صفحه 1:
BEd Eee ad سس
وَالّذِينَ جَاهَدُوا فیتا ندیه سُبْلَنَا وَ إنّاللة لَمَعَ المُحسنينَ (عنكبوت/وع)
اختلى سیلسي کشم_فرا:
دی ماه ۱۴۰۳
ices
صفحه 2:
* فرانسه
فرانسه یک کشور فرا قارهای در اروپای غربی است که دارای منطقهها و قلمروهای بسیاری در آنسوی دریاها |
فرانسه یکی از سه کشوری است که سواحلی هم در دریای مدیترانه و هم در اقبانوس اطلس دارد (دو کشور دیگر عبارتند از اسپانیا و مراکش/.
فرانسه از جنوب با آندورا و اسپانا از شرق با ایتالا و سوئیس و آلمان و لوکزامبورگ و بلژیک, از جنوب با موناکو مرز زمینی دارد. همچنین از
طریق کانال ملنش با بریتانیا هممرز است. بر مبنای آخرین دادههای جغرافیایی بیشترین درازای سرزمین اصلی فرانسه (عرضی) ۹۶۳ کیلومتر
است. بر پایه مساحت. فرانسه بزرگترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا بهشمار میآید.
جمعیت فرانسه فراتر از ۶۷,۲ میلیون نفر است که با این شمار, فرانسه در رتبه دومین کشور پرجمعیت پس از آلمان در اتحادیه اروپا قرار
میگیرد. پایتخت فرانسه, شهر پاریس است. این شهر بزرگترین شهر این کشور و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ فرانسه است. قانون اساسی
فرانسه برپلیه یک همهپرسی در ۴ اکتبر ۱۹۵۸ به رسمیت رسیده است. لین قانون تأکید بر ایجاد کشوری سکولار و دموکرات دارد که مردم در
egy حق حاکمیت را ایجاد میکنند. اعلامبه ی حقوق انسان و شهروند که در انقلاب فرانسه تدوین شد و در گونه خود یکی از نخستین
سندهای تاریخی در این زمینه بهشمار میآید. به گنای بیانگر باورهای این کشور است.
تزکیه؛ جهاد علمی؛ دانشگاه تمدنساز
صفحه 3:
* ساختار سیاسی فرانسه
حکومت فرانسه یک جمهوری نیمه ریاستی است. قدرت اجرلیی در دست رئیس جمهور است و وی رئیس قوه مجریه نیز میباشد و اصل
تفکیک قوا بر طبق قانون اساسی در لین کشور رعایت میشود. از سال ۱۹۶۲ رئیس جمهور از طریق آرای عمومی به طور مستقیم و برای
مدت ۷ سال برگزیده میگردید» ولی در رفرندام اصلاحی که در سال ۲۰۰۰ صورت گرفت مدت دورمی ریاست جمهوری همانند مجلس ۵
سال تعیین گردید که مقرر شد از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۲ لین قانون اعمال شود یعنی رئیس جمهور برای مدت ۵ سال
انتخاب میشود. ریس جمهوره نخست وزير و شورلیی از وزیران را تحت ریاست نخست وزیر تعیین مىكند كه لين هيات وزيران از مجلس
ملی رای اعتماد گرفته و مسئولیت اداره کشور را عهدهدار است و در مقلبل مجلس نیز مسئول میباشد. به عبارت دیگر لین نظام را نیمه
ریاستی میگویند. منظور از لین نامگذاری بیان میزان قدرت رئیس جمهور است بدین معنی که ریاست جمهوری فرانسه نه دارای اقتدار کامل
مانند رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا است که به آن سیستم ریاست جمهوری اطلاق میشود و نه کاملا مانند جمهوری چهارم فرانسه و یا
تام جبهوری فیرال البان این بت کاماا عقریفاتی انسجتو قدرت دز سسبت صبت وزیر بت
تزکیه»جهاد علمی» دانشگاه تمدنساز
صفحه 4:
* ساختار سیاسی فرانسه
بر اساس ماده ۲۰ قانون اساسی فرانسه. دولت خط مشیهای کلی کشور را تعیین و اجرا میکند. همچنین مسئولیت
اداره کشور و نیروهای لشکری به عهده حکومت است. بر طبق مواد ۴٩ و۵۰ قانون اساسی دولت در مقابل پارلمان
مسئول میباشد. همچنین بر طبق ماده ۲۱ قانون اساسی نخست وزیر اداره دیلت را بر عهده دارد و مسئولیت دفاعی
ملی و اجرای قوانین بر عهده او است. نخست وزیر رئیس هیات وزیران است و میتولند قسمتی از اختیارات خود را به
وزرا واگذار نماید.
قوه قانونگذاری لين كشور مركب از دو مجلس ملی و سنا میباشد. نظام قضایی فرانسه نیز مستقل از حکومت است و
قضات دادگاه فرجام و رئیس کل دادگاه استیناف توسط نامزدهای شورای عالی قضایی تعیین و منصوب میشوند.
ت زکیه» جهاد علمی» دانشگاه تمدنساز Pico
صفحه 5:
* ساختار سیاسی فرانسه
در فرانسه رئیس حکومت رئیس جمهور است که با رای مستقیم مردم انتخاب میشود. دوره ریاست جمهوری در فرانسه پنج سال است. در
حکومت فرانسه نخست وزیر هم زیرنظر رئیس جمهور فعالیت میکند.
قوه مقننه از دو مجلس قانون گذاری» مجلس ملی و مجلس سنا تشکیل شدهاست. اعضای مجلس ملی با رای مستقیم مردم و برگزاری انتخابات
عمومی براى مدت ينج سال انتخاب میشوند. در صورت بروز اختلاف میان مجلسهای سنا و ملی؛ شورای ملی حرف آخر را میزند. قانون
اساسی فعلی فرائسه در سال ۱۹۵۸ تهیه شدهاست.
نقش انتخابات در جمهوری فرانسه: در فرانسه از سال ۱۷۸۹ یعنی پیروزی انقلاب کبیر, انتخابات به عنوان یک اصل محوری در حاکمیت مردم»
ت تأثیر شرایط سیاسی و تحولات
در نظام حقوقی سیاسی این کشور جای داشتهاست؛ هر چند در طول ۲ قرن گذشته, نظام انتخاباتی فرانسه
لین کشور فراز و نشیبهایی را پشت سر گذاشتهاست. فرانسه به دلیل پیشرو بودن در استقرار نظام جمهوری, نقش مهمی در تبیین مبانی»
اصول و چارچوب مقوله انتخابات داشتهاست و از همین رو نظام انتخابلتی و چارچوب مربوط به ن در لين كشورء الگوی بسیاری از کشورهای
دیگر قرار گرفتهاست.
تزکیه, جهاد علمی؛ دانشگاه تعدنساز
صفحه 6:
* فظام سیاسی قانون گرایی فرانسه
نظام سیاسی حاکم بر فرانسه میتولند به عنوان یک دولت قانونمند توصیف بشود. منظور از دولت قانونمند. دولتی است که به وسیله
اصول بنیادینی که قانون اساسی نامیده میشود محدود شدهباشد. در لین دولت تفکیک قوا به طور کامل صورت گرفته و هر سه قوا
نمیتوانند از قانون اساسی تخطی کنند. دولتی قانینی دولتی است که بر اساس قانون و رای مردم باشد. در لین دولت, قانون پارلمان
- که نشانه اراده مردم است - بر همه قوانین کشور ارجحیت دارد و همه قوا تحت نظر آن هس
قبل از انقلاب ۰۱۷۸۹ حاکمیت در فرانسه بر اساس تئوری حق الهی پادشاهان بود و قدرت حاکم در دست سلطنت موروتی بود.
قدرتی که مستقیما از خدا نشات میگرفت و تابع هیچ محدودیتی جز تعهد به رعلیت قوانین نشات گرفته از خدا و طبیعت و معاهدات
بینالمللی نبود. با نقلاب غرانسه انقال حاکمیت از پادشاه به مردم منتقل شد. بر طبق ماده ۳ اعلامیه حقوق بشر و شهروند سال
۹ "بنیان کل حاکمیت در ملت وجود دارد. هیچ دستگاه و فردی نمیتولند قدرتی را اعمال کند که آشکارا از ملت نشات نگرفته
باشد."
تزكيه, جهاد علمى» دانشگاه تمدنساز
صفحه 7:
* نظام سیاسی پارلمانی فرانسه
در قانون اساسی سال ۱۹۵۸ جایگاه مجلس در نظام سیاسی فرانسه به صورت دقیقتری تعریف شد که از آن جمله تعادل میان سه قوه مجریه
قننه و قضائيه؛ تبدیل نشدن نظام سیاسی فرانسه به سیستم جمهوری با اختیارات مطلقه رتیس جمهور, عدم استقلال رتیس جمهور از پارلمان»
تشکیل یک نظام پارلملئی مرکب از دو مجلس ملی و سنا و انتخاب رئیس جمهور با رای مستقیم مردم بود. در انتخابات مجلس ملی فرانسه در
سال ۱۹۸۶ اکثریت مجلس را مجموعه احزلبی به دست گرفتند که با رئیس جمهور وقت فرانسوا میتران همخولنی نداشتند لذا با توجه به اینکه
نخست وزير و هيات وزيران بايد از حمایت مجلس برخوردار باشند رئيس جمهور ناكزير به انتخاب نخست وزيرى بود كه با اكثريت مجلس
همخولنى داشتهباشد. به لين ترتیب از سال ۱۹۸۶ وایّه همزیستی سیاسی میان رئیس جمهور و نخست وزیر از دو جناح سياسى مختلف وارد
فرهنگ سیاسی فرانسه شد به طوری که تاکنون سه مورد همزیستی در لین کشور به وقوع پیوسته است؛ سالهای ۱۹۸۶تا ۱۹۸۸ مین رئیس
جمهور فرانسوا میتران از جناحع جب و نخست وزير ژاک شیراک از جناح راست» سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ میان رئیس جمهور فرانسوا میتران و
نخست وزیر ادوار بالادور از جناح راست و سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ میان رئیس جمهور ژاک شیراک و نخست وزیر لیونل ژو
تزکیه»جهاد علمی» دانشگاه تمدنساز
صفحه 8:
* قوه مجریه فرانسه
قوه مجریه فرانسه مرکب از ریاست جمهور: نخست وزیر و هیات وزیران است.
الف- ریاست جمهوری و اختیارات وی
بر اساس قانون اساسی فرانسه. رییس جمهوری به عنوان عالیترین مقام دیلت و دارای بالاترین قدرت اجرلیی است. وی فرمانده کل نیروهای
نظامی» بالاترین مقام قضایی کشور و دارنده بالاترین لژیون افتخار فرانسه است. ریبس جمهوری فرانسه حافظ و ناظر بر رعلیت قانون اساسی
است و ضامن استقلال, تمامیت ارضی و رعلیت معاهدات بینالمللی است. وی نخست وزیر را تین میکند. وی همچنین دیگر اعضای دولت را
تعیین و قادر به برکناری آنان از دولت نیز هست. ریبس جمهوری فرانسه. ریس شورای وزیران نیز است که هفته ای یک بار با حضور نخست
وزیر و کلیه وزیران در کاخ ریاست جمهوری فرانسه «لیزه» بر گزار میشود. رییس جمهور فرانسه تایید قوانین مصوب مجلس پس از ۱۵روز را نیز
به عهده دارد. ريبس جمهورى فرانسه همجنين اختيار دارد ما با بيشنهاد يك مجلس و یا مجللس ملى و سنای فرانسه اصلاحات در معاهدات
بينالمللى رابا از مجلس بخواهد و یا آن رابه همه يرسى بكذارد. رييس جمهورى فرانسه حق دارد يس از مشورت با نخست وزير و روساى دو
صفحه 9:
&
۰ قوه مجریه فرانسه
ب- نخست وزير و اختيارات وى
وزير به عنوان دومين شخصيت دولت از اهميت بسزايى برخوردار است. اختيارات نخ
-١ نخست وزير اعمال حكومت را هدایت میکند.
7- مسئول اجراى قوانين است.
#ت-.مسكول حقاع على aici
۴- میتواند برخی از اختیارات خویش را به وزرا انتقال دهد.
۵- دارای اختیار امضای بخشنامههای قانونی است.
۶- دارای حق انتصاب در مشاغل کشوری و لشکری است.
۷- دارای قدرت بر روی ادارات است.
۸- هنگام تشکیل دولت تقاضای رای اعتماد از مجلس می نماید.
-٩ رئیس جمهور قبل از انحلال مجلس ملی اجبارا باید با تخست وزیر مشورت نماید.
۰- میتواند به رئیس جمهور پیشنهاد بازبینی قانون اساسی را نماید.
۱- میتواند تقاضای تشکیل اجلاس فوق العاده مجلسین را نماید.
۲- دارای اختیار پیشنهاد لوایح قانونی به مجلسین است.
تز کیه» جهاد علمی دانشگاه تمدنساز
ت وزیر به طور کلی به شرح زیر است:
صفحه 10:
** قوه مجریه فرانسه
ب- هيات وزيران:
اعضاى هيات وزيران در فرانسه بر مبناى بيشنهاد نخست وزير و با تايبد رئيس جمهور سريرستى وزارتخانههاى مختلف را بر عهده كرفته و به
عنوان وزير در شوراى وزيران شركت مى كنند. ضمنا وزير دولت مىتواند مسئول وزارتخانه اى نباشد و دولت به وى ماموريت ويقه اى محول
نماید.
تعداد و عناوین وزارتخانههای فرانسه عبارتند از:
-٩ وزارت محیط زیست» توسعه پایداره حمل و نقل و مسکن
-٠١ وزارت اقتصاد.دارايى و صنعت
-١ وزارت دفاع و رزمندكان سابق
۲- وزارت امورخارجه و اموراروپا
۳- وزارت همبستگی و انسجام اجتماعی ۱- وزارت کشاورزیمواد غذایی.صید.حومه وآمايش زمين
۴- وزارت بودچه,درآمد عمومى»اموال ملى و اصلاح دولتی “VY وزارت امور شهری
۵- وزارت کار اشتغال و بهداشت ۳- وزارت دادگستری و آزادی ها
۶- وزارت آموزش ملی؛ جونان و زندگی اجتماعی ۴ وزارت فرهنگ و ارتباطات
۷- وزارت کشور ماورای بحاره سرزمینهای وابسته و مهاجرت ۵- وزارت آموزش عالی و پژوهش
۸- وزارت ورزش
ت زکیه؛ جهاد علمی؛ دانشگاه تمدنساز
صفحه 11:
* نهاد و نظام قانون گذاری فرانسه
مجلس ملی: نمایندگان مجلس ملی بر اساس قانون اساسی با رای مستقیم مردم انتخاب میشوند. دوره نمایندگی ۵ سال است اما در صورت
اعلام انحلال مجلس از سوی رئیس جمهور در هر زمان» انتخابات مجددا برگزار میشود. حداقل سن برای کاندید شدن در مجلس ملی ۲۳ سال
است. مجلس ملی دارای ۵۷۷ عضو است که از لین تعداد ۵۵۵ کرسی متعلق به فرانسه, و ۲۲ کرسی متعلق به سرزمینهای ماورای بحار است.
مجلس دارای دو نوع نشست عادی و فوق العاده است.
مجلس سنا روش انتخاب اعضای مجلس سنا نسبت به مجلس ملی متفاوت است. اعضای این مجلس به صورت غیرمستقیم و توسط
نمایندگان مجلس ملی, شورای عمومی استانها و شورای شهرداریها وبه طور خلاصه هر فردی که توسط آرای عمومی انتخاب گردیده برگزیده
میشوند. مجلس سنا دارای یک رئیس است و رئیس جمهور قدرت انحلال مجلس سنا را ندارد. در غیاب رئیس جمهور وظلبف ریاست جمهوری
به عهده رئيس مجلس سنا است. دوره سناتوری ٩ سال است و هر ۳ سال یک بار یک سوم سناتورها تجدید انتخاب میشوند. حداقل سن برای
اب شدن در مجلس سنا ۲۵ سال است. مجلس سنا دارای ۳۲۱ سناتور است که ۲۹۶ کرسی آن متعلق به کشور فرانسه. ۱۳ کرسی به
سرزمینهای ماورای بحار و ۱۲ کرسی نیز به فرانسویان خارج از کشور تعلق دارد.
تز کیه» جهاد علمی دانشگاه تمدنساز
صفحه 12:
34 ۵ 208 زواام =o
نظام قضائی فرانسه
قوه قضائیه بر اساس قانون اساسی به عنوان یکی از قوای سه گلنه و مستقل از قوای مجریه و مقننه به رسمیت شناخته شدهاست و رئیس جمهور
مسئول تضمین استقلال این قوه است. پذیرفتن اصل تفکیک قوا در فرانسه موجب گردیده است که قوه قضائیه و دادگاههای قضایی از دادگاههای
اداری مجزا شوند. از طرف دیگر دادگاههای حقوقی و دادگاههای کیفری» هرچند که بر اساس وحدت حقوقی در اجرای عدللت تشکیل گردیدهاند
هر کدام دارای خصوصیاتی هستند. در فرانسه دو گروه دادگاه مجزا وجود دارد که در عرض یگدیگرلند گروه اول متشکل از دادگاههای قضایی
است که به نوبه خود به دادگاههای مدنی و کیفری تقسیم میشود و گروه دوم متشکل از دادگاههای اداری است که به دعاوی اداری رسیدگی
میکند و به قوه مجریه وابسته است. در سطح کل سه نوع دادگاه مدنی» کیفری و اداری میتوان دید.
اولین نقش در رسیدگی به دعاوی را در تشکیلات قضایی فرانسه. دادسرا ایفا میکند. دادسر ابتداقابلیت رسیدگی و تعقیب قضایی دعاوی و
شکایات را مورد بررسی قرار میدهد و چنانچه دعوا قابل رسیدگی تشخیص داده شود. پرونده مراحل قضایی را طی خواهد کرد.
دادگاههای فرانسه نیز در دو حوزه کلی سازماندهی شدهاند:
۱- سازمان محاکم قضایی شامل: دادگاه پلیس, دادگاه جنحه, دادگاه جنایی» دادگاه نوجوانان, دادگاه جنایی نوجوانان
۲- سازمان محاکم اداری شامل: دادگاه بدوی درجه ۲ دادگاه بدوی درجه ۸ دادگاه تجاری, دادگاه تجارت دریایی» دادگاه کاره دادگاه امور
کشاورزی, دادگاه امور تامین اجتماعی» دادگاه عدم اهلیت
علاوه بر دادگاههای نامبرده, ۳۵ شعبه دادگاه استیناف و یک دیوان کشور در نظام قضایی فرانسه وجود دارد.
تزکیه؛ جهاد علمی؛ دانشگاه تمدنساز
صفحه 13:
ta 7-۳
* نظام حزبی فرانسه
در قانون اساسی جمهوری پنجم است که برای اولین بار جایگاه احزاب سیاسی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شد. در ماده چهارم قانون
اساسی ۵ اکتبر ۱۹۵۸ آمده است: «احزاب و گروههای سیاسی آزادانه بای کسب آرا رقلبت میکنند. آنها آزادلنه تاسیس و به فعالیت میپردازند.
آنها موظفلند اصول حاکمیت ملی و دموکراسی را رعلیت نمایند». با تصویب قانون سال ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ درباره هزینههای انتخابات و احزاب
سیاسی, احزاب دارای جایگاه حقوقی در نظام سیاسی فرانسه گردیدند.
احزاب سیاسی در جمهوری پنجم از آغاز تا کنون به عنوان یکی از ارکان نظام سیاسی در فرانسه به شمار میروند. همچنین احزاب سیاسی
در فرانسه مهمترین نهادی هستند که مباحث مهم سیاسی را در جامعه مطرح میکنند و افکار عمومی و نخبگان را نسبت به مسائل اساسی بر
میانگیزانند. به بیلنی دیگر, احزاب سیاسی در فرانسه همچنان نبض افکار عمومی را در اختیار دارند و اصلیترین عامل شکل دهی به افکار
غنومیاند.
احزاب سیاسی در فرانسه با ارلئه برنامههای ملی برای اداره کشور به میدان می آیند. کمتر حزبی است که بدون ارلثه برنامه پابه عرصه انتخابات
بگذارد. این احزاب. علاوه بر ارائه برنامهای کلان, مهمترین عامل نقد و بررسی برنامههای دیگر احزاب و به ویژه دولتاند.
دسته بندی احزاب سیاسی بر اساس نظریه موریس دووره و تقسیم بندی سنتی و کهن احزاب بر مبنای شکاف چپ و راست است. اگر چه شاید
دوران لین تقسیم بندی در بسیاری از کشورها سپری شدهباشد ولی فرانسه که زادگاه واژگان «چپ» و «راست» برای دسته بندی گرایشهای
سیاسی است. همچنان بر لین واژگان پای بند است و سالیان درازی است که دو قطب چپ و راست مبنای رقلبت ها و اتتلافهای سیاسی این
کشورند.
ت زکیه؛ جهاد علمی؛ دانشگاه تمدنساز
صفحه 14:
* نظام حزبی فرانسه
هریک از دو قطب چپ و راست در درون خود به دو جناح تندرو و معتدل تقسیم میشود. بدین ترتیب» میتوان از چهار خانواده بزرگ حزبی در این
شور سراغ گرفت. راست لیبرال و معندل و راست سنتی و اقتدارگراه در مجموع قطب راست را تشکیل میدهند. در قطب چپ هم میتوان از چ
لیبرال و معتدل و چپ انقلابی و رادیکال سخن گفت.
زب چا راست
مهمترین حزب جناح راست فرانسه حزب «اتحاد برای نهضت مردمی» (0۸۴)) است که آقای«نیکولا سارکوزی» دبیرکل آن میباشد. دومین
حزب جناح راست عبارتست از «اتحاد دموکراتهای فرانسه» که آقای «فرانسوا بایرو» دبیرکل آن است.
ژاک شیراک با تاسیس حزب تجمع برای جمهوری معروف به ارپار. (۳/۹) در سال ۱۹۷۶ میراث دار دوگل شد. ژیسکاردستن نیز در اقدامی
مشلبه حزب میلنه روی دست راستی به نام اتحاد برای دموکراسی فرانسوی معروف به یود.اف (0۴[)) تشکیل داد. در جناح راست حزب ژاک
شیراک و حزب ژیسکاردستن دو قطب اصلی جناح راست را تشکیل میدادند.
جناح راست را امروز حزب یوامپ به رهبری نیکولا سارکوزی رهبری میکند. لین حزب در سال ۲۰۰۴ به ابتکار ژاک شیراک جایگزین حزب
ار.ب.ار. شد اما بر خلاف میل شیراک به دست رقیبش سارکوزی افتاد. حزب میلنه رویی را هم که والری ژیسکاردستن تاسیس کرده بود امروز در
اختیار فرانسوا بایرو قرار گرفتهاست. این احزاب از دهه ۹۰ حرکتی را برای دموکراتیک تر شدن سازمان حزبی خود آغاز کردند و با برگزاری
کنگرهها و مجامع مختلف در برهههای مختلف کوشیدند همراه با افکار عمومی هواداران خود گام بردارند.
ت زکیه؛ جهاد علمی؛ دانشگاه تمدنساز
صفحه 15:
* نظام حزبی فرانسه
هریک از دو قطب چپ و راست در درون خود به دو جناح تندرو و معتدل تقسیم میشود. بدین ترتیب» میتوان از چهار خانواده بزرگ حزبی در این
شور سراغ گرفت. راست لیبرال و معندل و راست سنتی و اقتدارگراه در مجموع قطب راست را تشکیل میدهند. در قطب چپ هم میتوان از چ
لیبرال و معتدل و چپ انقلابی و رادیکال سخن گفت.
حزب جناح چپ
cle چپ فرانسه بطور سنتی دارای سه حزب بوده است. حزب سوسیالیست» حزب کمونیست و رادیکاله. امروزه حزب سبزها را نیز بایستی به
این جناح اضافه نمود. وزن حزب کمونیست در این جناح رو به تحلیل است و رادیکالها نیز اهمیت خود را در سطح کشوری از دست دادهاند.
حزب سوسیالیست(۳5) دارای سیاسیون با سابقهای میباشد که مهمترین آنهاعباتند از آقایان «لیونل ژوسین» «بی یر مُروا» «لوران فاییوس»
که هر سه سابقه نخست وزیری دارند و نیز تعداد قابل توجهی از وزیران سابق,
دبیر کلی حزب سوسیالیست فرانسه آقای «فرانسوا اولاند» نام دارد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ فرانسه بر سارکوزی فائق آمد.
حزب کمونیست فرانسه که پس از پایان جنگ جهلنی دوم آرای قریب به یک سوم رای دهندگان فرانسوی رابه خود اختصاص میداد» هم اکنون
به سختی قادر به جمع آوری آرای پنج درصد فرانسویان است. دبیرکل این حزب خانم «ماری ژرژ بوفه» نام دارد.
ت زکیه؛ جهاد علمی؛ دانشگاه تمدنساز
صفحه 16:
&
* نظام حزبى فرانسه
احزاب افراطيون
افراطيون راست در «جبهه ملى» به رهبری «ژان ماری لوپن» گردهم آمدهاند. مهمترین ویژگی افراطیون راست را میتوان در موارد زیر خلاصه
نمود: مخالفت با جمهوری پنجم فرانسه. مخالفت با اتحاد اروياء تاكيد بر لزوم حفظ اقتدار ملی و عدم تحلیل آن در نهادهای اروپایی» حل
مشكلات اقتصادی فراسه از طریق بزگرداندن مهاجرین, مخاشت کم و بیش علنی آنها با اشتغال زنان زیر سوال بردن هولوکاست و بالاخره
تاکید بر «خطر اسللام برای فرانسه». هم اکنون دختر لوپن رهبری جبهه ملی را به عهده دارد.
افراطیون چپ فرانسه عمدتا در «لیگ کمونیست انقلابی» گرد هم آمدهاند. این گروه مجموعه ای از طرفداران انقلاب روسیه و تروتسکی و مائو و
امثال آن مىباشد. دو رهبر عمده افراطيون جب عبارتند از خلنم «آرلت لاگیر» با سابقه طولانی و آقای «اولیهیه بزانسنو» که جوان است و مورد
اقبال هواداران این گروه میباشد.
در دهه آخر قرن بیستم نیز سبزهاء رادیکالهای چپ (پی.آیژ) (۴/6) و جنبش شهروندان (امدی.سی) (۸۸00) از جریانهای مهمی هستند که
در منتها الیه اردوگاه چپ فرصتی برای ابراز وجود یافتن. با لین همه پدیدار شدن احزاب گوناگون و کوچک با محوریت دو قطب چپ و راست در
فضای سیاسی فرانسه نمودار میشود.
45( جهاد علمی» دانشگاه تمدنساز Aa
صفحه 17:
4
* _ تقسیمات اداری و سیاسی فرانسه
مز فر درل امب جر بد أستان هاى كسور فرانس»
اداری تقسیم شدهاست: کمون (شهر : دپارتمان
(شهرستان)» منطقه (استان» وسرزمینهای آن
سوی دریا (ماده ۸۷۲ بند یک قانون اساسی)/
چهار بخش تقسیمات جغرافیایی سرزمین
فرانسه در روزگار کنونی را تشکیل میدهند. بر
اساس آخرین قانون اساسی فرانسه» اداره امور
این بخش ها به نهادهای محلی واگذار
شدهاست که از قدرت و اقتدار فراوانی در
مقايسه با كذشته برخوردارندإيند دوه ماده "/
قانون اساسى).
فرانسه به ع٠ استان تقسيم شدهاست. 77 استان
در داخل کشور فرانسه قرار دارد و 5 استان ديكر
نیز مربوط به فراسوی خاک اصلی (ماورای
دریاها) میشود.
3
+
4
d
3
4
3
صفحه 18:
نظارت بر قوا
نقش دین در سپاست.
رای اتخاب مقامات
نظارت و مسسئوليتها
** مقايسه ساختار سياسى كشورهاى ايران و فرانسه
ساختار Sd ie
جمهوری دوکرات سکول تيمعرياستى Me
Rep مه هام۳
رئيس جمهور (مقام اصلى اجرليى) و نخستوزير
رئيس جمهور مستول سياست خارجى و امنيت ملى, نخستوزير مسنول اجراى سياستهاى داخلى
مجلس ملى و سنا اعضاى مجلس ملى بدطلور مستقيم التخاب مشو
نظارت از سوى شورای قانون اساسی (شورای ٩ نفره)
سکولار أجدابى دين از سیاست)
انتخابات عمومی برای رئیسجمهور و اعضای مجلس
رئيسجمهور و نخستوزير تحت نظارت بارلمان (مجلس ملى و سنا) و باسخكو هستئد
تزكيه, جهاد علمى» دانشگاه تمدنساز
ساختار سياسى هران
جمهوری اسلامی لاسما"
عقام معظم رهبرى (رئيس كشور) و رئيس جمهور ارئيس gh ]
رئيس جمهور تحث نظارت مجلس سکان دار قوه مجریه است.
مجلس hed lay اعضاى مجلس بدطور مستقيم اتتخاب مىشوند
نظارت از سوی شورای نگهبان
دين [اسلام) نقش محوری هر سیاست و قنونکذاری درد
التخابات عمومى براى رئيس جمهور و اعضاى مجلس با نظارت شوراى تكهبان ير صلاحييتها
رئيس جمهور و وزرا تحت نظارت مجلس قرار دارقد
A
eco
صفحه 19: