صفحه 1:
SA Sis
ال هده
صفحه 2:
is مه دی
EE eyes ae
or) SoZ)
WLI وا وم ری
1292-1292)
دکتر محمود بابایی
صفحه 3:
Sp eye کی دسلا
ee Ce TON TOS
موضوع سحن ما در این میز کردهاء تکیه بر موضوع
سرقت علمی در پایاننامهها و رسالهها است.
صفحه 4:
0 oe
; كونههاى سرقت علمی
Crt Cake ie ae
بخشى از كار ديكران را به نام خود ثبت كردن *
ا ل ل كك Te ce
كردن
CRORES ae NO eee ETCH SEEM Sie
نقل از منابع بدون استناد
<نقل با تغیبر ظاهر بیان و واژ گان» بدون استناد به منبع
3
صفحه 5:
Wy tbl Pr shah Se
نکات مرثبط با مب گر دهای برگزار ده
2 در دو می زگرد گذشته به این نکات اشاره شد و مورد
es Tee Mee rae) ا
شناسانه هستند و برخى راه حل:
صفحه 6:
رز ار
رم رت
< نقش استاد راهنما و نظارت دقبق وی در جلو کیری از
سرقت علمی. توانایی و تسلط علمی استاد در این مورد
نقش اساسی دارد؛
NTO Oe ال ope oer Pee
دانشجويان را دشوارتر مى سازد. نياز به استاد» ورود افراد
کمسواد را به جر که استادان آسانتر میسازد؛
8
صفحه 7:
5 و ie ot
رک دص مر
OLS (ادامه)
Fe eile lore Silanes | ene Care) S| Seg
سید لت Me eS MCS eS od
ل CHES 5)
< نكاه انتفاعى به بذديرش دانشجوء به نوعى ايبدمى شده
emer DC en) re Reon)
مى نمايد؛
صفحه 8:
رز ار
تکات (ادامه)
خ
9
نقش ستادی وزارت علوم در ایجاد ساختار مناسب برای
تصویب و انجام پروژههای پاباننامهای و رسالههای
دکتری» همچنین نقش ستادی وزارت عتف در وطع
مقررات سختگبرانه برای ابجاد فضای علمی مناسب توسط
استادان. (پیش از انتشار و وا گذاری اثر)؛
صفحه 9:
رز ار
OLS (ادامه)
* نقش ابرانداك به عنوان مركز ملى كردا ورى»
سازماندهی و ارائهٌ خدمات علمی مربوط به پایاننامهها
رسالهها 55 از دریافت آثار)؛
* دسترسى آزاد از طريق ابرانداءك بك ابزار حاكميتى
است كه مى تواند به مؤثر واقع Fes my) TI) rea een)
۱
صفحه 10:
رز ار
نکات (ادامه)
7 یکی از آثار زیانبار سرقت علمی, تغییر نگاه جامعه به
دانشگاهان. است؛
رت رس ات رت
Bee TSS كستاخانة سرقت علمى را به دنبال دارد.
برای سارفین علمی باید کف ا
ao
صفحه 11:
رز ار
< نکات (ادامه)
آموزش و ضرورت آشنایی دانشجویان با اخلاق علمی و
پژوهشی و توجه به معیارهای اصالت یک اثر از نگاه
مرت Gs تراه كسان قر املس SY
re | vali ee SIL ec epee 05
نيستند. در سرقت علمىء, اكر حاصل فكر بكك فرد مورد
دستبرد قرار کبرد. ضابطان فانونی میتوانند بنا به
و شوند؛
a
صفحه 12:
رز ار
تکات (ادامد)
< چون قبح اخلاقی سرقت علمی از مبان رفته است
7 ۳
رم مر تلد
۱
متوجه استادان راهنما و مشاور و داور باشد به عنوان
مباشران و معاونات جرم؛
9
صفحه 13:
رز ار
نکات (ادامه)
۱ ale
۱ ler) PCE
بروز این بزه کمتر خواهد شد اما اگر مجرمان باداش
خود را علاوه بر دریافت مدر کند رسمی, با القابی چون
9 Spe RN)
كماثر خواهد شد.
9
صفحه 14:
Sy Gey et Wi مسا
برخی جنبههای مهم مطالعه سوقت علمی در پایاننامهها و رسالهها
* جنبهدهاى اخلاقى
7 جنبههای قانونی
۳6
eC ae
" بازدارندگی باید معطوف به هم جنبهها باشد
ae
صفحه 15:
=