صفحه 1:
بررسی آسیب شناسی تکدیگری

صفحه 2:
مقدمه از دید جامعه شناختی تکدی را میتوان نوعی انحراف اجتماعی به حساب آورد . که فرد در ن نقش مشخص و بعضا متفاوتی (سارق, روسپی ۰ معتاد و ..) را ببر عهده دارد. همچنین گاهی بمنزله نمونه ای از مرحله شغلی یا ‎CAREER‏ نزد متکدیان حرفه ای . آبرومندانه و غیرآبرومندننه (غیرمشروع) در مشاغل انحرافی تلقی می شود. نکدی گری مسئله ای است که گر چه در تمامی طول تاریخ گذشته جوامع بشری وجود داشته لیکن حسب عوامل مختلف در هر جامسه از گستردگی, تسوع و ایساد متفاوتی برخسوردار است. همانطوری که آسیب های اجتماعی به دلایل مختلف بوجود می آیند و عوامل مختلف فرهنگی, سیاسی اجتماعی و اقتصادی نقش بسیار مهمی در بروز آسیب ها دارند پدیده نکدی گری نیزاز لین قاعده مستثنا نیست و از دیربازبه عنوان یک معضل اجتماعی مورد توجه حکومتها بوده است. آنچه مشخص است علی رغم تصام پی گیسر ی ها و قوانین تصویب شده در زمينه پیشگیری . برخورد با تکدی گری در کشور, ما همچنان هر روز در خیابانها و در هر مکانی شاهد حضور متکدیان و گدایان با لباس ها و ظواهر مختلف هستیم.

صفحه 3:
طرح مساله اکنون این سوال مطرح است که: ۲ چرا با توجه به امکانات غنی در كشور. فرهنگ دینی و اعتبارات کلان روز به روز بهتعداد متکدیان افزوده می شود ؟ چرا دستگاههای عریض و طویل چاره ای برای آن پیدا نکرده اند؟ و دلیل ناکامی اقدامات صورت گرفته چه چیزی بوده است؟ پاسخ به این سوالات و ارائه راه حلهای کاربردی و جامع قطعا از وظایف جامعه شناسان وصاحب نظران حوزه آسیب های اجتماعی است که محتاج بر عم ‎ble‏ « پیامد ها و ارانه راهکلر هایی برای حل معضل است.

صفحه 4:
به نقل از گیلمور:«گدایی؛ بک فعالیت سازمان بافته است که فرد در آن گدایی را «.به کار کردن ترجیح می دهد»هرچند که توانایی کار کردن را دارد

صفحه 5:
تار بخجه تکدیگری تکدی گری از زمانهای دور در ایران وجود داشته است و تحت عناوین گوناگونی مانند: متکدیان» گدایان. مخطرانی؛ مکی. شجوی ها,ذراریحیهاء زحکیم المرحومهها, شعبها و اسطیلها وجود داشته است. به گونه ای که : کنت دوگوانیو از مستشرقان اروپایی دیدگاه ایرائیان را نسبت به تکدی گری چنین بیان میکند: "ایرانیان با دیده نفرت به گدایان نمی نگرند و آنان را مورد محبت قرار می دهند.اولین بار در سال ۱۲۷۶ هجری قمری شورای دولتی موقت که به آن "مجلس مصلحت خانه " میگفتند. درخصوص اختصاص صدقه ها و نذریهای مردم به متکدیان ناقص الاعضاء حکم داد. ودر سال ۱۳۲۸ اولین برخورد سازمان يافته با پدیده گدایی در ایران آغازشد و ثروتمندان واقشارپر درآمد ومتوسط جامعه درآمد حاصل از اخذ عوارض ویژه بنزین و شکر که توسط سازمانی به نام اردوی کار جمع آورى مى شد را صرف جمع آوری, نگهداری ۰ مهارت آموزی و حرفه آموزی . به متکدیان میکردند. به همین منظوردر راستای توانمند سازی و کاهش تکدی گری در سال ۱۳۴۶ با تصويب هيات وزيران ‎٠‏ سازمان اردوی کار به کانون کارآموزی تغیبر نام داد وهدفش ارائه مهارت وفنون شغلی به گدایان و متکدیان بود.

صفحه 6:
لس متکدی از مسوولیتهای اجتماعی معاف است ز آسامتکدی به خاطر نیازمندی مورد تفریع و سرزنش قرار نمی گیردز ‎O‏ چنین شخصیتی انتظار دارد که دیگران به او کمک کنندز ‎O‏ در تولید اجتماعی مشارکت نداشته از دسترنج دیگران زندگی می گذراند. ‏پدیده تکدی گری با دو عامل مهم یعنی: "کمک دهنده" و "کمک گیرنده "رابطه دارد. "کمک دهنده ها " می توان به دسته های ذیل تقسیم بندی کرد. ‎ ‎ode‏ ای بر اساس وظیفه شرعی به فقرا و مستمندان کمک می کنند. ‏* گروهی دیگر آن را وظیفه انسانی و نوع دوستی می دانند. ** تعدادى به علت این که نیازمند بودن را یک نقص اجتماعی می دانند خود را ‎ ‏در رفع اين نقيصه مسؤل مى دانند. * دسته چهارم کسانی هستند که کمک های خود را با نيت نذر و صدقه انفاق مى كنند. ‏تکدی گری صورتی از زندگی ارزان قیمتی است که تنها بهای آن فقر مناعت طبع و سير قهقرایی کمال انسان است. »

صفحه 7:

صفحه 8:
انواع تکدیگری پنمان * دراویش: افرادی هستند که با کشکول و تبرزین و با "زمزمه و اوراد و اذکار" ویا خواندن اشعار و روایت قصه های ملی و مذهبی به گدایی می‌پردازند. " دعا نويسان: كسانى هستند كه برروى كاغذ های طوماری مانند دعا مینویسند و به عنوان نسخه شفتبخش به مردمان و افراد نیازمند و ساده لوح می‌فروشند.. * كولى ها: طایفه ای از بقایای هندیان رامشگر است که در عهد بهرام گور به ایران آمده اند.مردمی صحرا نشین و بیابانگرد هستند که همه جا گردش میکنند و با فالگیری و کف بینی و بند بازی زنان و مردان Wid gun quad ly gel dls

صفحه 9:
انواع تکدیکری آشکار * تکدیگری سنتی:گدایی.اسفند دود کردن. شیشه ماشین پاک کردن.تنقلات فروشی»اسباب بازی فروشی,کبریت فروشی,دستمال فروشی,درب منازل رفتن و گدایی کردن.زدن سازهای بادی و ضربی در اتوبوسها و پیاده روهاءفال فروشی و... * تکدیگری مدرن: سی دی فروشی,گل فروشی,عکس و پوستر فروشی.لوازم جانبی ماشین فروشی,طلب پول کردن برای انجام کار یا فعالیتی .سوت زدن و نواختن موزیک با سوت.ادای مریض درآوردن.اظهار هم قوذى :با خانواناه-متوقى بر سومزارمةرخواسك سوخة(بلزين) ود

صفحه 10:
۰ هه تكد نظریه های جامعه شناختی تکدیگری

صفحه 11:
نظر به بی هنجاری اين مفهوم توسط دورکیم مطرح شد.انحراف یا جرم از دیگاه دورکیم امری طبیعی است‌به نظر او همه جوامع دارای چرم هستند و جرم در جامعه دارای کارکرد است.به نظر او انحراف به حفظ نظم اجتماعی کمک میکند.زیرا مرز های اخلاقی مبهمی وجود دارد که جرم. این مرزها را مشخص میکند.از آنجایی که مرزهای فعلی مشخص نیستند این واکنش اجتماعی کمک می کند تا مردم درک کنند چه باید بکنند .لذا او میگوید: رفتار به وسیله واکنش اجتماعی کنترل می شود. او بیان میکند رفتارهای انحرافی نتیجه فشارهای اجتماعی هستند.

صفحه 12:
نظریه بی هنجاری مرتن جامعه شناس آمریکایی پس از دورکیم کوشید تا بی هنجاری را به انحرافات اجتماعی ربط دهد و گفت نه تنها خودکشی بلکه انواع انحرافات اجتماعی دیگر نیز حاصل شرایط بی هنجاری جامعه است.به نظر او اگر جهت رسیدن به اهداف مهم فرهنگی,راههای مناسب جهت دستیابی به اهداف فرتهم نباشد فرد به ناچار منحرف میگردد. «بنابراین.هرجا که انحراف از هنجارها مشاهده شود.نشانه آنست که اتحاد بین اهداف فرهنگی و راههای نهاده شده گسسته شده است.» وی ۵ واکنش بین ابزارها و وسایل دستیابی به آن را تشخیص می دهد که به آنها به اختصار اشاره میکنیم.

صفحه 13:
نظریه بی هنجاری(پنج واکنش بین ارزشها و وسایل دستیابی) شعاثر گرایان با مناسک گرایان نوآوران يا بدعت كذاران ان conformists innovators Tahar sie) ‎feat‏ ل انزوا كرايان يا وابس كرايان ‏كأموغوعنمع ‎

صفحه 14:
نظریه بی هنجاری(پنج واکنش بین ارزشها و وسایل دستیابی) © همنوايان يا بهنجارهاكروهى كه هم اهداف هم ارزشهای فرهنگی و هم وسایل رسمی و مشروع جهت نيل به آنهارا يذيرفته اند © نوآوران يا بدعت كذاران: كسانى كه اهداف فرهنگی جامعه را میپذیرند.لیکن وسایل و ابزار مشروع جهت رسیدن به آن را نمیپذیرند و از وسایل غیرمشروع و غیر قانونی استفاده میکنند. © شعائر گرایان با مناسک گرایان : کسانی که وسایل و ابزار قانونى و رسمى برای رسیدن به اهداف جامعه را میپذیرند لیکن خود آن اهداف را رد میکنند.آداب و رسوم و تشریفات برای آنها مهم است. 0 انزواگرایان یا واپس گرایان: افرادی که هم اهداف هم وسایل را رد میکنند.از جامعه طرد شده اند. ولگردان و معتادان جزو این گروه اند. 0 طغیان گران یا شورشیان: کسانی که هم اهداف هم وسایل را رد میکنند اما مانند انزواگرایان بدون هدف نیستند بلکه راهها و اهدافی جایگزین را معرفی میکنند.

صفحه 15:
نظریه بی هنجاری(پنج واکنش بین ارزشها و وسایل دستیابی) شعائر كرابى - + انزواگرایان = 5 طغيانكرايان 5

صفحه 16:
نظریه بی هنجاری و تکدیگری از نگاه مرتن می توان گفت که تکدی گری بعنوان نوعی کجروی معلول شکاف بین هدف و وسیله می باشد . یعنی نوعی واکنش از سنخ نوآوری و یا انزوا در برابرهدف شروت اندوزی و وسیله آن -کار و و تلاش - است. از آن جهث توآورى السك که ,هذف.عمومین جامعة #نههسان سانی: گزلین و فروث انفوزی اسف پذپرفته شفه استقند اما چون عده ای امكان يا توان و يا صبر رسيدن به آن را ندارند. به ناچار به راههای بدیع یا غیرمتعارف مانند سرقت و یا تکدی دست می‌زنند. همچئین فررچارچوب کی مرقن من لزان نکفی گزی‌برا توعی انزوا ی گوظله گزری: دافسث ‎EOP SRE SNA‏ همچون ثروت اندوزی را قبول ندارند. بلکه راههای نهادی شده موجود را نیز نمی پذیرند و برای گذران زندگی با حداقل انتظارات به تکدی رومی آورند.

صفحه 17:
نظریه پیوند افترافی این نظریه زیر مجموعه نظریه یادگیری اجتماعی است‌به نظر ادوین ساترلند انحراف تحت تاثیر نگرش های آموخته شده‌به وجود می آید.افراد به اين علت کج رفتار میشوند که تعداد ارتباط های انحرافی آنها بیش از ارتباط های غیر انحرافیشان است.اگر فرد ارزش های مطلوب بیشتری در رابطه با بزهکاری نسبت به ارزش های غیر طلوب فرا بگیرد‌احتمال اینکه منحرف شود بیشتر خواهد بودسائرلند بر این باور است: کسانی که مرتکب رفتار انحرافی میشهند که بیشتر با کجروان و مجرمان حشر و نشر میکنند.لذا: رفتار انحرافی از طریق "معاشرت با اغيار" يا ند افتراقى" يعنى داشتن روابط اجتماعى با انواع خاصى از مردم مانند جنايتكاران آموخته د

صفحه 18:
نظریه پیوند افتراقی و تکدیگری برکس و ایکزر با طرح موضوع تقویت افتراقی این نکته را عنوان کرده لد که اگرتکدی گری بعنوان نوعی کچ رفتاری نسبت به امرار معاش از راه کار و کوشش( همنولیی) با مقدار فراوانی و احتمال بیشتر رضلیت بخش تر باشد افراد آن را بر همنولیی ترجیح می دهند. بنابراین افراد گدایی را با عنوان فعالیتی کم خطر و بدون خسارت نببتبه بایر اعمال کجرولنه توجیه کرده و نود را تبرفهنی کنید که گنای خه تاه انت وفه جزم: بدین ترتیب اين شعار را در بين كروه ترویج می‌کنند.

صفحه 19:
نظريه کنترل اجتماعی * نظریه دورکیم : فرد اجتماعی نشده به مفهوم فرد جدا شده از جامعه است. * اساس نظریه های کنترل اجتماعی : عدم وابستگی افراد به نهاد ها و سازمان های استمامین سفل,مفرسه و- موجب رفتار ‎Bad Aoi‏ * نظریه کنترل هیجلنی هیرشی : وقوع انحراف اجتماعی در درجه اول ناشی از شکست و ضعف پیوند اجتماعی با افراد جامعه است. 7 5357

صفحه 20:
نظریه کنترل اجتماعی و تکدیگری نظریه نظارت اجتماعی بر آنست که علت اصلی کج رفتاری» نبود کنترل اجتماعی است. فرض اصلی برلین است که افراد به طور طبیعی تمایل به کجروی دارند و اگر تحت کنترل قرار نگیرند چنین می کنند. به عبارتی تکدی گری بعنوان نوعی کج رفتاری آفراد بیش از آنکه ناشی از نیروی محرک به سوی ناهنجاری باشد. محصول عدم ممانعت است. و علت همنوایی افراد با هنجارهای اجتماعی را پیوند اجتماعی آنها بر اساس داشتن «تعلق خاطرنسبت به افراد ونهادها » ۰ «تعهد به فعالیتهای متدلول زندگی روزمره برای حفظ موقعیتهای کسب شدهک» «درگیر شدن در فعالیتهای زندگی چنانکه وقتی برای کج ر لفرلد به اعتبار اخلاقی نظام هنجارهای اجتماعی» می باشد. یعنی یک فرد در محیطی که به شدت تحت کنترل رسمی(قوانین یشگرانه لزتکدی) و کنترل غیر رسمی و شرمنده سازی(برخورد مبتسی بر طرد و تحقیر مردم با گدایی وگدایان یا درک واحساس متکدی وادای احترام برای ایجاد احساس ندامت در فرد) است کمتر وسوسه گرایش به سمت رفتار و کردار گدامنشانه اری نماند» و اعتقاد ای می کند که از یک طرف ناقض هنجارها. قواعد ارزشی وقوانین جامعه می باشد و از طرف دیگر آبرو و حیئیت خودرا به پلی برای کسب پول مبدل سازد.

صفحه 21:
نظر یه های مربوط به فرهنگ شهری نظریه های مربوط به فرهنگ شهری نشان داده است که گدایان از طریق کارآموزی و تعلیم گدایی را بصورت حرفه ای و تخصصی می آموزند. همچنین با توجه به دیدگاه پارک افراد مهاجر آمادگی بیشتری برای گرایش به تکدی گری و تمایل کمتری برای ترک آن نشان می دهند. در چارچوب همین رویکرد, سامپسون و ویلسون برآنند که پایگاه اجتماعی یک محله و نسبت وقوع جرم در آن. صرف نظر از پایگه اجتماعی و اقتصادی فرد. بر احتمال درگیر شدن او در رفتارهای مجرمانه اثر می گذارد. به نظر آن دو احتمال این درگیری برای جوانی که از خانواده های کم درآمد برخاسته و در منطقه ای آکنده از جرم زندگی می کند. بسیار بیشتر از فردی است که همین ویژگی ها را دارد اما در محله ای ساکن است که جرم در آن کمتر اتفاق می افتد.

صفحه 22:
نظریه برچسب زنی نظریه برچسب یا انگ زنی در تعریف لین که چه رفتاری نابهنجار است از دو ایده اصلی مطرح در کنش متقابل نمادین بهره گرفته است ١.متقابل‏ بودن كنش ؟. نمادين بوذن كنش. اگر ما رفتاری را كه لنك كجروى خورده مورد توجه قرار دهيم بليد بدانيم كه نمى توان يك كنش مفروض را كجروى خولند مكر اينكه دیگران به آن کنش واکنش ار خاص نيست بلکه چیزی است در کنش ‎oot Hite‏ شخصی که کنشی انجام می دهد و دیگران که به او واکنش نشان می دهند. از نظريه برجسب نيز مى توان برای تبیین رفتار متکدیان ازهای مقطعی. بخشی از نیاز خود را از دیگران مطالبه می کنند اما به مرور زمان و هنگامی که عنوان (برچسب) متکدی (گدا) روی آنها گذاشته می شود. عمل خود را تکرار کرده و آنرا متناسب با برچسبی که خورده است (متکدی) بصورت حرفه ای تری دنبال میکند. ان داده باشند. کجروی صفتی در نهاد یک را غیر حرفه ای سود جست. کسانی که به دلایل اتفاقی ون

صفحه 23:
نظريه تضاد ديدكاه تضاد (ماركسيستى) مدعى است كه فرآيند انباشت سرمايه و افزايش منافع سرمايه داران به بيكارى بخش عظيمى از اعضاى طبقه محروم منتهی می شود که این بیکاری علت اصلی کج رفتاری است. عدم توانايئ اين جمعيت بيكار در ثامين يك زندكى محترمانه به فقدان عزت نفس وبه احساس ناتولنی و بیگانگی در افراد می انجامد و سپس آنها رابه تکدی گری می کشاند. از این دیدگاه تکدی گری جرم طبقات فرودست و تحت ستم است که توان بالا کشیدن خود را در نظام سرمایه داری ندارد. در اين ادبیات تکدی گری ‎(Gl‏ نیست و منتسب به افراد بی اخلاق یا ناکام مانده در مبارزات طبقاتی است.

صفحه 24:
علل و عوامل موثر در ظهور بدیده تکدیگیی ملسا عوامل اجتماعى_اقتصادى م ‎el‏

صفحه 25:
عوامل اجتماعی_اقتصادی كدايى يك زايده اجتماعى است كه در بيدليش كن جند عامل دخللت دارند: فقدان اشتغال و كار. عدم دارا بودن مهارت وفنون شغلی وحرفه ای . فقر مادی؛ پیری و از کار افتادگی» رخوت و سستی, اعتیاد. معلولیت و بیماری» مسائل خانوادگی از قبیل پاشیده شدن خانواده. مهاجرت از روستا به شهر. نابسامانیهای اقتصادی از قبیل کمی درآمد در بعضی از مشاغل, بالابودن هزینه زندگی, ضعف فرهنگ حاکم بر خانواده های متکدیان, شکاف عمیق طبقاتی و غیره از جمله این عوامل به شمار می روند. علل اجتماعی دیگر گدایی مربوط به کمبودهایی است که در لثر نارساييهاى موجود در جامعه به وجود مى آيد. بايد اذعان داشت كه برخى از اين كدايان محصول نابسامانى اجتماعی هستند. بدین معنی که جامعه نتوانسته است افراد سالخورده. عاجزء معلول, یتیم و امثال آنان را در مراکز مناسبی سازمان بخشد و برای آنان زندگی انسانی لازم را فراهم آورد.

صفحه 26:
عوامل روانی و فردی مطالعه ريشه های رولنی و فردی تکدی, بسیار جللب است. این امر نقش موثری در بزهکاری و تکدی گری دارد. زیرا چیزی جز نتیجه شرایط محیط زیست و اثرات اجتماعی است و موجد استعدادهای جرم زا و گرایش های انحرافی در نزد افراد طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات متعدد. درصد قابل ملاحظه ای از افراد متکدی, از اختلالات شدید رولنی رنج می برند. از این دیدگاه. اختلال رولنی. کم و بیش, در فردی شکل می گیرد و به ظهور می رسد که در اثر حوادث غیر مترقبه. روحش آزار دیده باشد. نتیجه لین تاثیرات سوء ۰ روی آوردن شخص به دست درازی و اختلالات رفتاری است.

صفحه 27:
پيامد‌ها oe بهره کشی از زنان .سالمندان .معلولان و ناتوانان ‎trast‏ ‏برهم خوردن نظم و امنیت جامعه برهم خوردن چهره ی خیابان های شهر هدر رفتن نیروی جامعه و تن پروری تغییر ارزش ها و هنجار ها در طول زمان شیوع بیماری صدمه به سلامت جسمی و روانی فرد و جامعه باز تولید چرخه ی فقر و تداوم آن بی اعتمادی مردم به یکدیگراصلی ترین مسئله است

صفحه 28:
یافته ها براساس تحلیل انویه آمارهای جمع آوری شده توسط وزارت کشور بین سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ ۰ بیشترین متکدیان جمع آوری شده در یکی از استأن های هرمزگان. خراسان رضوی. فارس. و سیستان و بلوچستان جمع آوری شده اند. براساس آمارهای يادشده, در مجموع ۱۰۷۱۳۷ نفر متکدی در طول سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ جمع آوری شده لند که از لین تعداد. ۶۸۲۱ درصد ( ۷۳۰۷۴ نفر) مرد و ۳۱,۷۹ درصد ( ۳۴۲۰۶۳ نفر )زن هستند. لین نسبت در طول اين جهار سال حفظ شده و به طور ميانكين هر سال ۶۸۸۲۱ درصد از کل متکدیان جمع آوری شده را مردان تشکیل می دهند. براساس یافته های فراتحلیل نیز به جز در پژوهش دوم (بررسی متکدیان استان آذربایجان غربی) در بقیه پژوهش ها همواره نسبت مردان بیشتر از زنان متکدی بوده است. در پژوهش اول ۶۸۵ درصد متکدیان» در پژوهش سوم ۶۳۷ درصد متکدیان» در پژوهش چهارم ‎۸۰۵٩‏ درصد متکدیان» در پژوهش پنجم ۸۶۳ درصد متکدیان و نهایتاً در پژوهش ششم ۷۷۳۷ درصد متکدیان را مردان تشکیل می دهند.

صفحه 29:
بافته ها به طور میانگین ۶۷,۳۴ درصد کل متکدیان را مردان تشکیل می دهند. با توجه به لین یافته هاء مى توان كفت که تکدی گری بیشتر پدیده ای مردانه است. براساس يافته های فراتحلیل سن بیشتر متکدیان ۴۰ سال و بالاتر است که این نرخ سن از پژوهش اول که در سال ۱۳۷۰ انجام شده تا پژوهش آخر که حدود ۱۷ سال بعد از آن انجام شده تقريباً مشلبه است. پدیده میان سالی و پیری متکدیان. نشان از عدم جذب افراد در بازار و یا کمبود آسایشگاه های نگهداری سالمندان دارد. اما نکته نگران کننده روند افزلیش گروه های زیر ۳۰ سال است. گروه های زیر ۳۰ سال از ۲ درصد در سال ۱۳۷۰ به ۵ر۳۰ درصد در سال ۱۳۸۷ رسیده است. جدول ۲ توزیع درصدی متکدیان را بر سن نشان می دهد.

صفحه 30:
سن پژوهش کمتر از ۲۰ سال ۱ ت۳۰ سال ۱ سال ۰ سال و بالاتر يافته ها (توزیع درصدی متکدیان بر حسب سن) بزوهش اول فيكف ‎Ww‏ ‏۶۸ ‏۱/۸ yyy جدول ۷- توزیع درصدی متکدیان بر حسب سن پژوعش دوم ۱۳۷۹ هرة 4 ‎Wa‏ ۶۷/۶ پژوهش سوم ray هش چهارم (۱۳۸۶) ‎ore‏ ‏۱۹/۰۲ ‎rat‏ oval پژوهش پنجم (۱۳۸۷) 1 ‎wr‏ ‏۳۳/۵ ve پژومش ششم 0۱۳۸0 ۱۳۶۴ ۱۸۷/۸ ۶۸

صفحه 31:
يافته ها (توزیع درصدی متکدیان بر حسب سطح تحصیلات) بدون پاسخ جدول ۳- توزیع درصدی متکدیان بر حسب سطح تحصیلات بزوهش اول بزوهش دوم بزوهش سوم هش جهارم ‏ بزوهش بنجم (ray) )۱۳۸۶( ray) arya are ۸/۱ WPF ۷/۴ ۸۸۵ MN YA roe ۳۶ ۷ ۱۳۸ yore ‏ديه‎ ۶۸ ۱ vr ۱۳/۵۶ war 0 ۳۱ / / / we / Ww ۱/۳ ۳۳ ۳۲ w § ۳/۲ “NO yo پژوهش ششم (۱۳۸۷) ۷/۳۷ ۴/۸۹ ۱/۷۳ ليه

صفحه 32:
يافته ها (توزیع درصدی متکدیان بر حسب وضعیت جسمی) جدول ۴- توزیع درصدی متکدیان بر حسب وضعیت جسمی ‎tuk‏ بزوهش اول پژوهش دوم پژوهش سوم پژوهش چهارم پژوهش پنجم پژوهش ششم ‎(Ay) ۱۳۸ )۱۳۸۶( )۱۳۸( (ta) rvs) ‏وضعیت جسمی‎ ۴/۵۴ rive AY ۱۹ 2 airy ‏سالم‎ ‎۶۴۳ ۵۷ 2۰ ۲۴ ۱/۴۴ oro ‏دارای معلولیت‎ ‎۸۳۱ 1/۳۹ ۶۴ Z 3 74 0 - - AP ۳/۲ ۶۱ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
سایر بافنه ها مرکزمطالعات و تحقیقات اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در سالهای ۱۳۷۳-۷۴ طرحی با نام «پژوهش آماری از متکدیان شهر تهران» انجام داده است. این تحقیق ویژگی های فردی و مکانهای تردد متکدیان را گزارش نموده است(م رکزمطالعات شهرداری تهران,۱۳۷۴(مرکز تحقیقات . مطالعات و سنجش برنامهای در سازمان صدا و سیمای جمهوری | سلامی ایران)در طرح «نظرسنجی از مردم تهرلنی درباره تکدیگری»که در سال ۱۳۷۴ انجام یافت به این نتیجه دست یافتند که ۴۳ درصد پاسخگویان فقر و نیاز مالی افراد متکدی را مهمترین علت رویآوردن آنها به گدلئی میدانستند. در عين حال ‎۱٩‏ درصد دیگر پاسخگویان بیکاری ناشی از مهاجرت به شهرها را به عنوان دلیل ذکر کرده اند۱۳۷۴.(باقر ساروخانی) در تحقیقی با عنوان «پژوهشی در شناخت تکدی در شهرتهران در سال ۱۳۷۷ «به بررسی موضوع از ابعاد گوناگون پرداخته است. وی عناصرمرتبط با تکدی گری را در فرهنگ ملی و دینی جستجو کرده است. (ساروخانی:۱۳۸۱)

صفحه 34:
سایر بافنه ها حمید و غلامعلی علامه چهار عامل «افزایش سریع جمعیت. رشد سریع اقتصادی کشور اختلاف در میزان دستمزدها و بیکاری» را به عنوان مهمترین عوامل در شیوع فقر و تکدی گری تشخیص داد ه اند. عنوان پژوهش «بررسی روند تحول فقر و تکدی گری در توسعه اجتماعی و راهکارهای کاهش ن» نام دارد که در سال ۱۳۷۸ به انجام رسیده است(علامه. ۱۳۷۸) «بررسی علل تکدی گری در استان آذربایجان غربی» عنوان پژوهش مظفری ومحمدی است که ن را در سال ۱۳۷۹انجام داده اند. همچنین در شهرداری اسلامشهر(۱۳۷۹ (نیز طرح مطالعاتی «تکدی و تکدی گران در اسلامشهر» با بررسی موضوع در منطقه اسلامشهر انجام شده است.«بررسی وضعیت متکدیان شهرتهران» عنوان پژوهشی است که فتحی وعباسی ان را در سال ۱۳۸۰ انجام داده اند. بیش از ۷۰ /از متکدیان ۴۵ ساله وبالاتربوده اندو اکثریت بی سواد و متأهل بودند. مسعود خاکپور (۱۳۸۱) نیز در تحقیقی با عنوان «بررسی علل و آثار تکدی در کودکان خیابانی شهرهای مشهد و قوچان» که جامعه کودکان ۷ تا ۱۶ ساله را در بر گرفته است. با روش پیمایشی مساله تکدی گری کودکان را مورد کنکاش قرار داده است

صفحه 35:
تحلیل نتایج بافته ها نیچ بدست آمده موید این نکته است : سا ویژگی های شخصیتی متکدیان ان تمایل آنها به این کار تاثیر دارد. از جمله تن پرور (تنبل) بودن و سست شدن پایه های ارزشی ایشان. لين نتیجه تاییدی بر نتوریهلیی دارد که بر عوامل فردی ‏ های اجتماعی تاکید دارند. در بررسی راهکارها بليد .به لين نكته توجه داشت كه آموزش هايى نظير دوره هاى مهارت زندكى و خدمات مشاوره اى مى توائد ثا حد زيادى تاثير گذار باشد. اهر چه متکدیان کنند کنترل اجتصاعی قوق تراست: تمایل آنها به ترک تکد: افرايش من رناید: از این رواب تطرمى رسد تقویت مولفه های کنترل اجتماعی در متکدیان یکی از روشهای کاهش تمایل نها به تکدی گری باشد. این کار می توند با درگیر ساختن متکدیان با نهادهای اجتصاعی از طریق نهادهای دولتی و غیر دولتی صورت پذیرد در برخی موارد دادن آموزش لازم به خانوده های منکدیان می تولند ضمن تقویت کنترل های خانوادگی. مانع ادامه کار متکدیان گردد.

صفحه 36:
تحلیل نتایج يافته ها نتایچ بدست آمده موید این نکته است : ‎Cuber shine cyl‏ و تأمین اجتماعی (نهاد هلیی چون کمیته امداد اما و) و آمادگی متکدیان برای ترک تکدی گری رابطه معنی داری وجود ندارد. یه تظر می رسد چون تعداد افراد دارای حملیت اجتماعی خیلی کم بوده و از تهادهای حامی هم کمک ناچیزی دربافت می تمایند بنابرلين تفاوتى بين دو كروه برخوردار از حمليت و عدم برخوردار از حملیت اجتماعی وجود ندرد. لذا لين نتيجه قلبل قبول به نظر مى رسد. حمايتهاى دولتى در صورتى مى تواند عاملی بازدارنده باشد كه از نظر نقدى يا غير نقدی قابل قبول باشد نه آنکه در حد رفع تکلیف و ارائه آمارباشد. ‏سا مبزان پاببندی افراد و خانواده آنان.به دبنداری‌با تملیل آنهابه ترک تکد: ابطه مستقیم دارد.یا توجه به شرلیط فرهنگی جامعه ما و غلبه ارزشهای دینی در مناسبات اجتماعی و جهت گیری های فردی این نتیجه قابل پیش بینی می نمود. واقعیت آن است که هر برنامه ریزی درسطوح فرهنگی و اجتماعی جامعه ما نمی تولند عنصر دین را کمرنگ انگاشته یا نادیده بگیرد. همگامی و همراهی متولیان دینی جامعه در برنامه های تدوین ‏شده می تواند نقش بسزایی در اثربخشی آنها داشته باشد. ‎ ‎

صفحه 37:
تحلیل ننایج بافته ها تتایچ پدنت آمده موید آین نکته است:: از بین عوامل خانوادگی شاخص های از هم گسبختگی خانواده مانند حضور والدین و حبات آنها عامل تاثیر گذاری بوده است. همچنان که در میاحث نظری عنوان کردیم. عامل خانوده به عنوان یکی از متفیرهای سطح میلنی همواره نقش مهمی در تحلیل آسیبهای اجتماعی دارد. توجه به انسجام خانواده و تلاش برای ایفای هر چه بهتر کارکردهای واگذار شده به آن می بایستی درکانون توجه برنامه ریزان قرار گیرد. نکته ای که کمتر برنامه های قبلی سازمانهای دولتی در برخورد با آسیب های اجتماعی دیده شده است.

صفحه 38:
راهکارها در این مسیرمی توان در سطوح کلان (ساختاری», سطوح میانی (برنامه ریزی های شهری و اجتماعی) و سطوح فردی (مواجهه با متکدیان) به ارائه راهکار پرداخت.

صفحه 39:
* آسیب شناسی پیامدهای اجتماعی سیاستهای توسعه ای * تسريع در إيجاد نظام جامع تامين اجتماعى * ايجاد تلقى و تعريف يكسان از متكدى كه مورد قبول همه نهادهاى دركير واقع شود * ایجاد قوانین حمایتی از سالمندان * تعبین یک متولیواحدبرایپرداختن به مسایل متکدیان * اقدامات فرهنگی - تبلیفی برای توجیه جامعه با تبعات مختلف تکدی و جلب مشارکت مردم در * میارزه با پدیده تکدی * درگیر کردن نهادهایی چون صدا و سیماء آموزش و پرورش, فرهنگ و ارشاد اسلامى.شهردارى. سازمان تبليغات اسلامى و نیز مطبوعات و فراد با قوذ همچون ائمه جمعه و جماعات * بازشناسی مناطق محروم و آسیب زا در طرحی جامع و تشدید خدمات اجتماعى و حمايتى درآن مناطق.

صفحه 40:
اقدامات عملی پرهیز از اقدامات سطحی. ضربتی. ناپیوسته و قهری با متکدیان و تلاش برای اجرای برنامه های کارشناسی شده. پیوسته و پیگیرانه تحویل افرد بی سرپرست. ناتوان و معلول و سالمندان نيازمند و نگهداری در مکان مناسب وتحت آموزش و قرار دادن آن ها وهمچنین پوشش های حمایتی لازم تا زمان ایجاد شرایط و زمینه مناسب برای بازگشت آنان به زندگی عادی باید توسط نظامی هماهنگ مورد توجه قرار گیرد. فزایش میلغ مستمری کمیته مداد و سازمانبهزیستی فراهم آوردن امکانات بهداشتی. درمانی. آموزشی- تحصیلی و خدماتی رایگان برای خانواده های آسیب پذیر اندازی واحدهای سیاری که خدمات بهداشتی, درمانی و مشاوره ای بهافراد در معرض آ آموزش حرفه ای وایجاد اشتفال برای کودکان ونوجونان بی سرپرست یا بد سرپرست.

صفحه 41:
شناسایی و جذب افراد آسیب دیده که در محل های زیارتی و پایانه های مسافری تجمع دارند. پیش از گرفتاری آنها در باندهای تبهکار توجه به تفاوت بين افراد و تیپولوژی ها (معتادین خیابانی, کودکان خیابانی, کودکان کار .مجرمان سابقه دار و ..) در برنامه ریزیها. اولویت قرار دادن, دو گروه در برنامه ریزی ها : اول افرادی که به تازگی به تکدی گری روی آورده اند. اين عده واجد ویژگی هایی هستند که اقدامات اصلاحی را سریع تر می پذیرند. از جمله اينکه هنوز به هنجارهای این گونه زیستن عادت نکرده اند و نقش اجتماعی خود را در این قالب نپذیرفته اند. دومین گروه کودکان و نوجوانان هستند که در معرض انواع آسیب ها از جمله جذب در باندهای تبهکاری و فساد و فحشاء سوء استفاده های جنسی. بیماریهای مسری و غیره قرار دارند. * استفاده از منابع و مشارکتهای نهادهای بین المللی . سازمانهای غیر دولتی « انجمن های مردمی و موسسات خیریه

صفحه 42:
نتيجه كيرى تكدى كرى را می توان نوعی انحراف اجتماعی - که فرد در آن نقش مشخص و بعضا متفاوتی (سرقت. روسپی گری واسطه كرى. اعتياد. و..) را بر عهده دارد -به حساب آورد. و ی به منزلهنمونه ای از مرحله شغلی, در مشاغل انحرافی تلقی کرد. تکدی گری: عوارض و مخاطرات درپی داشته که بخشی از مطالعات مقطعی و روبنایی روی این پدیده. دربره مسائلى نظير درآمد. مسكن. فقر مادى. فقر فرهنگی, ناکامی اقتصادی, نابسامانی اجتماعی, مهاجرت و سرانجام. دستگیری و بازپروری سخن می گوید تکدی گری را باید زمینه ساز آسیب های اجتماعی متعددی قلمداد کرد. اکثر بررسیهای انجام شده. از رابطه بین گدایی و اعتیاد. بزهکاری» خودکشی» رولبط جنسی (فساد و فحشا» سرقت, و ادی را حکلیت می کنند. بنابرلین برای کاهش میزلن تکدی گری پس از دسته بندی لین افراد آن دسته که قابلیت توانمند شدن وبرگشت به نیروی فعال کاروتولید درجامعه را دارند نبه واسطه آموزشهای فنی . حرفه ای وشغلی جهت اشتغال آماده گردند. وسازمان فنی وحرفه ای با همکاری سازمانهای ذیربط ( شهرداریها ... ) می تواند در کاهش این آسیب اجتماعی موثر باشد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان