سایرتحقیق و پژوهش

آثار و پيامدهای سرقت علمی در پايان‌نامه‌ ها و رساله‌‌ ها

صفحه 1:
SA Sis ال هده

صفحه 2:
‎is‏ مه دی ‎EE eyes ae or) SoZ) WLI ‏وا وم ری‎ ‎1292-1292) ‏دکتر محمود بابایی

صفحه 3:
‎Sp eye‏ کی دسلا ‎ee Ce TON TOS‏ ‏موضوع سحن ما در این میز کردهاء تکیه بر موضوع سرقت علمی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها است.

صفحه 4:
0 oe ; ‏كونههاى سرقت علمی‎ Crt Cake ie ae ‏بخشى از كار ديكران را به نام خود ثبت كردن‎ * ‏ا ل ل كك‎ Te ce ‏كردن‎ ‎CRORES ae NO eee ETCH SEEM Sie ‏نقل از منابع بدون استناد‎ ‏<نقل با تغیبر ظاهر بیان و واژ گان» بدون استناد به منبع‎ 3

صفحه 5:
Wy tbl Pr shah Se نکات مرثبط با مب گر دهای برگزار ده 2 در دو می زگرد گذشته به این نکات اشاره شد و مورد ‎es Tee Mee rae)‏ ا شناسانه هستند و برخى راه حل:

صفحه 6:
رز ار رم رت < نقش استاد راهنما و نظارت دقبق وی در جلو کیری از سرقت علمی. توانایی و تسلط علمی استاد در این مورد نقش اساسی دارد؛ NTO Oe ‏ال‎ ope oer Pee ‏دانشجويان را دشوارتر مى سازد. نياز به استاد» ورود افراد‎ ‏کم‌سواد را به جر که استادان آسان‌تر می‌سازد؛‎ 8

صفحه 7:
5 ‏و‎ ie ot ‏رک دص مر‎ ‎OLS‏ (ادامه) ‎Fe eile lore Silanes | ene Care) S| Seg ‏سید لت‎ Me eS MCS eS od ‏ل‎ CHES 5) ‏< نكاه انتفاعى به بذديرش دانشجوء به نوعى ايبدمى شده ‎emer DC en) re Reon)‏ مى نمايد؛

صفحه 8:
رز ار تکات (ادامه) خ 9 نقش ستادی وزارت علوم در ایجاد ساختار مناسب برای تصویب و انجام پروژه‌های پابان‌نامه‌ای و رساله‌های دکتری» همچنین نقش ستادی وزارت عتف در وطع مقررات سختگبرانه برای ابجاد فضای علمی مناسب توسط استادان. (پیش از انتشار و وا گذاری اثر)؛

صفحه 9:
رز ار ‎OLS‏ (ادامه) ‏* نقش ابرانداك به عنوان مركز ملى كردا ورى» سازماندهی و ارائهٌ خدمات علمی مربوط به پایان‌نامه‌ها رسالهها 55 از دریافت آثار)؛ ‏* دسترسى آزاد از طريق ابرانداءك بك ابزار حاكميتى است كه مى تواند به مؤثر واقع ‎Fes my) TI) rea een)‏ ۱

صفحه 10:
رز ار نکات (ادامه) 7 یکی از آثار زیانبار سرقت علمی, تغییر نگاه جامعه به دانشگاهان. است؛ رت رس ات رت ‎Bee TSS‏ كستاخانة سرقت علمى را به دنبال دارد. برای سارفین علمی باید کف ا ao

صفحه 11:
رز ار < نکات (ادامه) آموزش و ضرورت آشنایی دانشجویان با اخلاق علمی و پژوهشی و توجه به معیارهای اصالت یک اثر از نگاه مرت ‎Gs‏ تراه كسان قر املس ‎SY‏ ‎re | vali ee SIL ec epee‏ 05 نيستند. در سرقت علمىء, اكر حاصل فكر بكك فرد مورد دستبرد قرار کبرد. ضابطان فانونی می‌توانند بنا به و شوند؛ a

صفحه 12:
رز ار تکات (ادامد) < چون قبح اخلاقی سرقت علمی از مبان رفته است 7 ۳ رم مر تلد ۱ متوجه استادان راهنما و مشاور و داور باشد به عنوان مباشران و معاونات جرم؛ 9

صفحه 13:
رز ار نکات (ادامه) ۱ ale ۱ ler) PCE ‏بروز این بزه کمتر خواهد شد اما اگر مجرمان باداش‎ ‏خود را علاوه بر دریافت مدر کند رسمی, با القابی چون‎ 9 Spe RN) ‏كماثر خواهد شد.‎ 9

صفحه 14:
‎Sy Gey et Wi‏ مسا برخی جنبه‌های مهم مطالعه سوقت علمی در پایان‌نامهها و رسالهها * جنبهدهاى اخلاقى ‏7 جنبه‌های قانونی ۳6 ‎eC ae‏ ‏" بازدارندگی باید معطوف به هم جنبه‌ها باشد ‎ae

صفحه 15:
=

ك ف ك ف نك نك رت را جان ه انمآآ ه جان را رت هبهبانم م خ م خ ت و آآ و ت 1 تخ تخ ص ص ص مي ص مي ايپدماهي آاثرووايپدماهي زرگد ييآاثر زرگد قق علعلمم رسا ‌هل‌هل‌اه‌اه هم‌اه‌اهوورسا ن‌ان‌انهم ت جمجمييردرداپيااپيان رس ت رس می ع می ب شت ب زرگدگذگذشته)ه) دو ندی (( ع ندی دو زرگد ّّ ه ژپوه ش عل ش عل ط ف ط ف اريان العات ا اوري ن و وم گاه ژپو گاه وم و ناوري ا العات اريان 1393 1393--1392 1392 دکتر محمود بابایی 2 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد بحث سرقت علمي مي‌تواند بسيار گسترده باشد. موضوع سخن ما در اين ميزگردها ،تكيه بر موضوع سرقت علمي در پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها است. 3 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد گونه‌هاي سرقت علمي كل يك اثر را به نام خود كردن بخشي از كار ديگران را به نام خود ثبت كردن يك كار را به شكلهاي گوناگون و با تغيير عنوان مطرح كردن ترجمه از زبانهاي ديگر و به عنوان تأليف خود ثبت كردن نقل از منابع بدون استناد ‏نBقل با تغيير ظاهر بيان و واژگان ،بدون استناد به منبع 4 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات مرتبط با ميزگرد‌های برگزار شده در دو ميزگرد گذشته به اين نكات اشاره شد و مورد بحث قرار گرفته كه برخي گزاره‌هاي آسيب شناسانه هستند و برخي راه حل: 5 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) نقش استاد راهنما و نظارت دقيق وی در جلوگيري از سرقت علمي ،توانايي و Bتسلط علمي استاد در اين مورد نقش اساسي دارد؛ انبوه دانBشجويان تحصيالت تكميلي ،كنترل سرقت علمي دانشجويان را دشوارتر مي‌سازد .نياز به استاد ،ورود افراد كم‌سواد را به جرگه استادان آسان‌تر مي‌سازد؛ 6 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) در كنار توسعه كمي بسيار گسترده تحصيالت تكميلي، سازوكارهاي پژوهشي و آموزشي و پشتيباني در زمينة پژوهش فراهم نشده است؛ نگاه انتفاعي به پذيرش دانشجو ،به نوعي اپيدمي شده است و اين موضوع نظارت علمي دقيق را سست مي‌نمايد؛ 7 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) نقش ستادي وزارت علوم در ايجاد ساختار مناسب براي تصويب و انجام پروژه‌هاي پايان‌نامه‌اي و رساله‌هاي دكتري ،همچنين نقش ستادي وزارت عتف در وضع مقررات سختگيرانه براي ايجاد فضاي علمي مناسب توسط استادان( .پيش از انتشار و واگذاري اثر)؛ 8 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) نقش ايرانداك به عنوان مركز ملي گردآوري، سازماندهي و ارائة خدمات علمي مربوط به پايان‌نامه‌ها و Bرساله‌ها (پس از دريافت آثار)؛ دسترسي آزاد از طريق ايرانداك يك ابزار حاكميتي است كه مي‌تواند به مؤثر وBاقع شدن كار نظارت علمي استادان بسيار كمك Bكند؛ 9 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) يكي از آثار زيانبار سرقت علمي ،تغيير نگاه جامعه به دانشگاهيان Bاست؛ كم‌رنگ شدن قبح Bسرقت علمي و مجازات نشدن Bسارقين علمي ،گسترش گستاخانة سرقت علمي را به دنبال دارد. براي سارقيBن علمي نبايد كف بزنيم!؛ 10 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) آموزش و ضرورت آشنايي دانشجويان با اخالق علمي و پژوهشي و توجه به معيارهاي اصالت يك اثر از نگاه حقوقي ،سرقت علمي هم مي‌تواند عملي غيراخالقي باشد و هم مجرمانه .اما الزام ًا همة اعمال غيراخالقي ،مجرمانه نيستند .در سرقت علمي ،اگر حاصل فكر يك فرد مورد دستبرد قرار گيرد ،ضابطان قانوني مي‌توانند بنا به درخواست شاكي وارد عمل شوند؛ 11 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) چون قبح اخالقي سرقت علمي از ميان رفته است ضمانت اجرايي بBراي جلوگيري ز آن كم‌اثر شده است (پديدة فراگيري)؛ آثار سرقت علمي و تبعات ناشي از آن بيش از همه بايد متوجه استادان راهنما و مشاور و داور باشد به عنوان مباشران و معاونان جرم؛ 12 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد نكات (ادامه) سرقت علمي اگر موجب محروميتهاي اجتماعي ديگر براي افراد (استاد /دانشجو) شود (مرگ مدني) احتمال بروز اين بزه كمتر خواهBد شد اما اگر مجرمان پاداش خود را عالوه بر دريافت مدرك Bرسمي ،با القابي چون «رند» و «زرنگ» بگيرند .راهكارهاي پيشگيرانه بسيار كم‌اثر خواهد شد. 13 تخ تخ قق علعلمم ص ص ص مي ص رساهل‌هل‌‌اه‌اه و ‌اه هم ‌ان ن اپيا رد ي ت رس ايپدماهي و آاثر ي زرگد ي آاثر و ايپدماهي رس ت ي رد اپيان‌انهم‌اه و رسا ميزرگد برخي جنبه‌هاي مهم مطالعه سرقت علمي در پايان‌نامه‌ها و رساله‌ها جنبه‌هاي اخالقي جنبه‌هاي قانوني جنبه‌هاي مرتبط با نظام آموزشي و فرهنگ عمومي جنبه‌هاي فني بازدارندگي بايد معطوف به همة جنبه‌ها باشد 14 اپيان اپيان 15

51,000 تومان