صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
1 Ree Faroe ral Beet rs Co eve oe) Peer sroer] Per)
۱ merce
Pelpeeser Merwe Gave per ا ا
en 0 semCS bene Cee geen ye) reed
ببس«
ايدئولوزىهاى خاص استفاده مىكنند.
هدف این پژوهش بررسی تاثیرات سیاست بر هنر
مدرن»احزاب و سبک های تاثیر گذار بر هنر می باشد.از
جمله يرسش هايى كه مطرح شده اين است كه نقاشى
02007 ل 7 7 evi vr cane Tey
[7 ا Peed.)
و دامنمدى كستردهداى دارد كه مىتواند تأثيرات مختلفى را بر
50 ل ا ل ا ا
عامل فرهنگی و اجتماعی بسیار موثر نقش مهمی در
UT 9 cul acl whi sloilail pul » CLjL
Born Oem ie] ee odes] bee egrerl ا
Spears] Soper es Emery er ogres corer ل
تقصیر شوند.
صفحه 4:
قابل توجهی را در ایجاد جریان ها و
: که به نوعی بر هنر مدرن تاثیر گذار
Pree RG
fol pe empowering ener Pernen Peri) sees
BU eee re ereme sy bene mo see rer nc seca
شکل یافته کاملا قابل تشخیص است و می توان بر اين
Fe a erg ee Oe Benet re ets
جنتتجل فورد ذلیین و مطاله قرار دهد . برخی آثار هنری که
انعکاس دهنده ی انقلاب های بزرگ سیاسی بوده اند نیز
مورد مطالعه و ارزیابی قرار می
صفحه 5:
صفحه 6:
هنر را می توان به توعی بازتاب درونی اجتماع هنرمند دانست. همه ی آثار هنری دارای لایههایی از معانی هستند که در خود پنهان کردهاند و
هریک از اين لایهها را می توان به عنونا بخشی از تفکر جامعه و سیاست هنرمند تلقی کرد.
مناسبترین جمله به هنگام بررسی رابطة میان سیاست و هنر جملهای است که در پایاننامة " آلن بدیو" در خصوص هنر معاصر گفته شده
است: "انجام ندادن هیچ کاری, بهتر از مشارکت در اختراعات و خلاقیتهایی است که قبلا وجود داشته و توسط امپراطوری به رسمیت شناخته
شده است". (قزلسفلی, 1397).
شاید در نگاه نخست به نظر نرسد که «هنر» با همه زیبایی و ظرافتش در کنار «سیاست» یا نگاه کلان مدیریتی آن, قابل بحث و بررسی باشد؛
اما نگاهی دقیقتر به ماهیت, کارکرد و اهداف «هنر» و «سیاست» در صحبت با فردی که به لزوم صورتبندیهای تازه دانش و سیاست در دوره
پساگونهشناسی جهان اعتقاد دارد. ارتباط اين دو مقوله عمیقتر به نظر میرسد.
[) ضرورت انجام تمقیق
۲ «سیاست» نهادی است که بر اساس «تعقل» و بیشتر «تفکر» بنا شده است و داعیه مدیریث جامعه را دارد و همزمان کارکرد آن ایجاد
هماهنگی میان نهادهای دیگر است.هنر هم نوعی «بیان» است و هم مضامین وییه خود را دارد. بنایراین هنر هم «جوهر» و هم «کارکرد» و هم
«مضامین و موضوعات» خاص خود را دارد. (امینی, 1389).سیاست بر خلاف هتر «بخشی» نیست و کارکردی کلان و ترکیبی دارد. ترکیبی بودن
سیاست بسیار مهم است و برای اين نهاد وظایفی و مسئولیتهایی مترتب میشود.
در تببین ارتباط میان دو نهاد «سیاست» و «هنر» علاوه بر تفاوت سرشتى و ماهيتى, نوع ارتباط اين دو است كه در طول تاريخ نيز يكسان نبوده
صفحه 7:
[) امداف تمقیق فرفیه های تمقیق
هدف اصلی تحقیق پیش رو تاثیر سیاست بر هنر مدرن است. % 1.تحولات اجتماعی و تفکر نظریه پردازان جریان های سیاسی و
بررسی اثریذیری سبک های فوتوریسم و امپرسیونیسم از سیاست و فرهنگی در سبک های فتوریسم و امپرسیونیسم بازتاب یافته است.
تکنولوژی. ۲ 2. مفاهیم زیبایی شناسی و بروز احساسات در نقاشی مدرن, از
بازتاب سیاست در نقاشی مدرن. سیاست حاکم نشات یافته است.
پررسی آثار هنری که بازتاب دهنده انقلاب های بزرگ سیاسی بوده ۰ ” 3.ایدئولوٍی و نگرش حاکم انقلاب های سیاسی در هنر مدرن بازتاب
© سوالات تحقیق 0 ممدودیت های تحقیق
۲ 1.اثر يذيري سبکه های فتوریسم و امپرسيونيم از Guar های پژوهش های اندکی تاکنون در خضوص تاثیر گذاری مقوله ی
سیاسی و تکنولوژی چگونه در آثار هنری بازتاب یافته است؟ سیاست بر حوزه ی هنر و سبک های هنری و علی الخصوص هنر
۲ 2.نقاشی مدرن چگونه سیاست و اثر پذیری از آن را انعکاس بخشیده مدرن صورت گرفته است. لذا اين ویژگی منجر گردیده تا منانه
است؟ اندکی در اين زمینه وجود داشته باشد. لذا این مساله می تواند به
* 3.جنیش فکری انقلاب های بزرگ سیاسی چگونه در آثار هنر مدرن عنوان محدودیت پژوهش حاضر مطرح شود.
منعکس شده اند؟
صفحه 8:
است. خیلی از افرادی که در حال حاضر از واژّه ی مدرتن استفاده می کنند منظور
شان .١ 1 ری است..
LS ستاسى هر مذرن: رَيبَايى شناسى هنر مدرن از نوعی خود آگاهی هنرمندان آن
93" حکایت می نمایند. هنر مدرن از منظر زیبایی شناسی, ارزش های قدیمی هنری را
| ماندگار دانسته و بدون آنکه ol را نفی نماید از کنار آن گذر می کند. (ابوالقاسمی,
1385 ;51(
فتوریسم: از فتوریسم به عنوان جنبشی تندرو در ادبیات و هنر اروپا یاد می کنند. اين
جنبش در حالی شکل یافته است که اعنقادر بر قطع رابطه ی کامل با ادبیات گذشته و
ا شکل گیری سیکی نو و متناسب با شرایط زندگی مدرن و عصر سرعت و ماشین شکل
9 ۳ ayy ail
امپرسیونیسم جنبش هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش و نوآور tig Seal ١
۱ فرانسه بود كه در نيمة دوم سده نوزدهم ميلادى در آن كشور ظهور كرد و خيلى زود
جهانگیر شد.
صفحه 9:
0 مدرنیته و مدرنیسم
مدرنیسم مجموعه ای خاص از سیک های زیبایی شناختی و فرهنگی ملازم با جنبشی هنری می باشد که در حدود اوایل قرن بیستم میلادی آغاز
گردیده و تا حدود نیمه دوم آن بر سایر هنرها تسلط یافته است.
از تجدد يا مدرنيته به معنای مدرن بودن تنوع طلیی, انسان محوری, و همچنین تعریفی دوباره از آزادی یاد می کنند. در واقع می توان كفت كه
مقهوم مدرنیته با فردیت به شکل ویژه ای عجین شده است
بین مدرنیته, مدرنیسم و یا تجددگرایی, تفاوت قابل توجهی وجود ندارد. مدرنیسم از معنای گرایش ذهنی, فکری و عملی نسبت به مدرن بودن
برخوردار است. در حالی که مدرنیته, بر حالت یا وضعیتی مدرن بودن دلالت دارد.
واتیمو (10۵/۳00) تعریف مدرنیته را به عنوان رهیافتی به اکنون, عنوان داشته است و بیان داشته است که ویژگی اصلی مدرنیته به نوعیدر
ارزش کانونی آن در زندگی فرد و جامعه نهفته است.
() هنر مدرن و ویژگی های آن
عبارت هنر مدرن یک اصطلاح کلی برای بیان یک نگرش جدید در هنر بر مبنای جنبشها و مکاتب هنری است.
اساس شکلگیری هنر مدرن برای بیان و ارائه تفکرات جدید. نقادانه و گاهی اصلاحطلبانه در شاخههای مختلف هنر: اعم از نقاشی, معماری,
عکاسی و .... بود که از اواخر قرن نوزدهم تا اواخر قرن بیستم به طول انجامید.
هنر مدرن دو شکل مختلف را طی می کند: یک وجه که ناشی از نظام سرمایه داری است و بخشی که مفهوم زیبایی شناختی دارد. وجه اول
ایمان به گستره علم و خرد دارد و وجه دوم در قالب گسترش جنبش پیش رو یا آوانگارد متجلی می شود
هنر مدرن زاييده وجه دوم مدرنيته است. كاه هنر مدرن خود منتقد مدرنیته است.
صفحه 10:
[_ویژگی های مهم هنرمدرت)
ویژگی های هنر مدرن آنگونه که در کتاب هنر مدرن اثر نوربرت لینتن عنوان شده استف موارد زیر را در بر می گیرد :(لینتن, 1382 :9-11).
هدر مدرن خصلت کید بر هترمند فرن
لور" | خودمختارى هترو ببستم صرفابه
rs Sills دنبال كردن تغييرات سيكى
ارگ ۶ | آرمان هنر يراى بسنده نمی کند و
Ba a هنر هترمدرن ضمن استفادواز
دارد مى خواهد خود ابزار مواد و
و مصالح ستتی,
es مواه و مسالح و
0000307 0 ابزارتازه ای در
آموره دای ارشته خود به كار
سیاسی دینش و می گیرد
صفحه 11:
[) زیبایی شناسی معماری مدرن
¥ زیبایی در هنر جلوه گر می شود و شاید بتوان ذکر کرد که یکی از ارجج ترین جنبه های معماری جنبه ی هنری آن محسوب می شود.
در معماری مدرن نوعی تقابل بین معماری و زیبایی شناسی وجود دارد. البته می توان گفت که زیبایی شناسی به تتهایی ملاك و معیار سنجش و
نقد اثر هنرى و معمارى به شمار نمی آید.
هماهنكى و تعادل بين بى پیرایگی و زیبیی, پا مشاهده یک اثر معماری و با در نظر گرفتن اصول و مبانی نظری مانندبهره وری, کاربری, دوام,
انتخاب مصالح, هندسه موزون و ساختار پایدار مشخض می گردد که پدیده ای به نام زیبایی در آن نهفته است:
دو شیوه ی کلی در میان دیدگاه های انجام شده در زمینه ی زیبایی شناسی در معماری دیده می شود:
پرخی در یک بستر مجرد نظری به تحلیل زیبایی شناختی در معماری پرداخته اند و گروهی دیگر با دیدی منتقد و خرده بین به تحلیل وضعیت معاصر
در هر دو جوزه عمومی و LS a ۱
همان گونه که برای مفهوم زیبایی نمی توان تعریف مطلقی بیان کردچگونگی, کیفیت روحی فضاها نيز دقيقاً قابل سنجش و توصيف يدير نيست.
۲ برای نقد و بررسی اثر معماری تتها آگاهی از ابعاد و ساخت و ساز معماری کافی نیست, بلکه ضرورت کشف شناخت زیبابی. از تمامی اجزا آن
است
دستیابی به چنین شناختی تنها به مدد دانش نظری امکان پذیر نیست و به معرفت و بصیرت نیز نیاز است تا بتوان زیایی را کشف و لمس و
احساس كرد
v
صفحه 12:
هنر در حمایت از سیاست
در اين زمينه سياست يا وس لا
دولت يكسان كرفته مى شود و
بازكو كتنده ى أن است كه نخستين
ee ee es
cell eats gales dit
سياست در حمايت از هنر
دز آنن:چلرچوب :با توچه بن تق
يتيز -سباسي:هتر:: دولته:ها
هرمند زا هات تجنتم وابچنته
بخشي به برخي آرمان ها و خواسته
ها غود انه خدصت مي #يرقد.
(فزلسفلى. 1382 :231).
هنر در تقابل با سياست
در این ارتباط نیز میتوا نشواهد
عملي و دلایل مستدل ذکر کرد که
چرا. هر به مقابله با نظام هاي
سياسي, برمي خیزد. پاسخ این
ات کند. گر شرلیط مطلوب
سياسي, احتماعي, فرهنگي مناسب
۳۳۳
سیاست در تقابل با هنر
اين كزينه تلاشي است براي نشان
tsb لين اجر كه عكينه مقامات
دولتي. احزاب و نمايندكان هر يك به
فراخور حال, مبتونند هر از گاهي,
بر ضد محتواي سیاسی, و پيامدهاي
وت مر وى اندي بدت ين
اقدامات مد وی رالد
در مجموع می توان موارد زیر را در این
خصوص معرفی نمود:
۱ -دولت به مثابهي اصل سیاست. مجري اعمال
حاکمیت, ناگزیز از اتباط با امورافتصادي, اجتماعي
و به ویژه هتري است.
۲ -هنر نیز در اشکال گوناگون vol اساسا در جوامع
امکان پروز, تعالي و ترقي بيدا ميكتد و از اين رو
ناگزیر ارتباط با سیاست است.
۴ -خاصیت هنر و سیاست تواماً تفوذ در عرصهي
افکار عمومي است.
-چنان که تاریخ نشان مي دهد هنر از جهت.
تأثیرگذاري موفعیت متاسب تري داشته است
۵ -به این معتا هنر امکان فردیت و استقلال بيشتري
دارد تا سیاست.
صفحه 13:
7 اک[
Si ls a در نسه دوم فین تم در
امینی ووو و sl و بازتاب أن در آثار كبفر و بسكن
A Sel Kola Go alls yas al
طباطبایی یزدی و وموو و ریگرد ساست-مخور در تارج نگری هتر اسلا
همکاران
نقش هنر مدرن و عوامل تاثیرگذار بر آن
پاکسرشت ۰ 1400
نقش گفتمان های سیاسی در شکل گیری هنر
كدت ۲ ۲ ۶ |1400 عمومی:مطالمه موردى نقاشي هاي دبوارى ده
همکاران 1360
هنرمندان نیمه دوم فرن بیستم اروبا به قدری در جنگ Se
شرفت تکوایزی بیماری ها و اواع معسلات مدرن, درگرر نود لد که
تلبت به قزل كر عمايل خافن به مدرله ى يرا عن يع انو جنك Gilg
دهم براى آنان در بى داققه اسست, تداشجد.
منايع و متون اصلي تاريخ هنر اسلامى عمدتاً منظر روايى سياسى را يراى
ارايت تين و مهتت هرفا در جراجه اسلامن و كال رس اعت ودر
ol sand بخش مهمی از میرات هنری تمدق اسلامی به حاشیه ally
ده اس
اميرسيونيسم, كوييسم» فوتوريسم,اكسيرسيوئيسم و سورتاليسم به
عنوان سبك هاى هترى تاثيرات بسيارى را بر هنر مدرن از خود بر جا مى
كذاشتند با مرورياجمالى بر اين سبك ها و ذكر تاثيرات آنها و هترمندان.
اثركذار ابن مكائب و بررسى و دلایل طهور و افول آنها پرداخته شده
تایح این بررسی تشان داد که چگونه گفتمان متزهسازی any 1360
تولیدکننده نوعی از هتر عمومی با تشانههای پایدازی ارزش هاء وحدت
بخشى سياسى و انسجام اغلاق جمعی را شکل داد.
صفحه 14:
7 اک[
نظریه سیاسی - وضعیت ريه سياسى به تعامل انتفادی بسیار با علوم سياسي
ae my وضعيت هنر aan امل انتقادى يسبار بيشترى با علوم و هبر
هنر حكومت: از «نقد فوكوبى» تا سياست فوگویی اين مقاله تمونههايى از جنين آزمایشهایی را که از تحقيقات اخير در
2011 مورد سياست كمكهاى اجتماعى در جتوب آقریقا به دست آمده است:
Som oa و در مورد جشماتدار توسعه «هثر دولت» تتيجة كير
Ferguson
صفحه 15:
۲ مدش ماو ۹۳۳۳ 7 ١
ب سیاس
اثیر گذار بر هنر
صفحه 16:
0 مزب کمونیست
” در کشورهایی که حکومت کمونیستی داشتهاند. مانند شوروی, چین؛ و
كوباء حنیب کمونیست تأثیرات قابل توجهی بر هنر داشتهاند.
” این حزبها اغلب سیاستهای فرهنگی را تحث کنترل خود قرار داده و
هنر را به عنوان ابنیار تبلیغاتی و ترویجی برای ایدئولوژی خود استفاده
کردهاند.
[) منبش نهضت مدرن
۲ این جنبش در قرن نوزدهم میلادی به وجود آمد و باعث انحراف از
سنتهای هنری قیلی شد.
هترمندان مدرن تلاش کردتد تا بیشترین احساسات و ایدههای خود را
به شکلهای خلاقانه و نوين بیان کنند. (۳0:۸60052013)
v
0 مزب لیبرال
حزب لیبرال و حزب کنسرواتور در ارویا دو جریان سیاسی مهم
هستند که تأثیرات گستردهای بر هنر و فرهنگ این قاره داشتهاند
اين دو جریان سیاسی از دیدگاهها و سیاستهای مختلفی به هنر و
فرهنگ نگاه میکنند که میتواند تأثیرات مختلفی در جوامع و صنایع
هنری داشته باشد.
حزب لیبرال معمولاً به ترویج آزادی بیان و ایدههای آزادی فکری
متعهد است, که اين موضوع میتواند به تنوع و خلاقیت در هنر و
فرهنگ منجر شود.
0 جنبش انتقادی
در دهههای اخیر, جنبش انتقادی به عنوان یک رویکرد هنری و ادبی
برای مخالفت با نظامها و قدرتهای سیاسی برجسته شده است.
این جنبش هنری بهطور گستردهای در دهههای اخیر به ویه از دهه
0 میلادی به بعد, به عنوان یک رویکرد هنری و فرهنگی برای
مخالفت با نظامها و قدرتهای سیاسی برچسته شده است.
صفحه 17:
3 =.= +
() جنبش حقوق مدنى در آمريكا
* لين جنيش باعث شد که هنرمندان آمریکایی مانند جیمز بالدوین و آندی
وارهول, با مسائل نژادی و اجتماعی در آمریکا بیشتر مواجه شوند.
آثار هنری متعددی در اين زمینه تولید شد که به شناخت و تأمل در
مسائل اجتماعی کمک کرد. (8۵9165.1986)
2
) اكسيرسيونيسم
۲ اكسيرسيونيسم به عنوان يك بديده هنرى تاريخى, جنبشى اصالتا
آلمانی است زیرا عمدتاً با هبر و ادبیات پیشرو و ضد طبیعت گرای
آلمان و اتیش سال های ۱۹۰۵ تا ۱۹۲۰ تشخص می یابد.
است یکی از ویژگی های مهم جنیش اکسپرسیونیستی , بیان و موثر
احساس و انديشه شخصی است. به تعبیری هنرمند اکسپرسیونیست
اثر هنری را حاصل یک ضرورت دروتی داند
() کوبیسم
آغاز جنیش کوییسم را می توان در سال ۱۹۰۷ یعنی که پیکاسو
(دوشیزگان آوینیون) را نقاشی کرد جست و چو نمود:
اما واژّه کوبیسم هنگامی عنوان یک جنیش هنری را یافت که گروهی
از نقاشان بدون حضور (پیکاسو و براک) در سال ۱۹۱۱ کارهای خود
را در سالن مستقل ها به نمایش در آوردند . و روزنامه ها آن را
نقاشان کوبیست نامیدند. (آرناسن, OPW
) سورئالیسم
۷ سورثالیسم مکتبی که به گفته مارسل لکنت توید تازه ای که به
وسیله حقایق پوج و ناجیز زندگی انسان را به سوی ناشناخته ها
هدایت خواهد کرد.
با اهمیت ترین جریان هنری سال های جنگ جهانی دوم و پیش از آن
case
% بطور کلی هدف سورثالیست ها لین بود که هنر را چونان وسیله ای
برای مقابله با شیوه های منظم و مقید تمدن یکار گيرند. (رید ۱۳۵۲,
v
صفحه 18:
-
) آوانکارد
V «آوانگارد» برای اولین بار در قرن نوزدهم از سوی آنری سن سیمون
در توصیف هنرمندانی استفاده شد که فراتر از زمان خود بودند
هنر آوانگارد به هنری اطلاق میشود که عرفها و هنجارهای سنتی را
در هم میشکند و تگاهی نو و تازه به مفهوم هنر دارد.
2
” جهان بيني حاکم بر انديشة انسان مارکسیست مبتني بر ماثریالیسم
است.
۷ در ايدايئولوژي, توجیه تاريغ و حرکت آن بر اساس جبر اقتصادي
است و تاريخ فعاليتهاي سياسي و اقتصادي تاریخ مبارزات طيفاني
است و ابزارهاي تولید سازندة تاریخ و شعور انسان است.
[) انقلاب اسلامی
” هنر و ادبیات بخشی مهم و تاثیر گذار بر تحولات اجتماعی و سیاسی
در جهان است و انقلابهای بزرگ جهان به طور معمول وام گیرنده
از آثار و سیکهای هنری هستند.
اما بر خلاف این اتفاق. انقلاب اسلامی ایران را باید تاثیر گذار بر
شکوفایی و اعتلای هنر در ايران و جهان دانست(مریدی,1397).
CQ خاشیسم
* اندلولزگهایعکب: فا مسج جوز آذمن زا« قجرت» :راید
۲ جنیش فاشیسم تاثیر بسیار زیادی بر هنر داشته است. این تاثیرات
به دلایل مختلفی مانتد تغییر در فرهنگ و ارزشهاء تحت فشار
گذاشتن هنرمندان برای تطبیق با ایدئولوژی فاشیسنی, و نغییرات
سیاسی و اجتماعی که به وجود آمد. برمیگردد.
صفحه 19:
[) تملیل آثار هنری با مضمون سیاسی
تحلیل آثار هنری با مضمون سیاسی یک فرآیند جذاب و پیچیده است که نیازمند دیدگاههای ژرف, شناخت فرهنگ و تاريخ, و تجریه در زمینه هنر و
سیاست است. آثار هنری با مضمون سیاسی میتوانند به شیوههای مختلفی تفسیر شوند و میتوانندتأثیرات گستردهای در جوامع داشته باشند
در زیر چند مرحله کلی برای تحلیل آثار هنری با مضمون سیاسی ذکر شده است:
شناسایی مضمون سیاسی
بررسی زمینه تاریخی و اجتماعی
توجه به ایدئولوژی هنرمند
مقایسه با زمینه سیاسی موجود
تحلیل تأثیرات
در تهایت, تحلیل آثار هنری با مضمون سیاسی نیازمند دیدگاههای ژرف, تحلیل کامل عناصر هنری, و درک دقیق از زمینه تاریخی و اجتماعی آثار است
تا به نتایج قابل قبولی برسیم.
۵ ۱
صفحه 20:
اثر "دانههای آفتابگردان"(شکل2) آی ویو شامل 100
میلیون سرامیک است که بیانگر رنگ, اندازه و شکل
موجود در طبیعت است.
بعد از ساختهشدن این اثر "آی ویو" آن را درجایی نصب
کرد که همه میتوانستند از روی آن گذر کنند.
این اثر داستان چین, بیانگر اعتراض سمبلیک به تولیدات
انبوه در چین. مشکلات اقتصادی, وضعیت بد و شکنندة
کارگران و مشکلات . فرهنگی موجود
(Breebody.2021) cus!
شکل2. دانههای آفتابگردان
Jblog.arthibition.net/fa/posts/{-s-pin-dlad
صفحه 21:
% در آگوست 1914 در آغاز جنگ جهانی اول, لژه.
تعاس فرانتتوی"برایخدعت:سرباری بت چنهة:اعرام
شد. او در طول مدت حضورش در جنگ, اتودهای
زیادی جمعآوری کرد که بعدها به نقاشی تبدیل شدند.
تابلو سربازان ورق باز در دوران نقاهت او پس از
حمله گاز سمی در پاریس ایجاد شد.
۲ در این تابلو(شکل 3), سربازان مردمی از گوشت و
خون نبستند. بلکه بیشتر شبیه رباتها هستند. با
اشکال هندسی محکم و بازوهایشان مانند لولههای
فولادی, عناصری تکرارشونده و یادآور ماشین جنگ
هستند ((Freebody.2021
<
شکل3. سربازان ورق باز اثر لژر
[www-flickr.com/photos/]
۳5555۳۳555۳۳5۲55
صفحه 22:
کارهای بنکسی جهتگیریهای مشخص سیاسی و
اجتماعی دارد.
درونمایه بسیاری از کارهای او را مفاهیم ضد جنگ,
ضدسرمایهداری. ضد فاشیسم. ضد امپریالیسم,
آنارشیسم. نهیلیسم و اگزیستانسیالیسم تشکیل
به علاوه او برخی خصوصیات انسانی را نیز به نقد
میکشد.
پنکسی که همواره دیدگاههای سیاسیش را در
لفافهای از طنز بیان میکند میگوید: «گاهی وضع
موجود جهان آنقدر حالم را بد میکند که نمیتوانم
بقیه پای سییم ((Booth.2001 «pj Ly
شکل4. دیوارنگازه ای از بتکسی در ولز به نام
abl Suz 2&9) |. Season's Greetings
en.wikipedia.org)
صفحه 23:
[) مردی در چهارراه
2
مردی در چهارراه (1933) نقاشی دیواری توسط
نقاش مکزیکی دیگو ریورا بود(شکل5)
این دیوارنگاره که در ابتدا قرار بود در للبی ساختمان
۸ در مرکز راکتلر در شهر نیویورک نصب شود,
جنبه هایی از فرهنگ اجتماعی و علمی معاصر را
نشان می داد.
روش نقاشی و همچنین طول عمر این نقاشی دیواری
خود بحث و جدل قابل توجهی را افزایش داد زیرا
ریورا تصاویری از لنين و مضامین ره اول ماه مه
روسیه شوروی بر روی آن. علیرغم اعتراض
نوازندگان, نلسون راکفلر دستور تخریب هنر سیاسی
را قبل از اتمام آن داد
فقط چند عکس سیاه و سفید از نقاشی های تکمیل
شده وجود دارد که توسط هنرمند عکاسی شده
شکل5. دیگو رورا - مردی در چهارراه
(en.wikipedia.org)
صفحه 24:
اين تصویر "اروبا پس از باران"(شکل6) اثر ماکس
ارنست, که در دورهای حساس از تاريخ اروبا خلق
شده است, میتواند تحلیل سیاسی گستردهای داشته
باشد
از دید سیاسی, ممکن است به موارد زیر اشاره کند
نمادگرایی چشمانداز پس از جنگ: این تصویر
میتواند یک چشمانداز از اروپا پس از پایان جنگ
جهانی دوم باشد.
وضعیت جامعه و انسانها: اين تصویر ممکن است
نشان دهنده وضعیت معیشتی و انسانی در اروبا پس
از جنگ باشد.
نقد سیاسی و اجتماع: اين تصویر ممکن است یک نقد
سیاسی به رهبران و حکومتهایی که باعث جنگ و
ویرانی شدند, یا یه انتقاد از تصمیمگیریهای سیاسی
و اقتصادی اين دوره بپردازد
ely صلح و توسعه: در مقایل, این تصویر ممکن است
یک پیام صلح و توسعه برای آینده ارائه دهد.
شکل6. ماکس ارنست - اروپا پس از باران
en.wikipedia.org)
صفحه 25:
۲" کشتار در کره یک نقاشی اکسپرسیوتیستی
است(شکل7) که در 18 ژانویه 1951 توسط پابلو
پیکاسو تکمیل شد
۲ سومین نقاشی ضد جنگ پیکاسو پس از گرنیکا و
خانه چارنل, کشتار صحنه ای از فتل عام گروهی از
زنان و کودکان برهنه توسط جوخه تیراندازی را به
تصوير می کشد. ۲
۲ این به عنوان محکومیت مداخله آمریکا در جنگ کره
در نظر گرفته شده است.
ol نقاشی در موزه پیکاسو پاریس به نمایش
اشته شد.
شکل7. پابلو پیکاسو - قتل عام در کره
http://www.aartnet.com/magazineus
Pe es Er er ores) مه
صفحه 26:
[) مشکلی که همه ما با هم زندگی می کنیم
۷ مشکلی که همه ما یا آن زندگی می کنیم(شکل8) یک
نقاشی در سال 1964 از نورمن راکول است که
تصویری نمادین از جنیش حقوق مدنی در ایالات
متحده محسوب می شود.
روبی بریجز, دختر شش ساله آفریقایی-آمریکایی را
در راه رفتن به مدرسه ابتدایی ویلیام فرانتز, یک
مدرسه دولتی کاملا سفیدپوست, در 14 نوامير
0 در جریان بحران تبعیض نژادی مدارس
نیواورلثان به تصویر می کشد
به دليل تهديد به خشونت عليه او او توسط چهار
معاون مارشال ايالات متحده اسکورت می شود.
نقاشی نورمن راکول در پرداختن به نژادپیستی در
ایالات متحده و همچنین جهانی بودن کسانی که تحت
تأثیر شیاشتهای مخرب قرار میگییند. ذرست
oul شکل8. نورمن راکول - مشکلی که همه ما با هم زندگی
(en.wikipedia.org)
صفحه 27:
[) پوستر در تبلیغات سر
” اولین پوسترهای سازمان تلگراف در مسکو منتشر
گردید(شکل9). فکر تاسیس چنین نهادی توسط
ميخائيل جرمنيخ و یکی دیگر از همکاران روزنامه نگار
او مطرح شده بود.
امشتی نورتیرگ از هنرمندانی نود که در دوران
بلشویکی نقش قابل توجهی در تهیه پوسترهای
ویترینی داشت. او در سال ۱۹۲۰م به مسکو آمد و در
روژنام» پراودا کار کزد. .ضمن. همکاری. با
مایاکوفسکی در پروژه پوسترهای ویترینی سازمان
تلگراف به ندریس تاريخ هنر غرب پرداخت. در
سالهای ۱۹۲۷ ۲۹٩۱م. از جاتب آناتولی لوناچارسکی
کمیسر .آموزش مامور به انجام سخنرانی درباره
هترهای جدید شوروی در پاریس شد. در سال ۱۹۳۲م
به تاسیس اتحادیه منطقه ای هنرمندان شوروی
مسکو کمک کرد. وی در دوران جنگ جهانی دوم نیز
به کشیدن نقاشی هایی ضد جنگ پرداخت.
شکل9. پوسترهای ننازمان تلگراف روسیه ۲۰٩۱م.
(خاورى نزاد.1394)
صفحه 28:
0
۲ طرح پنج ساله اول حجم عطیصی از تبلیغات سیاسی
به شدت کنترل شده به وجود آورد.
پوسترهای پرسر و صدا در همه جا در کارخانه ها
مزارع و فضاهای عمومی در تعداد و تنوع فراوان
بدار مى شد؛ كوبى كشور در معرض حمله بود.
پوسترهایی که در اين دوره طراحی میشود بیشتر بر
جنبه صنعتی در شوروی تمرکز کرده و کارخانه و کاز
صنعتی به عنوان موضوعات رایج به جشم مى خورند.
طرح پنح ساله ول به طور شدیدی پوسترها را با خود
v
همراه کرد و از آنها بای تبلیغ و ترویج خود بهره
كرفت
شكل10. درود هاي مشتاقانه از طرف مبدع ادبيات
پرولتاربایی, گوستاف کلوتسیس 1932
(خاورى نزاد.1394)
صفحه 29:
() پوستر در تبلیغات سیاسی شوروی
۲ پس از این دوره تند و قهرمان گرایلنه اعلام شد طرح
دوم ديات بنج سال به زودى آغاز مى : 1۱۷۳
در واقع اين طرح را براى رفع نواقص و كاستى هاى
طرح اول به ویژه در رابطه با حمل و تقل اجرا کردند
اما تمام این موارد به زودی با تحولات جدیدی که در
فضای بین المللی در پیش يود به باد فراموشى
سپرده می شد.
طرح بنج ساله دوم استالین به سبب نیاز به مسلح
3
HV :
کردن کشور و ارتش در مقابله با تهاجم نازی های ۲ 3 ad) TP
آلمانی متوقف شد.
شكل11. طرح بنج ساله براى زغال سنك را چهار ساله تمام کنیم و ستراجوف ۱۹۳۱م. طرح بنج
ساله را نه در پنج سال بلکه چهار سالهتمام کنی. یکلای چوموف و بوری مرکولوف 1۹۳۰م)
پیروی طرح پنج ساله حمله ای به سرمایه داي است آن ,چیوچینسکی, ۱۹۴۱م.( ‘sss
نزاد.1394)
صفحه 30:
8 دای = ۳
0 پوستر در تبلیغات سیاسی شوروی POAMHA-MATb
” با شروع عمليات بارباروسا توسط آلمان ها در زوئن 6 !3018281
1 اتحاد جماهیر شوروی وارد جنگ جهانی دوم
ظاهرا داستان بشت اين بوستر اين است كه همسر
این هنرمند. ایراکلی تویدزه, یا فریاد "جنگ" با شنیدن
خبر از رادیو به استودیوی او دوید.
ایراکلی از او خواست که حرکت خود را متوقف کند,
و وضعیت او همان چیزی است که در پوستر دیده می
شود. اگرچه ظاهر زیبای او ظاهراً برای پوستر بسیار
کمرنگ شده است.
این در واقع در مراحل اولیه حمله آلمان منتشر شد
و در تصاویر شوروی نمادین شد(شکل12).
v
شکل12. سرزمین مادری تو را ایراکلی تویدزه می خواند 1941
https://worldwarera.com/))
صفحه 31:
” عبارت "ما را نجات بده" (شکل13)نیز به معنای
تمایل و امید یه کمک و پشتیبانی از سوی ارتش سرخ
برای نجات از بحرانات و تهدیدات جنگ جهانی دوم
است.
این توشتر ه تلها یک ابزار تبلیغاتی و تشویقی:برای
ترویج ایدههای ارتش سرخ بود, بلکه به عنوان یک
نماد از ایمان و امید به پیروزی در مواجهه با نازیها و
محور متفقین نیز معرفی شد.
این پوستر نشاندهنده پاییندی مردم شوروی به
مبارزه با دشمنان جنگی بود و برای افزایش انگیزه و
اعتماد به نیروهای تظامی شوروی مورد استفاده قراز
گرفت.
شکل13. ارتش سرخ ما را نجات بده,ویکتور کورتسکی,۱۹۴۲
en.wikipedia.org))
صفحه 32:
جتبش های اثر گذار بر مدرنیسم از اهمیت خاصی برخوردارند یکی از تجلیات عمده مدرنیسم یعنی
امپرسیوتیسم به شیوه ای از هنر اشاره داشت كه پایه اش تاثرات بصری گذرای هنرمند بود
امپرسپونیسم معمولاً به عنوان يك جنبش هنرى مرتبط با صلح و آرامش در دوران پساجنگ جهانس اول در
نظر گرفته میشود
OMe خویش مرو
57
جتبش فوتوريستى و أنديشه حاكم ب آن با توجيه و تابيد آينده و نفی گذشته خود را متمایز نمود و همه
هترمندان فوتوريستى دنياى جديد را موضوع كار خود قرار دادند و در اين دنياى جديدء شهر. مكانهاى
مسکونی, ماشين دوجرخه و ساير مظاهر تكنولوزى منيع الهام هنرمندان اين سبك فرار كرفت.
صفحه 33:
اکسپرسیونیسم به عنوان یکی
دیگر از سبکهای مهم نستی
شیوه ای در هر را دبال کرد که
dak آن,تراطقال عواطف و
احساسات درونی. هترمند به
جهان خارجی متجلی بود
1
|
شهرنشیتی, نگرشی بسیار مثبت
ere ren erin
۳
به رویدادهای سیاسی و اجتماعی
تقاشی مدرن. همچون سای
هترهای تجریدی, نقش مهمی دز
بازتاب مسائل سیاسی و
اجتماعی داشته است. این هتر در
طول تاریخ خود به عنوان یک
وسیله برای بیان ایدههاء
احساسات و نگرشهای فردی و
صفحه 34:
بسیاری از هترمندان مدرن نقاشی را به عنوان یک وسیله برای بیان انفادات اجتماعی و سیاسی مورد
استفاده قرار دادند. تارشان به عنوان یک زان بصری, انتقاداتی به مسائلی از جمله سرکوب سیاسی,
جنگ, نابرابری اجتماعی, آلودگی محیط زیست و غیره دارد.
بسیاری از نقاشان مدرن نقاشی را به عنوان یک وسیله برای انتفاد از نظامهای سیاسی مورد استفاده
فرار میدهند. آنارشان ممکن است به شکل انتفادی به رهبران. سیاستمداران. حکومتها و نظامهای
سیاسی اشاره کنند
صفحه 35:
ل) نتیمه گیری
7" هنر و سیاست دو مقولهای هستند که خصوصاً در دوران 7
مدرن ارتباط وسیعی با بکدیگر دارند. در دوران پیش از
مدرنیته, در قرون وسطای مسیحی و دوران اسلامی,
سیاست تا بدینحد درگیر هنر و فرهنگ نبوده است.
نکته مهم دیگر در تببین ارتباط میان دو نهاد «سیاست»
و «هنر» علاوه بر تفاوت سرشتی و ماهبتی, نوع ارتباط
این دو است که در طول ناریخ نیز بکسان نبوده است؛ در
برخی مواقع نهاد هنر به حاشیه رفته و در مواقع دیگر
همین نهاد. مرکز فرهنگ و حتی تمدن قرار میگیرد.
دو نهاد سياست و هنر كه در طول تاريخ همواره با هم
نسبتی سبال و متغیر داشتهاند هیچگاه نتوانستهاند
یکدیگر را نادیده بگیرند. به عبارت دیگر اين دو نهاد به هم
نیازمند هستند و این نبازمندی دوسویه, در عصر حاضر
دوچندان شده است.
جنبشهای فکری مرتبط با انقلابهای بزرگ سپاسی,
نظیر انقلاب فرانسه, انقلاب صنعتی, و جنبشهای
اجتماعی و فرهنگی دیگرء تأثیرات گستردهای بر هنر
مدرن داشتهاند.
با ظهور انقلابهای صنعتی و فرهنگی, تکنیکهای هنری
نیز دستخوش تغییرات شد. هنرمندان مدرن با استفاده از
تکنیکهای جدید و نوآورانه. سعی کردند تا تغیبرات و
نوآوریهای انقلابی را در آثار خود بازتاب دهند.
هنرمندان مدرن تلاش میکنند تا با جامعه و اجتماع
ارتباط برقرار کنند و به چالش کشیدن ایدهها و باورهای
رایچ کمک کنند.
صفحه 36:
فزلسفلی, محمدتقی, و میرخوشخو, سیده آمنه. (1396). هنر و سیاست, زمینه های تعامل و تقابل سیاست و هنر در پست مدرنیسم.
سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی, 4(47 (. 1043-1025
ال كست, ژان (1392) فلسفه هنر, ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی, نشیماهی, تهران
قزلسفلی, محمدتقی. (1382). هنر و سیاست. پژوهشنامه ي علوم انساني و اجتماعي / سال سوم / شماره نهم و دهم.
طباطبایی یزدی, ليلا. شايسته فر مهناز. و شريعتى, سارا. (1398). «تاريخ هنر» به مثابه «تاريخ سیاسی» نقدی بر رویکرد سیاست-محور در
aul نگاری هنر اسلامی. جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی), 1(11 ), 127-107
پاکسرشت: یداله و حسین آبادی, پرستو,1400,بررسی نقش هنر مدرن و عوامل تاثیرگذار بر آن,پنجمین کنفرانس بین المللی عمران,معماری
و مدیریت شهری.
آرناسن , ي . هد , تاريخ هنر نوين , ترجمه محمد تقي فرامرزي , تهران , 1367ش.
نيجه فریدریش ویلهلم (1352) چنین گفت زرتشت ترجمه داریوش آشوری تهران آگه
مریدی,محمدرضا.1397. گفتمانهای فرهنگی و جریانهای هنری ایران: کندوکاوی در جامعهشناسی نقاشی ایران معاصر. ناشر: کتاب
آبان,چاپ اول.
خاوری نژاد.سعید.1394. کناب هنر و القای ایدئولوژی.اننشارات دنبای اقتصاد
صمدي رازليقي, معصومه.مریدی محمدرضا. گودرزیروری,پریناز.(1400). نقش گفتمان های سیاسی در شکل گیری هتر عمومی:مطالعه موردی
نقاشی های دیواری ده 1360. نشریه رهپویه هنر/هنرهای تجسمی دوره 4,شماره3.
صفحه 37:
Kelly, ظ )2006(۰ Political theory-the state of the art. Politics, 26(1), 47-53.
Ferguson, J. (2011). Toward a left art of government: From ‘Foucauldian critique’to Foucauldian politics. History
of the Human Sciences, 24(4), 61-68.
Porteous, C. (2013). The new eco-architecture: alternatives from the modern movement. Taylor & Francis
Booth, R. R. (2011). " Speak Softly but Carry a Big Can of Paint"-Banksy, Wall and Piece: Street Art as Radical
Political Activism.
Freebody, K., & Finneran, M. (2021). Critical themes in drama: Social, cultural and political analysis. Routledge.
Eagles, C. W. (Ed.). (1986). The civil rights movement in America: essays. Univ. Press of Mississippi.
صفحه 38:
ل ااه
متشكرم ...