صفحه 1:
صفحه 2:
Pree ie enue ae
presen
صفحه 3:
صفحه 4:
چون جوانی ۲۳ ساله شد. روزی به گرردش رفت. بر -
پیرممردی حمیده قامت را مشاهده کرد. در نظس وی
ee اس را
جهانفانی سودی تدارد و بای متی طلب
در همین حال روزی راهبی مرتاض را مشاه
پیماهنی زعفرانی رن بر تن در سایه ی درحتی در حاشیه طریتی
ee gee ا ل
fea) i eS ۱۳
ee Beene rok oe ED ped as cme
107 رساك الوا ل لك ۳
صفحه 5:
مدت 5 سال در بيابان ها آواره بودء به رياضت ها
خود را فرسوده ونزار مى ساخت. نخست به با
إنان؛ شوق حقيقت طلبى اوررا تسكين ندادء تا اين كه بى أ
ت. به گدایی ودريوزكى قوت لايموتى به دست
0
وصول به سمنزل حقیقت انديشه می
ا ار جر
ee ا افت و مرتبه م
راحاصل كرد . سپس برخاست و آنچه بر او روشن شده بود»
ت۳۳ ۳ دیری تاسیس کرد و جمعی از شاک ۳
5
صفحه 6:
نخست مرداني جند از بيسروان اودر آن ديى جم كال
و
۷
به بودا ملقب شد. او را تتاگته یعنی اصل حت
رسید و شاگردانش پیررامون او بودند» ۱
PPS ree eae
باشد. پس شاد باشید و در راه حقیقت گوشش كنيد
Peete ee)
بررد. و EES ROSAS re Pe
.هر یک از آن ها معبدی موجود است
صفحه 7:
روش و رگ هاى تعليات بودا
بوداء مانند دیگر معلمان همزمان» از طرریق مناظر»» نطق» و ته
ستراط یا مسیح به فکرش نرسیده که اصول عقایدش را بنویسد.
سوترا (نخ یا رشته ) خلاصه می کرد تا حافظه را به کار
و
ا امه ما تصوير.
قادر» ومخرور و ارين
خداوندی به وساطت او سخن می گوید. در مناظره ب
و
ال ات با معنی آهیمساعمل می 5
eer) lev pew ye ee) ۱
Pamecaetated ی
سیشار از رحم و مودت گشته» و سبت به جمبع جان داران جهان با مهس و محبت شده.
Cul,
صفحه 8:
بودا اكرجه متدارواز تعلليمخود me
سيار همعص خوديشيودء لمادر تعا ليم ره
0 ی خود re
تابه تحلیماتخود نظمیآسانب دهد.
سوتردى دلخوام اوجهار حقيقتغا يود كه در آزها نظ نود
ی حیانقشریح گرد استو میگ وی + زین گی سنج لستو رینج نا
| ere ete 2 8
١٠)درد؛ ا ود VEE ا ىن
صفحه 9:
هدف از تعلهات بودائدسم
ee err eI ee
إماره را از هم كسستء أو به هدف نود رسيده است.
Lanta
ON در کتاب فلسفه ی شرق آمده است که
كه براساس درد قرار دارد و راه ميا
sb هاست». سعادت ار
0006
5 5 SOR. - بودا نين جون لائو
محبت سا دهد. تعالیم بودا به هم حال همرچه باشدء حاوی درس ها
707 ۱۳۱ ert preter yea)
را به طور كلى طى جهار حقيقت عالى درباره ى حيات بیان داشته:
00 ree
آرزوى نفس بيدإمى شوده و فرزائكيء هماذا در ضرو نشاندن هس
نفس أست و أين كمرين از رنج» و راه نجات استه
صفحه 10:
Eee که بودا تعیم می داد عبارت اند
-١ رنج ملازم زندكى وغيس منفك از آن است واين حقية
معلولاتى كه در عالم وجود حكم فرماسته ثابت مى كردد.
ا ل ا
بدبختى است.
*- براى از ميان بردن رن
شود وبه ميل وواهش نفس كه منبع همه ى يدب
نيروانا كت 9
به نیروانا زهد کامل و فرو نشاندن هر میل و خواهش:
پس اساس اخلاقی که بودا تعلیم می دهد این است که باید از خود جدا
را رها ساخت. یعنی بودا تمام زندگی و مظاهر آن را جز رنج چی
معتقد استه که زمینه ی این رنج ها و دردها آن قدر فراوان است که 7
.به جهان باز نمى آمد
صفحه 11:
0
ابه روشنى باز يده بودا نين اصول اخلاق را
SY Ce eee Sy ee re ee Se rel ao
تور اخلاقي بودا به شا كردائش عبارت اند 11
i دستور
Ba Komen
٩ خودداری از خوردن نابهنگام؛
4 روت
ا AED eer
ل سد
ا خواب هاى بلند و پهن.
.- خودداری از پذیرفتن ز
صفحه 12:
شدهء به شکل موجودات منفردی که در وقت مرگ به
شبیه ارتباط یک شاخه رود به رودخانه ی اصلی 1"
بودا گرایی این ((خود» عمومی را نمی پذ:
های پسته بندی شده تر
PS ere enna OCs
SES epee
کف وداگرانی اسان ان ۲
OnE ECE Or 1 ۱
می کند که عبارت اند از: جای گنرینی وجودها (توالی و تداومهستی ها 1۲ گرمه
.يعنى عمل؛ ۳ 2
صفحه 13:
سسرانجام در اين عص همه ى مردم
2000 لي ار ا
عمومی داده می شد. تنها در بنگالء پیش از رفتن 00
Yea eae re ۳
Seed Sen eeea ye Ur کر زر
صفحه 14:
Dre POOPED eS Len ners
5 می رفتند و در ۸ سالگی درس آنها تمام می شد. آموز:
مذهبى داشت و به موضوع أن اهميتى داده نمى شد. روش م
درسها بود ومتن وداها جزء لاينفك اين آموزش به
Oe ا ا a)
نمی رفت. منش را برتم از خرد می دانستند»
از قنبیه یا شلاق و دیگر تنبیهات چییری نش
سامت و کسب عادت درست در زند؟ هر چین سخت
و
او بیشت جنبه ی رسمی داشت می سپردند و مجبور بود که تا۲۰
زندگی کند. البته در کتاب سرزمین و مردم هند اثر مانور امار مود
ات
«شاكردان يمس و دختر از سن ؟1 سالكى به خانه ى معلمين مى راف
.دختران را تا ۲۶ سالگی در جای جدا گانه نگاه می داشتند
صفحه 15:
PE oe er Ser Ce nL BRED)
Fee Cer er ere sere
بزرگ ترین هدف گورو تربیت شاگردان بود. تحصیل
۱ eed
حند سال تفسيى آنجه كه آموحته بود آغاز مى شد ون
تفكى درباره افكار خود مى كمرد. اين شاكررد ما
كاه نوك رمآبانه بود. ملرم بود كه با بره
کند و از خوردن گوشت خودداری كذ
۱ scl 9 8) peak GL 3 39 5 a3
۱ ee ere aye
5 شاگردان را مرخص می کردند چون باران آن قدر شدید بود
1۱ ates
صفحه 16:
en ا er eters
هزرها و فنون؛ * ) طب؛ ؟ ) منطق؛ © ) فلسفه(:86)
موارد درسی شاگردان از نظم مانوامارموداک در کتاب
عبارت بود از:۱ ) ریاضیات؛ ۲ ) دستور زبان؛ ۳ ) سرود
0 ل
؛ 4 )عط رسازى؛ آوازه خواني؛ رقصء ومو 52-7
يكي از شاكردان جنين مى كويد و
خردمندانه به جهان خارج روانه می کم« ae an
تربيت از استاده ار
٠ Ro Vere asrece اين تعليم و ترد
دختران بمهمن ها و فرمانروایان بود و کودکان اقشار دیگر جا
رفع نیازمندی های مادی اجتماع به فرا گرفتن حرفه و صنعت می پرد
.این دوره» زنان مورد احترام بسیار بودند
صفحه 17:
دانشمندان ببر رگ زن این دوره عبارت ب
وي see ۱
Cer ce ree Walon ieartredoes) ۱
به زودى نابود مى شود. » در اين دوره تا /٠٠١ بيش از»
مقررات بهداشت اجبارى داشتند iter 5
ل ۷
ا
ا 0
با سا ل
اتحاد صنفی در هند یکی از عوامل زر
روش ير ۱۳ SS
.روی رضایت» به طبقه ی فرمانروا احترام بسیاری می نهادند
صفحه 18:
طبقاتهند در آنزمانش امن ۱) برهمنها پا کاهنان
Deere SSS OLRM TSE cee ۱
Beene ne aes ا 2
ا ل 0
ا TEP
حرفه ی نود خوبهاشوبار ديكر بل
آمد و در هر تولدیلگر وظایفنخود :
محلمو کاهنمتولد خولهیشد.» و در جولببهمزها که می
۱
برهمزها اکنوناز با-لاریزایگاه هاییپرخورداريم لیزمقا
seer er ese reyes eniar ss eB) ۱
نیز به خوبیک ار لنحام دهیم روح ما با روح خدا یکیخواهد شد
|
صفحه 19:
سر سرخانه ( گور
يكى از دانشكاه هاى بررق قدم كذارد. اين دا
هند باستان و قرون وسطاى اين سرزمين بودء از قبيل: دا
Ase eeu ce eee lea ee rer en
برهمنان در ايام بودا بود ودر رو زكار ما نيز
هنكام هجوم اسكندر مقدوني؛ به ديده ى مردم آس
به شمار مى رفت و شهرت أن بيشت مرهو بآ
اوجين از حيث علم نجوح و دانشگاه له در زمینه ی تطیمات
نامدارترین مژسسات بودایی بودند. ثالنده پس از فوت استاد (بوه
و دولت براى نكّه دارى آن د رآمد ٠١١ روستا را بدان تخصيص
دانشگاه ۱۰۰۰۰ طلبه و ۱۰۰ DES A ce i eer
+عمارت عظیم 4 طبقه براى خوابكاه داشت
صفحه 20:
یوان چوانگ رز ۱۳|
۱
عاجن می شدند و ترک می گفتند و آنان که در علوم قد:
اجازه ی ورود می یافتند و این ها بیش از ۸۲ نبودند.
مى شد ورود به تحصيل Per Ee Ie
نظاره کنند بس سیاق
عهد عتيق؛ كناه كبيرره به شمار مى صبحگاهان تمام دانشجویان
SET em ۱ rT owe
دانشگاه ۱۲ سال به طول می انجامید اما خی ۳۰ سال و بعضی
.در آن جا می مان
صفحه 21:
" Perey er a Re Tae ny
دانشكاه نالنده به سال 17790 ميلادى سو<ت و خاكست
eee ee eee ا nea
ارزیابی کنیم. با این همهء ویران کنندگان» ری نبودند»
بای غارت گری خود مجوزهای دینی ارایه می کردند.
فرمانروايى هند نشستند فرهنكى با نود آوردند كه در
001 ا ل ا ل aed ety
محاصره ى موفقى را با فتح نامه اى منظوم ب
رورش بيشتى جنبه ى فردى داشت و يد
استخدام می کردند. مسلمانان در این باره عقیده ای اشرافی داشتند و می
تربیت زینت و قدرت و گاهی هم دستیار مرد صاحب پيشه به شمار می آم
ee eer د
...یا مقامی والا ندارد عامل تحرریک یا خطرری بررای اجتماع می دانستند
صفحه 22:
۳ نظ ویل دورانت در,
اشراف که ظاهرا و اسما جزء مسلمانان بو
نظ اسلام نيست و حتى تمام مسلمانان هند هم, ج
تعليم و تربيت اسلامى هند براى همه بوده است.
.حنين مى eed
صفحه 23:
تربدت در هند قديم
نظام تربيت هند كاملاً ب امتياز طبقاتى استوار بوده
آريايى هاء آن كاه كه جلكه ى كَانكٌ را به تصرف
.پایین ترین طبقات» و از تما حقوق محروم بودند
صفحه 24:
افراد از لحظه اى كه جشم به جهان باز مى كردند اسيى طبقات
۱ منتقل میشد م
: تربيت را
8 ee
ابى ارا پرورش می یا
دينى؛ سنت ها une انتقال poe Peo] 11
fey 1 رفتند. غررب در رداضا
ن وسطی معلمان غررب بوده اند. اعمراب مسلمان
.يونان آموحتند. هنديان به تربيت بدنى هيج اهميتى نمى دادند
صفحه 25:
گر Bees در هند
معلمان محترع و ارجمند بودند و از هدیه
رز
صفحه 26:
a & ol
روش های تعلم و ترببت
Be CED ea TC EEE ا
تطیمات خردمندان و اهل دین ). بای به حافظه سپرردن
بود. انضباط ملايمى معمول بود و مجازات و اجبار به
۱ جمعی روش خلینه ها (مشابه حوزه های علمیه
در هند كشن كرد ود 1917١ آن رادر سال
حررف و <ميداً یل 6٠ هاء سانسكريت كه از
مدارس سانسكريت در كنار مدارس ان ابى براى كودكان
Tee ES SS POET
ابن اس قلسفه ی هندی هدف از تعلیم IGRI aceon
: كردن شخص براى اداى سه دينى است كه برعهده دارد و آن سه دين
الف: دين نسبت به خدايان كه بايد با قرربانى و نذر و نياز وخوا :
.مذهبى و اوراد ادا شود
صفحه 27:
۱
مقدس انجام گیررد. پ: دین نسبت به نیاکان که با
St a ce} cas Se SDSS Teme eee
نماينده ى اسالاف هنديان هستند ادا گرد
روش آموزش مبتنى بس حفظ كردن متون مقدس و سم
ادبیات و سودهای دینی را به زبان شعر بیان ۸
۱
درس ها را با شعر ضرا می گیررند. هندي
ستاره شناسى تبحر خاصى دا مسر
مى بينيم ودانشمندان يونانى كه در جندى شايور به تدريس و تحقد
بودند با فرا گرفتن این علوم سبب اشاعه ی آن ها در غررب شدند
تذكى است كه اغلب علوم از جمله رياضيات بيشتر توسط مسلمانا
.برده شد تا یونانیان
صفحه 28:
an pee ine eer ey
تاریخ آموزش و پررورش اسللام و ایرران
۱۷۱۷۷۹۷/۷۷
صفحه 29: