صفحه 1:
6 معاونت فرهنگی وتبلیکی _ گروه تامین منابی ۰ wWww.balaghir
قم. چهارراه «Lagi تلفن : ۰۳۵-۳۷۷۳۰۳۹۷ tabligh@dte.ir
درس نوزدهم
صفحه 2:
به نام خدا خالق آسمان به نام خدا خالق این جسهان
به نام خدا رازق آب و نان به نام خدایی که هست مهربان
پرنامه امروز به اين تصویر مربوط میشود. خوب توجه کنید و با دقت و
هوشیاری موضوع برنامه را حدس بزنید
ان وسط صحنه نشسته و مشغول گرداندن سنگ آسیاب است»:
ae i اى كنيد
صفحه 3:
لین کیسه ها. حاصل زحمت کشاورز است که در یک فصل آنها را کاشته
و از آنها مراقبت کرده و در فصل دیگر لن را درو کرده. سپس کوبیده و
کاههایش را جدا کرده و الان آورده تا برایش آرد کنند.
به قول فردوسی بزرک
کسی را که کاهل بود گنج نیست که اندر جهان سود بی رنج نیست
۳
1 3
9
صفحه 4:
اگر کشاورز برای تامین زندگی خود در مزرعه گندم نکاشته باشد؟
آن موقعی که همه با سختی زمینهایشان را شخم میزنند و بذر
میپاشند. راحت نشسته و خورده و خوابیده باشد. حالا نمیداند چه
کارکند واز کجا آرد بیاورد
اگر بگوید:
بخور و بخواب کار من است خدا نگهدار من است
2 به هیچ جا نمیرسد.
ای می شود از اين دوبیتی گرفت؟
صفحه 5:
ن| کوشش و نلاش:
آفرین به شما بچههای کوشا و تلاشگر که تنبلى نمى كنيد و بيكار نمى نشينيد
و نمىكوبيد: «وقت خوردن قلجماقم وقت كاركردن جلاقم» يا «بخور و
بخواب كار من است خدا نكهدار من است»
نوبتی هم باشد. نوبت جدولی است که به کمک هم آن را پر کنیم.آماده اید؟
صفحه 6:
تواند حرف بزند لال (۱ و.۱) دو حرف (ال) با هم در خانه ۱۰ قرار میگیرد.
صفحه 7:
پیام جدول كه بايد 5 تا تا حروف آن را بشمارید و کنار هم بگذارید آیه
۹ سوره نجم به دست قاين
صفحه 8:
چه کسی ترجمه آن را بلد است؟
برای انسان چیزی نمیماند. مگر آن چه را که کوشش کرده و تلاش نموده
است و به درستى كه نتيجه تلاش خود را میبیند و میوه تلاش خود را
می چیند.
بشما هم این سیب را بچینید و آن را نزد خود نگهدارید تا هميشه انسانهای
کوشا بمانید.
A بودهانا که ذر تازیخ به میوه تلاش,خود بعنی پیروژی واموفقيت
رسیدهاند. به آنها چه میگویند؟
صفحه 9:
als و نمونههایی که ما قدری با برخی از آنها آشنا می شویم.
پیامبراکرم پیامبر کارگری را دید که دستش ورم کرده و
آبله زده بود. دست او را بلشد کرد و گفشت:
«آتش دوزخ هیچگاه لین دست را نمیسوزاند.
لین دستی است که خدا و aps (yl pale
۳ 5
م_حضرت علی Le NET, ates تلاش میکرد. برای مستمندان چاه
صفحه 10:
حالا شما هم یک صدا از جا بلند شوید و کمر همت را ببندید و بلند بگویید:
«با علی»
امام محمدباقر او در هوای گرم بسه مزرعسه خود میرفست وکار میکرد.
شخصی به او اعتراض کرد. اصا امام فرمود:
«كار كردن عبادت است. من به اين وسيله
مى خواهم خود و خانوادهام را بىنياز سازم.»
سعدی در کودکی پدرش را از دست داد. او به مشکلات سختی
دچار شد و توانلیی تحصیل نداشت. لذا دییک مغازه
صفحه 11:
عبدالباسط 7
۶ او را همه میشناسید. آو از کودکی خاشق قركن بود به همین
جهت وقتی که تنها ۱۰سال داشست. چون
خودشان در روستا رادیو نداشتند برای شتیدن
صوت قرآمن حدود سهکیلومتر تا شهیر پیاده
میرفت تا صدای قرآن را بشنود.
سیم به صفحه آخر که مسابقه است.
من ۰۳۰۰۲۰۰۱۰ ۶۰ میگویم و دو نفر را انتخاب میکنم.
x مسابقه ما ۷مرحلهای است.
رحله اول من هر کدام از شما دو نفر را به یک باشگاه به نام «باشگاه
صفحه 12:
در این باشگاه آدمی باید تمرین و تلاش کند. اما برای چه کارهاییی؟ و برای
چه کارهایی نباید تلاش کند؟ من بیست کار را روی کارتهای کوچکی که
پسته شده است. نوشتهام. آنها را بعد از لين كه شما از كلاس بيرون رفتيد در
جاهاى مختلف كلاس ينهان مى كنم.
شما وارد كلاس مىشويد و بايد در مدت سه دقيقه آنها را بيدا كرده.
باز كنيد و بخوانيد. سبس كارهايى كه بايد آدمى براى آنها تلاش كند را نزد
صفحه 13:
اصفحه قرآن خوتدن] بيدا كردن صاحب يول بيدا شدم
تزدیک کردن ظهور امام زمان| پادگیری کارها و حرفهای بدا
نماز اول وقت | أأكلاء گذشتن]
ورزش کرد |دروخنکفتن| |کمک کردن . |نقشه کشبدنا
اکسب کردن ola بيدا كردن جوک| آنجان دادن تکالیف |اذيت كردن
صفحه 14:
من چهار تا از ضررهای آنها را در کارتهاابه صورت حروف به هم ريخته
نوشتهام. به هر کدام از شرکت کنندگان دو تا از آنها را میدهم. هر که زودتر
خروف کارتها را به صورت کلمه درآورد. امتیاز بیشتری خواهد گرفت.
شما هم با گفتن «زود زود زودتر باش!؛آنها را تشویق مى كنيد.
نفر اول نفر دوم
A. هن ا گ
(ع دانق نم ب
صفحه 15:
کلمههای به دست آمده به ترتیب عبارتند از:
نفر اول: گناه. عقب ماندن نفر دوم: شکست. ناامیدی
کدام یک از شما می تواند قدری در باره اين کلمهها توضیح بدهد؟
"حالا نوبت جمع کردن امتیازها است. نفر برنده را تشویق کنید.
ها رترفه ین پیت شعر برنامه وا به پایان میرسانيم.
4
وب فرر کار كه اهمت اننع اكرده اكر خارى بود كلدسته كردد.
معاونت فرهنگی و تبلیغی _ گروه تامین منابع
www.balagh.ir
قم ،چهار راه شهدا ،تلفن 025-37740397 :
tabligh@dte.ir
درس نوزدهم
به نام خدا خـالق آسـمان به نام خدا خـالق اين جـــهان
به نام خدا رازق آب و نان به نام خدايي كه هست مهربان
برنامه امروز به این تصویر مربوط ميشود .خوب توجه كنيد و با دقت و
.هوشياري موضوع برنامه را حدس بزنيد
(يك نفر به عنوان آسيابان وسط صحنه نشسته و مشغول گرداندن سنگ آسياب است.
افرادی كيسه به دوش شده و يكي يكي كيس ههاي گندم خود را به آسيابان ميسپرند
تا آنها را آرد كند).
ايـن كيسـه هـا ،حاصـل زحمت کشاورز اسـت كـه در يـك فصـل آنهـا را كاشتـه
و از آنهـا مراقبـت كرده و در فصـل ديگـر آـن را درو كرده .سـپس كوبيده و
كاههايش را جدا كرده و االن آورده تا برايش آرد كنند.
به قول فردوسي بزرگ
كسي را كه كاهل بود گنج نيستكه اندر جهان سود بي رنج نيست
پس اگر کشاورز برای تامین زندگی خود در مزرعه گندم نكاشته باشد؟
آن موقعي كه همه با سختي زمينهايشان را شخم ميزنند و بذر
يپاشند ،راحت نشسته و خورده و خوابيده باشد .حاال نميداند چه
م
كاركند واز كجا آرد بياورد
.و اگر بگويد:
بخور و بخواب كار من است خدا نگهدار من است
به هيچ جا
نميرسد.
چه نتیجه ای می شود از این دوبیتی گرفت؟
آفرين! کوشش و تالش.
آفريـن بـه شمـا بچههاي كوشـا و تالشگـر كـه تنبلـي نميكنيـد و بيكار نمينشينيـد
و نميگوييـد« :وقـت خوردن قلچماقـم ــ وقـت كاركردن چالقـم» يـا «بخور و
بخواب كار من است ـ خدا نگهدار من است»
نوبتی هم باشد ،نوبت جدولي است که به كمك هم آن را پُركنيم.آماده اید؟
ل
ن
س
ا
ل
م
ع
ال
ی ل
ی س
ا
ا
ن
ا
س
.به ............نرسيد آن كه زحمتي نكشيد آساني( 3 ،14 ،13 ،11و)12
پيامبر ذبيحاهلل كه جد بزرگ پيامبر ما بود .اسماعيل ( 7 ،6 ،16 ،5 ،9 ،15و)8
.نميتواند حرف بزند
.تبار و دودمان
الل ( 1و )10دو حرف (ال) با هم در خانه 10قرار ميگيرد.
نسل ( 17 ،4و )2
پيام جـدول كه بايد 6تا 6تا حروف آن را بشماريد و كنار هم بگذاريد آيه
39سوره نجم به دست ميآيد:
ن إِ ّلَا ما سَعى
س ِللْإِنْسا ِ
َليْ َ
َو إِنّ سَعَيهُ سَ ْوفَ يُری
چه كسي ترجمه آن را بلد است؟
براي انسان چيزي نميماند ،مگر آن چه را كه كوشش كرده و تالش نموده
است و به درستي كه نتيجه تالش خود را ميبيند و ميوه تالش خود را
ميچيند.
شما هم اين سيب را بچينيد و آن را نزد خود نگهداريد تا هميشه انسانهاي
كوشا بمانيد.
خيليها بودهاند كه در تاريخ به ميوه تالش خود ،يعني پيروزي و موفقيت
رسيدهاند .به آنها چه ميگويند؟
نوابغ و نمونههایی كه ما قدری با برخی از آنها آشنا می شویم.
پيامبراكرم
پيامـبر كارگري را ديـد كـه دسـتش ورم كرده و
آبلــه زده بود .دســت او را بلنــد كرد و گفــت:
«آتـش دوزخ هيچگاه ايـن دسـت را نميسـوزاند.
ايـن دسـتي اسـت كـه خدا و پيامـبر آـن را دوسـت
حضرت علي
دارند».
هميشه براي مظلومان تالش ميكرد .براي مستمندان چاه
ميكند .نخل ميكاشت و حاصل آن را بين آنها تقسيم
ميكرد.
حاال شما هم يك صدا از جا بلند شويد و كمر همت را ببنديد و بلند بگوييد:
«يا علي»
امام محمدباقر او در هواي گرم بــه مزرعــه خود ميرفــت وكار ميكرد.
شخصـي بـه او اعتراض كرد ،امـا امام فرمود:
«كار كردن عبادت اسـت .مـن بـه ايـن وسـيله
ميخواهم خود و خانوادهام را بينياز سازم».
سعدي
سـعدي در كودكـي پدرش را از دسـت داد .او بـه مشكالت سـختي
دچار شـد و توانايـي تحصـيل نداشت .لذا دريـك مغازه
نانوايي مشغول به كار شد .با اين حال او تكههاي
عبدالباسط
او را همـه ميشناسـيد .او از كودكـي عاشـق قرآـن بود .بـه هميـن
جهــت وقتــي كــه تنهــا 10ســال داشــت ،چون
خودشان در روسـتا راديـو نداشتنـد براي شنيدن
صـوت قرآـن حدود سـهكيلومتر تـا شهـر پياده
ميرفت تا صداي قرآن را بشنود.
ميرسيم به صفحه آخر كه مسابقه است.
من 40 ، 30 ، 20 ، 10ميگويم و دو نفر را انتخاب ميكنم.
مسابقه ما 2مرحلهاي است.
در مرحلـه اول مـن هـر كدام از شمـا دو نفـر را بـه يـك باشگاه بـه نام «باشگاه
تالش» ميبرم.
در ايـن باشگاه آدمـي بايـد تمريـن و تالش كنـد ،امـا براي چـه كارهايـي؟ و براي
چـه كارهايـي نبايـد تالش كنـد؟ مـن بيسـت كار را روي كارتهاي كوچكـي كـه
بسـته شده اسـت ،نوشتهام .آنهـا را بعـد از ايـن كـه شمـا از كالس بيرون رفتيـد در
جاهاي مختلف كالس پنهان ميكنم.
سـپس شمـا وارد كالس ميشويـد و بايـد در مدت سـه دقيقـه آنهـا را پيدا كرده،
باز كنيـد و بخوانيد .سـپس كارهايـي كـه بايـد آدمـي براي آنهـا تالش كنـد را نزد
خود نگهداريـد و كارهايـي كـه نبايـد تالش كنـد را بـه مـن بدهيد .هـر كدام از شمـا
كه كارتهاي بيشتري را جمع كرد ،امتياز بيشتري خواهد گرفت.
حاال بـه مرحلـه دوم ميرسـيم :بچههـا تنبلـي و بيكاري چـه ضررهايـي دارد؟فكـر
كنيد.
تهـا بـه صـورت حروف بـه هـم ريختـه
مـن چهار تـا از ضررهاي آنهـا را در كار
نوشتهام .به هر كدام از شركت كنندگان دو تا از آنها را ميدهم .هر كه زودتر
حروف كارتهـا را بـه صـورت كلمـه درآورد ،امتياز بيشتري خواهـد گرفت.
شما هم با گفتن «زود،زود ،زودتر باش!»آنها را تشويق ميكنيد.
نفر اول
نفر دوم
كلمههاي به دست آمده به ترتيب عبارتند از:
نفر اول:گناه،عقب ماندن
نفر دوم :شكست ،نااميدي
کدام یک از شما می تواند قدری در باره اين كلمهها توضيح بدهد؟
حاال نوبت جمع كردن امتيازها است.
نفر برنده را تشويق كنيد.
با زمزمه اين بیت شعر برنامه را به پايان ميرسانيم.
به هر كاري كه همت بسته گردد
اگر خاري بود گلدسته گردد.