صفحه 1:
آز مون شخصیتی چندوجهی مینه تا-2
innesota M ultiphasic
__Personality Inventory (MM PI-2)
صفحه 2:
شکل گیری ۴۱ و ۱۱/۳۱2
آزمون |۷1 توسط هاتاوی و مکک کینلی که در بیمارستانهای دانشگاه مینهسوتا مشغول به كار
بودنده در سال ۱۹۴۳ ساخته شد.
وظیفه اصلی روانشناسان و روانپزشکان در دهههای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی» تین برچسبهای
تشخیصی مناسب برای بیماران بود. هاتاوی و مک کینلی نیز با همین هدف اقدام به ساخت آزمون
MMPI نمودند.
صفحه 3:
۱
انوع کلیدیابی در ساخت آزمونها:
۱. کلیدیابی منطقی: در این روش مادههای آزمون بر اساس یک منطق و یک نظریه ایجاد
شده است و پاسخها بر اساس قضاوت ذهنی مولف آزمون مبنی بر اینکه چه نوع پاسخهایی نشان
دهندهی صفات مورد نظر است. کلید گذاری میشود. مثل آزمون هوش و کسار يا افسرد گی بکك.
۲ کلیدیابی تجربی: در این روش مادههای آزمون در افراد مختلف به صورت تجربی اجرا
مى شود و بر اساس اينكه اين ماددها جه ميزان مى تواند بین افراد بالینی و غیربالینی تمایز قایل شود؛
آزمون ساخته میشود. مثل: آزمون |۳۳ و 21-2 1/1 إلا.
ary
صفحه 4:
MMPI-2 , MMPI << 5 |x
استفاده از کلیدیابی تجربی:
هاتاوی و مک کینلی به منظور ساخت مقیاسهای مختلف ۷1۷ از روش کلیدیابی تجربی
استفاده کردند که در آن زمان نو آوری محسوب میشد.
صفحه 5:
MMPI-2 , MMPI << 5 |x
نحوه انجام کلیدیابی تجربی
*هاتاوی و مکک کینلی ابندا مجموعه وسیعی از آیتمها (سوالات آزمون) را جمع آوری کردند.
"در قدم بعد تعداد ۵۰۴ آیتم را انتخاب کردند.
#سپس, این آیتمها را بر روی تعداد زيادى از افراد بالينى که در پیمارستان بستری شده بودند و
افراد غیربالینی و بهنجار اجرا کردند.
2 كدر نهايت» أت ماني یی که بین گروه بالینی و گروه غیربالینی تمایز میگذاشتند. انتضاب شدند و
5 آزمون |۷11۳ ایجاد شد.
صفحه 6:
ary
MMPI-2 , MMPI << 5 |x
شکل گیری مقیاسهای اعتباری
هاتاوی و مک کینلی از اين نکته آگاه بودند که آزمودنیها میتوانند پاسخهایشان را جصل يا
تحریف کننده لذا علاوه بر مقیاسهای بالینی؛ چهار مقیاس تدوین کردند که بعدا مقیاسهای
اعتباری نامیده شد و هدفشان کشف نگرشهای انحرافی در پاسخ به سوالات نظیر: پاسخ اشتبام
پاسخ بدون دقت؛ دروغ گویی؛ تحریف و غیره بود.
صفحه 7:
MMPI-2 , MMPI << 5 |x
شکل کیری 101۳1-2
پس از یک دهه از ساخت و کاربرد گسترده |۷1۱۷۱۳؛ مشخص شد که این آزمون به هدف اولی»
خود یعنی تشخیص معتبر بیماران موفقیت کافی به دست نیاورده است. به عنوان مشال ۷۱۳/۳۱
دارای این مشکلات بود:
۱ اگرچه پیماران هر طبقه بالینی (مثلا افسردگی) در مقیاس مربسوط بسه افسردگی نمره بالایی
می گرفتنده اما در سایر مقیاسهای بالینی نیز نمرههای بالایی کسب می کردند.
3 = =
3 ۲ آزمودنیهای بهنجار نیز در یک يا یچند مقیاس بالینی نمرههای بالا به دست می آوردند.
صفحه 8:
شکل گیری ۸۴۱ و ۶۱-2
شک لگیری 1/۳۱-2- ادامه
در نتيجه سازندكان ۷۸۳1۴۱ تصمیم گرفتند 1۳۱-2 را تدوین کنند. به این دلایل:
۱ به روز ساختن نمونه هنجاریابی شده
۲ تغییر دستور زبان و آیتمها
۳ تغییرات در آیتمها و معتبرسازی بیشتر آزمون
صفحه 9:
انواع مقیاسهای ۷/۱۳1-2]
۷۷۳۱2 دارای دو دسته مقیاس است:
الف) مقیاسهای اعتباری:
با هدف کشف پاسخدهی تحریفی به آزمون ایجاد شده است. مواردی نظیر: دروغگویی؛
پنهان کاری» جعل, اراه چهره مطلوب و غیره.
1 ب) مقیاسهای بالینی:
با هدف کمک به تشخیص بالینی ایجاد شدهاند.
صفحه 10:
الف) مقیاسهای اعتباری
مقیاسهای اعتباری ۷1۱۷۱1-2] شامل این موارد است:
Say) gis.) ۲۵۳0۳01 یا ؟)
۲ مقیاس -
۳ مقیاس ۳
۴ مقیاس >
صفحه 11:
ary
۱ نمیدانم Cannot Say) ¢(
اين مقیاس شامل تعداد کل مادههایی است که توسط آزمودنی پاسخ داده نشده یا هر دو گزینه
پاسخ داده شده است.
در هنجار ایرانی eyes alts MMPI-2 ۱۲ به بالا در این مقیاس باعث میشود که آزمسون معتبر
نباشد. همچنین در نمره ۱۲-۱۰ نیز باید نتایج آزمون را با احتیاط تفسیر کرد.
صفحه 12:
ary
۲. مقیاس ]
(Lie) (Lis اکه در اصل دروغسنج نامیده میشود درب ر گیرنده تلاشهای ابتدایی و
سادهلوحانه آزمودنیها برای ارائه تصویر بسیار مطلوب از خودشان ایجاد شده است.
همچنین نمرات بالا در این مقیاس ممکن است نشان دهنده عدم تمایل فرد به پذیرش ضعفهای
حتی بسیار کوچک در منش با شخصیت است.
صفحه 13:
ary
۳ مقیاس ۲
مقیاس ۲ (نابسامدی) به بررسی میزان پاسخهای انحرافی از هنجار میپردازد. به بیان دیگ
آیتمهایی وجود دارد که کمتر از ۱۰ درصد از افراد بهنجار آنها را تایید میکنند. شخصی که آن
ماده را تاييد كند یکک پاسخ انحرافی داده است.
بالا رفتن نمره در این مقیاس ممکن است نشان دهنده وانمود بد باشد. همچنین میتواند ناشی از
این مساله باشد که آزمودنی بدون خواندن و توجه به محتوای سوالات؛ پاسخ داده است.
صفحه 14:
۴ مقیاس >
این مقیاس به منظور تشخیص دفاعی بودن بیما رگونه ساخته شده است.
مشخص شده oy که بعضی از آزمودنیهای کاملا نابهنجار در آزمون نمرههایی در مقیاس بالینی
به دست می آوردند که پایین تر از حدی بود که از وضعیت بالینیشان انتظار میرفت. به بیان دیگر
این دسته از افراد "وانمود خوب " می کردند.
نمره بالا در مقیاس > به معنای دفاعی بودن فرد تلقی میشود و باعث تردید در پاسخهای فرد در
کل آزمون میگردد.
ary
صفحه 15:
مقیاسهای بالینی
۷۳۱-2 دارای ۱۰ مقیاس بالینی است که در صحفه بعد آمده است.
صفحه 16:
avy
شاه هام °
عه 2د 0
Hs
D
Hy
Pd
Mf
۳ | eed
Hypochondriasis
Depression
Hysteria
Psychopathic
Deviate
Masculinity/
Femininity
Paranoia
Psychasthenia
Schizophrenia
Hypomania
۱۳7
عنوان فارسى
خود slow انگاری
افسردگی
ae
انحراف روانی اجتماعی
عرداقق روصي
بارانويا
ضف روانی
اسکیزوفرنیا
هيبومانيا
سو ا 7
صفحه 17:
نگرانی در مورد علایم بدنی
علايم افسردكى
علایم هیستری: پاسخ به موقعیتهای استرسزا با استفاده از وا کنشهای بدنی
شناسایی بیماران جامعه ستیز, ضد اجتماعی و غیر اخلاقی
بررسی علاثق و ترجیحات کلیشهای از زنانگی و مردانگی
میزان اعتماد. شكاك بودن و حساس بودن
نگرانی» اضطراب. تنش, ترديد و وسواسى بودن
علايم اسكيزوفرنى و اختلال در تفكر
شناسایی علایم هیپومانیا مثل: سطح فعالیت تحر بك بذيرى» بى قرارى
میزان تمایل به تماس اجتماعی
avy
۱
۲
۲
t
°
5
۳
a
3
صفحه 18:
MMPI-2 احرای
۷۷۴-۴ را میتوان به صورت فردی یا گروهی اجرا کرد.
*به منظور اجرای ۳۱-2 لازم است فرد بالاتر از ۱۸ سال باشد و حداقل ۶ کلاس درس
خوانده باشد.
*مدت زمان تکمیل آزمون بین ۱ تا ۱/۵ ساعت است.
"گر چه به نظر میرسد تکمیل 1۴۱-2 در منزل راحتتر باشده اما بايد دانست كه اين روش
قابل قبول نیست. آزمون همیشه بايد در یک موقعیت تخصصی و با نظارت کامل انجام شود.
"قبل MMPI-2 clot i آزماینده باید رابطه مناسبی با آزمودنی برقرار سازد.
avy
*آزماینده باید در جلسه آزمون حضور داشته باشد و به پرسشهای احتمالی آزمودنی پاسخ دهد و
آزمودنی را به خوبی مشاهده کند.
صفحه 19:
ary
MMPI-2 نمرهگذاری
نمرهگذاری ۷/۳-2 را میتوان به صورت دستی و یا کامپیوتری انجام داد.
معمولا توصیه میشود که از نمره گذاری کامپیوتری استفاده شود.
صفحه 20:
nt.ir
ترسیم نیمرخ ۱۱۳۱۳۱-2
صفحه 21:
اصطلاحاتی که باید پیش از تفسیر 111-2 بدانیم:
.١ نقطه برش (00۲۱۴ ۱1]0۴۲/)): نقطهای که افراد بالینی را از افراد غیربالینی جدا می کند. این
نقطه در 1۷۱۱/2/2 معادل نمره ۷۰ و بالاتر در نظر گرفته شده است.
۲ برافراشتگی (16۷311010]) مقیاس: مقیاسی که فرد در آن نمره ۷۰و بالاتر بگیرد (از نقطه
برش عبور کند) آن مقیاس برافراشته است.
۳. در محدوده normal limit) Ju; 11۱10 ۷): مقیاسی که در زیر خط برش باشد؛ در
محدوده نرمال قرار دارد.
۴ کدتایپ (06]-0016)): در صورتی که یک دو یا چند مقیاس برافراشته باشنده آنها
تشکیل کدتایپ میدهند.
avy
صفحه 22:
تفسیر MMPI-2
۷۳1-۴ به منظور اجرا در جمعیتهای بالینی ایجاد شده است. لذا اجرای آن در جمعیت
افراد غیربالینی با بهنجا معمولا با عدم برافراشتگی در مقیاسها همراه است.
*#معادل ۷۱-2 در جمعیت بهنجار پرسشنامه روانی کالیفرنیا (۳۱.)) است.
*لذا لازم است در جمعیتهای بهنجان 1-2 ۷01۷/۳ را با احتیاط تفسیر کرد.
ary
صفحه 23:
تفسیر ۱۱۳-2
نکته مهم:
"بسیاری به اشتباه بر این باور هستند که برافراشتگي در یک مقیاس به معنای
تشخیص یک اختلال است. چنین رویکردی به 1۷۱۳1-2 اشتباه است."
صفحه 24:
تفسیر 01-2
تفسير در ۷۷۳۱-2 به صورت كام به كام و مرحلهاى است. اين مراحل
در اسلايد بعد آمده است.
صفحه 25:
ary
صفحه 26:
الف) بررسی ویژگیهای دموگرافیک
به منظور تفسیر دقیق لازم است که برخی اطلاعات دم و گرافیک را داشته باشیم. این اطلاعات
شامل:
** جنسیت: به منظور تهیه پروفایل و تفسیر برخی مقیاسهای ۳1-2 لازم است که جنسیت
را بدانیم.
**سن و تحصيلات: اگرچه این دو ویژگی برای تفسیر ضروری نیست اما بسرخی مقیاسهای
۷۷/۴12 در سایه اين اطلاعات تفسیر میشوند.
ary
صفحه 27:
ary
صفحه 28:
ب) چک کردن نمره Cannot Say
نمره ۱۲ و بالاتر در ۱-2 ۷1۳ فارسی باعث نامعتبر شدن نیمرخ میشود. لذا پیش از تفسیر اين
مساله باید چک شود.
در صورتی که آزمودنی نمره ۱۲ و بالاتر کسب کرده بو لازم است که خود این مساله نیز تفسیر
گردد که چرا فرد به این صورت عمل کرده است.
در صورتی که نمره زیر ۱۲ بود؛ لازم است به آیتمهای ؟ نگاه کنیم تا ببینیم فرد چه آیتمهایی را
جواب نداده است.
ary
صفحه 29:
ب) چک 03,5 5 « Cannot Say (ادامه)
‘Cannot Say » «i -3) Yb p>
"عدم همکاری
"عدم بينش
*وسواس
*اختلال یاد گیری ویژه از نوع خواندن
3 كيج شدن
صفحه 30:
ary
MMPI-2 تفسير
صفحه 31:
111
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
به ترتیب جایگاه فرد در سه مقياس 1 أ و ا را بررسى مى كنيم.
سبس به كتاب مراجعه مى كنيم و نكاتى را كه براى آزمودنى خاص ما احتمالا صدق مىكند»
مینویسیم.
صفحه 32:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
"مقیاس 1"
0<] (موقعیتهای بالینی و غیربالینی): این امکان وجود دارد که آزمودنی در پاسخ به
مادههای آزمون صادق و روراست نبوده و ممکن است فضیلتهایی را ادعا کرده و ویژگیهای
منفی را بیشتر از مردم انکار jo نتیجه ساير نمرات فرد در مقیاسهای بالینی صادقانه
نخواهد بود و در جهت بهتر نشان دادن خود از نظر روانشناختی است و میخواهد نشان دهد
که عاری از مشکلات هیجانی است. چنین نیمرخی را نباید تفسیر نمود.
ary
صفحه 33:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
"مقیاس با"
T=65-79 (موقعیتهای بالینی)؛ 1-70-79 (موقعیتهای غیربالینی): اين نمرهها
نشان میدهد که آزمودنی با صداقت پاسخ نداده است و سعی کرده است به صورت فردی
شریف و سازگار به نظر برسد.
60-64 <۲ (موقعیتهای بالینی)؛ 60-69 <1 (موقعیتهای غیربالینی): این سسطح
ممکن است بازتاب دفاعی بودن و انکار ویژگیهای منفی خود باشد. افرادی که اعتقادات
مذهبی قوی دارند. ممکن است نمراتی در این دامنه بگیرند.
ary
صفحه 34:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
"مقیاس “Le
50-9 <۲: نمرات در این سطح جزء دامنه متوسط بوده و نشان دهنده یک پروفایل معتبر
است.
7>0: بسته به نمره سایر مقیاسهای اعتباری ممکن است نشانه اغراق یا تمارض در شدت
آنتیب:زوانی باشد.
ary
صفحه 35:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
"مقیاس ۴*
0<] در موارد بستری؛ 90 <] موارد بالینی و 80< 1 در موارد غیربالینی: باید
احتمال نامعتبر بودن پاسخهای فرد را مدنظر قرار داد. همچنین این مساله میتواند نشاندهنده
تمارض فرد باشد.
T>80-99 در موارد بستری؛ 70-89<] موارد بالینی و ۲<65-79 در ورد
غیربالینی: ممکن است نشان دهنده اغراق مشکلات باشد و به aug "فربادی برای ک
مطرح شود. همچنین نمرات در این سطح میتواند نشاندهنده شدت مشکلات روانشناختی
باشد.
ary
صفحه 36:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
"مقیاس ع
T=55-79 (موارد بس بستری)؛ 1255-69 (موارد بالینی)؛ 40-64< ۲ (موارد
غیربالینی): این افراد احتملا آزمون را به شیوه معتبری پاسخ دادهند.
4> (موارد بستری و بالینی)؛ ۲>39 (موارد غیربالینی: این افراد ممکن است مشکلات
روانشناختی را انکار کنند پا کمتر گزارش کنند.
صفحه 37:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
"مقياس عل"
1<5 (موقعیتهای بالینی)؛ 75 < 1 (موقعيتهاى غيربالينى): اين نمرات نشان مىدهد
که آزمودنی در پاسخگویی به آزمون بسيار دفاعى عمل كرده و هر جه اين نمرات بالاتر باشد.
احتمال دفاعى برخورد كردن وى بيشتر است.
۲240-۵4 «موقعیتهای بالینی): ۲40-74 (موقعیتهای غیربالینی): این نمرات
نشان میدهد که آزمودنی یک برداشت متوازنی از خود ارائه داده است و احتمالا وی هم به
رفتارها و ویژگیهای شخصیتی مثبت و هم منفی اعتراف کرده است.
ary
صفحه 38:
ج) بررسی سه مقیاس اعتباری Le Fe K
"مقیاس >"
0 > : این نمرات نشان دهنده یک تلاش عمدی برای ارائه تصویری نامطلوب از خود دارد.
به بیان دیگر ممکن است فرد فریادی برای کمکخواهی نشان میدهد.
صفحه 39:
ary
صفحه 40:
ary
د) بررسی مقیاسهای بالینی ٩-۱( و (
هر یک از مقیاسهای بالینی را به ترتیب بررسی کرده (با تاکید بر مقیاسهای برافراشته) و
تفسیر آن را با توجه به کتاب راهنما مینویسیم.
صفحه 41:
ary
صفحه 42:
a
بررسی کدتایپها (6
کدتایپ چیست؟
تیپ بهمعتای برافراشتکی ,فرد در یه دوریا چید سقیانن است.
نواع کدتایپ:
"تک نقطهای
"دو نقطهاى
" چند نقطهای
ary
صفحه 43:
صفحه 44:
کدتایپ دو نقطهای _
ma My tase Mas
۱۱۱ 6
9 Se es
Fe ۵
صفحه 45:
ary
صفحه 46:
۰ ” }|
و) بررسی خردهمقیاسهای هریس-لینگوز
برخی از مقیاسهای ۴۱2 چند خرده مقیاس دارد.
ما فقط زمانی سراغ خردهمقیاسها میرویم که فرد نمره برافراشته در آن بگیرد.
صفحه 47:
- 2
و) بررسی خردهمقیاسهای هریس -لینگوز
این خرده مقیاسها شامل موارد زیر است:
مقیاس ۲ (افسردگی):
۴ افسردگی ذهنی
*۴ ]کندی روانی حرکتی
D3" بدکارکردی بدنی
۴ ملال ذهنی
3 ۴ آغتفتگیافکری:
صفحه 48:
۰ - }|
و) بررسی خردهمقیاسهای هریس-لینگوز
ایق: خرن فقیانیها:قامان, موازق ویو انست:
مقیاس ۲ (هیستری):
* انکار اضطراب اجتماعی
۴ نیاز به محبت
* رخوت کسالت
۴ شکوههای بدنی
3 * 5 بازداری پرخاشگری
صفحه 49:
۰ 7 }|
و) بررسی خردهمقیاسهای هریس -لینگوز
اين خرده مقیاسها شامل موارد زیر است:
مقیاس ۴ (انحراف روانی اجتماعی):
* ناسازگاری خانوادگی
۴ تضاد با منابع قدرت
۴ تشویش ناپذیری اجتماعی
۴ بیانگی اجتماعی
2 ۴ از خود بیگانگی
صفحه 50:
۰ 7 }|
و) بررسی خردهمقیاسهای هریس-لینگوز
اين خرده مقیاسها شامل موارد زیر است:
مقیاس ۶ (پارانویا):
۴ افکار گزند و آسیب
* حزن و اندوه
۴ ساده لوحی
صفحه 51:
۰ 5 .} ۰
و) بررسی خردهمقیاسهای هریس-لینگوز
این خرده مقیاسها شامل موارد زیر است:
مقیاس ۸ (اسکیزوفرنی):
۴ بیگانگی اجتماعی
۴ بیگانگی عاطفی
* فقدان تسلط ایگو (شناختی)
۴ فقدان تسلط ایگو (کرداری)
2 ۴ فقدان تسلط ایگو (بازداری معیوب)
۴ تجارب حسی غیرعادی و نامانوس
صفحه 52:
.} ۰
و) بررسی خردهمقیاسهای هریس-لینگوز
این خرده مقیاسها شامل موارد زیر است:
مقیاس ٩ (هیپومانی)
۴ بی اعتنایی به اصول اخلاقی
* شتاب روانی حرکتی
۴ تشویش ناپذیری
۴ غرور و تکبر ایگو
ary
صفحه 53:
ary
صفحه 54:
ز) بررسی آیتمهای بحرانی کاس-بوچر
"آیتمهای بحرانی» آیتمهایی هستند که محتوای آنها نشان دهنده آسیب روانی جدی است.
#مر law gpl از تفسیر: لازم است که تک تک این آیتمها بررسی شود تا مه خص قود آنا
آسیبی جدی فرد را تهدید میکند پا خیر.
ary
صفحه 55:
avy
ز) بررسی آیتمهای بحرانی کاس-بوچر
پیوست ک: فهرست مادههای بحرانی کاس. بوچر
حالت افطرابی حاد: ۲ع۰ ۳غ, فد TA OTA 210 le ۵ب ۱۰۴ ۰۵۱۷۲ 6۲۰۸ ۱۵۲۱۸
STAY 3۴۴۴ ۲ ۲۶۹ د
۲۳۳ TNO NTF ۱۳۰د, E80 GAT EVD GV) ۵۶۵ ۵۳۸ ,غ٩ افکار خودکشی افسردهها:
BOTY ۸۵ی ۶و۵د ۵۱۸د ۵۲۰د: TOF FI) (PTAA aT oF لملا ۳
احتمال حمله: ۳۷د, ۸۵د. ۱۳۴ ۵۲۱۳ 3۳۸۹
ار ويه 5 TAS GYAV
فشار روانی موقعیتی مربوط به میبارگی: ۱۲۵غ, 2۲۶۴ 541د 414
a4 VT GIT atl oN ayia kal ماد كات ۲۹۹ ۳۱۱
BONA ۰3۵۱۱ ۷
3۳۲۵ ۶
TH) ۲۲۸ ۶
OMT NTO ۲۴اه GS ITA ITT ۹۹ يكب mage gee
»1225 ۲۵۱ ۲۵۹د ۳۱۴غ ۵۳۳۳ ۳۶۱د
صفحه 56:
ary
صفحه 57:
arya
رواوبوپنت
2577112 كام تفسير
hitou/mww ravanpointi
Contact: info@ravanpointir
دانلود رایگان پاورپوینت های
رواتشئاسى
oo