پزشکی و سلامت

پاورپوینت کارگاه آزمون تشخیصی mmpi-2 فرم 370 سوالی به همراه تفسیر و تحلیل و نمره گذاری در سطح عالی

صفحه 1:
آز مون شخصیتی چندوجهی مینه تا-2 ‎innesota M ultiphasic‏ __Personality Inventory (MM PI-2)

صفحه 2:
شکل گیری ۴۱ و ۱۱/۳۱2 آزمون |۷1 توسط هاتاوی و مکک کینلی که در بیمارستان‌های دانشگاه مینه‌سوتا مشغول به كار بودنده در سال ۱۹۴۳ ساخته شد. وظیفه اصلی روان‌شناسان و روان‌پزشکان در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی» تین برچسب‌های تشخیصی مناسب برای بیماران بود. هاتاوی و مک کینلی نیز با همین هدف اقدام به ساخت آزمون ‎MMPI‏ نمودند.

صفحه 3:
۱ انوع کلیدیابی در ساخت آزمون‌ها: ۱. کلیدیابی منطقی: در این روش ماده‌های آزمون بر اساس یک منطق و یک نظریه ایجاد شده است و پاسخ‌ها بر اساس قضاوت ذهنی مولف آزمون مبنی بر اینکه چه نوع پاسخ‌هایی نشان دهنده‌ی صفات مورد نظر است. کلید گذاری می‌شود. مثل آزمون هوش و کسار يا افسرد گی بکك. ۲ کلیدیابی تجربی: در این روش ماده‌های آزمون در افراد مختلف به صورت تجربی اجرا مى شود و بر اساس اينكه اين ماددها جه ميزان مى تواند بین افراد بالینی و غیربالینی تمایز قایل شود؛ آزمون ساخته می‌شود. مثل: آزمون |۳۳ و 21-2 1/1 إلا. ary

صفحه 4:
MMPI-2 , MMPI << 5 |x استفاده از کلیدیابی تجربی: هاتاوی و مک کینلی به منظور ساخت مقیاس‌های مختلف ۷1۷ از روش کلیدیابی تجربی استفاده کردند که در آن زمان نو آوری محسوب می‌شد.

صفحه 5:
MMPI-2 , MMPI << 5 |x نحوه انجام کلیدیابی تجربی *هاتاوی و مکک کینلی ابندا مجموعه وسیعی از آیتم‌ها (سوالات آزمون) را جمع آوری کردند. "در قدم بعد تعداد ۵۰۴ آیتم را انتخاب کردند. #سپس, این آیتم‌ها را بر روی تعداد زيادى از افراد بالينى که در پیمارستان بستری شده بودند و افراد غیربالینی و بهنجار اجرا کردند. 2 كدر نهايت» أت ماني یی که بین گروه بالینی و گروه غیربالینی تمایز می‌گذاشتند. انتضاب شدند و 5 آزمون |۷11۳ ایجاد شد.

صفحه 6:
ary MMPI-2 , MMPI << 5 |x شکل گیری مقیاس‌های اعتباری هاتاوی و مک کینلی از اين نکته آگاه بودند که آزمودنی‌ها می‌توانند پاسخ‌هایشان را جصل يا تحریف کننده لذا علاوه بر مقیاس‌های بالینی؛ چهار مقیاس تدوین کردند که بعدا مقیاس‌های اعتباری نامیده شد و هدفشان کشف نگرش‌های انحرافی در پاسخ به سوالات نظیر: پاسخ اشتبام پاسخ بدون دقت؛ دروغ گویی؛ تحریف و غیره بود.

صفحه 7:
MMPI-2 , MMPI << 5 |x شکل کیری 101۳1-2 پس از یک دهه از ساخت و کاربرد گسترده |۷1۱۷۱۳؛ مشخص شد که این آزمون به هدف اولی» خود یعنی تشخیص معتبر بیماران موفقیت کافی به دست نیاورده است. به عنوان مشال ۷۱۳/۳۱ دارای این مشکلات بود: ۱ اگرچه پیماران هر طبقه بالینی (مثلا افسردگی) در مقیاس مربسوط بسه افسردگی نمره بالایی می گرفتنده اما در سایر مقیاس‌های بالینی نیز نمره‌های بالایی کسب می کردند. 3 = = 3 ۲ آزمودنی‌های بهنجار نیز در یک يا یچند مقیاس بالینی نمره‌های بالا به دست می آوردند.

صفحه 8:
شکل گیری ۸۴۱ و ۶۱-2 شک لگیری 1/۳۱-2- ادامه در نتيجه سازندكان ۷۸۳1۴۱ تصمیم گرفتند 1۳۱-2 را تدوین کنند. به این دلایل: ۱ به روز ساختن نمونه هنجاریابی شده ۲ تغییر دستور زبان و آیتم‌ها ۳ تغییرات در آیتم‌ها و معتبرسازی بیشتر آزمون

صفحه 9:
انواع مقیاس‌های ۷/۱۳1-2] ۷۷۳۱2 دارای دو دسته مقیاس است: الف) مقیاس‌های اعتباری: با هدف کشف پاسخ‌دهی تحریفی به آزمون ایجاد شده است. مواردی نظیر: دروغگویی؛ پنهان کاری» جعل, اراه چهره مطلوب و غیره. 1 ب) مقیاس‌های بالینی: با هدف کمک به تشخیص بالینی ایجاد شده‌اند.

صفحه 10:
الف) مقیاس‌های اعتباری مقیاس‌های اعتباری ۷1۱۷۱1-2] شامل این موارد است: ‎Say) gis.)‏ ۲۵۳0۳01 یا ؟) ۲ مقیاس - ۳ مقیاس ۳ ۴ مقیاس >

صفحه 11:
ary ۱ نمی‌دانم ‎Cannot Say)‏ ¢( اين مقیاس شامل تعداد کل ماده‌هایی است که توسط آزمودنی پاسخ داده نشده یا هر دو گزینه پاسخ داده شده است. در هنجار ایرانی ‎eyes alts MMPI-2‏ ۱۲ به بالا در این مقیاس باعث می‌شود که آزمسون معتبر نباشد. همچنین در نمره ۱۲-۱۰ نیز باید نتایج آزمون را با احتیاط تفسیر کرد.

صفحه 12:
ary ۲. مقیاس ] ‎(Lie) (Lis‏ اکه در اصل دروغ‌سنج نامیده می‌شود درب ر گیرنده تلاش‌های ابتدایی و ساده‌لوحانه آزمودنی‌ها برای ارائه تصویر بسیار مطلوب از خودشان ایجاد شده است. ‎ ‏همچنین نمرات بالا در این مقیاس ممکن است نشان دهنده عدم تمایل فرد به پذیرش ضعف‌های حتی بسیار کوچک در منش با شخصیت است. ‎

صفحه 13:
ary ۳ مقیاس ۲ مقیاس ۲ (نابسامدی) به بررسی میزان پاسخ‌های انحرافی از هنجار می‌پردازد. به بیان دیگ آیتم‌هایی وجود دارد که کمتر از ۱۰ درصد از افراد بهنجار آن‌ها را تایید می‌کنند. شخصی که آن ماده را تاييد كند یکک پاسخ انحرافی داده است. بالا رفتن نمره در این مقیاس ممکن است نشان دهنده وانمود بد باشد. همچنین می‌تواند ناشی از این مساله باشد که آزمودنی بدون خواندن و توجه به محتوای سوالات؛ پاسخ داده است.

صفحه 14:
۴ مقیاس > این مقیاس به منظور تشخیص دفاعی بودن بیما رگونه ساخته شده است. مشخص شده ‎oy‏ که بعضی از آزمودنی‌های کاملا نابهنجار در آزمون نمره‌هایی در مقیاس بالینی به دست می آوردند که پایین تر از حدی بود که از وضعیت بالینی‌شان انتظار می‌رفت. به بیان دیگر این دسته از افراد "وانمود خوب " می کردند. نمره بالا در مقیاس > به معنای دفاعی بودن فرد تلقی می‌شود و باعث تردید در پاسخ‌های فرد در کل آزمون می‌گردد. ary

صفحه 15:
مقیاس‌های بالینی ۷۳۱-2 دارای ۱۰ مقیاس بالینی است که در صحفه بعد آمده است.

صفحه 16:
avy شاه هام ° عه 2د 0 Hs D Hy Pd Mf ۳ | eed Hypochondriasis Depression Hysteria Psychopathic Deviate Masculinity/ Femininity Paranoia Psychasthenia Schizophrenia Hypomania ۱۳7 عنوان فارسى خود ‎slow‏ انگاری افسردگی ae انحراف روانی اجتماعی عرداقق روصي بارانويا ضف روانی اسکیزوفرنیا هيبومانيا سو ا 7

صفحه 17:
نگرانی در مورد علایم بدنی علايم افسردكى علایم هیستری: پاسخ به موقعیت‌های استرسزا با استفاده از وا کنش‌های بدنی شناسایی بیماران جامعه ستیز, ضد اجتماعی و غیر اخلاقی بررسی علاثق و ترجیحات کلیشه‌ای از زنانگی و مردانگی میزان اعتماد. شكاك بودن و حساس بودن نگرانی» اضطراب. تنش, ترديد و وسواسى بودن علايم اسكيزوفرنى و اختلال در تفكر شناسایی علایم هیپومانیا مثل: سطح فعالیت تحر بك بذيرى» بى قرارى میزان تمایل به تماس اجتماعی avy ۱ ۲ ۲ t ° 5 ۳ a 3

صفحه 18:
MMPI-2 ‏احرای‎ ۷۷۴-۴ را می‌توان به صورت فردی یا گروهی اجرا کرد. *به منظور اجرای ۳۱-2 لازم است فرد بالاتر از ۱۸ سال باشد و حداقل ۶ کلاس درس خوانده باشد. *مدت زمان تکمیل آزمون بین ۱ تا ۱/۵ ساعت است. "گر چه به نظر می‌رسد تکمیل 1۴۱-2 در منزل راحت‌تر باشده اما بايد دانست كه اين روش قابل قبول نیست. آزمون همیشه بايد در یک موقعیت تخصصی و با نظارت کامل انجام شود. "قبل ‎MMPI-2 clot i‏ آزماینده باید رابطه مناسبی با آزمودنی برقرار سازد. avy *آزماینده باید در جلسه آزمون حضور داشته باشد و به پرسش‌های احتمالی آزمودنی پاسخ دهد و آزمودنی را به خوبی مشاهده کند.

صفحه 19:
ary MMPI-2 ‏نمره‌گذاری‎ نمرهگذاری ۷/۳-2 را می‌توان به صورت دستی و یا کامپیوتری انجام داد. معمولا توصیه می‌شود که از نمره گذاری کامپیوتری استفاده شود.

صفحه 20:
nt.ir ترسیم نیمرخ ۱۱۳۱۳۱-2

صفحه 21:
اصطلاحاتی که باید پیش از تفسیر 111-2 بدانیم: ‎.١‏ نقطه برش (00۲۱۴ ۱1]0۴۲/)): نقطه‌ای که افراد بالینی را از افراد غیربالینی جدا می کند. این نقطه در 1۷۱۱/2/2 معادل نمره ۷۰ و بالاتر در نظر گرفته شده است. ‏۲ برافراشتگی (16۷311010]) مقیاس: مقیاسی که فرد در آن نمره ۷۰و بالاتر بگیرد (از نقطه برش عبور کند) آن مقیاس برافراشته است. ‏۳. در محدوده ‎normal limit) Ju;‏ 11۱10 ۷): مقیاسی که در زیر خط برش باشد؛ در محدوده نرمال قرار دارد. ‏۴ کدتایپ (06]-0016)): در صورتی که یک دو یا چند مقیاس برافراشته باشنده آن‌ها تشکیل کدتایپ می‌دهند. ‎avy ‎

صفحه 22:
تفسیر ‎MMPI-2‏ ‏۷۳1-۴ به منظور اجرا در جمعیت‌های بالینی ایجاد شده است. لذا اجرای آن در جمعیت افراد غیربالینی با بهنجا معمولا با عدم برافراشتگی در مقیاس‌ها همراه است. *#معادل ۷۱-2 در جمعیت بهنجار پرسشنامه روانی کالیفرنیا (۳۱.)) است. *لذا لازم است در جمعیت‌های بهنجان 1-2 ۷01۷/۳ را با احتیاط تفسیر کرد. ary

صفحه 23:
تفسیر ۱۱۳-2 نکته مهم: "بسیاری به اشتباه بر این باور هستند که برافراشتگي در یک مقیاس به معنای تشخیص یک اختلال است. چنین رویکردی به 1۷۱۳1-2 اشتباه است."

صفحه 24:
تفسیر 01-2 تفسير در ۷۷۳۱-2 به صورت كام به كام و مرحلهاى است. اين مراحل در اسلايد بعد آمده است.

صفحه 25:
ary

صفحه 26:
الف) بررسی ویژگی‌های دموگرافیک به منظور تفسیر دقیق لازم است که برخی اطلاعات دم و گرافی‌ک را داشته باشیم. این اطلاعات شامل: ** جنسیت: به منظور تهیه پروفایل و تفسیر برخی مقیاس‌های ۳1-2 لازم است که جنسیت را بدانیم. **سن و تحصيلات: اگرچه این دو ویژگی برای تفسیر ضروری نیست اما بسرخی مقیاس‌های ۷۷/۴12 در سایه اين اطلاعات تفسیر می‌شوند. ary

صفحه 27:
ary

صفحه 28:
ب) چک کردن نمره ‎Cannot Say‏ نمره ۱۲ و بالاتر در ۱-2 ۷1۳ فارسی باعث نامعتبر شدن نیمرخ می‌شود. لذا پیش از تفسیر اين مساله باید چک شود. در صورتی که آزمودنی نمره ۱۲ و بالاتر کسب کرده بو لازم است که خود این مساله نیز تفسیر گردد که چرا فرد به این صورت عمل کرده است. در صورتی که نمره زیر ۱۲ بود؛ لازم است به آیتم‌های ؟ نگاه کنیم تا ببینیم فرد چه آیتم‌هایی را جواب نداده است. ary

صفحه 29:
ب) چک 03,5 5 « ‎Cannot Say‏ (ادامه) ‎‘Cannot Say » «i -3) Yb p>‏ "عدم همکاری "عدم بينش *وسواس *اختلال یاد گیری ویژه از نوع خواندن 3 كيج شدن

صفحه 30:
ary MMPI-2 ‏تفسير‎

صفحه 31:
111 ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ به ترتیب جایگاه فرد در سه مقياس 1 أ و ا را بررسى مى كنيم. سبس به كتاب مراجعه مى كنيم و نكاتى را كه براى آزمودنى خاص ما احتمالا صدق مىكند» می‌نویسیم.

صفحه 32:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ "مقیاس 1" 0<] (موقعیت‌های بالینی و غیربالینی): این امکان وجود دارد که آزمودنی در پاسخ به ماده‌های آزمون صادق و روراست نبوده و ممکن است فضیلت‌هایی را ادعا کرده و ویژگی‌های منفی را بیشتر از مردم انکار ‎jo‏ نتیجه ساير نمرات فرد در مقیاس‌های بالینی صادقانه نخواهد بود و در جهت بهتر نشان دادن خود از نظر روان‌شناختی است و می‌خواهد نشان دهد که عاری از مشکلات هیجانی است. چنین نیمرخی را نباید تفسیر نمود. ary

صفحه 33:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ "مقیاس با" ‎T=65-79‏ (موقعیت‌های بالینی)؛ 1-70-79 (موقعیت‌های غیربالینی): اين نمره‌ها نشان می‌دهد که آزمودنی با صداقت پاسخ نداده است و سعی کرده است به صورت فردی شریف و سازگار به نظر برسد. ‏60-64 <۲ (موقعیت‌های بالینی)؛ 60-69 <1 (موقعیت‌های غیربالینی): این سسطح ممکن است بازتاب دفاعی بودن و انکار ویژگی‌های منفی خود باشد. افرادی که اعتقادات مذهبی قوی دارند. ممکن است نمراتی در این دامنه بگیرند. ‎ ‎ary ‎

صفحه 34:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ "مقیاس ‎“Le‏ ‏50-9 <۲: نمرات در این سطح جزء دامنه متوسط بوده و نشان دهنده یک پروفایل معتبر است. 7>0: بسته به نمره سایر مقیاس‌های اعتباری ممکن است نشانه اغراق یا تمارض در شدت آنتیب:زوانی باشد. ary

صفحه 35:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ "مقیاس ۴* 0<] در موارد بستری؛ 90 <] موارد بالینی و 80< 1 در موارد غیربالینی: باید احتمال نامعتبر بودن پاسخ‌های فرد را مدنظر قرار داد. همچنین این مساله می‌تواند نشان‌دهنده تمارض فرد باشد. ‎T>80-99‏ در موارد بستری؛ 70-89<] موارد بالینی و ۲<65-79 در ورد غیربالینی: ممکن است نشان دهنده اغراق مشکلات باشد و به ‎aug‏ "فربادی برای ک ‏مطرح شود. همچنین نمرات در این سطح می‌تواند نشان‌دهنده شدت مشکلات روان‌شناختی ‏باشد. ‎ary ‎ ‎

صفحه 36:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ "مقیاس ع ‎T=55-79‏ (موارد بس بستری)؛ 1255-69 (موارد بالینی)؛ 40-64< ۲ (موارد غیربالینی): این افراد احتملا آزمون را به شیوه معتبری پاسخ داده‌ند. 4> (موارد بستری و بالینی)؛ ۲>39 (موارد غیربالینی: این افراد ممکن است مشکلات روان‌شناختی را انکار کنند پا کمتر گزارش کنند.

صفحه 37:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ "مقياس عل" 1<5 (موقعیت‌های بالینی)؛ 75 < 1 (موقعيتهاى غيربالينى): اين نمرات نشان مىدهد که آزمودنی در پاسخگویی به آزمون بسيار دفاعى عمل كرده و هر جه اين نمرات بالاتر باشد. احتمال دفاعى برخورد كردن وى بيشتر است. ۲240-۵4 «موقعیت‌های بالینی): ۲40-74 (موقعیت‌های غیربالینی): این نمرات نشان می‌دهد که آزمودنی یک برداشت متوازنی از خود ارائه داده است و احتمالا وی هم به رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی مثبت و هم منفی اعتراف کرده است. ary

صفحه 38:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری ‎Le Fe K‏ "مقیاس >" 0 > : این نمرات نشان دهنده یک تلاش عمدی برای ارائه تصویری نامطلوب از خود دارد. به بیان دیگر ممکن است فرد فریادی برای کمک‌خواهی نشان می‌دهد.

صفحه 39:
ary

صفحه 40:
ary د) بررسی مقیاس‌های بالینی ‎٩-۱(‏ و ( هر یک از مقیاس‌های بالینی را به ترتیب بررسی کرده (با تاکید بر مقیاس‌های برافراشته) و تفسیر آن را با توجه به کتاب راهنما می‌نویسیم.

صفحه 41:
ary

صفحه 42:
a ‏بررسی کدتایپ‌ها‎ (6 کدتایپ چیست؟ تیپ بهمعتای برافراشتکی ,فرد در یه دوریا چید سقیانن است. نواع کدتایپ: "تک نقطه‌ای "دو نقطهاى " چند نقطه‌ای ary

صفحه 43:

صفحه 44:
کدتایپ دو نقطه‌ای _ ma My tase Mas ۱۱۱ 6 9 Se es Fe ۵

صفحه 45:
ary

صفحه 46:
۰ ” }| و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز برخی از مقیاس‌های ۴۱2 چند خرده مقیاس دارد. ما فقط زمانی سراغ خرده‌مقیاس‌ها می‌رویم که فرد نمره برافراشته در آن بگیرد.

صفحه 47:
- 2 و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس -لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: مقیاس ۲ (افسردگی): ۴ افسردگی ذهنی *۴ ]کندی روانی حرکتی ‎D3"‏ بدکارکردی بدنی ۴ ملال ذهنی 3 ۴ آغتفتگیافکری:

صفحه 48:
۰ - }| و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز ایق: خرن فقیانی‌ها:قامان, موازق ویو انست: مقیاس ۲ (هیستری): * انکار اضطراب اجتماعی ۴ نیاز به محبت * رخوت کسالت ۴ شکوه‌های بدنی 3 * 5 بازداری پرخاشگری

صفحه 49:
۰ 7 }| و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس -لینگوز اين خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: مقیاس ۴ (انحراف روانی اجتماعی): * ناسازگاری خانوادگی ۴ تضاد با منابع قدرت ۴ تشویش ناپذیری اجتماعی ۴ بیانگی اجتماعی 2 ۴ از خود بیگانگی

صفحه 50:
۰ 7 }| و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز اين خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: مقیاس ۶ (پارانویا): ۴ افکار گزند و آسیب * حزن و اندوه ۴ ساده لوحی

صفحه 51:
۰ 5 .} ۰ و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: مقیاس ۸ (اسکیزوفرنی): ۴ بیگانگی اجتماعی ۴ بیگانگی عاطفی * فقدان تسلط ایگو (شناختی) ۴ فقدان تسلط ایگو (کرداری) 2 ۴ فقدان تسلط ایگو (بازداری معیوب) ۴ تجارب حسی غیرعادی و نامانوس

صفحه 52:
.} ۰ و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: مقیاس ‎٩‏ (هیپومانی) ۴ بی اعتنایی به اصول اخلاقی * شتاب روانی حرکتی ۴ تشویش ناپذیری ۴ غرور و تکبر ایگو ary

صفحه 53:
ary

صفحه 54:
ز) بررسی آیتم‌های بحرانی کاس-بوچر "آیتم‌های بحرانی» آیتم‌هایی هستند که محتوای آن‌ها نشان دهنده آسیب روانی جدی است. #مر ‎law gpl‏ از تفسیر: لازم است که تک تک این آیتم‌ها بررسی شود تا مه خص قود آنا آسیبی جدی فرد را تهدید می‌کند پا خیر. ary

صفحه 55:
avy ز) بررسی آیتم‌های بحرانی کاس-بوچر پیوست ک: فهرست ماده‌های بحرانی کاس. بوچر حالت افطرابی حاد: ۲ع۰ ۳غ, فد ‎TA OTA 210 le‏ ۵ب ۱۰۴ ۰۵۱۷۲ 6۲۰۸ ۱۵۲۱۸ ‎STAY 3۴۴۴ ۲‏ ۲۶۹ د ۲۳۳ TNO NTF ‏۱۳۰د,‎ E80 GAT EVD GV) ۵۶۵ ۵۳۸ ,غ٩ ‏افکار خودکشی افسرده‌ها:‎ BOTY ‏۸۵ی ۶و۵د ۵۱۸د ۵۲۰د:‎ TOF FI) (PTAA aT oF ‏لملا‎ ۳ احتمال حمله: ۳۷د, ۸۵د. ۱۳۴ ۵۲۱۳ 3۳۸۹ ار ويه 5 ‎TAS GYAV‏ فشار روانی موقعیتی مربوط به می‌بارگی: ۱۲۵غ, 2۲۶۴ 541د 414 ‎a4 VT GIT atl oN ayia kal‏ ماد كات ۲۹۹ ۳۱۱ BONA ۰3۵۱۱ ۷ 3۳۲۵ ۶ TH) ۲۲۸ ۶ OMT NTO ‏۲۴اه‎ GS ITA ITT ۹۹ ‏يكب‎ mage gee »1225 ۲۵۱ ۲۵۹د ۳۱۴غ ۵۳۳۳ ۳۶۱د

صفحه 56:
ary

صفحه 57:
arya رواو‌بوپنت 2577112 كام تفسير hitou/mww ravanpointi Contact: info@ravanpointir دانلود رایگان پاورپوینت های رواتشئاسى oo

2-آزمون شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا M i nnesota M ultiphasic Personality Inventory (M M PI-2) nt.ir شکل‌گیری MMPIو MMPI-2 آزمون MMPIتوسط هاتاوی و مک‌کینلی که در بیمارستان‌های دانشگاه مینه‌سوتا مشغول به کار بودند ،در سال 1943ساخته شد. ‏nt.ir وظیفه اصلی روان‌شناسان و روان‌پزشکان در دهه‌های 1930و 1940میالدی ،تع6666یین برچسب‌های تشخیصی مناسب برای بیماران بود .هاتاوی و مک‌کینلی نیز با همین هدف ،اقدام به ساخت آزمون MMPIنمودند. شکل‌گیری MMPIو MMPI-2 انوع کلید‌یابی در ساخت آزمون‌ها: ‏nt.ir .1کلیدیابی منطقی :در این روش ،ماده‌های آزمون بر اساس ی66ک منط66ق و ی66ک نظری66ه ایجاد شده است و پاسخ‌ها بر اساس قضاوت ذهنی مولف آزمون مبنی بر اینکه چه نوع پاسخ‌هایی نش666ان دهنده‌ی صفات مورد نظر است ،کلیدگذاری می‌شود .مثل آزمون هوش وکسلر یا افسردگی بک. .2کلیدیابی تجربی :در این روش ،ماده‌های آزمون در افراد مختلف ب66ه ص66ورت تج66ربی اج66را می‌شود و بر اساس اینکه این ماده‌ها چه میزان می‌تواند بین افراد بالینی و غیربالینی تمایز قایل ش66ود، آزمون ساخته می‌شود .مثل :آزمون MMPIو .MMPI-2 شکل‌گیری MMPIو MMPI-2 استفاده از کلیدیابی تجربی: ‏nt.ir هاتاوی و مک‌کینلی به منظ66ور ساخت مقیاس‌های مختل66ف ،MMPIاز روش کلی66دیابی تج66ربی استفاده کردند که در آن زمان نوآوری محسوب می‌شد. شکل‌گیری MMPIو MMPI-2 ‏nt.ir نحوه انجام کلیدیابی تجربی ‏هاتاوی و مک‌کینلی ابتدا مجموعه وسیعی از آیتم‌ها (سواالت آزمون) را جمع‌آوری کردند. ‏در قدم بعد تعداد 504آیتم را انتخاب کردند. ‏سپس ،این آیتم‌ها را بر روی تعداد زیادی از افراد بالینی ک6ه در بیمارس6تان بس6تری ش6ده بودن6د و افراد غیربالینی و بهنجار اجرا کردند. ‏در نهایت ،آیتم‌هایی که بین گروه بالینی و گروه غیربالینی تمایز می‌گذاش66تند ،انتخ66اب ش66دند و آزمون MMPIایجاد شد. شکل‌گیری MMPIو MMPI-2 شکل‌گیری مقیاس‌های اعتباری ‏nt.ir هاتاوی و مک‌کینلی از این نکته آگ66اه بودن66د ک66ه آزمودنی‌ها می‌توانن66د پاسخ‌هایش66ان را جع66ل یا تحریف کنند ،لذا عالوه بر مقیاس‌های بالینی ،چهار مقیاس ت66دوین کردن66د ک66ه بع66دا مقیاس‌های اعتباری نامیده شد و هدفشان کشف نگرش‌های انحرافی در پاسخ به س66واالت نظ66یر :پاسخ اش66تباه، پاسخ بدون دقت ،دروغ‌گویی ،تحریف و غیره بود. شکل‌گیری MMPIو MMPI-2 شکل‌گیری MMPI-2 ‏nt.ir پس از یک دهه از ساخت و کاربرد گسترده ،MMPIمشخص شد که این آزمون به هدف اولی66ه خود یعنی تشخیص معتبر بیماران موفقیت کافی به دست نیاورده اس66ت .ب66ه عن66وان مث66ال MMPI دارای این مشکالت بود: .1اگرچه بیماران هر طبق6666ه بالینی (مثال افسردگی) در مقیاس مرب6666وط ب6666ه افسردگی نمره باالیی می‌گرفتند ،اما در سایر مقیاس‌های بالینی نیز نمره‌های باالیی کسب می‌کردند. .2آزمودنی‌های بهنجار نیز در یک یا یچند مقیاس بالینی نمره‌های باال به دست می‌آوردند. شکل‌گیری MMPIو MMPI-2 شکل‌گیری -MMPI-2ادامه در نتیجه سازندگان MMPIتصمیم گرفتند MMPI-2را تدوین کنند .به این دالیل: .1به روز ساختن نمونه هنجاریابی شده ‏nt.ir .2تغییر دستور زبان و آیتم‌ها .3تغییرات در آیتم‌ها و معتبرسازی بیشتر آزمون انواع مقیاس‌هایMMPI-2 MMPI-2دارای دو دسته مقیاس است: الف) مقیاس‌های اعتباری: ‏nt.ir با هدف کشف پاسخ‌دهی تحریفی به آزمون ایجاد شده است .مواردی نظیر :دروغگویی، پنهان‌کاری ،جعل ،ارائه چهره مطلوب و غیره. ب) مقیاس‌های بالینی: با هدف کمک به تشخیص بالینی ایجاد شده‌اند. الف) مقیاس‌های اعتباری مقیاس‌های اعتباری MMPI-2شامل این موارد است: .1نمی‌دانم ( Cannot Sayیا ؟) .2مقیاس L ‏nt.ir .3مقیاس F .4مقیاس K .1نمی‌دانم ( Cannot Sayیا ؟) این مقیاس شامل تعداد کل ماده‌هایی است که توسط آزمودنی پاسخ داده نش666ده ،یا هر دو گزین666ه پاسخ داده شده است. ‏nt.ir در هنجار ایرانی ،MMPI-2تعداد نمره 12به باال در این مقیاس باعث می‌شود که آزم666ون معتبر نباشد .همچنین در نمره 12-10نیز باید نتایج آزمون را با احتیاط تفسیر کرد. .2مقیاس L مقیاس ) L (Lieک66ه در اص66ل دروغ‌س66نج نامی66ده می‌ش66ود ،دربرگیرن66ده تالش‌های ابت66دایی و ساده‌لوحانه آزمودنی‌ها برای ارائه تصویر بسیار مطلوب از خودشان ایجاد شده است. ‏nt.ir همچنین نمرات باال در این مقیاس ممکن است نشان دهنده عدم تمایل فرد ب66ه پ66ذیرش ض66عف‌های حتی بسیار کوچک در منش یا شخصیت است. .3مقیاس F مقیاس ( Fنابسامدی) به بررس666ی م666یزان پاسخ‌های انحرافی از هنجار می‌پ666ردازد .ب666ه بیان دیگر، آیتم‌هایی وجود دارد که کمتر از 10درصد از افراد بهنجار آن‌ها را تایید می‌کنند .شخصی ک66ه آن ماده را تایید کند ،یک پاسخ انحرافی داده است. ‏nt.ir باال رفتن نمره در این مقیاس ممکن است نشان دهنده وانمود بد باش66د .همچ66نین می‌توان66د ناش66ی از این مساله باشد که آزمودنی بدون خواندن و توجه به محتوای سواالت ،پاسخ داده است. .4مقیاس K این مقیاس به منظور تشخیص دفاعی بودن بیمارگونه ساخته شده است. ‏nt.ir مشخص شده بود که بعضی از آزمودنی‌های کامال نابهنجار در آزمون نمره‌هایی در مقیاس بالینی به دست می‌آوردند که پایین‌تر از حدی بود که از وضعیت بالینی‌شان انتظار می‌رفت .به بیان دیگر این دسته از افراد" ،وانمود خوب" می‌کردند. نمره باال در مقیاس Kبه معنای دفاعی بودن فرد تلقی می‌شود و باعث تردید در پاسخ‌های فرد در کل آزمون می‌گردد. مقیاس‌های بالینی ‏nt.ir MMPI-2دارای 10مقیاس بالینی است که در صحفه بعد آمده است. ب) مقیاس‌های بالینی مخفف عنوان انگلیسی عنوان فارسی شماره مقیاس 1 ‏Hs ‏Hypochondriasis خود بیمار انگاری ‏D ‏Depression 4 ‏Hy ‏Hysteria ‏Pd 5 ‏Psychopathic ‏Deviate ‏Mf 6 ‏Masculinity/ ‏Femininity ‏Pa ‏Paranoia ‏Pt ‏Psychasthenia ‏Sc ‏Schizophrenia ‏Ma ‏Hypomania 2 ‏nt.ir 3 7 8 9 افسردگی هیستری انحراف روانی اجتماعی مردانگی -زنانگی پارانویا ضعف روانی اسکیزوفرنیا هیپومانیا nt.ir ب) مقیاس‌های بالینی شماره مقیاس 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 توصیف نگرانی در مورد عالیم بدنی عالیم افسردگی عالیم هیستری :پاسخ به موقعیت‌های استرس‌زا با استفاده از واکنش‌های بدنی شناسایی بیماران جامعه‌ستیز ،ضد اجتماعی و غیر اخالقی بررسی عالئق و ترجیحات کلیشه‌ای از زنانگی و مردانگی میزان اعتماد ،شکاک بودن و حساس بودن نگرانی ،اضطراب ،تنش ،تردید و وسواسی بودن عالیم اسکیزوفرنی و اختالل در تفکر شناسایی عالیم هیپومانیا مثل :سطح فعالیت ،تحریک‌پذیری ،بی‌قراری میزان تمایل به تماس اجتماعی nt.ir اجرای MMPI-2 MMPI-2را می‌توان به صورت فردی یا گروهی اجرا کرد. ‏به منظور اج66رای MMPI-2الزم اس66ت فرد باالتر از 18سال باش66د و ح66داقل 6کالس درس خوانده باشد. ‏مدت زمان تکمیل آزمون ،بین 1تا 1/5ساعت است. ‏اگر چه به نظر می‌رسد تکمیل MMPI-2در منزل راحت‌تر باشد ،اما باید دانست ک66ه این روش قابل قبول نیست .آزمون همیشه باید در یک موقعیت تخصصی و با نظارت کامل انجام شود. ‏قبل از اجرای MMPI-2آزماینده باید رابطه مناسبی با آزمودنی برقرار سازد. ‏آزماینده باید در جلسه آزمون حضور داشته باشد و به پرسش‌های احتمالی آزمودنی پاسخ دهد و آزمودنی را به خوبی مشاهده کند. نمره‌گذاری MMPI-2 نمره‌گذاری MMPI-2را می‌توان به صورت دستی و یا کامپیوتری انجام داد. ‏nt.ir معموال توصیه می‌شود که از نمره‌گذاری کامپیوتری استفاده شود. nt.ir ترسیم نیمرخ MMPI-2 nt.ir تفسیر MMPI-2 اصطالحاتی که باید پیش از تفسیر MMPI-2بدانیم: .1نقطه برش ( :)Cutoff pointنقطه‌ای که افراد بالینی را از افراد غیربالینی ج66دا می‌کن66د .این نقطه در MMPI-2معادل نمره 70و باالتر در نظر گرفته شده است. .2برافراشتگی ( )Elevationمقیاس :مقیاسی که فرد در آن نمره 70و باالتر بگ666یرد (از نقط666ه برش عبور کند) آن مقیاس برافراشته است. .3در محدوده نرمال ( :)within normal limitمقیاسی که در زی66ر خ66ط ب66رش باش66د ،در محدوده نرمال قرار دارد. ُ .4ک دتایپ ( :)Code-typeدر صورتی که یک ،دو یا چن666د مقیاس برافراش666ته باش666ند ،آن‌ها تشکیل کدتایپ می‌دهند. تفسیر MMPI-2 MMPI-2به منظور اجرا در جمعیت‌های بالینی ایجاد ش66ده اس66ت .ل66ذا اج66رای آن در جمعیت افراد غیربالینی یا بهنجار ،معموال با عدم برافراشتگی در مقیاس‌ها همراه است. ‏معادل MMPI-2در جمعیت بهنجار پرسشنامه روانی کالیفرنیا ( )CPIاست. ‏nt.ir ‏لذا الزم است در جمعیت‌های بهنجار MMPI-2 ،را با احتیاط تفسیر کرد. نکته مهم: تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir "بسیاری به اشتباه بر این باور هستند که برافراشتگی در یک مقیاس به معنای تشخیص یک اختالل است .چنین رویکردی به MMPI-2اشتباه است". تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir تفسیر در MMPI-2به صورت گام به گام و مرحله‌ای است .این مراحل در اسالید بعد آمده است. تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی ماده‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک الف) بررسی ویژگی‌های دموگرافیک ‏nt.ir به منظور تفسیر دقیق الزم است ک66ه ب66رخی اطالعات دموگرافی66ک را داش66ته باش66یم .این اطالعات شامل: ‏جنسیت :به منظور تهیه پروفایل و تفسیر برخی مقیاس‌های MMPI-2الزم است که جنسیت را بدانیم. ‏سن و تحصیالت :اگرچه این دو ویژگی برای تفسیر ضروری نیس666ت ،اما ب666رخی مقیاس‌های MMPI-2در سایه این اطالعات تفسیر می‌شوند. تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی ماده‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک ب) چک کردن نمره Cannot Say نمره 12و باالتر در MMPI-2فارسی باعث نامعتبر شدن نیمرخ می‌ش66ود .ل66ذا پیش از تفس66یر این مساله باید چک شود. ‏nt.ir در صورتی که آزمودنی نمره 12و باالتر کسب کرده بود ،الزم است که خود این مساله نیز تفس66یر گردد که چرا فرد به این صورت عمل کرده است. در صورتی که نمره زیر 12بود ،الزم است به آیتم‌های ؟ نگاه کنیم تا ببینیم فرد چ6666ه آیتم‌هایی را جواب نداده است. ب) چک کردن نمره ( Cannot Sayادامه) دالیل باال رفتن نمره :Cannot say ‏عدم همکاری ‏nt.ir ‏عدم بینش ‏وسواس ‏اختالل یادگیری ویژه از نوع خواندن ‏گیج شدن تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی ماده‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K به ترتیب جایگاه فرد در سه مقیاس L، Fو Kرا بررسی می‌کنیم. ‏nt.ir سپس به کتاب مراجعه می‌کنیم و نکاتی را که برای آزم66ودنی خ66اص ما احتماال ص66دق می‌کن66د، می‌نویسیم. ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K "مقیاس “L ‏nt.ir ( T>80موقعیت‌های بالینی و غیربالینی) :این امکان وج""ود دارد ک""ه آزم""ودنی در پاسخ ب""ه ماده‌های آزمون صادق و روراست نبوده و ممکن است فضیلت‌هایی را ادعا کرده و ویژگی‌های منفی را بیشتر از مردم انکار کند .در نتیجه سایر نمرات فرد در مقیاس‌های بالینی صادقانه نخواهد بود و در جهت بهتر نشان دادن خود از نظر روان‌شناختی است و می‌خواهد نشان ده""د که عاری از مشکالت هیجانی است .چنین نیمرخی را نباید تفسیر نمود. ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K "مقیاس “L ‏nt.ir ( T=65-79موقعیت‌های بالینی)؛ ( T=70-79موقعیت‌های غیربالینی) :این نمره‌ها نشان می‌دهد که آزمودنی با صداقت پاسخ نداده است و س""عی کرده اس""ت ب""ه ص""ورت فردی شریف و سازگار به نظر برسد. ( T= 60-64موقعیت‌های بالینی)؛ ( T= 60-69موقعیت‌های غیربالینی) :این س"""""طح ممکن است بازتاب دفاعی بودن و انک""ار ویژگی‌های منفی خ""ود باش""د .افرادی ک""ه اعتق""ادات مذهبی قوی دارند ،ممکن است نمراتی در این دامنه بگیرند. ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K "مقیاس “L ‏nt.ir :T= 50-59نمرات در این سطح جزء دامنه متوسط بوده و نشان دهنده یک پروفایل معتبر است. :T<50بسته به نمره سایر مقیاس‌های اعتباری ممکن است نشانه اغراق یا تمارض در ش""دت آسیب روانی باشد. ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K "مقیاس “F ‏nt.ir T>100در م""وارد بس""تری؛ T>90م""وارد بالینی و T>80در م""وارد غیربالینی :بای""د احتمال نامعتبر بودن پاسخ‌های فرد را مدنظر قرار داد .همچنین این مساله می‌تواند نشان‌دهنده تمارض فرد باشد. T>80-99در م""وارد بس""تری؛ T>70-89م""وارد بالینی و T>65-79در م""وارد غیربالینی :ممکن است نشان دهنده اغراق مشکالت باشد و به منزله‌ای "فریادی ب""رای کم""ک" مطرح شود .همچنین نمرات در این سطح می‌تواند نشان‌دهنده ش""دت مش""کالت روان‌ش""ناختی باشد. ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K "مقیاس “F ( T=55-79م"""وارد بس"""تری)؛ ( T=55-69م"""وارد بالینی)؛ ( T=40-64م"""وارد غیربالینی) :این افراد احتمال آزمون را به شیوه معتبری پاسخ داده‌اند. ‏nt.ir ( T<54موارد بستری و بالینی)؛ ( T<39موارد غیربالینی) :این افراد ممکن است مشکالت روان‌شناختی را انکار کنند یا کمتر گزارش کنند. ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K "مقیاس "K ‏nt.ir ( T>65موقعیت‌های بالینی)؛ ( T>75موقعیت‌های غیربالینی) :این نمرات نش""ان می‌ده""د که آزمودنی در پاسخگویی به آزمون بسیار دفاعی عمل کرده و هر چه این نمرات باالتر باش"""د، احتمال دفاعی برخورد کردن وی بیشتر است. ( T=40-64موقعیت‌های بالینی)؛ ( T=40-74موقعیت‌های غیربالینی) :این نمرات نشان می‌دهد که آزمودنی یک برداشت متوازنی از خود ارائ""ه داده اس""ت و احتماال وی هم ب""ه رفتارها و ویژگی‌های شخصیتی مثبت و هم منفی اعتراف کرده است. ج) بررسی سه مقیاس اعتباری L، F، K "مقیاس "K ‏nt.ir :T<40این نمرات نشان دهنده یک تالش عمدی برای ارائه تصویری ن""امطلوب از خ"ود دارد. به بیان دیگر ممکن است فرد فریادی برای کمک‌خواهی نشان می‌دهد. تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی ماده‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک د) بررسی مقیاس‌های بالینی ( 9-1و )0 ‏nt.ir هر یک از مقیاس‌های بالینی را به ترتیب بررسی کرده (با تاکی""د ب""ر مقیاس‌های برافراش""ته) و تفسیر آن را با توجه به کتاب راهنما می‌نویسیم. تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی ماده‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک کدتایپ چیست؟ ه) بررسی ُک دتایپ‌ها کدتایپ به معنای برافراشتگی فرد در یک ،دو یا چند مقیاس است. ‏nt.ir انواع کدتایپ: تک نقطه‌ای دو نقطه‌ای چند نقطه‌ای nt.ir ُک دتایپ تک نقطه‌ای nt.ir ُک دتایپ دو نقطه‌ای تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی ماده‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز برخی از مقیاس‌های ،MMPI-2چند خرده مقیاس دارد. ‏nt.ir ما فقط زمانی سراغ خرده‌مقیاس‌ها می‌رویم که فرد نمره برافراشته در آن بگیرد. و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: مقیاس ( 2افسردگی): ‏nt.ir D1 افسردگی ذهنی D2 کندی روانی حرکتی D3 بدکارکردی بدنی D4 مالل ذهنی D5 آشفتگی فکری و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: ‏nt.ir مقیاس ( 3هیستری): :Hy1 انکار اضطراب اجتماعی :Hy2 نیاز به محبت :Hy3 رخوت-کسالت :Hy4 شکوه‌های بدنی :Hy5 بازداری پرخاشگری و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: ‏nt.ir مقیاس ( 4انحراف روانی اجتماعی): :Pd1 ناسازگاری خانوادگی :Pd2 تضاد با منابع قدرت :Pd3 تشویش ناپذیری اجتماعی :Pd4 بیانگی اجتماعی :Pd5 از خود بیگانگی و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: مقیاس ( 6پارانویا): ‏nt.ir :Pa1 افکار گزند و آسیب :Pa2 حزن و اندوه :Pa3 ساده لوحی و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: ‏nt.ir مقیاس ( 8اسکیزوفرنی): :Sc1 بیگانگی اجتماعی :Sc2 بیگانگی عاطفی :Sc3 فقدان تسلط ایگو (شناختی) :Sc4 فقدان تسلط ایگو (کرداری) :Sc5 فقدان تسلط ایگو (بازداری معیوب) :Sc6 تجارب حسی غیرعادی و نامانوس و) بررسی خرده‌مقیاس‌های هریس-لینگوز این خرده مقیاس‌ها شامل موارد زیر است: ‏nt.ir مقیاس ( 9هیپومانی) :Ma1 بی اعتنایی به اصول اخالقی :Ma2 شتاب روانی حرکتی :Ma3 تشویش ناپذیری :Ma4 غرور و تکبر ایگو تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی آیتم‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک ز) بررسی آیتم‌های بحرانی کاس-بوچر ‏nt.ir ‏آیتم‌های بحرانی ،آیتم‌هایی هستند که محتوای آن‌ها نشان دهنده آسیب روانی جدی است. ‏در این سطح از تفسیر ،الزم است که تک تک این آیتم‌ها بررسی شود ت""ا مش""خص ش""ود آیا آسیبی جدی فرد را تهدید می‌کند یا خیر. nt.ir ز) بررسی آیتم‌های بحرانی کاس-بوچر تفسیر MMPI-2 ‏nt.ir یکپارچه کردن اطالعات بررسی ماده‌های بحرانی کاس-بوچر بررسی خرده مقیاس‌ها بررسی ُکدتایپ‌ها بررسی مقیاس‌های بالینی بررسی سه مقیاس اعتباری L، ‏F، K چک کردن نمره ‏Cannot ‏Say بررسی ویژگی‌های دموگرافیک Conditions o use دانلود رایگان پاورپوینت های روانشناسی هشت گام تفسیرMMPI-2 http://www.ravanpoint.ir © Copyright Ravanpoint.ir Contact: info@ravanpoint.ir nt.ir

90,000 تومان