صفحه 1:
سل opi
ول نم dof 96(
صفحه 2:
عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی یکی از آثار مهم دوره
صفویه در قزوین است که در مرکز شهر قزوین و در
جنوب سبزه میدان (میدان آزادی)؛ در ميان باغ بزرگی
واقع شده است و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه
کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است. این بنا
در دوره قاجاریه توسط محمد باقر سعدالساطنه فرماندار
وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت.
صفحه 3:
نقاشی های دیواری طبقه اول نمونه ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهلنی است. مکتب حاکم بر اين
ثیر گرفته, به نحوی که ظهور نادرشاه و مکتب افشاریه در چهل ستون دیده
نیز در سومین لایه نقاشیهای کاخ چهل ستون دیده میشد که به مرور زمان از میان رفته |
ی(
میشود. همچنین ظهور قا
۱
است. این دیوارهای مزین به نقاشی و دیوارنگاره ها در نوع خود منحصر به فرد بوده و وجود مه لايه دیوار نگاره حاکی |
از گذشت ادوار مختلف تاریخی بر آن است.
عمارت چهلستون در بهمن ماه سال ۱۳۳۶ به شماره ۳۸۹ در فهرست آثار
بنا هم اکنون به عنوان موزه حوشنویسی مورد استفاده قرار گرفته است.
صفحه 4:
حمام قجر
حمام قجر یکی از کهنترین و بزرگترین گرمابههای قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری توسط امیرگونه نخان از /
امیران شاه عباس دوم در دوره صفویه در محله عبید زاکانی فعلی بنام حمام شاهی ساخته شده که با سه بخش اصلی . |
in میاندر و گرمخانه بالغ بر هزار و ۶0 مترمربع مساحت دارد.
صفحه 5:
موزه مردم شناسی در داخل حمام
ها تشکیل شده است که در قسمت سربینه زندگی اقوام غالب ساکن
اين موزه از سه بخش تالار اقوای مشاغل و
قزوین مانند تات مراغی, کرد. لر و ترک به معرض نمایش گذاشته و در تالار میاندر آیینهای سیزده بد پنجاه بدر و
مراسم سوگواری امام حسین (ع) و در قسمت آخر نیز شش شغل حجامت. مکتبخانه داری. بارفروشی, آهنگری. تعزیه
خوانی» دعانویسی و حلاجی در معرض دید بازدید کنند گان قرار گرفته است.
صفحه 6:
عالی قاپو قزوین
طهماسب ساخته شده و در زمان شاه عباس اول بهصورت کنونی تغییر شکل یافته است. در
ان با تست ور دور د
دوران pill ct شاه نیز تعمیرات و الحاقانی به اين بنا صورت گرفت و در دوران پهلوی اول به علت اقامت پلیس در |
آنجا ابتدا نظمیه و سپس شهربانی نام كرفت در ترنج بالای سردر به خط عبدالعلی پزشکیان, معلم خط قزوينى, گچبری و
در زمان پهلوی دوم قسمت اضافی بالای سردر حذف شد.
صفحه 7:
بر پیشانی این سردر رفیع که ۱۷ متر ارتفاع دارد. کتیبهای با کاشی معرق به خط ثلث از علیرضا
عباسی خوشنویس معروف عهد صفوی جلوهگر است. بر فراز این کتیبه. پنجره مشبک بزرگی از کاشی قرار گرفته
بیش از دو گوشوار بلند در طرفین سردر که بر بالای طاقنمایی واقع شده که بنا را به ساختمانهای همجوار پیوند