صفحه 1:
‎el‏ کلاس بر ‎۱۳۹۳۹۱ ‏ا[ نطرخ‎ " Pe arian amma mars a ‏ابا‎ ‎111110000000001 ‎11111101010101 ١ ١١١١١١1١1١11111 111111111111111 ‏کی‎ TTT ۱ ۱ ‏تک‎ ‎111111111111111

صفحه 2:
۴ احتمال دارد بک انوا بشتر از یک پرشک در آن ظاهر باشد. 5 ا 0 0 همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمی‌توان یک انسان را از تمامى جوانب شناخت. هنكامى كه يك شناخت كلى از افراد تست مى آوريم مى توانيم ‎Cis | Ore Sy‏ 0 و همجنين او با خودمان كامهاى موثرى برداريم. ‎Ca‏ ا 1

صفحه 3:
و میزان انگیزش , بلوغ عاطفی , سوابق اجتماعی و تجارب گذشته از عواملى هستند كه همواره در روش كار مربى در كلاس اثر ‎ECE‏ ا ا 201 , شهامت , ترس و اضطراب , پرخاشگری , تلاش و بسیاری از صفات مطلوب و نامطلوب را با خود از خانواده به درون ال مر(

صفحه 4:
* اگر مربی تصور کند بدون شناخت فراگیران و بدون آگاهی از فرایند رشد ذهنی عاطفی و اجتماعی آنان و حتی بدون همکاری والدين مى تواند در اداى وظايف اموزشى موفق باشد سخت در اشتباه است. مربی نمی‌تواند بدون توجه به ویژگیهای فراگیران آنان رابه كار كردن وادارد و به عبارت ديكر کار را بر ‎oul‏ ‏تحميل كند زيرا فعاليتهاى عقلى , اخلاقى و اجتماعى شاكرد ‎Shel‏ مر سك

صفحه 5:
ساخت ذهنى . هوش و تجارب علمى شاكرد "" ساخت ذهنى كودكان با بزركسالان متفاوت است. بنابراين مربى بايد برنامه و مواد آموزشی را مطابق با سطح درک و فهم شاگردان عرضه کند ‎ae eee ee Steer rere mene en‏ ‎core rere Seen bee nde‏ ۱ شود. زيرا هر برنامه درسى براى همه سنين به يك اندازه مناسب نيست. مربی باید توجه داشته باشد که سیر تکوینی مراحل رشد از لحاظ سن و ۱ بنابراين او مى تواند به مدد روشهاى سالم ‏ بازده كار دانش آموزان را افزايش دهد حتى رشد معنوى أنان رابى أنكه به استحكام أن لطمهاى بزند

صفحه 6:
|1۳ ree oe Pelee) eee nee ‏خود بسازد. فراكيران ببشتر از آنكه به روش آموزش‎ ‏مستقیم نیازمند باشد به فرصتهای باد گیری مستقیم‎ ‏محتاجند. بنابراین بهتر است که مربیان تا حد امکان از‎ ors) ‏آموزش و انتقال مستقیم بکاهند و به فراهم‎ ا ۱ ا ل ا ل

صفحه 7:
موقعيت اجتماعى شاكرد " شاكردان در فرايند اجتماعى شدن . نيازمند الكوى سالم هستند تا يتوانند ساخت مطلوب شدن را در خود بيافرينند. والدين و مربيان نخستين ا ا ل ۱ م ا ا 0 واين يذيرش او رااز تفكر باز مىدارد. ۷ ‏ا ا ا‎ Aer ‏ل ل و ا‎ te) ‏ات کی برد بر ترا ار رس رن ارس رسای در تاه اس‎ ۱ Doe ite ees In oe (Eee de can ee bor eer Pe rE eee Pree DCSE Se Cmts)

صفحه 8:
1 RY Be <> PRE Ie) ا ا ل ا * برنامه بر حسب منطقه و نوع آموزشگاه و توانایی شاگردان تنظيم می‌شود. * محتواى برنامه به فعاليتهاى فردى و كروهى شاكردان بستكى دارد و مربى همواره نقش راهنما را بر عهده دارد. © يادكيرى مواد درسى بيوسته و همواره با كشف و حل مسئله است, ل ‎Pr Nee‏ اختیارات بیشتری دارند.

صفحه 9:
8 8 نتیجه فعالیتهای آموزشی به صورت ارضا حس نياز به يادكيرى و كمك به رشد متعادل شخصیت شاگردان مورد بررسی قرار می گیرد. © تنطيم و يبشرفت برنامههاى آموزشى امرى مداوم و پی‌گیری است.

صفحه 10:
* در چنین نظامی علایق تواناییها و نیازهای فراگیران محور ‎CN IP TES IE EPIC‏ ۱۷ ‎CS elt se UIT)‏ یادگیری به محفوضات ختم نمی‌شود, بلکه پرورش تفکر و رشد همه جانبه فراگیر مورد توجه واقع می‌شود. آموزشگاه با زندگی واقعی فراگیران ارتباط نزدیک دارد و ۳ ‎BEC Es)‏ ل ‎al‏ ‏احساس لذت مى كنند. ‎ae‏ ا م اسر 5550 ل ل 0 یم آن سهیم بوده و موقعیتهایی که برای همکاری فراگیران با ‎KG‏ ايجاد شده استء اطلاق مى شود.

صفحه 11:
تاثیر فضا و تب یی مر ی در فرانند تدریس ‎kee eo i‏ صدسددددپپ شكى نيست كه فضا و تجهيزات اموزشى مناسب در كيفيت ا ل ‎Pee‏ ‏ات ا ا ا ‎CRB‏ د ‎eRe a ee)‏ ا ا ل ‎ee‏ ‎RUSE Cp SON CRETE Ce NEST eet eT)‏ تاثیر برنامه و ساختار نظام آموزشی در فرایند تدریس ساخت نظام آموزشی هر جامعه اعم از نگرشها و باورها . برنامه و آئین‌ها می‌تواند روش تدریس مربی را تحت تاثیر قرار دهد.

صفحه 12:
* آئین نامه‌های خشک و انعطاف ناپذیر . تصمیم گیری‌های غیر ۱ آموزشى به نيازهاى فراكيران و جامعه . عدم نظارت و كنترل و ال ل ا ا ا ا ا ار ل ا مدرسه از جمله تدريس مربى را تحت تاثير قرار دهند. در بررسی ساختار نظام آموزشی ا ‎Cree‏ اجرا دو نظام كاملا متمايز مى توان تشخيص داد: برنامه متكى بر اصالت مواد درسی و برنامه متکی بر رشد همه جانبه فراگیر.

صفحه 13:
‎ole OP Tee‏ ار ‎Seren aI e- dr eiro) PO‏ ا ‎Pelee‏ ‏چه دلشان خواست می‌توانند انجام بدهند. بلکه بدان معناست که ا ا ‎Clee cree nUe|C])‏ ا ل ل ‎BAU Pen‏ طرف معلم بر آنها تحمیل شود. مربیان با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی , اخلاقی و ذهنی فراگیران بهتر در مسیر آموزش و يرورش فراكيران عمل كنند.

صفحه 14:
‎SE-BY SEES El creo‏ ك2 فضا و تجهيزات آموزشى در اختبار مدارس قرار دهد تا ‎erejenes‏ 0006 آسوده به جنبههاى مختلف آموزشی بيردازند و دانش آموزان در باد گیری‌های خود احساس رغبت کنند. همچنین باید نظام آموزش و پرورش هر ‎pp sear Eines‏ ار از ۳ ‎a‏ ‎SEC alee ie‏ ال ال ‎EPR‏

صفحه 15:
فراگیران خلاق ‎eo‏ ‎Rey ON TO ReneS mI‏ رك جزييات را می‌گویند و رفتارهایشان را به ل" می‌خواهند مطرح شوند. دنبال سوژه كردن نا برنامة ۱[

صفحه 16:
خصوصیات فراگیران خلاق جر ار زر ترس ‎POO‏ ‏مشاهده كردن يا انجام دادن كارى استفاده از قياس در صحبت كردت "اابراز هيجان در اثر يك اكتشاف

صفحه 17:
OPCS ET Pence ee or *باد گیری از روی ابتکار شخصی "اعادت به كلجين و وارسى منابع مختلف كتاف تر بون سوال ا اسان ‎ny Ub‏

صفحه 18:
#صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از آمور #طرح سوالات عجیب و غیر معمول بالاتر از سطح علمى و سن دانش اموزان ا م

صفحه 19:
و زر كردن در موره كشفات دیگران ‎PTD 20 Ota Ce‏ بالا "اشور و نشاط و مشغوليتهاى شديد جسمانى

صفحه 20:
"اادامه كار بعد از تمام شدن وقت (نقاشى كردن ‎cee ee‏ ا ل ‎om‏ دقت نظر فوق‌العاده و الگو برداری در نگاهها ""استفاده از نظرات و اشيا براى دستيابى به يكد هدفی معین

صفحه 21:
‎en‏ بردن به روابط در امورى كه به ظاهر از هم بی‌ار تباطند. ‏طرح رابطه‌ها مانند اينکه وقتی برف آب مى شود رنك سفيد أن كجا مىريد. ‏"اميل به اطلاع يابى و كشف احتمالات

صفحه 22:
ا ل ا ا ياسخشان ا 2 0 2 ساير رساندها نشان داده مىشود. *استفاده از اکتشاف يا تجربه "" بررسى و مطالعه الكوهاى اختراعى دانشمتدان

صفحه 23:
""مطالعه خاطرات و سختان دانشمندان و بزركان 9 oles OS ay b Cee g O tL ‎Cus‏ كار ‎tals)‏ رياضى براى ايجاد رابطه جديد ‏0 ۱9[ سار

صفحه 24:
‎eee ee Si Career yn rani e9 ra per‏ ل ‏* آنچه در حبات انسانی حائز اهمیت است نیاز به همزیستی با یکدیگر و روابط انسانی است . روابط انسانی موهبتی ااست که در اسان بد رس کت سین زا مارد ۳۹4 درک کنند و با هم 9 اك رمم 0 ل ا ل ا ل ۱ استعدادش می شکفد و به بار می نشیند .

صفحه 25:
* تعلیم , تغییر در رفتار است و آموزشگاه جولانگاه تغیبر و تبدیل است . پایه و اساس تغییر هم عشق و محبت است که در روابط ‎e en ey eee Cnr e Mie re S|‏ كر با اولیاء و »م۰ رابطه برقرار نکند چگونه می تواند احساسات و عواطف خود را بدانها منتقل کند و موجب تغییر گردد ؟ ۴ از عوامل مهمی که بر روابط انسانی در آموزشگاه اثری غیر قابل انکار دارد شرایط و جو حاکم بر مدرسه است و مدیر به ‎ee‏ ار ۰

صفحه 26:
و ناف روابط انسانی به مطالعه راه های ایجاد زمینه ها و شرایط ‎eae Te LSC oe)‏ ا 0 شرایط مناسب به وضعیت و با موقعیتی اطلاق می شود ۱ منطقی خود رشد کنند . رشدی که در راستای فطرت آن ‎Haaren CS‏ ا ‎Cres pci Pear‏ م ‎SEE Sent Ne Set ST eC ae Cre)‏ سا زگاری داشته باشد .

صفحه 27:
a ES ee ere are eas Pree ee tal ‏حاکم بر یک محیط با فضای آموزشی مانند آموزشگاه‎ ‏است كه ان را قابل اعتماد يا غير قابل اعتماد . جاذب يا‎ ارا راكد 0 ا اد زر کر ا . با اينکه از یک دستورالعمل و آئین نامه آموزشى ابلاغ شده تبعيت مى كنند داراى جوی متفاوت باشند .

صفحه 28:
‎npr orom Enea nites‏ 2 5 اقتصادى ‎٠‏ اجتماعى ‎٠ eer‏ عمرانى و غيره در دو مدرسه نسبتاً نزديك در يك مقطع تحصیلی کاملاً مشایهت داشته باشند لاکن جو حاکم بر آن ها متفاوت است . در بین فراگیران و کارکنان (معلمان و کادر اداری) و حتی اولیا اصطلاحاتی چون جو سالم , جو ناسالم . جو ‎eS ESS Ree Sore eer‏ ا بررط سان كك سركي

صفحه 29:
جو باز و سالم : جوی است که افراد در آن ‎oves|‏ ۷ و خود را در تصمیم گیری ها و سرنوشت مدرسه شريك مى دانند . در اين جو با اعتقاد به اجراى دستورالعمل ها و قوانین اداری شیوه های مناسب براى رشد آموزشى و تربيتى آموزشكاه اتخاذ مى كردد . زمينه براى رشد استعدادها و خلاقيت افراد فراهم بوده و نوعى صميميت و احساس يشتيبانى و حمايت در محيط وجود دارد

صفحه 30:
جو بسته و ناسالم : "" جوى ست كه افراد از نظر فكرى و رفتارى محدوديت هايى دارند بطوريكه در داخل مدرسه نمى توانند خارج از مرز هاى ف قار قر رار کی دا رست ا صورت ازار دهنده و بازدارنده بر افراد تحميل. مى شوند بطوریکه رنجش در افراد بوجود می آید . در اين جو . نه تنها خلاقيت و نواورى افراد رشد نمى كند يلكه دردسر اور است . ‎heal a eae)‏ ل ‎Fels‏ ‏در وى ايجاد نمى شود

صفحه 31:
3 جوى است ۳ به یکدیگر مظنون هستند و به کنجکاوی در احوال يكديكر مى يردازئد و ايجاد آسيب از سوى ديكران را احساس می کنند . آسیب پذیری عاطفی , اجتماعی و است . بر جسب و تهمت زدن » كارى رايج به حساب مى ايد و وحشت از حضور ‎eer cE Ace ee reer)‏ ‎eee‏ ا بر ‎SOO‏

صفحه 32:
رابطه حسنه : رابطه ى مثبت و هدفدارى كه با درك متقابل ‎ne‏ سس نی يكديكر با هم در تعامل بوده و از اين ‎eae‏ 0 در لفراد ايجاد مى شود.

صفحه 33:
درک احساسات و بان و انتقال ان درواز: ع برقراری رابطه انسانی است . چه بسا انسانهای خوش قلبى كه توانايى بيان و انتقال احساسات خود را به ديكر افراد ندارند و در عوض ‎Oe‏ 0 ۳ در برقرارى رابطه موفق هستند .

صفحه 34:
" بنايراين 1 ‎Be) ey‏ ا ا 0 ‎CPs‏ ان ا الات الل( اتقال 20 آفراد است . مدیر برای ایجاد جوی متبت باید احساسات و عواطف افرادى كه با آنها در ارتباط ‎Rr Sy errr ese rer =i prom‏ ‎Sab esp) Sells‏

صفحه 35:
اصول مهم 9۰ ‎NOs ene eel Pen‏ احساسات خود , احساسات منفی و متعارض (احسانی متفی مانند : احساس ترس ۰ کناه . ‎onan ne oD)‏ پذیرش و احساس متعارض حالتی که فرد نمی تواند افكار و احساسات خود را يك سويه ا

صفحه 36:
#مانند : شادی و غم . رضایت و عدم رضایت و غیره) خود رابه طریق منطقی از بین ببرد و احساسات مثبت (مانند : امنيت . شادى , يذيرش » ‎Lees‏ ا ال ‎tno at‏ 2 رآ ‎sre‏ آنها سازد و این اصل را بکار گیرد که ل ‎es les) Due‏ بك مسرن لاد باشم نمى توانم با انان رابطه برقرار كنم (اصل داشتن نگرش مثبت) .

صفحه 37:
1 زار ای ار ای را ‎SE ne Aro‏ ل ‎oe ne‏ كاك 5 را وا به اناق منتقل كرده است (اصل تعادل مبادله) .

صفحه 38:
*8- مدیر باید توانایی بروز یا توقف ‎JCal‏ سر ات رالات را ان كونه كه بهترين نتيجه را بتواند بكيرد داشته باشد (اصل كنترل احساسات و 0 |

صفحه 39:
۴ مدیر باید بتواند بایهره کیری از الفاظ , کلمات ‎py sl alles relies‏ ۷۱ عواطف خود را توصيف كند به طورى كه طرف پا ‎regen‏ را به انسان ها و همه مظاهر خلقت . در تحقق اين امر کمک می کند (اصل انتقال عواطف و احساسات) .

صفحه 40:
قوانين و فنون كلى در روابط حسنه : "اقانون اول :نا كران 3 حنان رفتار كنيد ‎CIRO CLC CS‏ ا را 0 "انتظار كوت دادن ؛ بررشى مشكل » رفتارى ‎pew reece‏ ل ا ا 0000 انتظارى است كه در روابط انسان ها وجود دارد .

صفحه 41:
0 : قانون كك م وتان رب زا را كه خود مى خواهد داشته باشد و يا ان را به هر شکلی که ۱ .با رعایت این قانون بجای گریز و فرار از امر ناخواسته بهتر است ‎Pe ere ere‏ 1 ل ا ‎er‏ ‎ee ee‏ ان

صفحه 42:
"" قانون سوم : قانون دورى از جدال و ستيزه م ا سر ارزش و احترام هر دو طرف مجادله می شود که به سادگی نمی ‎Mee poe ED‏ ۱ ‎Peds EE Set MEE cet eE DEY amESD)‏ براى حفظ ان با طرف مخالف به ستيز برخيزد . زيرا عاقبت الامر وضعى براى هر دو طرف بوجود مى ايد كه عقب نشينى بدون از دست دادن احترام برای هیچ یک میسر نخواهد بود .

صفحه 43:
الف - عوامل ايجاد و تحكيم روابط ‎CUR peor]‏ ‎ee‏ ا ل ا ات ‏ار آزادى شان . افكار و عقايد , 1 ‏"" - راز دارى مدير . اغماض از بعضى از خطاها ‏"- رعايت عدالت در رفتار (تشويق و تنبيه) , ‎Se Lele‏ دض شرن

صفحه 44:
* - احترام به لفکار و احساسات فرد و شناخت ‎Ore We Srp Cer res Org Oe‏ ۱ خونسردی و متانت در مسائل بحرانی . ل ا م ene Be nee SUS Le on eae ‏برای بر اوردن نیازها و رفع گرفتاری های افراد‎

صفحه 45:
ee ae Eee SS ee eae ‏تقاط مشترک‎ * - ایجاد محیط برای بروز و پرورش استعدادها و شکوفایی آنها "" - كاربرد به جا و به موقع از قدرت و اختيار و دورى از افراط و تفريط در كاريرد انها "ا - توانايى خود را به جاى ديككران قرار دادن و درك ‎E55 Ge opie‏ ار

صفحه 46:
ب - علايم و نشانه هاى وجود اختلال در روابط انسانى : rer rats ‏كر‎ eee PET Ee . ‏سريبجى از قوانين و دستورات ادارى‎ ا ا ا 1 ‎BES‏ 4 رشت ررض * ل ل ل لك سازمان "" - دليل تراشى هاى بى مورد کار کنان . وجود اشتباهات . ضايعات . حوادث در محيط كار

صفحه 47:
‎NU Rone al‏ سس تمارض ‎٠‏ افزايش نقل و انتقالات بى مورد ‏* - عدم اعتماد نسبت به سازمان و مدیریت در مورد خیر ‎eee‏ ا ‏اس" ‏احساس خستگی و کسالت و عدم رغبت بین کارکنان

صفحه 48:
"" - وجود ترس از تنيبهات يزرك و غير منطقى به دليل اشتباهى كوجك و غيرعمدى 110 ‏ل ا ات‎ SST ei alible ,b5, 5 * - وجود گلایه بین کارمندان و کار کنان از مدیریت و سازمان و سازمان به فرد

صفحه 49:
* - احساس بی اهمیت بودن در سازمان و موّثر نبودن و ‎eee ee‏ ات لا ور ار ترين كارهاى مدير در راستاى ايجاد جوى سالم و قرا كل مالي النماد الالی مرحلی ر رات شاه بر مین (کارکان) ی داتصی زان لوليا السك ,

صفحه 50:
‎abl, oul 1۳‏ حسنه 5 معلمين اکتا ‏و ‏"" احترام به شخصيت و افكار معلمين با تشكيل جلسات جهت بيان ايده و نظرات و جلب مشاركت انان و تشويق آنها به فعاليت هاى اجتماعى در راستاى ايجاد روابط نزديك . صميمى و دوستانه . داشتن رفتار مناسب (با وقار ‎rr arene reir rea‏ 200 قبول) , توجه به مشكلات آنان و تلاش براى رفع مشکلات

صفحه 51:
راه ايجاد رابطه حسنه با دانش ‎ies)‏ 3 احترام به شخصیت دانش آموز به نحوی كه در دانش اموز احساس تعلق و يذيرفته شدن ايجاد گردد . با هر دانش آموز منصفانه و عادلانه رفتار شرت انش سای كك كد ددن و سلان ‎ail. dees sf) Hens‏ انز رداند که انب -ارسالت و توانایی هایش مورد توجه مدرسه است .

صفحه 52:
راه ایجاد رابطه حسنه با اولیا : "" مدير با شناخت ارزش و نقش خانواده در شكوفائى استعدادها ‎Pin een‏ ارج يا ع 1 اليا بر سر برد شير يقالت ردن 0 رك ا ترا رت ارام :0 شرکت دادن آنان در وظایف . مسئولیت ها و عملیات اق را بودن باشد .

صفحه 53:
"ادر اين مسير نيز بايد كليد اصلى ارتباط و حلقه اتصال خانه و مدرسه يعنى دانش اموز را دريافت . مدير يايد باتك تس ای نس را ‎ee)‏ ا ا ات 1ت است.. يان احناشات منت و اسازدده و دلشورىق نسبت به سر نوشت دانش آموزان ۱[ بت مؤثر در برقرارى روابط انسانى است .

صفحه 54:
چگونه با رفتارهای ناسازگارانه دانشآموزان برخورد کنیم؟ "" رفتار وكفتار خود را كنترل كنيم» ‎ies‏ ا كت مبهمء ات ل ‎CPO CoE eed‏ ل ‎Ra Oe‏ ‎po Pee ee er ape ere lee,‏ ‏"" ارامشبيه او كوشزه كنيم ‏بالك «براى هميشه از اين كلاس خواهم رفت

صفحه 55:
"" بايد عوامل مشكلساز را شناسايى و براى رفع آنها اقدام ۱۳۹ جسمی. ل ل الت وء»ء دانش آموزان باید بیشتر توجه کنیم ا محروم سازىهاى کوتاه‌مدت استفاده کنیم a ‎as‏ ت۳۳ 00 و مشکلات دانش آموزان وقت بگذاریم

صفحه 56:
cae Sede eee eS Ieee Sees ee i ‏طور جدی خودداريکنيم‎ 0 ‏ا ل‎ irre ee ‏دی نات اها ميو دهيم‎ eters) "" بايد علايم هشداردهنده خشم را به دانشآموزان آموزش دهيم تا بتوانند خشم خود را بهتر كنترل كنند ار ار «آرامش‌دهی» ولابه ‎reed ea eT‏ ازجمله (تنفس عميق»

صفحه 57:
تمرين روز بعد PCO Na ear Yan CPE PRE Noe لل ل 5 حوب يا بد بوده‌اند eee STO CCS FP ed Cer Se Pea ‏ا‎ ‏قضاوتى درباره‌شان می‌کنید؟‎

صفحه 58:
DS 5 Se BEB) ‏درس معلم‎ Car ere epee ‏آورد طفل گریزیای را‎

صفحه 59:
در یک کلاس درس با افراد متفاوت » شخصیت ها و تیپ های مف و تیپ های مختلف مواجه هستیم که هر کدام به نوعی رفتار خاص خود را دارند و در اين میان ممکن است مشکلات رفتاری وجود داشته باشد که در فرایند آموزش و یادگیری فراگیران اختلال ایجاد کند. لذا رفع اين مشکلات و یا حداقل عکس العمل نشان دادن به آنها با اهمیت جلوه می کند

صفحه 60:
" در بعضى از مواقع رقتار زودكذر » يا موقتى مى باشد كه مى توان ناديده كرفته شود . اما در رفتار عميق افراد عواملى دخيل است كه بايد شناخته شده مورد ارزيابى قرار گیرد و با هر کدام متناسب خود برخورد کرد . B=F(P.E) ® "" وريفتار» «شخصيت #إعاملمحيطى Te eee eee Eee ee . ‏ثباتى بسر مى برند‎

صفحه 61:
نمونه هایی از خصوصیات فراگیران 0 از خود راضى * موشگاف يرخاشكر ساكت * آتشی ارباب منش "ا سمج وراج م ۳۹ * لوده ناراحت * بی تفاوت 00 تيزهوش

صفحه 62:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان