رفت و برگشت ) دوچرخه سواری و یا رفتن به مدرسه با دوچرخه انواع بازی های دویدنی یه همراه با تحرک در زنگ تفریح مدرسه بازیهایی که ضمن ضمن بکارگیری و انقباض عضالت از جابجایی کمتر بهره مند است ( جهت اجتناب از تصادم و برخورد دانش آموزان به یکدیگر در محیط مدرسه و یا فضای کم ) مانند کش بازی برای دختران ، لی لی ،طناب بازی ،یا پله کمک در خرید مایحتاج منزل با دوچرخه یا با پای پیاده بازیهای با توپ مانند فوتبال ،بسکتبال یا والیبال بازیهای با راکت مانند بدمینتون ،تنیس و یا تنیس روی میز ثبت نام در کالس ورزشی و رفتن به سالن ورزشی جهت استفاده از وسایل پرورش اندام یا ورزشهای رزمی مانند کاراته ،جود و ،تکواندو و غیره چه مقدار و چه نوع فعالیت بدنی برای دانش آموزان الزم و ضروری است cروزانه حداقل 60دقیقه و یا بیشتر از آن فعالیت بدنی داشته ‏cانان می بایست ‏cدکان و نوجو کو باشند . .1فعالیت های هوازی .2فعالیتهای منجر به تقویت و افزایش قدرت عضالنی cاستخوانی .3فعالیتهای منجر به تقویت فعالیتها باید متناسب با سن ،متنوع و لذت بخش باشد کودکان و نوجوانان می بایست روزانه حداقل 60دقیقه و یا بیشتر از آن فعالیت بدنی داشته باشند . فعالیت های هوازی :مقدار زیادی از این 60دقیقه و یا بیشتر را فعالیتهای هوازی با شدت متوسط و شدید تشکیل می دهد .حتماباید در 3روز از ایام هفته فعالیت بدنی شدید در قسمتی از این 60دقیقه گنجانده شود. فعالیتهای منجر به تقویت و افزایش قدرت عضالنی :حتما در هفته 3روز نیز باید به فعالیتهای بدنی که منجر به تقویت عضالنی می شود ( جزئی از 60دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی ) اختصاص یابد. فعالیتهای منجر به تقویت استخوانی :حتما در هفته 3روز هم باید به فعالیتهای بدنی که منجر به تقویت استخوانها مانند پریدن ،جهیدن ،طناب زدن و ...می شود ( جزئی از 60 دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی ) گنجانده شود . تعریف فعالیتهای هوازی فعاليتهايي است كه همراه با جنب و جوش و حرکت بدن و اندامها ،موجب فعالیت بیشتر دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفس فرد می شود .به عبارتی استرس و فشار بر روی این دو دستگاه می باشد تا بر روی عضالت و ماهیچه ها نمونه هایی از فعالیت بدنی هوازی که با توجه به شدت آن می تواند متوسط یا شدید باشد فعالیتهای هوازی شامل : شنا دوچرخه سواری فوتبال بسکتبال ،راه رفتن ،دویدن ،بازی های فعال مانند دنبال کردن یکدیگر ،حرکات موزون از این گروه می باشد .کال" هر فعالیتی که همراه با تحرک بدن و اندامها باشد که بدنبال آن موجب کارکرد بیشتر دستگاه قلب و عروق و دستگاه تنفس می شود. فعالیتها بدنی جهت تقویت عضالني ‏ فعاليتهايي هستند كه در ضمن آن فشار و استرس بر سيستم عضالني – اسكلتي شخص وارد مي شود .در ضمن این فعالیتها کار بافت ماهیچه ای و عضالت بیشتر از معمول و سخت تر از آنچه در كارهاي روزمره انجام می دهند می باشد. نمونه هایی از فعالیت بدنی که موجب تقویت عضالنی می شود ورزشهایی مانند: ژیمناستیک کشتی وزنه بر داری پرورش اندام و فعالیتها یی مانند استفاده از دمبل و هارتل ،بلند کردن بار یا هل دادن اجسام ،دراز نشست ،بارفیکس ،شنای سوئدی که برای کودکان و نوجوانان می توانند زانوها را روی زمین بگذارند ،باال رفتن از درخت و نردبان و کال" فعالیتهایی که باعث تولید نیروی بیشتر و موجب استرس و خستگی ماهیچه ها و دستگاه عصبی -عضالنی می شود ،از این گروه هستند. فعالیت بدنی جهت تقویت و استحکام استخوانی عبارتست از فعاليتهايي كه در اثر عكس العمل وارده از طرف زمين بر روي بدن ،موجب تحريك صفحات رشد و استخوان سازي بيشتر و جذب بیشتر کلسیم در بستر استخوانها مي شود . بهترین زمان برای افزایش توده استخوانی و ذخایر معدنی استخوانها در طول زندگی ،در حوالی قبل از بلوغ و بلوغ حادث می شود. فعالیتهای هوازی و یا ائروبیک را بر حسب میزان تالش شخص برای انجام آن ،به سه دسته تقسیم می کنند -1فعالیت بدنی سبک Light Physical Activity – 2فعالیت بدنی متوسط Moderate Physical Activity – 3فعالیت بدنی شدید Vigorous Physical Activity فعاليت بدنی با شدت متوسط Moderate به هر نوع فعاليت بدنی که منجر به افزايش تعداد ضربان قلب و دفعات تنفس در واحد زمان ( یک دقیقه ) شده گفته می شود .ولی اين افزايش تعداد دم و بازدم به حدی نيست که مانع صحبت کردن فرد شود .که همراه با گرم شدن بدن و عرق کردن نیز است. فعاليت بدنی سخت یا شديدvigorous در فعاليت بدنی سخت یا شديد ،میزان تالش فرد برای انجام فعالیت ،بیشتر از فعالیت بدنی متوسط می باشد .بطوری که به علت تشدید تنفس و سرعت باالی تبادل هوا در دستگاه تنفس ،شخص قادر نيست به راحتی صحبت کند و یا بیشتر از سه یا چها ر کلمه را بدون وقفه پشت سرهم ادا کند . هرم فعالیت بدنی چیست ؟ دانشمندان ميزان فعاليت بدني مطلوب افراد در طول هفته را بصورت يك هرم در نظر مي گيرند . در کتابهای مرجع ،هرم را برای بالغین و افراد بزرگسال ارائه نموده اند که البته این موضوع هیچ منافاتی با گروه سنی نوجوانان یا کودکان ندارد آن چه که مهم است تنوع و فرحبخش بودن فعالیتها در نزد کودکان و نوجوانان است که از اهمیت باالیی برخوردار است تا این فعالیتها نهادینه و یا به صورت مداوم و مرتب صورت گرفته و هدف انجام 60دقیقه فعالیت بدنی روزانه در نوجوان یا دانش آموز محقق شود. هرم فعالیت بدنی و فعالیتهای سطح اول هرم فعالیت بدنی دارای چهار سطح می باشد .چهار سطح هرم بر اساس میزان نتایج مفید حاصل از فعالیت بدنی منظم ،مشخص شده است .فعالیتهایی که تأثیر و سیعی بر تندرستی جامعه و گروه کثیری از مردم دارند ،در قاعدة هرم می باشند فعالیتهای روزمره زندگی که بطور معمول انجام می شوند و بهتر است با تحرک بیشتر باشد .در این سطح قرار می گیرد. فعالیتهای مانند پیاده رفتن به محل کار ،پیاده روی برای خرید به جای رانندگی، استفاده از پله به جای آسانسور ،زودتر پیاده شدن از تاکسی و اتوبوس یا پTارک اتومبیل چند خیابان جلوتر و طی قسمتی از مسیر به صورت پیاده ،انجام کارهای باغچه و حیاط مثال های از این گروه فعالیتها هستند. فعالیتهای سطح دوم هرم فعالیتهای پTر تحرک هوازی و ورزشهای فعال فعالیTت هایTی هسTتند کTه در زمان نسبتاً طوالنTی و بTا شدت معینTی ا نجام مTی شوند .ماننTد پیاده روی سTریع ،دویدن ،دوچرخه سTواری ،شنTا ،حرکات موزون هوازی .ایTن فعالیTت هTا برای آمادگTی قلبی-عروقی وکنترل وزن و شادابTی و سTرزندگی بسTیار مفیTد هسTتند .برخTی ورزشهTا وبرنامTه های تفریحی فعال ماننTد انواع ورزشهای بTا توپ مثTل فوتبال و بسTکتبال ،تنیTس ،والیبال ،کوهنوردی ،اسکی، صخره نوردی و ...جزء این گروه طبقه بندی می شوند .این دسته فعالیتها در مجموع باید در اکثTر روزهای هفته در بزرگساالن 5روز یTا در تمام ایام هفتTه ،انجام شوند (.این گروه فعالیتها برای نوجوانان یا گروه سنی 6تا 18سال باید 60دقیقه در روز باشد ) . مدت انجام ایTن فعالیTت هTا برای بالغیTن و افراد باالی 18سTال روزانTه حداقTل باید 30دقیقه و با شدتی معادل تند راه رفتن یا با شدت فعالیت بدنی متوسط می باشد. فعالیتهای سطح سوم هرم ‏ ‏ ‏ تمرینات کششی ،انعطاف پذیری و قدرتی (آمادگی جسماانی) جزء این گروه محسوب می شوند. تمرینهای کششTی تمریTن هایTی هسTتند کTه بTه انعطاف پذیری شمTا کمTک مTی کننTد و باید حداقTل 2روزدر هفتTه انجام شوند .از آنجTا کTه تمریTن های پاییTن تTر هرم تأثیTر چندانی در بهبود انعطاف پذیری ندارند ،انجام این تمرینها ضروری هستند. تمریTن های قدرتTی و اسTتقامت عضالنTی ،تمریTن هایTی هسTتند کTه بTه طور اختصاصی برای ایجاد قدرت و اسTتقامت عضالنTی طراحTی شده اند .ایTن تمرینهTا نیTز ضروری هسTتند زیرا که فعالیتهای پایین تر هرم باز تأثیر چندانی در بهبود این قسمت ندارند و حداقل باید 2تا 3روز در هرهفته این تمریTن هTا انجام شوند .ایTن تمریTن هTا شامTل کشTش عضالت تTا انتهای محدوده حرکتTی مفاصل و یTا میزانTی اسTت کTه شخTص احسTاس کشیدگTی درعضالت میکنTد ( از 6تTا 30ثانیه ) و مطلوب ترین حالت اعمال کشش برعضله به مدت 30ثانیه به طور مداوم میباشد. فعالیتهای سطح چهارم هرم اسcتراحت یcا فعالیتهایcی کcه بcا تحرک همراه نیسcت ماننcد دیدن تلویزیون،با زیهای ‏cس هرم فعالیت ‏cد در رأ ‏cه بدون تحرک میباشن ‏cی ک ‏cرگرمی های ‏cا س ‏cل ،ی کامپیوتری و موبای ‏cه این ‏cص ب ‏cن زمان ممکن ازمیزان فعالیتهای شخ ‏cد کمتری ‏cه بای ‏cی ک ‏cن معن ‏cی میباشند.بدی بدن ‏cی بیانگر انواع فعالیتهای ‏cه هرم فعالیت ‏cت ک ‏cر اس ‏cه ذک ‏cاص یابد .الزم ب ‏cا اختص ‏cه فعالیته گون ‏cک روز میباشد و زمان ‏cب در طول ی ‏cر و متناس ‏cه و درمعیار کوچکت ‏cک هفت ‏cان در طول ی انس ‏cن تعریف ‏cه در ای ‏cت خاص خود را دارد ک ‏cالمتی اهمی ‏cه برای س ‏cد شبان ‏cتراحت ممت خواب و اس نمی گنجد. هرم فعالیت بدنی دانش آموزان و نوجوانان چگونه است؟ در مورد نوجوانان گروه سنی 6تا 18سال نیز این هرم فعالیت بدنی قابل استناد و ارائه می باشد فقط در سطح دوم که عبارت از فعالیت های هوازی است بجای 30دقیقه فعالیت بدنی متوسط در 5روز یا تمام ایام هفته ،میزان آن مجموعا" 60دقیقه فعالیتهای هوازی روزانه می باشد .که شرح جزئیات آن را در انواع فعالیتهایی کودکان و نوجوانان ،با توجه به حساسیت شرایط رشد و مراحل بلوغ به عالقه آنها مرتبط می باشد. تمرینات کششی در مدارس ‏ ‏ ‏ هدف اصلی از طرح تمرینات کششی فرهنگ سازی تحرک ،کشش و توجه به عضالت می باشد ،مفاصل و ساختار اسکلتی عضالنی دانش آموزان ،معلمان و مردم هدف از اجرای برنامه تمرینات کششی در کالس عالوه بر ایجاد اثرات مفید جسمی – روانی ایجاد شده در کالس برای دانش آموز ،در صدد است القاء نگرش مثبت به فعالیت بدنی مطلوب روزانه و آموزشهای الزم به دانش آموزان و هم زمان به خانواده های آنها ،معلمان و اولیاء مدرسه را برای اجتناب از کم تحرکی ارائه نماید . در این برنامه ضمن بهره وری از همه فرصتها ،دادن آموزش و تأکید برای داشتن انجام حداقل یک ساعت فعالیت بدنی متوسط روزانه برای دانش آموزان در دستور می باشد کار کلیات اجرای برنامه در کشور این برنامه ابتدا در مدارس مقطع ابتدایی و به علت مشکالت اجرایی ترجیحا ً در دوره دوم ابتدایی (کالسهای چهارم ،پنجم و ششم ابتدایی) دخترانه و پسرانه اجرا می شود .و به تدریج در کلیه مدارس گسترش خواهد یافت.این تمرینات در ضمن کالس درس ، هر زمان که معلم احساس نمود دانش آموزان خسته شده و یا عدم تمایل به ادامه درس دارند ،در عرض سه تEا پنج دقیقه قابل اجرا می باشد. کلیات اجرای برنامه در کشور این برنامه ابتدا در مدارس مقطع ابتدایی و به علت مشکالت اجرایی ترجیحا ً در دوره دوم ابتدایی (کالسهای چهارم ،پنجم و ششم ابتدایی) دخترانه و پسرانه اجرا می شود .و به تدریج در کلیه مدارس گسترش خواهد یافت.این تمرینات در ضمن کالس درس ، هر زمان که معلم احساس نمود دانش آموزان خسته شده و یا عدم تمایل به ادامه درس دارند ،در عرض سه تEا پنج دقیقه قابل اجرا می باشد. کلیات اجرای برنامه در کشور2- ‏ ‏ ‏ ‏ برای اجرا معلم /یک یا دو نفر از دانش آموزان بعنوان الگو و رهبر هماهنگ Eکننده ، حرکات یک ردیف از تمرینات نشان داده شده در پوستر را اجرا نموده و دانش آموزان کالس تکرار می کنند. حرکات به گونه ای در نظر گرفته شده که احتیاج به هیچگونه وسایل اضافی نداشته، برخورد یا مزاحمتی برای همدیگر نداشته باشند. در بعضی شهرستانها با ابتکار معلمان همزمان موزیک Eو در بعضی مدارس بر روی هماهنگی و کارتیمی دانش آموزان با یکدیگر متمرکز شده و ضمن تشویق معلم ، دانش آموزان تمرین متابعت از جمع و هماهنگی گروهی و تیمی را نیز تجربه کرده و آموزش می بینند. ضمانت اجرایی طرح ،منوط به همکاری و نگرش مثبت معلمان و مدیرا ن مدارس می باشد .به همین منظور فایل توجیهی طرح آموزش فعالیت بدنی و تمرینات کششی ضمیمه می باشد . کلیات اجرای برنامه در کشور3- جهت اجرای مطلوب برنامه تمرینات کششی ،که در راستای مداخالت مدرسه محور برای افزایش فعالیت بدنی دانش آموزان می باشد موارد زیر الزم است در نظر گرفته شود : - 1 همکاری در این برنامه وظیفه ملی و در جهت تعمیم آموزش انجام فعالیت بدنی مطلوب برای نوجوانان و دانش آموزان تا 18سال ،روزانه 60دقیقه با شدت متوسط و شدید و برای افراد باالی 18سال ،روزانه 30دقیقه فعالیت بدنی متوسط جهت حفظ سالمتی و کرامت انسانی در محیط کالس و مدرسه می باشد. - 2 تهیه شعارها و پیام های آموزشی مختصر و مفید که در زمانهای 3تا 5دقیقه توسط معلمان ،یا به صورت گروهی توسط دانش آموزان در کالس قابل ارائه ،مهیج و شادی بخش بوده که در صورت تکرار مالل آور نباشد. - 3 نصب پوستر آموزشی تمرینات کششی در کالس که تدوین علمی و نحوه اجرای آن در کالس توسط دانش آموزان ،می تواند الگوهای هماهنگی ،نظم ،تبعیت از رهبری و کار گروهی و غیره را برای آن ها تداعی کند. – 6 نظارت وپایش اجرای برنامه (پیوست شماره 3و )4 کلیات اجرای برنامه در کشور4- پیوست شماره 3و 4فرمهایی برای بررسی جریان کار تمرینات کششی در سطح مدارس و فعالیت بهورزان یا مراقبین سالمت در محیط ،از جمله آموزش به گروههای هدف و نحوه ارزیابی کار و غیره می باشند .نحوه آموزش توسط مراقبین سالمت پایگاه سالمت ،سفیران سالمت دانش آموزی ،مراقبین یا رابطین بهداشت در مدارس و یا معلمین تربیت بدنی و یا هر معلم مشتاق و ورزشکار در مدرسه می تواند برنامه ریزی شود. هدف آموزش ،ایجاد نگرش مثبت و عمل کردن به حداقل فعالیت بدنی مطلوب روزانه ،توسط همه اقشار جامعه خصوصاً نوجوانان و دانش آموزان است. ضروری است گزارش دانشگاه به ستاد ،در دو نوبت(یکی تا پTانزدهم دی ماه و دیگری تا پانزدهم اردیبهشت ماه هر سال تحصیلی) ،طبق فرم موجود در پوشه تعداد مدارس تحت تعداد کالس های تعداد مدارس مجری ارسال شود. پوشش برنامه مجری برنامه تعداد افراد آموزش دیده معلمان و کارکنان آموزش و پرورش اولیاء دانش آموزان دانش آموزان تعداد دانش آموزان مجری برنامه مراحل اجرای برنامه -مورد انتظار در مراغه مراجعه به مدارس تحت پوشش :الویت مدارس ابتدایی تحت پوشش می باشد سرشماری پوستر های آموزشی و تکمیل فرم و مراجعه به ستاد جهت تحویل فرم و تامین پوسترهای مورد نیاز مراجعه به مدرسه تحت پوشش و تشکیل جلسه هماهنگی با حضور مدیر محترم مدرسه و معلم ورزش و توجیه برنامه و درخواست همکاری – مستندات قابل بررسی فرم 1/3پرونده مدرسه می باشد مراحل اجرای برنامه2- هماهنگی برای اجرای برنامه و اطالع رسانی به دانش آموزان در سر صف و اجرای تمرینات با حضور مراقب سالمت و معلم ورزش( در صورت وجود)– تهیه عکس از این جلسه مورد انتظار است هماهنگی با مدیر مدرسه جهت تشکیل کالسهای آموزشی اولیا مدرسه و والدین و انتقال مفاهیم بر اساس بسته آموزشی تحویل شده در جلسه -96/6/30 مستندات مورد انتظار ثبت در دفتر آموزش سالمت و فرم 2/1و فرمهای تحویلی در تاریخ 96/6/30می باشد مراحل اجرای برنامه3- مراجعه به مدارس تحت پوشش بر اساس تقویم آموزش همگانی ( هفته چهارم مهر -نیمه دوم آبان -نیمه دوم آذر -نیمه دوم دی -نیمه دوم بهمن) و اجرای برنامه آموزشی و بازدید از نحوه اجرای برنامه ،تکمیل فرمهای پیوستی که در تاریخ 96/6/30تحویل شده است. فرمهای گزارش و چک لیست برنامه حرکات کششی در مدارس الزم است در پرونده بهداشتی مختص به آن مدرسه نگهداری شود و این مهم در بازدید های فصل پاییز مورد انتظار موکد می باشد مراحل اجرای برنامه4- زمان ارسال گزارش و چک لیستهای تکمیل شده ،متعاقبا اعالم خواهد شد مورد انتظار است افراد حاضر در جلسه ،موارد مطرح شده را به اطالع همکاران خود برسانند . زندگی سالم با نشاط و امید با تحرک بدنی ،تفریحات سالم و فعالیت گروهی سپاس از توجه همکاران محترم

30,000 تومان