صفحه 1:
طرح جامع پیشگیری از جرانم و آسیب سای اجتماعما
آسيب شناسى اجتماعى در خانواده
صفحه 2:
صفحه 3:
se 7
مر
AGA A)
3 a 5
Pe Tojo
صفحه 4:
صفحه 5:
و ae 2 ve اي wit
در برخورد با ره آورد دنیای تکنولوژی » آثار و
٠ عواقب شومی رابه دنبال داشته است که یکی از مهمترین و شکننده ترین
عوامل بروز آسیبهای اجتماعی » معضلات » مشکلات رفتاری ۰ روحی و
روانی انسانها را میتوان در آشفتگی و فروپاشید کی خانوادهها دراثر
نابسامانی خانوادکبی و ترک رسالت تربیتی فرزندان توسط والدین
توجو کرد.
صفحه 6:
اهميت وضرورت نت > نوحه بهخانواده
قوام و نظام سلامت اجتماعى وكاهش آسيبهاى
اجتماعى و رضايتمندى از زندكى را بايد در خانواده
جست وجو نمود.
دین مبین اسلام نیز از نهاد خانواده قوىترين
حمایتها را نموده و برای حفظ و بهبود کار کردهای
آن اهمیت زیادی قائل است و با ارائه قوانین و
روشهای خردمندانه قوام و نظام تن را تضمین
" نموده است. جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل
" اهمیت و قداست خانواده و نقش تعیین کننده و مهم
1 ' كن در فرهنگ اسلامی در اصل دهم قانون اساسی؛
خانواده را به عنوان كانون اصلى هدايت و رشد
انسانها و عامل بيشرفت و تعللى فرهنك جامعه تلقى
مى نمايد.
صفحه 7:
از آنجایی که رفتار بشر و اساس شخصیت فرد بستگی به موقعیتها و شرایط
خاص محیطی, تربیتی و آموزشی دارد و لحظه لحظمی برنامههای زند گی
در دوران کود کی, نوجولنی وجولنی او ترسیم کنندهی مسیر آیندهی
زندگی فردی و اجتماعی او میباشند,تمامی نهادها جه یه خانوادهها و
متولیان امور فرهنگی و اجتماعی, بلید کار کرد ماسب جود رج كينها
که تضمین کنندهی سلامت جسمی
و روانى آنها بوده و مهارت زندكى كردن
مطلوب را داشته باشند. برنامهریزی نمایند. fe
&
صفحه 8:
آسیب-هایتنبیه کودکان
* بدرفتاری عاطفی
* داد کشیدن و فریاد زدن بر س رکو دکان
* تهدیدهای مختلف
* تنبیه فیزیکی وجسمی فرزندان
کود کت آسیب دیده درون . مسئول بخش مهمی از خشهنت و ظلم در
جهان است. ( برگرفته از کتاب با کشت به خانه)
صفحه 9:
] مهرورزیبه کودکت وبرقراریارتباط بااو
نیازهای کود ک. نیازهای وابستگی است یعنی نیازهایی که بر آورده شدن
آنها وابسته به دیکری است. تا زمانی که کودک را درنيابيم و از او
محافظت نکنیم »اوبه ایفای نقش خود واقف نگردیده. در بز ركسالى رفتار
وی به صورت آسیب اجتماعی بروز و نمود خواهد یافت.
صفحه 10:
آسیب شناس درخانواده
توقع بیش از توان از فرزندان
۲ بدرفتاری بسیاری از خانوادهها
۲عدم توجه و عدم وقوف و آگاهی به شیوههای ار تباطی سالم و صحیح
اعضا خانواده
نا آشنایی با خواسته ها و نیازهای کودکان » نوجوانان
"ناتوانی در فراهم نمودن کانونی گرمی وبا نشاط درخانواده
""نانوانی در شکوفایی استعداد و توانمندی فرزندان
ضروری است اولین هسته اجتماعی جامعه ( خانواده ) فضای
مناسبی را برای تمریسن زند گسی و ایجاد پختکی در فرزندان و
ایجاد مهارتهایی برای اداره اموراجتماعی توسط فرزندان فراهم
آورد .
صفحه 11:
نقشخانودهدآسیب های وان واجتماعم فرزندان
تحقیقات نشان میدهد ریشه | کثر بزهکاریها و رفتار ضد اجتماعیی
کود کان و نوجوانان از روابط نامساعد, اختلافات و نابسامانی ها و
ناسا زکاریهای زناشویی یا آسیبهایی همچون اعتیاد , طلاق و
مفاسد اخلاقی نشأت می کیرد و خانواده نقش اساسی را در بروز
انحرافات اجتماعی ایفا می کند.
صفحه 12:
پنجعامل برایداشتنیک خانواده موفق
برای داشتن خانواده ای بدون تنش و در گیری می توان مجموعه فعالیت هایی
را انجام داد که برخی از آنها عبارتند از:
زمان خاص اختصاص دهید.
ب) در هفته زمان هایی را صرف باز:
ج) به فرزندان کمک کنید |هدافی برأ تحقق بخشند.
د) در فرزندان خود این باور زا ایجاد کنید که اگر به انجام کاری متعهد باشند و فعالیت های لازم
5 برای ST عمل دا انجام دهند) هآ
.اف دست می يابند.
| در ژمیته"های مختلف (موسیقی , علوم . هنر .مد یریت» ورزش ۰
سفر و ...) تجربه کسب کنند. در این راه شما نیز ذهنی از و پذیرا داشته باشید و سعی نکنید که
خود را به فرزندانتان دیکته کنید.
صفحه 13:
:پیج عامل برلیداشتن یک خانوادمموفق
۲ سع كنيد زندك خانولاكي تا نآهنك مشخصيداشنهباشد.
الف) به گونه ای عمل کنید که روند زندگبی"شما قلبل پیش بینی باشد. زمان غذا
خوردن » خواب . تماشای تلویزیون . صحبت با هم. دید و بازدید و ... می طلبد
که قابل پیش بینی با شد. ,این امرلنکان برنامه ریزی وا به اعضاء خانواده می دهد
ادگی اختصاص دهید.
ج) به همراه خانواده
د) ارزش هاي خانواد:
مورد آن تقویت کنید.
ه) براى رفتارگژضا زوا ی قانلن شوید.
و) مسئولیت تصمیمات خوق,را بر عهده بگیرید.
صفحه 14:
هابه صورت خانوادكى به مكان هاى دينى و ما زاده)بروید.
صفحه 15:
بتجعامل برىداشتن يك خانوادهموفق
۴-درروابط خودنقش فعالیداشته باشید.
للف) در خلنه در مورد مسائل کم اهمیت و جزئی هم صحبت, کنید. و تشویق فرزندان به صحبت
کردن در مورد خود.
ب) موقعیت یا زمینه ارتباط را تغییر دهید. در محيطي امن و راحت و بدون سلسله مراتب قدرت
صحبت کنید .
ج) خودتان را با خواسته ها و نیاز چافززندقان هماهتگی 7چنید؛ اگر فرزندتان کاری انجام می
دهد عه در وهله اول برایتان قلبل در کت نیلست نبلید او زا سرّرنش کنید یا مورد انتقاد قرار دهید؛
بلکه خود رابا او ساز کار کنید . سعی کید بنهمید دید کیلآو در دل آنها چه می گذرد و سپس
بدان واکنش متناسب نشان داهید. لازمه اين عمل احترام گذاشتن متقابل به علائق
د) درباره موضوعات مهم مثل مذّمپ » سیاست و یا سائل
جامعه یا حتی خانواده صحبت کنید: العمل مى تواند
اعتماد به نفس فرزندان را تقویت و مهارت های ار تباطی
صفحه 16:
»
للف) پیش از آنکه بحران پیش آید, آماده باشید ؛ لازمه این امر آگاهی از علائم هشدار دهنده
بحران است. برخی از لین علائم هشدار دهنده عبار تند از ؛گرلیش به بزهکاری و خشونت » سوء
مصرف مواد , فشار روانی شدید . اسردکی , به خطر انداختن خو۵پا دیگران .
ب) در هر حالت سعيل كنيد آرامش خوداوا حف كنيد
ج) احتمال خطر را از Raye oe اس با پلیس و قطع رابطه فرزند با ديكرى
ممکن می شود.
د) در جهت حل مشكل عمل (مثلاً با فرزند در مورد عمل
خلافش دعوا نکنید)
ه) فاصله ها را کنار بگذارّید : از انتقاد يا متهم كردن دیگران و بی تفاوت
نسبت به مشکلات Pa ,آورید که زندگی خانواده با عضوی
خانواده در خطر است ۰ 7
قربانی بحران ارتباط برقرار کنید. | ۳
a 7۳3 5
صفحه 17:
دختر » ۱۲ ساله , دانش آموز دوره راهنملیی ؛ تک فرزند مادر او سالها پیش طلاق گرفته و دختر به
همراه پدر و نامادریش زندگی میکرده اما پس از مستی متوجه میشود امادری مشکل اخلاقی دارد
و سعی می کند او را نيزبه راه نادرست بکشلند ۰ پدر نیز بعلت اعتیاد و بیکاری وبه تبع مشکلات عدیده
اقتصادی بدون داشتن عواطف پدرلنه با نامادری همراهی می کند و در جهت رشد فساد در جامعه
تلاش مینماید. رفت وآمد افراد مشکوک به خانه پدری و اخاذی از آنها توسط والدین» چیزی بود
که دخترک را آزار میداد و در نهلیت باعث بر ملا شدن همه چیز گردید. او آنچه را در دل داشت
براى مدير
مدرسه بازكو كرد و با كمث مدير مدرسه و آموزش و برورش و نيروى
انتظامى موضوع تحت بررسى قرار كرفت و عدم صلاحيت خانواده
تأیید شد . ضمن برخهرد قانونی با خانواده , دخترک از آنها گرفته
شد و به مركز تمهدارى كود كان بى سريرست سازمان بهزيستى استان
اتعويل ارد يد
صفحه 18:
خانوادهدرسااهت ياعدم سلاهت روانم فرزندان جهنقش دارد؟
خانواده در طى نخستين سالهاى زندكى كودك بر لثر تماس نزدیک و دایمیبا او |
قابل ملاحظه ايى در شكل كيرى شخصيته و رفتار وى دارد. محيط كرم و دوستانه
خانواده که در آن پدر و مادر و اعضاي دیگر خانواده. داراي رولبط خوب و صمیمانه
هستند معمولا کود کلنی سالم. جا شخصیتی مثبت. و فعال بار می آیند که بازتاب عشق و
علاقه خانوادگی را به صورت کار و کمکت به دیگران نشان می دهند.
بر عکس, خانواده از هم پاشیده » زندگی در محیط های آلوده و منحرف کننده » PAE
acl خانوادگی و کانون سرد و بی روح و عاطفه خانواده اساس
کجروی ها را در کودکی پایه گذاری می نماید واثرات نامطلوب
بر کجروی فرزندان دارد.
صفحه 19:
کود کان محصول خانواده بی تفاوت چه ویژگی های شخصیتی دارند؟
فرزندان این گونه خانواده ها به علت عدم مواجهه با مولنع در زندگی زملنی که وارد
اه ات و
شخصیت شکننده ای خواهند داشت.
و کود کان محصول خانواده گسته چه وی ژگی های شخصیتی دارند؟
لافرادی افسرده
الامضطرب
الااحساس سرد ركمى در زندكى
61,20 اختلالات شناختی و هیجانی
0 59 رفتارهای ضد اجتماعی
صفحه 20:
ويزك هایخانوادههایکهباف زندان خودارتباط موثردارندکدامند؟
*حساس آرامش, شادی و رضایت داشته و برای خود و دیگران ارزش قایل هستند.
*دارای ذهن خلاق هستند.
*با مشاهده موفقیت ها احساس عزت نفس کرده و بر
تلاش خود می افزایند.
*نه هیجانی و نه نا امیدند.
خودشان انتظار واقعی دارند.
*به خودشان دروغ نمی کویند.
*باور دارند که مورد قبول و احترام دیگران هستند.
ت به خود صریح و رو راست هستند.
*در یکت کلام از اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی برخوردارند.
صفحه 21:
وجودخاعاطغ درخانوادهچهآثرآته برفرزنداندارد؟
کود ک نا کام.هنگامی که می کوشد تا خود را از عدم تعادل عاطفی رهایی بخشد به طور
اخود آگاه دو راه بیشتر در پیش ندارد؛ ۱- بزهکاری ۲- روان نژندی .
eal ی فرلا و لا ل ا ريا
فائق آيد. اكر تمايلات سركوب شوند روان نؤندى» بروز مى كند
و اگر کود کت امکان مقاومت در برابر فشار محیط را از دست
بدهد و نتواند خود را ارضاء کند لاجرم دست به جنایت
می زند.
صفحه 22:
۷شفیع آبادی (۱۳۲۰) سخت گیری بیش از اندازه همراه با رفتار خصمانه را موجب
رفتارهای بزهکارانه میداند.
“احدى (VTA) متعقد است نظارت تولّم با تببین و توضیح موجب کاهش رفتار
بزهکارانه می کردد .
"بارکت (IAAT) میزان رفتار مذهبی والدین در خانواده را بر کاهش رفتار
بزهکارانه و عدم انتخاب دوستان بزهکار موثر میداند.
۲" کاردک و شیلرز (۰)۱۹۹۷ آشفتگی خانوادگی, میزان همبستگی در خانواده تكرش
والدین ونحوه اعمال نظارت والدین بر نوجوانان را با بزهکاری مرتبط دانستند.
۷ترنیز (۱۹۸۸) اظهار می دارد یکی از عوامل مرتبط با رفتار بزهکارانه میزان
احساس تعلق و وابستگی نوجوانان با والدین است.
"استاتين و همكاران ( ۰۲۰۰۰ دریافتند میزان آگاهی و اطلاع والدین از رفت
و آمدهای نوجوانان یک عامل پیشبینی کننده کار آمد و موثر در بزهکاری است.
7سیکفوس راتر و همکاران (۲۰۰4) بیان کرهند که آشفتگی و تعارض خانوادگی و
رها rl rnd] thn نوجوانان موجب رشد خشم و وشد عشم موجب رفاو
بزهكارانه نوجوانان مى كردد .
صفحه 23:
* چرایی شوه عآسیب شناس ی اجتماعهازخانواده
تنگناها نواقص و محدودیتهای محیط زند گی
عوارض واختلالات فردی و خانواد گی
ریشه تمام هنجارها و ناهنجارهای اجتماعی در نحوه عملکرد خانواده
خلاصه می شود.
لذا هر کدام از اعضای خانواده. به نقش صحیح و درست
که درزندگی لازم است داشته باشند. می بایست واقة
و آگاه شوند.
صفحه 24:
۱- آموزش درست اندیشیدن و درست فهمیدن به فرزندان.
۲- آموزش توانابی اجتماعی شدن و آشنایی با ارزشها و قوانین و مقررات
اجتماعی به فرزندان و کمک جهت تکمیل رشد اجتماعی آنها.
۳- تقویت مهارت فرزندپروری والدین و یاد گیری نظم قاطعلنه و اجرای آن
برای فرزندان.
۶- مورد توجه و احترام قرار دادن فرزندان و واداشتن فرزندان به پذیرش
خود با همه کمبودهایشان.
صفحه 25:
۵- دور داشتن فرزندان از عوامل وحشت . اضطراب . پریشلنی . دل نگرانی و
دادن اعتماد به نفس.
- آموزش مهارتهای زند گی به فرزندان کنار آمدن با هیجانات و فشارهای
روانی و استفاده از ظرفیت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ذر محیط
خانواده وجامعه .
۷- تقویت توانلیی درك و تجزیه وتحلیل صحیح در فرزند و ایجاد تعادل بين
آزادی و مراقبت فرزندان.
صفحه 26:
© نه و
مار ب | لیم
هرچه بیشتر وقتمان را با فرزندان خود بگذرانیم
شاهد تقویت ارتباط موثر و پایدار درزندگی
بوده و از آسیب پذیری و آسیب دیدگی
فرزندان جلوگیری خواهیم کرد و در نتیجه
خانواده ای سالم و جامعه ای امن خواهیم
داشت .
صفحه 27: