صفحه 1:
el کلاس بر
۱۳۹۳۹۱ ا[ نطرخ "
Pe arian amma mars a ابا
111110000000001
11111101010101 ١ ١١١١١١1١1١11111
111111111111111 کی TTT
۱ ۱ تک
111111111111111
صفحه 2:
۴ احتمال دارد بک انوا بشتر از یک پرشک در آن ظاهر باشد.
5 ا 0 0
همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمیتوان یک انسان را از
تمامى جوانب شناخت. هنكامى كه يك شناخت كلى از افراد
تست مى آوريم مى توانيم Cis | Ore Sy 0
و همجنين او با خودمان كامهاى موثرى برداريم.
Ca ا 1
صفحه 3:
و
میزان انگیزش , بلوغ عاطفی , سوابق اجتماعی و تجارب گذشته
از عواملى هستند كه همواره در روش كار مربى در كلاس اثر
ECE ا ا 201
, شهامت , ترس و اضطراب , پرخاشگری , تلاش و بسیاری از
صفات مطلوب و نامطلوب را با خود از خانواده به درون
ال مر(
صفحه 4:
* اگر مربی تصور کند بدون شناخت فراگیران و بدون آگاهی از
فرایند رشد ذهنی عاطفی و اجتماعی آنان و حتی بدون همکاری
والدين مى تواند در اداى وظايف اموزشى موفق باشد سخت در
اشتباه است. مربی نمیتواند بدون توجه به ویژگیهای فراگیران
آنان رابه كار كردن وادارد و به عبارت ديكر کار را بر oul
تحميل كند زيرا فعاليتهاى عقلى , اخلاقى و اجتماعى شاكرد
Shel مر سك
صفحه 5:
ساخت ذهنى . هوش و تجارب علمى شاكرد
"" ساخت ذهنى كودكان با بزركسالان متفاوت است. بنابراين مربى بايد
برنامه و مواد آموزشی را مطابق با سطح درک و فهم شاگردان عرضه کند
ae eee ee Steer rere mene en
core rere Seen bee nde ۱
شود. زيرا هر برنامه درسى براى همه سنين به يك اندازه مناسب نيست.
مربی باید توجه داشته باشد که سیر تکوینی مراحل رشد از لحاظ سن و
۱
بنابراين او مى تواند به مدد روشهاى سالم بازده كار دانش آموزان را
افزايش دهد حتى رشد معنوى أنان رابى أنكه به استحكام أن لطمهاى بزند
صفحه 6:
|1۳ ree oe Pelee) eee nee
خود بسازد. فراكيران ببشتر از آنكه به روش آموزش
مستقیم نیازمند باشد به فرصتهای باد گیری مستقیم
محتاجند. بنابراین بهتر است که مربیان تا حد امکان از
ors) آموزش و انتقال مستقیم بکاهند و به فراهم
ا ۱
ا ل ا ل
صفحه 7:
موقعيت اجتماعى شاكرد
" شاكردان در فرايند اجتماعى شدن . نيازمند الكوى سالم هستند تا يتوانند
ساخت مطلوب شدن را در خود بيافرينند. والدين و مربيان نخستين
ا ا ل ۱
م ا ا 0
واين يذيرش او رااز تفكر باز مىدارد.
۷ ا ا ا
Aer ل ل و ا te)
ات کی برد بر ترا ار رس رن ارس رسای در تاه اس
۱ Doe ite ees In oe
(Eee de can ee bor eer Pe rE eee Pree
DCSE Se Cmts)
صفحه 8:
1 RY Be <> PRE Ie)
ا ا ل ا
* برنامه بر حسب منطقه و نوع آموزشگاه و توانایی شاگردان
تنظيم میشود.
* محتواى برنامه به فعاليتهاى فردى و كروهى شاكردان بستكى
دارد و مربى همواره نقش راهنما را بر عهده دارد.
© يادكيرى مواد درسى بيوسته و همواره با كشف و حل مسئله
است,
ل Pr Nee
اختیارات بیشتری دارند.
