صفحه 1:
‎el‏ کلاس بر ‎۱۳۹۳۹۱ ‏ا[ نطرخ‎ " Pe arian amma mars a ‏ابا‎ ‎111110000000001 ‎11111101010101 ١ ١١١١١١1١1١11111 111111111111111 ‏کی‎ TTT ۱ ۱ ‏تک‎ ‎111111111111111

صفحه 2:
۴ احتمال دارد بک انوا بشتر از یک پرشک در آن ظاهر باشد. 5 ا 0 0 همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمی‌توان یک انسان را از تمامى جوانب شناخت. هنكامى كه يك شناخت كلى از افراد تست مى آوريم مى توانيم ‎Cis | Ore Sy‏ 0 و همجنين او با خودمان كامهاى موثرى برداريم. ‎Ca‏ ا 1

صفحه 3:
و میزان انگیزش , بلوغ عاطفی , سوابق اجتماعی و تجارب گذشته از عواملى هستند كه همواره در روش كار مربى در كلاس اثر ‎ECE‏ ا ا 201 , شهامت , ترس و اضطراب , پرخاشگری , تلاش و بسیاری از صفات مطلوب و نامطلوب را با خود از خانواده به درون ال مر(

صفحه 4:
* اگر مربی تصور کند بدون شناخت فراگیران و بدون آگاهی از فرایند رشد ذهنی عاطفی و اجتماعی آنان و حتی بدون همکاری والدين مى تواند در اداى وظايف اموزشى موفق باشد سخت در اشتباه است. مربی نمی‌تواند بدون توجه به ویژگیهای فراگیران آنان رابه كار كردن وادارد و به عبارت ديكر کار را بر ‎oul‏ ‏تحميل كند زيرا فعاليتهاى عقلى , اخلاقى و اجتماعى شاكرد ‎Shel‏ مر سك

صفحه 5:
ساخت ذهنى . هوش و تجارب علمى شاكرد "" ساخت ذهنى كودكان با بزركسالان متفاوت است. بنابراين مربى بايد برنامه و مواد آموزشی را مطابق با سطح درک و فهم شاگردان عرضه کند ‎ae eee ee Steer rere mene en‏ ‎core rere Seen bee nde‏ ۱ شود. زيرا هر برنامه درسى براى همه سنين به يك اندازه مناسب نيست. مربی باید توجه داشته باشد که سیر تکوینی مراحل رشد از لحاظ سن و ۱ بنابراين او مى تواند به مدد روشهاى سالم ‏ بازده كار دانش آموزان را افزايش دهد حتى رشد معنوى أنان رابى أنكه به استحكام أن لطمهاى بزند

صفحه 6:
|1۳ ree oe Pelee) eee nee ‏خود بسازد. فراكيران ببشتر از آنكه به روش آموزش‎ ‏مستقیم نیازمند باشد به فرصتهای باد گیری مستقیم‎ ‏محتاجند. بنابراین بهتر است که مربیان تا حد امکان از‎ ors) ‏آموزش و انتقال مستقیم بکاهند و به فراهم‎ ا ۱ ا ل ا ل

صفحه 7:
موقعيت اجتماعى شاكرد " شاكردان در فرايند اجتماعى شدن . نيازمند الكوى سالم هستند تا يتوانند ساخت مطلوب شدن را در خود بيافرينند. والدين و مربيان نخستين ا ا ل ۱ م ا ا 0 واين يذيرش او رااز تفكر باز مىدارد. ۷ ‏ا ا ا‎ Aer ‏ل ل و ا‎ te) ‏ات کی برد بر ترا ار رس رن ارس رسای در تاه اس‎ ۱ Doe ite ees In oe (Eee de can ee bor eer Pe rE eee Pree DCSE Se Cmts)

صفحه 8:
1 RY Be <> PRE Ie) ا ا ل ا * برنامه بر حسب منطقه و نوع آموزشگاه و توانایی شاگردان تنظيم می‌شود. * محتواى برنامه به فعاليتهاى فردى و كروهى شاكردان بستكى دارد و مربى همواره نقش راهنما را بر عهده دارد. © يادكيرى مواد درسى بيوسته و همواره با كشف و حل مسئله است, ل ‎Pr Nee‏ اختیارات بیشتری دارند.

صفحه 9:
8 8 نتیجه فعالیتهای آموزشی به صورت ارضا حس نياز به يادكيرى و كمك به رشد متعادل شخصیت شاگردان مورد بررسی قرار می گیرد. © تنطيم و يبشرفت برنامههاى آموزشى امرى مداوم و پی‌گیری است.

صفحه 10:
* در چنین نظامی علایق تواناییها و نیازهای فراگیران محور ‎CN IP TES IE EPIC‏ ۱۷ ‎CS elt se UIT)‏ یادگیری به محفوضات ختم نمی‌شود, بلکه پرورش تفکر و رشد همه جانبه فراگیر مورد توجه واقع می‌شود. آموزشگاه با زندگی واقعی فراگیران ارتباط نزدیک دارد و ۳ ‎BEC Es)‏ ل ‎al‏ ‏احساس لذت مى كنند. ‎ae‏ ا م اسر 5550 ل ل 0 یم آن سهیم بوده و موقعیتهایی که برای همکاری فراگیران با ‎KG‏ ايجاد شده استء اطلاق مى شود.

صفحه 11:
تاثیر فضا و تب یی مر ی در فرانند تدریس ‎kee eo i‏ صدسددددپپ شكى نيست كه فضا و تجهيزات اموزشى مناسب در كيفيت ا ل ‎Pee‏ ‏ات ا ا ا ‎CRB‏ د ‎eRe a ee)‏ ا ا ل ‎ee‏ ‎RUSE Cp SON CRETE Ce NEST eet eT)‏ تاثیر برنامه و ساختار نظام آموزشی در فرایند تدریس ساخت نظام آموزشی هر جامعه اعم از نگرشها و باورها . برنامه و آئین‌ها می‌تواند روش تدریس مربی را تحت تاثیر قرار دهد.

صفحه 12:
* آئین نامه‌های خشک و انعطاف ناپذیر . تصمیم گیری‌های غیر ۱ آموزشى به نيازهاى فراكيران و جامعه . عدم نظارت و كنترل و ال ل ا ا ا ا ا ار ل ا مدرسه از جمله تدريس مربى را تحت تاثير قرار دهند. در بررسی ساختار نظام آموزشی ا ‎Cree‏ اجرا دو نظام كاملا متمايز مى توان تشخيص داد: برنامه متكى بر اصالت مواد درسی و برنامه متکی بر رشد همه جانبه فراگیر.

صفحه 13:
‎ole OP Tee‏ ار ‎Seren aI e- dr eiro) PO‏ ا ‎Pelee‏ ‏چه دلشان خواست می‌توانند انجام بدهند. بلکه بدان معناست که ا ا ‎Clee cree nUe|C])‏ ا ل ل ‎BAU Pen‏ طرف معلم بر آنها تحمیل شود. مربیان با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی , اخلاقی و ذهنی فراگیران بهتر در مسیر آموزش و يرورش فراكيران عمل كنند.

صفحه 14:
‎SE-BY SEES El creo‏ ك2 فضا و تجهيزات آموزشى در اختبار مدارس قرار دهد تا ‎erejenes‏ 0006 آسوده به جنبههاى مختلف آموزشی بيردازند و دانش آموزان در باد گیری‌های خود احساس رغبت کنند. همچنین باید نظام آموزش و پرورش هر ‎pp sear Eines‏ ار از ۳ ‎a‏ ‎SEC alee ie‏ ال ال ‎EPR‏

صفحه 15:
فراگیران خلاق ‎eo‏ ‎Rey ON TO ReneS mI‏ رك جزييات را می‌گویند و رفتارهایشان را به ل" می‌خواهند مطرح شوند. دنبال سوژه كردن نا برنامة ۱[

صفحه 16:
خصوصیات فراگیران خلاق جر ار زر ترس ‎POO‏ ‏مشاهده كردن يا انجام دادن كارى استفاده از قياس در صحبت كردت "اابراز هيجان در اثر يك اكتشاف

صفحه 17:
OPCS ET Pence ee or *باد گیری از روی ابتکار شخصی "اعادت به كلجين و وارسى منابع مختلف كتاف تر بون سوال ا اسان ‎ny Ub‏

صفحه 18:
#صداقت و میل شدید به اطلاع یافتن از آمور #طرح سوالات عجیب و غیر معمول بالاتر از سطح علمى و سن دانش اموزان ا م

صفحه 19:
و زر كردن در موره كشفات دیگران ‎PTD 20 Ota Ce‏ بالا "اشور و نشاط و مشغوليتهاى شديد جسمانى

صفحه 20:
"اادامه كار بعد از تمام شدن وقت (نقاشى كردن ‎cee ee‏ ا ل ‎om‏ دقت نظر فوق‌العاده و الگو برداری در نگاهها ""استفاده از نظرات و اشيا براى دستيابى به يكد هدفی معین

صفحه 21:
‎en‏ بردن به روابط در امورى كه به ظاهر از هم بی‌ار تباطند. ‏طرح رابطه‌ها مانند اينکه وقتی برف آب مى شود رنك سفيد أن كجا مىريد. ‏"اميل به اطلاع يابى و كشف احتمالات

صفحه 22:
ا ل ا ا ياسخشان ا 2 0 2 ساير رساندها نشان داده مىشود. *استفاده از اکتشاف يا تجربه "" بررسى و مطالعه الكوهاى اختراعى دانشمتدان

صفحه 23:
""مطالعه خاطرات و سختان دانشمندان و بزركان 9 oles OS ay b Cee g O tL ‎Cus‏ كار ‎tals)‏ رياضى براى ايجاد رابطه جديد ‏0 ۱9[ سار

صفحه 24:
‎eee ee Si Career yn rani e9 ra per‏ ل ‏* آنچه در حبات انسانی حائز اهمیت است نیاز به همزیستی با یکدیگر و روابط انسانی است . روابط انسانی موهبتی ااست که در اسان بد رس کت سین زا مارد ۳۹4 درک کنند و با هم 9 اك رمم 0 ل ا ل ا ل ۱ استعدادش می شکفد و به بار می نشیند .

صفحه 25:
* تعلیم , تغییر در رفتار است و آموزشگاه جولانگاه تغیبر و تبدیل است . پایه و اساس تغییر هم عشق و محبت است که در روابط ‎e en ey eee Cnr e Mie re S|‏ كر با اولیاء و »م۰ رابطه برقرار نکند چگونه می تواند احساسات و عواطف خود را بدانها منتقل کند و موجب تغییر گردد ؟ ۴ از عوامل مهمی که بر روابط انسانی در آموزشگاه اثری غیر قابل انکار دارد شرایط و جو حاکم بر مدرسه است و مدیر به ‎ee‏ ار ۰

صفحه 26:
و ناف روابط انسانی به مطالعه راه های ایجاد زمینه ها و شرایط ‎eae Te LSC oe)‏ ا 0 شرایط مناسب به وضعیت و با موقعیتی اطلاق می شود ۱ منطقی خود رشد کنند . رشدی که در راستای فطرت آن ‎Haaren CS‏ ا ‎Cres pci Pear‏ م ‎SEE Sent Ne Set ST eC ae Cre)‏ سا زگاری داشته باشد .

صفحه 27:
a ES ee ere are eas Pree ee tal ‏حاکم بر یک محیط با فضای آموزشی مانند آموزشگاه‎ ‏است كه ان را قابل اعتماد يا غير قابل اعتماد . جاذب يا‎ ارا راكد 0 ا اد زر کر ا . با اينکه از یک دستورالعمل و آئین نامه آموزشى ابلاغ شده تبعيت مى كنند داراى جوی متفاوت باشند .

صفحه 28:
‎npr orom Enea nites‏ 2 5 اقتصادى ‎٠‏ اجتماعى ‎٠ eer‏ عمرانى و غيره در دو مدرسه نسبتاً نزديك در يك مقطع تحصیلی کاملاً مشایهت داشته باشند لاکن جو حاکم بر آن ها متفاوت است . در بین فراگیران و کارکنان (معلمان و کادر اداری) و حتی اولیا اصطلاحاتی چون جو سالم , جو ناسالم . جو ‎eS ESS Ree Sore eer‏ ا بررط سان كك سركي

صفحه 29:
جو باز و سالم : جوی است که افراد در آن ‎oves|‏ ۷ و خود را در تصمیم گیری ها و سرنوشت مدرسه شريك مى دانند . در اين جو با اعتقاد به اجراى دستورالعمل ها و قوانین اداری شیوه های مناسب براى رشد آموزشى و تربيتى آموزشكاه اتخاذ مى كردد . زمينه براى رشد استعدادها و خلاقيت افراد فراهم بوده و نوعى صميميت و احساس يشتيبانى و حمايت در محيط وجود دارد

صفحه 30:
جو بسته و ناسالم : "" جوى ست كه افراد از نظر فكرى و رفتارى محدوديت هايى دارند بطوريكه در داخل مدرسه نمى توانند خارج از مرز هاى ف قار قر رار کی دا رست ا صورت ازار دهنده و بازدارنده بر افراد تحميل. مى شوند بطوریکه رنجش در افراد بوجود می آید . در اين جو . نه تنها خلاقيت و نواورى افراد رشد نمى كند يلكه دردسر اور است . ‎heal a eae)‏ ل ‎Fels‏ ‏در وى ايجاد نمى شود

صفحه 31:
3 جوى است ۳ به یکدیگر مظنون هستند و به کنجکاوی در احوال يكديكر مى يردازئد و ايجاد آسيب از سوى ديكران را احساس می کنند . آسیب پذیری عاطفی , اجتماعی و است . بر جسب و تهمت زدن » كارى رايج به حساب مى ايد و وحشت از حضور ‎eer cE Ace ee reer)‏ ‎eee‏ ا بر ‎SOO‏

صفحه 32:
رابطه حسنه : رابطه ى مثبت و هدفدارى كه با درك متقابل ‎ne‏ سس نی يكديكر با هم در تعامل بوده و از اين ‎eae‏ 0 در لفراد ايجاد مى شود.

صفحه 33:
درک احساسات و بان و انتقال ان درواز: ع برقراری رابطه انسانی است . چه بسا انسانهای خوش قلبى كه توانايى بيان و انتقال احساسات خود را به ديكر افراد ندارند و در عوض ‎Oe‏ 0 ۳ در برقرارى رابطه موفق هستند .

صفحه 34:
" بنايراين 1 ‎Be) ey‏ ا ا 0 ‎CPs‏ ان ا الات الل( اتقال 20 آفراد است . مدیر برای ایجاد جوی متبت باید احساسات و عواطف افرادى كه با آنها در ارتباط ‎Rr Sy errr ese rer =i prom‏ ‎Sab esp) Sells‏

صفحه 35:
اصول مهم 9۰ ‎NOs ene eel Pen‏ احساسات خود , احساسات منفی و متعارض (احسانی متفی مانند : احساس ترس ۰ کناه . ‎onan ne oD)‏ پذیرش و احساس متعارض حالتی که فرد نمی تواند افكار و احساسات خود را يك سويه ا

صفحه 36:
#مانند : شادی و غم . رضایت و عدم رضایت و غیره) خود رابه طریق منطقی از بین ببرد و احساسات مثبت (مانند : امنيت . شادى , يذيرش » ‎Lees‏ ا ال ‎tno at‏ 2 رآ ‎sre‏ آنها سازد و این اصل را بکار گیرد که ل ‎es les) Due‏ بك مسرن لاد باشم نمى توانم با انان رابطه برقرار كنم (اصل داشتن نگرش مثبت) .

صفحه 37:
1 زار ای ار ای را ‎SE ne Aro‏ ل ‎oe ne‏ كاك 5 را وا به اناق منتقل كرده است (اصل تعادل مبادله) .

صفحه 38:
*8- مدیر باید توانایی بروز یا توقف ‎JCal‏ سر ات رالات را ان كونه كه بهترين نتيجه را بتواند بكيرد داشته باشد (اصل كنترل احساسات و 0 |

صفحه 39:
۴ مدیر باید بتواند بایهره کیری از الفاظ , کلمات ‎py sl alles relies‏ ۷۱ عواطف خود را توصيف كند به طورى كه طرف پا ‎regen‏ را به انسان ها و همه مظاهر خلقت . در تحقق اين امر کمک می کند (اصل انتقال عواطف و احساسات) .

صفحه 40:
قوانين و فنون كلى در روابط حسنه : "اقانون اول :نا كران 3 حنان رفتار كنيد ‎CIRO CLC CS‏ ا را 0 "انتظار كوت دادن ؛ بررشى مشكل » رفتارى ‎pew reece‏ ل ا ا 0000 انتظارى است كه در روابط انسان ها وجود دارد .

صفحه 41:
0 : قانون كك م وتان رب زا را كه خود مى خواهد داشته باشد و يا ان را به هر شکلی که ۱ .با رعایت این قانون بجای گریز و فرار از امر ناخواسته بهتر است ‎Pe ere ere‏ 1 ل ا ‎er‏ ‎ee ee‏ ان

صفحه 42:
"" قانون سوم : قانون دورى از جدال و ستيزه م ا سر ارزش و احترام هر دو طرف مجادله می شود که به سادگی نمی ‎Mee poe ED‏ ۱ ‎Peds EE Set MEE cet eE DEY amESD)‏ براى حفظ ان با طرف مخالف به ستيز برخيزد . زيرا عاقبت الامر وضعى براى هر دو طرف بوجود مى ايد كه عقب نشينى بدون از دست دادن احترام برای هیچ یک میسر نخواهد بود .

صفحه 43:
الف - عوامل ايجاد و تحكيم روابط ‎CUR peor]‏ ‎ee‏ ا ل ا ات ‏ار آزادى شان . افكار و عقايد , 1 ‏"" - راز دارى مدير . اغماض از بعضى از خطاها ‏"- رعايت عدالت در رفتار (تشويق و تنبيه) , ‎Se Lele‏ دض شرن

صفحه 44:
* - احترام به لفکار و احساسات فرد و شناخت ‎Ore We Srp Cer res Org Oe‏ ۱ خونسردی و متانت در مسائل بحرانی . ل ا م ene Be nee SUS Le on eae ‏برای بر اوردن نیازها و رفع گرفتاری های افراد‎

صفحه 45:
ee ae Eee SS ee eae ‏تقاط مشترک‎ * - ایجاد محیط برای بروز و پرورش استعدادها و شکوفایی آنها "" - كاربرد به جا و به موقع از قدرت و اختيار و دورى از افراط و تفريط در كاريرد انها "ا - توانايى خود را به جاى ديككران قرار دادن و درك ‎E55 Ge opie‏ ار

صفحه 46:
ب - علايم و نشانه هاى وجود اختلال در روابط انسانى : rer rats ‏كر‎ eee PET Ee . ‏سريبجى از قوانين و دستورات ادارى‎ ا ا ا 1 ‎BES‏ 4 رشت ررض * ل ل ل لك سازمان "" - دليل تراشى هاى بى مورد کار کنان . وجود اشتباهات . ضايعات . حوادث در محيط كار

صفحه 47:
‎NU Rone al‏ سس تمارض ‎٠‏ افزايش نقل و انتقالات بى مورد ‏* - عدم اعتماد نسبت به سازمان و مدیریت در مورد خیر ‎eee‏ ا ‏اس" ‏احساس خستگی و کسالت و عدم رغبت بین کارکنان

صفحه 48:
"" - وجود ترس از تنيبهات يزرك و غير منطقى به دليل اشتباهى كوجك و غيرعمدى 110 ‏ل ا ات‎ SST ei alible ,b5, 5 * - وجود گلایه بین کارمندان و کار کنان از مدیریت و سازمان و سازمان به فرد

صفحه 49:
* - احساس بی اهمیت بودن در سازمان و موّثر نبودن و ‎eee ee‏ ات لا ور ار ترين كارهاى مدير در راستاى ايجاد جوى سالم و قرا كل مالي النماد الالی مرحلی ر رات شاه بر مین (کارکان) ی داتصی زان لوليا السك ,

صفحه 50:
‎abl, oul 1۳‏ حسنه 5 معلمين اکتا ‏و ‏"" احترام به شخصيت و افكار معلمين با تشكيل جلسات جهت بيان ايده و نظرات و جلب مشاركت انان و تشويق آنها به فعاليت هاى اجتماعى در راستاى ايجاد روابط نزديك . صميمى و دوستانه . داشتن رفتار مناسب (با وقار ‎rr arene reir rea‏ 200 قبول) , توجه به مشكلات آنان و تلاش براى رفع مشکلات

صفحه 51:
راه ايجاد رابطه حسنه با دانش ‎ies)‏ 3 احترام به شخصیت دانش آموز به نحوی كه در دانش اموز احساس تعلق و يذيرفته شدن ايجاد گردد . با هر دانش آموز منصفانه و عادلانه رفتار شرت انش سای كك كد ددن و سلان ‎ail. dees sf) Hens‏ انز رداند که انب -ارسالت و توانایی هایش مورد توجه مدرسه است .

صفحه 52:
راه ایجاد رابطه حسنه با اولیا : "" مدير با شناخت ارزش و نقش خانواده در شكوفائى استعدادها ‎Pin een‏ ارج يا ع 1 اليا بر سر برد شير يقالت ردن 0 رك ا ترا رت ارام :0 شرکت دادن آنان در وظایف . مسئولیت ها و عملیات اق را بودن باشد .

صفحه 53:
"ادر اين مسير نيز بايد كليد اصلى ارتباط و حلقه اتصال خانه و مدرسه يعنى دانش اموز را دريافت . مدير يايد باتك تس ای نس را ‎ee)‏ ا ا ات 1ت است.. يان احناشات منت و اسازدده و دلشورىق نسبت به سر نوشت دانش آموزان ۱[ بت مؤثر در برقرارى روابط انسانى است .

صفحه 54:
چگونه با رفتارهای ناسازگارانه دانشآموزان برخورد کنیم؟ "" رفتار وكفتار خود را كنترل كنيم» ‎ies‏ ا كت مبهمء ات ل ‎CPO CoE eed‏ ل ‎Ra Oe‏ ‎po Pee ee er ape ere lee,‏ ‏"" ارامشبيه او كوشزه كنيم ‏بالك «براى هميشه از اين كلاس خواهم رفت

صفحه 55:
"" بايد عوامل مشكلساز را شناسايى و براى رفع آنها اقدام ۱۳۹ جسمی. ل ل الت وء»ء دانش آموزان باید بیشتر توجه کنیم ا محروم سازىهاى کوتاه‌مدت استفاده کنیم a ‎as‏ ت۳۳ 00 و مشکلات دانش آموزان وقت بگذاریم

صفحه 56:
cae Sede eee eS Ieee Sees ee i ‏طور جدی خودداريکنيم‎ 0 ‏ا ل‎ irre ee ‏دی نات اها ميو دهيم‎ eters) "" بايد علايم هشداردهنده خشم را به دانشآموزان آموزش دهيم تا بتوانند خشم خود را بهتر كنترل كنند ار ار «آرامش‌دهی» ولابه ‎reed ea eT‏ ازجمله (تنفس عميق»

صفحه 57:
تمرين روز بعد PCO Na ear Yan CPE PRE Noe لل ل 5 حوب يا بد بوده‌اند eee STO CCS FP ed Cer Se Pea ‏ا‎ ‏قضاوتى درباره‌شان می‌کنید؟‎

صفحه 58:
DS 5 Se BEB) ‏درس معلم‎ Car ere epee ‏آورد طفل گریزیای را‎

صفحه 59:
در یک کلاس درس با افراد متفاوت » شخصیت ها و تیپ های مف و تیپ های مختلف مواجه هستیم که هر کدام به نوعی رفتار خاص خود را دارند و در اين میان ممکن است مشکلات رفتاری وجود داشته باشد که در فرایند آموزش و یادگیری فراگیران اختلال ایجاد کند. لذا رفع اين مشکلات و یا حداقل عکس العمل نشان دادن به آنها با اهمیت جلوه می کند

صفحه 60:
" در بعضى از مواقع رقتار زودكذر » يا موقتى مى باشد كه مى توان ناديده كرفته شود . اما در رفتار عميق افراد عواملى دخيل است كه بايد شناخته شده مورد ارزيابى قرار گیرد و با هر کدام متناسب خود برخورد کرد . B=F(P.E) ® "" وريفتار» «شخصيت #إعاملمحيطى Te eee eee Eee ee . ‏ثباتى بسر مى برند‎

صفحه 61:
نمونه هایی از خصوصیات فراگیران 0 از خود راضى * موشگاف يرخاشكر ساكت * آتشی ارباب منش "ا سمج وراج م ۳۹ * لوده ناراحت * بی تفاوت 00 تيزهوش

صفحه 62:

ائین کالس داری یاستهنگامرویاروی تانگیز  شف انموجودپیچیدهو گ انس  کهسیردرآن ی ‌ش م و یروبهرویم یم  یکانسانبادنیایعظ یبا  یداشتنی ‌ط ‏ آنمهارتوآگاهیزیادیرالبد ی م خ ‌ه ‏ویافتنپیچوا م کارتباطکمابیشسالمباانسانهایاطرافمان،مستلزم ایعمدهرفتاریآناناستاینآشنا آشناشدنباویژگیه  یلومط یقتحص  ر  ورعمومی،نهتنهاازط یص م عت غ ‌ر ییومهارتل العهبدست‌بلکهنحوهسلوکبامردمهنریاست احتمال دارد یک نانوا بیشتر از یک پزشک در آن ظاهر باشد. داشتن تعامل $با اطرافیان‌مان در گرو شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است چرا که هیچگاه نمی‌توان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت .هنگامی که یک شناخت کلی از افراد بدست می‌آوریم می‌توانیم در جهت سازگار کردن خودمان با او و همچنین او با خودمان گامهای موثری برداریم. آگاهی از فرایندهای شناختی شاگردان در سنین مختلف از مهم‌ترین وظایف مربی است .زیرا فرایند رشد عالیق شاگرد ، میزان انگیزش ،بلوغ عاطفی ،سوابق اجتماعی و تجارب گذشته از عواملی هستند که همواره در روش کار مربی در کالس اثر می‌گذارند .فراگیران صفات زیادی مانند راستگویی ،دروغگویی ،شهامت ،ترس و اضطراب ،پرخاشگری ،تالش و بسیاری از صفات مطلوب و نامطلوب را با خود از خانواده به درون اموزشگاه می‌آورند. اگر مربی تصور کند بدون شناخت فراگیران و بدون آگاهی از فرایند رشد ذهنی عاطفی و اجتماعی آنان و حتی بدون همکاری والدین می‌تواند در ادای وظایف آموزشی موفق باشد سخت در اشتباه است .مربی نمی‌تواند بدون توجه به ویژگیهای فراگیران آنان را به کار کردن وادارد و به عبارت دیگر کار را بر آنان تحمیل $کند زیرا فعالیت‌های عقلی ،اخالقی و اجتماعی شاگرد تابع اراده مربی نیست. ساخت ذهنی ،هوش و تجارب علمی شاگرد ‏ ‏ ساخت ذهنی کودکان با بزرگساالن متفاوت است .بنابراین مربی باید برنامه و مواد آموزشی را مطابق با سطح درک و فهم شاگردان عرضه کند تا برای آنان قابل جذب باشد .یعنی برنامه درسی و نوع و مقدار تکلیف باید بر اساس مراحل رشد ذهنی و تواناییهای مختلف فراگیران پی‌ریزی شود .زیرا هر برنامه درسی برای همه سنین به یک اندازه مناسب نیست. مربی باید توجه داشته باشد که سیر تکوینی مراحل رشد از لحاظ سن و محتوای تفکر یک بار برای همیشه و بطور ثابت تعیین نشده است. بنابراین او می‌تواند به مدد روشهای سالم ،بازده کار دانش آموزان را افزایش دهد حتی رشد معنوی آنان رابی آنکه به استحکام آن لطمه‌ای بزند تسریع کند مربی باید به دانش آموز فرصت دهد تا او دانش خود را خود بسازد .فراگیران بیشتر از آنکه به روش آموزش مستقیم نیازمند باشد به فرصتهای یادگیری مستقیم محتاجند .بنابراین بهتر است که مربیان تا حد امکان از آموزش و انتقال مستقیم بکاهند و به فراهم آوردن فرصتهای یادگیری و ترتیب دادن مواد آموزشی برای ایجاد موقعیت مطلوب یادگیری اقدام کنند. موقعیت اجتماعی شاگرد ‏ ‏ شاگردان در فرایند اجتماعی شدن ،نیازمند الگوی سالم هستند تا بتوانند ساخت مطلوب شدن را در خود بیافرینند .والدین و مربیان نخستین الگوهای موثر در تشکیل شخصیت به شمار می‌روند .مثال وجهه‌ای که معلم در نظر شاگرد دارد ،سبب می‌شود که فراگیر اظهارات وی را بپذیرد و این پذیرش او را از تفکر باز می‌دارد. این عمل ،ایمان مبتنی بر اقتدار دیگران را جانشین اعتقاد فردی شاگرد نمیدهد که در راه تفکر و گفت و شنود که موجود عقل می‌سازد و اجازه ‌ است گام بردارد .در فرایند آموزش ،همکاری متقابل فراگیران به اندازه عمل بزرگساالن اهمیت دارد .این همکاری ،از لحاظ عملی ،بهتر از هر امر دیگری می‌تواند مبادله واقعی اندیشه را تسهیل کند و فراگیرانی با ذهنهای نقاد و تفکر منطقی پرورش دهد. برنامه درسی متکی بر رشد همه جانبه شاگرد • هدف آموزش رفع نیازهای آنی و آتی شاگرد و جامعه است. • برنامه بر حسب منطقه و نوع آموزشگاه و توانایی شاگردان تنظیم می‌شود. • محتوای برنامه به فعالیتهای فردی و گروهی شاگردان بستگی دارد و مربی همواره نقش راهنما را بر عهده دارد. • یادگیری مواد درسی پیوسته و همواره با کشف و حل $مسئله است. • مربیان در اجرای برنامه و انتخاب مواد درسی آزادی عمل و اختیارات بیشتری دارند. • نتیجه فعالیتهای آموزشی به صورت ارضا حس نیاز به یادگیری و کمک به رشد متعادل شخصیت شاگردان مورد بررسی قرار می‌گیرد. • تنطیم و پیشرفت برنامه‌های آموزشی امری مداوم و پی‌گیری است. در چنین نظامی عالیق تواناییها و نیازهای فراگیران محور فعالیتهای آموزشی قرار می‌گیرد .مربی ابتکار و خالقیت بیشتری در امر تدریس از خود نشان می‌دهد .یادگیری به محفوضات ختم نمی‌شود ،بلکه پرورش تفکر و رشد همه جانبه فراگیر مورد توجه واقع می‌شود .آموزشگاه با زندگی واقعی فراگیران ارتباط نزدیک دارد و فراگیران از بودن در مدرسه و فعالیتهای آن احساس لذت می‌کنند .در چنین نظامی ،برنامه به مجموعه کوششهای آموزشی ،طبق نقشه و طرحی که فراگیر خود در تنظیم آن سهیم بوده و موقعیتهایی که برای همکاری فراگیران با یکدیگر ایجاد شده است ،اطالق می‌شود. تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرایند تدریس مربی خوب در شرایط محدود نیز می‌تواند موثر واقع شود .اما شکی نیست که فضا و تجهیزات آموزشی مناسب در کیفیت تدریس مربی بسیار موثر است .کثرت فراگیران ،نداشتن میز و نیمکت ،کیفیت نامطلوب تخته کچی ،عدم نور کافی ،کالسهای سرد و تاریک با پنجره‌های مشرف به خیابان ،می‌تواند به مربی در فرایند آموزشی و اتخاذ روش مناسب تدریس $کمک کند. تاثیر برنامه و ساختار نظام آموزشی در فرایند تدریس ساخت نظام آموزشی هر جامعه اعم از نگرشها و باورها ،برنامه میتواند روش تدریس $مربی را تحت تاثیر قرار دهد. و آئین‌ها ‌ آئین نامه‌های خشک و انعطاف ناپذیر ،تصمیم گیری‌های غیر تخصصی پشت درهای بسته ،توجه یا عدم توجه به نظام آموزشی به نیازهای فراگیران و جامعه ،عدم نظارت و کنترل و ارزشیابی‌های اصولی و غیر اصولی همه و همه می‌توانند فعالیت مدرسه از جمله تدریس مربی را تحت تاثیر قرار دهند .در بررسی ساختار نظام آموزشی از نظر برنامه و چگونگی اجرا دو نظام کامال متمایز می‌توان تشخیص داد :برنامه متکی بر اصالت مواد درسی و برنامه متکی بر رشد همه جانبه فراگیر. تدریس مربی باید بر اساس نیاز ،عالقه و توانمندی‌های ذهنی شاگردان تنظیم شود البته این بدان معنی نیست که فراگیران هر چه دلشان خواست می‌توانند انجام بدهند ،بلکه بدان معناست که فعالیت و کار آموزشگاه باید مورد عالقه و دلخواه فراگیر باشد. آنان باید خود شخصا عامل باشند نه اینکه اعمال و وظایف از طرف معلم بر آنها تحمیل شود .مربیان با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی ،اخالقی و ذهنی فراگیران بهتر در مسیر آموزش و پرورش فراگیران عمل کنند. همچنین آموزش و پرورش هر کشور باید به اندازه کافی فضا و تجهیزات آموزشی در اختیار مدارس قرار دهد تا معلمان با خیالی آسوده به جنبه‌های مختلف آموزشی بپردازند و دانش آموزان در یادگیری‌های خود احساس رغبت کنند .همچنین باید نظام آموزش و پرورش هر کشور برنامه ساختی معین داشته باشد تا از سردرگمی در حیطه فعالیتهای آموزشی و یادگیری جلوگیری شود. فراگیران خالق ‏ آشنایی فراگیران خالق اغلب با آب وتاب حرف می زنند. میگویند و رفتارهایشان را به جزییات را ‌ میگذارند. نمایش ‌ میخواهند مطرح شوند. ‌ میگردند تا برنامه ریزی بکنند. دنبال سوژه ‌ خصوصیات فراگیران خالق دقت و توجه شدید در گوش دادن ، مشاهده کردن یا انجام دادن کاری استفاده از قیاس در صحبت کردن ابراز هیجان در اثر یک اکتشاف عادت به پرسیدن سوال و آزمودن نتایج یادگیری از روی ابتکار شخصی عادت به گلچین و وارسی منابع مختلف (کتاب ،تلویزیون ،سوال از استاد ،رایانه و)... صداقت و میل شدید به اطالع یافتن از امور طرح سواالت عجیب و غیر معمول باالتر از سطح علمی و سن دانش آموزان نگاه کردن با دقت به اشیا اشتیاق در صحبت کردن در مورد کشفیات دیگران مستقل عمل کردن و حس استقالل طلبی باال شور و نشاط و مشغولیتهای شدید جسمانی ادامه کار بعد از تمام شدن وقت (نقاشی کردن بعد از زنگ تفریح ،گوش دادن به موسیقی و )... دقت نظر فوق‌العاده و الگو برداری در نگاهها استفاده از نظرات و اشیا برای دستیابی به یک$ هدفی معین پی بردن به روابط در اموری که به ظاهر از هم بی‌ارتباطند. طرح رابطه‌ها مانند اینکه وقتی برف آب می‌شود رنگ سفید آن کجا می‌رو$د. میل به اطالع یابی و کشف احتماالت عالقه مندی به چیستان و معماها و یافتن پاسخشان فکر کردن به چیزی که در تلویزیون ،رایانه و رسانهها نشان داده می‌شود. ‌ سایر استفاده از اکتشاف یا تجربه بررسی و مطالعه الگوهای اختراعی دانشمندان مطالعه خاطرات و سخنان دانشمندان و بزرگان معاشرت و صحبت با بزرگان و دبیران و احساس لذت از این صحبتها دست کاری روابط ریاضی برای ایجاد رابطه جدید عالقه‌مندی به فشرده‌سازی و خالصه‌نویسی مطالب اصول ایجاد رابطه حسنه با دانش آموز و والدین آنچه در حیات انسانی حائز اهمیت است نیاز به همزیستی با یکدیگر و روابط انسانی است .روابط انسانی موهبتی است که در انسان به ودیعه گذاشته شده تا بتوانند یکدیگر را درک کنند و با هم زندگی کنند .روابط انسانی سرمنشأ رفع همه نیازهای انسانی است .در سایه ی روابط انسانی روان انسان ،تلطیف می یابد ، استعدادش می شکفد و به بار می نشیند . تعلیم ،تغییر در رفتار است و آموزشگاه جوالنگاه تغییر و تبدیل است .پایه و اساس تغییر هم عشق و محبت است که در روابط انسانی محقق می گردد .تا مدیر با مربی ،مدیر با فراگیر ،مدیر با اولیاء و … رابطه برقرار نکند چگونه می تواند احساسات و عواطف خود را بدانها منتقل کند و موجب تغییر گردد ؟ از عوامل مهمی که بر روابط انسانی در آموزشگاه اثری غیر قابل $انکار دارد شرایط و جو حاکم بر مدرسه است و مدیر به عنوان هماهنگ کننده ،در ایجاد جو مسئولیتی سنگین تر دارد . روابط انسانی : روابط انسانی به مطالعه راه های ایجاد زمینه ها و شرایط مناسب برای زندگی و رشد افراد می پردازد .محیط و شرایط مناسب به وضعیت و یا موقعیتی اطالق می شود که در آن افراد بتوانند از طریق دست یافتن به نیاز های منطقی خود رشد کنند ،رشدی که در راستای فطرت آن ها ست .در نهایت ،استعداد و توانایی های بالقوه آنان را شکوفا می کند به طوری که با ویژگی های موجود زنده سازگاری داشته باشد . جو : « جو» مجموعه ای از حاالت ،خصوصیات یا ویژگی های حاکم بر یک محیط یا فضای آموزشی مانند آموزشگاه است که آن را قابل اعتماد یا غیر قابل اعتماد ،جاذب یا دافع ،رعب آور یا آرام بخش ،بازدارنده یا محرک ، خالق یا راکد و . . .می سازد و موجب می گردد ، مدارس یک مقطع تحصیلی ،با اینکه از یک دستورالعمل و آئین نامه آموزشی ابالغ شده تبعیت می کنند دارای جوی متفاوت باشند . مشاهده شده است عواملی مانند ویژگی های اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی ،عمرانی و غیره در دو مدرسه نسبت ًا نزدیک در یک ال مشابهت داشته باشند الکن جو حاکم بر آن مقطع تحصیلی کام ً ها متفاوت است .در بین فراگیران و کارکنان (معلمان و کادر اداری) و حتی اولیا اصطالحاتی چون جو سالم ،جو ناسالم ،جو باز ،جو بسته ،جو مسموم و مانند آن مورد استفاده قرار می گیرد ،که به نوعی بر روابط انسانی حاکم بر آموزشگاهها حکایت میکند . جو باز و سالم : جوی است که افراد در آن احساس آزادی می کنند و خود را در تصمیم گیری ها و سرنوشت مدرسه شریک می دانند .در این جو با اعتقاد به اجرای دستورالعمل ها و قوانین اداری شیوه های مناسب برای رشد آموزشی و تربیتی آموزشگاه اتخاذ می گردد .زمینه برای رشد استعدادها و خالقیت افراد فراهم بوده و نوعی صمیمیت و احساس پشتیبانی و حمایت در محیط وجود دارد جو بسته و ناسالم : جوی ست که افراد از نظر فکری و رفتاری محدودیت هایی دارند بطوریکه در داخل مدرسه نمی توانند خارج از مرز های تعیین شده اظهار نظر و رفتار کنند .قوانین و دستورالعمل ها به صورت آزار دهنده و بازدارنده بر افراد تحمیل $می شوند بطوریکه رنجش $در افراد بوجود می آید .در این جو ،نه تنها خالقیت و نوآوری افراد رشد نمی کند بلکه دردسر آور است . فرد خود را جدای از آموزشگاه می بیند و احساس حمایتی از آن در وی ایجاد نمی شود جو مسموم : جوی است که عالوه بر بسته بودن و عدم اعتماد ،افراد به یکدیگر مظنون هستند و به کنجکاوی در احوال یکدیگر می پردازند و ایجاد آسیب از سوی دیگران را احساس می کنند .آسیب پذیری عاطفی ،اجتماعی و روانی در چنین جوی بسیار زیاد است .بر چسب و تهمت زدن ،کاری رایج به حساب می آید و وحشت از حضور در محیط بر افراد حاکم می شود .نتیجه چنین جوی معمو ًال خستگی ،فرسودگی و بیزاری در افراد است . رابطه حسنه : ‏ رابطه ی مثبت و هدفداری که با درک متقابل نیازها ،احساسات و عواطف یکدیگر با هم در تعامل بوده و از این رابطه نوعی احساس رضایت و خرسندی در اف$راد ایجاد می شود . درک احساسات و بیان و انتقال آن دروازه ی برقراری رابطه انسانی است .چه بسا انسانهای خوش قلبی که توانایی بیان و انتقال احساسات خود را به دیگر افراد ندارند و در عوض انسانهای متظاهری که با بیان احساسات خود در برقراری رابطه موفق هستند . بنابراین سنگ زیر بنای ایجاد روابط حسنه در یک محیط آموزشی ،شناخت نیازها و احساسات افراد و توانایی برای بیان احساسات متقابل و انتقال آن به افراد است .مدیر برای ایجاد جوی مثبت باید احساسات و عواطف افرادی که با آنها در ارتباط است را بشناسد و در روابط خود ،توجه الزم به آن احساسات را داشته باشد . اصول مهم درایجاد روابط حسنه از سوی مدیر -1 مدیر باید سعی کند پس از شناسایی احساسات خود ،احساسا ت منفی و متعارض (احساس منفی مانند :احساس ترس ،گناه ، رنج ،پوچی ،عدم اعتماد ،دشمنی ،عدم پذیرش و احساس متعارض حالتی که فرد نمی تواند افکار و احساسات خود را یک سویه سازد . مانند :شادی و غم ،رضایت و عدم رضایت و غیره) خود را به طریق منطقی از بین ببرد و احساسات مثبت (مانند :امنیت ،شادی ،پذیرش ، اعتماد به نفس ،ارزشمندی ،محبت ،حق شناسی) را جایگزین آنها سازد و این اصل را بکار گیرد که تا «من» نگرش و احساس مثبتی به دیگران نداشته باشم نمی توانم با آنان رابطه برقرار کنم (اصل داشتن نگرش مثبت) . -2 مدیر باید به این اصل اعتقاد داشته باشد که انسانها در شرایط عادی و معمولی احساسات و عواطف خود را به همان شکلی به او منتقل می کنند که مدیر احساسات و عواطفش را به آنان منتقل کرده است (اصل تعادل مبادله) . -مدیر باید توانایی بروز یا توقف انتقال عواطف و احساساتش را آن گونه که بهترین نتیجه را بتواند بگیرد داشته باشد (اصل کنترل احساسات و عواطف. )$ -4 مدیر باید بتواند با بهره گیری از الفاظ ،کلمات ،جمالت ،حرکات ،ایما و اشاره احساسات و عواطف خود را توصیف کند به طوری که طرف مقابل عواطف و احساسات مثبت مدیر را به خوبی درک کند .داشتن روحی لطیف و ستایشگر نسبت به انسان ها و همه مظاهر خلقت ،در تحقق این امر کمک می کند (اصل انتقال عواطف و احساسات) . قوانین و فنون کلی در روابط حسنه : قانون اول :با دیگران آن چنان رفتار کنید که مایلید با شما رفتار کنند . انتظار گوش دادن ،بررسی مشکل ،رفتاری مناسب همراه با کرامت ،اغماض ، $حداقل انتظاری است که در روابط $انسان ها وجود دارد . قانون دوم :قانون ناگزیری (چاره نداشتن) انسان الزام ًا نمی تواند همه چیز را به همان شکلی که خود می خواهد داشته باشد و یا آن را به هر شکلی که می خواهد تغییر دهد .با رعایت این قانون بجای گریز و فرار از امر ناخواسته بهتر است بگوئیم که چگونه می توان با وضعیت موجود ساخت و با او زندگی کرد و باالخره چگونه می شود از او چیزی بهتر ساخت ؟ قانون سوم :قانون دوری از جدال و ستیزه جدال و ستیزه حتی درگیری لفظی سبب از دست دادن حرمت ، ارزش و احترام هر دو طرف مجادله می شود که به سادگی نمی توان آن را جبران کرد .مدیر نباید در هیچ موردی اهمیت و ارزش خود را طوری دستخوش تهدید قرار دهد که ناچار شود برای حفظ آن با طرف مخالف به ستیز برخیزد .زیرا عاقبت االمر وضعی برای هر دو طرف بوجود می آید که عقب نشینی بدون از دست دادن احترام برای هیچ یک میسر نخواهد بود . الف ـ عوامل ایجاد و تحکیم روابط انسانی از دیدگاه کیمبل - ایجاد جو اعتم>اد و اطمینان ،دوستی و محبت - احساس آزادی بیان ،افکار و عقاید ، احساس تعلق> به مدرسه - راز داری مدیر ،اغماض از بعضی از خطاها - رعایت عدالت در رفتار (تشویق و تنبیه) ، رعایت ادب و نزاکت ،طرز سخن گفتن - احترام به اف>کار و احساسات فرد و شناخت احساسات و انعکاس درک احساس ،حفظ خونسردی و متانت در مسائل بحرانی ، مخصوص ًا بحث های عاطفی - از صمیم دل دلسوزی کردن ،سعی و کوشش برای بر آوردن نیازها و رفع گرفتاری های افراد - برقرارکردن روابط غیر رسمی و صمیمی بر مبنای نقاط مشترک - ایجاد محیط برای بروز و پرورش استعدادها و شکوفایی آنها - کاربرد به جا و به موقع از قدرت و اختیار و دوری از افراط و تفریط در کاربرد آنها - توانایی خود را به جای دیگران قرار دادن و درک مشکالت و مسائل از دید طرف مقابل ب ـ عالیم و نشانه های وجود اختالل در روابط انسانی : - وجود بی نظمی و الابالی گری ،عدم توجه و یا سرپیچی از قوانین و دستورات اداری . - وجود بی تفاوتی نسبت به مدیر ،پیدایش گروه های مختلف با دید و نظرات متعارض - عدم هماهنگی بین افراد مدرسه در رابطه با اهداف سازمان - دلیل تراشی های بی مورد کارکنان ،وجود اشتباهات ، ضایعات ،حوادث در محیط کار - وجود غیبت های غیر ضروری با تمسک به قوانین و یا تمارض ،افزایش نقل و انتقاالت بی مورد - عدم اعتماد نسبت به سازمان و مدیریت در مورد خیر خواهی نسبت به کارکنان - وجود تملق ،چاپلوسی ،مبالغه و تظاهر ،وجود احساس خستگی و کسالت و عدم رغبت بین کارکنان - وجود ترس از تنبیهات بزرگ و غیر منطقی به دلیل اشتباهی کوچک و غیرعمدی - وجود دوگانگی در گفتار و کردار ،وجود غیبت و نفاق و رفتار منافقانه - وجود گالیه بین کارمندان و کارکنان از مدیریت - احساس عدم امنیت شغلی ،احساس عدم تعلق فرد به سازمان و سازمان به فرد - احساس بی اهمیت بودن در سازمان و مؤثر نبودن و عدم مشارکت در تصمیمات ‏ از اساسی ترین کارهای مدیر در راستای ایجاد جوی سالم و شرایطی مناسب ،ایجاد احساس خوشحالی و رضایت خاطر در معلمین (کارکنان) ،دانش آموزان و اولیا است . راه ایجاد رابطه حسنه با معلمین (کارک>نان) : در این جهت توجه مدیر به موارد زیر معطوف می گردد : احترام به شخصیت و افکار معلمین با تشکیل جلسات جهت بیان ایده و نظرات و جلب مشارکت آنان و تشویق آنها به فعالیت های اجتماعی در راستای ایجاد روابط نزدیک ،صمیمی و دوستانه .داشتن رفتار مناسب (با وقار ،متین و سنجیده در حد شأن جو تربیتی مدرسه و مورد قبول) ،توجه به مشکالت آنان و تالش برای رفع مشکالت راه ایجاد رابطه حسنه با دانش آموزان : احترام به شخصیت دانش آموز به نحوی که در دانش آموز احساس تعلق و پذیرفته شدن ایجاد گردد .با هر دانش آموز منصفانه و عادالنه رفتار شود .دانش آموز احساس کند که مدیر و معلمان دوستان او هستند .دانش آموز بداند که احساسات و توانایی هایش مورد توجه مدرسه است . راه ایجاد رابطه حسنه با اولیا : مدیر با شناخت ارزش و نقش خانواده در شکوفائی استعدادها ،تربیت ،آموزش و چگونگی ارتباط آنها با مدرسه زیربنایی ترین گام را در ایجاد رابطه حسنه با اولیا بر می دارد .مدیر با شناخت ویژگی ها و خصوصیات اجتماعی ،سیاسی ،مذهبی ،اخالقی و فرهنگی جامعه و خانواده در جلب مشارکت اولیا ،با شرکت دادن آنان در وظایف ،مسئولیت ها و عملیات تالش کند به طوری که نتیجه آن ،احساس تعلق و مؤثر بودن باشد . در این مسیر نیز باید کلید اصلی ارتباط و حلقه اتصال خانه و مدرسه یعنی دانش آموز را دریافت . مدیر باید بداند که اصل اساسی استحکام رابطه با اولیا بر پایه پیوند های روانی ،عاطفی و فکری است .بیان احساسات مثبت و سازنده و دلسوزی نسبت به سر نوشت دانش آموزان و ایجاد نگرش مثبت در اولیا نسبت به مدیریت و مدرسه راهی مؤثر در برقراری روابط انسانی است . دانشآموزان برخورد کنيم؟ ‌ چگونه با رفتارهاي ناسازگارانه رفتار وگفتار خود را كنترل كنيم، بايد از ارايه دستورات مبهم ،كلي و تكراري اجتناب كنيم .براي مثال ،به جاي اينكه بگوييم« :منظم باش»، شفاف و مشخص بگوييم كه از او چه مي‌خواهيم آرامش به او گوشزد كنيم نگوييم« :براي هميشه از اين كالس خواهم رفت بايد عوامل مشكل‌ساز را شناسايي و براي رفع آنها اقدام کنيم به نيازهاي جسمي ،عاطفي ،رواني ،اجتماعي ،اقتصادي و… دانش‌آموزان بايد بيشترتوجه كنيم محروم‌سازي‌هاي كوتاه‌مدت استفاده كنيم ‏ خوب است که براي شنيدن مسايل و مشكالت دانش‌آموزان وقت بگذاريم بهتر است از سرزنش و تحقير كردن و مقايسه‌ دانش‌آموزان به طور جدي خودداريكنيم بايد ضمن تقويت ابعاد معنوي در دانش‌$آموزان ،روش‌هاي آرامش‌$دهي ديني را به آنها آموزش دهيم بايد عاليم هشداردهنده خشم را به دانش‌آموزان آموزش دهيم تا بتوانند خشم خود را بهتر كنترل كنند بهتر است روش‌هاي «آرامش‌دهي» را به آنها آموزش دهيم، ازجمله (تنفس عميق، تمرین روز بعد حتم ًا معلماني را از سال‌هاي قبل به خاطر داريد که "خوب" يا "بد " بوده‌اند ميکردند که امروزه چنين آن‌ها چه مي‌گفتند يا چه ‌ ميکنيد؟ قضاوتي درباره‌شان ‌  درس معلم اربود زمزمه محبتي -جمعه به مکتب آورد طفل گريزپاي را در یک کالس درس با افراد متفاوت ،شخصیت ها و تیپ های مف و تیپ های مختلف مواجه هستیم که هر کدام به نوعی رفتار خاص خود را دارند و در این میان ممکن است مشکالت رفتاری وجود داشته باشد که در فرآیند آموزش و یادگیری فراگیران اختالل ایجاد کند .لذا رفع این مشکالت و یا حداقل عکس العمل نشان دادن به آنها با اهمیت جلوه می کند. در بعضی از مواقع رقتار زودگذر ،یا موقتی می باشد که می توان نادیده گرفته شود .اما در رفتار عمیق افراد عواملی دخیل است که باید شناخته شده مورد ارزیابی قرار گیرد و با هر کدام متناسب خود برخورد کرد . ‏B=F(P.E)  ‏B رفتار P ،ش خصیتE ،عاملمحیطی مثال فراگیران نوجوان بشدت تاثیر پذیر و در شرایط بی ثباتی بسر می برند . نمونه هایی از خصوصیات فراگیران میرزا بنویس پرخاشگر موشگاف آتشی سمج محتاط لوده دیرآموز بی تفاوت از خود راضی ساکت ارباب منش وراج شکاف ناراحت تیزهوش

51,000 تومان