صفحه 1:
صفحه 2:
3 ۰ ۰
نمدن جين
ارائه دهندگان :
مهرناز تاجیک
پارمیس سرپولکی
استاد مربوطه :
سرکار خانم مهندس طهرانی
صفحه 3:
صفحه 4:
#خصوصيات ايزدكده هاى در جين
صفحه 5:
ازدها :
* اژدها و فرهنگ چین نماد جهان طبیعی سازگار هستند . اگر دو اژدها کنار هم اما در خلاف
جهت هم قرار گیرند . نهایت ابدیت و جاودانگی به وسیله یین YIN YANG SL مشهور
خواهند بود.
* امپراطوری های چینی فکر می کردند که انها اژدها های واقعی و پسران بهشت هستند. از
این رو به تخت هایی که بر روی ان می خوابند تخت اژدها گفته می شد. لباس های
تشریفاتی امپراطور را ردای ادها می نامیدند.
در اذهان مردم قدیم چین . اژدها خدایی بود که آرزو ها و آرمان مردم چین را در بر داشت.
مردم برای هر عکس حکاکی یا نوشته ای کا شامل هر شرح یا توصیفی از اژدها بود احترام
زیادی قائل بودند. در نتیجه اژدها تبدیل به نماد و سمبل ملت جين شد.
صفحه 6:
۰ ۰
2 ی جح
توجه تمایز نقاشی چین و ژاپن از نقاشی سایر کشورها : فرق اصلی نقاشی :
* در تصاویر چینی . بر خلاف تصاویر اروپایی بعد نمایی و سایه پردازی وجود ندار
#چینی ها عقیده داشتند که نشان دادن عمق در صفحه تصویر . کاری ساختگی و دروغین است.
چینی ها مناظر را از بالا می نگریستند اما اروپاییان از روبرو نگاه می کردند رعایت سایه و روشن در
نقاشی نیز برایشان کاری غریب بود. بی گمان رعایت سایه و روشن برای نمایش واقعیت مشهودی است.
در چین, هنر ساختاری یا معماری از جمله هنرهای فرعی بود. از اين رو معماران بزرگی که از آن
دیا بر خاستند بندرت از خود نامی به جای گذاشتند و ظاهرا کم تز از سفالگران بزرگ محبوبیت
يافتند. در چین عمارت های عظیم حتی برای تعظیم خدایان به وفور ساخته نمی شد . شاید بتوان
گفت که چینیان به سبب هنری خود از ساختمان های تناور صرف نظر کردند یا به علت توجه خود به
فعالیت های عقلی . در حوره ی معماری از تخیل بهره نجسته اند.
صفحه 7:
تقريباً در ميان همه ملت هاى كهن سه عامل اصلى هنر معماری داشتند.
9 ان 1
اشرافیت موروثی
#دستگاه روحانی نیرومند
آثار هنری بزرگ پیشین (معبدها . کاخ ه او ..)
صفحه 8:
*آيين بودانى هر از چند گاهی در چینی ها جيره شد و به
ساختن معبد های بزرگی همت گمارد.
#معماری باستانی چین به معماری قدیمی ژاپن » کره .
ویتنام تاثیرات مستقیم داشته و بعد از قرن ۱۷ به
معماری اروپا نفوذ کرده است.
صفحه 9:
؟ پیشینیان چین با نظر داشتن به شرایط مختلف طبیعی و جفرافیایی ۰
معماری کهن به شیوه های ساخت کوناگون و سبک متوع هنری را خلق
کرده اند. در شمال حوضه رودخنه زردنياکان چینی برای جلوگیری از سرما
و باد و برف در ساخت خانه از الوار و خاک ۰ رس استفاده می کردنند و در
جنوب از بمبو (بامبو) ونی جزو مواد معماری بود و در بعضی مناطق به
نظور اجتناب از رطوبت و تشدید تصویه هوا در ساخت بنا ترکیبات
مخصوصی کار گذاشته می شود.
صفحه 10:
که طی سال های بسیار بر اثر آتش سوزی تعدادی از بناهای
تاریخی چین از بین رفته که آن هایی که موجود است در
زمان تان می باشد.
صفحه 11:
#معماری چین به همراه معماری غربی و اسلامی از جمله
معماری های مهم در طول تاریخ می باشد.
صفحه 12:
خصوصیات عمده هنر معماری چین . -
#بر جسته ساختن تقدیم قدرت امپراطوری
گبه زیبایی مجتمع توجه خاصی شده و شکل خلنه ها و حیاط ها
-اوومراس تک ورف همانند اهرم متقابل عمل می کنند.
توجه به محیط طبیعت برای سازه خای خود
*امروزه معماری معاصر چین همزمان با حفظ سبک سنتی خود از
ویژگی های هنری غربی نیز استفاده نموده و آن رابا خصوصیات
جين توام ساخته و به پیشرفت های مداوم دست یافته ! بت
صفحه 13:
معماری بودائی
#معماری بودائی » شکل خاصی از ساختمان
سازی را به نام «پاگودا» به معماری جهان
عرضه کرد که در نظر بعضی ها به نماد
کشور چین تبدیل شده است.
صفحه 14:
* معماری چین همانند سایر هنرهای ان از گستردگی و تنوع فراوان برخوردار است و هر چند
آثار معماری ان ها به علت استفاده از مصالح کم دوام از بین رفته است ولی آنچه از اين آثار
باقی می ماند. گویای این حقیقت است که آثار چین در حد معماری های مصر و بین
النهرین و ایران باستان است
صفحه 15:
# به طور کلی معماری چین شامل معابد ( معابد کنفوسیوس . لائوتسه . بودایی) پاگودا . قصر
. دیوار چین . خانه . آرامگاه ها و معابد صخره ای(غارها) است
صفحه 16:
#معماری چین یگانه سیستم معماری در جهان است که
ترکیب بندی چوبی عمده لن می باشد. که تجلی بخش
اصول اخلاقی چینی ها و دیدگاه آنها به طبیعت است.
معبدهای بودلیی نسبتاً مجلل در سراسر چین خودنملیی می
کند. اما در برابر معبدهای هندوستان جلوه ای ندارد. معبدها
به راههای طبیعی زیبلیی که معمولا از سرازیری های پیچ در
پیچ می گذرد و به دروازه هایی مزین منتهی می شود . در
داخل برخی معبد ها برای هانیدن شیطان صورت هایی
#زیباترین معلبد چینی ان هایی است که به دین رسمی کشور
صفحه 17:
* بیگانگان که از دیدگاه تخصصی به معماری چینی نمی نگرند . معبد یا
قصرهاابه طبیعت سلطه نمی روزند . بلکه با طبیعت هم نولیی می کند .
عنصر استحکام و دوام در ساختمان های چینی دیده نمی شود گویی
معماران انتظار می برند که دسترنج خود با زلزله از میان برود. ان ها از
چوب های کنده کاری شده بیان وآقعیت نمی دانستند .
© خصوصیات ایزدکده ها در چین :
٩ - استفاده از طبیعت و ایجاد هماهنگی با طبیعت برای تمرکز بیشتر
٩ - پرهیز از پیچیدگی و سعی در طراحی پلان و سازه ساده . استفاده از
پلان مربع يا مستطیل
- حداکثر استفاده از خصوصیات و زیبایی های مصالح بومی (چوب)
- دوری جستن از تزئینات زائد
۵- هماهنگی با محیط اطراف
صفحه 18:
اشى بايد وسيله لذت يخشى براى نقل حالات باشد. تصویر های چینی بیشتر بر دیور ها نگاشته یا در
طول طومارها درج شده است. در نقاشى جينى انچه مطلوب بود صورت یا شكل بود و نقاش چینی صورت را
در تناسب و دقت خط ها ونه گرمی و شکوه رنگ دخللت نداشت. استادان فن به ندرت از رنگ
بردند مركب سياه را کافی می دانستند در چین ۲ جريان دينى (آيين كنفوسيوس و آبين تاثوبى- بودايى) ١ |
رواج كرفت و دو سبك فلسفی(معدل قلسفه کلاسیک و رمانتیک غرب) اهميت يافت در نقاشى نيز دو شيو
مخللف يديد آمد . يكى شيوه اى بود مبتنى بر سئن سخت و قوانين محدوديت أور كلاسيك كه در شمال ١ |
برخاست و دیگری در اسلت جنوبی چین بود که عواطف و خیال را در شکل و پنگ مجال مى داد
های شیوه شمالی درست با اشياى واقمى تطبيق مى كرد و خطوط ان كاملاً مشخص بود . اما نقاشان
جنوبى بر محدوديت هاى شيوه شمللى شوريدند و ولقع كرليى خشك را نامناسب مى دانند . كوشش أن ها
بر لين بود كه عوامل بيرونى را وسيله حالات درونى كردانند بدان سان كه موسيقى از ترکیب اصوات حالت
خاص به وجود می آمد. شیوه شمللی در بهبهه جنگ ها زاده شد و شیوه جنوبی زاده تحولات طبیعی هنری
و نبوغ هنرمندان بود. و به سیک امپرسیونیسم اروبایی می ماند.
صفحه 19:
صفحه 20:
تثوری رنگ
*رنگها از ابتدا از دو رنگ سیاه و سپید پدید آمدهاند
e
* چرخش آسمان, رابطهای را میان رنگها و عناصر
پنجگانه بوجود آوردهاست
*اندیشه سنتی چین براساس پنج عنصر آب, آتش, چوب,
فلز و زمین استوار است
* که به ترتیب با رنگهای سیاه. قرمز, فیروزهای, سپید و
زرد مرتبط هستند
۴رنگ به مثابه غذای روح است و عمق تجربیات بشری را
بیان میکن
صفحه 21:
رنگ
*رنگ سفید
سمبل درخشانی. خلوص و تحقق یافتن
wl Ke
معرف بهار
#رنگ سبز
نشانگر کامیابی و سلامتی است
*رنك سياه
معرف آسمان
صفحه 22:
رنگ قرمز :
؟ نشاندهنده شادی و سعادت است }
۴در طول سال نوی چینی, تعطیلات و در میهمانیهای
خانوادگی به نشانه شادی و نیکفرجامی در همه جا دیده 20201
می شود.
۴دوران کمونیستها رنگ قرمز به عنوان نمادی از خطر,
خون, رنج وفعالیت های سیاسی استفاده می شود
۴زمینه فرهنگی
؟پرچم چین نیز به Sy oil
*است
صفحه 23:
رنگ قرمز
؟ استفاده از اين رنگ در پاکتهای قرمزی که حاوی
پولهایی با عنوان عیدی است و به نشانه برکت و
خوشبختی به کودکان داده میشود.
۴ فانوسهای قرمز, آویزههای قرمز که به طور معمول در
مقابل خانهها آویزان است نیز به این رنگ می باشد
صفحه 24:
رذن زرد
#*بایگاه ویژهای در فرهنگ چین دارد
#زرد نشانه خوشبختی است
* زرد سمبلی از زمین است
؟و براساس یک گفته قدیمی این رنگ مرکز هر چیزی است
* اين Ky در يرجم جين نيز ديده می شود
صفحه 25:
chy زرد
*. رنگ زرد رنگی برای امپراطورهاست
*. این رنگ اغلب تزئین دهنده کاخهای امپراطوری, محراب
ها و معابد است
صفحه 26:
رنگ زرد 1
*زرد همچنین نشانگر رهابودن از امور دنیوی است
۴ در آئین بودا مورد احترام است SS
* راهبان بودايى نيز لباس زرد میپوشند
صفحه 27:
5
* مجموعه كاخ هاى سلطنتى اميراتوران جين در سال 1406 م در
® مدت ساخت :14 سال
۴#در امتداد شمال به جنوب
*با 961متر طول 7539 »
* شهر از 2قسمت تشكيل
©1.داخلى 1
© ,خارجى
صفحه 28:
ات
بخش خارجی a
۴دور تا دور شهر خندقی قرار دارد |“
* ديوارى به طول 10 متر دور تار دور شهر كشيده شده 20201
* ديوار ها در برابر پوپ های جنگی مقاوم بودند
*رنگ دیوارها به رنگ قرمز
که نشان دهنده طراوت وزندگی است *
١ بد
صفحه 29:
برجكهاى ديده بانى شهر ممنوعه 0
در 4گوشه عمارت 4 دیدبانی قرار دارد
صفحه 30:
نماد ازدها
© ازدها به نمادي براي مليت جين تبدیل شده است
* جينى ها معمولا خود را فرزندان ادها مى خوانند
ازدها را برترين موجود است *
ازدها حامى است ©
ازدها رب النوع آبى است ©
جينى ها كاه خود ازدها هستند ©
شاخ اژدها مانند شاخ گوزن ,
* كردن ازدها مانند مار ,
® فلس ازدها مانند فلس ماهى +
* جنكال هامانند جنكال هاى عقاب ,
؟ گوش هامانند گوشهای گاو است
صفحه 31:
ازدها وققنوس
؟ اژدها وققنوس درنزد چینی ها مقدس میباشد
*اژدها نماینده قدرت امپراتوری است
* اميراتور «پسر آسمانی» اژدهای حقیقی"
صفحه 32:
شامل امپراتور
اداری sol
$ ۱ گی و انجام امور
As aa) که محل زند
۱ 5
رن
١ خانواده
امد زندگی خانواده سلطنتء
0 محل ز:
© اتقكهاي
صفحه 33:
بخش های مختلف شهر ممنوعه
*باغ سلطنتی در شمالی ترین قسمت شهر ممنوعه قرار
دارد
© تقسيم بندى اتاق ها
© قسمت شرقى:
متعلق به دختران .خانم ها وجوانا
. محل طلوع خورشید *
نشانه جوانی وطلوع مجدد *
؟ قسمت غربی:
متعلق a افراد مسن ©
محل غروب خورسيد نشانه ©
گذر عمر ©
صفحه 34:
استفاده از 2رنگ زرد و قرمز در تزئین کاخ ©
امپراتور قبل از حضور در مراسم کاخ تایهه از اين کاخ ۶
ذرد
هر ساله وسایل کشاورزی وبذر های جدید در اين کاخ به "
امپراتور نشان میدهند
صفحه 35:
كام =a Boe
© محل رسيدكى به امور :
* محل بخشنث
© اميران خراجكذار را به حضور مى يذيرفت
*۴هنر مندان را به حضور می پذبپفت
صفحه 36:
خانه چینی saa
٩ مدخل اصلی در داخل توسط " مانع ارواح " (دیواری در 01 /
مقابل مدخل) حفاظت میشود 0
© حياط از داخل خانه از نظر پنهان است ۳
* بر اساس عقايد چینی. شیاطین و ارواح پلید در خط مستقیم
حرکت میکردند و اين دیوارها در مقابل مدخل مانع ورود
آنها به داخل خانه میشدند
صفحه 37:
دیوار خانه چینی
KP تالار چهار گوشه زیر یک بام نوک تیز با قرنیزهای
بر آمده
۴#بر روی یک شبکه نگاهدارنده و ستونهای چوپی
© ديوارها
© هيج نقشى در نكاهدارى از سة
© در حكم يردهها و تيغهدهاى جدا
صفحه 38:
سقف a
#جهت هیهساختمانها شمالی. ج_بوبی:بودداست ۱
*در منازل چینی بام بسیار اهمیت دارد Reed
#جنس آن از آجر و کاشی است
#رنگ سقف هاسبز, ار وانی, سرخ یا آبی است .
صفحه 39:
معابد سلطنتی پکن
#مجرابهای مقدسن محل هایی:بودند که اهپزاتور نها به اخترام ۲
نیروهای طبیعت نیایش های خود را به انان تقدیم مى كردن
۴ موقعیت معابد :باتوجه به سمت.رنگ.فصل تعیین می شد
شرق :فصل بهار. رنكٌ سبز ©
غرب :فصل باييز .رنك سفيد ©
جنوب :فصل تابستان .رنگ قرمز ©
شمال:فصل زمستان .رنگ سیاه *
٩ قسمت اصلی در معابد
محرابا »©
معبد سلطنتی محلن گهدارعل وح ها.2 ۰
:انبارها ©
محل نگهداری وسایل مراسم ایینی.محل تهیه غذا
صفحه 40:
کاخ تابستانی
صفحه 41:
تنها معبد سلطنتی باقی مانده *
سال ساخت :1420 م ۰
: دارای 2بخش ۶
ديوار اول:محلنكهدا ودام جهتقربانوكردن1 ©
صيوار دوع:تحلقتراركيركععابد إصلمة
صفحه 42:
دیوار دوم
#دارای 2بخش :
۴.بخش جنوبی :
محراب در ol قرار دارد *
محل اميراتور ©
© 2.بخش شمالى :
در فصل بهار اميراتور اسمان را برا
داشتن محصول خوب نيايش ميكند
صفحه 43:
محراب اسمان
طرح بناى اين محراب از تيه تاى محل سنتى ايين يرستش ©
خدايكان اسمان.زمين.خورشيد
سر جشمه كرفته شده است ©
تشكيل شده از 3سكو كه با مر مر سفيد يوشيده شده ©
است
صفحه 44:
تالار چینیان 1
#تالار نبایش برای افزایش محصول |
#دارای حالت دایرهای
© 3لايه بام به رنگ ابی
* محل قراركيرى:
درمركز حياط مربعى ©
برروی سکویی سه طبق» ۲ 8
,ستون چوبی دارد ۲۸ *
.به تعداد روزهای ماه *
صفحه 45:
مراسم دادن قربانی
*قربانی ها برای خدای اسمان داده می شد
© نخستین ماه بهار نیت دستیابی به محصول بیشتر
* نخستین ماه تابستان طلب باران برای محصولات
کشاورزی
* در مواقع خاص (خشکسالی.سپاس از خدای اسمان)
© ييشكش ها:
حيوانات غذاى يخته اشياى نمادين
صفحه 46:
كنفسيوس
کنفسیوس یکی از بزرگترین فیلسوفان بود ۶
بنیان گذار مکتب کنفسیوس ©
صفحه 47:
اعتقادات
6یهان بر اسانن قانون قظبیت افرندهشده اشت
* از هستی مطلق ابتدا معبودی یگانه به وجود می اید
همرا با ان قطب دیگری که قسمت پذیر است به وجود
مى ايد
* اين 2قسم در هم می پیچند از ان 2نیروبه وجود مى ايد
قوی وضعیف ©
روشنای وتاریکی ©
صفات زن ومرد *
© تغيير وتبدیل شدن این دو قطب اساس به وجود امدن
خوبی وبدی *
خير وشر *
صفحه 48:
معید کنفسیوس
؟ نخستین معبد ساخته شده در چین
* محل ساخت : شرق جين
؟ طول معبد از شمال تا چنوب .۳
© داراى 500اتاق
© داراى 9 حياط
© عدد 9 مورد استفادى اميراتور بود
#دارای 10 ستون سنگی به ارتفاع 6مت
® ستون ها اژد ها نما
*؟حکاکی های هر ستون با دیگری متفاو,
صفحه 49:
#*ارامگاه مخصوص کنفسیوس وخانوادهاش
*بزرگترین ارامگاه
© 5هزار لوح سنگی در داخل ul نگهداری می شود
صفحه 50:
پاگودا
یکی ازاثار برجسته هنر معماری *
نماد معماری جين ©
چتری شکل *
حداکثر 90 متر *
صفحه 51:
#؟چند طبقه
#تعداد طبقات فرد ۱
؟عدد زوج درنزد چینیها نحس می ب
صفحه 52:
پاگودا -استوپا A
* تقلیدی از استوپاهای هندی
صفحه 53:
پاگوداها
ghb® پله های مارپیج وگردان در داخل
e
*هر چتر ی به ایوان گردی ختم می شود
مامورانحکومتیمسائلحکومتی را بر
محلیب راعدعا ونیایش2 *
بميشكؤيا يجستعدر انم شقنت اال ب يسمي
جهتوزشباد را مشخ صموكردند.4 »©
صفحه 54:
ديوار جين
يك از 7اعجايب جهان
*در قرن 9 ق.م ساخته شد
بزرك ترين مهندسى تافعى ونظاه
طولانى ترين زمان ساخت »©
کیلومتر طول7000 *
ساخته شده بر روی کوهها
متر ایتفاع10 *
صفحه 55:
هدف ساخت
۴از شرق تا غرب شمال چین کشیده شده است
*برای جلوگیر از حملات کشورهای شمالی .مغول ها
صفحه 56:
تش ر ديو نیز گویند
| ى ديوارى
. ى اتش
برج ها سكوها
الت 3
گهداری غلات 0
ذخَي 1 |
ات سربازانٍ 5
تراجت ۱
جنگ به عنوان مخفیگا
= رسانی
صفحه 57:
تنها سافته پشر که از کره ماه دیده می شهد
صفحه 58:
تادائو اندو
* وساکای ژاپن به دنیا آمد
۴در20 سالگی, آندو تصمیم به یادگیری خودآموز مستقیم
معماری گرفت
۴و معماری را با رفتن و دیدن ساختمان های واقعی و
مطالعه آموخت
۴تقریباً همه پروژه های وی, از بتن عریان به
اولیه ساخته شدهاند
*ویژگی های شاخص معماری آندو:
* نظم ,مردم ,احساست انسانی
Sa
صفحه 59:
کلیسای نور
۴در یک منطقه مسکونی ارام
* متناسب با جهت تابش خورشید
#دارای حجم مکعب مستطیل
صفحه 60:
ویژگیهای کلیسای نور a
*استفاده از تضاد ها در کنار هم (اصول کاری تادائو اندو)
؟قرار گرفتن ورودی مورب در مقابل حجم منظم ومکعبی
صفحه 61:
ویژگی کلیسای نور 1
؟ورود نور توسط پنجره صلیب شکل به فضای تاریک
کلیسا
صفحه 62:
ویژگی کلیسای نور
* استفاده از شيشه
؟ (ماهیتی صاف وشفاف )
© در كنار بتن (ماهيتى خشن )
صفحه 63:
؟ استفاده از الوارهای کم ارزش در ند
متناسب با ویژگی اصلی کلیسا (پاکی وتقدس )
صفحه 64:
معبد اب
* تيه اى در جزيره آواجى
.يدى وسيع به خليج اوزاكا
* محل قراركيرى "هوميوكوجى"
» معبد اصلى و جديد فرقه
© "شينكون باديست" مى باشد.
صفحه 65:
راه ورود به معبد a
٩ توسط پلکانی از روی سطح اب وارد معبد می شویم
صفحه 66:
سالن اصلی CG
۴ سالن اصلی زیر یک استخر بیضی شکل بزرگ پر از 1
نیلوفر ابی قرار دارد 7
صفحه 67:
سالن 'اطلك
* اين سالن از يك اتاق كرد با يى شبكه بندى از ستونهاى
جوبى تشكيل شده كه درون محوطه اى مريع شكل
قرار گرفته است.
صفحه 68:
رنگ
؟ ستونها وفضای داخلی سالن قرمز
۴ سرخ نماد نیروی زندگی ومحافضت کننده
* نور قرمز غروب باعث تشدید قرمزی سالن شده
؟قرمزی معبد به مخاطب این پیام را میدهد:
۴#درپس ابی الوده خون مقدس جاریست
صفحه 69:
شرح نماد ها در مسیر حرکت
#پس از عبور از احساسات (دیوارهای منحنی )به عقلانیت
میرسیم (اتاق مربع قرمز)
صفحه 70:
؟اندو با عبور از دل طبیعت شرقی
* خاى (كف زمین ودیوارها )
باد (بين ديوارها )
*اب (حوض وسط )
* نور( در تالار اصلى )
صفحه 71:
* اندو با عبوز ار دل طبیعت شرقی خاک (گف رمین
ودیوارها )باد (بین دیوارها )اب (حوض وسط ) نور( در
تالار اصلی )
؟ واستفاده از اموزه های شرقی خود
* تعریفی دوباره از رابطه بین انسان طبیعت ومعماری در
دنیای مدرن و صنعتی بیان میکند.