صفحه 1:
Music and
mathemati
65
as models
صفحه 2:
Contents
0 eatn MeCN RRM RC}
Meee eM arr
Mere ee ett nmr)
. Wassily Kandinsky’s method
Saeco CMe oe te ACC i
Holl
0 ia rene Clete Van ad
Nee loco
Sue R IR teh Naa
ت۱3
صفحه 3:
+ Forming the comlex patterns by vibration
vibrating plato
Ernst Chladni
صفحه 4:
+ Forming the comlex patterns by vibration
vibrating plato
مدل هایی از موسیقی و رياضى تشابه هاى موسيقيايى ساختار رياضى معمارى
گوتیک. حاصل استفاده از مربع بندی و متلث بندی می باشد و الهام بخش
فیلسوفان بوده اسث تا جابی که معماری را به شکل موسیقی بی جان تقسیر
می کنند . برای بسیاری از معماران,
مقایسه: gl وال را ایجاد کرده
ینت که ان تون عرکیرات موتیتی واطدلفایمونتیقی رازه پیکرزنی:
های فضایی یا معماری ترجمه کرد؟ یکی از را های تبدیل صدا به شکل قابل
متا
استفده از روشی بود که توسط فبزیکدان المانیارنسث کالدنی در
سال ۱۷۸۷ ابداع شد. و ماسه های ریزدانه ای را روی یک صفحه شبشه ای
با فلزی بخش کرد كه با حركت دادن ويالون در لبه صفحه. أنها به ارتعاش در
مى أمدند . شن يا شر خورذن از نقاطى كه شديدترين ارتعاش را تجربسه می
كردتد , با توجه به نقاط تكيه كاه. موقعبت و سرعت کمان, ضخامت. تراكم و
قابليث ارتجاعى صفحه و ... الكوهاى بيجيده اى را شكل مى داد. براك دون با
شکل هایی مشابه با شکل های کالدنی, تشان داد که معماری صرفا تجسم
۱۳۲ الگوهای صوتی موقتی می باشد )شکل های ۲۱ و AE
صفحه 5:
* By drawing a line from one cell to another in the
numerical order
1 ۱2| 15| 83
ASX5 KNIGHTS MOVE SQUARE! & DERIVED
ORNAMENT IN "THE FORM OF AN INTERLACE:
Fig. 23: Claude Bragdon, numeric generation of form
Claude Bragdon
صفحه 6:
روش دیگری برای استنباط معمارى از موسيقى . ترجمه فواصل برده ها در ملودی به صورت عدد می پاشد که
می تون آن را به عون یک سيستم فضابى تفسير كرد. اين ارزيابى. كالثود براكدون را به سمت آزمايش هایی
IY مريع على جلدوى يا ماتريس عدارت كرف بد طورى 25 إعداد در هر تون و سطريا مجم وع
ge par ales شد ند : او خطلى را لز يك خانه به خانه دوكر با ترئيب عددى رسم كرد ويكاشكل
تصادفى و بيجبده نوی اشکل ۲7( دو هنرمند باون باه توس در وایمر در ام های
واسیلی کاند: + روش های مخت یک ایدهموسیقی بی رنه
Js 16. sss أ191 با پیروی از رید اش مور تقاط خعلو. آجایگزینی
براى نت هاى سنتى مورد استفاده در موسیقیاراه کرد با این حال. آوانوسی أو از اولين ميزان هاى سمفوتى
ينجم بتهوون نشان مى داد كه نت ها به نت نويسى سنتى. بسيار شباهت دارند . هر جند او. اين نت ها را
روى خطوط ينجكانه نت نويسى نشان نداده بود همچنین,ماند نت نویسی سنتی, نت های کاندینسکی از
جب به راست خوانده مى شدند. كام يك نت مطابق با ارتفاع آن نسبت به نت هاى ديكر وده و فاصله افقى
بين نت ها نشان دهدده مدت زمان آنها بود. اندازه نقاطء نشان دهدده اختسالف صدا بين كم صدا ترين و
بلندترین بخش موسیقی بود (شکل های ۲۴ و ۲۵
Wassily Kandinsky
صفحه 7:
e
eco °°%e
سون بای ویلن و هاريسيكورد با جى مازور
th el دفیق تر بو : حامل های سسنتی
با شک ای ps lance
جايكزين شده بود ند. كام يك نت به ارتفاع أن
SAAS ll scot i St
زمانآن با طول آن در رتاط AILS yop
oe bo کم صدا ترن و بلندترینبخش آن با
2
Wassily Kandinsky
صفحه 8:
در سل ,۱۹۹۱ معمار استیون هال از ان روش آوانویسی بسرای
طراخی تمای خانة انستتو در GAs Goll انفاده کردد بو لو
استدائل مى كند که بیان چرم و مصالح معمارى براساس كرانش.
وزن: تحمل: کشش و پیچش: شبیه به آرکستراسسیون ترکیبات
موسیقی می باشد .در خانه استرتو. هال: بسه موسيقى زهى. کوسه
اى )بركاشن( و سلستاي بال بارتوك در سال 1558 به ذليل
ساختار فوگ كامال متقارن أن و همجنين طرح فضابى آن بسراى
ual Me al SUSI Say ی تست
كه سازهاى كوبه اى. سلستاء انو جناك و زيلوفون بايد در وسط
تشعقة جزار يكيرنة جز فواطزقية بنك کنورفتا زهى وكا تباي
قرار بگیرند. مشایه با این تقسیم فضایی لت موسیقی ببه شکل
"سنگین" و "سیک" هال. همچنین با جهار بلوك بتنى سنگین و
عناصر سبک وزن سقف منحنی شکل, بنابی کامال متفاوت ساخته
است )شکل Dre
صفحه 9:
+ In the Stretto house, Hall has created
a completely different building by
dividing the space into “light” and
"heavy".
Steven Holl
صفحه 10:
Stretto House (1989 - 1992) in Dallas,
Texas
صفحه 11:
Henrik Neugeboren
صفحه 12:
aly ياديود باخ ) 154( كه توسط هتريك نيوكبورن طراحى شده يود نيز رد يلى كلى را دتبال
می کر دهم یک قدم جلوتر رفته بو این ثه یک شکل سه یه دی, شبه به نت از ینک قطعه
كوجك )اننازه هلى 288-85 از فوگ بخ بای مینور مسطح از کالوبه خوش آهنگ کشاب اول
قتباس شده بود. در سيستم ن يوكبور نء محور ل مدت زمان را نشان میداد و EASY syne
ها را نشان مى ذا هد در حالى كه در نت نويسى سنتى. مدث زمان دقيق هر نه با يك نماد خاصى
تفلن ده می شود به ط پری که م پفدیت باق نت روی کلف 1 را مهم یت در نش
نيوكبورن: هر اندازه به همان اندازه كسترده و به فواصل منظم تقسيم مى شد ند . احتمااله مسيزان
سرجه بايد عوط بش حلق زم را معخسی می کرد لین حال: ای تین نله از فت
استاندارد. در بعد عمودى 2 مى باشد که در واقع اطالعاتى را كه قبال اشاره شده بسود را تكرار م
كند : هر جه كام بالتر باشدء جز مربوطه در امتداد هر دو محور قرار مى كبرد. ن يوكبورن تصميم
كرفت که هر زک جر را ه صورت رک حطپروسته
أن معد كه حر مدل سه ga بنه صورت
یک ورق * بروستهتاخورده از یک مقوای تلزک به چشم می آمدند : فقط پخش هایی که ا مور
X موازی بودند. نت ها را تشان می دادند. در حالی کسه بعش های عمسود بسر محسور 6 نیازهای
ساختاری بدون هیچ معتای موسیقایی را تشان می دادند شکل های :۳۷ ۲۸ و ۱۲۹
Sculpture “Hommage a J. S. Bach,”, Henrik
Neugeboren
صفحه 13:
در حالى كه هال و نيوكبورن. هر دو يك فرم سه بعدى از نت نویسی موسیقیایجاد کردهبودتسد.
بسبارى أو محماران نيز جنين ساختارهاى مشارهى را پیشنهاد داد بوند قوف هلى Gate
پر مضمونی مولد ود که از و با سه هم ستایي ماوت دیکر ب-ه تسام های > نکر آهشنک در
کفیدی خیکره و هید ناد تلید و تتیرمی کردند در بعضی از فوگ های نورد باروکه ازجا
کوبه ای دقیق تنظیم می شدند: تنوع ممکن بو باعث بس و بيش شدن يك تهاد شود درواقيع
یک وارون سازی پرده اتف بيفتد يا حتی نت. تکرر و معکوس شود. سیستم مشایهی در قرن
پم تم ند شوت رک و آنیی ورن مر ترکیب غلی ۱۱ رده ای به کر گرفنه شلد م برد
که در آن دید دواد تبی نت ها به صورت مستعيم, رو بهعقب, وزینه و وارولة بارگعنی نواعت
ی شدند طرح های وله خن بت یرس به ده روم های Ps ey gs gy ee
شکل اولیه .گام به گام تبدیل می شدند تا زمانی که پیچیدگی مورد نظر حاصل شود.
صفحه 14:
House VI, Peter Eisenman
صفحه 15:
THANK YOU
للفو تا" 9
8 06590 ۳۱6۲۳005 ترجمه صفحات ۲۰ ۲۵- کتاب
صفحه 16:
Today I'm going to talk about Music and mathematics as models. |'Il start by telling you a bit
about how could we convert sound in visible form. And then...I'm going to move on to explain how
some of architecture like Steven Holl use it in their works. So, let’s begin.
For many architects there is a question whether it would be possible to translate musical compositions
and sounds into spatial or architectural configurations
One way of translating sound into visible form was to use the method devised by German physicist
Ernst Chladni in 1787. He spread fine sand over a glass or metal plate, which he made vibrate by
moving a violin. Sliding off the points of the most intense vibration, the sand formed complex
patterns.
In an analogy to the Chladni figures, Bragdon suggested that architecture is merely the fixed
materialization of ephemeral sound patterns.
5
iO)
Fig.21: Ernst Chladni,Chiadni patterns of sand on a Fig. 22: Ernst Chladni, vibrating Chladn plate
vibrating plate Ernst Chladni
صفحه 17:
[i
8
5
هدجه اه
اه اهادزچ اه
A5XS KNIGHTS! MOVE SQUARE’ & DERIVED
ORNAMENT IN THE FORM OF AN INTERLACE
Another way of deriving architecture from
music involved translating the tone
intervals in a melody into numbers, which
would then be interpreted as a spatial
system.
Claude Bragdon drew a line from one cell
to another in the numerical order, creating
an accidental, complex figure.
Wassily Kandinsky, leading artists in the
Bauhaus (You have probably seen his
famous painting), presented in 1925 an
alternative to the traditional notation
used in music. Also, as in traditional
notation, Kandinsky’s, the pitch of a note
corresponds to how high it is positioned
relative to other notes, and the horizontal
distance between notes indicates their
juration. The size of the points indicates
the dynamics.
صفحه 18:
Datos
In 1991, architect Steven Holl used this
transcription method to Design the facade of the
Stretto House in Dallas, Texas. He argues that
architecture's expression of mass and materials
according to gravity, weight, bearing, tension,
and torsion reveal themselves like the
orchestration of musical compositions.
Similar to the space design for an orchestra, the
percussion and piano instruments should be in
the middle of the stage, with a string court and a
bass counter on either side.
In the Stretto house, Hall has created a
completely different building by dividing the
space into “light” and "heavy".
صفحه 19:
Fig. 29: Henrik Neugeboren, monument for Bach
The Bach Monument (1928), designed by Henrik
Neugeboren takes one step further. The work is a
quasi-three-dimensional notation of a small
fragment of Bach's fugue in E flat minor in the
Well-tempered Clavier, Book |. In Neugeboren’s
system only the segments that are parallel to the
x-axis represent notes, while the perpendicular
segments are structural necessities without any
صفحه 20:
While both Holl and Neugeboren developed a three-dimensional form from musical notation,
many architects have also proposed structural analogies.
Peter Eisenman’s early house designs are as strictly defined as compositional procedures
where the initial shape is transformed step by step until the desired complexity is achieved.
Professional English Learning
Music and
mathemati
cs
as models
Contents
•
Converting sound in visible form
. Ernst Chladni’s method
. Claude Bragdon’s method
. Wassily Kandinsky’s method
•
Stretto House , designed by Steven
Holl
•
Bach Monument ,designed by Henrik
Neugeboren
•
House VI , designed by Peter
Eisenman
2
•
Forming the comlex patterns by vibration
3
Ernst Chladni
مدل هایی از موسیقی و ریاضی تشابه های موسیقیایی ساختار ریاضی معماری
گوتیک ،حاصِل استفاده از مربع بندی و مثلث بن دی می باش د و الهام بخش
Forming the comlex patterns by vibration
•
فیلسوفان بوده است تا جایی که معماری را به شکل موسیقی بی جان تفس یر
می کنند .برای بسیاری از معماران ،این مقایس ه ،این س وال را ایجاد کرده
است که آیا می توان ترکیبات موسیقی و صداهای موس یقی را ب ه پیکربن دی
های فضایی یا معماری ترجمه کرد؟ یکی از راه های تبدیل صدا به شکل قابل
مشاهده ،استفاده از روشی بود که توسط فیزیکدان آلمانی ِارِنس ت ِکال دنی در
سال 1787ابداع شد .او ،ماسه های ریزدانه ای را روی یک صفحه شیش ه ای
یا فلزی پخش کرد که با حرکت دادن ویالون در لبه صفحه ،آنها به ارتعاش در
می آمدند .شن با ُس ر خوردن از نقاطی که ش دیدترین ارتعاش را تجرب ه می
کردند ،با توجه به نقاط تکیه گاه ،موقعیت و سرعت کمان ،ضخامت ،تراکم و
قابلیت ارتجاعی صفحه و ...،الگوهای پیچیده ای را شکل می دادِ .براگ دون با
شکل هایی مشابه با شکل های ِکالدنی ،نشان داد ک ه معماری صرفا تجس م
ثابتی از الگوهای صوتی موقتی می باشد )شکل های 21و .(22
4
•
By drawing a line from one cell to another in the
numerical order
1
2
3
5
Claude Bragdon
روش دیگری برای استنباط معماری از موسیقی ،ترجمه فواصل پرده ها در ملودی به صورت عدد می باشد که
می توان آن را به عنوان یک سیستم فضایی تفسیر کرد .این ارزیابیِ ،کالئود براگدون را به سمت آزمایش هایی
با استفاده از مربع های جادویی یا ماتریس هدایت کرد ،به طوری که اعداد در هر س تون و س طر با مجم وع
یکسانی ،جمع می شد ند .او خطی را از یک خانه به خانه دیگر با ترتیب ع ددی رس م کرد و ی ک ش کل
تصادفی و پیچیده ایجاد کرد )شکل .(23دو هنرمند برجسته در بائوها ئوس در وایمار در آلمان ،با ن
ام های
واسیلی کاندینسکی و پائول ِکلی ،روش های مختلفی را برای تبدیل یک ایده موسیقیایی به چیزی بصری ارائه
3
2
1
دادند .کاندینسکی در سال 1925با پیروی از نظریه عمومی خود در مورد نقاط ،خطوط و سطوح ،جایگزینی
برای ُنت های سنتی مورد استفاده در موسیقی ارائه کرد .با این حال ،آوانویسی او از اولین میزان های سمفونی
پنجم بتهوون نشان می داد که ُنت ها به ُنت نویسی سنتی ،بسیار شباهت دارن د ،هر چن د او ،این نت ها را
روی خطوط پنجگانه نت نویسی نشان نداده بود .همچنین ،مانند نت نویسی س نتی ،نت های کاندینس کی از
چپ به راست خوانده می شدند ،گام یک نت مطابق با ارتفاع آن نسبت به نت های دیگر ب ود ،و فاص له افقی
بین نت ها نشان دهنده مدت زمان آنها بود .ان دازه نق اط ،نش ان دهن ده اخت الف ص دا بین کم ص دا ترین و
بلندترین بخش موسیقی بود (شکل های 24و .)25
6
Wassily Kandinsky
3
2
1
در مقابل ،آوانویسی سال ِ 1924کلی از شش
سوناتا برای ویولن و هارپسیکورد با جی ماژوِر
آداگیوِی باخ ،دقیق تر بود :حامل های س نتی
با شبکه ای متح د از خط وط افقی م وازی
جایگزین شده بود ند ،گاِم یک نت به ارتفاع آن
در شبکه بستگی داش ت ،در حالی ک ه م دت
زمان آن ،با طول آن در ارتباط ب ود ،و اخت الف
صدا بین کم صدا ترین و بلندترین بخش آن با
7
ضخامت متغیر ی از خط ،نشان داده می شد.
Wassily Kandinsky
در سال 1991،معمار اس تیِو ن هال از این روش آوانویس ی ب رای
طراحی نمای خانه ِاسِتِرتو در داالس در تگزاس استفاده کرده بود .او
استدالل می کند که بیان جرم و مصالح معماری براساس گرانش،
وزن ،تحمل ،کشش و پیچش ،شبیه ب ه ُارِکسِتراس یون ترکیبات
موسیقی می باشد .در خانه استرتو ،هال ،ب ه موس یقی زهی ،کوب ه
3
2
1
ای )ِپرکاِش ن( و ِس ِلس تاِی بال بارتوک در سال 1936ب ه دلی ل
ساختار فوِگ کامال متقارن آن و همچنین طرح فض ایی آن ب رای
Click to add Text
ارکستر ،واکنش می دهد ،و ما را در این جهت راهنمایی می کن د
که سازهای کوبه ایِ ،س ِلستا ،پیانو ،چنگ و زیلوفون بای د در وس ط
صحنه قرار بگیرند و در دو طرف ی ک ک وارتت زهی و ُک نتِرباس
قرار بگیرند .مشابه با این تقس یم فض ایی آالت موس یقی ب ه ش کل
"سنگین" و "سبک" ،هال ،همچنین با چهار بلوک بتنی سنگین و
عناصر سبک وزن سقف منحنی شکل ،بنایی کامال متفاوت ساخته
8
است )شکل .(26
•
In the Stretto house, Hall has created
a completely different building by
dividing the space into "light" and
"heavy".
1
2
3
Click to add Text
9
Steven Holl
10
Stretto House (1989 – 1992) in Dallas,
1
2
3
11
Henrik Neugeboren
بنای یادبود باخ ) (1928که توسط هنریک نیوگبوِرن طراحی شده بود ن
یز رد پای ِکلی را دنبال
می کر د ،اما یک قدم جلوتر رفته بود .این اثر ،یک شکل س ه بع دی ،شبیه ب ه ُنت از ی ک قطع ه
12
کوچک )اندازه های (55-52از فوگ باخ با ای مین ور مس طح از کالوی ه خ وش آهن ِگ کت اب اول
اقتباس شده بود .در سیستم ن یوگبوِر ن ،محور ،xمدت زمان را نشان می داد و محور ،yگ ام ُنت
ها را نشان می دا د .در حالی که در نت نویسی سنتی ،مدت زمان دقیق هر نت ،با یک نماد خاص ی
نشان داده می شود ،به ط وری ک ه م وقعیت واقعی نت روی کاغ ذ ،واقعا مهم نیس ت ،در نس خه
نیوگبورن ،هر اندازه به همان اندازه گسترده و به فواصل منظم تقسیم می شد ند .احتماال ،م یزان
سرعت باید عرض بخش های زمانی را مشخص می کرد .با این حال ،اص
لی ترین انحراف از نت
استاندارد ،در ُبعد عمودی zمی باشد که در واقع اطالعاتی را که قبال اشاره ش ده ب ود را تکرار می
کند :هر چه گام باالتر باشد ،جز مربوطه در امتداد هر دو محور قرار می گیرد .ن یوگب ورن تص میم
گرفت که هر یک جز را به صورت یک خط پیوسته نشان دهد ،که در مدل س ه بع دی ،ب ه ص ورت
یک ورق ه پیوسته تاخورده از یک مقوا ی نازک به چشم می آمدند :فقط بخش هایی که با مح ور
xموازی بودند ،نت ها را نشان می دادند ،در حالی ک ه بخش های عم ود ب ر مح ور ،xنیازهای
ساختاری ،بدون هیچ معنای موسیقایی را نشان می دادند )شکل های 28 27،و .(29
Sculpture “Hommage à J. S. Bach,”, Henrik
Neugeboren
در حالی که هال و نیوگبورن ،هر دو یک فرم سه بعدی از نت نویسی موسیقی ایجاد کرده بودن د،
بسیاری از معماران نیز چنین ساختارهای مشابهی را پیشنهاد داده بودند .فوگ های باخ ،مبت نی
بر مضمونی مولد بودند که از دو یا سه هم صدایی متفاوت دیگر ب ه ن ام های »تکرار آهن گ در
کلیدی دیگر« و »پاد نهاد« تقلید و تغییر می کردند .در بعضی از فوگ های دوره باروک ،سازهای
کوبه ای ،دقیق تنظیم می شدند :تنوع ممکن بود باعث پس و پیش شدن یک نهاد ش ود ،درواق ع
یک وارون سازی پرده اتفاق بیفتد یا حتی نت ،تکرار و معک وس ش ود .سیس تم مش ابهی در قرن
بیستم توسط آرنولد شونِبرگ و آنتون ِوِبرن در ترکیب های 12پرده ای ،به کار گرفته ش د ه ب ود
که در آن ردیف دوازده تایی نت ها به صورت مستقیم ،رو به عقب ،وارونه و وارونه بازگشتی نواخته
می شدند .طرح های اولیه خانه پیتر آیِزنَم ن ،به اندازه رویه های چند جزئی ،دقی ق بودن د ک ه در
شکل اولیه ،گام به گام تبدیل می شدند تا زمانی که پیچیدگی مورد نظر حاصل شود.
13
14
House VI , Peter Eisenman
THANK YOU
FOR YOUR ATTENTION
کتاب-25 20 ترجمه صفحاتmethods design B
1
2
Today I’m going to talk about Music and mathematics as models. I’ll start by telling you a bit
about how could we convert sound in visible form. And then…I’m going to move on to explain how
some of architecture like Steven Holl use it in their works. So, let’s begin.
For many architects there is a question whether it would be possible to translate musical compositions
and sounds into spatial or architectural configurations.
One way of translating sound into visible form was to use the method devised by German physicist
Ernst Chladni in 1787. He spread fine sand over a glass or metal plate, which he made vibrate by
moving a violin. Sliding off the points of the most intense vibration, the sand formed complex
patterns.
In an analogy to the Chladni figures, Bragdon suggested that architecture is merely the fixed
materialization of ephemeral sound patterns.
Ernst Chladni
3
4
Another way of deriving architecture from
music involved translating the tone
intervals in a melody into numbers, which
would then be interpreted as a spatial
system.
Claude Bragdon drew a line from one cell
to another in the numerical order, creating
an accidental, complex figure.
Wassily Kandinsky, leading artists in the
Bauhaus (You have probably seen his
famous painting), presented in 1925 an
alternative to the traditional notation
used in music. Also, as in traditional
notation, Kandinsky’s, the pitch of a note
corresponds to how high it is positioned
relative to other notes, and the horizontal
distance between notes indicates their
duration. The size of the points indicates
the dynamics.
5
In 1991, architect Steven Holl used this
transcription method to Design the facade of the
Stretto House in Dallas, Texas. He argues that
architecture’s expression of mass and materials
according to gravity, weight, bearing, tension,
and torsion reveal themselves like the
orchestration of musical compositions.
Similar to the space design for an orchestra, the
percussion and piano instruments should be in
the middle of the stage, with a string court and a
bass counter on either side.
In the Stretto house, Hall has created a
completely different building by dividing the
space into "light" and "heavy".
6
The Bach Monument (1928), designed by Henrik
Neugeboren takes one step further. The work is a
quasi-three-dimensional notation of a small
fragment of Bach’s fugue in E flat minor in the
Well-tempered Clavier, Book I. In Neugeboren’s
system only the segments that are parallel to the
x-axis represent notes, while the perpendicular
segments are structural necessities without any
musical meaning.
7
While both Holl and Neugeboren developed a three-dimensional form from musical notation,
many architects have also proposed structural analogies.
Peter Eisenman’s early house designs are as strictly defined as compositional procedures
where the initial shape is transformed step by step until the desired complexity is achieved.