آثار و پیامدهای سرقت علمی در پایاننامه ها و رساله ها
اسلاید 1: به نام آنكه جان را فكرت آموخت 1
اسلاید 2: ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها(جمعبندی دو میزگرد گذشته)پژوهشگاه علوم و فنّاوري اطلاعات ايران1392- 1393دکتر محمود بابایی2
اسلاید 3: ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالههابحث سرقت علمي ميتواند بسيار گسترده باشد.موضوع سخن ما در اين ميزگردها، تكيه بر موضوع سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها است.3
اسلاید 4: گونههاي سرقت علميكل يك اثر را به نام خود كردنبخشي از كار ديگران را به نام خود ثبت كردنيك كار را به شكلهاي گوناگون و با تغيير عنوان مطرح كردنترجمه از زبانهاي ديگر و به عنوان تأليف خود ثبت كردننقل از منابع بدون استنادنقل با تغيير ظاهر بيان و واژگان، بدون استناد به منبع4ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 5: نكات مرتبط با ميزگردهای برگزار شدهدر دو ميزگرد گذشته به اين نكات اشاره شد و مورد بحث قرار گرفته كه برخي گزارههاي آسيب شناسانه هستند و برخي راه حل:5ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 6: نكات (ادامه) نقش استاد راهنما و نظارت دقيق وی در جلوگيري از سرقت علمي، توانايي و تسلط علمي استاد در اين مورد نقش اساسي دارد؛انبوه دانشجويان تحصيلات تكميلي، كنترل سرقت علمي دانشجويان را دشوارتر ميسازد. نياز به استاد، ورود افراد كمسواد را به جرگه استادان آسانتر ميسازد؛6ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 7: نكات (ادامه)در كنار توسعه كمي بسيار گسترده تحصيلات تكميلي، سازوكارهاي پژوهشي و آموزشي و پشتيباني در زمينة پژوهش فراهم نشده است؛نگاه انتفاعي به پذيرش دانشجو، به نوعي اپيدمي شده است و اين موضوع نظارت علمي دقيق را سست مينمايد؛7ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 8: نكات (ادامه)نقش ستادي وزارت علوم در ايجاد ساختار مناسب براي تصويب و انجام پروژههاي پاياننامهاي و رسالههاي دكتري، همچنين نقش ستادي وزارت عتف در وضع مقررات سختگيرانه براي ايجاد فضاي علمي مناسب توسط استادان. (پيش از انتشار و واگذاري اثر)؛8ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 9: نكات (ادامه)نقش ايرانداك به عنوان مركز ملي گردآوري، سازماندهي و ارائة خدمات علمي مربوط به پاياننامهها و رسالهها (پس از دريافت آثار)؛دسترسي آزاد از طريق ايرانداك يك ابزار حاكميتي است كه ميتواند به مؤثر واقع شدن كار نظارت علمي استادان بسيار كمك كند؛9ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 10: نكات (ادامه)يكي از آثار زيانبار سرقت علمي، تغيير نگاه جامعه به دانشگاهيان است؛كمرنگ شدن قبح سرقت علمي و مجازات نشدن سارقين علمي، گسترش گستاخانة سرقت علمي را به دنبال دارد. براي سارقين علمي نبايد كف بزنيم!؛10ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 11: نكات (ادامه)آموزش و ضرورت آشنايي دانشجويان با اخلاق علمي و پژوهشي و توجه به معيارهاي اصالت يك اثر از نگاه حقوقي، سرقت علمي هم ميتواند عملي غيراخلاقي باشد و هم مجرمانه. اما الزاماً همة اعمال غيراخلاقي، مجرمانه نيستند. در سرقت علمي، اگر حاصل فكر يك فرد مورد دستبرد قرار گيرد، ضابطان قانوني ميتوانند بنا به درخواست شاكي وارد عمل شوند؛11ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 12: نكات (ادامه)چون قبح اخلاقي سرقت علمي از ميان رفته است ضمانت اجرايي براي جلوگيري ز آن كماثر شده است (پديدة فراگيري)؛آثار سرقت علمي و تبعات ناشي از آن بيش از همه بايد متوجه استادان راهنما و مشاور و داور باشد به عنوان مباشران و معاونان جرم؛12ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 13: نكات (ادامه)سرقت علمي اگر موجب محروميتهاي اجتماعي ديگر براي افراد (استاد/ دانشجو) شود (مرگ مدني) احتمال بروز اين بزه كمتر خواهد شد اما اگر مجرمان پاداش خود را علاوه بر دريافت مدرك رسمي، با القابي چون «رند» و «زرنگ» بگيرند. راهكارهاي پيشگيرانه بسيار كماثر خواهد شد.13ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 14: برخي جنبههاي مهم مطالعه سرقت علمي در پاياننامهها و رسالههاجنبههاي اخلاقيجنبههاي قانوني جنبههاي مرتبط با نظام آموزشي و فرهنگ عموميجنبههاي فنيبازدارندگي بايد معطوف به همة جنبهها باشد14ميزگرد تخصصي آثار و پيامدهاي سرقت علمي در پاياننامهها و رسالهها
اسلاید 15: پايان15
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.