صفحه 1:

صفحه 2:
Pree ie enue ae presen

صفحه 3:

صفحه 4:
چون جوانی ۲۳ ساله شد. روزی به گرردش رفت. بر - پیر‌ممردی حمیده قامت را مشاهده کرد. در نظس وی ‎ee‏ اس را جهانفانی سودی تدارد و بای متی طلب در همین حال روزی راهبی مرتاض را مشاه پیم‌اهنی زعفرانی رن بر تن در سایه ی درحتی در حاشیه طریتی ‎ee gee‏ ا ل ‎fea) i eS‏ ۱۳ ‎ee Beene rok oe ED ped as cme ‏107 رساك الوا ل لك ۳

صفحه 5:
مدت 5 سال در بيابان ها آواره بودء به رياضت ها خود را فرسوده ونزار مى ساخت. نخست به با إنان؛ شوق حقيقت طلبى اوررا تسكين ندادء تا اين كه بى أ ت. به گدایی ودريوزكى قوت لايموتى به دست 0 وصول به س‌منزل حقیقت انديشه می ا ار جر ‎ee‏ ا افت و مرتبه م راحاصل كرد . سپس برخاست و آنچه بر او روشن شده بود» ت۳۳ ۳ دیری تاسیس کرد و جمعی از شاک ۳ ‎5

صفحه 6:
نخست مرداني جند از بيسروان اودر آن ديى جم كال و ۷ به بودا ملقب شد. او را تتاگته یعنی اصل حت رسید و شاگر‌دانش پیررامون او بودند» ۱ PPS ree eae ‏باشد. پس شاد باشید و در راه حقیقت گوشش كنيد‎ Peete ee) بررد. و ‎EES ROSAS re Pe‏ .هر یک از آن ها معبدی موجود است

صفحه 7:
روش و رگ هاى تعليات بودا بوداء مانند دیگر معلمان همزمان» از طرریق مناظر»» نطق» و ته ستراط یا مسیح به فکرش نرسیده که اصول عقایدش را بنویسد. سوترا (نخ یا رشته ) خلاصه می کرد تا حافظه را به کار و ا امه ما تصوير. قادر» ومخرور و ارين خداوندی به وساطت او سخن می گوید. در مناظره ب و ال ات با معنی آهیمساعمل می 5 ‎eer) lev pew ye ee)‏ ۱ ‎Pamecaetated‏ ی سی‌شار از رحم و مودت گشته» و سبت به جمبع جان داران جهان با مهس و محبت شده. ‎Cul,‏

صفحه 8:
بودا اكرجه متدارواز تعلليمخود ‎me‏ ‏سيار همعص خوديشيودء لمادر تعا ليم ره 0 ی خود ‎re‏ تابه تحلیماتخود نظمی‌آسانب دهد. سوتردى دلخوام اوجهار حقيقتغا يود كه در آزها نظ نود ی حیانقشریح گرد استو میگ وی + زین گی سنج لستو رینج نا | ere ete 2 8 ١٠)درد؛‏ ا ود ‎VEE‏ ا ىن

صفحه 9:
هدف از تعلهات بودائدسم ee err eI ee ‏إماره را از هم كسستء أو به هدف نود رسيده است.‎ Lanta ON ‏در کتاب فلسفه ی شرق آمده است که‎ ‏كه براساس درد قرار دارد و راه ميا‎ sb ‏هاست». سعادت ار‎ 0006 5 5 SOR. - ‏بودا نين جون لائو‎ ‏محبت سا دهد. تعالیم بودا به هم حال همرچه باشدء حاوی درس ها‎ 707 ۱۳۱ ert preter yea) ‏را به طور كلى طى جهار حقيقت عالى درباره ى حيات بیان داشته:‎ 00 ree ‏آرزوى نفس بيدإمى شوده و فرزائكيء هماذا در ضرو نشاندن هس‎ نفس أست و أين كمرين از رنج» و راه نجات استه

صفحه 10:
‎Eee‏ که بودا تعیم می داد عبارت اند ‎-١‏ رنج ملازم زندكى وغيس منفك از آن است واين حقية ‏معلولاتى كه در عالم وجود حكم فرماسته ثابت مى كردد. ‏ا ل ا بدبختى است. *- براى از ميان بردن رن شود وبه ميل وواهش نفس كه منبع همه ى يدب نيروانا كت 9 ‎ ‏به نیروانا زهد کامل و فرو نشاندن هر میل و خواهش: پس اساس اخلاقی که بودا تعلیم می دهد این است که باید از خود جدا را رها ساخت. یعنی بودا تمام زندگی و مظاهر آن را جز رنج چی معتقد استه که زمینه ی این رنج ها و دردها آن قدر فراوان است که 7 .به جهان باز نمى آمد

صفحه 11:
0 ابه روشنى باز يده بودا نين اصول اخلاق را ‎SY Ce eee Sy ee re ee Se rel ao‏ تور اخلاقي بودا به شا كردائش عبارت اند 11 ‎i‏ دستور ‎Ba Komen‏ ‎٩‏ خودداری از خوردن نابهنگام؛ 4 روت ا ‎AED eer‏ ل سد ا خواب هاى بلند و پهن. ‏.- خودداری از پذیرفتن ز ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
شدهء به شکل موجودات منفردی که در وقت مرگ به شبیه ارتباط یک شاخه رود به رودخانه ی اصلی 1" بودا گرایی این ((خود» عمومی را نمی پذ: های پسته بندی شده تر PS ere enna OCs SES epee کف وداگرانی اسان ان ۲ ‎OnE ECE Or‏ 1 ۱ می کند که عبارت اند از: جای گنرینی وجودها (توالی و تداوم‌هستی ها 1۲ گرمه .يعنى عمل؛ ۳ 2

صفحه 13:
سسرانجام در اين عص همه ى مردم 2000 لي ار ا عمومی داده می شد. تنها در بنگالء پیش از رفتن 00 ‎Yea eae re‏ ۳ ‎Seed Sen eeea ye Ur‏ کر زر

صفحه 14:
Dre POOPED eS Len ners 5 ‏می رفتند و در ۸ سالگی درس آن‌ها تمام می شد. آموز:‎ ‏مذهبى داشت و به موضوع أن اهميتى داده نمى شد. روش م‎ ‏درسها بود ومتن وداها جزء لاينفك اين آموزش به‎ Oe ‏ا ا‎ a) ‏نمی رفت. منش را برتم از خرد می دانستند»‎ ‏از قنبیه یا شلاق و دیگر تنبیهات چییری نش‎ ‏سامت و کسب عادت درست در زند؟ هر چین سخت‎ ‏و‎ ‏او بیشت جنبه ی رسمی داشت می سپر‌دند و مجبور بود که تا۲۰‎ ‏زندگی کند. البته در کتاب سرزمین و مردم هند اثر مانور امار مود‎ ات «شاكردان يمس و دختر از سن ؟1 سالكى به خانه ى معلمين مى راف .دختران را تا ۲۶ سالگی در جای جدا گانه نگاه می داشتند

صفحه 15:
PE oe er Ser Ce nL BRED) Fee Cer er ere sere ‏بزرگ ترین هدف گورو تربیت شاگردان بود. تحصیل‎ ۱ eed ‏حند سال تفسيى آنجه كه آموحته بود آغاز مى شد ون‎ تفكى درباره افكار خود مى كمرد. اين شاكررد ما كاه نوك رمآبانه بود. ملرم بود كه با بره کند و از خوردن گوشت خودداری كذ ۱ scl 9 8) peak GL 3 39 5 a3 ۱ ee ere aye 5 ‏شاگردان را مرخص می کردند چون باران آن قدر شدید بود‎ 1۱ ates

صفحه 16:
en ‏ا‎ er eters ‏هزرها و فنون؛ * ) طب؛ ؟ ) منطق؛ © ) فلسفه(:86)‎ ‏موارد درسی شاگردان از نظم مانوامارموداک در کتاب‎ ‏عبارت بود از:۱ ) ریاضیات؛ ۲ ) دستور زبان؛ ۳ ) سرود‎ 0 ‏ل‎ ‏؛ 4 )عط رسازى؛ آوازه خواني؛ رقصء ومو‎ 52-7 يكي از شاكردان جنين مى كويد و خردمندانه به جهان خارج روانه می کم« ‎ae an‏ تربيت از استاده ار ‎٠ Ro Vere asrece‏ اين تعليم و ترد دختران بم‌همن ها و فرمانروایان بود و کودکان اقشار دیگر جا رفع نیازمندی های مادی اجتماع به فرا گرفتن حرفه و صنعت می پرد .این دوره» زنان مورد احترام بسیار بودند

صفحه 17:
دانشمندان ببر رگ زن این دوره عبارت ب وي ‎see‏ ۱ ‎Cer ce ree Walon ieartredoes)‏ ۱ به زودى نابود مى شود. » در اين دوره تا ‎/٠٠١‏ بيش از» مقررات بهداشت اجبارى داشتند ‎iter‏ 5 ل ۷ ا ا 0 با سا ل اتحاد صنفی در هند یکی از عوامل زر روش ير ۱۳ ‎SS‏ ‏.روی رضایت» به طبقه ی فرمانروا احترام بسیاری می نهادند

صفحه 18:
طبقات‌هند در آن‌زمانش امن ۱) بر‌همنها پا کاهنان ‎Deere SSS OLRM TSE cee‏ ۱ ‎Beene ne aes‏ ا 2 ا ل 0 ا ‎TEP‏ ‏حرفه ی نود خوبهاشوبار ديكر بل آمد و در هر تولدیلگر وظایفنخود : محلم‌و کاهنمتولد خولهی‌شد.» و در جولبب‌همزها که می ۱ برهمزها اکنوناز با-لاریزایگاه هاییپرخورداريم لیزمقا ‎seer er ese reyes eniar ss eB)‏ ۱ نیز به خوبیک ار لنحام دهیم روح ما با روح خدا یکی‌خواهد شد |

صفحه 19:
سر سرخانه ( گور يكى از دانشكاه هاى بررق قدم كذارد. اين دا هند باستان و قرون وسطاى اين سرزمين بودء از قبيل: دا ‎Ase eeu ce eee lea ee rer en‏ برهمنان در ايام بودا بود ودر رو زكار ما نيز هنكام هجوم اسكندر مقدوني؛ به ديده ى مردم آس به شمار مى رفت و شهرت أن بيشت مرهو بآ اوجين از حيث علم نجوح و دانشگاه له در زمینه ی تطیمات نامدارترین مژسسات بودایی بودند. ثالنده پس از فوت استاد (بوه و دولت براى نكّه دارى آن د رآمد ‎٠١١‏ روستا را بدان تخصيص دانشگاه ۱۰۰۰۰ طلبه و ۱۰۰ ‎DES A ce i eer‏ +عمارت عظیم 4 طبقه براى خوابكاه داشت

صفحه 20:
یوان چوانگ رز ۱۳| ۱ عاجن می شدند و ترک می گفتند و آنان که در علوم قد: اجازه ی ورود می یافتند و این ها بیش از ۸۲ نبودند. مى شد ورود به تحصيل ‎Per Ee Ie‏ نظاره کنند بس سیاق عهد عتيق؛ كناه كبيرره به شمار مى صبحگاهان تمام دانشجویان ‎SET em ۱ rT owe‏ دانشگاه ۱۲ سال به طول می انجامید اما خی ۳۰ سال و بعضی .در آن جا می مان

صفحه 21:
" Perey er a Re Tae ny ‏دانشكاه نالنده به سال 17790 ميلادى سو<ت و خاكست‎ eee ee eee ‏ا‎ nea ‏ارزیابی کنیم. با این همهء ویران کنندگان» ری نبودند»‎ ‏بای غارت گری خود مجوزهای دینی ارایه می کر‌دند.‎ ‏فرمانروايى هند نشستند فرهنكى با نود آوردند كه در‎ 001 ‏ا ل ا ل‎ aed ety ‏محاصره ى موفقى را با فتح نامه اى منظوم ب‎ ‏رورش بيشتى جنبه ى فردى داشت و يد‎ ‏استخدام می کردند. مسلمانان در این باره عقیده ای اشرافی داشتند و می‎ ‏تربیت زینت و قدرت و گاهی هم دستیار مرد صاحب پيشه به شمار می آم‎ ‎ee eer‏ د ...یا مقامی والا ندارد عامل تحرریک یا خطرری بررای اجتماع می دانستند ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
۳ نظ ویل دورانت در, اشراف که ظاهرا و اسما جزء مسلمانان بو نظ اسلام نيست و حتى تمام مسلمانان هند هم, ج تعليم و تربيت اسلامى هند براى همه بوده است. .حنين مى ‎eed‏

صفحه 23:
تربدت در هند قديم نظام تربيت هند كاملاً ب امتياز طبقاتى استوار بوده آريايى هاء آن كاه كه جلكه ى كَانكٌ را به تصرف .پایین ترین طبقات» و از تما حقوق محروم بودند

صفحه 24:
افراد از لحظه اى كه جشم به جهان باز مى كردند اسيى طبقات ۱ منتقل میشد م : تربيت را 8 ee ‏ابى ارا پرورش می یا‎ ‏دينى؛ سنت ها‎ une ‏انتقال‎ poe Peo] 11 ‎fey 1‏ رفتند. غررب در رداضا ن وسطی معلمان غررب بوده اند. اعمراب مسلمان .يونان آموحتند. هنديان به تربيت بدنى هيج اهميتى نمى دادند ‎

صفحه 25:
گر ‎Bees‏ در هند معلمان محترع و ارجمند بودند و از هدیه رز

صفحه 26:
a & ol ‏روش های تعلم و ترببت‎ Be CED ea TC EEE ‏ا‎ ‏تطیمات خردمندان و اهل دین ). بای به حافظه سپرردن‎ ‏بود. انضباط ملايمى معمول بود و مجازات و اجبار به‎ ۱ ‏جمعی روش خلینه ها (مشابه حوزه های علمیه‎ ‏در هند كشن كرد ود‎ 1917١ ‏آن رادر سال‎ ‏حررف و <ميداً یل‎ 6٠ ‏هاء سانسكريت كه از‎ ‏مدارس سانسكريت در كنار مدارس ان ابى براى كودكان‎ Tee ES SS POET ‏ابن اس قلسفه ی هندی هدف از تعلیم‎ IGRI aceon : ‏كردن شخص براى اداى سه دينى است كه برعهده دارد و آن سه دين‎ ‏الف: دين نسبت به خدايان كه بايد با قرربانى و نذر و نياز وخوا‎ : ‏.مذهبى و اوراد ادا شود‎

صفحه 27:
۱ مقدس انجام گیررد. پ: دین نسبت به نیاکان که با ‎St a ce} cas Se SDSS Teme eee‏ نماينده ى اسالاف هنديان هستند ادا گرد روش آموزش مبتنى بس حفظ كردن متون مقدس و سم ادبیات و س‌ودهای دینی را به زبان شعر بیان ۸ ۱ درس ها را با شعر ضرا می گیررند. هندي ستاره شناسى تبحر خاصى دا مسر مى بينيم ودانشمندان يونانى كه در جندى شايور به تدريس و تحقد بودند با فرا گرفتن این علوم سبب اشاعه ی آن ها در غررب شدند تذكى است كه اغلب علوم از جمله رياضيات بيشتر توسط مسلمانا .برده شد تا یونانیان

صفحه 28:
an pee ine eer ey ‏تاریخ آموزش و پررورش اسللام و ایرران‎ ۱۷۱۷۷۹۷/۷۷

صفحه 29:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان