سایر

آسفالت سرد و قیر امولسیونی

صفحه 1:

صفحه 2:
عنوان: آسفالت سرد و قير امولسيونى استاد محترم: جناب دكتر جيلانجى گردآورنده: امیرسجاد ملکی شماره دانشجوایی: 9900

صفحه 3:
آسفالت سرد آسفالت سرد به مخلوطی از مصالح سنگی با قیر(قیر محلول » امولسیون) گفته می‌شود كه عمل اختلاط قير و مصالح در درجه حرارت محيط انجام و در همین دما پخش و مترا کم می‌شود. ** سنگدانهها در زمان اختلاط با قیرآبه می‌تواند مرطوب باشند ولی برای قیرهای محلول رطوبت مصالح باید در دمای محیط یا تحت اثر حرارت خشک شود. آسفالت سرد را می‌توان در مسافت‌های زیاد حمل و سپس پخش کرد یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعدا مورد استفاده قراز داد.

صفحه 4:
دامنه کاربرد آسفالت سرد آسفالت سرد در ساخت راهها؛ تعمير و نككهدارى روسازيهاء و در موارد خاص _کاربرد دارد. کاربرد آسفالت‌های سرد در ساخت راه‌ها: آسفالت سرد در تمامی لایه‌های روسازی کاربرد دار مشروط پر آن که تمام ضوابط و معیارهای طراحی و محدودی ترافیکی مسیر برای آن رعایت شود. این نوع آسفالت در قشرهای رویه. آسترو(ساسی قیزی برای .و در قشر اساس قیری برای ترافیک سنگین و خیلی سنگین می‌تواند مورد استفا

صفحه 5:
کاربرد آسفالت‌های سرد در ترمیم و نگهداری راه‌ها لکه گیری خرابی‌های روسازی یکی از مهمترین عملیات نگهداری راه‌ها است. بطور کلی؛ استفاده از مخلوط آسفالتی گرم با کیفیت بالاء اگر چه هزینه بیشتری در بردارد» اما مناسبتر است. اما از آنجاییکه در بسیاری مناطق» امکان تولید و اجرای آسفالت گرم در سرتاسر سال وجود ندارد» عملیات لکه گیری را می‌توان با استفاده از مخلوط‌های سرد دپو شده انجام داد. << بطور کلی آسفالت‌های سرد در تعمیرات موضعی نظیر لکه گیری‌هاء پر کردن چاله‌هاء پ رکردن ت رک‌ها .. به کار گرفته می‌شوند.

صفحه 6:
کاربرد آسفالت سرد در موارد خاص علاوه بر کاربرد آسفالت‌های سرد در موارد تعمیر و نگهداری راه‌ها؛ دامنه بسیار وسیعی از کاربرد آسفالت‌های سرد مربوط به مکان‌های ورزشی و تفریحی (زمین‌های تنیس» پا رک‌ها و غیره) است. برای این مكانهاء به طور کلی از

صفحه 7:
طبقه بندی آسفالت سرد آسفالتهای سرد را میتوان بر حسب عوامل زیر طبقه بندی کرد: آسفالت سرد کارخانه‌ای روش تهیه و اجرا ‎ae‏ آسفالت سرد مخلوط در محل * مشخصات فنی مصالح سنگی

صفحه 8:
۰ انواع طبقه بندی آسفالت سرد از لحاظ روش تهیه و اجرا اسف لآسفا ل سرد ‎SUIS LS‏ آسفالت سرد كارخانهاى در كارخانههاى ثابت و مركزى آسفالت تهيه مىشود و سبس براى يخش به محل ممصرف حمل مىشود. در تمامى مراحل ساخت آسفالت سرد از تنظيم دانهبندى » توزين سنكدانهها و اختلاط بارقير» كنترلهاى لازم آن طور كه در تهيه آسفالت كرم عمل ميشود رعايت مىشود. البته هنكامى كه از قيرامولسيونٍ استفاده شود مراحل حرارت دادن یا خشک کردن سنگدانه‌ها دیگر انجام نمی گیرد» مشروط بر آن که رطوبت .مصالح بیش از ۳ درصد نباشد

صفحه 9:
نما 1 جزا ی کارخانه ۲" سفالت الت سرد

صفحه 10:
#ب) آسفالت سرد مخلوط در محل(رودمیکس) .آسفالت‌های سرد مخلوط در محل به دو روش زیر تهیه می‌شود نوع مخلوطدر محل‌که سنگلنه‌ها در کتر و لمتداد رله ریسه شده و روعآنقیرپاشیمش ود و سپس.1 .عم إختاظطو يخثريا كريدر ياوسايلنظير لنجام موكيرد نوع مخلوطدر كاركام كه عمزإختلاظقير و ستكدانهها در كا ركامهائئ ابتيبا موق لنجام و

صفحه 11:
ريسه كردن مصالح: سطح راه قبل از حمل مصالح برای ریسه کردن باید آماده‌سازی و تمیز شود. در مواردی که از مصالح سنگی موجود در | سطح راه (مصالح بستر موجود شنی راه) برای ساختن آسفالت سرد مخلوط در محل استفاده می‌شود ابتدا بايد سطح راه تا عمق حداکثر/ ۲۵ بیشتر از ضخامت آسفالت مورد نظر شخم زده شود.سپس مصالح شخم زده شده به خوبی مخلوط می‌شوند تا مصالح یکنواختی بدست آید. مقدار مصالح روی آن باید برای ضخامت لایه آسفالتی مد نظرکافی باشد درنهایت اين مصالح با قالب ریسه در طول راه به نحوی انبار شود که شکل هندسی ذوزنقه داشته و حجم یا وزن آن در هر متر طول راه ثابت و یکنواخت باشد.

صفحه 12:
پخش قیر و اختلاط: پخش قیر به مقدار محاسبه شده در طرح روی مصالح ریسه شده توسط قیرپاش یا دستگاه اختلاط سیار انجام می‌شود.قیر محلول در موقع پخش تا درجه حرارت لازم گرم می‌شود. در این درجه حرارت کندروانی باید در محدوده ۰ تا ۱۲۰سانتی استکس٩‏ باشد و تا موقعی که کندروانی به ۳۰۰ سانتی استکس نرسیده باید عمل اختلاط تکمیل شود. مواد فرار موجود در قیرهای محلول موجب می‌شود تا موقعی که عمل اختلاط در محل کامل ‎١‏ می شود و قیر نسبتا روان و سیال باقی بماند. هیچگاه درجه حرارت سنگدانه‌ها در سایه و در جریان جریان اختلاط نباید کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد و رطوبت آنها پیش از ۳ درصد باشد. 00 est 1 cSt = 10%m%/s

صفحه 13:
‎٠‏ مشخصات فنی مصالح سنگدانه‌های آسفالت سرد اعم از کارخانه‌ای یا مخلوط در محل را می‌توان از اختلاط مصالح درشت دانه حاصل از شکستن سنگ کوهی » شن رودخانه‌ای و روباره آهنگدازی با ماسه شکسته یا ماسه طبیعی يا مخلوط این دو با در .صورت لزوم فیلر تهیه کرد

صفحه 14:
قير قير به عنوان ماده جسباننده به شكل هاى متفاوتى مورد استفاده قرار مى كيرد. قير خالص در دماى محيط به حالت جامد يا نيمه جامد ميباشد كه كارآيى لازم را ندارد ولى مى توان به سه روش كارآيى آن را افزايش داده و قابل استفاده نمود كه عبارتند از: ١-كرم‏ كردن قير خالص كه براى آسفالتهاى كرم كاربرد دارد. ۲- مخلوط نمودن قیر با حلالهای نفتی ( قیرهای محلول) که علاوه بر كرانى قيمت جلالهاى نفتى مسأله آلودكى محیط زیست راهم در پی دارد. ۳- مخلوط نمودن قیر با آب به صورت قیر امولسیونی » که تعلاوة بر نداشتن آلود گنای زیست محیطل در درجه حرارت محیط کاملا مایع بوده و در کلیه کارهای آسفالتی گرم و سرد وانواع آسالتهای نفوذی و سطحی و تثییت خاک به کار می روند.

صفحه 15:
*انتخاب قیر .قیرهای مصرفی با توجه به نوع آسفالت‌های سرد (کارخانه‌ای يا مخلوط در محل) دانه‌بندی مصالح» شرایط منطقه .عمر طراحی و مدت زمان انبار کردن قبل از مصرف (فوری. کوتاه‌مدت يا میان‌مدت) » انتخاب می‌شود 7 :خصوصیات قیر معمولا بیشترین خاصیت چسبندگی در مخلوط‌های آسفالت سرد تابع نوع قير خالصی است که قیرهای محلول یا قیرآبهها(قیر های امولسیونی)با آن تهیه می‌شود. برای تأمین چسبند گی بیشتر,غلیظ ترین قیری که با توچه به شرایط .ساخت و اجراه می‌تواند کارایی لازم را ایجاد کند انتخاب می‌شود >

صفحه 16:
کندروانی قیر روانی قیر تابع درجه حرارت است. نظر به اينکه قیر مصرفی در آسفالت سرد و در دمای محیط کار و در حين عملیات اجرایی؛ باید کارایی و روانی کافی داشته باشد» لذا غلظت قير در اين دما از اهميت خاصی برخوردار است. قیر در شرایط محیطی ساخت آسفالت باید آن چنان کندروانی داشته باشد که بتواند مخلوط آسفالتی یکنواخت با پوشش قیری کامل برای سنگدانه‌ها را تأمین کند. به عنوان مثال برای تولید آسفالت سرد کارخانه‌ای » از قیر با کندروانی بیشتر (قیر غلیظ تر) و برای آسفالت سرد تولید شده در محلء از قير باکندروانی کمتر(قبررقیق‌تر) استفاده میشود

صفحه 17:
مواد قبری مشخصات مواد قیری مصرفی در آسفالت سرد بشرح زیر میباشد: الف) قبرهای محلول: قیرهای محلول؛ یا قیرهای پس ب رگشته؛ از حل کردن قیرهای خالص در روغنهای نفتی نظیر بنزین » نفت و نظاير آن به دست می آید. نع و کقیت قرهای مسلولان ‎PIR TT Me Calta lad eee‏ هرراندازه »مقدار حلال های نفتی در قیر محلول زیادتر باشّد .روانی آن بیشتر و کندروانی آن کمترخواهد بود

صفحه 18:
*_قیرهای محلول بر حسب سرعت كيرش و نوع حلال به سه كروه زیر تقسیم میشوند: قیرهایتندگیر -1 (86) : اگر از بنزین برای حل کردن قیر خالص استفاده شود قير محلول را زود گیر مینامند.زیرا حلال موجود در قير در مدت .کمی بعد از مصرف قیر محلول تبخیر شده و قیر اصلی برجای میماند قسیرهایک ند گیر -۱6(2) : .قیرهای کند گیر از حل کردن قیر خالص در نفت تهیه میشود که سرعت تبخیر نفت از بنزین کندتر و طولا قیرهاعهیرکیر -56(3) : قیرهای محلول دی رگیر را علاوه بر حل کردن قیر خالص در روغنها و حلالهای دی زگیر نفتی» ماد گازوئیل با نفت را میتوان مانند قیرهای خالص. مستقیما از تقطیر نفت خام به دست آورد. که در حالِت اخیر‌هنوز روغنهای حلال از آن نشده است. در واقع قیرهای دی رگیر در شرابط آب و هوای عادی تبخیر ‎PEL Byes‏ موجود میآید که نسبتا تدریجی و طولائی است

صفحه 19:
ب) قیرهای امولسیونی: از مخلوط کردن قیر و آب با یک ماده امولسیونساز قیر امولسیون(قیر آبه) به دست می آید. در این مخلوط قیر با | ابعادی به قطر یک صدم تا یک هزارم میلی متر در آب شناور می شود. مقدار قیر در قیرهای امولسیونی از ۵۵ تا ۶۵ درصد ‏ میزان آب از ۳۵ تا ۴۵ درصد و امولسیون سازها حدا کثر ۵ .درصد وزنی قیر امولسیون را تشکیل می دهد 7

صفحه 20:
قیرهای امولسیونی مصرفی در راهسازی را میتوان از نظر بار الکتریکی و سرعت و زمان شکسته شدن( جدا شدن ذرات قير از آب ) رده بندی نمود: ۱- انواع قیرهای امولسیونی از نظر بار الکتریکی: ۱-۱- قیرهای امولسیونی آنیونیک ۱-۲- قیرهای امولسیونی کاتیونیک ۳-- قیرهای امولسیونی غیر یونی ۳- انواع قیرهای امولسیونی از نظر سرعت شکسته شدن: ۲-۱- تندشکن با ناپایدار(85) ۲-۲- کندشکن یا نیمه پایدار(15) ‎(SS) lub YS p> =v‏

صفحه 21:
طیقه بته‌ ی قير هاى امو لسیو تی ير احسب توح بار ذره‌ای CRS 4 RS +4 CRS ‏یک‎ RS ¥ HERS ¥ ‎Ms 4‏ > عم ‎Ms ¥‏ ها ‎MS ¥h ‏كش تسكن 4 ‎HFMS‏ ‎HFMS ¥ HFMS ‏طاع‎ ‎HFMS ¥S css 3 Ss 4 ‎ ‎css Ah ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
عوامل موثر در انتخاب انواع قیر امولسیونی: در انتخاب نوع قیر امولسیونی ابتدا باید نوع عملیات اجرایی را که از اين قیر امولسیونی مصرف می شود مورد توجه قرار داد. عوامل دیگری که در این انتخاب موثرترند عبارتند از: * شرايط آب و هوا در طول اجراى عمليات ( انتخاب نوع قير امولسيونى» طرح اختلاط؛ تجهیزات و روش [ج كار به شرايط آب و هوايى محل در حين اجرا بستككى دارد). * نوع مصالح سنگی مصرفی. وسایل و تجهیزات موجود. *_موقعیت جفرافیایی اجرای پروژه(فاصله حمل و امکان تهیه آب)

صفحه 23:
6 ویژگی های قیر امولسیون: ۱. امکان حمل به مکان های دور دست به صورت فله (با تانکر قیرپاشء کامیون و تریلی) یا بشکه (ترجیحا بشکه روغن). ۲. توانایی استفاده از آسفالت با ضخامت های کم. ۳ سرعت پخش بالای آسفالت سطحی با ناز ک و همینطور افزایش عملیات آسفالت به علت خشک شدن کم تر از ۲ ساعت. ۴. مناسب جهت هر نوع آسفالت» اساس و رو کش (خیابان- اتوبان-باند فرود گاه). 2 ۵. عدم نیاز به حرارت دهی حین نگهداری» حمل و پاشش. ۶ قابل مصرف در دمای محیط (از دمای حداقل ۵ درجه و حداکثر ۸۰ درجه سلسیوس) و بر روی روسازی های مرطوب ۷ سمی نبودن؛ سا زگاری کامل با محیط زیست. ۸ ماند گاری در مخزن حداقل تا ۳ ماه در دمای قید شده در بند ۶, ( در صوزت دوجداره بودن مخزن نگه دارندة و میکسر داشتن و هر هفته یا هر دوهفته استفاده از میکسر به مدت ۱ ساعت در هر نوبت. این بحصولتا جدود ۴ مافهمگن و مخلوط باقی می ماند). >

صفحه 24:
جدول ۱۵-۲ فبرهای مناسب برای آسغالت سرد نوع آسفالت و کیفیت مصالج سنگی مصرفی

صفحه 25:
ی 1 قير محلول کندگیر ۱۸۵۰۳۰ كاده “ انبار كارخانهاكرمانشاه. ۲ قیر محلول کندگیر 1۸6-۷۰ ۶۳ ماع ‎a‏ انار کرخانهاکرمانشاه ۳ فیر محلول کندگیر ۲۵۰ ۸۸6۰ ‎ven‏ هیر فد اثبار كارخالهاكرمانشاه ۴ قیر محلول کندگیر 1۸6-۸۰۰ ‎a ۱9۳ ote‏ انبار كارضانهاكرمانشاه ۵ قير محلول کندگیر 1۸0-۳۰۰ ‎JAF Avvo dow‏ قله اثبار كارخائهاكرمانتشاة. 2 0 محصول ‎Prom‏ بسته بتدی محل تحویل 1 قیر امولسیون تندشکن 688-1 3 ف اثبار كارخائه اكرمائشاة 0 قير امولسيون تندشكن 6508-9 ع ف أثبار كارخائه اكرمائشاة 3 قير امولسيون كندشكن 0008-7 ع ف اثبار كارخائه اكرمائشاه ۴ قیر امولسیون کندشکن 1۸6-۲ ۶۵ ف انبار كارخائه اكرمائشاه ۵ قير امونسيون ديرشكن ‎0688-١‏ 0 ف اثبار كارخانه اكرمائشاة ۶ قیر امولسیون دیرشکی 095-10 ۷ 5 انبار كارخاته/ كرمانشاة 0 JR ase 2

صفحه 26:
نمودار ماهیانه قیمت یک تن قیر فله ۶۰-۷۰ در بورس کالا- عرضه داخلی در سال ۱۳۹۶ زیال ۱۳:۰۷ ‎ye‏ ‏1 1 ريال * اسفندع ‎gs Won‏ آذرعة آبان ع مهرعة شهريورع مردادع۹ تیر ۶ خرداد۹۶ اردیبهشت ۹۶ فروردين 52 ‎Vase‏ ترا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
نمودار ماهیانه قیمت یک تن قیر فله امولسیون 5-1 با ۶۰ درصد قیر: Warnes ee WHT JON VAS J i ۱۳۵۱۸ ‏ریال‎ Wii Jy WR dy ۱۰,۱۶۰,۰۰۰ ‏یال‎ ‎۱ diy اسفند ۹۶ بهمن ۹۶ دی ۹۶‏ آذر ۹۶ آبان ۹۶ مهر۹۶ شهریور۹۶ مردادع۹ تیر ۹۶خرداد۹۶اردیبهشت ۹۶ فروردین۹۶ ی

صفحه 28:
TOA ۰۰ ‏ريال‎ ‎on Tl ۲ scone ll اسفند۹۶ بهمن ۹۶ دىعة آذرعة آبان ۹۶ مهر۹۶ شهریور۹۶ مردادع۹ تیرع۹ خرداد ۹۶اردیبهشت ۹۶ فروردین ۹۶ Se Waar

صفحه 29:
محدودیت‌های آسفالت‌های سرد: در عملیات اجرایی آسفالت سرد. محدودیت‌های زیر باید رعایت شود: | ۲ عملیات پخش و اجرای آسفالت سرد در هوای گرم و خشک برنامه ریزی شود به طوری که حداقل چند هفته بعد از خاتمه کار نیز هوا گرم و مناسب باشد. ۲ برای سریعتر عمل آمدن مخلوط آسفالت سرد به جای اجرای یک ‎edad OY‏ در جندين لايه نازكك م

صفحه 30:
۳ اجرای فش‌های موالی اسفلت مشروط > آن است که لابه زیرین عمل امد و مراد فرار آن متصاعد و تخیر شده باشد. 7 از تردد وسایل نقليه از روی آسفالت سرد. بلافاصله بعد از اتمام عملیات ترا کم و تا قبل از به عمل آمدن کامل آن جل وگیری شود. در صورت عبور اضطراری» سرعت به ۳۰ کیلومتر در ساعت محدود شود و برای رعایت ایمنی از تابلوهای راهنما و چراغ‌های چشمک زن استفاده شود. در هر صورت تردد کامیون‌های سنگیقیل از گیرایی کامل آسفالت سرد مجاز نیست. ۲ کل زمان عمل آوری بسته به نوع مخلوطء قیر مورد استفاده و شرایط محیطی از ۷ تا ۱۴ روز متغیّر(ست, برای مخلوط آسفالت سرد که با قیر امولسیونی تولید می‌شوند» دز شرایط آب وهوایی گرم ‎۸٩۰‏ آب متخلوط در 78 ساعت اولیه عمل آوری تبخر می‌شود. >

صفحه 31:
پیرشد گی و عریان‌شدگی لایه آسفالت سرد استفاده از افزودنی‌های متداول آسفالت سرد از جمله سیمان و آهک در مرحله تولید. کمک به ارتقای عملکرد درازمدت روسازی و افزایش قابل توجه مقاومت آسفالت در برابر اثرات مخرب رطوبت و پیرشدگی می‌نماید. چگونگی بازرسی‌های دوره‌ای و تناوب آنها برای رویه‌های آسفالتی با توجه به عوامل متعددی قابل تعریف ات که یکسان‌سازی آنها برای راه‌های با شرایط بسیار متفاوت از دقت آن خواهد کاست. این عوامل برخی به ارتباط دارد برخی دیگر ناشی از شرایط اقلیمی است. نوع و ضخامت رویه آسفالتی؛ میزان ترافیک ,و دمای محیط شرایط آب و هوایی توپ وگرافی منطقه ازعوامل تأثیر گذار در تناو بازرسی هستند.

صفحه 32:
:منابع آییرنسامه روسازیآسفا لیلد هاعایرلن ن‌شریه؟ ۰۲۳ سازمانمد برینو برنامه دیزیک‌شور. ۱۳۹۰ 1۰ دستوراسامللٍستفاده از "مولسیونهاعقیرعور رلهازین_شریه شاد ۰۲۰۷ دفتر تسحقیقاتو لستاندارد های 2 فنیسازمانبسرنامد و بسودجه. ۱۳۸۱ كتابووسازوواه از لممير محمد طباطبليى. 3 2 مستور اهم لط رح اجرا و نسگهداییآسفالتسرد . نشريه شماوه 777 , شفتر تحقيقا نو لمستاندار فنوسانمازبرنامه و بسودجه. ۱۳۹۳ «ش رکقیر و آسفا لفربو شر کرصنلیع ستاید سبز جویبار 5۰ ‎w. rahdar.blog.ir .6‏ ‎ww.omransoft.ir .7-‏ w-omranpooya.com .8

صفحه 33:
از حسن توجه شما سپاسگزارم

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان