صفحه 1:

صفحه 2:
لت رل بر از پدیده ها و تحلیل آن هابه ۳ منظور يافتن راه درست مبارژه

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
لا 2۰ 9 د : نتظارات ديكران یکر ; و پیش Pei cla ta) te ۳

صفحه 6:
مه ‎CGS Eee ara e ergy‏ را زر ‎eer‏ ند

صفحه 7:
لا ب- نظارت از طریق گروه های دومین 2- نظارت از طريق فشار كرواة 2- استفاده از زبان خاص ‎Fs cian) so‏ از زور

صفحه 8:
شدن کودک شامل ‎PG‏ ‎ca‏ أرزو ‎cla‏ عادات 0 نقش رات ‎Cus! polis‏

صفحه 9:
کسب عادانی بیر داز ۳۱ 1 ‎ete)‏ 15 تارب ال ‎we NES OI‏ ار ‎Se ES‏ ارزش هاى جامعه را درونى ساختة renter

صفحه 10:
لا ارزش های ۳۲ پذیرفته باشند.

صفحه 11:
ai ‏ی اطاعت‎ 0 er) .دنتسه ‏هنجار ها تحت فشار‎ ‏يذيرش از طريق كروهى كه ار‎ ‏به آن تعلق دارد نیز یکی از نياز‎ ‏هاى 0 است,‎

صفحه 12:
2- روابط بين اعضاى آن و نزدیک تر باشد و ©2- مدت حضور افراد در آن ها بيشتر باشدء تأثیر بیشتری بر اعضای خود دارند.

صفحه 13:
نزدیک و صمیمانه ‎anes‏ مد رابطه بیشتره همان > 77 5۳۲ ‎rag river‏ ۳۳ نیاز اعضا برای اجه مر درل رد بشد: بر م

صفحه 14:

صفحه 15:
‎Sie erase‏ ره كروه احساس نمى شود ‎Severe ESTES ee ‏فرد بر خلاف هنجار هاى مهم كروةء‎ ‏رفتار کند.‎ ‎ ‎

صفحه 16:
ل ا ار ال * اعضای گروه برای لحراز مقام بالاتر در كروهء از هنجار ها بيشتر اطاعت مى كنند

صفحه 17:

صفحه 18:
aw ‏شك تدرت‎ ue ‏ال سس اتید ر رحیت سترق,‎ oe ‏ا‎ ‏بدون وجود يليس يا زندان وجود‎ ‏داشته است.‎

صفحه 19:
9 جوامع 0 ‎=a “ASS‏ 902 ‎G3 (S35 Ap gs Pes 5 25‏ بینجامد . اين وضع در جوامع آمروزی در بین گروه های کت 15 1

صفحه 20:
شدیدی در نظنر مر ۳۳۳

صفحه 21:
۳ ‏واحد های کوجک‎ 2 Beye eye ew)

صفحه 22:

صفحه 23:
عضوى از كلةان در = ‎ep sence‏ ا رح مجازات مى رسانند.

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
GES Se Se ENO ‏گروهی را ارضا نمی کند.‎ یز آنجا که پیوستگی زیاد نیس ۴ ‎ae es ee eee‏ د Se re nate Te eS 0

صفحه 27:
نياز روانى فرد.

صفحه 28:

صفحه 29:
کروه های دومین برای ند بر رفتار افراد از ابزار ره متل وضع قوانین» مفررات 3 و بخشنامه» حتی اعطای مر ایا د عناوين و جايزه استفاده مى كنند.

صفحه 30:
برخوردار باشد.

صفحه 31:
کارکرد اعضا دارند. کار شناسان لك انسانی سعی در استفادم 5 وجود آن ها در نظارت دارند.

صفحه 32:
وسیله حفظ روابط اعصه و خرن 9۳ است.

صفحه 33:
رل لا ۰ مقررات جامعه اطاعت كننكت 7077 مى كند و در صورت سربيجى مجازات مى نمايد.

صفحه 34:
1 ‏گر‎ Zi به عوامل متعددى ‎ae os‏ سرشتء؛ كشش هاى غربری» ضعف شخصيت يا عوامل 2 ذيكر نسيت داذه مى ننوذ

صفحه 35:
سرام کییز گت زونتار بای دنبال عوامل 0 2 تعيين كننده رفتار ۳ 2

صفحه 36:
رفتار فرد بر ‎vidya‏ ‎jus jan. yo) 9۹‏ ها ار وسوسه های حاکم بر رفثار ار 7 در آن موقعیت است.

صفحه 37:
ا ا الك 3 © اطاعت از نماينده قانون و رفتار های پرخاشگرانه انبوه خلق ‎ee a‏ ل ا ا ا ‎Rea enti teen‏

صفحه 38:
آنحر اف ذا تعر نف أن ند می شود. هیچ رفتاری رل نیست» مگر این که با تعریفی که از انحراف شده است مطابقت کت باشد.

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:
‎ar eee‏ لك سك ‏جامعد» ۴ ب انحراف («مورد اعتر اضص : جامعد»

صفحه 42:
ی .۳ ‎a ۳۳۳‏ مانند نوجویی در علم که ‎reenn ere rocov.‏ رگد صاحب ان مورد نقدیر نیز فر ۳ بگیرد ( مثل مورد گالیله).

صفحه 43:
انحرافات م

صفحه 44:
۳[ ( دارند و اگر بتا به اج ۲۳۳ قانون باشد. همه به نحوی گناهکار خواهند بود.

صفحه 45:
فر هنک آرملنی فر هن 006 5 رفتارشان مطایق ۳ )6 باشد.

صفحه 46:
Ss foil; Sas = ‏است كه رفتار اعضاى‎ مى كيرد.

صفحه 47:
‎re eons‏ ار مشاهده نمی شوند» کر لک كن دو فرهنگ دیده می شود.

صفحه 48:
02-7 * برخی دیگر (مانند کوزر و ساکارین)» انحراف را یکی از راه های تغییر فر هنگ می شمارند.

صفحه 49:
به شرایط اجتماعی جدید پا كويند» هنجار هاى جديد . ا

صفحه 50:
هميشه أيجاد 1 های حا جديد نيست. زر هاداراى 1 و ۹ اند

صفحه 51:
نظم اجتماعی ایجاد کرده است؟ ۱ 2 دیدگاه های جامعه شناسان و روا شناسان در مورد جرم و مجرم چه تفاوت 0 ۳

صفحه 52:
فصل دوم 7 نظريه هاى كزرفتارى

صفحه 53:
مطالعه علمی دلایل کجروی با تأسيس دانشكاه ها آغاز شد. قبل از آن متفكران اجتماعى بر عوامل فردى تأكيد داشتند و به عوامل اجتماعى رفتار جندان توجهی نمی کردند.

صفحه 54:
آرای متفکران اجتماعی در ایران ار ار ‎Tone‏ را سس 7 oe eee tn ‏مهم شمرده است.‎

صفحه 55:
Cee ee Tes) 0- هابس: انسان موجودى است شرور ©- اسميت: نفع يرستى مبناى رفتار انسان 9- لومبروزو: وجود نقايص جسمانى م 0 اضر عضو علت كجرفتارى >

صفحه 56:
ديدكاه روان شناسان و روانكاوان رابطه بين تمعسيت ترد و تجروى را مطرح نموده واسه علت را برشمرده آند: 0 نقص فکری یا عقب ماندگی ذهن 6( ران بويشي يا جئرن 9 اختلال هاى از نوع روان نزندى يا روان نَرندى

صفحه 57:
پشگامن «طالعات جامعه #ناخی درم و مشخصات محيط اجتماعى» فقر و محروميت توضيح مى دادند. لاست | دا ا ختند (با روش

صفحه 58:
ادامه > سازرائد بدترايك میرم شب 2 يرداخته است. * امروزه تعيين سهم فرد و جامعة امرى بيجيده است.

صفحه 59:
دیدگاه جرم شناسی ‎BS Were Sie ee‏ ‎oT Sarna ei‏ * روش: روش علوم طبیعی (مقایسه دو ‎(CEST Srey‏ " روش تبيين: اثبات كرايانه (هر ‎Gt)‏ ل _5سزؤسظض.ظ”>_._5_6_ا_>ظ_ظ٠_ْ“6_صس“_س_س_سْسصصص6مصمرمبتِِ‏ قا سس سح

صفحه 60:
‎ars‏ رد است ‎Aes‏ ور آن تأكيد دار ند روش اثبات گرایی بر اين باور ی اجباز به انجام جرم می شود. ‎ ‎

صفحه 61:
ديدكاه جامعه شناسان تفهمى (ذهن كرا) 0- تعريف رمرم لسن انحراف از قواعد جامعه ‎Ea]‏ د ا ل ‎Ce‏ ‏علوم اجتماعى وعلوم طبيعى 9- كشف معناى بيديده هاى ‎exe‏

صفحه 62:
ا اه براخلاته بر كناسان رحين ا 2 و بیهوده می دانند و جرم را در ارتباط با ساخت اجتماعی خاص و فرایند های اجتماحى بررسى هى تنند,

صفحه 63:
00 *مسوولیت: امکان انتخاب پیش بینی دقیق رفتار را دشوار مى كند. *زبان: زبان افزاد و 30 است. " انكيزه: انكيزه هاى مشترك افراد كه داراى مبناى اجتماعى دارد مهم است. _5سزؤسظض.ظ”>_._5_6_ا_>ظ_ظ٠_ْ“6_صس“_س_س_سْسصصص6مصمرمبتِِ‏ قا سس سح

صفحه 64:
مشخصات انحراف از دیدگاه هگن الف- تفاوت برداشت مردم از رفتار تادرست ب- تفاوت شدت عكس العمل مردم در برابر رفتار مجرمانه شار در امراك ركان رفتار مجر كاده برای جامعه >

صفحه 65:
چهار نوع انحراف از دیدگاه هگن 0- جر ایم جنایی که در قانون جنایت خوانده مى شود.مانند قتل 8- جرائم تعارضى (جرايمى كه كّروه هاى مختلف اجتماعى در ‎at velo re)‏ لم ء_«>ظ_«>«ق_>©>_>]ك_ئظّمس>ظ>ْظٍسٍ_ٌ_٠سلك5ث<آ'آزضزضرسزرضسض'ض“٠سسم>ّؤٌيو ‏ 5 ععإح5دعو ًوئٍِط ط3ِههِهيييييييييييييييبما //م مم0 |

صفحه 66:
ادامه انحراف از ديدكاه هكن ل ‎fo‏ ‏محسوب نمى شود اما به اعتبار فرد لطمه می زند. “6- رفتار های غیر اجتماعی خلاف هنجار ری ‎ "‏ ۳ حصح"ح"ح"ح"حح"ح"حح"ححححححةححح"حح ‏ ححححآححححة اس سس ۳

صفحه 67:
مقایسه کنید دیدگاه های جرم شناسان و جامعه شناسان تفهمی را مقایسه كنيد و هر مورد تفاوت را در ‎eave iam) vey Uy‏ 0

صفحه 68:
فصل سوم جامعه شناس ‎gs‏ ‏مایکل فیلییسون

صفحه 69:
9 ED Eso eT Cst) مطالعه انحرافات اجتماعى را شامل سه جزء زير دانسته:

صفحه 70:
DServe ew |۷۳ OTR EE ME ECPn شناس برداشت ت های مشترک افراد يك جامعه از موقعيت های مختلف زندگی است.

صفحه 71:
ویژگی های ‎aa‏ ‎ye‏ و ات ‎se‏ اجتماعى دارد. 9- در موقعیت های مختلف راهنمای ار

صفحه 72:
سطوح مختلف مطالعه جرم 0- در سطح كل جامعه ©- در سطح منطقه 9- در سطح فرد

صفحه 73:
مطالعات جامعه شناسان از نظر کلان 2 جمع آوری آمار های رسمی دیگر از جنبه هاى مختلف زندكى مردم ©- محاسبه همبستكى رويداد هاى ‎fe‏

صفحه 74:
اشکالات مطالعه جرم در سطح کلان 0- عدم در برگرفتن کل آمار وقایع 2 ناآگاهی سازمان های رسمی از كل وقايع و 3- نشان ندادن ویژگی های مجرمان و موقعیت های جرم

صفحه 75:
3 ۳۹ 5 = مانند مطالعه جرم ۳ 3 شیکاگو. ‎hes:‏ ‏در جوامع امروزى با ‎ce‏ os Mote ‏مطالعه اعتبار کمی‎ 7 نو

صفحه 76:
CESSES ey نخستین و نادیده گرفتن 0 جامعه.

صفحه 77:
اختيار فرد 3 دیدگاه 9 زبان افراد داراى معانى اجتماعى- فرهنكّى است که اساس انتخاب و راهنماى ‎eee ye rere‏ همه جانبه معانى هر حادثه بستگی به فهم جامعه شناس از معانی ‎oe‏ آن ۳

صفحه 78:
تحلیل های افراد از حوادث و انتخاب رفتار تحليل هاى افراد از حوادث بر نحوه عمل آنان تأثیر دار اه انتخاب فرد حاصل مفایسه ياسخ هاى مختلف است.

صفحه 79:
انتخاب از دیدگاه جامعه شناس تفهمی

صفحه 80:
عامل ايجاد محدوديت رفتار از دیدگاه جامعه شناس تفهمى 40۳ رفتار توسط محدوديت هاي اجتماعى صورت 2ت گیرد آن هم نه به صورت فيزيكى كه به ‎er‏ ل ‎

صفحه 81:
نكات مهم از ديدكاه جامعه شناس تفهمى از نظر فیلییسون )- موضوع مطالعه هنجار ها و ارزش هاى 9- نگرش وسیع به جرم و فهم جامعه شناختى ان 2- تأكيد بر مشابهت عمل مجرمانه با ساير رفتار هاى انسان و

صفحه 82:
Bee ee bon reno ۱2 lai ‏تأكيد بر انتخاب به جاى اجبار‎ -4< ‏آمار هاى جرم به عنوان فعاليت سازمان‎ -6 ‏هاى رسمى و نه الكو هاى واقعى جرم در‎ ‏ایجاد تغيي اساسى در ساخت ۹ براى‎ 4 ‏هاى رفتار هاى مجرمانه‎ ral ‏تغيير در‎ Rew

صفحه 83:
مقايسه كنيد 0 5 دیدگاه جر 9 ۱0

صفحه 84:
\ بخش دوم دیدگاه های دانشمندان بر جسته ساخت گرا در اجتماعی ‎wt‏

صفحه 85:

صفحه 86:
دیدگاه مرتون در باره کژرفتاری ساخت اجتماعی علت کر فتاری است نه کشش های غریزی 9

صفحه 87:
عناصر ساخت اجتماعی شامل: > فرهنگ جامعه > راه های تجویزی جامعه برای رسیدن به آرمان ها و هدف های فر هنگی ‎oie‏

صفحه 88:
آنومی در جامعه 8۰ دلرل ‎Mea oy 8 oe pte‏ عناصر تشکیل دهنده ساخت (آنومی) در جامعه» اين است كه عليرغم اعتقاد اعضا به هدف های جامعه» از راه های نهافی شده حمایث تمی قنود و در نتیجه ضد رسم ها و عادات ایجاد می شود. 9

صفحه 89:
پنج الگوی رفتاری از نظر مرتون )- همرنگی با جامعه نوآوری ‎-O‏ مراسم گرایی ۴ واپس گرایی 0 طغیان گرایی

صفحه 90:
ههمرنكويا جامعه 7 > عمومى ترين ياسخ به فشار هاى اجتماعى 9

صفحه 91:
نو آوری 2 اجتماعی شدن ناقص عامل نواورى 8 ۱

صفحه 92:
\ مرلسم كرليى 23 ‎lal git ates‏ اتتظار ارت جامعه و رها سازی هدف به عنوان چیزی خارج از دسترس ‎wt‏

صفحه 93:
ولپس‌گرلیی. افراد متعلق به این الگو از جامعه بریده اند. مانند روان پریش هاء معتادان و ولگرد ها از سایر الگوها شیوع کم تری دارد.

صفحه 94:
a 5 ‏طغیان‌گری‎ ‏زمانی به وجود می آید که فرد به‎ ‏دلیل ناکامی و قرار گرفتن در حاشیه‎ ‏جامعه» خود را از فشار معیار های‎ ‏جامعه خلاص نموده و سعی می کند‎ ‏اجتماعی جدیدی را حاکم سازد.‎ abi 9

صفحه 95:
دليل جرم و جنایت از نظر مرتون عدم دسترسی یکسان افراد به راه های مجاز 9

صفحه 96:
رابطه فقر و جرم از نظر مرتون زمانی که شوق رسیدن به مقام های بالای اجتماعی زیاد شود» فرد كم تر حاضر به قبول محدودیت های اجتماعی موجود می شود و با شعارهدف وسیله را توجیه می کند به انجام هر رفتاری دست می زند. 9

صفحه 97:
نظریه ارتباطات نسبی به عنوان عامل کژرفتاری فرد کژرفتار با هنجار شکنان نسبت به ر 22 کنندگان هنجار ها بد بیشتر است.

صفحه 98:
دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری 6ه آموزش بیشتر از طریق ارتباط کلامی 0©- بيشتر رفتار هاى بزهكارانه فرد از طريق رابطه وى با افراد نزديك شكل مى كيرد و &

صفحه 99:
ادامه دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری ‎<P‏ آموزش عمل مجرمانه مراحل مختلفی دارد ‏©- کسب انگیزه ها و میل به ابراز کشش های درونی آموختنی است ‏- عمل بزهکارانه نتیجه آمیزش بیشتر با ‏هنجار شکنان است و ‎

صفحه 100:
ادامه دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری ۵ - ارتباط های گوناگون فرد با دیگران از لحاظ فراوانی» تداوم» تقدم سن و شدت یکسان نیست. 6- فرايند كسب رفتار های مجرمانه شبيه به غير مجرمانه است.

صفحه 101:
ادامه دیدگاه سازرلند در مورد بزهکاری 9 کش های درونی و ارزش های عام در هر دو گروه رفتار قانونی يا بزهکارانه. کاملاً مشابه است(مثل تمايل به كسب پول).

صفحه 102:
نظریه کلووارد و اوهلین وسایل غیر مجاز ‎-O‏ فرصت های متفاوت خرده فرهنگ بزهکاری 9

صفحه 103:
\ وسایل‌خیر مجاز - 7 میزان دسترسی مردم به ارزش هاء دانش و مهارت های لازم برای کژرفتاری به يكف أنذازه قراهم تيسث: 9

صفحه 104:
فرصت‌هایمتفاوت 2 . قرار كرفتن در محيط آموزشی مناسب» دریافت آموزش های لازم و فرصت برای ایفای نقش 9

صفحه 105:
. 2 خردم فرهْنكبزهكرى.23 در مناطقی که جرم و جنايت ريشه دوانده و نهادی شده» شرایط یادگیری نقش بزهكارانه فراهم است. اين وضعيت امكان اموزشء» كسب مهارت ها و انتقال ارزش هاى بزهكارانه را در اختيار فرد قرار مى دهد.

صفحه 106:
دیدگاه دانشمندان در مورد فرصت ها مرتون: عدم دسترسی برابر افراد به راه هاى غير مجاز سازرلند: عدم دسترسی برابر افراد به راه هاى غير مجاز 9

صفحه 107:
اساس فرضیه کلووارد و اوهلین اینان دو نظريه مرتون و سازرلند را ادغام کرده و معتقدند که هر فرد در ساخت اجتماعی جای خاصی دارد که امکان دسترسی او را به فرصت های مجاز و غیر مجاز فراهم می کند.

صفحه 108:
ادغام ارزش های گروه های بهنجار و نابهنجار کوبرین نتیجه ادغام دو نظام ارزشی در فرد راء فراهم شدن زمینه برای کژرفتاری مى داند

صفحه 109:
ارزیابی نظریه مورتون )- عدم تبیین بز هکاری در طبقات متوسط و بالا 2- قرار دادن فرد در مقابل ساخت اجتماعى و بى توجهى به روابط او با ساير اعضاو

صفحه 110:
ادامه ارزیابی نظریه مورتون ©- نظرى بودن تمايز بين راه ها و هدف ها <6- واقعيت نداشتن اين فرض كه طغیانگری روش مردم طبقه پایین است و

صفحه 111:
ادامه ارزیابی نظریه مورتون ©- غفلت از مشکلات زیستی-روانی 9- توجه زیاد به تغییرات ساختی جهت ایجاد فرصت و بی توجهی به ویژگی های فردی

صفحه 112:
بی هنجاری از نظر دورکیم اميل دورکیم به رابطه بين خودكشى با تضعيف هنجار ها (أنومى) يرداخته است 9

صفحه 113:
انواع خودکشی از نظر دورکیم (»- خودکشی خود خواهانه 2- خودکشی دیگر خواهانه 9- خودکشی قدرگرایانه 9

صفحه 114:
خودکشی‌خود خولهانه 7 به دلیل وجود هنجار هایی هنجار های موجود را تشویق 00007 عق

صفحه 115:
خودکشی‌دیگر خولهانه -2 به دليل وجود اعتقاد عدم تفاوت فرد با گروه و زندگی به خاطر گروه صورت می پدیرد.

صفحه 116:
خودکشی‌قدرگرلیانه -2 به دليل ناتوانی فرد در ایجاد تغيير ‎a‏ زندگی و تسليم شدن به مرك براى رهايى از رنج صورت مى يذيرد.

صفحه 117:
خودکشین اشی‌از تضعیف هنجار -2 ها (خود ک شی‌نومیکه با به همم ریختن هنجار هاء تغییرات ساختاری در جامعه و تغییرات در پایگاه اقتصادی (رونق يا رکود) سبب خودکشی می شود. 9

صفحه 118:
توضیح دهید > منظور از أنومى جيست؟ >جرم با فقر جه رابطه اى 9 دارد؟

صفحه 119:
ria) ‏نظریه های مربوط ب‎ ‏بزهکاری جوانان‎

صفحه 120:
آلبرت کوهن (تفاوت جرم جوانان با بزرگسالان) كوهن جرم جوانان را با بزركسالان در سه زمينه زير متفاوت مى داند: 0- غير مادى بودن ©- توأم بودن با كينه جويى و خشم 3- نفی هنجار های اجتماعی

صفحه 121:
Se ey a ‏يب انجام رفتار بزهكارانه به نشانه افتخار‎ ‏و مردانكى و با هدف كسب لذت‎ ‏ىالل نباتى در تعاليت فاق كروهى‎ ‏جستجوى لذت هاى كوتاه مدت‎ © ‏تأكيد ويه بر استقلال ككروهى‎ ©

صفحه 122:
نظریه ناهماهنگی در اجزای سازمان اجتماعی نظریه ناهماهنگی علت وقوع جرم را عدم تشکیل سازمان اجتماعى يايدار مى درز

صفحه 123:
7 w arent] ۱ OS eee] ES) دو انتقاد : 0- اگرچه سازمان در اين مناطق قوی نیست. اما وجود دارد. کر جات سا در بلكه عدم نظارت سبب آن است.

صفحه 124:
نظریه ستیزه فر هنگی علت جرم را وجود الكو هاى ‎Oe‏ شرد ز در تیه ار بد هيج قانونى ‎YO EE erry es)‏ درونى نمى كند.

صفحه 125:
هنكى ae سدير Ae 1 و a 1 ow 1 ‏ظ‎ ‎5 ‎oy ‎ors cl هنك ائم ‎a‏ كينه 1 ۰ 3 ‎a 3 aa‏ احنافه ۱۷ 3 ۹۳ ‎Gil 3‏ 3 غير x 3 1 iw > ro as

صفحه 126:
دلیل روى اوردن به ‎aes‏ فر هنک بزهكارى حل مشکلات و مهم يايكاه اجتماعى

صفحه 127:
عوامل آگاهی از موقعیت طبق پایین 0- مقایسه با افراد طبقات دیگر (احساس ارزشمندى را جريحه دار مى كند) و 9 (مورد احترام عده اى و تحقير سايرين بودن) و ع درفت ىم طبقه ان ذا 7 sec

صفحه 128:
تلا ار وتری ها افراد طبقه يايين مى دانند كه ‎A EAE TEL, Bey,‏ و بالا موجب بيشرفت است اماخرد وكين أن را ذر اختیار ندارند.

صفحه 129:
مشکلات ناشی از تضاد ارزش ها در ‎ee 0۳۹ ac‏ تواند 7 9 جامعه توفیق کسب کند.

صفحه 130:
عوامل موّثر در احساس تضاد ارزش ها 0- شدت درونی کردن ارزش ها 0 فشار موقعیت برای انتخاب يكى از أن هاو 2- اين كه كدام مهارت درونى شده است.

صفحه 131:
راه حل های مشکل ارتقای پایگاه (کوهن) ل ا ا 0 قبول شيوه جوانان ساعى 0 انتخاب شیوه زندگی خیابانگردی پایدار اما نه بزهكارانه 2- انتخاب شيوه زندكى بزهكارانه

صفحه 132:
ویژگی مهم زندگی بز هکارانه طرد معیار های طبقات ميانه و بالا و انتخاب

صفحه 133:
تبیین خشونت در خرده فرهنگ بزهکاری خشونت» كينه ۳ حسادت» ‎eh erey)‏ ا 3 0 1 ‎Fete So ere‏ هنجار هایشان را عامل عدم ارتقای خود می دانند.

صفحه 134:
دلایل خشونت از نظر کوهن ل 0ك لاد رك منجر به عكس العمل واكنشى به صورت خشونت مى شود. 2- هنجار های طبقات میانه که

صفحه 135:
تبیین سرقت جوانان بز هکار هدفشان مالك شدن جيزى نيست بلكه ضربه زدن به ثروت است كه بالابرنده پایگاه می باشد.

صفحه 136:
ار دوگانگی ارزشی 0- طرد گروه اجتماعی دیگر ۲ ابراز خشم و نفرت عليه ان ها 0 تکیه بر گروه خودی و ایجاد 0

صفحه 137:
نطریه ماتزا بخش عظیمی از جرائم امروزى جوانان را تبيين ‎a‏ کژروی را مانند هر رفتار دیکری آموختنی می داند.

صفحه 138:
تمايز بزهكاران جوان از بزركسال (ماتزا) 0 دلبستگی کامل به ارزش هاى بزهكاران 2- ستودن افراد درستكار و مطيع قانون

صفحه 139:
تمايز بزهكاران جوان از بزركسال (ماتزا) “4©- دارا بودن شناخت از نادرستى ‎Rye warts‏ © قرار داشتن ‎ee‏ های 5 .6 بودن جوان به هنجار هاى جامعه تا حدودى

صفحه 140:
راه های مقابله جوان با هنجار های درونی شده ا مه سازى

صفحه 141:
فنون خنثی سازی 0 فن انکار مسوولیت 9- فن انكار صدمه و زيان 9- فن انكار قربانى بودن قربانى <©- فن محكوم كردن محكوم كنندكان 5 فن فدا كردن إرزش هاى جامعه به ا ‎CET TIS We‏

صفحه 142:
re eon نسبت دادن عمل به نیرو های خارج از اراده خود مانند داشتن ‎Os)‏ ی جاى مقصر دانستن خود

صفحه 143:
فزلنكار صدمه و زيان-2 ناجيز جلوه دادن عمل و قابل اغماض دانستن آن برای رهایی از قضاوت نامناسب و

صفحه 144:
فن‌لنکار قربانویودن-3 قربانی Ae eC, es ae ‏مردم و قربانی را مستحق‎ ‏مجازات مى شمارد.‎

صفحه 145:
فن‌محکوم کردن‌محکوم -4 5 نندگان محكوم كنندكان را رياكار و عمل انان را از روى كينه و عناد مى شمارد. يليس را فاسد دانسته و عمل خود را كم تر قابل سرزنش مى داند.

صفحه 146:
فزفدا كردنارزشهاىجامعه به نفع -5 ۳ دليل فشار هايى كه بر وى وارد مى سازد وفادارتر 1

صفحه 147:
توضیح دهید 0- در مورد دوكانكى ارزشى و طرق مقابله جوانان با ان ها توضيح دهيد. 9- براى هريك از فنون خنثى سازی مثال بیاورید.

صفحه 148:

صفحه 149:
الف) جرائم با قربانی ب) جرانم بدون قربانی ج) جرائم ضد منافع عمومی یا

صفحه 150:
گزارش های مردمی به طور کلی دارای قربانی را مردم گزارش می کنند اما جرایم بدون قربانی و نب عمومی 15 نيرو

صفحه 151:
پیشگامان نظریه واکنش اجتماعی (برچسب)

صفحه 152:
‎(Beker) Ula 4545‏ ‎ *‏ ول بدون وجود قانون جرمی وجود ندارد. انحراف رفتاری است که مردم در مطابقت با قانون آن را جرم می شمارند.

صفحه 153:
ویژگی ‎sla‏ نظریه واقق اجماعي 0- مطالعه در باره ماهيت جرم را مهم تر از علل آن می داند. 9- شرایط عمل مجرمانه را مهم تر از تعریف مجرد و نظری جرم بر می شمارد.

صفحه 154:
نظریه واکنش اجتماعی ادوین لمرت 4 بیشتر مردم دست به انجام رفتار هایی می زنند که تخلف است. از آنجا که موقعیت های وقوع آن ها متفاوت است» نمی توان علت واحدی برایشان تعیین نمود.

صفحه 155:
فرایند حرفه ای شدن مجرم از نظر بکر بكر بين جرايم موقتى و حرفه اى تمايز قايل شده است.

صفحه 156:
‎ee‏ از ‏۳ جرم ترجه آزمایشی. از ‏روی کنجکاوی يا محاسبه)» تأثیری بر خود پنداری فرد ندارد و تخلفی کوچک یا بخشی از نقش تلقی می شود و فرد ‏دوباره به رعایت هنجار ها برمی گردد. اماء تکرار جرم مجرم را وارد مرحله دوم می کند

صفحه 157:
مرحله دوم 4 باقی ماندن در انحراف» به دلیل پذیرش هویت کامل مجرمانه و سازمان دهی زندگی بر اساس نقش انحرافی صورت می گیرد.

صفحه 158:
تعریف مجرم حرفه اى مجرمان حرفه ای کسانی هستند که رفتار مجرمانه را در طول مدتی نسبتاً دراز ادامه می دهند و هویت مجرمانه آنان همواره رو به افزايش است.

صفحه 159:
حمایت گرو هی بکر معتقد است انگیزه های خاص جرم در تعامل با دیگران آموخته می شود و در اغلب موارد به صورت خرده فرهنگ بزهکاری در می آید.

صفحه 160:
ادامه حمایت گرو هی آنگاه فعالیت مجرم را به نوع خاصی محدود کرده به او هویت ویژه ای می بخشد. بنابراین» آنچه مهم است حمایت گروهی و نقش آن در تداوم جرم است.

صفحه 161:
ارزیابی نظریه برچسب حاصل مطالعات در مورد اين نظريه متناقض است. برخى معتقدند كه بجه بد عاقبت بجه بدى مى شود و برخى ديكر جنين اعتقادى ندارند.

صفحه 162:
اشکالات نظریه واکنش اجتماعی 4 - بی توجهی به ساخت جامعه در ‎aula‏ کژکاری 2 اختیاری دانستن تعریف انحراف و 9- اين که بیشتر جرائم بدون قربانی را در بر می کیرد.

صفحه 163:
نظریه برچسب را با نظریه ناهماهنگی اجتماعی در باره وقوع جرم مقايسه كنيد. 8- مجرم موقتى را با مجرم حرفه اى مقايسه كنيد.

صفحه 164:
بخش سوم انواع انحرافات أعجدما 22

صفحه 165:
ee مواد مخدر

صفحه 166:
| مسأنة مواد ‎pas‏ در بسيارى از كشور هاى جهان خطر اصلى براى نسل جوان تلقی می گردد و زیان هاى فردى» ۱۳۹ اجتماعى أن بسيار زياد است.

صفحه 167:
به دلیل پایین آمدن کار ایی فر د هر جامعه ای سعی دارد ثا از طریق وضع قانون» مصرف این مواد را تحت نظم و قاعذه در اورده و متخلفان را منحرف بشمارد.

صفحه 168:
jbl ‏ارس‎ ۲ ۱ eek eae We Eel {aus نمی کنند؟ رک را برس جزاس, تزحو از سزاد را مجاز و نوع دیگر را غیر مجاز اعلام می کنند؟

صفحه 169:
از نظر جامعه شناسان عکس | لعمل جامعه نسبت به انو اع مواد مهم است» زیرا نقش و يايكاه اجتماعى مصرف كننده ‎OCCA eC Comat iP ere‏ ‎ore reece‏ ۳

صفحه 170:
در دای بربر به سزاد مر از ديدكاه ‎Cas AERIS‏ 0 ناهماهنگی در سازمان اجتماعی ‎ene ee)‏ ۳7 3 ستیرز ه ارزش ها

صفحه 171:
ار ‎erences‏ ا ا الت ۱" ا ا ۱ علت ناهماهنكى جامعه اين است كه برخى از مردم قادر.به جذب هدف هاى ان واكسبُ رضايت نيستند و در نتيجه رضايت را در مصرف مواد جستجو مى كنند.

صفحه 172:
نظریه لنحرلفاز هجر 5 000100000 دار سای ‎here‏ ل ل ۲ درونى نكرده است. بنابراين براى رهايى از فرهنگ مسلط یک فرهنگ فرعی را جانشین می کند.

صفحه 173:
2 eee! بر چسب مواد مجاز يا غير مجاز ‎Ceci‏ پر بر مصرف الكل در غرب مورد قَيولٌ ‎Ua) ug) | Slee a ig‏ ا 0 قدرت طرفداران ان ممنوع است.

صفحه 174:
‎eee wean‏ ا م ‎See ee Te ae SD)‏ اجتماعئ با يكديكر در ستيز است. مصرف مواد زمانى زياد مى شود که یک گروه بخواهد ارزش های ‏خود را بر گروه های دیکر غالب کند. ‎

صفحه 175:
مخدر (پنج الگو) 0- استفاده براى كسب تجربه 2- استفاده به منظور تفر یح و برقراری ارتباط گروهی و

صفحه 176:
در( در 29- استفاده تحت فشار های موقعيدى -4- استفاده از روى عادت ‎a‏ 0 از روى اضطر ار ‎

صفحه 177:
نقش فر هنک فر عی مر تناکا درا گروه فرعی جوانان را با ماهیت مواد» تأثیر آن ها و طریقه مصر فشان آشنا می کند. در واقم فرد تازه وارد را دوباره اجتماعی می کند و هنجار های جدبدی رابه وى مى اموزد.

صفحه 178:
کر رد تر زر ترحی كاركرد كروه فرعىبراى جامعه مضز اما براى تازه وارد» مثبت است. زيرا به او» اطلااعات ‎ad‏ در باره مقدار مصرف مجاز » حدو د خطر و دفعات استفاده را مى آموزد.

صفحه 179:
رح زر نتتلان ۱ ‏ار رز‎ tre ar ere ‏مطرح شده‎ & vars) (Preewoa ‏بى هنجارى .و عدم جذب "در جامعه‎ -8 ‏احساس وابستگی‎ -<

صفحه 180:
‎alte | Cle‏ ار نطظر ‏مات ‎ae ers‏ 5 های رسمی به وجوذ می ايد نه أشنايى با فروشنده ‏مواد. ‎

صفحه 181:
تزاح مراد موادى كه بيشتر مورد توجهند عبارتند از: الكل» سيكارء ترياك و متتتاترسرويين و ‎Ale (Gap‏ زا (حشيشء مارى جوانا و ال.ان.دى)ءمّواد محرّك (كافئين) کوکایین و آمفتامین ها)

صفحه 182:
۱ دو گونه تأثبر بر رفتار دارد؛ ‎oor‏ قدرت استدلال ‎ely gene‏ )| 44 ‎a eae‏ ودر اجراى كا ار ‎JAI‏ ‏ار ‎

صفحه 183:
ادامه اثرات الكل هت بر حالاات عاطفى 1 روانى ‎4S‏ باز دار نده است تأثیر گذاشته و اضطراب را کاهش ‎at ee‏

صفحه 184:
7 کر رران اسان در بارد حرامل ‎bal) 24 Slits‏ 0- ويزكّى هاى شخصيتى معتادان (حساسیت عصبی یا روانی) اثرات خود الکل (کاهش فشار روانی و تقویت پاسخ)

صفحه 185:
‎eee Se‏ ان از سر 0- تمایل به اغراق نقش مردانه 8- خويشتن دارى كم تر 2- نشان دادن عكس العمل فورى “6- وجود حالت طغيانى ©- استفاده زياد از مكانيزم انكار ‎

صفحه 186:
ویر > يزكى ها ۱ ی شخ زد ‎ees‏ زنازن قبل از آنكه | 5 , = به الكل ۳0 ~ , يل 7 ‎tei a 2 ۱ 2‏ ن بوده اند ‎pe 0 :‏

صفحه 187:
اب رید ستللان بسیاری از افر اد هستند که با دارا بودن ویژگی ‎Ubu pate eve Je.‏ ا ‎pete ype‏

صفحه 188:
رس رت ‎fal‏ ‏مصرف الکل هنگامی که نار احتی» ‎en vO]‏ ار تقويت مى شود و سرانجام به صورت ار زر رز ۱ ۱ نار احتی ‎jo‏ آيد.

صفحه 189:
تأثیر نقش اجتماعی ‎ee bear‏ ۱ هنگامی که در و ضعیت پا نقش اجتماعى افراد» تغيير ايجاد شود.

صفحه 190:
ا بحر ان بر ار رین ‎٩ +‏ ۱۱ ۰ 08] به خطر افتادن نقش فرد به عنوان همسر يا مادرء شروع دوره یانسگی» از دست دادن شوهر و يا رفتن بچه ها از خانه

صفحه 191:
AS Sy ‏را اس‎ ۴ تفاوت های مهمی بین مصرف الکل در گروه های مختلف ‎Re ee‏ ۳۳| اك

صفحه 192:
باده نوشی» یک عامل در ۵ . ‎ie emene wots Se (‏ ی 9- عدم وجود سازوكارهاى مناسب براى كاهش فشار روانى

صفحه 193:
و و توتون و سیکر معتاد مى سازد. ماده مَوْثْر آن نيكوتين است. مطالعات نشان داده است که (60 درصد افراد پس از ترک دو باره به آن (TOPS ‘cS Sx) bors! 655

صفحه 194:
اكز ترترن ر سیر به عنوان ماده ای برای ‎Bee eee ee‏ اعصاب و ارام بخش مورد استفاده قرار مى رك

صفحه 195:
(SSIES ye cere تریاک: از فرن ها پیش به عنوان ماده ای مورفین: از تریاک بسیار موترتر است. نرويين: از درر شین ترید سی کرد ر ساده بسيار قوى تراز أن است.

صفحه 196:
تم احت لا ب سرلا مر |۱0 We emg heen PPI SE ‏ناراحت كننده اى دارد كه در زمره آن‎ ‏ها می توان به عرق ریزی» ریزش آب‎ 1 ‎ag‏ استفراع شدید اشار ه کر ‎

صفحه 197:
به دلایل تامعلوم قطع اعنیاد به هرویین برای جوانان دارای کم تر از 000 سال دشوار تر از ‎rere ae)‏ ۳ 260۳ ۱۳ 40 سال ‎aS‏

صفحه 198:
۱ ‏سا‎ ene are ep) 9 ee ane ‏نام شیطان سفید است که‎ -0 ‏هرویین به خود گرفته است.‎ ‏معتادان به هرويين» دست به‎ -9 ‏جنايات وحشتناك مى زنند.‎

صفحه 199:
ترحرم بل بر اوه جرا عكس العمل جامغه نسبت به هرويين اين قدر شدید است» در حالی که نسبت به سیگار» الكل؛ مسكن ها و محرك هاء موضعى ملايم دارد. با وجود اين كه خطرات بدنى أن ها نيز زیاد تر است. مردم کم تر حاضرند بیذیرند که مصرف ان ها نیز مضر است.

صفحه 200:
نظریات کلمن در باره اناد لا در ۳ مورفين و هرويين ممکن است هم در ناهماهنگی شخص با محیط باشد و هم 7 See a ان مؤثر باشد.

صفحه 201:
‎pigs el go‏ 3 رک سرت ز ‎(EAS) E5555‏ ‏کلمن استفاده از مواد به سه عامل نسبت داده است: ‏0- براى تسكين درد ‏ا ا د ا 0 نابهنجارى هاى رواتى ‏3 وجود فرهنك هاى فرعى ‎

صفحه 202:
oe Ags Sy ene) فرهنگ فرعی دو فایده برای جوان دارد: 0- سبب می شود ماده را به راحتی به دست اورد 7 مانع رو به رو شدن معتاد با مقررات جامعه می شود

صفحه 203:
0- ال. اس. دی 0 ar نحنیسر

صفحه 204:
ل رز تس ایجاد می کنند. به این معنی که شخص برای رسیدن به اثر اولیه سل مد زار ‎parvo‏

صفحه 205:
‎tek‏ دی ‏* توهمات ناشی از مصرف آن چندین ساعت طول می کشد. ‏را ا ا ل ا ‎Clea gi lS 4‏ لك ‎cet Calin g Jin‏ ‎ESE eee et Nene ae ne‏ موقت الكاد ل كذ ‎2 ‎

صفحه 206:
ماری‌جولنا و حشیش-) ‎“Ll ga cg ls 2‏ اک كياهى به نام شاهدانه است. ا ا ا ‎STO eve‏ 55 است.

صفحه 207:
آثآر ‎te) Be ES ay‏ شل شين اغضات كاك كدر 0 و احساس هشيارى و خلاقيت بيشتر

صفحه 208:
6- کافنین کوکایین 9

صفحه 209:
الف- ‎mle‏ ‏2 تحمل ايجاد مى كند قطع آن سبب بروز كسالت و افسردكى مى شود. 2 زیاده روی در مصرف ان ناارامى» خواب های آشفته و آسیب های معدی- روده اط ۳

صفحه 210:
ب- کوکایین مصرف زياد كوكايين بى قراری» سرگیجه بی خوابى و تهييج مى اورد.

صفحه 211:
‎Dal‏ تلم كوكايين قطع محير تك ‎Feat Ben‏ وم [ افسردكى مى اورد. وابستگی جسمانى ايجاد نمى كند اما وابستكى روانى مى آورد. ‎

صفحه 212:
م هم موارد مصرف: 0- افز ايش هشیاری کاهش اشنا 9- خنثی کردن آثار قرص های خواب اور در طول روز

صفحه 213:
موارد مصرف ارام بخس ‎۱٩‏ ‏»- مقابله با بی خوابی ‎Lape‏ )|

صفحه 214:
وایستگی: وایستگی شا ادا ۷ کنند. اما وابستگی روانی به وجود می ۳ Yas

صفحه 215:
رابطه مواد مخدر با ارتكات كوه زيان های فردی» خانوادكى ا ال كا 5 5 1

صفحه 216:
بان نان 6 منع مره موجب می شود تا عده ای از جوانا ن به عنوان مجرم دستگیر شوند.

صفحه 217:
لت اسان غير قانونئ نمى دانند» قانون را طرد مى كنند و كسترش اين امرء» ا كك ‎eg‏ ماين قوانین شود.

صفحه 218:
خودکشی یا کشته شدن ا ابتلا با بیماری های جسمانی و روانی

صفحه 219:
Pe ol.) ‏از هم پاشیدگی خانواده‎ ۰۳ Sa} yas شیوع بیماری های جسمانی وروانی

صفحه 220:
زیان های اجتماعی سرقت و كلاهبردارى جرائم سازمان يافته شيوع بيمارى هاى جسمانى وروانى تصادفات رانندگی

صفحه 221:
شیوه های درمانی شیوه های درمانی باید فرد معتاد و در محیط اجتماعی باشد.

صفحه 222:
شيوه معمول درمان در بر بتان 6- ثبت نام زيز نظر يزشك 2- كاهش تدريجى مقدار مصرف تا ترك اعتياد 2 ادامه به شغل» كه مانع ارتكاب جرم توسط معتاد می شود.

صفحه 223:
رزش دای سارزد با مواد مخدر در .امريكا معمولاً معتاد یا زندانی می شود و یا در مراکز درمانی مورد درمان قرار می گیرد. بیشتر جرم شناسان و مسؤولان زندان ها مخالف با زندانى كردن معتاد هستند.

صفحه 224:
روش اهاى لرساتی در اسریتا لا هزينه درمان بر عهده ذولت است. لا درمان شامل.همه موارد معزفی خود. درمان در دوره آزادی به قید ضمانت یا محکومیت و اقامت در زندان است.

صفحه 225:
ادامه روش ‎gly‏ ‏درمانی در آمریکا لعا ۳۳۵ ‎oar‏ عکس العمل جسمی می شود تجویز می گردد. لا از برخی از روش های عمقی روان درمانی و گروه درمانی استفاده می شود

صفحه 226:
ار لد كك لا افراد داوطلب ترى به عضويت اين مراكز در مى ايند. لا معتادان قدیمی بهبود بافته نیز در آن ‎ee‏ ا

صفحه 227:
ادامه کر ۰۰۰ ۰ ۰ سيناتون ‎Cys)‏ ) لا با گروه درمانی افراد به دادن کمک و حمایت از یکدیگر تشویق مى شوند. لا برنامه» تشويق اعضا به بحث و تبادل نظر در باره مشكلات است.

صفحه 228:
ادامه کر ۰۰۰ ۰ ۰ سيناتون (ورر3) ( لا اعضا تشويق به تحمل رفتار هاى ‎ety We) eee wee‏ لا افرادى _را كه وسوسه نار كيك ‎AV We wee ON YK‏

صفحه 229:
Zz we CO ee eee ۳ eer 0 ET ree ‏خوى دارد تا مشكلات ناشى از‎ ‏افسردگی» عدم احساس رضایت‎ ‏و شخصيتى را كاهش دهد.‎

صفحه 230:
ا ‎Coane‏ ‏)45( ‏نوعى روان درمانى است. تأكيد بر رابطه فرد ذا كرو اذارة اعتقاد به ماوراء الطبيعه از شيوه های درمانی انان است. لا نا لا ۳ به تقویت روحیه افراد اهمیت زیادی مى ‎iad‏

صفحه 231:
جلسات فرعی انجمن ی ار لا جلسات فرّعى با شركت خانواده و دوستان معتاد تشكيل مى شود. لا همسران معتادان مسایل و تجارب مشترك خود را با هم در ميان مى كذارند.

صفحه 232:
ادامه جلسات فر عی ل رالات نار کنر اعنیاد همسر بر خانواده و لا نوع کمک خود را ۳ ان شرايط مى شناسد.

صفحه 233:
افراد در اين جلسات راه را به دیگران نشان مى دهند و بيشتر نقش کمک کننده دار ند کت ورد

صفحه 234:
نظرات جیمر کلم در ار ۱۰ ۰ اک ام ‎ee‏ درمان شبیه به درمان جسمانى و هم روانى ‎oe‏

صفحه 235:
هدف درمان تریاک» مورفین و هرویت از كل كن قطع و ایستکی و قطع میل به 30 9 FH Pre WS ls iD) ٠

صفحه 236:
بهترین و عیت کثتر ال مراد محر ار وجود هنجار ها و فوانین اجتماعی مربوط به مواد مخدر بر اساین خطر ‏ أن ها است.

صفحه 237:
اعتیاد از دیدگاه ۱ ‎eer i oo re Tee wee @‏ امده است«با دست خویش خود را به هلاک نبفکنید» . 000 مصرف مواد» لاد هلاک انداختن خود است. ‎

صفحه 238:
ادامه اعتياد ار کار لاتم ‎Set eee,‏ رد اكرات ار به حلال بودن جيز هاى ياك و حرام بودن جِير هاى حبيث شده كه ‏است. ‎

صفحه 239:
adlal Gao 1 ‏براى به دست‎ ‏آوردن ایمان‎

صفحه 240:
در باره سوء مصرف مواد روان گردان جدید و آثار آن ها تحقیق کنید.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان