صفحه 1:
صفحه 2:
۳
هم
١-7
۴
4
7 ۷
4
4 IA
/
۱
ole
صفحه 3:
صفحه 4:
حور اس ياود 60
tb Ay اولوت یو
ان
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
کیفیت مراقبت پرستاری از عوامل مهم در عرصه خدمات سلامت و ارائه مراقبت با كيفيت به
بیماران مطرح شده است . بیماران به عنوان دریافت کنندگان مراقبتها میتوانند در ارزشیابی کیفیت
مراقبتهای پرستاری نظرات ارزشمندی را در اختیار ارائهدهندگان خدمات بهداشتی قرار دهند .
پرستاران با ارتقاء توانایی خود در شناسایی و رفع نیازهای همه جانبه بیمار, ارائه مراقبت مطلوب و
دستیابی به بالاترین سطح سلامتی را میسر میسازد. از طرفی نه تنها هدف نهایی خدمات نظام
بهداشتی درمانی ارائه مراقبت باکیفیت در راستای بهبود نتیجه خدمات برای بیمار و جامعه است
بلكه اولين و
2 الل giles es MS oes ٠ يرستاران در ارائه مراقبت برستارى يه
بیماران هست . در اکثر کشورهای دنیا درجهبندی واعتباربخشی بیمارستانهاء با در نظر گرفتن
کیفیت مراقبتهای پرستاری انجام میشود . به همین دلیل دیدگاه پرستاران از کیفیت آرائه خدمات به
عنوان یکی از متابع اصلی و مهم در راستای بررسی کیفیت مراقبت پرستاری در نظر گرفته
میشود ,زیرا پرستاران ساعات زیادی را بر بالین بیماران میگذرانند و تعاملات فراوان و مشاهدات
مستقیم از مراقبت دارند. کیفیت مراقبت پرستاری شامل دستیابی به نیازهای فیزیکی, قراهم
نمودن حمایت های روانی اجتماعی, اطمینان از توجه به نیازهای روحی و معنوی بیماران و
رضایتمندی ایشان از مراقبت هاء پاسخگو و مسئول بودن مراقبتهای پرستاری به نیازهای بیماران و
اطمینان از ارائه مراقبت های جامع از بیمار میباشد ۰
صفحه 8:
—
و
مدیریت زمان
مدیریت زمان میتواند اثربخشی بالایی در حوزههای مختلف مراقبت های بهداشتی داشته باشد
مدیریت زمان در ناه سلامت: به خصوض در بیمارستانها در سطح مدیران ارشد. میانی و
اجرایی که رابطه مستقیم با سلامت جامعه دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است زمان و اتالف
وقت درحبطههای حخلف مدیریت پیمازشتان از جمله برنامه ریزی, تصمیم گیری, سازماندهی,
اجرا و كنترل ميتواند ضابعات و عوارض غيرقابل جبران به بار آورده و موجب کاهش بهرهوری شود
متأسفانه عليرعم اين كه مديريت زمان را به عنوان يكى از استراتزى هاى مقابله فردى در مقايل
ناربه حساب آوردهاند و عقيده بر اين است كه بسيارى از فشارهاى روزانه را ميتوان با مديريت
خوب رما ۳ ١ ١|: ۱ ا ران مورد توجه قرار نگرفته اسست و تلاشی ذر جهت
ش زمان د ۰ ۰ ۰ ۱ ۰۲ 9۱۰ بيماران و جلوگیری ازسترس ناشى از فشان
زمان, یعنی یادگیزی تکنیک های مدیریت زمان, صورت نگرفته است. مطالعات اندکی در مقالات
ایرانی و خارجی در ارتباط با متغیرهای مدیریت زمان و کیفیت مراقبتهای پرستاری و رضایتمندی
بیماران پررسی شده اند
صفحه 9:
صفحه 10:
است زان
ey دلي نان لا ار
ذليكاز ngs FM اويل نان دا
ارب سارت ore, epee
وتات Leg slate id pe A eg Eriye sr,
0 کر
۰
احراف دوره Be ee
Alpe gs رانا یا ی رای میت نو اه سا ان دیفم ار وم سیف
مان ست بل انامس وا A وت 0
صفحه 11:
ات Me مر يسار کی
eb gg AS bees. موادي زد عرقت از
وه ات بَوء الن سوب ياد ان نواه بو
از موی تس زاره 00
» مزر شات روز سار رخ مس رصم
مزر کات ماد راتت
١ =i owe & Cory
Agi gh رت 2
؟ بر دنست ب اد ماد ری
oP ages
صفحه 12:
سفه ۵و همکار ام یگویند ؛
يکي از عوامل ایجادکننده تنش در امور پرستاري فشار کار زیاد در هنگام مراقبت از بیماران
میباشد این تکس 2۱ درل مدیزیت نامناسب زمان تشدید ميشود. ایشان پيشنهاد میکنند که
براي کاهش تنش در حرفه پرستاري نیاز به رعایت اولوبتها و داشتن برنامه در کارها وجود
دارد. اين اصول در زندگی شخصي پرستاران نیز میتوانند مفید واقع شوند. زیرا با توجه به
اصول مدیریت زمان"میتوان در پرابر وقانم و شرایط محیط اطراف واکتش مناسب و به موقع
نشان داد.
Dseted مینویسدز
وجود ۱ ۳ .ار ليون عارك اصول مدیریت زمان باعت بروز رفتازهاي تهاجمی و
عصبائیت میشود و این هیجانات خود باعث اتلاف زمان بيشتري
برنامه ريزي مراقيتي بك مثال خوب براي چگونگي رعایت مدیریت زمان است. در زمینه فرآیند
پرستاري, ميتوان كفت جنانجه برستار قبل از انجام مراقبت از بيمار. بررسي و شناخت به عمل
نیاورد, زمان 0 ار ۳۳9 ناه وناقصي به دسف ميايد. در نتيجه تأثير اقدام
gle مراقبتي نامطلوب خواهد بود. لذا مجدداً مجبور به تکرار برنامه مراقبتي شده و
اين عمل باعث اتلاف وقت میگردد. این خطا اغلب در حرفه پرستاري به بهانه نداشتن وقت
تکرار ميشود. همین مسئله عامل اصلي اختلال در امور مراقبتي از بیمار میباشد. روشهاي
مختلفي براي آزمون توانايي افراد در استفاده از مدیریت زمان وجود دارد که بااستفاده از wl
حاصله میتوان
3 رات کف دار ار ی
صفحه 13:
صفحه 14:
وال مواد دا 0 2 و bas
رد مب 1
8 بان Beier ey 1 7
uF 7
ae
یکت دی ماع ماک تایب میت و igor
۳ زان مه ام بش ی لاص باجم مرو ع مه
صفحه 15:
صفحه 16:
«۱
اف لد ایکا
hoy
أ
oof ولوك يدو ره رت وش .کی ارت رن
ال WANE elu lor, gra eZ IZA
ارم لام
Sica 7 ل ری ابا ارو پاش
jelly مات ای سور
ورتم رال
عا سای سای رتم ری دم و رز 7
MPa Shetini boty
BMI LEE Signi bs
buys
Aa
صفحه 17:
صفحه 18:
Pe کل رت
رسمه
Senge و
وقت ,کارا ابان ae
صفحه 19:
ندی؛میتواند دلل یگ کمبود زمان باشد. كاهى اوقاته مسيس كار در قيم مايا در سازمان ما فادرست است. به
ه صورت دی مشکلات رال می کنیم. مه بسترری که دز سازمان ایجاد کرد یم بستری رای فاد
اقتصادی است. با انکه فرایندها و نظام پداش و پرداخته به شکلی است که کارمندن تشویق مي شوند از زیر کار فرارکنند. به جاى اينكه يك بار
ل oe جستجوى كارمند حخاطى و مجازات كردن او مى شود.
BIS
شاید هم مشکل اصلی ما نی داشتن است. وقتی بای کاری که انجاممی دهیم انگیزهندارم.آن را کنر از هميشه نجامميدهيم. خیلیوفتها هم»
ترجيح مى دهيم آن كار راد ر آخرين مهلت مقر انجا! دهيم. در جنين ش رايطىه كاهى اوقات مسئلهى ريشهاى كمبود اكيزم ديده نمى شود و
عارضهی سطحی آن؛یمنی کمبود وقته مورد توجه و نظر ما قررار می گیررد.
صفحه 20:
۰ ابا لکاری و تون LPL
اهمال كارى وربه تعويق انداحتن هم ميتواند ريشه ديك کمبود زمان باشد. كاهى اوقاته مشكل ما واقعا كمبود زمان و مديريت زمان نيست. بلكه عقب انداطتن
كارها به زمان ديك است. مثلا مى توائم امروز بررورثه درسي لهرا انجام دهمء اما ترجيح ميدهم تا حد امكان آن را عقب بيتدازم.
در سال ۱۹۵۸ نويسددء و تاريخ دكار الكليسيء سي نور تكو يار كبن كتلب:طدرى در توصيف رظتاز انسان نوشت. جكيده ى نظ ريد ى اوه لين بودة
“كارهاتا وقتى ادامه بيدا مي كنتد كه زمان در اختيا رشان را پر
بى اساس اصل (يا قانون ياركينسون ) معمولا اراد تمايل دارند تا كارى كه به آن ها محول شده تا آن جایی كه امكان داردء (مثلا تا يايان تاريخى كه از قبل
تعبين Cod به تعويق بياشازد. يكى از دلايلي ككه روان شناسان ری این موضبووع ذكر مى كندده اين است كه انجام زودتر از موعد یک ضاليت مولا باداشي
به همراء ندارده اما ممكن است باعث شود تا مسئوليت ديكرى به ضرد داده شود. بنابراين كذراندن و تلاف زمان بای انجام فا
افشار كلرى كمشرى به اووارد مى شود
به سود طرد استه زيمرا.
صفحه 21:
از مارد دیگری که باعث وقوعقانون پر کیشسونمی شود این است که در صورت انجام سریعتر کارا سکن ست گنته شود تخمین زمانی غلط
بوده است. دلیلدیگری که gl کینسون ذک می شود ین است که مدیران دوست دارندهمرلوسانپیشتری دشته باشند.
به وین سا قنون پا کینسو می گوید کار طوري ترش يايد تكد زعان عادة شده را پر کند یا بهعبارتیمی گوید کار به نز ی زمانی که
برای انجام آن وجود دارد ادمه مییبد. یک مثال بسراى درك بهت :
قانون يا ركينسون مى كويد اكى بسراى انجام بروثه لى يك
أننازءي دو هنده بررايش وقت صمرق مى كنيد .ريني شما برروثء رادر بايآن آن دو هنته به اتماو مى رسانيد كرجه يك هنته كافى بودد
وقت بدهند شمابه
وقت لازعباشد و به شم ری انجام دادن همان پرروژه در
کته ی جهم در مورد قانون پارکینسبون این است که گستردگی (کش بافتن)
ميزان وداحيت کار ارتباط چندانی ندارد:
در مورد زمان انجام کارها و در کنار قانون پارکینسون, قانون دیگری وجود
دارد, با عنوان قانون مشخصه دانش آموزی. فرض کنید. یک دانش آموز
برای امتحان درس ریاضی, پنج روز فرصت دارد. این دانش آموز از روز اول
شروع به دس خواندن نمی کند, بلکه مطالعه اش را مثلا از روز سوم شروع
می کند. در فعالیت های کاری و هم چنین پروژه هایی که محدودیت زمانی
دارند. می توانیم صحت این قانون را مشاهده کنیم.
صفحه 22:
قانون پارکیتسون در کنار قانون مشخصه ی دائتش آموزی: اثرات منفی زیادی را باعث مق شوند: این
دو قانون باعث از دست رفتن زمان و ایجاد اضطراب و دلهره در فرد و سازمان می گردد, که نتیجه ی
تهایی آن ب» تجویق افادن پرور؛ هانودر مواردی که محدودیت زمانی شدید وجود دارد. کاسته شدن از
کیفیت نتیجه کار است.
افراد و سازمان ها به طور طبیعی به اين دو قانون گرایش دارند. برای پرهیز از اثرات منفی ناشی از
اين دو ویژگی, نیازمند آموزش و اجرای برنامه های خاص در سازمان هستیم. مثلا می توان افراد و یا
زوه هایی را که فعالیت محوله را زودتر از موعد مقرر انجام داده اند. را تشویق کرد. مدیریت زمان,
راهکار غلیه بر اين مشکل است. 1
برای مقابله با این مشکل یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید و زمانی که برای انجام آن
مورد نیاز است را نیز برآورد کنید و در مقابل هز کدام پنویسید. زمانی که برای انجام کارها تعیین کرده
ابد را جدی بگیرید و به خودتان اطمینان دهید که طبق این زمان بندی پیش خواهید رفت نه فرصتى كه
دیگران به شما می دهند. در نمی eae انكام كارتان قانون پارکینسون را از باد نبرید: اكر شما
محدودیتی برای خودتان قائل نشوید کارتان همانطور کش خواهد آمد. پس اگر دیگران شما را محدود
نمی کتند خودتان برای خودتان چهار چوب تعیین کنید. شما می توانید با شروع هر هفته. لیستی از
صفحه 23:
we 0
oe SOAK ) ع
دليل ديكرري كد بسياري ازعاديار كمبود زم لويم هب ما در هدر ند
است. شايد شما هم از جمله كسانى باشيد كه ثمى تواذند به ننادكى به ديكران (انه»»
بكويند. به همين دليل» قسمت عمده ای از وقت حنود را صرف انبجام كارتهابي مي
کنند كه به دليل خجالت يا رودربایستی با دلايل مشابه: يذيرفته اند. در جنين
شرایعی تلاش بای پهبودمهارت مدیریت مان به معناى بهبود توانايي هاي ما
نيست. بلكه كوبى مى حنواهيم ظرفيت با ركشى خودمان را افزايش دهيم تا ديكران
بتواند با دردسس كمترى بار بيشترى راج شائه هاى ما تحميل aS
صفحه 24:
فى مع كناب ا مط
۱
HK
صفحه 25:
Sethe
در اين بخش ضمن معرفى برحنى از منابع و كتابهايى که در زمينه مديريت زمان و نظم شخصی منتشر شده انده پا دیدگاه هدام به صورت کلی آشنا
عى شويم.
يكى از كتابهاى تائيس كنار در اين حوزه كتابى است كه توسط ديويد آلن تحت عنوان things done 964 ۰10 ۳۹0۷ نوشته شدهاست.
ديويد آلن مى كوشد بحث مديريت زمان را به عنوان بخشى اذ يك مهارت بز ركتر تحت عنوان نظم شخصى و ابزارهاى به يليان رساندن كارها معرفى
کند. به عبارتی لامه کتاب او در یک جمله این است که:
مدیریت زمن به خودی خوده هدق نيست. بلكه يك وسيله است. هدق اصلی این است که کاری را که آغاز میکنیم بانیم باصرف کمترینانرژی و
صفحه 26:
نیل فیوره هم کتابی دارد به نام ماس ۳۲ شاید در نگاه اول, کتاب «عادت اکنون» را در
گروه کتابهای بازاری طبقه بندی کنیم و به نظرمان برسد که به مدیریت زمان بی ارتباط است.
اما کارهای فیوره. یک دستاورد ارزشمند داشت و آن اینکه, بحث به تعويق انداختن و اهمال
کاری را به عنوان یکی از چالش های اصلی در حوزه مدیریت زمان مطرح کرد. تمام کتابها و
نوشته های فیوره, حول این محور شکل گرفته اند که:
کسانی که معتقدند مشکل مدیریت زمان دارند. عموما مشکلشان در مدیریت زمان نیست. بلکه
در اهمال کار بودن است و اینکه نمی توانند در لحظه ی مناسب خودشان را برای انجام کار,
برانگیزانند و آن را به عقب می اندازند. در طول زمان, اين مشکل به تعویق انداختن, خود را با
نامى ذيكرء یعنی نیاز به مهارت مادیزیت زمان۶ نشان میدهد..
صفحه 27:
در میان کسانی که بیشتر روی حوزهی مدیریت زمان در کسب و کار متص کنر شدنده شاید یکی
از بهرین کتایهء کتب لور استان باشد که رای آن نم 0666 106 163۷6
3۳1۳ را انتخاب كرده است. او در این کتابه علاوء بر معرفی تکنیک ها و روش های
مختلنه یک نکته کلیدی جالب دارد که شایدیادآ وری آنبررای همه ما ضروری باشد:
زیاد کار کردن و شلوغ بودن و زود به دفتى كار آمدن و ديى از محل كار رفتنه براى بسيارى
اذ ما به يك ارزش تبديل شده است. يك جور فخ رط روشى مديريتى مديران هم با همين ذكام.
کارمندی را کارمند خوب میداد که زود بیید و دیر برود. در حالی كه كارمند و مادر حنوبم
بايد بتواتند در حالى كه دير میآید و ود می رونه ضروجی خود را افزایش دهند ساعت کار
النراما پیش بینی کننده ی خوبی رای ضروجی یک فرد نیست.
همچنین در حوژه ی استفاده از ابزارهای تکنولوژیک بای مدیریت زمان هم. کتابهای خوب و
جریان سازی منتشر شده که از جمله آنها میتوان به کتاب مایکللینن بر گر تحت عنوان
yl 6S WS 2S U4) Total Workday Control آغاز گر مجموعه جدیدی از
کتاهای مربوط به استناده از تکنولوشی ببرایمدیریت زمانبوده است.
صفحه 28:
صفحه 29:
ديرت زان ع مئات؟
م
براى شسروع بايد باور داشته باشيم كه ما به هيج عنوان نمی
۶ ساعت هم خواه
مدیریت زمان داشته باشیم. در واقع یک روز فقط و فتط ۲۶ ساعت است و این
وا مي baie glad 30 gira ba SS زمازه يليد
خودمان را مدیریت کنیم رای انجازبه موق کارها. ما هرگ نمی توانيم این ۲۶ ساعت را افنرايش ويا كاهش دهيم امابا برنامه ريزى صحيح مى
توانیم بهره خود از این زمان معین را بیشتر کنیم. این موضوع بسیار مهم ما را وادار می کند به شخصیت خودمان دقیق تس شویم. پس در واقع
منظور از مديمربت زمان مهارتى است كه به ما كمك مى كند تما! كارهاى حنود را مسر وقت و به موقع انجا! دهيم و كمتر دجار كمبود زمان شويم.
مديرريت زمان به معنى مسلط بودن و كنترل كردن كارهاست به جاى آنكه اجازه دهيم آنها ما را تحت كنترل نود در آورند. اما به دست آوردن مهارت
مدیریت زمان که معمولا تک تک ما به شدت دنا آن هستیم خیلیسادهنیست.
صفحه 30:
صفحه 31:
دی و Sel”
یکی از مهمترین عوامل در کسب هر موفقيني؛ ندوين و مشخص كردن دقيق اهداف مى باشد. هدف كذارى مهمترين عامل حركت ولق آي
است اهداق هستتد که مقصد و مسیر زندگی فردی و سازمنی را روشن می کنند. هدق گذاری مشابه ترسیم جاه ای برراى يد
ارزشمند است كه معطوف به هدف باشد و لاش بى هدف مانند رتاب قير در تاريكى است..
از مهمترين موانع موققيت و كاميابي» قاتوانى أفرزاد وسازمانها در تدوين اهداق مى باشد. آنهانى که رویایی در نهن و هدفی ب روى كاغذ نداشته
باشند مقصشانناکجا آپاد خواهد بود. یکی از مهارتهایمهمی که مدیرن و کار کنان یک سازمان بای در عخود تقویت کننهمهارت هدف گذاری است.
اهداق از ماموريتها و چشماندازها نشنت می گیرند و بستگی بد جواب سه سوال ذيل دارفدة
+ .در حال حاضم كجا هستيم؟
ot به كجامى خواهيم برويم؟
+ براى رسيدن به هدق جه ب
صفحه 32:
5
eZee
ا
0 عدف ردت باش بش
3
صفحه 33:
ب اسان ارت ب 5 0
ذ | الا
af
صفحه 34:
* )4,003
۲) حرف ار ست ای باسم
اهدافی که اتخابمیکنید بیستی اکن پذیرباشند.درست است كه اهداق بايد در سطع بالاترى از شرايط فعلى قرار كلرفته باشد اما حداقل بايد
برای خود ما مکان پر باشد. ار دیگران هد ازا غي ممكن بدائتد به سيستم هوشمند ما حنلى وارد ثمى شود. اما نودمان بايد به تحقق هدفمان
ايمان داشته باشيم . جرراكه اك ايمان كاقى به تحتق اهداقمان نداشته باشيم آنجه انتخاب كرده ايم يك آرزو محسوب مى شود نه يك هدف.
a
هرت ام ولگ اا اسر ۴
واقعى بودن هدف يعنى اينكه خيالى و توهمى نباشد. مدلا توليد هزار دستكاه ماشين برنده با قبولى در رشته اى كه در حال حاض در کنکور وجود
اندارد نمى تواند بعنوان هدف تلقی شود .
البته بعنوان يك مخترع سانت ماشين برنده ويا بعنوان مسئول برنامه رهزى وزارت علوم ؛ ايجاد يك رشته جديد مى تواند هدف تلقى شود همجنين
ابه آن افتخار كررد.
هدق بايد به كونه اى انتخاب شود که بتوان حتی:
صفحه 35:
۰ ۰
۵) ضرف باب وارای بان باسر
زمان؛ بخشی از هدف بوده و اهداف در صورتی که در زمان تعیین شده به انجام رسند مفهوم پیدا می کنند. فرض کنید در چهل سالگی صاحب اسیاب
بای شما منید خواهد بود. لام است نیست زمان هدف نود را پیش بینی کنیدبلکه باتوجه به ضررورتی که شناسایی می
بازی محبوب خود شویدآیا
کنید خود هدفه زمان تحقق آنر! هم نعيين مى كند . بدون مشخص کرردن زمان»اعکانبرنمه رییزی پرایانجامفعا
تعیین اهدف بایدحتما اهداف را مکتوب کنیم. مکتوب کردن اهداف سبب مى شود كليه مطالب بصورت واضح مطرح شده و تیچ مورد نتظار مشخص
شود. نوشتن اهدا به شما اطمينان مى بخشد که همه عناصس و اجزا را در نتظرگرفته اید. بت است اهداف را در دفترچه هایی با فرمت های مشخص
شامل سرفصل های زیر مکتوب کنید.
عنوان هد (حتی المتدور در یک خط)
ها وجود نخواهد داشت . داز
منافع دستیایی
منايع مورد نياز براى رسيدن به هدق
شاخص اندازه ككيمرى
طررح عملیات
4
4
4
ob اضرادی كه بايد در تحقق هدق همكارى كندد
4
4
جه نمودار گنت ری کنر مدوپیشرفت رنه و مقایسه آن با پیش بنی
صفحه 36:
هدف باید انعطاف پذیر باشد. اهداف باید با اين درك برقرار
شوند که ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند. با ارزیابی
شرایط می توانیم هم زمان که نیاز باشد اهداف را بازیینی و
اما کم
صفحه 37:
صفحه 38:
اولوست ری و رام ری فا
همه ما در طول عم به فعاليتهاى متعددى دست مى زنيم كه از نظ مييزان اهميتى كه دارند با هم متفاوت هستنده برخى از اين كارها
مستقيم و برخى هم به طور غیس مستقیم در نیل به اهدافمان مؤش مى باشند و بعضى ديك هيج كونه ارتباطى با هدفهاى ما ندارند يعنى
فتط براى اينكه كارى بكنيمء آنها را انجام داده ايم- بنابراين در مديرريت زمان» يكى از موضوعات مهم تعيين و تعرين فعاليتها و اقدامها
رای رسيدن به هداف تعنين شده و اولويت يندى آتها يس اساس تقدم زمنی و ضرورت و اهمیت هر کدام از آنهاست.
صفحه 39:
gl og ١
# 0
اصل (يا قانون يارتو ( قاعده هشتاد به بيست ) يكى از ی و ردو پرتو یک قرو
ریاشی رای توصین توزيع نلبرابس زروت مر کشور خود دام کرد و مشاهده كردم بود كه بيست دزهد از مردم بيش از هشتاد درصيد شروت را هر
اعنتيار دارند. بارقو بعدا به اين نتيجه رسيد كه تما!فعاليتهاى اقتصادى هم از اصل باتو بيروى مى كنند. به عنوان مثال ٠١ درصد از فداليتهاى شما
باعث 8١ درصد از فتايج شما مى شوئد.
آيامى توانيد حدس ببرنيد اشخاص مصولا كدام كار را به بع دتؤكول مى كند؟ متاسنائه افراد الب اتجام ١١ فا +7 درصد كارشا در اوویت او را
كه اهميت بيشترى دارند به تعويق مى اندازند و بعد خود را با آن هشتاد در صد بعدى س سكم مى كنند كه از اهميت بسيار كمترى برخوردارند وبه
خايع كار آجدرها اشافه نمی کنند. شما آغلب به کسانی بر می خورید که در تما مدت روز کار می کنند ما بنظر می رسد كار كمى صوررت
می دهند.علت آن تقریبا همیشه اینست که آنها کرهای کمترارزشمند را انجام می دهند ام انجام یک یا دو کار اصلی را به بعد موکول می
aus
ارزشمندترین کارهایی که همه روزه می تواند انجام دهید اغلب سخت ترین و پیچیده ترین کارها هستند. ما اجر و پاداش آنها تام با
كارابى اين كارها مى تواند بسيار بالا باشد. از آن رو subs تا آن ۲۰ درصد بای کارها را انجام تددهاید به سر وقت آن هشتاد درصد بروید.
قبل از شروع کارتان هميشه از خودبپرسیدد « آبا این کار در زمره آن ۲۰ درصد است یا در شمار ۸۰ درصد ؟
صفحه 40:
6. lh, visa
اولویت ی از لاف ای علولیری یگنر )۲
a
NE EZ BN a get
۶ اوویت یی اساه از موی ای وی .۱ ]
اكان. wil {ti
صفحه 41:
sup اولوت يدى
برای د رک اهمیت اولویت بندی در رز رهزى و مديريت زمان؛ برخى از مزاياى اولويت بندى
فعاليتهارا مرور مى كني رم
)١ اولويت Nga اثلاث وت SG ie ١
اولويت بندى به ما كمك -نواهد كرد از زمانى كه در اختيار داريم استفاده بهينه اى بكنيم. يك مثال
عنيلى ساده فى قوان زد. رض كنيد دانشجوبى همين فردا امتحان زيان دارد و يك هفته ديك امتحان.
فیزیک کردهاست که
Se حال pa کنید تما ساعات امروز خود را صرف حل يك مساله.
با احساس مى كرذه مساله بسيار مهمى است. مطمئنا این داتشجو فررصتهایمفیدی
ابرايش جالب به
اليس مهسي هر امنتعان زيان ظرهى او دا
ارا به اين ترتيب از دست هاده ست كه مي توا
این تررتيب با رعايت اصبل اولويت بندى ما تلاش مى كنيم فعاليتهابي را كه از لحاظ زماني ضزديكش
هستند در اولویت قررار دهيم و وقت منود را بيهوده تلن تكنيم:
صفحه 42:
ei, ae
اولوت رى اذ أثلاث انررى طوليرى ىكثر. )١
كاه در برخ برنامه ريزيهاى غلط : مسائل كم اهميت قى در اولويت قرار مى كي_ند كه متاسنانه
سيار هم نيرو ب فستد و انردي بيشترى را صرف مى كددد: جد اين رتيب ضرد shige
نيروبى مفيد نود را در فعاليتهاى كم اهميت تى از دست ميدهد و براى كارهاى مهم وبا اد
کافی نخواهد داشت.
0
SE EAR اولوت د ى اذ بروذ استرل ) 3
بيشتر استرس افراد در زندكي ناشى از بهم ريختكي فعاليتهاى آتنهاست. تمام ارادى كه مشظه هلى
زیادی در زندگی دارند دچار استرس نمی شوند. و حتی افراد زیادی وجود دارند كه با داشتن
فعاليتهاى متنوع ومشظه هاى زياد از بهداشت روان و آرامش زيادى برخوردارند. اين دسته از اراد
معمولا براى فعاليتهاى حنود برنامه رزى دارند. واصل اولويت بندى را به خوبی رعایت می کنند. در
ار ناشى از بهم ريخته شدن فعاليتهاى خود و آشفتكى امور زد كى آسوده هستند.
Si
صفحه 43:
۴ واایت یه مت فوامتای خر یر
گاهی وقات بدون اينكه توجه داشته باشیم بر ابا فعالیتاییاصرارمیورزیم که اقا
ی جندانى در اهداق و زندگی ما تخواهند
شروع می کنیم به اولویت بندی فعالیتهای خود ؛ روی ارزش و اهمیت کارهایی که میخواهیم انجام دهیم بیشتر فکس می کنیم؛ جوانب آن را بیشتر
بررسی می کنیم و با یک دسته بددی می توانیم کارهای غیم ضروری را که موجب اتلان وقت و انرژی ما می شوند را حذف کنیم. رای ان کار
یدداشت داری در حینالویتبندیبسیار مد است.
ot
لت یی د رم یی »یم ری رده ری سازو )۵
در مواقعى لازم است تصميم كي ريهابى را انجام دهيم. معمولا در ضرآ يند تصميم گیری نیز به افراد توصیه می شود که اصل اولویت بندی را رعایت
زمانی که فد بمرای gS کنند. علاوه بر اولویت بندی خاص خود تصعیم
گیری خواهد کرد Genes tay بكيررد و مدت زمان کمتری صمرف جوا موشوع
صفحه 44:
چون اولویت بندی تنوع گسترده ای از فعلیتها را میس می سازده موجب می شود فرد از
ى حنود ستفادهکند. رن افرد بهفعالیتهایبیسار محدودی اکتفا می کنند. چا
که از نظ آآنها اتتخاب كسترء متنوعى از فعاليتها با يجاد تراكم در برثامه ها مائع.
رسيدن آن ها به بيشرفت مى شود. اين افرراد هس جنذ ممكن است در يك حوزه بيش رفت
جش كير داشته باشند ام اظب قواتا يهاي
اکشر توانبیهای خد استفاده کند یا حتیآنها را شناساییکنند. این صاله پویژه دز سنین
هدف گرینی (نوجوانی و جوانی)اهمیت ویژه ای دارد و کمک مى كند فررد شنا
بهتری از تونیهای خودپدست آورد و بهترین ره پیشرفت در ترقی خود را
تواناييهاى نود انتخاب كند.
صفحه 45:
صفحه 46:
/
امل ديت نان
بی صرق نامه رینری بکنیم در موقع اجررا و عمل زمان کمترری مورد نیاز اس در نهایت زمان
ذخیرره می گرد مهمتررین قاعده در برنامه ریزی آن است که کارها را بنویسیم.
ربه نشان داده است كد هر جه تلاش
از دارید تا وقت:
به طور متوسط روزانه ۸ دقیقه در روز رای برنامه ریزی مان نی ب را رای انجام کارهای ضروری بدست ری
در al روشی می پردازيم که با عنوانمانریس مدیریت زماننمیدهمی شود.متریس مدیریت زمان کرد ماسبی رای مدیریت
یت ها دارد. به خاط شک این میس شم می تونیدآن را روى يك مقوا داشته باشيد ويا بس روى يك برك كاغذ آن را
بکشید و با مداد محتوياتش را بس كنيد وياحتي EXCEL js ol دشته باشید. شکل زیر نمونه ای از یک ماتریس اولویت بندی را نشان مي
صفحه 47:
شك مال واویت بددی کرها بهحرتیب اولویت: ۲۰۲۸۱ و 1
رفور ري راضطرررى) ١ فورص (اشطراری)
ات
a
Bek
صفحه 48:
™ الف) AF فور وا
ات
a 2
Wu
صفحه 49:
۱ تاو تکارای ام وا رد
میان کارهای اضعراری و مهم تمییز قاثل شوید. در تعیین اولویت ها مهم است که میان کارهای اضطراری و مهم شوید. به خاطس
داشته بشید كارهاى اضطرارى به ندرت مهمء و کارهای مهم ندرت اضطراری كار اضطرارى يايد فورا انجام شود. اين كارها اغلب تحت
مى شوند. ممكن است تلفن شما زنگ بزئه با يكى از همكاراثتان كار
پلندمدت ندارثد.
نیرروهای بیمرون از شماء و از جمله آنها رئیس و مشتریانتان ت
شمارا قطع کند. انا جماگی اضطراری هستن اما مسول ار
شليد مهمتترين كلمه در تعيين اولويت ها نتاي با بيامدها باشد. كار مهم آن كارى است كه انجا دادن يا ندادنش بيام هاى جدى بس جلى مى كلذارد.
IS مهم ولا مهن به GAS cade Noel SA كار ميونت فى كيرد يا ثمى كيرد کارهایمهه از سوی دیگس
كارهابي هستدد كه اك انجام تشونهء بيامدهاى جديا نود باقى مى ككثرائه. اما ينها هدرت اضطررارى هستتد.
Maya pA bles (r
در ادامه هر یک از بخش های جهار كانه ماتريس مديرربت زمان را همراء با جند مثال بر رسى مى كنيم
صفحه 50:
يمسم ۰
الت ) مم كار الى ثورى و مت
در اين طبقه كارهابى قرار مى كيرند كه هم نيازمند يك اقدام فورى هستند و
هم داراى نتايج حائن اهميتى مى باشند. بحران ها و مشكلات شخصى و
حنانوادكي از اين طبقه هستددء با كارهابى که در ین دسته قرارمی گیرند
عجبوريم كنار بياييم و كرنه عوارض آنها كريبان ما رامى كيرد.
البته بايد توجه جدى داشته باشیم که نبایدبگذاریم همه همت و تلاش ما صرف
اين كونه امور شوند و گرنه هر روز با بحران جدیدی روبه رو خواهیم شد
وديك, فرضتى بمراى ساين J pig Eee SIS
اعضاى خانواده, تغب ناكهانى امتحان يايان سال و ترم و تصادف هاى حنودروء.
از این دسته هستند.
صفحه 51:
ec بی رکرای عست رز
فلیت هایمهمی كه انجامشان الزامى اسنت اما در زمان كوتاء انجام ثمى شوئد و بب: \
مي كيرند به هدف هاء رسالت و نقشهای زندگیمربوط می شون ام مجبور نيستيم همين حالا و با فوريت آنها را نج دهيم ومى توانيم آنها رابه زمان
ديكرى موكول كنيم؛ امادر هر حال لاز] است آآنها را انجا! دهيم ياد كرفت كار با رايانم رطتن به يك رستوران باسينما با همس حنوده ريد لباس يا كتاب
ge ab اين قبيل امور است.
ع( بل ری ید ات
فلت هایی که لس اس راشای ود و
بردن زمان شما خواهند شد. محتواى اين قسمت مورد علاقهیدیگراناست و بیشتر خوشاب
بلكه هيج كونه ارتباطى با اهداف ماندارند و حتى بعضى وقتها ماخ بس مس اهدفاخواهند بود.دوستی زنگمی
دهد که همین حالادر يارك ذلان منتظ تو هستم. دوست ديكرى براى ريد لباس هم راهى دارد و از اين قبيل.
زمان بندى بلتدقرى دارند. قعاليت و كار هابى كه در اين طبقه قرار
مديريتشان كنيد در غيس اين صورت تبديل به دامى براى از بين
ازء اما تكته مهم در اينجاست كه اين امور نه تنها مهم نيستنده
يا بيامك عروسى بادامادى نياز به مى
صفحه 52:
3 ® ان
و ) ل جما دكار الى عير فو رس وك ركنت
7 9
2 فعاليت هاى بيهوده ايست كه حنود طرد خودش را درگیر آنهامی کنو
ye — و
در اين طبقه بيشت كارهابى قرار مى كيرند كه انجام دادن يا ندامن
آن ها چه حالا و چه در وقتدیگر قاوتی نداد و هیچ گونه سود و زینی
به حال م و اهداق ماو رساتهای ما در زندگی ندارد و بیشترباعث الق
وقت می شوند.
مثل ار به دیدن فلان سریال» اصرار بر حضور در ورزشگاه رای دیدن
مسابقه فلان تيم وقت گذرانی و پاساژگرردی با دوستان یا بهتنهایی و از این
aot
صفحه 53:
صفحه 54:
\( /— رو و رکار و مرک
د Stuer کیوسبت زان
سس
ع )يريت انه لولوذى
م
SU OILY
SSS
۸ سرا یکاری
صفحه 55:
6 بت تن
در این فصل سعی می کنیم نکتی که در چهت مدیریتبهتر زمان در عمل به ما کمک می کنند
و
KA KA DSL 0
مطالمات نشان داده است كه محل كار به هم ريخت شلوغ و بی نظم:بهره وری را په شدت
كاهش مى دهد. مدت زمانى كه براى يافتن اسناد و وسايل كمشده صرف مى شود در نهایت
روى بهره ورى ما تأثیر خواهد. در ادامه مواردى را بررسى مى كنيم که رای
ايجاد يك دفتى كار glk مرتب و كار آمد حیاتی هستند.
صفحه 56:
قانون ایک بار انجاش بدء را جرا کنید: هر سند ی ایمیل را تا یک بار لس کنید آن را بخواند وبدان پاسخدهید. سپس پا آن را در
یک فیلفیزیکی ا الكترونيكى بايكانى كنيد يا بأكش كنيد.
عواملى حواس يمرت كن را به حداقل برسانيد : هركن ميرزتان را باعكس هاى زياد و ديك عواملى كه موجب حواس برتى مى شوند
شلوغ تكنيد. سعى كنيد از فای کاری خود حداکش استفاده زا بكنيد به عنوان مثال مى توانيد قنسه هاى كتاب را در كنار ديوارهاى
خالیقراردهید يا عكس هايتان را به اين ديوارها آويزان كنيد.
محل ثكه دارى وسايلتان را بررچسب گذاری کنید يافتن آنها آسان شود : از رچسبهایی وان و ی دوا براى اين كار استفاده
بتوانيد در مواقع لزوم سريعة وسايل يا اسناد تان را بيدا كنيد.
دیجیتالی کردن اسند :از یک اسکنر استاندارد بای تبدیل رسیدهای فروشگاه کارت های ویزیت و اسندثبت شدهبه ضرعت های
ديجيتال استناده كنيد تعجب نواهيد كررد که بان کر یگ نیازی به فشای اضافی رای یره ثداريد و مى تواثيد اين اسناد
ديجيتالى رادر كامبيوتر يا فضاهاى ابرى ذخيره كنيد كه به آسانى قابل دسترس اند.
ابزاری رکه نز درد مر رس بگترید؟ وی که رای او کار ان ری هستد ند ما ودره ان اکن ی
چسب و غیرره را نزدیک خود بگذارید.
acl را در ولك آزلد وه انس ده ۶ آمروز در مسل کار سرا شوت است؟ از این فرصت بای مرب گرن معل کار خود
استفاده كنيد. . هركاء ترديد داريد؛ دور برمزيد. شما معول ه ۹۹ درصد از ره هایی كد نگه میداد نیز نخواهید داش
صفحه 57:
ريق
رز وراه ای ادامل ان
هنگامی که در انجام یک فمیت تمرکن کافی داشته و به صایلدیگ بی ناوت بشید نه نها در زمان کمتر کارهای بیشتری انجام خواهید ده بلکه
لات بيشترى هم حنواهيد برد. اين موضوع شما را سرشار از يك احساس رضايته تعهد و حتی خوشنودی می کند. بدین ترتیب زمان و انرژی لازم
برای انجاه کارهای دیگ خواهید داشت. رای بسیاری از اراد نت مكلن كردن مشكل است. اما اين یک توانایی است که می تون آن را تنویت گرد
موارد زیر میتونن راهکارهایی رای بهبود تمرگن پاشند
4 منابع حواس پرتی را شناسایی کنید: از خاموش کرردن تلویزیون شرروع کنید سپس موبایل خود را کنار گذاشته و از ایمیلتان خارج شوید.
هنوز قانع نشده إيد كه اين موارد كمك كننده است؟ اين اه حل را تجربهکنید: صفحه های نمایش خیر ضروری دا رای ۲ روز كنار
كذاريد و ببينيد كه جه اندازه در كارهاى خود جلو مى
ab برنامه رييزى براى فراز و ضرودها: آياشما فردی هستید كه صبح ها انرذى بيشترى داريد؟ يس صبح ها را به كشت زدن در ايميل هايقان
تكذرائيد. بدجاى آن از زمان نود براى انجام پروژه یی استفاد كنيد كه نياز به توجد كامل شما دارئد. آيا بعد از ظهرها كم انرثى مى
شوید؟ این زمان خوبی است که به سراغایمیل خود بمروید وبا پرونده های خود را بايكانى كنيد.
غه هر آنچه در هن دارید را مکتوب کنید: تدادبسیار زياد يادداشت هاي نهني: مغن شما را آشفته نى كند وهمدى اين كارهاى ناتما] اذى
مى كند. يس هر جه كه در ذهن داريد را بر روى كاغذ نوشته و يابه صورت ديجيتال ذخيسه كنيد و به آن به صورت يك
مغن خود را آموزش دهيد: بدست آوردن هر مهارتى نياز به تعرين كردن دارد و مت كيز بودن هم از ان قانون مزا نیست. زمان خود را
بررای آموزش توجه و مراقبه اختصاص دهید. هم دوی این موارد را حل هایی بسیار عالی بای کنترل حواس پرتی و اطزايش تم كن هستتد.
صفحه 58:
uy
ار اولوت هاى پل همیشه اه نیس
فرزندان وقت قابل مالاحظه اى از شما می رن و لازم است که دیگ اولویت
ها را همراه با این موضوع یرنمه ریزی کنید.
مى توانيم وقت حنود را با ضرزندان بكذرائيم در حاليكه به اتفاق آنها کارهای
خانه را انجام می دهیم. بچه ها از سئولیت لذت می برند و قادرند FAS
کارهای انه را انجام دهند.
همه قبولدارند که قرارددن
خیلی از سئولیتهایداخل و خارج از ‘ole
وجود دارد كه شما به عنوان يك خانواده مى توانيد آنها باهم انجام دهيد در
حالى كه با هم هستيد. انجام برعي از كارهاى ذائه توسط ضر زثذانء استرس 07
شما را کاهش می دهد. تفویض مسئولیت به فرزندان در سنین کود کی بای بط 5
آنها سودمند است و مهارتهاى مديريتى آنها را بسراى سال هاى بعد انزايش مى ۴ لو لیر از مامت !
توجه داشته باشيد.
دهد. فرزندان خيلى اهميت دارند ولى بايد به حجم ديك كارها و مسئوليت هأ بازديد كنددكان مى توانند موجب به هم ريختكى شوند كه در نهايت منج به
2
كاهش بهرء ورى مى شود. بنابراين هموارء يذيراى بازديد كن كان
.با
بستن در اتاق يا حذف ارتباط بصری می توانید ه بازدید
asl كه شما
مشخول هستيد. هل روشى كه به كار مى بريد به خاطر بسبباريد كه نبايد هم
بازديدى را بيذيريد.
صفحه 59:
shee ومیت زان
ز مانند هر وسیله دیگری؛ ار درست استفاده شود مى تواند موجب صرفه جویی در زمان گرردد. خیلی از ما به
os
دفعات تنها با يك تماس تلفنى كارى را به انجام رسائده ايم؛ حال آنكه در صورت عدم استفاده از تماس تلفنى مجبور
بوديم با صرف هزينه و وقت بسیار همان کار را به صورت حضوری انجلز دهيم.
صفحه 60:
ما تلفنهميشه هم به مبیریت زمان کمک نمی کند.تماسهای لقنیبعضبامی توانند یلی وقت گیر باشند. به لوری که برای کاهش مزاحمت ها
مجبور به جواب ندادن به تلفن شويم. تماس هاى تلفنى قطار اقكار را از حركت باز مى دارند. تماس هاى تلفنى ممكن است شما را متعهد به اتجام.
کارهایی کنند که آمادگی آنها را ندارید. از خاموش کرردن زنگ تلقن نترسید. وقتی کارتان تمام شد بيخام هاى دريافتي را جك كنيد
كاهى لازم است در مورد تماسهاى تلننيء جواب سوالات زيس را براى خودمان مشخص كنيم:
منتظره پود؟
چند تفن نا خواستهپاسخددو؟
تلفن بيش از حد لازم به طول انجاميد؟.
جه تعدادى از اين تماس ها قابل رسيدكى توسط ديككران بو
جه تعدادى از اين تلن هامرا از انجام كارهاى مهم نود باز داشت؟.
له چه تدادازتننها
جه اه و
صفحه 61:
از زوشهای مشطنيمي توان استفاده .ییاز
هنگامی که مشغول کار هستیم؛ تفن به فرد دیگری منتقل شود.
ساعت آرامی را در نظر بككيريم كه على آن به تلفن باسخ ندهيم.
در طول جلساته باسخ به تلفن ها را به بعد موكول كنيم.
به تماس هاى فروشندكان ناخواسته با ادبه محكم؛ و مختص پاسخ دهیم.
از افرادبخواهیم در مواقعی که کار گنتری داریم؛ تناس بگند:
از یادداشت کرردن روی قطعات پراندهکاظذ خودداری کنیم.
در صورت امكان تداس هاى هم را از تماس هاى خيس ضرورى تذكيك كنيم. و از قسمت بذيرش بخواهيم از دادن اسامى به تعاس كيرندكان
ناشتاس خودداری کنند.
فهرستی از بهانه ها را برراى كوتاء كردن مكالمات تهيه كنيم. . هذكام صحبت با تلفزء کار دیگری را نیز مد نظر داشتهباشید تا در ورت
معطل شدن به آن يردازيد.
تماس ها را به ترتیب اهمیت اولویت بندی کنید و بیشترین وقت و انررژی را براى مهم ترين و ضرورى ترين آنها صرف كنيد.
صفحه 62:
39
ay or.
ع) درت ان و مولوى
ارجاط کولونی و سمریت زمن را از يدم تون سورد رس قراز داد
بهینه سازی تکتولوژی بمرای صرفه جویی در زمان
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
اين ضرم انزار به كنته برتامه نويس با الهام از كتاب (هفت عادت مردمان موش اث مشهور «استفان او تهيه شده است. روش كار با لين شرم افزار به
طور خلاصه به صورت زي مى باشد
١ )كا رسك ومفوريه نو در زندگي راصي مي كن
-220 1 رك لل ولي SM aes تتوص ارجا کدیم. با اه کردنپدموارد درون قه نان ود نی
يابيم که چه چیزهایی بیرون از اختیارمان قرار دارند و در مورد کدام جيزها مى توانيم كارى انجام دهيم. اين دسته در دايره كوجكترى بدام حلقه نقوذ
قررار مي كيررند. بات كن بس اين حلقه مي وان آن را كسترش داد قا جاب كه حتى جز ركتر از حلته ذكرانى شود. بدين تريب ست كه همواره به نگرانی
Aiea
")تقش با وظایف خود در زندگی را از جهات مختلف تعیینکنیم. ثلا سکن است
در خانه تقش يك همس پدر یا مادر را داشته باشید.
در محل کار یک استاد باشیده در محل تحصیل یک دانشجو باشید با
+ برای هر يك اذ نقش هابى که تین رده ايم. اهداق بلدد مدت ب كوقاء غدت حنود را مشخص مى كنيم.
© ) براى رسيدن به اهداق نوده اقدامات وكام هاى لازم را تعيين مى كنيم. هر يك از اين اقدامات مى تواند يك اقدام سادهه يك جك ليست ساده (متشكل از
جندين اقدا) ويايك يروثه بيجيده جندسطحى باشد.
7 )اقدامات خود را یس اساس ماتریس مدیریت زمان كه قبلا معرفی شده اولويت بندى مى كنيم.
صفحه 66:
صفحه 67:
(Y ای طات
4
4
+
ری
وی
در هیهفتهکاری وقت زيادی در جلسات سپری می شود. یکی از جنبههای مهم میریت زمنسهولت در پرگراری جلسات و تست اهداق آنها لنت:
جلسه را هنگامی بر زار کنید که واقع نياز باشد. جلسات دوره ای اغلب نیا نيست اما اك اين زمان را تخصیص دهید با بحتهای مختلف پر می شود.
بتابراین جلسات را بر اساس نیا تشکیل دهید نه بر اساس قاعده.
افراد را تشویق کنید که نظررات نود را بیان کننده حتى اك با نظ شما مخالف باشند.
برای کاهش زمان جلسه بیشتر شنوندهباشید تا گویند. دقت کنید که جلسات نه آنتدر کوتا باشند که طررف مقابلنتواند حرفش را بزند ونه آنقدر
طولانی باشد که موجب خستگی ره
از یکی از همکاران خود بخواهید: در صورت طولانی شدن؛ با ورود به اتاق جلسه را قطع كند. با تعيين موضوع و مدت زمان جلسه انتظارات طرفين
از جلسه مشطصن مي رمد ريه ا رتيب أن ايجاا لدوء للضم و فلات وقت مرلى رطع آن جل وكيسرى عى شود.
ن شود.
رای هر یک از مواردمطررح شده در دستور جلسه زمان مشخصى را تعيين كنيد. از روى دستور جلسه ميتوان تعيين كرد كه براى هى موضوع
چتدر وقتمیتوان صمرف کرد.
صفحه 68:
SHEA
بعر های لاینفک کاری در آمدهاست. بسیاری از افراد پر مشظه سعی می کنند تا ستيالمکان امور خارج tee
نود راب روشهاى ديكر به اتجام رسائدم زمان كمترى را يه هدر دفند. ولى به هر حال همیشه شرایظکاری ویوه ای وجود درد که سف بای آثا est
اجب نایاش زره ریری صحی تشر های کاری موضوعی است که مدیران در مدییت زمن بهآن توجه تامي دارند. در دامع زلشكارها وتكات
اي اس نود لت برد بر ره رازآ کب يم poet ند
قبل از رفتن به سرهای کاری؛ از رورت و مترون به صرفه بودن آن اطمینان حاصل کنید.
در صورت امکان همه وسایل مورد نیاز را در یک ساک دستی کوچک قرار دهید. لوازم غیر ضروری؛ در طول سفرء فقط ایجاد دردسر خواهند کررد. شما
اسناد و وسايل مورد ثياز جهت شررکت در جلسات ره همه اشته بشید
در صورت تاخي هوابيما مى تواثيد يارء لى از كارهايتان را در سالن رود كاء اجام دهيد. رای جمع آوری هت وسايل لازم است كه بس اساس طول مدت
سض ارزيابى دقيتى ازثيازها به عمل آوريد. در صورت سفر به مناطاتى كه اطتلاف ساعت زيادی با محل زندگی شما دارند قیل از سفر و بعد از رسیدن به
ee
ساعت خود را اوقت محلی شهر یا کشور متصد تظیم کنید. در سفهای کاری هدف مشخصی را دنل کند و اوقات فراغت را بهحداقلبرسانیداژ هر
فرصتی ری فک کردن درباره هد سفر استفاده کنید.
صفحه 69:
)٩ او دات دراعت
اداره كردن موطقيت آميين زمان فقط شامل بررنامه ريز اوقات كارى نيست. سعى كنيد اوقاتى را به كذ راندن با حانواده و دوستان و تفريح و م كر
اختصاص دهید. تنریح و استراحت به جا وبه موقع موجب احياى انرذى روانى و جسمانى شما جهت انجا! فعاليت هاى اصلى مى شوده ولى اككر تفريح
بخواهد زمان زيادى از وقت شما را به خود اختصاص دهد ديك كارايى نداريد و بايد محدود شود. با اين کار وقت جدیدی را رای خود به وجود می
an
+ به جاى مرخصي طولاني مدت سعى كنيد سالانه دو ياسه مرخصى كوناه مدت بكيريد.
نی را رای تفریج و يمرداختن به كارهاى مورد علاقه اختصاص دهيد.
پس از جلسات خسته كننده فورا مشغول كار نشويد.
گذراندن مدت زعانى خارج از محيط كارى كمك مى كند تا تجديد قوا كنيد وبا ذهن باز به كار بيمردازيد.
سعی کنید هر روز یک تجرربه جديد ومفيد كسب
از قبلنگاهی کلی به نامه سالیانهبیندازید و رفتن به تحطیلات را طبق آن نامه ریزی
+ ۰
صفحه 70:
صفحه 71:
Fagen 3 ۶
GLE و ادا وال اصلی آلاف زان
اكش ما هیچگاه به دیگران اجاژه نمی دهیم كه از ما جر پدزدند ول به راحتی می گذاریم که وقت مارا غارت كنند . إين در حالى ست كه مى كوييمة
ارزش ذمان بيش از يول و دارايى ماسته زیر زمان همان زندكى ماست.
مر بری از وال اثلاث زان
آياتابه حال به اين موضوع فكر كررده ايد كه سارقان زمان جه جيرزهابى هستند و جه يديده هايى در دنياى امروز مى توانند به راحتى هس جه تمام ره يه
زمانی که متعلق به ماست دست درازی کنند؟ در اينجا به برخى از اين دزدهاى زمان اشاره مى كنيم:
صفحه 72:
صفحه 73:
7
SEI ths A اناده إلى حرف از )١
فودی ود نه تنها بد نيسته بلكه مى تواند به شما در افزايش اطلاعات و الا بردن میزان آگاهی تان
تنه باعث قلف شدن وقتتان مى شود.
گنس كدر قا ل ررك
ضبت بة مسائل مخطلن كمك كند ما مشکل زمانی خود را نشان می دهد که اي ویگردی شکل بی هدفیبه خود می گرد و
و ويكردى فتواند زمان شمارا سرقت کند.
سس«
wey
امروزه كمتى انه اى را مى توان بيدا كرد كه تلومزيون در آن يافت نشود واين وسيله براى بسيارى از ما حتى از كاز و يخجال مهمتى شده ا.
بود که همین ابزار الکترونیکی مهم و دوست داشتتی می تاذ به راحتی با دستبرد زدن به وقت ار زشمند شماء از انجام كارهاى روزانه ومهم غاظتان كند يس
به شد غرراقب خط باتوء آن باشید.
سعى كنيد با هدق سخاصى به ابن
Stab bh.
صفحه 74:
برض از اظراد ساعت هاى طولانى را بلى تلفن میگذارند و از رفی هم به
زهان شكايت مى كنند كه جر اينقدر عجله دارد! تلفن سو زاندن و وقت صرف
كردن ياى حرف هانى ست كه بيشت آنها هيج سودى براى شما و مخاطبتان
ندارد نتيجه اى جن كم آوردن زمان نضواهد داشت. يس به جاى شاكى شدن از
دست زمان کمی به تودتان شكايت'
يا ددم بان ل اينكه در
Peg ea ae
اما زيادم روى در استفاده از ان ابزاه مخصوصا یرای a
مور خر همم تاد ال دیگری رای لاف وقت كراذبهاى ماباشد. نی
از اضرا مان زیدی را بای ارسال و دریافتمطال از طريق بلوتوث ويا
انجام بازى هاى كامبيوترى صرف مى كنند. آيا در مابل زمان با ارزشى كه
بمراى اين امور صرف مى كنيمء چیزر عايدمان مى شود ؟ يس بهتى است بعد از
این بیشتر مراقب وقت گرانبهای خود باشیم.
صفحه 75:
)ل لى
بسیاری از ما وقتی سس کار هستیم؛ دنم در حال جستجو براى يافتن يك فايل يا سند هستيم در حاليكه اك از همان اول آننها را در جاى مشخصى ذحخيره
كنيم؛ ديك مجبور نيستيم زمان ارزشمندمان را براى يافتن آنها تف كنيم. نظم و انضباط, مهمترين سالاح براى مقابله با سارقان زمان |
ZA
Guiti A Seer
امراف ng كاه ل 5
كب و كنتهاى دوستانه صحبتها و كنتكوها كم اهمیت
ميهمانان ناخوانده و نامه ریزی نشده
عطالعه مطالب كم اهميت و غيس ضروری
سس وبي اراك مرت ری کارها
دوياره كارى
RR ERE
نانوی در نه گنتن بهخواسته های ابا یا امورى که شخص در نها تونیی کی نداد
صفحه 76:
صفحه 77:
ور
يلوذ وشت کرو رای لزانم
در پایان رای انکه در مورد نحوء سپرری شدن عمر نگاهی کل داشته باشیم بدنیست که آمار زیر را مور کنیم. به طور متوسط یک رد
معمولی عمر خود را به صورت زیر سپرری می کند:
بيست ويتج سال صصيق نوابيتى شود
هشت سال براى درس حخواندن سيسرى مى شود.
شش سال در استراحتا کردن می گذرد.
هنت سال صرق تعطیللات و تفریح می شود.
بنج سال با حرف زدن و مناکره با دیگان می گذرد.
چهار سا ری صمرف طا وقتمی گرد
+ ۷ 6
سه ساله رفت و آمد نمی گرد
صفحه 78:
وقتیتصمیم كررفتيد كه از استتراتنرى هاى مديرزيت زمان استفاده كنيد از همان زمان بايد شروع كنيد. اولين قد! تحليل و برررسی روشی است
كه در حال حاضر از وقت خود سناد مى كنيد اين كر بيد از طلريق حافظه نجا! شود. دكن است شما اكثريت زمانهى ييكارى خود رايد
1 هام كك هده بد ساعت براي نئي فالتا اسطاد. كنيد .ذه ها
آنجه كه در طول روز نج مي دهيد بلكه احساس حخود (خسته برا رذى؛ عصباني؛ بى حال و ... را ثبت كنيد. هر وقت كه فعاليت نود را
تغييى ميدهيد نوع فعاليت و زمان شمروع آن را ثبت کنید. پس از ثبت فعاليت ها براى جندين روز يادداشتها آماده
فعالیتهای ثبت شده در گزارش به صورت پارز دیدهمی شوند چرا که وقت زیادی صرف آ
صفحه 79:
صفحه 80:
1 بهنودي, زهرا.(۱۳۷۲) .سمینار سراسري مدیریت خدمات بهداشتي
ودرماني و رفتارسازماني, دانشگاه شهید بهشتي, ۱۶و۱۵ آذر ماه .
2 بهادري, عبدالرضا.(۱۳۷۹).ثروتي به نام زمان, روزنامه همشهري, سال
هشتم.۱۱ مرداد, ۵.
3. چهارسوقي, سیدکمال. (۱۳۷۲). دومین سمینار مدیریت زمان, دانشگاه تهران:
دیماه ۰۲-۲
4 حجت, یوسف. (۱۳۷۲ ). دومین سمینار مدیربت زمان, دانشگاه تهران: دیماه
ع
5. رستگار, بهمن. (۱۳۷۳ ). دومین سمینار مدیریت زمان, دانشگاه تهران: دیماه
ae
6 رضاپور. محمدرضا.(۱۳۷۱ ) . مدیریت بهرهوري از زمان, تهران: انتشارات
حيدري
7. سليمي, رضا.(۱۳۷۲ ) . دومین سمینار مدیریت زمان, دانشگاه تهران: دیماه
ی
صفحه 81: