کامپیوتر و IT و اینترنت

آموزش نرم افزار پویانمایی بلندر Blender بخش اول

صفحه 1:
9۳ رابط كاربرى و 9 ۱ Are reer Pen ‏بلندر‎

صفحه 2:
NN TT الا اللا لال ‎eat‏ 7 © اين فصل به شما كمك مىكند تا نجوه كاركرد رابط اسب | Cece a ee و ويزكىهاى اصلى ناوبرى بلندر را درك (الا) كاربرى ی با 1 ‎any‏ پیب ۳ ‎res‏ عسل باندر روشی متعایر برای استفاده از پنجر‌ها و منوها سوسس ل ار را ار و ‎Se‏ 1 3 to ‏ل 210 تس‎ = roves 4 بود ب سر 9 tims ‏الس‎ ‎۳ ۳

صفحه 3:
دانلود و نصب بلندر ۰ .بروید ۵16006۲.0۲9 به وب‌سایت رسمی نب یاراد ریا ی ی » سیسم عامل حور را ساب کنید (ویدون مک .لينوكس) © ا ال 2 ا 02 ات 0

صفحه 4:
6 20 20 ‏ال 0 ا‎ cea ed 0007 0 نسخه پرتابل به شما امکان می‌دهد بلندر را روی فلش ‎ore‏ یر را 1۳ bce eres teres Peal Pee rey NS I Fe) .بررسى كنيد

صفحه 5:
PC) EUS en ee) Be) Poe eet) utton Mouse 3B Perc Heme Cpe ag tien) ACSC CCRC S16C Se ‏.بعدی دارند‎ yuge Laws 205» pissls (Middle Mouse Button) « ‏.بسیار ضروری است‎ ‏.چرخ اسکرول برای زوم و پیمایش منوها مقید است‎ » » در صورت نداشتن, مىتوان از شبيهسازى استفاده كرد, اما توصيه ‎(Emulate) als L Alt‏ «نمی‌شود

صفحه 6:
(۱۱۷۳۱۳۵۵) سخت‌افزار: صفحه کلید عددی .بخش ماشین‌حساب مانند در سمت راست کیبورد برای تفییر سریع زاویه دید دوربین بسیار کاربردی 00 is Ars Ab ren, » در تنظيمات 30م0ثالاا 6غ3الااع مىتوائيد از كزينه ‎Fea‏ 521111000

صفحه 7:
‎(CPU)‏ سخت‌افزار: پردازنده ‎el @ & ‏لا© نقش ۳۹3 سازگاری پلندر برای اکثر محاسبات خود هر چه صحنه پیچیده‌تر باشد, به ‎300١‏ ‏«استفاده می‌کند لا8) از پردازنده قدرتمندتری نیاز دارید می‌تواند بلندر را اجرا کند, اما ‎cg eorevene‏ 520 5 ‎re

صفحه 8:
(14810) سختافزار: حافظه رم اهميت رم بلندر از رم برای ذخیره صحنه قبل از رندر استفاده ‎See RA ese Nec‏ ‎phity L eyLIES A tor aposi py ©‏ Reel SLs ‏ل ا‎ sci ال را ری

صفحه 9:
([6۳۱) سخت‌افزار: کارت گرافیک رندرینگ سریع‌تر ‎TON MOET CECT)‏ [70 ا 7 ‎Pere‏ ‏كرافك بسیار مهم است زر سا رد ار ۱ Jl ili, CUDA (isl, Nvidia) L OpenCL « .ضرورى ‎AMD) cul‏ براى) * درایورهای کارت گرافیک خود را هميشه به‌روز نگه 20

صفحه 10:
I ۳ ‎ls les‏ رابط کاربری ‎on en)‏ ما دق دس 6 6 ما مر سا ی ب ‏در اولین نگاه, رابط کاربری بلندر ممکن است پیچیده هر بر ‎Cece a ee ‏سوه اج‎ oy ‏0 پیب ۳ ‏عسل ‏شامل توار بالاء نوار وضعیت, و نواحی مختلف —— را را یی 1 ‎prirene reyes evs Pr‏ 1 سس ‎se‏ ‎ore ‏ار‎ ‎pens ‎— ‎Keel ‎atoll ‎Soo ‏لمعه تام‎ ‏تس ‎ ‎

صفحه 11:
‎(Splash Screen)‏ صفحه خو شآمدكويى ‎000 ‏ل ل ال‎ Seen [pyres ‏ل‎ nc Coy ‏دهد‎ ‎1 cae verte ‏ا‎ ‏۰(توصیه نمی‌شود) ‎ ‏برای بستن آن, کافیست در هر جای دیگری کلیک سس سوام

صفحه 12:
لت حت انها ۱ ۱ 7 (all Edit, ...) cuwl. ‏در اینجا (۱۵6۲5 ۷۱۵۷) و لایه‌ها (56606) و کنترل‌های صحنه (۷۷۵۲۸5۵665) همچنین تب‌های فضای کاری‎ ‏.قرار دارند‎

صفحه 13:
ار ۱ .نوار افقی در پایین‌ترین بخش رابط کاربری 1 ‎Eee yy | er ee eee‏ » تمايش دهنده آمار صحنه (تعداد ورتكسها و ...) 1 Pra Peare) Fee BY ee

صفحه 14:
fees ‏سپ رپ‎ ea CBU Serres CoE) .طراحی شده است هه 4 5 ها ‎ery ۳‏ ۳ ‎e CY‏ ا ‎Pern Sere HR‏ 1[ در هر ناحیه می‌توان یک ویرایشگر خاص (مانند .هم تداخل ندارند .نماق سه بعدى يا تايملإين) را نمايش داد

صفحه 15:
تغيير اندازه نواحى ۰ .ماوس را روی مرز بین دو ناحیه ببرید 1 ا ‎PR eres‏ ‎(prance et ener es ee vers sell)‏ 00

صفحه 16:
rr fe ۳ ‏وتات‎ سر 2 Se ‏سیم‎ nee ed ‏لي‎ es ال سل لت جح ۳۹ Ses S - ‏ی‎ eS es rons “a ae ‏كت‎ on ‏سس‎ - 0 eae ۱ oe ‎ers‏ = رح مم تس 5 ‎ ‏ار 00 .كنيد و ‎Pt)‏ ‏ختمانند ود

صفحه 17:
2 ‎NLT]‏ جابجايى ‎PC aCe ar ered yey ves reer orcs ey ccs ‏.ديكر بكشيد تا جای آنها عوض شود‎ ‎uw (Duplicate) ‏را نكه داريد و از كوشه بكشيد تا ناحيه 5011 كليد ‏.در يك ينجره جديد باز شود

صفحه 18:
ایا تا 21 :برای تمرکز روی یک ناحیه خاص .ماوس را روی ناحیه مورد نظر ببرید ‎Dam‏ ل ل ا ل ‎More‏ ا ‎YES Sree no aC‏ ‎ols Ctrl + Alt + Space |, sjl5 Ll pla «‏ .مخفی می‌کند (حالت تمام صفحه واقعی)

صفحه 19:
انواع ويرايشكرها ‎١‏ ۳ ‏سرا‎ 5-١ ‎abbeytiics «‏ ۱۸۵ ۰ تکهیچدقل(۱۱006) وبرلیشگر نود :۲0160۲ 5۳306۳ ‎DTT Tree een nen OSM IPA 2. 8 = aS

صفحه 20:
انواع ویرایشگرها ۲ ‎mary‏ ل ا 0 رباكت 0-7 ور ‎ee eres) Oya eS. SS oct ٠.‏ رو تزا ‎٠.‏ :تسيهايوهاقيقمنحنيها ولنيميشن:501807 وت ‎Text ‏ا‎ 7

صفحه 21:
رت ت0۳ :شامل تب‌های مختلف برای گروه‌بندی تنظیمات است 5 500015 ‎a‏ 6 ال 0 ‎٠‏ (5ع)عممه عع زط0) ويزكىهاى شىء در

صفحه 22:
1 Bt herd ‏مانند‎ Modeling, Sculpting, UV Editing, Shading, ‏ييا‎ loa otto Breuer e rey) Pome) emp ee ater lev RCs] ORC CO pte Eee ee) .دهيد

صفحه 23:
تنظيمات فضاى كارى ا 00 ‎Pere‏ ا 930 وكننوانيد تنظيمات خاص هر 6]6165م8]0 در ينل ‎Seer om‏ اا اننا FON EP ‏ل‎ POCO FS

صفحه 24:
منوها و ياباورها رابط كاربرى يويا 0 ‏ل ا‎ or) fel raea erry ‏.می‌شوند‎ ا 100 .انتخاب یا دور شدن ماوس, پنهان می‌شوند

صفحه 25:
۳ (Panels) .اطلاعات را در بلوک‌هایی با عنوان دسته‌بندی می‌کنند ‎Corres ee Ree Re Create See a‏ ‎٠‏ يععره#هناترتيب آنها را با كشيدن و رها كردن تغيير ا ‎Be coy‏ ا ا ا الت 50007

صفحه 26:
۱۱۱ (Pie Menus) منوهای شعاعی که با کلیدهای میانبر ظاهر می‌شوند (dis Z sl» Shading). usSlas alasl> a (Muscle Memory) SoS SS ۳ ۱۱ EI Pen eM grew ACS ie ‏.حركت دهيد و كليد را رها كنيد‎ 0 Te elie Seer is Lec

صفحه 27:
tx} Siu aw Slo (3D 0 Viewport) اینجا جایی است که جادو اتفاق 5056 بر را از را را ار ۱ ‎foes‏ © © د

صفحه 28:
اجزاى نمای سه بعدی ۱ ۰ .نوار ابزار بالاشامل‌منوها و تنظیمانن مایش:۲۱۵۵06۲ ۰ ... ابزارهایس من چیی رایلنتخاب‌حرکت‌چرخشو :(۲) 1۲00۱0۵۲ ا ا 0 ۱

صفحه 29:
Y sau aw Slo ‏اجزاى‎ ۰ .دلیره قرمز و سفید ب راعت عیین‌محل‌لیجاد اشیاء :0۷۲5۵۲ 30 ‎Cun ١‏ و ‎fer Tite eM 111) ere ee ee Seve, ee Gere PD 0 Syio © ‏.موهد

صفحه 30:
(۵9۵۳5) نواحی ویرایشگر .هر ويرايشكر را را © .مخفمآشکار مشود ۲ با کلید :۲00۱93۲ ۰ .مخفآشکار مشود اا با کلید :510602۲ ۰ .مقواند در بالایا پایین‌قرار گیرد :۲۱۵۵06۲

صفحه 31:
Py = aed ee Ct 5 = Cee res Re od Sees aes ۳ ‏سس وا‎ Co 2 ‏اليد‎ = 13138 1 0 5 be 0-0 ‏هه‎ تا :است نمايش ‎ol Glas! (Object/Edit Mode), jin! oleae (Snapping), wjuly sll 5 sage iS‏ (Wireframe, Solid, Rendered).

صفحه 32:
co لیس کلیک‌وسط موس+ 5۳1 0ك ou ‏مع«‎ Orbit are er mer) ae ‏ا‎ Q 2 چرخ اسکرول NEC

صفحه 33:
prt] COPE ORIEL FW Brees © يدن © © 6 8 ‎0-LL) 7 dul) 3.‏ ا ال اانا .تغيير بينيرسيكتيو و اورتوكرافيك:5 2830دالاا .دید 00 لل اانا ‏.زوم ل ‎Pe‏ ‎112 ‏ا ا ل ل‎ rene) ۳

صفحه 34:
انتخاب اشياء Selection Tools betes eee ۳ ۱ 0 10 aerye ie 8 In Blender 000-06 | Paver Ove eee eipes i Can (-K0).){ carer ay .(نارنجى روشنتر)

صفحه 35:
Lasso Select Circle Select (C) Box Select (B) 51100 ‏ت ار ار .انتخاب با قلم‌مو دایره‌ای‎ ‏.فرم دلخوله‎ SES) In Blender ‏جه‎ 2 77500 +

صفحه 36:
aw »SiLis (3D Cursor) بعدی کاربردها » ین محل ایجاد اشیاء جدید ۱ ‎1c ae areery 0s A: oad‏ ۱77۱ 0200 ae wel er re Oreste

صفحه 37:
Sp ylS wLulais (User Preferences) Sgio jl Edit > Preferences cu! ww iw> Lbs. Interfaceiyl syvlic ue i. Bu Here Ont ‏ا‎ ١ ۰ .شبیه‌سازعموسو کببورد :۱0۵۷۵۴ ۱ ‏رز‎ GPU 4 RAM. « » .مديريدافزوندها :200-05

صفحه 38:
E94.» JLLs (Startup File) Cea PH sone رح ‎ee el:‏ | ‎ane 9 8 1‏ irae eevee ape a eco tes a years fee bany Patent aera vcd .شود ‎Startup‏ ۱ ی Pim 2 ot 5-3-7 ‏سس‎ سم و وا ی وا سس و 5-7 تس

صفحه 39:
نت پاسخ؟

صفحه 40:
Image Sources Pree ‏ا‎ an be per ere eee eae ee} , 0000007 oa تشن و سس سر 0100 crore Ea 0 ۱ hee cee eee Le) eee eee ee} Dee ee a ee ae ee eee] | eS ee ee et ace) Source: docs blender.org

صفحه 41:
Image Sources ۱ 2 ‏ا‎ ‎1 ‏ا‎ rt eee eed 0101000 0 0 0 000000211 1 1 Oe er) ‏وامع معام یو :ماو‎ ee gr A eee ee Ce a CO Luo ee eeu cnec et cam ۱ ee ee Lad ۲ 552 3

مبانی بلندر رابط کاربری و شروع کار راهنمای جامع برای یادگیری محیط نرم‌افزار بلندر آشنایی با رابط کاربری این فصل به شما کمک می‌کند تا نحوه کارکرد رابط و ویژگی‌های اصلی ناوبری بلندر را درک ) (UIکاربری .کنید بلندر روشی متمایز برای استفاده از پنجره‌ها و منوها دارد ،بنابراین ممکن است الزم باشد دیدگاه خود را کمی تغییر دهید ،اما نگران نباشید؛ لذت‌بخش خواهد !بود دانلود و نصب بلندر • .بروید blender.orgبه وب‌سایت رسمی • .روی لینک دانلود در صفحه اصلی کلیک کنید • سیستم عامل خود را انتخاب کنید (ویندوز ،مک، .لینوکس) • .نسخه مناسب ( ۳۲بیت یا ۶۴بیت) را انتخاب نمایید نسخه نصبی یا پرتابل انتخاب نوع نصب یا نسخه ) (Installerشما می‌توانید بین نسخه نصبی .یکی را انتخاب کنید ) (Portableپرتابل نسخه پرتابل به شما امکان می‌دهد بلندر را روی فلش .مموری کپی کرده و در هر جایی استفاده کنید قبل از دانلود ،حتما ً نیازمندی‌های سخت‌افزاری را .بررسی کنید سخت‌افزار :موس سه دکمه‌ای نرم‌افزارهای سه بعدی نیاز به پیمایش در یک دنیای سه .بعدی دارند • ) (Middle Mouse Buttonداشتم دکمه وسط موس .بسیار ضروری است • .چرخ اسکرول برای زوم و پیمایش منوها مفید است • در صورت نداشتن ،می‌توان از شبیه‌سازی استفاده کرد ،اما توصیه Altبا کلید )(Emulate .نمی‌شود ) (NumPadسخت‌افزار :صفحه کلید عددی .بخش ماشین‌حساب مانند در سمت راست کیبورد • برای تغییر سریع زاویه دید دوربین بسیار کاربردی • .استآن هم می‌توان کار کرد ،اما سرعت عمل را بدون .بسیار باال می‌برد • در تنظیمات Emulate Numpadمی‌توانید از گزینه .استفاده کنید تا اعداد باالی حروف جایگزین شوند ) (CPUسخت‌افزار :پردازنده CPUنقش عملکرد سازگاری بلندر برای اکثر محاسبات خود هر چه صحنه پیچیده‌تر باشد ،به تقریبا ً هر کامپیوتر امروزی .استفاده می‌کند CPUاز پردازنده قدرتمندتری نیاز دارید می‌تواند بلندر را اجرا کند ،اما .تا سرعت کاهش نیابد قدرت بیشتر برابر با عملکرد .بهتر است ) (RAMسخت‌افزار :حافظه رم اهمیت رم بلندر از رم برای ذخیره صحنه قبل از رندر استفاده .می‌کند • حداقل رم پیشنهادی ۴ :گیگابایت • رم توصیه شده ۸ :گیگابایت یا بیشتر • اگر صحنه شما بزرگتر از حافظه رم باشد ،ممکن .است نتوانید آن را رندر کنید ) (GPUسخت‌افزار :کارت گرافیک رندرینگ سریع‌تر رندر بگیرید ،کارت Cyclesاگر قصد دارید با موتور .گرافیک بسیار مهم است • ‌ک}}ند CPUم}عموال ً ب}}}سیار س}}ری}ع}‌ت}}}ر از GPU .عملم}ی • OpenCLیا ) Nvidiaبرای( CUDAپشتیبانی از .ضروری است ) AMDبرای( • درایورهای کارت گرافیک خود را همیشه به‌روز نگه .دارید نمای کلی رابط کاربری در اولین نگاه ،رابط کاربری بلندر ممکن است پیچیده .به نظر برسد این رابط از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که شامل نوار باال ،نوار وضعیت ،و نواحی مختلف .ویرایشگرها می‌شود در اسالیدهای بعدی به بررسی جزئیات هر بخش .می‌پردازیم ) (Splash Screenصفحه خوش‌آمدگویی • .در مرکز صفحه هنگام باز کردن بلندر ظاهر می‌شود • امکان ایجاد فایل جدید یا باز کردن فایل‌های اخیر را .می‌دهد • می‌توانید تنظیمات نسخه قبلی را بارگذاری کنید (.توصیه نمی‌شود) • برای بستن آن ،کافیست در هر جای دیگری کلیک .کنید ) (Top Barنوار باال (File,نوار افقی در باالی رابط کاربری که شامل منوی اصلی .است )Edit, ... در اینجا ) (View Layersو الیه‌ها ) (Sceneو کنترل‌های صحنه ) (Workspacesهمچنین تب‌های فضای کاری .قرار دارند ) (Status Barنوار وضعیت .نوار افقی در پایین‌ترین بخش رابط کاربری • اطالعات مربوط به ابزار یا عمل جاری را نمایش • .می‌دهد .کلیدهای میانبر فعال را نشان می‌دهد • نمایش دهنده آمار صحنه (تعداد ورتکس‌ها و )... • .است عنوان نوار پیشرفت هنگام رندر یا محاسبات عمل به .می‌کند نواحی و ویرایشگرها )" (Editorsو "ویرایشگرها )" (Areasرابط کاربری بلندر بر اساس مفاهیم "نواحی .طراحی شده است نواحی ویرایشگرها صفحه به بخش‌های مستطیلی تقسیم می‌شود که با در هر ناحیه می‌توان یک ویرایشگر خاص (مانند .هم تداخل ندارند .نمای سه بعدی یا تایم‌الین) را نمایش داد تغییر اندازه نواحی • .ماوس را روی مرز بین دو ناحیه ببرید • .نشانگر ماوس به یک فلش دو سر تبدیل می‌شود • .کلیک کنید و بکشید تا اندازه ناحیه تغییر کند • این کار به شما اجازه می‌دهد فضای کاری را .شخصی‌سازی کنید تقسیم و ادغام نواحی ) (Splitروی گوشه گرد ناحیه کلیک کنید و به داخل بکشید تا آن را تقسیم .کنید می‌شوند .ناحیه تیره‌تر حذف ) (Joinاگر به سمت ناحیه مجاور بکشید ،آن دو ناحیه با هم ادغام .خواهد شد جابجایی و کپی نواحی ) (Swapجابجایی ) (Duplicateکپی را نگه دارید و از گوشه یک ناحیه به ناحیه Ctrlکلید را نگه دارید و از گوشه بکشید تا ناحیه Shiftکلید .دیگر بکشید تا جای آنها عوض شود .در یک پنجره جدید باز شود ) (Maximizeتمام صفحه کردن :برای تمرکز روی یک ناحیه خاص • .ماوس را روی ناحیه مورد نظر ببرید • .را بزنید تا ناحیه بزرگ شود Ctrl + Spaceکلید • .دوباره همین کلید را بزنید تا به حالت قبل برگردید • تمام رابط کاربری را Ctrl + Alt + Spaceکلید .مخفی می‌کند (حالت تمام صفحه واقعی) انواع ویرایشگرها ۱ • ‌س}}از}یو چ}یدمان3D Viewport: م}حلا}ص}لیک}}ار ،م}دل • }حنه .ص} م}شاهده و و}یرا}ی}شت}}}صاو}یر و Image Editor: ب}}}را}ی • .ت}}}کسچرها ت}}}نظیم ) (Unwrapب}}}را}یب}}}از ک}}رد}نUV Editor: ‌ها و م}دل • .ت}}}کسچرها }ت) (Nodeو}یرا}ی}شگر ن}}ود Shader Editor: ب}}}را}یس}}اخ • ‌ها}مانو ف}}ری}م‌ها در ا}ن}یمیشنTimeline: .م}تریا}لز .ک}}نترل انواع ویرایشگرها ۲ • ل}}یستدر}خ}تیت}}}مام ا}ش}یاء م}وجود در ص}}حنه ب}}}را}یOutliner: • }ماندهی }از .س} م}تریا}لProperties: ، ب}}}خشب}}}را}یت}}}نظیماتر}ندر، ‌ت}}}ری}ن م}هم • }رومر}دی ... }فایرها}لوب}}}را}یب}}}از ک}}رد}نو ذ}خ}یره File Browser: }گر ف}}ای م • .پ}}}روژ}ه ‌هایا}ن}یمیشنGraph Editor: ‌هاق}یقم}نحنی .ت}}}نظیم د} • ‌ها Text Editor: ‌هایپ}}}ای}تونی}}ا ی}}اددا}ش}ت .ب}}}را}ین}}وش}تنا}س}کری}پت ) (Properties Editorویرایشگر ویژگی‌ها :شامل تب‌های مختلف برای گروه‌بندی تنظیمات است • تنظیمات ابزار فعال • تنظیمات رندر و خروجی • ) (Worldتنظیمات جهان • ) (Object Propertiesویژگی‌های شیء • ...مدیفایرها ،ذرات ،فیزیک و ) (Workspacesفضاهای کاری در نوار باال ،تب‌هایی وجود دارد که چیدمان پنجره‌ها را برای کارهای خاص تغییر :می‌دهد Modeling, Sculpting, UV Editing, Shading,مانند .و غیره Animation شما می‌توانید فضای کاری اختصاصی خود را بسازید یا موارد موجود را تغییر .دهید تنظیمات فضای کاری .فضاهای کاری آخرین وضعیت خود را ذخیره می‌کنند • می‌توانید با کلیک راست روی تب‌ها ،آن‌ها را مدیریت • .کنید ‌توانید تنظیمات خاص هر Propertiesدر پنل می .را تغییر دهید Workspace • .باز شود ) (Modeمثال ً تعیین کنید در کدام حالت منوها و پاپ‌اورها رابط کاربری پویا منوها و پاپ‌اورها با کلیک روی دکمه‌ها یا هدرها ظاهر .می‌شوند آنها شامل گزینه‌ها ،ابزارها و تنظیمات هستند و پس از .انتخاب یا دور شدن ماوس ،پنهان می‌شوند ) (Panelsپنل‌ها .اطالعات را در بلوک‌هایی با عنوان دسته‌بندی می‌کنند • با کلیک روی عنوان یا مثلث کوچک ،باز و بسته • ی ‌شوند ترتیب آنها را با کشیدن و رها کردن تغییر ‌توانید .می م • .دهید روی پنل نگه دارید تا باز/بسته شود Aکلید .را • با کشیدن روی چندین پنل ،می‌توانید همه را همزمان .باز یا بسته کنید ) (Pie Menusمنوهای دایره‌ای منوهای شعاعی که با کلیدهای میانبر ظاهر می‌شوند Shading).برای Zمثل( • کمک ) (Muscle Memoryبه حافظه عضالنی • .م ‌کنندکلیک نیست؛ کلید را نگه دارید ،ماوس را یبه نیاز .حرکت دهید و کلید را رها کنید • .بسیار سریع‌تر از منوهای معمولی هستند (3Dنمای سه بعدی )Viewport اینجا جایی است که جادو اتفاق !می‌افتد شما بیشتر وقت خود را در این محیط می‌گذرانید؛ اشیاء را می‌سازید ،حرکت می‌دهید و صحنه خود را .طراحی می‌کنید اجزای نمای سه بعدی ۱ • .ن}}وار ا}بزار ب}}}ا}الش}}ام}لم}نوها و ت}}}نظیماتن}}مای}شHeader: • }تچ}رخ}شو Toolbar (T): }تخابح}رک ، ، ...ا}بزار}هایس}}متچ}پب}}}را}یا}ن • پ}}}نلس}}مترا}س}تب}}}را}یت}}}نظیماتد}ق}یقت}}}رن}سفرم و Sidebar (N): • ..اا}فزو} ‌هاو}بریدر گ}}وش}ه ب}}}ا}الس}}مترا}س}تNavigation Gizmo: }بزارن}هن}}ا اجزای نمای سه بعدی ۲ • .دا}یره ق}}رمز و س}}فید ب}}}را}یت}}}عیینم}حلا}ی}جاد ا}ش}یاء 3D Cursor: • .ش}}بکه ش}}طرن}جیک}}فص}}حنه ب}}}را}یدر}کف}}ضا و ا}نداز}ه Grid: • ‌ف}}رضدر ص}}حنه Camera & Lamp: .دور}ب}ینو ن}}ور پ}}}یش • ی ف}}ع}ا}لرا ن}}شانObject Info: م}تنگ}}وش}ه ب}}}ا}الچ}پک}}ه ا}ط}ال}عاتش}} ء .م}ی}هد ‌د ) (Regionsنواحی ویرایشگر .هر ویرایشگر از نواحی مستقلی تشکیل شده است • ‌ش}}ود Tب}}}ا ک}}لید Toolbar: .م}خفیآ}ش}کار م}ی / • ‌ش}}ود Nب}}}ا ک}}لید Sidebar: .م}خفیآ}ش}کار م}ی / • ‌ت}}}وا}ند در ب}}}ا}الی}}ا پ}}}ای}ینق}}رار گ}}یرد Header: .م}ی هدر نمای سه بعدی شامل کنترل‌های مهمی :است نمایش گیزموها ،و حالت‌های سایه‌زنی (Snapping)،تنظیمات اسنپ (Object/Edit Mode)،انتخاب حالت (Wireframe, Solid, Rendered). پیمایش در صحنه ‏Pan ‏Orbit ‏Zoom ک}}لیکو}س}ط م}وسShift + کلیک وسط موس چرخ اسکرول .جابجایی دوربین موازی با دید .چرخش دوربین دور صحنه .نزدیک و دور شدن کنترل‌های دیگر پیمایش • )( 7 ،ب}}}ا}ال) )،رو}برو( NumPad: 1 ( 3.را}س}ت • .ت}}}غییر ب}}}ینپ}}}رس}پکتیو و اور}توگرا}ف}یکNumPad 5: • .د}ید دور}ب}ینNumPad 0: • ی ا}ن}تخابش}}ده .: .زو}م رو}یش}} ء • ی ا}ن}تخابش}}ده د}یده( Local Viewح}ا}}لت/: ت}}}نه}ا ش}} ء ‌ش}}ود ).م}ی انتخاب اشیاء • .کلیک چپ :انتخاب شیء (دور آن نارنجی می‌شود) • ک ا}فزود}نب}}}ه ا}ن}تخابShift + .ک‰‰لی : • .ا}ن}تخابهمه A: • .ل}}غ}و ا}ن}تخابهمه Alt + A: • است " "Active Objectآخرین شیء انتخاب شده (.نارنجی روشن‌تر) روش‌های انتخاب )Box Select (B )Circle Select (C ‏Lasso Select کشیدن کادر مستطیلی برای .انتخاب با قلم‌مو دایره‌ای ک}}لیکرا}س}تو ک}}شیدنCtrl + .انتخاب .ف}}رم د}ل}خوا}ه ) (3D Cursorنشانگر سه بعدی کاربردها • .تعیین محل ایجاد اشیاء جدید • برای ) (Pivot Pointاستفاده به عنوان نقطه لوال • .چرخشراست Shift +جابجایی با .کلیک • .برای مدیریت دقیق آن Shift + Sبا Snapمنوی ) (User Preferencesتنظیمات کاربری .قابل دسترسی است Edit > Preferencesاز منوی • .ت}}}غییر م}قیاسو ز}بانInterface: • ‌هایم}حیط Themes: .ت}}}غییر ر}ن}گ • .ش}}بیه‌س}}از}یم}وسو ک}}یبورد Input: • RAM.و GPUت}}}نظیماتSystem: • }ت}فزو}ن}ه‌ها Add-ons: .م}دیری ا ) (Startup Fileفایل شروع شما می‌توانید چیدمان دلخواه خود را ذخیره کنید تا بلندر همیشه با آن باز .شود File > Defaults > Save Startupپس از تنظیم محیط ،به منوی .بروید File پرسش و پاسخ؟ .متشکرم که توجه کردید Image Sources https://devtalk.blender.org/uploads/default/original/1X/eff1c098eec6bad4d57829245f32a0df26da9089.jpg Source: devtalk.blender.org https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/Blender_3D_splash_screen_2.90.0.png/1200pxBlender_3D_splash_screen_2.90.0.png Source: commons.wikimedia.org https://i.ytimg.com/vi/V73UmY-i1O8/maxresdefault.jpg Source: www.youtube.com https://devtalk.blender.org/uploads/default/original/2X/e/e5e32dfde91b19688a34cc0b0c02e5ee071508c4.jpeg Source: devtalk.blender.org https://docs.blender.org/manual/en/latest/_images/interface_window-system_workspaces_layout.png Source: docs.blender.org https://docs.blender.org/manual/en/2.81/_images/editors_properties-editor_interface.png Source: docs.blender.org • • • • • • Image Sources https://extensions.blender.org/media/thumbnails/ 16/16adf29ee2b1ad2e5cf4eb8eaacaee63ea9acd157b89a86b654875ee76e26ff4_640x360.webp Source: extensions.blender.org https://docs.blender.org/manual/en/latest/_images/editors_3dview_navigate_introduction_gizmo.png Source: docs.blender.org https://i.ytimg.com/vi/TbjEVSNPiMQ/hq720.jpg?sqp=oaymwEhCK4FEIIDSFryq4qpAxMIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJD&rs=AOn4CLCPhxmYcmoHT0k-pfBvtebgMitoqg Source: www.youtube.com https://framerusercontent.com/images/pLvwKRQAXpdBJbwBCKbVB6dBf0.jpeg?width=516&height=477 Source: vagon.io • • • •

30,000 تومان