صفحه 1:
صفحه 2:
مکانيك خودرو خود باشید
قسمت چهارم
صفحه 3:
صفحه 4:
باك بنزین معمولا در عقب و یا بغل وسیله نقلیه و (يا در جلو
و یا در زیر صندلی راننده ) بسته میشود .
صفحه 5:
qe طرزکار دستگاه سوخت نم
واسد سلطا تشکیل شدء زورره ویک عتربه که جمويان لاز] از سو نيج بهقرقره سیم ی وی (قرقرهملیارسید وس شا
بيدا مى كند - يك شاحه دی به باك هدايت ميشود «بنا این قرقرهاولی(اعبلی ) وسری وقرقره دوموازی بسته میشود .
در واحد پاک متاومت متفیسری بکار رفته که چلروی آن به شناور باک اتعبال دارد.
وقتی که باک خالی است : شناور به كف باك ننزديك مى شود وجارودرابتداى مقاومت قررار دارد بنا براين متاومت باك كاهش يافته و جمودان.
بيشترى از طرريق باك به بدنه هدايت مى شود بس به فررقرره دوم كد موازى با واحد باك قنرار كرفت جردان كمتترى ارسال مى كريدد وهسته أن
شم تواند يخومى منناطيس شود درتیجه قرقره ول بیشعرماطیس شده و عقرربه را بطررف حالى ( 12 طررف جه ) جاب مى كتد.
he باک پرباشد: شناورهمیاه سوختبلاآمده وجاروی شناورروی سيم پیچمتاومت حررکت می كند و باعث مى كرددعقاومت واحد باك
افزایش پد نوده و باک جریانکمتری نمبت بهقرته را معرف نمی درنتيجه متسب باتغييررات جمردان درياك وقررقرء انحمراف
Sle gd هسته یش یف عتریهب رن پر( "قرف راست حرف میشود
صفحه 6:
بر خلاف نظر عامه حرکت در بزرگراه ها سبب افزایش خوردگي سیستم خودرو نمیشود . سفرهاي کوتاه شهری تا 5
واه نمیدهد که سیستم به دماى كاري خود برسد لذا چکالی گازهاي حاصل از احتری باعت تجیع اد
أسيد و در نتیجه خوردگي صفحات فلزداخل منبع الكزوز ميكردد . بدين جهت بايستي تمهيداتي براي افزايش دماي
گازهايآلاینده در زمان روشن شدن موتور و توقفهاي بي در بي صورت يذيرد
ادر جاده هاي يرفي به دليل ياشيدن نمك بر روي جاده ها سطوح خارجي سيستم دچار خوردگي میگردند
در هر صورت هیچگاه نبايستي از عایق حرارتي مبدل کانليزوري غغلت نمود
عمرمفید کانا یزوریدر سفرهايکوتاه شسهریکاهشمي ی اید ب عبرندیگر در تاکسيها لینمسئله بيشتر ***
هيده میشود و در سفرهاوطولائيعمر مبدلكاناليزورولفزليشم وبابد . بليزوجود توصيه ميكردد هر سلل كبر
اسيستملكزوز مورد بازيسوقرار كيرد
صفحه 7:
5 ٍ ن جديا nD
Ee ee IETBE,, MTBE اکسیونه(ماند
aid gale مىباشد
به لحاظ ایمنی میتوان بدرین و گازوئیل را سوختههایی |
دو سوخت میتوان به مواردی چون سخت تجنریه شدن آنها در محیط (عد) زیست تجیزی
خاک و بالطیع آلوده کرردن آنها اشاره گررد.
pote
موجب ذالكيزد كي آن شود. . به خصوص وقنی كه در آن الكل وجود داشته باشد
صفحه 8:
پر ۲۰۱ صندوقدارپتجمین و آخرین گونه از انواع مدل 1 به شمار مى رود. اين خود رو در ميان مدلهاى ديك يشو 50
شامل هاج بك ؟ درو هدر كويه روياز واستيشن به دليل برخوردارى از صندوق عقب بزيرك و جادار تنش خود را به عدوا
يك خودر و خانواد كي ليده آل بد خوبي ايا ميكند. اين خودرو لين نودرو در كلاس TROY para tiny BIC is
است كه در هس دومدل بتنرينى و دوكانه سوز جهت توليد اذبوه طرراحى كررديده است. 107 مبندوقدار براى ذخستين بار در
نملیشگاه خودرو فرالکنورت: درو حاصل ايده و فك ايراني و همكاري دو ش_كت یرگ
را خودروو و می باش. ره dy gel bee سدان ای خودریر
بیای صرضبه در بازار را و ۳۹ کشور : د. يمرا خودروقنها عريضه كنند ان محصول در بازارهای Pathe
خواهد بود. خودروی ۲۰۲ صندوقدار ببورت ۱۹ مدل مختلف طبق تعرین بازار کشورهای صادرتی و بازار رن تولید و
عرقبه ضواهد شد. این مدلها در موتور گیرریکسس» سیستم ی سیستمترمنه نوح سوت معبرفی و تجهییزات جانبی مناوت
خواهند بو
صفحه 9:
Peugeot 206SD
oat 0 2 Jun اتوماتيك
1 4188 mm 4188 mm 4188 0
ral 1655 mm 1655 mm 1655 mm
il ea) 1456 mm 1456 mm 1456 mm
سل 2443 mm 2443 mm 2483 mm
wy Sis میک نيك میک
صفحه 10:
کنیستر (بازیاب بخاربنزین )
وظیفه ک نیستر*»
در كشورهاي توسعه یافته طبق قانون.آلودگي حاصل ازبخارات هیدروکرین ها در خودرو
كاهش يايد
بخارات بنزین داخل باك توسط کنیستر براي استفاده مجدد موتور ذخ
آزاد شدن بخارهاي بنزین به محیط میشود
۰ میشود . بدین صورت مانع از
ey
كنيستر بين باك وو ورودي لوله مانیفولد قرار میگیرد . داخل کنیستر کربن فعال براي جذب بخار بنزین
وجود دارد و در نتیجه هوا براحتي وارد آن ميشود
توجه**»
سیستمم کنیستر بر روي خودروهاي پژو ۰206 پژو پارس ۰ پژو 405 و سمند نصب شده است
صفحه 11:
= eu
اكزوز
* طول تقريبي مجموعه اكزوز 3 متر
است که در زیر خودور نصب میگردد .
* شکل ظاهري مجموعه اگزوز بر
| موتورو خودرو تغيير
البق
صفحه 12:
۲ رابت و انتقال گازهاي خروجي حاصل از احتراق
& رموتورهاي احتراق داخلي گازهاي حاصل از احتراق توسط مانیفولد دود جمع شده و به سمت منبع اگزوز و از آنجا به لوله
نتهنياگزوز هدایت میشود
تاعش آلایندگی دودهای حاصل از احتراق
احتراق .4 نوع كاز از آلاينده هاي خطرناك را در محيط منتشر ميسازد :
امتوکسید کربن - هيدروكربنهاي حاصل از احتراق ناقص -اكسيدهاي نیتروژن - دوده حاصل از احتراق موتورهاي ديزل
با واکنشهاي شيميائي که مبدل کاتاليزوري انجام میدهد میزان آلاینده ها کاهش مي یابد .
میدل کاتليزوري تنها در خودروهايي که سوخت بدون سرب استفاده مي کنند کاربرددارد
صفحه 13:
وظيفه سنسور اكسيزن 4
| كاركرد
براي کار کرد صحیح مبدل کاتاليزوري باید نسبت سوخت و مواد بصورت دقیق کنترل
. گردیده و دماي مبدل کاتاليزوري در محدوده 600 تا 800 درجه سانتیگراد حفظ شود
,ظیفه سذ اکسیژن
سنسور اکسیژن موظف است مقدار اکسیژن موجود در گازهاي حاصل از احتراق را اندازه
كيري نموده و به [10)01 خودرو منتقل نماید . این اطلاعات پردازش گردیده و در نهایت
میزان دقیق و بهینه سوخت توسط واحد لن) ۳ تعیین میشود
للك سور اکسیون در خودروهای پزو 206 بارس ٠١ 405 و سمته تصب شده |
صفحه 14:
آنجه بايد در هنكام ظاهر شدن عيب در
سيستم اكزوز بدانيد .
بخاطر داشته باشيد كه مبدل كاتاليزوري . حساس و آسيب بذير
است ! حتي بروز اشکال در سیستم جرقه . بنزين نامناسب ( با
سرب ) و افزودنيهاي روغن نیز باعث آسیب ديدگي مبدل کاتاليزوري
میگردد .
خرابي يك سیستم اگزوز علاوه بر ایجاد صداي ناهنجار سبب صدمه
دیدن موتور نیز میگردد
صفحه 15:
* با توجه به آمار خرابي سیستم اگزوز آنچه که مشاهده میشود اين است که
سیستم اگزوزي که توسط کارخانه بر روي خودرو نصب گردید که بندرت
تعویض میشود .
۷۲ شبات شرکت ایران خودرو و از چمله سازندگان اگزوز ۰ ۳۱
برآن است که کیفیت محصولات خود را با خواسته هاي ایران خودرو و نيازهاي
مشتریان هماهنگ سازند
صفحه 16:
"هابذيري بر گیاهان , حبوانات 9 پویژه انشانها وارد خواهد شد .
3 7 شرکت ابران خودرو تلاش زيادي در کاهش آلودگي از خودروهاي
1 بنزيني و ديزلي دارد . ازا إبنرو با توليد خودورهاي انزكنوري و
ِ ۳ نصب كاتاليزور در خوددو ها سعد ادر بهيفه سانوتحاجهي روند
و كن 7
صفحه 17:
مكانيك خودرو خود باشيد
قسمت چهارم
دستگاه سوخت رساني
و
اگزوز خودرو
باك بنزين (مخزن سوخت)
باك بنزين معموال در عقب و يا بغل وسيله نقليه و (يا در جلو
و يا در زير صندلي راننده ) بسته ميشود .
.
واحد داخل اطاق تشکیل شده از دو قرقره ویک عقر,به که جر,یان الزم از سو ئیج به قرقر,ه سیم پیج اولی (قرقره اصلی )رسیده وسپس انشعاب
پیدا می کند – یک شاخه دیگر ,به باک هدایت میشود .بنا بر,این قرقره اولی (اصلی ) وسر,ی وقرقر,ه دوم موازی بسته میشود .
در واحد باک مقاومت متغییر,ی بکار رفته که جا,روی آن به شناور باک اتصال دارد.
وقتی که باک خالی است :شناور به کف باک نزدیک می شود وجارودرابتدای مقاومت قر,ار دارد بنا بر,این مقاومت باک کاهش یافته و جر,یان
بیشتری از ط,ریق باک به بدنه هدایت می شود پس به قر,قر,ه دوم که موازی با واحد باک قرار گرفته جریان کمتری ارسال می گر,دد وهسته آن
نمی تواند بخوبی مغناطیس شود درنتیجه قرقره اول بیشترمغناطیس شده و عقر,به را بطر,ف خالی ( Eطرف چپ) جذب می کند.
وقتی باک پرباشد :شناورهمر,اه سوخت با,الآمده وجاروی شناورروی سیم پیچ مقاومت حرکت می کند و باعث می گر,ددمقاومت واحد باک
افزایش پیدا نموده و باک جر,یان کمتری نسبت به قرقره انحراف مصرف نماید درنتیجه متناسب باتغییر,ات جر,یان درباک وقرقره انحراف
نیروی جاذبه هسته افز,ایش یافته وعقربه به طرف پر( Fطرف راست)منحرف میشود
بر خالف نظر عامه حركت در بزرگراه ها سبب افزايش خوردگي سيستم خودرو نميشود .سفرهاي كوتاه شهري تا 5
كيلومتراجازه نميدهد كه سيستم به دماي كاري خود برسد لذا چگالش گازهاي حاصل از احتراق باعث تجمع آب
اسيد و در نتيجه خوردگي صفحات فلزداخل منبع اگزوز ميگردد .بدين جهت بايستي تمهيداتي براي افزايش دماي
.گازهاي آالينده در زمان روشن شدن موتور و توقفهاي پي در پي صورت پذيرد
.در جاده هاي برفي به دليل پاشيدن نمك بر روي جاده ها سطوح خارجي سيستم دچار خوردگي ميگردند
.در هر صورت هيچگاه نبايستي از عايق حرارتي مبدل كاتاليزوري غفلت نمود
عUمرمUفيد كUاتاUUليزورUيدر سUUفرهايكUوتاه UشUUهريكUاهشمUييUUابد بUUعبارUتدUيUگر در تUUاكUسيها اUيUنمUسئله بUUيشتر ***
UيUفزاUيUشمUييUUابد ،بUUااUيUنوUجود تUUوصUيه مUيگردد هر سUUاUليUUكبار
دUيده UمUيشود و در سUUفرهايطUوالنUيعUمر مUبدلكUاتاUUليزور ا
.سUUيستماUگزوز مUورد بUUازرUسUيقUرار گUUيرد
كاركرد صحيح و مناسب سيستم جرقه ،فيلتر هوا و تعويض روغن موجب افزايش عمر و
كارايي مبدل كاتاليزوري ميشود .
•بنزين در مقايسه با ديگر سوختها از لحاظ ميزان مصرف انرژي از چاه تا چرخ براي خودروهاي سبك
در وضعيت متوسط قرار دارد .ميزان انتشار NOXخودروهاي بنزيني در مرحله چاه تا چرخ نسب,ت ًا پايين
بوده در حالي كه ميزان انتشار خروجي آنه,ا نسبتاً باال ميباشد
كاهش ميزان انتشارات خروجي و تبخيري انگيزه مهمي براي بهينهسازي بنزين و توليد بنزين با
فرموالسيون جديد بوده است .معمو ًال فرايند فرموالسيون جديد حداقل همراه با اضافه نمودن تركيب,ات
اكسيژنه (مانند MTBEو ،)ETBEكاهش مواد آروماتيك بنزين و اولفين و نيز پايين آوردن
دماهاي تبخير ميباشد
به لحاظ ايمني ميتوان بنزين و گازوئيل را سوختهايي ايمن (البته نه بدون خطر) در نظر گرفت .از جمله معايب اين
دو سوخت ميتوان به مواردي چون سخت تجزيه شدن آنها در محيط (عدم زيست تجزيهپذير بودن) و نفوذ در آب و
خاك و بالطبع آلوده كردن آنها اشاره كرد.
خودروهاي سواري بنزيني در صورتي ميتوانند از مخازن سوخت (باك) فلزي يا پالستيكي استفاده كنند به مواد
تشكيلدهنده آن با بنزين سازگاري داشته باشد .بنزين ميتواند بعضي از مواد پالستيكي و فلزي را در خود حل كرده يا
موجب زنگزدگي آن شود .به خصوص وقتي كه در آن الكل وجود داشته باشد
پژو 206صندوقدار پنجمين و آخرين گونه از انواع مدل 206به شمار مي رود .اين خودرو در ميان مدلهاي دي,گر پژو 206
شامل هاچ بك 3در و 5در ،كوپه روباز و استيشن به دليل برخورداري از صندوق عقب بز,رگ و جادار نقش خود را به عنوان
يك خودرو خانوادگي ايده آل به خوبي ايفا ميكند .این خودرو اولین خودرو در کالس ابعادی B/Cوخانواده محصوالت 206
است كه در هر دو مدل بنزيني و دوگانه سوز جهت تولید انبوه ط,راحی گردیده است 206 .صندوقدار براي نخستين بار در
نما,يشگاه خودرو فرانكفورت 2005به جهانيان معرفي شد .اين خودرو حاصل ايده و فكر ايراني و همكاري دو شركت بز,رگ
ايران خودرو و پژو مي باشد .پروژه 206SDبا كد T13از مارس 2004و با هدف طراحي و توليد مدل سدان اين خودرو
بر,اي عرضه در بازار ايران و 39كشور دنيا شروع شد .ايرانخودرو تنها عر,ضه كننده اي,ن محصول در بازارهاي صادراتي
خواهد بود .خودروي 206صندوقدار بصورت 19مدل مختلف طبق تعريف بازار كشورهاي صادرتي و بازار ايران توليد و
عرضه خواهد شد .اين مدلها در موتور ،گيربكس ،سيستم تعلي ّق ،سيستم تر,مز ،,نوع سوخت مصرفي و تجهيزات جانبي متفاوت
خواهند بود.
اتوماتيك
مدل 2
مشخصات
مدل 1
4188 mm
4188 mm
4188 mm
طول
1655 mm
1655 mm
1655 mm
عرض
1456 mm
1456 mm
1456 mm
ارتفاع
2443 mm
2443 mm
2443 mm
فاصله بين دو محور
متاليک
متاليک
متاليک
نوع رنگ
ابعاد
بدنه
كنيستر (بازياب بخاربنزين )
وظيفه ك نيستر***
در كشورهاي توسعه يافته طبق قانون ،آلودگي حاصل ازبخارات هيدروكربن ها در خودرو بايستي
.كاهش يابد
بخارات بنزين داخل باك توسط كنيستر براي استفاده مجدد موتور ذخيره ميشود .بدين صورت مانع از
.آزاد شدن بخارهاي بنزين به محيط ميشود
ش رح***
كنيستر بين باك وو ورودي لوله مانيفولد قرار ميگيرد .داخل كنيستر كربن فعال براي جذب بخار بنزين
.وجود دارد و در نتيجه هوا براحتي وارد آن ميشود
:ت وجه***
.سيستمم كنيستر بر روي خودروهاي پژو ، 206پژو پارس ،پژو 405و سمند نصب شده است
متعلقات سيستم
اگزوز
•طول تقريبي مجموعه اگزوز 3متر
است كه در زير خودور نصب ميگردد .
•شكل ظاهري مجموعه اگزوز بر
اساس نوع موتورو خودرو تغيير
ميكند .
منبع اگزوزعقب
منبع اگزوزوسط
منيفولداگزوز
كاتاليزور
لوله اگزوز از موتور خودرو تا انتهاي آن كه تنها جائي است كه اگزوز
.قابل رويت مي باشد ،امتداد مي يابد
وظيفه سيستم اگزوز
دي اكسيد كربن
آب
گاز نيتروژن
كاتاليزور
منوكسيد كربن
هيدروكربن
اكسيد نيتروژن
• هدايت و انتقال گازهاي خروجي حاصل از احتراق
د رموتورهاي احتراق داخلي گازهاي حاصل از احتراق توسط مانيفولد دود جمع شده و به سمت منبع اگزوز و از آنجا به لوله
انتهائي اگزوز هدايت ميشود .
•كاهش آاليندگي دودهاي حاصل از احتراق
احتراق 4 ،نوع گاز از آالينده هاي خطرناك را در محيط منتشر ميسازد :
منوكسيد كربن – هيدروكربنهاي حاصل از احتراق ناقص – اكسيدهاي نيتروژن – دوده حاصل از احتراق موتورهاي ديزل
با واكنشهاي شيميائي كه مبدل كاتاليزوري انجام ميدهد ميزان آالينده ها كاهش مي يابد .
مبدل كاتاليزوري تنها در خودروهايي كه سوخت بدون سرب استفاده مي كنند كاربرد دارد .
وظيفه سنسور اكسيژن
اصول كاركرد
براي كاركرد صحيح مبدل كاتاليزوري بايد نسبت سوخت و مواد بصورت دقيق كنترل
.گرديده و دماي مبدل كاتاليزوري در محدوده 600تا 800درجه سانتيگراد حفظ شود
وظيفه سنسور اكسيژن
سنسور اكسيژن موظف است مقدار اكسيژن موجود در گازهاي حاصل از احتراق را اندازه
گيري نموده و به ECUخودرو منتقل نمايد .اين اطالعات پردازش گرديده و در نهايت
ميزان دقيق و بهينه سوخت توسط واحد ECUتعيين ميشود .
توجه :سنسور اكسيژن در خودروهاي پژو ، 206پارس 405 ،و سمند نصب شده است .
آنچه بايد در هنگام ظاهر شدن عيب در
سيستم اگزوز بدانيد .
بخاطر داشته باشيد كه مبدل كاتاليزوري ،حساس و آسيب پذير
است ! حتي بروز اشكال در سيستم جرقه ،بنزين نامناسب ( با
سرب ) و افزودنيهاي روغن نيز باعث آسيب ديدگي مبدل كاتاليزوري
ميگردد .
خرابي يك سيستم اگزوز عالوه بر ايجاد صداي ناهنجار سبب صدمه
ديدن موتور نيز ميگردد .
• با توجه به آمار خرابي سيستم اگزوز آنچه كه مشاهده ميشود اين است كه
سيستم اگزوزي كه توسط كارخانه بر روي خودرو نصب گرديد كه بندرت
تعويض ميشود .
•سازندگان قطعات شركت ايران خودرو و از جمله سازندگان اگزوز ،سعي شان
برآن است كه كيفيت محصوالت خود را با خواسته هاي ايران خودرو و نيازهاي
مشتريان هماهنگ سازند .
م ممممكن خنحخLllllllllllllllll
بطور كلي با افزايش ميزان آالينده ها ،خسارتهاي جبران
ناپذيري بر گياهان ،حيوانات و بويژه انسانها وارد خواهد شد .
ممممممممممممممممممممممممممممم
تالش زيادي در كاهش آلودگي از خودروهاي
شركت ايران خودرو
ممممممممممممممممممممممممممممم از اينرو با توليد خودورهاي انژكتوري و
بنزيني و ديزلي دارد .
م
نصب كاتاليزور در خودرو ها سعي در بهينه سازي اين روند
دارد .
پايان