صفحه 9:
8 8 نتیجه فعالیتهای آموزشی به صورت ارضا
حس نياز به يادكيرى و كمك به رشد متعادل
شخصیت شاگردان مورد بررسی قرار می گیرد.
© تنطيم و يبشرفت برنامههاى آموزشى امرى
مداوم و پیگیری است.
صفحه 10:
* در چنین نظامی علایق تواناییها و نیازهای فراگیران محور
CN IP TES IE EPIC ۱۷
CS elt se UIT) یادگیری به محفوضات ختم
نمیشود, بلکه پرورش تفکر و رشد همه جانبه فراگیر مورد
توجه واقع میشود. آموزشگاه با زندگی واقعی فراگیران ارتباط
نزدیک دارد و ۳ BEC Es) ل al
احساس لذت مى كنند. ae ا م
اسر 5550 ل ل 0
یم آن سهیم بوده و موقعیتهایی که برای همکاری فراگیران با
KG ايجاد شده استء اطلاق مى شود.
صفحه 11:
تاثیر فضا و تب یی مر ی در فرانند تدریس
kee eo i صدسددددپپ
شكى نيست كه فضا و تجهيزات اموزشى مناسب در كيفيت
ا ل Pee
ات ا ا ا CRB د
eRe a ee) ا ا ل ee
RUSE Cp SON CRETE Ce NEST eet eT)
تاثیر برنامه و ساختار نظام آموزشی در فرایند تدریس
ساخت نظام آموزشی هر جامعه اعم از نگرشها و باورها . برنامه
و آئینها میتواند روش تدریس مربی را تحت تاثیر قرار دهد.
صفحه 12:
* آئین نامههای خشک و انعطاف ناپذیر . تصمیم گیریهای غیر
۱
آموزشى به نيازهاى فراكيران و جامعه . عدم نظارت و كنترل و
ال ل ا ا ا ا ا ار ل ا
مدرسه از جمله تدريس مربى را تحت تاثير قرار دهند. در
بررسی ساختار نظام آموزشی ا Cree اجرا دو
نظام كاملا متمايز مى توان تشخيص داد: برنامه متكى بر اصالت
مواد درسی و برنامه متکی بر رشد همه جانبه فراگیر.
صفحه 13:
ole OP Tee ار
Seren aI e- dr eiro) PO ا Pelee
چه دلشان خواست میتوانند انجام بدهند. بلکه بدان معناست که
ا ا
Clee cree nUe|C]) ا ل ل BAU Pen
طرف معلم بر آنها تحمیل شود. مربیان با در نظر گرفتن شرایط
اجتماعی , اخلاقی و ذهنی فراگیران بهتر در مسیر آموزش و
يرورش فراكيران عمل كنند.
صفحه 14:
SE-BY SEES El creo ك2
فضا و تجهيزات آموزشى در اختبار مدارس قرار دهد تا
erejenes 0006 آسوده به جنبههاى مختلف آموزشی
بيردازند و دانش آموزان در باد گیریهای خود احساس
رغبت کنند. همچنین باید نظام آموزش و پرورش هر
pp sear Eines ار از ۳ a
SEC alee ie ال ال EPR
صفحه 15:
فراگیران خلاق
eo
Rey ON TO ReneS mI
رك
جزييات را میگویند و رفتارهایشان را به
ل"
میخواهند مطرح شوند.
دنبال سوژه كردن نا برنامة ۱[
صفحه 16:
خصوصیات فراگیران خلاق
جر ار زر ترس POO
مشاهده كردن يا انجام دادن كارى
استفاده از قياس در صحبت كردت
"اابراز هيجان در اثر يك اكتشاف
صفحه 17:
OPCS ET Pence ee or
*باد گیری از روی ابتکار شخصی
"اعادت به كلجين و وارسى منابع مختلف
كتاف تر بون سوال ا اسان ny Ub
صفحه 18:
#صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از
آمور
#طرح سوالات عجیب و غیر معمول بالاتر از
سطح علمى و سن دانش اموزان
ا م
صفحه 19:
و زر كردن در موره كشفات
دیگران
PTD 20 Ota Ce
بالا
"اشور و نشاط و مشغوليتهاى شديد جسمانى
صفحه 20:
"اادامه كار بعد از تمام شدن وقت (نقاشى كردن
cee ee ا ل
om
دقت نظر فوقالعاده و الگو برداری در نگاهها
""استفاده از نظرات و اشيا براى دستيابى به يكد
هدفی معین
صفحه 21:
en بردن به روابط در امورى كه به ظاهر
از هم بیار تباطند.
طرح رابطهها مانند اينکه وقتی برف آب
مى شود رنك سفيد أن كجا مىريد.
"اميل به اطلاع يابى و كشف احتمالات
صفحه 22:
ا ل ا ا
ياسخشان
ا 2 0 2
ساير رساندها نشان داده مىشود.
*استفاده از اکتشاف يا تجربه
"" بررسى و مطالعه الكوهاى اختراعى دانشمتدان
صفحه 23:
""مطالعه خاطرات و سختان دانشمندان و بزركان
9 oles OS ay b Cee g O tL
Cus كار tals) رياضى براى ايجاد رابطه
جديد
0 ۱9[
سار
صفحه 24:
eee ee Si Career yn rani e9 ra per ل
* آنچه در حبات انسانی حائز اهمیت است نیاز به همزیستی
با یکدیگر و روابط انسانی است . روابط انسانی موهبتی
ااست که در اسان بد رس کت سین زا مارد
۳۹4 درک کنند و با هم 9
اك رمم 0
ل ا ل ا ل ۱
استعدادش می شکفد و به بار می نشیند .
صفحه 25:
* تعلیم , تغییر در رفتار است و آموزشگاه جولانگاه تغیبر و تبدیل
است . پایه و اساس تغییر هم عشق و محبت است که در روابط
e en ey eee Cnr e Mie re S| كر
با اولیاء و »م۰ رابطه برقرار نکند چگونه می تواند احساسات و
عواطف خود را بدانها منتقل کند و موجب تغییر گردد ؟
۴ از عوامل مهمی که بر روابط انسانی در آموزشگاه اثری غیر
قابل انکار دارد شرایط و جو حاکم بر مدرسه است و مدیر به
ee ار ۰
صفحه 26:
و ناف
روابط انسانی به مطالعه راه های ایجاد زمینه ها و شرایط
eae Te LSC oe) ا 0
شرایط مناسب به وضعیت و با موقعیتی اطلاق می شود
۱
منطقی خود رشد کنند . رشدی که در راستای فطرت آن
Haaren CS ا Cres pci Pear م
SEE Sent Ne Set ST eC ae Cre)
سا زگاری داشته باشد .
صفحه 27:
a
ES ee ere are eas Pree ee tal
حاکم بر یک محیط با فضای آموزشی مانند آموزشگاه
است كه ان را قابل اعتماد يا غير قابل اعتماد . جاذب يا
ارا
راكد 0 ا اد زر کر
ا . با اينکه از یک دستورالعمل
و آئین نامه آموزشى ابلاغ شده تبعيت مى كنند داراى
جوی متفاوت باشند .
صفحه 28:
npr orom Enea nites 2 5 اقتصادى ٠ اجتماعى
٠ eer عمرانى و غيره در دو مدرسه نسبتاً نزديك در يك
مقطع تحصیلی کاملاً مشایهت داشته باشند لاکن جو حاکم بر آن
ها متفاوت است . در بین فراگیران و کارکنان (معلمان و کادر
اداری) و حتی اولیا اصطلاحاتی چون جو سالم , جو ناسالم . جو
eS ESS Ree Sore eer
ا بررط سان كك سركي
صفحه 29:
جو باز و سالم :
جوی است که افراد در آن oves| ۷
و خود را در تصمیم گیری ها و سرنوشت مدرسه
شريك مى دانند . در اين جو با اعتقاد به اجراى
دستورالعمل ها و قوانین اداری شیوه های مناسب
براى رشد آموزشى و تربيتى آموزشكاه اتخاذ مى
كردد . زمينه براى رشد استعدادها و خلاقيت افراد
فراهم بوده و نوعى صميميت و احساس يشتيبانى و
حمايت در محيط وجود دارد
صفحه 30:
جو بسته و ناسالم :
"" جوى ست كه افراد از نظر فكرى و رفتارى محدوديت هايى
دارند بطوريكه در داخل مدرسه نمى توانند خارج از مرز هاى
ف قار قر رار کی دا رست ا
صورت ازار دهنده و بازدارنده بر افراد تحميل. مى شوند
بطوریکه رنجش در افراد بوجود می آید . در اين جو . نه تنها
خلاقيت و نواورى افراد رشد نمى كند يلكه دردسر اور است .
heal a eae) ل Fels
در وى ايجاد نمى شود
صفحه 31:
3
جوى است ۳
به یکدیگر مظنون هستند و به کنجکاوی در احوال
يكديكر مى يردازئد و ايجاد آسيب از سوى ديكران را
احساس می کنند . آسیب پذیری عاطفی , اجتماعی و
است . بر جسب و تهمت
زدن » كارى رايج به حساب مى ايد و وحشت از حضور
eer cE Ace ee reer)
eee ا بر SOO
صفحه 32:
رابطه حسنه :
رابطه ى مثبت و هدفدارى كه با درك
متقابل ne سس نی
يكديكر با هم در تعامل بوده و از اين
eae 0
در لفراد ايجاد مى شود.
صفحه 33:
درک احساسات و بان و انتقال ان درواز: ع
برقراری رابطه انسانی است . چه بسا انسانهای
خوش قلبى كه توانايى بيان و انتقال احساسات
خود را به ديكر افراد ندارند و در عوض
Oe 0 ۳
در برقرارى رابطه موفق هستند .
صفحه 34:
" بنايراين 1
Be) ey ا ا 0
CPs ان ا الات الل( اتقال 20
آفراد است . مدیر برای ایجاد جوی متبت باید
احساسات و عواطف افرادى كه با آنها در ارتباط
Rr Sy errr ese rer =i prom
Sab esp) Sells
صفحه 35:
اصول مهم 9۰
NOs ene eel Pen
احساسات خود , احساسات منفی و متعارض
(احسانی متفی مانند : احساس ترس ۰ کناه .
onan ne oD)
پذیرش و احساس متعارض حالتی که فرد نمی
تواند افكار و احساسات خود را يك سويه
ا
صفحه 36:
#مانند : شادی و غم . رضایت و عدم رضایت و
غیره) خود رابه طریق منطقی از بین ببرد و
احساسات مثبت (مانند : امنيت . شادى , يذيرش »
Lees ا ال tno at 2
رآ sre آنها سازد و این اصل را بکار گیرد که
ل es les) Due بك مسرن لاد
باشم نمى توانم با انان رابطه برقرار كنم (اصل
داشتن نگرش مثبت) .
صفحه 37:
1
زار ای ار ای را
SE ne Aro ل oe ne
كاك 5 را وا به اناق
منتقل كرده است (اصل تعادل مبادله) .
صفحه 38:
*8- مدیر باید توانایی بروز یا توقف
JCal سر ات رالات را ان
كونه كه بهترين نتيجه را بتواند بكيرد
داشته باشد (اصل كنترل احساسات و
0 |
صفحه 39:
۴ مدیر باید بتواند بایهره کیری از الفاظ , کلمات
py sl alles relies ۷۱
عواطف خود را توصيف كند به طورى كه طرف
پا
regen را
به انسان ها و همه مظاهر خلقت . در تحقق اين امر
کمک می کند (اصل انتقال عواطف و احساسات) .
صفحه 40:
قوانين و فنون كلى در روابط حسنه :
"اقانون اول :نا كران 3 حنان رفتار كنيد
CIRO CLC CS ا را 0
"انتظار كوت دادن ؛ بررشى مشكل » رفتارى
pew reece ل ا ا 0000
انتظارى است كه در روابط انسان ها وجود
دارد .
صفحه 41:
0 : قانون كك م
وتان رب زا را
كه خود مى خواهد داشته باشد و يا ان را به هر
شکلی که ۱ .با رعایت این
قانون بجای گریز و فرار از امر ناخواسته بهتر است
Pe ere ere 1
ل ا er
ee ee ان
صفحه 42:
"" قانون سوم : قانون دورى از جدال و ستيزه
م ا سر
ارزش و احترام هر دو طرف مجادله می شود که به سادگی نمی
Mee poe ED ۱
Peds EE Set MEE cet eE DEY amESD)
براى حفظ ان با طرف مخالف به ستيز برخيزد . زيرا عاقبت الامر
وضعى براى هر دو طرف بوجود مى ايد كه عقب نشينى بدون از
دست دادن احترام برای هیچ یک میسر نخواهد بود .
صفحه 43:
الف - عوامل ايجاد و تحكيم روابط CUR peor]
ee ا ل ا ات
ار آزادى شان . افكار و عقايد ,
1
"" - راز دارى مدير . اغماض از بعضى از خطاها
"- رعايت عدالت در رفتار (تشويق و تنبيه) ,
Se Lele دض شرن
صفحه 44:
* - احترام به لفکار و احساسات فرد و شناخت
Ore We Srp Cer res Org Oe ۱
خونسردی و متانت در مسائل بحرانی .
ل ا م
ene Be nee SUS Le on eae
برای بر اوردن نیازها و رفع گرفتاری های افراد
صفحه 45:
ee ae Eee SS ee eae
تقاط مشترک
* - ایجاد محیط برای بروز و پرورش استعدادها و
شکوفایی آنها
"" - كاربرد به جا و به موقع از قدرت و اختيار و دورى از
افراط و تفريط در كاريرد انها
"ا - توانايى خود را به جاى ديككران قرار دادن و درك
E55 Ge opie ار
صفحه 46:
ب - علايم و نشانه هاى وجود اختلال در روابط انسانى :
rer rats كر eee PET Ee
. سريبجى از قوانين و دستورات ادارى
ا ا ا 1
BES 4 رشت ررض
* ل ل ل لك
سازمان
"" - دليل تراشى هاى بى مورد کار کنان . وجود اشتباهات .
ضايعات . حوادث در محيط كار
صفحه 47:
NU Rone al سس
تمارض ٠ افزايش نقل و انتقالات بى مورد
* - عدم اعتماد نسبت به سازمان و مدیریت در مورد خیر
eee ا
اس"
احساس خستگی و کسالت و عدم رغبت بین کارکنان
صفحه 48:
"" - وجود ترس از تنيبهات يزرك و غير منطقى به دليل
اشتباهى كوجك و غيرعمدى
110 ل ا ات SST ei
alible ,b5, 5
* - وجود گلایه بین کارمندان و کار کنان از مدیریت
و
سازمان و سازمان به فرد
صفحه 49:
* - احساس بی اهمیت بودن در سازمان و موّثر نبودن و
eee ee ات
لا
ور ار ترين كارهاى مدير در راستاى ايجاد جوى سالم
و قرا كل مالي النماد الالی مرحلی ر رات
شاه بر مین (کارکان) ی داتصی زان لوليا السك ,
صفحه 50:
abl, oul 1۳ حسنه 5 معلمين اکتا
و
"" احترام به شخصيت و افكار معلمين با تشكيل جلسات
جهت بيان ايده و نظرات و جلب مشاركت انان و تشويق
آنها به فعاليت هاى اجتماعى در راستاى ايجاد روابط
نزديك . صميمى و دوستانه . داشتن رفتار مناسب (با وقار
rr arene reir rea 200
قبول) , توجه به مشكلات آنان و تلاش براى رفع
مشکلات
صفحه 51:
راه ايجاد رابطه حسنه با دانش ies) 3
احترام به شخصیت دانش آموز به نحوی كه در
دانش اموز احساس تعلق و يذيرفته شدن ايجاد
گردد . با هر دانش آموز منصفانه و عادلانه رفتار
شرت انش سای كك كد ددن و سلان
ail. dees sf) Hens انز رداند که انب -ارسالت
و توانایی هایش مورد توجه مدرسه است .
صفحه 52:
راه ایجاد رابطه حسنه با اولیا :
"" مدير با شناخت ارزش و نقش خانواده در شكوفائى
استعدادها Pin een ارج يا
ع 1
اليا بر سر برد شير يقالت ردن 0
رك ا ترا رت ارام :0
شرکت دادن آنان در وظایف . مسئولیت ها و عملیات
اق را
بودن باشد .
صفحه 53:
"ادر اين مسير نيز بايد كليد اصلى ارتباط و حلقه
اتصال خانه و مدرسه يعنى دانش اموز را دريافت .
مدير يايد باتك تس ای نس را
ee) ا ا ات 1ت
است.. يان احناشات منت و اسازدده و دلشورىق
نسبت به سر نوشت دانش آموزان ۱[
بت
مؤثر در برقرارى روابط انسانى است .
صفحه 54:
چگونه با رفتارهای ناسازگارانه دانشآموزان برخورد کنیم؟
"" رفتار وكفتار خود را كنترل كنيم»
ies ا كت مبهمء ات ل
CPO CoE eed ل Ra Oe
po Pee ee er ape ere lee,
"" ارامشبيه او كوشزه كنيم
بالك «براى هميشه از اين كلاس خواهم رفت
صفحه 55:
"" بايد عوامل مشكلساز را شناسايى و براى رفع آنها اقدام
۱۳۹ جسمی. ل ل الت
وء»ء دانش آموزان باید بیشتر توجه کنیم
ا محروم سازىهاى کوتاهمدت استفاده کنیم
a
as ت۳۳ 00 و مشکلات
دانش آموزان وقت بگذاریم
صفحه 56:
cae Sede eee eS Ieee Sees ee i
طور جدی خودداريکنيم
0 ا ل irre ee
دی نات اها ميو دهيم eters)
"" بايد علايم هشداردهنده خشم را به دانشآموزان آموزش دهيم تا
بتوانند خشم خود را بهتر كنترل كنند
ار ار «آرامشدهی» ولابه reed ea eT
ازجمله (تنفس عميق»
صفحه 57:
تمرين روز بعد
PCO Na ear Yan CPE PRE Noe
لل ل 5
حوب يا بد بودهاند
eee STO CCS FP ed Cer Se Pea ا
قضاوتى دربارهشان میکنید؟
صفحه 58:
DS 5
Se BEB) درس معلم
Car ere epee
آورد طفل گریزیای را
صفحه 59:
در یک کلاس درس با افراد متفاوت » شخصیت ها و تیپ
های مف و تیپ های مختلف مواجه هستیم که هر کدام به
نوعی رفتار خاص خود را دارند و در اين میان ممکن است
مشکلات رفتاری وجود داشته باشد که در فرایند آموزش و
یادگیری فراگیران اختلال ایجاد کند. لذا رفع اين مشکلات و
یا حداقل عکس العمل نشان دادن به آنها با اهمیت جلوه می
کند
صفحه 60:
" در بعضى از مواقع رقتار زودكذر » يا موقتى مى باشد كه
مى توان ناديده كرفته شود . اما در رفتار عميق افراد
عواملى دخيل است كه بايد شناخته شده مورد ارزيابى قرار
گیرد و با هر کدام متناسب خود برخورد کرد .
B=F(P.E) ®
"" وريفتار» «شخصيت #إعاملمحيطى
Te eee eee Eee ee
. ثباتى بسر مى برند
صفحه 61:
نمونه هایی از خصوصیات فراگیران
0 از خود راضى
* موشگاف يرخاشكر ساكت
* آتشی ارباب منش
"ا سمج وراج
م ۳۹
* لوده ناراحت
* بی تفاوت 00 تيزهوش
صفحه 62: