پزشکی و سلامت

آزمون عملکرد پیوسته

azmoone_amalkarde_peyvasteh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

  1. الهام

    عالی بود

نظر خود را بنویسید

آزمون عملکرد پیوسته

اسلاید 1: بنام آرامش بخش جانها

اسلاید 2: 2آزمون عملکرد پيوسته CPTخدايي را سپاس آرم که هستي بر جهان بخشد      تحرک بر زمين و نظم گردش بر زمان بخشدبدن ها را روان بخشد   روانها را توان بخشد             دهانها را زبان بخشد  زبانها را بيان بخشد

اسلاید 3: Continuous Performance Testآزمون عملکرد پيوستهدرس : آزمونهاي هوش و استعدادآبان 93استاد دکتر ريتا لياقت3

اسلاید 4: 4آزمون عملکرد پيوسته CPTمعرفي گروهخانمها : اصغري اکبرزاده پوريوسفي زرگريان شيخي مويدي مولاورديآقايان : حسيني حسن نظري

اسلاید 5: 5آزمون عملکرد پيوسته CPTفهرست ارائهمقدمهزمينه هاي نظري آزمونفرمهاي مختلف آزمونتفاوتهاي آزمونهاروشساخت آزمونآزموندني هادستورالعمل آزموننمره گداري آزمونبررسي و اعتبار آزموناجراي نرم افزارنتايج پژوهشبحث و نتيجه گيري

اسلاید 6: 6آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمهآزمون عملکرد پيوسته در سال 1956 توسط رازولد و همکاران تهيه شد و به سرعت مقبوليت عام يافت. ابتدا اين آزمون براي سنجش ضايعه مغزي بکارگرفته شد. ولي به تدريج کاربرد ان گسترش يافت. به زودي براي مقاصد ديگر نيز مورد استفاده قرارگرفت. يکي از ‏کاربردهاي اوليه اين آزمون، سنجش نقايص توجه در بيماران اسکيزوفرنيا و تاثير درمانهاي دارويي بر فرايند توجه ‏اين بيماران بود.

اسلاید 7: 7آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمهدر دهه 1990 ‏اين آزمون به عنوان متداولترين شيوه ‏آزمايشگاهي در ارزيابي کودکان ” فزون کنش همراه با نارسايي توجه ‏به کار رفت. هدف آزمون، ‏سنجش نگهداري توجه و زود انگيختگي در اين کودکان است. اين آزمون، علاوه برکاربردهاي ‏پژوهشي در درمانگاه به عنوان يک وسيله توانبخشي نيز به کار مي رود (بيکر و تيلور، ١٩٩۵ ‏).

اسلاید 8: 8آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه - تاريخچهپيشينه ٣0 ‏ساله نشان مي دهد ، اين آزمون وسيله مناسبي براي اندازه گيري مراقبت، نگهداري ‏توجه و تعمق ‏است. سابقه استفاده از آزمونهاي مراقبتي، براي اندازه گيري نگهداري توجه، به جنگ دوم جهاني برمي گردد. در ان زمان متصديان رادار مجبور بودند، ساعتها صفحه رادار را‏مشاهده کنند تا بر روي ان نقاط چشمک زني که مي توانست نشانه اي بر حضور زير دريايي هاي ‏دشمن باشد راگزارش نمايند.

اسلاید 9: 9آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه - تاريخچه‏ بعدها متوجه شدند فعاليت اين متصديان عملا بي فايده بود. چون ‏در بسياري از مواقع، علايم بر روي صفحه رادار اصلا توسط مشاهده گر استنباط نمي شد. اين ‏موضوع باعث شد تحقيقات زيادي در ارتباط بامراقبت انجام پذيرد.

اسلاید 10: 10آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه – هنري هداصطلاح مراقبت در مفهوم ‏تخصصي ان توسط هنري هد ( ١٩٢6 ‏) مطرح گرديد. او مراقبت رابالاترين حد آمادگي و کارايي دستگاه اعصاب مرکزي در پاسخگويي به هر محرک داخلي و خارجي تعريف کرد. هد معتقد ‏بود مراقبت يک وظيفه اساسي در نظام پردازش اطلاعات است و نقش حياتي براي ادمي و حيوانات دارد

اسلاید 11: 11آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه – اقدامات مک ورثاما تعريف عملياتي اين اصطلاح به کارهاي مک ورث در سالهاي ١٩۴٨ ‏باز ‏مي گردد. در آزمايشهاي او اين اصطلاح براي توانايي مشاهده، استنباط و پاسخ به تغييرات ‏کوچک در محيط هنگامي که توجه آزمودني مستقيما بر روي منبع تحريک براي مدت طولاني و بدون وقفه از زمان حفظ شده، تعريف مي شود

اسلاید 12: 12آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه – اقدامات مک ورثاو با الهام از صفحه رادار از وسيله اي به نام آزمون ساعت استفاده نمود. در اين آزمون از آزمودني خواسته مي شد، حرکات يک ثانيه شمار ‏سياه رنگ را بر روي صفحه دايره اي شکل و سياه رنگ ساعتي که فاقد هرگونه علامت يانقطه ‏مرجعي بود، مشاهده کند

اسلاید 13: 13آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه – اقدامات مک ورثوضعيت ثانيه شمار در هر ثانيه بايک جهش 0.3 ‏اينچ تغيير مي کرد. در ‏بعضي از جهش ها، جهش ثانيه شمار دو برابر مي شد. يعي به جاي 0.3 ‏اينچ پرشي به اندازه 0.6 ‏انجام مي داد. در حقيقت وظيفه آزمودني تشخيص و پاسخ به اين جهش ها بود. نتايج او نشان داد، با افزايش زمان ميزان خطا افزايش مي يابد

اسلاید 14: 14آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه – اقدامات مک ورثاو همچنين يک آزمون مراقبتي براي حس شنوايي تهيه کرد. در آزمون شنيداري آزمودني از طريق گوشي صداي ضربات متوالي را ‏مي شنيد. فاصله هر ضربه تا ضربه بعد حدود يک ثانيه بود. از آزمودني خواسته مي شد، هنگامي ‏که فاصله ضربه ها دو برابر مي شود گزارش دهد

اسلاید 15: 15آزمون عملکرد پيوسته CPTمقدمه – اقدامات مک ورثمطالعات و کارهاي آزمايشگاهي بي شماري در ‏ادامه کارهاي مک ورث در ارتباط بامراقبت و آزمودنيهاي مراقبتي انجام پذيرفت (وارم ١٩٨۴ ، گال وادوارز، ١٩٨6 ‏،کاپسکي و همکاران، 1971 ‏). از زمان ابداع آزمون ساعت، توسط مک ورث تا دهه 1970، شيوه هاي گوناگوني براي سنجش نگهداري توجه مراقبت ابداع شد. شايد موفق ترين و مطرح ترين آزمون، در اين زمينه آزمون عملکرد پيوسته است.

اسلاید 16: 16آزمون عملکرد پيوسته CPTزمينه هاي نظري آزمون ارائه دهنده : خانم اکبرزاده

اسلاید 17: 17آزمون عملکرد پيوسته CPTزمينه هاي نظري آزمون هدف ” آزمون عملکرد پيوسته“ سنجش نگهداري توجه و مراقبت است. بنابراين بهتر است، ‏در ابتدا نگاهي به فرايند توجه داشته باشيم. توجه ‏يکي از فعاليت هاي عالي ذهن است. در هر ‏ثانيه حواس ما با انواع مختلف محرکهاي بيروني و دروني بمباران مي شود. فقط مقدار کمي از ‏اطلاعات به خاطر محدوديت نظام پردازشگر اطلاعات در مغز، قابل پردازش است بنابراين ‏اولين وظيفه توجه انتخاب اطلاعات درونشد است. آگاهي ‏ما در هر لحظه نتيجه توجه ما به محرکهاي متفاوت است (گلاس و هالياک ١٩٨6 ‏).

اسلاید 18: 18آزمون عملکرد پيوسته CPTمولفه هاي توجهفرآيند انتخابنگهداري توجهفرآيند شدتتوجه

اسلاید 19: 19آزمون عملکرد پيوسته CPTفرآيند انتخابالف) فرايند انتخاب : انتخاب اطلاعات در هر لحظه نتيجه تعامل توجه ارادي و غيرارادي ‏است. اگرچه در ابتدا، توجه به بسياري از جنبه هاي محرک، احتياج به توجه ارادي دارد. ولي به تدريج بر اثر تکرار توجه به اين جنبه هاي محرک، حالت خودکار پيدا مي کند. در حقيقت نوع اطلاعات درونشد، مسير کشتي ذهن ما را در درياي متلاطم محرکها مشخص مي کند.

اسلاید 20: 20آزمون عملکرد پيوسته CPTفرآيند شدتب) فرآيند شدت : هرگاه فرد تمام کوشش خود را صرف دريافت نوع خاصي از محرک نمايد، توجه او افزايش مي يابد. در حقيقت در هنگامي که شدت توجه بالا باشد فرد داراي ‏توجه متمرکز ‏است. هرگاه شدت توجه کاهش يابد ذهن به طور همزمان درحال پردازش در چند محرک است. به اين حالت تقسيم توجه ‏گفته مي شود. تقسيم توجه، باعث کاهش پردازش اطلاعات مي گردد (گلاس و هالياک، ١٩٨6 ‏).

اسلاید 21: 21آزمون عملکرد پيوسته CPTفرآيند نگهداري توجهج) نگهداري توجه: عموما به طول مدت توجه، بر روي يک محرک خاص اشاره دارد. براي پردازش بسياري از اطلاعات گاه ذهن مجبور است براي مدت طولاني به يک محرک توجه کند. به نظر مي رسد کودکان فزونکش همراه نارسايي توجه، بيشترين مشکلشان در نگهداري توجه ‏است. وقتي يک محرک تکراري، براي مدت طولاني ارايه شود، نگهداري توجه براي انها مشکلتر است (هين شاو، ١٩٩۴ ، داگلاس و پيتر، 1979‏).

اسلاید 22: 22آزمون عملکرد پيوسته CPTفرآيند نگهداري توجهبنابراين مهمترين فرضيه ‏شناختي در موردکودکان فزون کنش همراه با نارسايي توجه به مشکل اين کودکان در نگهداري توجه، اشاره دارد. اگرچه ممکن است، اين کودکان در انتخاب يا شدت توجه، نيز مشکلاتي داشته باشند. به اين دليل يکي ازشيوه هاي ارزيابي اين کودکان آزمونهاي مراقبتي است.

اسلاید 23: 23آزمون عملکرد پيوسته CPTمراقبتمراقبت حالت آمادگي فرد براي پاسخگويي به يک محرک هدف است. مراقبت معمولا با ‏طولاني شدن مدت ارايه محرکها آسيب مي بيند. نگهداري توجه براي طولاني مدت، بر روي ‏يک صحنه و مراقبت براي يافتن يک محرک هدف، عموما براي تمام ادميان مشکل است. اگر فرد براي مدتي به انجام اين عمل بپردازد، به تدريج بازداري واکنشي، در او پايدار مي شود. ‏فرد احساس خواب آلودگي مي کند و سطح هوشياري او در نتيجه کاهش برپايي،کاهش ‏مي يابد

اسلاید 24: 24آزمون عملکرد پيوسته CPTمراقبتمحققين فرض مي کنند در ابتداي مراقبت ميزان برپايي فرد بالاست و اکثر محرکهاي هدف توسط آزمودني به درستي استنباط مي شود. چون مراقبت، عموما يک فعاليت يکنواخت و طولاني است، به تدريج به خاطر مکانيزم خوگيري عصبي ‏باعث کاهش برپايي مي شود. با ‏کاهش برپايي، به تدريج عملکرد دستگاه عصبي مرکزي و پيراموني کاهش مي يابد

اسلاید 25: 25آزمون عملکرد پيوسته CPTمراقبتمطالعات نشان مي دهد به تدريج امواج مغزي آزمودني ها در هنگام يک مراقبت طولاني مدت، به تدريج رو به اهسته شدن مي رود. در موج نگار مغزي، باکاهش امواج بتا ميزان ‏امواج آلفا و تتا افزايش مي يابد. نکته قابل ملاحظه وجود تفاوتهاي فردي در زمان شروع و ميزان کاهش امواج مغزي است. به نظر مي رسد اين فرايند درکودکان فزون کنش همراه با ‏نارسايي توجه، بيماران افسرده و ريخت هاي شخصيتي برونکرد، سريعتر رخ مي دهد (وارم، 1984 آيزنک 1976)

اسلاید 26: 26آزمون عملکرد پيوسته CPTمراقبتعامل ديگري که بر نگهداري توجه در طي يک فعاليت مراقبتي تاثير مي گذارد، استفاده از ‏مواد يا داروها است. مواد ياداروهايي که باعث کاهش سطح برپايي مغز مي گردند باعث کاهش ‏قدرت مراقبت نيز مي شوند. مطالعات نشان مي دهد، مصرف الکل قدرت مراقبت راکاهش مي دهد. به عکس مصرف داروهاي محرک مثل امفتامين ها باعث بهبود عملکرد فرد در آزمونهاي مراقبتي مي شود (وارم، 1984 آيزنک 1976). همچنين يافته هانشان ‏مي دهد، ارتباط مستقيمي بين سن ‏و ”نگهداري توجه“ وجود دارد. باافزايش سن کودکان، ‏قدرت نگهداري توجه انهابيشتر مي شود و در آزمونهاي مراقبتي موفق تر عمل مي کنند (ادواردز ١٩٨6 ‏).

اسلاید 27: 27آزمون عملکرد پيوسته CPTفرمهاي مختلف آزمونارائه دهنده : خانم شيخي

اسلاید 28: 28آزمون عملکرد پيوسته CPTفرمهاي مختلف آزموندر حقيقيت «آزمون عملکرد پيوسته» يک آزمون واحد نيست. تاکنون گونه هاي مختلفي از آن جهت اهداف درماني يا پژوهشي تهيه شده است. در تمام گونه هاي اين آزمون، آزمودني مي بايست براي مدتي توجه خود را به يک مجموعه محرک نسبتاً ساده (ديداري يا شنيداري) جلب کند و در هنگام ظهور محرک هدف، با فشار دادن يک کليد، پاسخ خود را ارائه دهد

اسلاید 29: 29آزمون عملکرد پيوسته CPTآزمون هاي جديددر تحقيقات اخير، محرکهاي ديداري (معمولاً حروف يا اعداد) براي مدت کوتاهي بر روي يک صفحه نمايشگر رايانه اي ارائه مي شود. آزمودني بايد به محرک هدف، مثلاً حرف X يا AX با فشار دادن بر روي يکي از کليدهاي صفحه کليد رايانه پاسخ دهد (آلبرتس و ميري، 1992).

اسلاید 30: 30آزمون عملکرد پيوسته CPTآزمون هاي جديدگاه اين آزمون به همراه محرکهاي مزاحم، براي سنجش ميزان حواس پرتي در طي انجام مراقبت ديداري، با تغييرات کوچکي ارائه مي شود. در اين حالت سه مجموعه محرک بر روي صفحه نمايش ظاهر مي شود و آزمودني مي بايست تنها به مجموعه محرکهايي که در وسط صفحه نمايش ظاهر مي شود توجه کند و به دو مجموعه محرکهايي که در دو گوشه صفحه نمايش ظاهر مي شود توجه نکند

اسلاید 31: 31آزمون عملکرد پيوسته CPTآزمون هاي جديدبعضي از گونه هاي آزمون، همواره جايگاه سه مجموعه محرک نيز بر روي صفحه نمايش تغيير مي کند. در اين حالت آزمودني مي بايست، فقط به مجموعه محرکهايي که در وسط دو محرک ديگر قرار دارد پاسخ دهد (بيکر و تيلور، 1995؛ ساراسن و ساراسن 1999).

اسلاید 32: 32آزمون عملکرد پيوسته CPTآزمون هاي جديددر بعضي از آزمايشها به جاي محرک ديداري از محرک شنيداري استفاده مي شود. در اين نوع، آزمودني ها يک سري محرک شنيداري (عموماً اعداد يا حروف) را از طريق بلندگوي رايانه (يا نوار ضبط صوت) مي شنوند و بايد به محرک هدف که ممکن است به صورت X يا توالي AX باشد پاسخ دهند (بيکر و تيلور، 1995).

اسلاید 33: 33آزمون عملکرد پيوسته CPTآزمون هاي جديدتحقيقات نشان مي دهد که اگر آزمودني مجبور باشد به توالي محرکها پاسخ دهد، آزمون سخت تر از زماني است که به يک محرک خاص پاسخ مي دهد. همچنين پاسخگويي به آزمون عملکرد پيوسته شنيداري مشکل تر از ديداري است. بعضي از محققين معتقدند آزمون عملکرد پيوسته شنيداري اطلاعات بيشتري درباره فرايند توجه به ما ارائه مي دهد، چون در زندگي ما کلام نقش مهمي دارد (بيکر و تيلور، 1995).

اسلاید 34: 34آزمون عملکرد پيوسته CPTآزمون هاي جديد -گوردنگونه اي ديگر از اين آزمون که تحت عنوان «نظام گوردن» معروف است. در سال 1983 توسط گوردن تهيه شد. اين آزمون توسط يک وسيله الکترونيکي قابل حمل اجرا مي شود. در اين آزمون بر روي صفحه نمايش اعداد يک تا نه به صورت تصادفي ارائه مي شود. سرعت ارائه اعداد، يک عدد در ثانيه است و آزمودني مي بايست با ظاهر شدن عدد هدف، کليد مخصوص اين دستگاه را فشار دهد

اسلاید 35: 35آزمون عملکرد پيوسته CPTآزمون هاي جديد -گوردنگوردن براي آزمون خود جدول هنجاري براي کودکان 6 و 14 ساله ارائه مي کند و معتقد است آزمون عملکرد پيوسته وسيله قابل اعتمادي براي سنجش کودکان فزون کنش همراه با نارسائي توجه است (سيلور و هاجين، 1990)

اسلاید 36: 36آزمون عملکرد پيوسته CPTتفاوت آزمون عملکرد پيوسته مختلفارائه دهنده : خانم مولاوردی

اسلاید 37: 37آزمون عملکرد پيوسته CPTتفاوت آزمون عملکرد پيوسته مختلفتفاوت گونه هاي مختلف آزمون عملکرد پيوسته علاوه بر ديداري يا شنيداري بودن آنها در چند بعد قابل ملاحظه است:الف) زمان ارائه محرکب) فاصله بين دو ارائهج) تعداد محرکهاد) درصد محرک هدف

اسلاید 38: 38آزمون عملکرد پيوسته CPTتفاوت آزمون عملکرد پيوسته مختلفالف) زمان ارائه محرک: طول زماني است که محرک بر روي صفحه نمايشگر ارائه مي شود و به طور خلاصه آنرا «زمان ارائه» مي نامند. کارکام و سيگل (1993) با بازنگري سيزده پژوهش که در آنها، گونه هايي از آزمون عملکرد پيوسته استفاده شده بود؛ نشان دادند که دامنه زمان ارائه در اکثر اين پژوهشها بين 500-40 ميلي ثانيه مي باشد. آنها متذکر مي شوند، هرچه زمان ارائه يک آزمون کمتر شود دقت آن بالاتر مي رود. به نظر آنها بهترين زمان ارائه براي تفکيک کودکان «فزون کنش همراه با نارسائي توجه» از کودکان بهنجار بين 200-50 ميلی ثانيه است.

اسلاید 39: 39آزمون عملکرد پيوسته CPTتفاوت آزمون عملکرد پيوسته مختلفب) فاصله بين دو ارائه، فاصله زماني بين ارائه دو محرک بر روي صفحه نمايشگر مي باشد. کارکام و سيگل (1993) با مروري بر روي پيشينه، دامنه متداول فاصله بين دو ارائه را بين 600 تا 3000 ميلي ثانيه بيان مي کنند، به طوري که در اکثر تحقيقات متداول ترين مقدار براي فاصله بين دو ارائه حدود يک و نيم ثانيه مي باشد. آنها معتقدند، هرچه زمان فاصله بين دو ارائه طولاني تر شود، آزمون قدرت خود را از دست خواهد داد. ولي با اين وجود، حتي دامنه زماني بين 5-3 ثانيه نيز قادر است تفاوت بين کودکان «افزون کنش همراه با نارسائي توجه» و بهنجار را نشان دهد.

اسلاید 40: 40آزمون عملکرد پيوسته CPTتفاوت آزمون عملکرد پيوسته مختلفج) تعداد محرکها: تعداد محرکها، مجموع محرکهاي هدف و غير هدف که در طول آزمون ارائه مي شود، مي باشد. تعداد محرکها در آزمون هاي مختلف آزمون عملکرد پيوسته بين 800-100 محرک است. بسياري از تحقيقات، تعداد 300-100 محرک را انتخاب نموده اند.لزاک (1995) تعداد 60 محرک را به طور متوسط پيشنهاد مي کند. هرچه سن آزمودني کمتر باشد، تعداد کمتر محرک نيز مي تواند تفاوت معني داري بين کودکان بهنجار و فزون کنش همراه با نارسائي توجه نشان دهد.

اسلاید 41: 41آزمون عملکرد پيوسته CPTتفاوت آزمون عملکرد پيوسته مختلفد) درصد محرک هدف: درصد محرک هدف نسبت محرک هدف به تعداد محرکها مي باشد. در اکثر مطالعات درصد محرک هدف بين ده تا بيست درصد مي باشد. يافته ها نشان مي دهد، هرچه درصد محرک هدف به 25 نزديک شود، به دقت مداوم و بيشتري احتياج است.

اسلاید 42: 42آزمون عملکرد پيوسته CPTبخش اول روشارائه دهنده : خانم مويدی

اسلاید 43: 43آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 1 - ساخت آزموندر پژوهش حاضر، گونه اي از «آزمون عملکرد پيوسته» با مشخصات زير تهيه شده است. 1) برنامه رايانه اي: اين آزمون با استفاده از يک برنامه رايانه اي که تحت زبان «برلندسي پلاس پلاس» توسط يک کارشناس رايانه نوشته شده است، اجرا مي گردد. اجراي برنامه نيازمند به حداقل اطلاعات رايانه اي است. آزمونگر با اجراي يک دستور ساده مي تواند، آزمون را اجرا و نتايج آن را مشاهده نمايد.

اسلاید 44: 44آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 1 - ساخت آزمون2) محرکها: با توجه به پيشينه پژوهشي و مطالعه مقدماتي، 150 عدد فارسي به عنوان محرک آزمون انتخاب شد. از اين تعداد 30 محرک (20 درصد) به عنوان محرک هدف در نظر گرفته شد. براي انتخاب محرک هدف، بين اعداد صفر تا 9 قرعه کشي انجام گرفت و عدد 6 به عنوان محرک هدف انتخاب گرديد. براي انتخاب بقيه محرکها با استفاده از جدول اعداد تصادفي، 120 عدد (غير از عدد 6) انتخاب شد. براي جلوگيري از تراکم محرکهاي هدف در يک قسمت آزمون، هر بار هشت عدد غير شش به همراه دو عدد شش در قرعه کشي قرار گرفتند، تا توالي ارائه محرکها مشخص شود. به اين شکل توالي ارائه محرکها به صورت کاملاً تصادفي تعيين شد.

اسلاید 45: 45آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 1 - ساخت آزمون2) محرکها: (ادامه) پس از انتخاب محرکها و تعيين ترتيب ارائه آنها، اعداد به صورت يک «بانک اطلاعاتي» در اختيار برنامه رايانه اي قرار گرفت. سپس تصاوير گرافيکي از اعداد فارسي با استفاده از امکانات گرافيکي زبان برلندسي، در ابعاد 17×60 پيکسل، تهيه و در بانک اطلاعاتي ديگري ذخيره شد. برنامه در هنگام ارائه محرکهاي با توجه به توالي اعداد، در بانک اطلاعاتي اول، تصوير گرافيکي عدد مورد نظر را از بانک اطلاعاتي دوم، در مرکز صفحه نمايش نشان مي دهد

اسلاید 46: 46آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 1 - ساخت آزمون3) فاصله بين ارائه محرک در اين آزمون 500 ميلي ثانيه در نظر گرفته شد. زمان ارائه هر محرک نيز 150 ميلي ثانيه تعيين شد. 4) براي اجراي بهتر آزمون 6 عدد به عنوان مثال قبل از محرکهاي اصلي بر روي صفحه نمايشگر همانند محرکهاي اصلي ارائه مي شود. آزمونگر با استفاده از اين مثال، دستورالعمل آزمون را به آزمودني تفهيم مي کند.

اسلاید 47: 47آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 2 – آزمودني هادر اين پژوهش از دو مجموعه آزمودني مجزا جهت بررسي «اعتبار» و «روائي» آزمون استفاده شد. آزمودني هاي مجموعه اول شامل 43 دانش آموز پسر دوره دبستان با دامنه سني 8 تا 12 سال بودند. اين دانش آموزان به طور تصادفي از ميان دانش آموزان دو دبستان ابتدائي انتخاب شدند. اين آزمودني ها جهت بررسي «اعتبار» آزمون به کار گرفته شدند. آزمودني هاي مجموعه دوم که به منظور بررسي «روائي» آزمون استفاده شدند، خود شامل دو گروه بودند. گروه اول شامل 30 دانش آموز پسر بهنجار دوره دبستان با دامنه سني 8 تا 12 سال بودند. آزمودني هاي اين گروه به طور تصادفي از ميان دانش آموزان دو دبستان ابتدايي انتخاب شدند.

اسلاید 48: 48آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 2 – آزمودني هاپس از انتخاب تصادفي، فقط آزمودني هايي در اين گروه قرارگرفتند که سلامت ‏رواني انهاتوسط يک کارشناس ارشد روانشناسي باليني مورد تاييه قرارگرفت. ملاک تاييد سلامت روان، عدم مصرف داروهاي اعصاب و روان و نداشتن علايم اختلالات رواني کودکان، ‏در نظرگرفته شد. آزمودني هايي که در طي مصاحبه به اعتبار پاسخها يا به سلامت رواني انها ‏شک بود، در اين گروه وارد نشدند. گروه دوم شامل ٢۵ ‏دانش آموز پسر فزون کنش همراه با ‏نارسايي توجه ‏دوره دبستان بادامنه سني ٨ ‏تا ١٢ ‏سال بودند

اسلاید 49: 49آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 2 – آزمودني هاکليه آزمودني هاي اين گروه با ‏تشخيص فزون کشي همراه با نارسايي توجه ‏توسط روانپزشک تحت درمان بودند. آزمودني هاي اين گروه، از مراجعين کلينيک مشاوره و درمان آموزش و پرورش و ساير مراکز درمانگري دولتي ياخصوصي شهر شيراز انتخاب شدند.

اسلاید 50: 50آزمون عملکرد پيوسته CPTبخش دوم روشارائه دهنده : خانم اصغری

اسلاید 51: 51آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 3 – روش اجرا و دستورالعملآزمون رابايد درموقعيت و زمان کاملا مساعد اجراکرد. هدف اين است که آزمودني از حداکثر توانايي خود استفاده کند و بهترين عملکرد او به دست ايد. محل اجراي آزمون، مي بايست داراي خصوصيات روانسنجي مناسب باشد. قبل از اجراي آزمون، آزماينده بايد با آزمودني رابطه برقرارکند. اين امر يعني برقراري و حفظ يک ارتباط ‏دوستانه بين آزمونگر و آزمودني سبب مي شود تا آزمودني در موقعيتي آرام بدون تنش بتواند به آزمون پاسخ دهد. بنابراين توصيه مي شود، قبل از شرو ع رسمي آزمايش با پاره اي گفتگوهاي ‏غير رسمي جلسه آزمون را صميمي کرد

اسلاید 52: 52آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 3 – روش اجرا و دستورالعملآزمايش باقسمت مثال شرو ع مي شود. با واردکردن دستور لازم از طريق صفحه کليد مثال آزمون بر روي صفحه نمايش ظاهر مي شود. در اين زمان ‏با اشاره به صفحه نمايش، به آزمودني گفته مي شود: اين يک آزمون دقت است. روي صفحه کامپيوتر ‏به طور پي درپي ا‏عدد متفاوتي ظاهر مي شود (اعداد را به آزمودني نشان مي دهيم). شمابايد بادقت به اين اعداد نگاه کنيد. مراقب باشيد، هر وقت عدد 4 ‏را ‏ديديد، روي اين کليد فشار دهيد (به کليد espac ‏ بر روي صفحه کليد اشاره کنيد). همچنين مراقب باشد وقتي اعداد ديگر روي صفحه ‏نمايش هستند، روي اين کليد فشار ندهيد

اسلاید 53: 53آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 3 – روش اجرا و دستورالعملوقتي آزمودني کاملا متوجه دستورالعمل شد، با‏واردکردن دستور لازم آزمون شروع مي شود قبل از شروع آزمون به آزموني گفته مي شود: اگر ‏آماده هستي آزمون راشروع مي کنيم ‏. وقتي آزمودني اعلام آمادگي کرد، آزمون شروع مي شود.

اسلاید 54: 54آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 4 – نمره گذاري آزموندر آزمون عملکرد پيوسته دوخطا نمره گذاری میشود خطاي حذف ‏و «خطای ارايه پاسخ ‏. خطاي حذف هنگامي رخ مي دهد که آزمودني به محرک هدف پاسخ ‏ندهد و نشان دهنده اين است که آزمودني در استنباط محرک دچار مشکل شده است. در ‏ادبيات پژوهشي، اين نوع خطا به عنوان مشکل در نگهداري توجه تفسير مي شود و بيانگر بي توجهي ‏به محرکها است.نگهداری توجه و گوش بزنگی بالاترین حد آمادگی و کارایی دستگاه عصبی مرکزی در پاسخگویی به هر محرک داخلی و خارجی است.توجه و گوش به زنگی یک وظیفه اساسی در نظام پردازش اطلاعات است و نقش حیاتی برای انسان و حیوان دارد.آزمون عملکرد مداوم وسیله مناسبی در اندازه گیری گوش بزنگی . توجه و تعمق است.

اسلاید 55: 55آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 4 – نمره گذاري آزمون‏خطاي ارايه پاسخ ‏هنگامي رخ مي دهد که آزمودني به محرک غير هدف پاسخ دهد. اين ‏نوع پاسخ نشان دهنده ضعف در بازداري تکانه ها است. در ادبيات پژوهش اين نوع خطا به عنوان مشکل در زودانگيختگي تفسير مي شود (بيکن و همکاران 1971 ، کارکام و سيگل ١٩٩٣ ‏، سيلور و هاجين، ١٩٩0 ‏). آزمون عملکرد مداوم مشهورترین آزمون توجه پایدار است که برای نشان دادن نقایص توجه افرادی که از لحاظ شناختی دچار اختلال شده اند ونیز برای یافتناختلال عملکرد توجه و نقایص بازداری استفاده می شود.

اسلاید 56: 56آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 4 – نمره گذاري آزمونتحقيقات نشان مي دهد تعداد حذف يا ارايه پاسخ در ابتداي آزمون بين کودکان بهنجار و افزون کنش همراه با نارسايي توجه تفاوت چنداني ندارد، ولي باگذشت زمان به تدريج تفاوت ‏اين دو گروه مشهود مي شود. همچنين، رابطه خطاي حذف و خطای ارائه باسن و تحصیلات يک رابطه خطي و معکوس است، يعني با افزايش آنها ميزان خطاي فرد کاهش مي يابد. (بيکن و همکاران 1971 ، ايزنک ١٩6٩ ‏).

اسلاید 57: 57آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 4 – نمره گذاري آزموندر اين آزمون اين دو خطا توسط برنامه رايانه اي شمارش و به صورت کارنامه پس از اتمام آزمون بر روي صفحه نمايش نشان داده مي شود. علاوه بر ان تعداد پاسخ هاي صحيح آزمودني را نشان مي دهد.تعداد پاسخهای صحیح=تعدادمحرکها-(خطای حذف + خطای ارایه) براي اينکه عملکرد آزمودني در ‏قسمت هاي ابتدايي، مياني و انتهايي آزمون به طور مجزا مشخص گردد. برنامه رايانه اي به شکلي ‏طراحي شده که علاوه بر نمره خطاي حذف ‏، خطاي ارايه ‏و پاسخ صحيح کل آزمون، نمره خطاي حذف، خطاي ارايه و پاسخ صحيح براي يک سوم ابتدا، مياني و انتهايي نيز به طور مجزا درکارنامه مشخص مي شود.

اسلاید 58: 58آزمون عملکرد پيوسته CPTروش : 5 - روش بررسي اعتبار و روايياعتبار آزمون از طريق بازآزمايي با فاصله زماني 20 روز ‏انجام گرفت. روايي ‏آزمون با شيوه روا‏يي ملاکي ‏از طريق مقايسه گروههاي متباين ‏انجام ‏گرفت. اين شيوه در بررسي روايي آزمونهاي شخصيت و تشخيص بيماريهاي رواني کاربرد ‏فراوان دارد. آزمونهاي مشهوري چون MMPI بداين طريق روايي سازي شده اند.

اسلاید 59: 59آزمون عملکرد پيوسته CPT

اسلاید 60: 60آزمون عملکرد پيوسته CPT

اسلاید 61: 61آزمون عملکرد پيوسته CPTنتايجارائه دهنده : خانم پوريوسفي

اسلاید 62: 62آزمون عملکرد پيوسته CPTنتايججدول هاي 1و2، عملکرد آزمودن هاي گروه اول که به منظور بررسي اعتبار آزمون عملکرد پيوسته انتخاب شده اند را نشان مي دهند. جدول 1 نتايج عملکرد آزمودني در مرحله آزمون و جدول 2 نتايج را در مرحله بازآزمايي را نشان مي دهد

اسلاید 63: 63آزمون عملکرد پيوسته CPTجدول 1 و 2 شاخص هاي توصيفي آزمون عملکرد پيوسته برروي 43 آزمودني پسر مقطع دبستاني در مرحله آزمون و بازآزماييجدول 1 (مرحله آزمون)جدول 1 (مرحله آزمون)جدول 1 (مرحله آزمون)جدول 1 (مرحله آزمون)جدول 1 (مرحله آزمون)جدول 2 (مرحله بازآزمايي)جدول 2 (مرحله بازآزمايي)جدول 2 (مرحله بازآزمايي)جدول 2 (مرحله بازآزمايي)شاخص هاپاسخهاميانگينانحراف معيارنمره حداقلنمره حداکثرميانگينانحراف معيارنمره حداقلنمره حداکثرپاسخ صحيح در 50 محرک اول46.233.2936.0050.0046.533.4039.0050.00پاسخ حذف در 50 محرک اول1.421.710.007.001.371.800.007.00پاسخ ارايه در 50 محرک اول2.262.420.0011.002.092.220.009.00پاسخ صحيح در 50 محرک دوم46.073.5835.0050.0046.372.9139.0050.00پاسخ حذف در 50 محرک دوم1.351.840.009.001.561.710.008.00پاسخ ارايه در 50 محرک دوم2.582.620.0012.002.072.100.009.00پاسخ صحيح در 50 محرک سوم46.952.9839.0050.0047.093.0839.0050.00پاسخ حذف در 50 محرک سوم1.301.600.007.001.371.590.008.00پاسخ ارايه در 50 محرک سوم1.742.320.008.001.471.980.008.00پاسخ صحيح در کل آزمون139.358.97110.0149.0140.098.48118.0150.00پاسخ حذف در کل آزمون3.374.080.0021.003.123.300.0017پاسخ ارايه در کل آزمون6.306.790.0031.005.475.700.0026.00

اسلاید 64: 64آزمون عملکرد پيوسته CPTمقايسه نتايج جدول 1 و 2همانطور که در جدول هاي 1و2 ملاحظه مي گردد، آزمودنيها به طور متوسط در مرحله آزمون 3.37 خطاي حذف و در مرحله بازآزمايي 3.12 خطاي حذف مرتکب شده اند. متوسط خطاي ارايه در مرحله آزمون 6.30 و در مرحله بازآزمايي 5.47 مي باشد. هر دو نوع خطا (خطاي حذف و حطاي ارايه ) در مرحله بازآزمايي اندکي کاهش نشان مي دهد.در نتيجه، متوسط نمرات صحيح در مرحله آزمون 139.035 و در مرحله بازآزمايي 140.09 است. اين نمرات در سه رديف انتهايي جدول هاي 1و2 منعکس است. به منظور بررسي دقيقتر نتايج، متوسط تعداد خطاهاي حذف و ارايه به همراه متوسط تعداد پاسخ هاي صحيح در يک سوم ابتدايي ، مياني و انتهاي آزمون در رديف ها 9-1 جدول هاي 1و2 آمده است.

اسلاید 65: 65آزمون عملکرد پيوسته CPTضرايب اعتبار(بازآزمايي) جدول 3 ضرايب اعتبار(بازآزمايي) قسمت هاي مختلف آزمون را نشان مي دهد. تمام ضرايب اعتبار محاسبه شده ، همبستگي قابل ملاحظه و معناداري را بين دو اجراي آزمون نشان مي دهد.بالاترين همبستگي بين پاسخ هاي صحيح کل آزمون (0.93) و پايين ترين همبستگي بين پاسخ هاي حذف در يک سوم اول آزمون (0.59) است.شاخص هاپاسخهاضريب بازآزماييپاسخ صحيح در 50 محرک اول0.85*پاسخ حذف در 50 محرک اول0.59*پاسخ ارايه در 50 محرک اول0.65*پاسخ صحيح در 50 محرک دوم0.77*پاسخ حذف در 50 محرک دوم0.82*پاسخ ارايه در 50 محرک دوم0.62*پاسخ صحيح در 50 محرک سوم0.79*پاسخ حذف در 50 محرک سوم0.50*پاسخ ارايه در 50 محرک سوم0.75*پاسخ صحيح در کل آزمون0.93*پاسخ حذف در کل آزمون0.90*پاسخ ارايه در کل آزمون0.72*

اسلاید 66: 66آزمون عملکرد پيوسته CPTجدول 4 - 30 آزمودني پسر بهنجارجدول 4 - 30 آزمودني پسر بهنجارجدول 4 - 30 آزمودني پسر بهنجارجدول 4 - 30 آزمودني پسر بهنجارجدول 4 - 30 آزمودني پسر بهنجارجدول 5 - 25 آزمودني پسر فزون کنشي همراه با نارسايي توجه جدول 5 - 25 آزمودني پسر فزون کنشي همراه با نارسايي توجه جدول 5 - 25 آزمودني پسر فزون کنشي همراه با نارسايي توجه جدول 5 - 25 آزمودني پسر فزون کنشي همراه با نارسايي توجه شاخصهاپاسخهاميانگينانحراف معيارنمره حداقلنمره حداکثرميانگينانحراف معيارنمره حداقلنمره حداکثرپاسخ صحيح در 50 محرک اول3/4777/2405064/449/33347پاسخ حذف در 50 محرک اول10/165/10640/468/2110پاسخ ارائه در 50 محرک اول87/183/10896/453/3014پاسخ صحيح در 50 محرک دوم17/4721/2415016/4110/43348پاسخ حذف در 50 محرک دوم17/137/10652/376/2010پاسخ ارائه در 50 محرک دوم67/121/10432/554/3014پاسخ صحيح در 50 محرک سوم32/4748/2405088/4128/33648پاسخ حذف در 50 محرک سوم53/183/10748/397/1110پاسخ ارائه در 50 محرک سوم23/145/10528/45/3010پاسخ صحيح در کل آزمون43/14142/612714868/13369/8103140پاسخ حذف در کل آزمون80/315/401576/1155/6530پاسخ ارائه در کل آزمون77/452/301556/1494/8037مقايسه نتايج دو گروه : براساس مندرجات جدول 4و 5 ميانگين تعداد پاسخهاي صحيح در کل آزمون براي کودکان بهنجار 141/43ميباشد حال آنکه کودکان فزون کش با نارسايي توجه با کاهش17/75نمره به طور متوسط نمره 685/123 راکسب کرده اند متوسط هردو نوع خطا (خطاي حذف و خطاي ارائه)در کودکان فزون کنش همراه بانارسائي توجه بيشتر از کودکان بهنجار است. کودکان فزون کنش همراه با نارسايي توجه به طور متوسط مرتکب76/11 خطاي حذف و56/14خطاي ارائه شده اند.درحاليکه کودکان بهنجار به ترتيب مرتکب 8/3خطاي حذف و77/4خطاي ارائه شده اند.اين نمرات در سه رديف انتهايي جدولهاي4و5 منعکس است. به منظور بررسي دقيقتر نتايج متوسط خطاهاي حذف و ارائه به همراه متوسط تعداد پاسخهاي صحيح در يک سوم نخستين مياني و انتهاي آزمون در رديفهاي 9-1جدولهاي 4.5آمده است.

اسلاید 67: 67آزمون عملکرد پيوسته CPTتحليل نتايج جدول 6روائي آزمون عملکرد پيوسته از شيوه روائي سازه ملاکي ازطريق نقايسه گروه بهنجار (30دانش آموز پسر دبستاني) و گروه فزون کنش همراه بانارسائي توجه (25دانش آموز پسردبستاني)مورد بررسي قرار گرفت.مقايسه آماري ميانگين دو گروه درقسمتهاي مختلف آزمون در جدول 6 ارائه شده است.همانطور که درجدول 6 نشان داده شده است حاصل از مقايسه ميانگين تعداد پاسخهاي صحيح آزمودنيهاي بهنجار و آزمودنيهاي فزون کنش همراه با نارسائي توجه(درکل آزمون)برابربا870ودر سطح آماري001/0 معنادار است.

اسلاید 68: 68آزمون عملکرد پيوسته CPTتحليل نتايج جدول 6به علاوه t حاصل از مقايسه ميانگين تعداد پاسخهاي حذف و پاسخهاي ارائه کودکان بهنجار وکودکان فزون کنش همراه با نارسائي توجه به ترتيب برابر 48/5و51/5 مي باشند و هر دو در سطح آماري0.001 معنادار هستند.اين نتايج در سه رديف انتهائي جدول 6 منعکس است. به منظور بررسي دقيقتر نتايج ميانگين تعداد خطاهاي حذف و ارائه به همراه ميانگين تعداد پاسخهاي صحيح در يک سوم نخستين مياني و انتهاي آزمون مقايسه و نتايج دررديفهاي 9-1جدول 6 آمده است                                   شاخصهاپاسخهامقدار tدرجه آزاديسطح معناداريپاسخ صحيح در 50 محرک اول98/7530/001پاسخ حذف در 50 محرک اول60/5530/001پاسخ ارائه در 50 محرک اول18/4530/001پاسخ صحيح در 50 محرک دوم91/6530/001پاسخ حذف در  50 محرک دوم11/4530/001پاسخ ارائه در 50 محرک دوم29/5530/001پاسخ صحيح در50 محرک سوم49/6530/001پاسخ حذف در 50 محرک سوم49/4530/001پاسخ ارائه در50 محرک سوم86/4530/001پاسخ صحيح در کل آزمون70/8530/001پاسخ حذف در کل آزمون48/5530/001پاسخ ارائه در کل آزمون51/5530/001

اسلاید 69: 69آزمون عملکرد پيوسته CPTبحث و نتيجه گيريارائه دهنده : آقاي حسيني

اسلاید 70: 70آزمون عملکرد پيوسته CPTبحث و نتيجه گيريهمان طور که بيان شد آزمون عملکرد پيوسته در سال 1956 توسط راز ولد و همکاران تهيه شد و به سرعت مقبوليت عام يافت . اين آزمون با هدف سنجش ضايعه مغزي ساخته شد ولي به تدريج دامنه استفاده از آن گسترش يافت به طوري که در دهه 1990 در ارزيا بي کودکان فزون کنش همراه با نارسايي توجه بکار رفت. هدف اين آزمون، سنجش نگهداري توجه و زود انگيختگي در اين کودکان است

اسلاید 71: 71آزمون عملکرد پيوسته CPTبحث و نتيجه گيريفرم فارسي آزمون عملکرد پيوسته نيز به منظور اندازه گيري مراقبت، نگهداري توجه و تعمق در کودکان فزون کنش همراه با نارسايي توجه ساخته شد و سپس اعتبار و روائي آن نيز مشخص گرديد. فرم فارسي آزمون از طريق رايانه اجرا و نمره گذاري مي شود. براي بررسي اعتبار آزمون عملکرد پيوسته از روش باز آزمايي، با فاصله20 روز استفاده شد و همانطور که جدول 3 نشان مي دهد تمام ضرايب محاسبه شده در سطح آماري 0.01>p معنا دار هستند. «روائي» اين آزمون با شيوه روائي سازي ملاکي واز طريق مقايسه گروههاي متباين انجام گرفت. همان گونه که جدول 6 نشان مي دهد، مقايسه آماري دو گروه در قسمت هاي مختلف آزمون عملکرد پيوسته تفاوت معنا داري را در سطح 001/0=p بين عملکرد دو گروه نشان مي دهد.

اسلاید 72: 72آزمون عملکرد پيوسته CPTبحث و نتيجه گيريبنابراين با توجه به اين نتايج مي توان بيان داشت که فرم فارسي آزمون عملکرد پيوسته داراي روائي و اعتبار مناسبي است. نتايج اين پژوهش با پژوهشهاي قبلي در کشورهاي ديگر در يک راستا است. کارکام وسيگل(1993)در يک بازنگري از پژوهشهايي که با آزمون عملکرد پيوسته انجام گرفته نقل مي کنند، ضريب اعتبار آزمون از طريق باز آزمائي،بالا گزارش شده است.

اسلاید 73: 73آزمون عملکرد پيوسته CPTبحث و نتيجه گيريدر اکثر مطالعات گروهي که عملکرد کودکان فزون کنش همراه با نارسائي توجه با کودکان عادي مقايسه شده است، نشان مي دهد که عملکرد«کودکان فزون کنش همراه با نارسائي توجه» به طور معناداري نسبت به کودکان عادي ضعيف تر است. نتايج بسياري از تحقيقات نشان مي دهند، اين آزمون براي شناسائي کودکان زود انگيخته وبي توجه وسيله مناسبي است (گلداشتين و گلداشتين، 1998؛ورام،1984).

اسلاید 74: 74آزمون عملکرد پيوسته CPTبحث و نتيجه گيرينتايج اين پژوهش نيز نشان مي دهد شکل فارسي عملکرد پيوسته وسيله مناسبي براي تفکيک کودکان فزون کنش همراه با نارسائي توجه از بهنجار بوده است. با توجه به کمبود وسايل دقيق ارزيابي رواني در زبان فارسي، اين آزمون مي تواند به عنوان يک ابزار مناسب آزمايشگاهي در کارهاي پژوهشي وباليني به کار مي رود.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید