صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
&
520 ار
ater
1
صفحه 4:
fe
2 ۵
رک ای ار ار
مل زاتمم
سورهمحجله۳۳
صفحه 5:
هدفهای آموزشی:
۱- آشنایی با مفهوم خرافه و خرافات
۴- دبرینه شناسی عزاداریهای عاشورایی
۳- بدعت شناسی در هزاداریهای مذهبی
۴- واکاوی نقثق عزاداری در تداوم فرهنگ عاشورایی
۵- آسیب شناسی هزاداریما
۶- سیب شنائتی بدعتها و تحریفها
صفحه 6:
وتیدمه؟
چنبش کربلابه عنوان یکت نهضت مقدس مذهبی و یکك حر کت سیاسی از نوع انقلابی
آن پایدآژترین جنبش سیاسی مذهبی, در فرهنگ سياسى شيعه است. این
خ کت بود در جهت احیای ارزش های دین و ستیز با فساد, ستم؛ بدعت و خ
چنین:بود که سرلوحه حرکت ها و سرمشق جنبش های بسیاز قراز گرفت و61۸ خسین
(ع) اشوه ای ماند کار کردید. نقش این قیام از آغاز در ماند گاری مکتب. حیات بخش
اسلام و پاسداری از کیان ارزش های دینی به گونه ای بوده که گفته اند:
الاسلام محمدی الحدوث حسینی البقاء.
اما لین رویداد بزرک؛ از یک سوى به خاطر عشق ژرف و کران ناپیدلیی که شیعیان به
آفریننده حماسه آن دارند و از دیگر سوی به خاطر کینه و دشمنی امویان و هواداران و
پیروان آنان که در درازای تاریخ با لین حماسه انسان ساز و ستم سوز داشته و دارند
بیش از هر رویدادی. گرفتار گردبادهای سهمگین خرافه وتحرالف بوده و هست.
صفحه 7:
ضرورت طرح مبیئله :
تحریف واقعه عاشورا و واژگونه ply Gold GUS و هدف امام حسین AE)
موضوعامروز و دیروز نیست بلکه از همان فردای نهضت بود که ستمگران
۵یافشند نبرد راستین تازه آغاز شده است و از همین رو تمام همت خود را در
امین سالها مصروف وارونه و بی مایه نشان دادن این نهضت کرده اند.
متاسفانه دو»این میانه دیده می شود که برخی از دوستان و مخلصان نيز
کردن عاشورا رواج ظو و خرافات SHS pend کرد ی از عاشورا و.. تقل و
سزایی را ایفا می کنند,
صفحه 8:
ضرورت طرح مبیئله :
به چهت گستردگی امکانات و تجهیزات الکترونیک و وسائل ارتباط
جمعی#ضرورث بررسی این مهم یشتر خود نماپی می نماید. و نیاز به
توجه و تم ررکزی بیش از پیش دارد. از آنجلیی که مهمترین کانون تبلیغ
و انتشار انديشه های عاشورلیی و يبيام نهضت سرخ اباعبدالثه(ع)؛ مجالس
عزاداری و مرئیه سرایی آن حضرت است , لذا هر گنه تحریف و بدعتی
در لین حوزه می تولند آسیب های جدى به متن ام بخشی of
مون آسیب ها و
حضرت باشد. از همین روست که بررسم
Sb برخوردار
آفتهای موجود در این حوزه می تواند از آهمیت الا«
۱
صفحه 9:
نقش عزاداری در جاودانگی عاضورا:
حوادث اجتماعی تاثیر گرفی بر حالات روحی و رولنی انسان بر جای می گذدارد و در
صورت بروز حوادث و پیش آمدهای اگواری که منجر به فراغ و از دست رفتن کسی
شود که آدمیبه او عشق می ورزد سخت متلثر گشته و هلله ای از غم و اندوه وجود او
وا فرا می گیرد. واکنش طبیعی و فطری به لین گونه وقلیع تلخ. سوگواری و عزاداری
روانی در برابر مصایب و حوادث جانسوز و درد
می کنند.گرچه در نحوذ انجام آن تفاو
و مراسم عزاء و اظهار اندوه در فراغ عزیزان, اشتر
صفحه 10:
سابقه و سنت عزاداری امام حسین (ع)1
یکی از امور مرتبط با اهل بیت (ع) مسئله عزاداری در مصائب آنهاست. بویژه
سوگواری در شهادت مظلوملنه و تاثر انگیز امام حسین و یاران با وفای او در
سال ٩۱ ق است. لین امر که در آغاز محدود بودبه تدریج از دایره خانواده و
بازماتدكان كن حضرت و ديكر شهدا فرائر , رفت و در ميان شيعيان رواج يافت و
صفحه 11:
علل رشید فزاداری های مذهبی در ایران:
۱-علاقه وافر ایرانیان به پیامبر (ص) و اهل بیت آن حضرت.
اهی که با روج نهضت عاشورا
هماهنگی داشته است.
۳ نقتلي نویسی در گذشته
6- هماهنگی و همسویی برخی از حکومت های شیمی با فتاوی فقهای بزرک و
5
9
0- تاثیر برگزاری مجالس عزاداری و آثار و برکات فراوان آن
صفحه 12:
آثار و نتایچ سودمند عزاداری:
۱- احیای آموزه ها و معارف دینی و گسترش فرهنک اهل بیت(ع) و معارف
ناب تفت
۲ اصلاح جامعه از مفاسد اجتماعی در حوزه های اندیشه و بینش؛ منش و
شخصیت و رفتار جامعه,
۳- ترییت انسانهای چند بعدی(فکری.اخلاقی,عرفانی.عقلانی؛عاطفیسیاسی.
اجتماعی و....)
۶- ارائه ذاين به عنوان الگوی جامع زندگی بشری
9- ايجاد فضاى معنوى در جامعه براى كسب فضائل 3
اخلاقى و انسانى و رسيدن به آرامش درونى انسانها
1 زنده تكه داشتن روج حماسى عاشورا /
صفحه 13:
اهداف و آثار و تایج سودمند عزاداری:
۷- احیای آموزه های سیاسی و اجتماعی تیع
۸- برقراری پیوندهای عاطفی و عقلانی؛ میان امت اسلامی
-٩ تداومآفرهنگ, بینش و بصیرت حسینی و مبارزه با ظلم پذیری» ستمگری و بی عدالتی
در جامعه
۰- همسلی؛ همگرایی؛ همبستگی اجتماعی و ایجاد رولبط صمیمانه سان آحاد حامعه
اسلامی:
1- آشنایی عزاداران با مسائل فرهنگی اجتماعی روز
۲-نمایش تحضور سیاسی اجتماعی شیعیان
۳-تقویت روحیه انقلایی- شهادت طلبی و ایثار کری در جامعه |
۶-سازماندهی شیعیان در راه مبارزه با دشمنان اسلام
صفحه 14:
تاریخچه تحریف در روند عزاداریها و مجالس قیام عاضورا:
با مراجعه و تتبع در متون تاریخی شیعه که عمستا مربوط به پایگاه شیعی کوفه و مکتب
تاریخ نکاری عراق تا پایان قرن چهارم هجری است. به خوبی می توان دریافت که
غالبا مطللب در خصوص تاریخ عاشورا درست نقل شده است. مثل آثار مرحوم شیخ
مفید؛ الارشاد و سایر کتب این شخصیت عظیم تاریخ تشیع.
از قرن ششم هجری با توجه به رواج داستان سرایی و ذکر قصه ها و افسانه ها در متون
تاریخی, تصویر حقیقی نهضت حسینی در متون تاریخی به سمت ذگر وقلیع بی پایه و
اساس گرلیش پیدا کرد وبا دقت در منلیع تاریخی می توان گفت که لین نقیصه مهم تا
قرن دهم و حتی تا پایان دوره قاجاریه نیز ادامه یافت.
صفحه 15:
آسیب شناسی عزاداریها:
صفحه 16:
آسیب های محتوایی :
- رواج برخی غلوها و خرافات در عزاداریها
yb - یکجانبه سیمای. معصومین
- ترویج مطالب دروغ
ذکر برخی مطللب موهن و عدم ساز گار با شئون اهل بیت و اظهار مطالب و
تعبیرهایی"همچون امام بیمار, زینب مضطر
طوح سست معارف اسلامی با وارد شدن جه مقوله خواب و ذکر خواب ها و یا
ملاقاتهای, دروغین بعضی ها با انمه معصومین(ع)
- ترویح جدایی دین از سیاست
- خالی شدن مداحان از معارف عاشورایی
- برتری سلیقه های شخصی و رواج زبان حالهایبی اساس وبی پلیه و.په(دور از
ه رکونه تفکر و تدبر, که اکرچه تنها به نیت برانگیزاندن احساسات ارائه می شود . ۲
صفحه 17:
آسیب های شکلی 3
- کسترش نامناسب حضور موسیقی و استفاده از ادوات و آلات موسیقی مبتدل و
حرام در مراسم سنتی عزاداری
- رواجآسبکهای غنایی در مداحی ها
پارواج شیوه های نا موجه سینه زنی و زنجیرزنی, انجام حرکات اضافی و نمایشی و
تاشایست.
- توویج برزخی اهنجاریها مئل قمه زنی, زنجیر زنی با تبغ و.."
برتزی شکل عزاداری بر محتوای آن و کم شدن قصیده خوانی و ذ کر مناقب.
"عایم مطالعه جدی منابع معتبر و مقاتل خوب و 7م
-عدم بهره گیری صحیح از مجموعه اشعار و دیوانهای شعرای گذشته و...
- حمل تمثال و شمايل غير واقعى از ائمه اطهار(ع) و...
- انتخاب اسامى نامانوس و مغاير با شئونات اسلامى براى هيات هاى عزادازف از قيلل؟
ديواتكان حسين و...
صفحه 18:
انگپزه ها و عوامل تحریف در هزاداری ها و مجالس حسینی:
ae
= اس
صفحه 19:
آثار و ننايج تعریف در فزاداری ها و آسیب های عزاداری:
= اج غلو و خرافات (باور و وابستكى شديد عاطفى به بك عمل نامعقول)
Jeni ol گرایی و بی محتوا شدن عزاداریها
= کاهش خلوص در عزاداریها
جلوکیری از احبای شخصیت جامعه اسلامی ..
[ .> انفعال جبهه خودی
.۲ گریز اهل دانش از مجالس عزاداری
صفحه 20:
پیشنمادهای عملی برای سازمالدهی ؛
۱- تا کید مستمر بر بهره گیری از مجللس عزاذاری و سوگواری سازنده و منزه و
عاری از,هر گونه آسیب, برای ترویج و معیار سازی در جامعه
57 ايجاد فضاها و بسترهای مناسپ. برای oly انداز
مطلوب و اث رگذار از سوی بزرگان دین و رسان
امت اسلامی
۳- ایجاد حساسیت جامعه دینی و sole
برنامه ریزی و نظارت شایسته و تعامل علهی:
و مبلغان.
صفحه 21:
پیشنمادهای عملی برای سازمالدهی ۱
۵- ایجاد خساسیت لازم نسبت به شنیدن روضه ها و مداحی ها و داشتن
عکش العمل شایسته.
2۷ استفاده از حدا کثر ظرفیت ها برای بهره مندی از شیوه های صحیح تبلیغ
دینی و نیز تبلیغات رولنی مطلوب و اثرگذار مثل بهره گیری از کتب معتبر
مقالات و-رستاله های علمی, فتوا های مناسب. سخنرانی ها و منبرهای روشتگر
و نقش رسانه های جمعی موثر مثل صدا و شیماء جراید و مجلات و با ایگاه های
اطلاع رسانی اینترنتی و. مریم
۷- بهره مندی مطلوب از نقش sige
مراکز دینی و تشکل ها و هیات «
مذهبی, به خصوص مساجد و حسینیه هابه عنوان مراکز جوشش معرا ead
اسلامی, (
صفحه 22:
پیشنهادهای عملی برای سازماندهی ؛
۸- تشویق همگان برای رعایت احکام اسلامی در برگزاری مجالس عزاداری مانند
ترویج نماز اول وقت و نمازهاي جماعت و... تا سلامت. مجالس عزاداری م
-٩ توجیه مردم با حدا کثر ظرفیت و توان تبلیغی موجود ؟
ریسمی برای مبارزه با تبلیغات منفى و اعمال موهن ببه bal
Bayes)
۰-سازمان دهی جامعه مبلفان و مداحان و مرئیه سرایان
کردن اینگونه مجامع و انجام پشتیبلنی های لازم مادی.
هاى ذيربطة ۲
۱- بهره گیری از نقش سازنده, آموزشی و تربیتی علماع يزوكوا44ينى 7اند,شمندان
اسلامی.
صفحه 23:
پیشنمادهای عملی برای سازمالدهی ؛
صفحه 24:
پیشنمادهای عملی برای سازمالدهی ؛
صفحه 25:
پیشنهادهای عملی برای سازمالدهی ؛
۸- برگزاری جلسات کارشناسی و کارگاه های آموزشی مستمر با مداحان»
روضه خوانان و مسئولین هیات های مذهبی توسط سازمان تبلیغات اسلامی و
اضدا و سیمای جمهوری اسلامی وسایر سازمانهای an
اولیا(ع) وچاپ کسترده آنها
عزاداری آنهاست و چاپ و توزی
اطهار و اهدا به هیات های مذهبی ٩
۰- جلوگیری از رواج تشریفات و ها
صفحه 26:
نکاتی که لازم است در عزاداریها رعایت شودد
لانوجه و حساسیت نسبت به خرافه ها و تحریفاث فا ناخواسته موجبات تحریف و
تضعیف و تقلیل حماسه عاشهرا را فراهم نکنیم.
لاهمكاري و همیاری پلیس یاران محرم با نیروی انتظامی جهت برگزاری هر چه با
كوه تر و منظم تر ایام محرم
عم استفاده از اشعار و مرثیه هایی که فاقد وجاهت لازم می باشند و فارغ از
حساسیت ها مذهبی و بدون انطباق با عاشورا می باشد. ۱
لانوجه به حقوق شهروندان و عدم تضببع حقوق دنگزان,در حین برگزاری مراسم
ومجالس
لادر اولویت دانستن فرایض و واجبا
ارعایت اصول انضباطی ؛ بهداشتی
صفحه 27:
وظایف پلیس باران محزم در هبنتهای مذهبی
لانظارت بر تزئیین مجللس سوگواری و اعباد مذهبی متناسب با شان و منزلت ائمه
اطهار(ع)؛
jam nT از مزاحمت برای ساکنین محل
آارعایت شنونات اخلاقی و اسلامی توسط مبئولین و خادمین مجالس اهل بیت (ع)ء
الاعدم:استفاده از آلات و ادوات موسيقى امتعارّق که موجببی احترامی به هل بیت
عصمت و طهارت (ع) كردد.
لاهماهنگی جهت استفاده مداحان از اشعارو مصائب
آایجاد شرایط مناسب جهت حضور زنان و مردان در مراسم.
صفحه 28:
وظايف بليس ياران محرم در توسعه انضباط اجتماعى
لا دريافت معرفى نامه معتبر رسمى از هيئات جهت ارانه به كلانترى مجل
لا اجرإيدستورات و ضولبط بليس در بركزارى مراسم سوكوارى و نظارت در اجراء
آن
لاهماهتكى و اخذ مجوز لازم از نيروى اننظامى جهمت حركت دستجات عزادارى در
خيايانها.و ميادين.
لاجلوؤكيرى از مسدود شدن معابر عمومى در هتكام عبور دسته جات عزاداری و
همكارى با بليس.
لاعدم استفاده از سيستم صوتى غيرمتعارف در محيط و خارج هينت مخصوصا در
ساعات آخر شب
صفحه 29:
وظایف پلیس پاران محرم در توسعه اتضباط اجتماعی
رعلیت ضولبط عبهر و مرور ترافیکی و پیش بینی تداییر لازم در ایجاد سهولت رفت
و آمد خودروهای عبوری و همکاری با چلیس راهنمایی و رانند گی.
آتاپيشگيري از هرکونه رفتار غیر متعارف و غیر شرعی توسط اشخاص تحت. پوشش
عزاداری.
اپیشکیری از نصب شمایل و تمنالهای غیراقتیمنتسپ به انمهاطهار (ع)
اجلو sles برپلیی ایستگاههای صلواتی در معابر پر تردد و سیرهای اصلی که باعث
راهبندان و مزاحمت برای شهروندان گردد.
لابرقراری ار تباط روزانه با کلانتری محل و انعكاس اخبار در ایام سوگواری,
صفحه 30: