صفحه 1:
att
صفحه 2:
وظیفه سیستم تعللق جبسب؟
ا ۰
E ۱ up ete Bae ce eee SEE
بنابراین اين سیستم باید نرم انعطاف پذیر باشد در سوی د.
ub n0 S90 orl glwh pin sylol
SG fede a BRC ep aS
دشواریست 1
کار هیدرو پنوماتیک از گاز نیتروزن و یک مایع بنام 1۳ امی
peer) =
گاز:تراکم پذیر
ie مایع:غیرقابل
اگم 8 اا در داخل §
aa een Re raed ز هم در 9
ا
صفحه 3:
Nitrogen Gas.
>. a 1
= = ۱۵:
نمای شوماتیک از گوی نمای برش خورده از گوی
صفحه 4:
۰ ENA DEE DiC S| Cel kery
tl ol ee a oad
شود كاز منبسط شده و به اندازه اوليه ى خود باز مى
گردد
18 ما بشواهيم نا داشتن بار ارس ۰ ۱
بماند كافيست با اضافه كردن روغن 0
كار رو انجام بديم .
قطعه اى كه اين كار را برایمان 4 ا 0
oes a eg ee Po
تعبیه شده است که به بازوهای سیستم تعلیق متصل است
كه اجازه مى دهد روغن به أن وارد يا خارج شود.
صفحه 5:
صفحه 6:
حالا زمانى كه خودرو ارتفاع صحيح داكشته باشد هیچ روغنی در مدار
در جريان نمی باشد.هنگامی که برداشته شود سوپات توسط میله
eNOS DEC ee aes eB) ل 0
صورتى Fee eae Sea eee ed
صفحه 7:
صفحه 8:
يك مكانيزم تاخيركننده در دستكاه تصحيح كننذه قرار
ان امسا ۲
اعت نرم عمل lial
PP}
سیسیتم تعلیق شامل یک اهرم دستی بوده ک میشو
i. =jloodl sl orl>)rlo pusi L) 9295 curiog =
ee Cee D Ue | Car See ar) و ی
0 ل ۹
صفحه 9:
صفحه 10:
0 هاى معمولی پ SoS ay ف فنر باعت می شود
ae
oy sonra) هیدرو پنوماتیکی اين امرتوسط قسمتى از
كوى تعليق انجام مى كيرد دامير سرعت حركت 7
oe oly sl b ale ag orld ual |,
نيازى به تعويض نخواهد داشت. Sy
صفحه 11:
مسير جریان سیال در دامپر .
صفحه 12:
PS ere RUDE eer Seren ng BRU re aC] Be
برای مراقبت ازاینکه روغن در سیستم کاهش نیابد
و يى سوييج
مجزاست كه در صورت كمبود روغن جراغ هشدار.
واستب روشن می شود.
001
و للا
= شودءانبار اصلئىيى 0 دیگر با تنظیم کننده
. eames
(۱ ۰ و زار رز MRE ROL)
و me EP eete)
نیازیه طور یکنواخت مدا تا ۱ ا
صفحه 13:
رگلاتور فشار را بین 140الی170بار ثابت aS
ميدارد ون اضافی ۳ لوله به مخن با گردانده
Ker aay etme ۷۳ بیش از 140باشد
9۳ | ۱۳ به انباره به مخزن ۱۱
شود,بنابراين يمب بدون اه بل
دهدکار کرده به,عپارت دیگر هر ا
oo 2a) | rae
1۳
صفحه 14:
صفحه 15:
شیر اطمینان:
اين شير دو وظيفه عمده دارد:
بت تحت فشار را برای سیستم ترمز و تعلیق فراهم
2-در صورت معیوب اد
م
aed
زمانى كه فشار 80 ا
اطميان جراغ هشدار دهنده را روشن مى كند تا به راننده
petty ۱
صفحه 16:
صفحه 17:
ee oa oad ا
ای
cece RPE BETT ا ا
Etsy retcsyyvetern yey © gut L ra ppt ae’ E TES) By
Cero De eer le)
RS Peer | ل
كنترل روغن را به داخل سيلندرهاى ترمز هدايث مى
کند. این شیر کنترل تقسیم کننده ترمز نیز نامیده می
د
مدار ترمز جلو انرزى را از شير اطمينان ومدارترمز
Gules slo 595 jl Ly Ute) Uae ۳
کند.این امر بدین معناست که هر مدار ترمز به صورت
مستقل عمل می کند.شیر کنترل ترمز دارای یک خط
صفحه 18:
نکته مهم اينکه در سیستم تعلیق عقب 1 |
افزايش فشارهم در مدار ترمز عقب و هم تعليق عقب
ee a
eens
ابل مر an Saad بوده
Lig RC Reem SUEY ا ا
ESSER RS oe a es
ee Se Se SUC e LY Cm screed
هیدرولیکی استفاده می کند
٩ wert) ge] iOS S| v4 DSC pete
دیگر دارد:
1-كورس كمتر يدال ترمز
2-كاهش زمان ياسخ ترمز
3-به كار كيرى نيرو كمتر در زمان ترمز گیری
صفحه 19:
سیستم فرمان هیرولیک:
اين سیستم به طور عملی یک سیستم جاگانه می باشد هر
۰ را Re NO) ACID] Ree CH UDC ROCw] Bete g
2 never |
يمب بمب اين سيستم از نوع 6+2 بوده كه داراى 2 خروجى مى
Olea سر 7
تغذیه می شواند ۳۳
قسمت اول که سیستم فرمان را تغذیه می کند از 6پیستون
۳ جزء پمپ کننده به علاوه یک لگلانورفشار تشکیل شده
است
قسمت دوم از 2 ييستون تشكيل شده است كه سيستم
ق و ترمز را تغذیه می کند
۱ ees eH ee more eet eRe UE RC IE iret]
MO a BRCE ) ا ا 0 ين
PGR CR SLET eT) BLY IEC) te ate
صفحه 20:
حال براى اينكه خودرو در زمان خاموش بودن دجار نشست
نشود
OC Cng | ا ال ل ا 0 ا oo)
اطمينان و تصحيح كننده ارتفاع قرار ميكيرد
os a) a ican meee ated
عقبی روی شاسی عقب خودرو قرار دارد
چنانچه در سیستم عیبی رخ دهد و شبر اطمینان بسته شود
et] ROONEY ا
ee See meee ی مر ی رل ٩
بنابراین به منظور جلوگیری از این مشکل یک گوی دیگر به
بستم اضافه شده است ِ
و(
و
و نکته آخر اينکه کنترل نشتی و روانکاری به طور طبیعی
Boro ene eee eer eu peene res
صفحه 21:
پمپ هیدرولیک
صفحه 22:
نقشه سیستم هیدروینوماتیک
۳3 [aD
|
1 رانور فشر ال
| J
1
1 ||| |
۱
۱
Opel i | =
صفحه 23:
سیبک فرمان رف 7
صفحه 24:
صفحه 25:
بوش های طبق
صفحه 26:
ی
تا
سس
۷
0
۳۸
i
1
Mtl
te ۱
mt
بسم الله الرحمن الرحیم
وظیفه سیستم تعلیق چیست؟
جلو گیری از انتقال تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده به بدنه
خودرو وآسایش راننده و سرنشینان خودرو
بنابراین این سیستم باید نرم انعطاف پذیر باشد در سوی دیگر
پایداری بیشتر باسطح جاده ضروری می باشد.
در سیستم های تعلیق مکانیکی فراهم کردن تمام این ها کار
دشواریست
اساس کار هیدرو پنوماتیک از گاز نیتروزن و یک مایع بنام LHMمی
باشد.
گاز:تراکم پذیر
مایع:غیرقابل تراکم
.
یک دیا فراگم از جنس الستیک مصنوعی مایع و گاز را از هم در داخل گو
کلمه LHMبه معنای ماده معدنی طبیعی میباشد
و گوی توسط سیلندرپیستون به چرخ متصل است
نمای شوماتیک از گوی
نمای برش خورده از گوی
هنگامی که باری روی خودرو اعمال شود گاز فشرده می
شود و حجم آن کاهش می یابد و وقتی بار برداشته
شودگاز منبسط شده و به اندازه اولیه ی خود باز می
گردد.
حاال اگه ما بخواهیم با داشتن بار ارتفاع خودرو ثابت باقی
بماند کافیست با اضافه کردن روغن بیشتر به سیستم این
کار رو انجام بدیم .
قطعه ای که این کار را برایمان انجام میدهد تصحیح کننده
ارتفاع نامیده می شود که یکی در جلو و یکی در عقب
تعبیه شده است که به بازوهای سیستم تعلیق متصل است
که اجازه می دهد روغن به آن وارد یا خارج شود.
تصحیح کننده ارتفاع
گوی هیدروپنوماتیکی
مسیر حرکت
میله
مسیرانتقال روغن اضافی
حاال زمانی که خودرو ارتفاع صحیح داگشته باشد هیچ روغنی در مدار
در جریان نمی باشد.هنگامی که برداشته شود سوپات توسط میله
رابط به حرکت دراورده می شود تا روغن از گوی بازگردد و در
صورتی که بار برخودرو اعمال شود نیز سوپاپ در مسیر دیگر باز
شده و روغن به داخل گوی رفته تا ارتفاع تنظیم گردد.
تصحیح کننده ارتفاع
یک مکانیزم تاخیرکننده در دستگاه تصحیح کننده قرار
داردتا از عکس العمل سریع سیستم جلو گیری کرده و
باعث نرم عمل کردن سیستم و آسایش سرنشینان
گردد.
سیسیتم تعلیق شامل یک اهرم دستی بوده ک میشود
وضعیت خودرو را تغییر داد(جاده های ناهموار-معمولی –
دو حد نهایی باالیی برای تعویض چرخ -حد پایین برای
تعمیر سیستمی استفاده می شود)
حد باالیی
جاده ناهموار
معمولی
حدپایینی
در سیستم های معمولی یه کمک فنر باعث می شود
که نوسانات به بدنه خودرو انتقال پیدا نکند اما در
سیستم های هیدرو پنوماتیکی این امرتوسط قسمتی از
گوی تعلیق انجام می گیرد دامپر سرعت حرکت روغن
را کاهش داده و به علت طراحی ساده موقعیت آن
نیازی به تعویض نخواهد داشت.
مسیر جریان سیال در دامپر
برای تعمین روغن سیستم یک مخزن وجود دارد
برای مراقبت ازاینکه روغن در سیستم کاهش نیابد
دارای یک نشانگر سطح روغن و یک سوییچ
مجزاست که در صورت کمبود روغن چراغ هشدار
واستپ روشن می شود.
روغن از مخزن توسط یک پمپ که توسط موتور به
گردش در می آید به انبار اصلی ارسال می
شود،انبار اصلی یک گوی دیگر با تنظیم کننده
فشار(رگالتور )ترکیب شده است.
روغن تحت فشار وارد گوی انباره شده و گا زرا
فشرlده می سازد،روغن ذخیره شده در صورت
نیازبه طور یکنواخت مدار خاصی را تغذیه می کند.
رگالتور فشار را بین 140الی170بار ثابت نگه
میدارد.روغن اضافی از طریق لوله به مخن با گردانده
می شود.هنگامی که فشار روغن بیش از 140باشد
بدون ارسال به انباره به مخزن بازگردانده می
شود،بنابراین پمپ بدون اینکه فشار روغن افزایش
دهدکار کرده به عبارت دیگر هرز می چرخد.پمپ تنها
زمانی فعال است که فشارزیر 140بار افت کرده
باشد.
نشانگر سطح روغن
پمپ
شیر اطمینان:
این شیر دو وظیفه عمده دارد:
-1روغن تحت فشار را برای سیستم ترمز و تعلیق فراهم
کند
-2در صورت معیوب بودن یک مدار فشار کافی برای سایر
مدارات فراهم کند.
این شیر الویت برا به سیستمی میدهد که از نظر ایمنی
اهمیت بیشتری دارد نظیر سیستم ترمز
زمانی که فشار 80تا100بار افت کند یک سوییچ در شیر
اطمیان چراغ هشدار دهنده را روشن می کند تا به راننده
هشدار دهد خودرو را متوقف کند.
شیر اطمینان
شرح سیستم ترمز:
انرژی خود را از مدار تغذیه فشار باال کسب می کند
نکته مهم که باید دانست این سیستم ترمز با تقویت
هیدرولیکی بوده و با سیستم ترمز بوستری فرق
دارد.توقف خودرو توسط خود سیستم تعمین می شود نه
ماهیچه های راننده
هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد یک شیر
کنترل روغن را به داخل سیلندرهای ترمز هدایت می
کند .این شیر کنترل تقسیم کننده ترمز نیز نامیده می
شود
مدار ترمز جلو انرژی را از شیر اطمینان ومدارترمز
عقب روغن را از گوی های تعلیق عقب دریافت می
کند.این امر بدین معناست که هر مدار ترمز به صورت
مستقل عمل می کند.شیر کنترل ترمز دارای یک خط
برگشت به داخل گوی(مخزن)می باشد.
نکته مهم اینکه در سیستم تعلیق عقب وزن زیاد شود باعث
افزایش فشارهم در مدار ترمز عقب و هم تعلیق عقب
بنابراین
اکثر شد
خواهد
ترمزی در چرخ های عقب بستگی مستقیم
نیروی
حد
اندازه
به
داردبر روی دیسک های چرخ جلو عمل می
بارتنها
دستی
ترمز
کند.کابل ترمز دستی به سیلندر های ترمز جلو متصل بوده
و اهرم بندی مربوطه باعث کشیده شدن پیستون ها و در
نتیجه فشرده شدن لنت ترمزبر روی دیسک ترمز میگردد.
سیتروئن تنها خودرویی که از ویژگی ترمز با تقویت
هیدرولیکی استفاده می کند
چند ویژگی وامتیازی که این سیستم نسبت به سیستم های
دیگر دارد:
-1کورس کمتر پدال ترمز
-2کاهش زمان پاسخ ترمز
-3به کار گیری نیرو کمتر در زمان ترمز گیری
سیستم فرمان هیرولیک:
این سیستم به طور عملی یک سیستم جاگانه می باشد هر
چند از یک مخزن و قسمتی از همان پمپ هیدرو پنوماتیک
استفاده می کند
پمپ این سیستم از نوع 6+2بوده که دارای 2خروجی می
باشد پمپ از 2قسمت تشکیل شده است که از یک مخزن
تغذیه می شوند
قسمت اول که سیستم فرمان را تغذیه می کند از 6پیستون
یا جزء پمپ کننده به عالوه یک لگالتورفشار تشکیل شده
است
قسمت دوم از 2پیستون تشکیل شده است که سیستم
تعلیق و ترمز را تغذیه می کند
سیستم فرمان هیدرولیک جهت انجام وظایف خود به مقادیر
زیادی روغن هیدرولیک نیاز دارد و بنابراین 6جزء پمپ کننده
بدین منظور مورد استفاده قرار میگیرد
حال برای اینکه خودرو در زمان خاموش بودن دچار نشست
نشود
از یک شیر ضد نشست استفاده می شود که بین شیر
اطمینان و تصحیح کننده ارتفاع قرار میگیرد
شیر ضد نشست جلویی در زیر مخزن و شیر ضد نشست
عقبی روی شاسی عقب خودرو قرار دارد
چنانچه در سیستم عیبی رخ دهد و شیر اطمینان بسته شود
به علت اینکه شیر ضد نشست نیز بسته شده است ورود
روغن به ترمز های عقب خودرو متوقف می گردد
بنابراین به منظور جلوگیری از این مشکل یک گوی دیگر به
سیستم اضافه شده است
این گوی به عنوان انباره ترمز عقب عمل می کند تا از آن
طریق شیر کنترلی ترمز را تغذیه نماید
و نکته آخر اینکه کنترل نشتی و روانکاری به طور طبیعی
دراجزای سیستم انجام میگیرد و روغن LHMاز طریق شبکه
پمپ هیدرولیک
نقشه سیستم هیدروپنوماتیک
قطعات جلوبندی
سیبک فرمان
قرقری فرمان
سیبک زیر کمک
میله موج گیر
طبق
بوش های طبق
پایان