صفحه 1:
مم انعم الك ال ريم
صفحه 2:
صفحه 3:
۳
سای
كور ل عرش ال
صفحه 4:
آسفالت.مادای سیاهه چسبناک و بسیار چسبنده یا شبه جامد میباشد. آسفالت مادهای
ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته میشود و در ساخت جادهه
باند فرودكاه و يشت بام ساختمانها به كار كرفته مىشود.
تعريف آسفالت
بر طبق تعریف جامعه اروپا و ایران مخلوط سنگدانه های معدنی با مواد قیری آسفالت
تامیده می شود. آسفالت بهصورت عام به مایع غلیظء شبه جامد یا جامدی اطلاق
میشود که عمدتً از هیدروکرینها و مشتقات آنها تشکیل شده است و در کرین
دى سولفيد بدطور کامل حل میشود.
صفحه 5:
CEST, نوع آسفالت
نوع روكش و آسفالت را مى توان به سادگی با توجه به حجم ترافیک شهری در
خیابان و نوع خاک انتخاب نمود.
بليد از آسفالت خيابانها طورى محافظت شود که در زمستانها در ثر برف و یخبندان
آسيبى نبيند و در تابستان هم الودكى و كثيفى بر آن تاثیر گذار نباشد. اگر آسفالت این
گونه باند بدیحی است که مقرون به صرفه» بادوام و دائمى خواهد بود و همجنين
نگهداری از آن نیز راحتتر میباشد.
صفحه 6:
52
أسفالت سرد
wt
أسفالت
الت
كرم
صفحه 7:
ترکهای عرضی
۲ ترکهای بلوکی
ترکهای طولی
ترکهای سوسماری
ترکهای لبه
ترکهای لغزشی
+ که یک *
صفحه 8:
Transve تركهاى عرذ
(Cracking
ترکهای عرضی نوعی ترک انقباضی است که
غالباً در مناطق با تغیرات دمای زیاد رخ میدهند.
وقوع لين خرلبى عمدتاً به دلیل افت درجه حرارت
است بدین صورت که با کاهش دما تنش کششی
در مصالح روسازی ایجاد شده و افزلیش لین تنش
شکست روسازی را در پی خواهذ داشت:
صفحه 9:
ترک های طولی Longitu
cking
بروز اين نوع ترک اغلب تحت تأثیر ترافیک
میباشد. عدم اجرای صحیح درز طولی بین دو
باند آسفالت و انعكاس تركهاى لايههاى زيرين
روسازى به رويه هم میتوانند از علل به وجود
آورنده این نوع خرابی میباشند.
صفحه 10:
(Aligator Cracking)
وقوع لين خرلبى نشانگر جابه جليى زياد يك يا جند
الاية زيرين روسازى در اثر باركذارى و يا خستكى
بيش از حد لايه رويه آسفالتى در اثر تكرار بارهاى
وازذه اسه
روسازیهای آسفالتی که بر روى بستر تراکمپذیر با مقاومت کم و با قابلیت شکلپذیری زیاد
احداث شدهاند همچنین لایههای اساس و زیراساس با تراکم کم میتواند عامل بروز این خرابی
باشند.
صفحه 11:
صفحه 12:
ترکهای بلوکی با موزا
racking
وجود این ترکها بیانگر لین واقعیت است که قیر
مصرفی در آسفالت به میزان قابل ملاحظهای سفت
هید شید ود هقی نت ميا
بارگذاری ترافیک نبوده و تنها تحت تأئیر عوامل
جوی می باشنده لذا لين گونه ترک ها را در نواحی
که تحت بار ترافیک نبوده نیز مشاهده می شود.
صفحه 13:
ترکهای لغزن Slippage)
(Cracking
این ترکهای هلالیشکل هنگامی بوجود میآیند
که ترمزگیری یا گردش چرخها باعث لغزیدن يا
تغییرشکل قشر رويهُ روسازی میشوند.
اين خرابی معمولاً هنگامی اتفاق میافتد که
يبوستكى بين لايه رويه و لايه زیر آن ضعیف است.
صفحه 14:
(Edge Cracking) aJ clas 5
ترکهای لبه به موازات لبه خارجی روسازی
و معمولاً حد فاصل ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتری
از آن امتداد پیدا میکنند.
سیر خرابی در اثر بارگذاری ترافیکی تسریع
میشود و علت آن فقدان پایداری و
استقامت برشی خاک و يا مصالح کنارههای
روسازی راه است.
صفحه 15:
ترک خوردکی طولی
ترك خوردكى بلوکی
ترك خوردكى لبه
ترک خوردکی انعکاسی در درز
شانه.
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
طى اين نوع خرابی دانههای روسازی
دچارجداشدگی می شوند که علت آن
کمبود قیر در روسازی است.
صفحه 19:
صفحه 20:
ساس از لوح تا