صفحه 1:
مقوله مهم مهدویت» به دلیل اثرات بسيار حياتبخش و بهجتزايى كه دارد؛ در معرض خطرات و ‎oon ee oer)‏ 0 ‎tad‏ اك خلاصه اشاره خواهيم نمود.

صفحه 2:
‎esl‏ شلك كه ان اختلال: ناهنجارى و آفت در يديده ها مى شود و آسيب شناسى به معناى بازشناسى اختلال هاى مفهومى و مصداقى بحث است. اين اختلال ها ممكن است كه در اثر ناکار آمد بودن و ضعف روشهای پیام رسانی با محتوایی پیام باشد.

صفحه 3:
>> برداشتهاى غلط 00 Nod Bye Seah Pele Denes BE, eel conte ‏طرح مباحث غير ضروری‎ >> ۱ a 0

صفحه 4:
مدای ‎pies 0‏ افرادی که انتظار رابه نشستن در مسجد. حسینیه. منزل و دعا کردن برای فرح حی دانند. اینها مردمی هستند که‌به تکلیف خود عمل می کنند. لکن به این فکر نیستند که برای فرج. کاری کنند. بعضی قائلند که ما کاربه هیچ امری نداریم و باید خود حضرت بيايند و امور را اصلاح نمایند. عده ای حی گوبند: عللّم بلید,پر از معصیت شودتا حضرت بیاید و ما نباید امر به معروف و نهی از منکر کنیم. عده ای دیگر پا را فرلتر کذارده می گویند: بلید برای گسترش فساد و تباهی. تلاش کنیم تا به ظهور نزدیک شویم.

صفحه 5:
بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در نقد این دیدگاه فرمودهاند: ما اگر دستمان میرسید. قدرت داشتیم باید برویم تمام ظلمها و جورها را از عالم برداریم تکلیف شرعی ماست. منتهی ما نميتوانيم ات کد ترا آامام مهدیعلیه سم عللم را یر میکند از عدللت؛ نه شما دست بردارید از لین تکلیفتان, نه این که شما دیگر تکلیف ندارید.. ایشان همچنین در ادامه بیانات خود فرمودهاند: [یاً ما پر خلاف آبات شریفه قرلّن دست از نهی از منکر برداریم؟ دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را برای این که حضرت بیایند؟!.

صفحه 6:
ابن اعين ازامام باقر(ع): بعضى از ظاهر بعضى از روايات اينككونه برداشت كردهاند كه هر قیامی قبل از قیام امام مهدیعلیه السلام محکوم و مردود است بنابراین در برابر قیام و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که قیامی بر ضدّ طاغوت و استکبار و در جهت برقراری احکام الهی بوده 00

صفحه 7:
در ياسخ بليد كفت كه اجراى بسيارى از احكام ‎ORR Se Ser Weer ier ear ec] meee) pep ora‏ دشمنان و مبارزه فراگیر با فساد جز با تشکیل حكومت اسلامى ممكن نيست,. بنابراين تلاش براى برقرارى نظام اسلامى كارى يسنديده و مورد قبول است و نهی از قیام در بعضی از روایات به معنی ‎ee eC een Sac)‏ م قیامهلیی که بدون توجه به شرابط و زمینههای لازم انجام میگیرد و پا حرکتهلیی که به عنوان قيام مهدوى شروع ميكردد. ميباشد..نه اينكه هر انقلاب و حركتى كه در مسير اصلاح جامعه است مردود شمرده شود. ۳

صفحه 8:

صفحه 9:
5027 1-9 4 5 ۱. 0 ۰ سس سس و ا | ال امم ع . ۱ 0 ١ ‏اله‎ ۲. امید کاذب که بسیاری از افراد را در ۰ ۳. عدم نکاه جلمع به دین (صریح آیات و انجام وظايف سست ميكند. ‎(Oe ery)‏ مبارزه و درمان 5 ۱ ‏ا ال ل ا‎ ae og ذيل: PAPER] ear Weer ‏ا‎ oer Sn ‏؟. بررسى رابطه حكمت و محبت. كه حكيم. مهربانياش هم از حكمت او سرجشمه‎ DORE) ‏بجر( یت تس یداو تررك مرو حل صر‎ - ‏جنایت ندارند و هیچ موعظهای در آنها اثر ندارد و به هیچ صراطی مستقیم نیستند‎ ‏سرت‎

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
مرحوم صدوق در كمالالدين نقل كرده كه امام جواد(ع) فرمود: ((يهلك فيها المستعجلون؛ در دوران غيبت. شتابزدكان در امر ظهور هلاك ميشوند.)) ل ‎Ve (eae eC es‏ ل ل ل ۳ اليها فلو قد بَلَغنوها لم يستقدموا سا خرواء شتاب مردم برای اپن کار. آنها را هلاک ساخت. خداوند به جهت شتاب مردم. شتاب نمیکند. برای این امر مدتی است که باید پاپان پذیرد. اگر پایانش فرا رسد. آن را ۴ شک و پيامدها ی [. ناسپاسی و اعتراض و عدم رضایت به مصلحت 1 ۶ استهزا و تمسخر آیات و روایات و معتقدان به ۱ غیبت و ظهور. ۲. رویکرد به منحرفان و مدعیان دروغین ‎aS‏ ۰ ۳ یأس و ناامیدی در اثر عدم تحقق ظهور

صفحه 13:
۱ عدم درک جایگاه مصلحت و حکمت الهی ۲ عدم تسلیم نسبت به اراده خدا ۳.بی طاقتی وبی ظرفیتی و عدم صبر در سختیها. اذیتها و طعنههای دشمنان ۴ تنها خود را معیار دیدن لذا پایان عمر و زندگی خود را ملاک میداند. نه سیر تاریخ را.

صفحه 14:
الستعجلون فیها امام جواد(ع) فرمودند: ابزدگان در امر ظهور هلاک المسلمون [۲۹]؛ در دوره غیست. میشوند و اهل تسلیم نجا - خوشابه حال صابران در دورةٌ غیبت اوء و استواران در محبت اوا همانان که خدای تبارک و تعللی در کتلبش چنین توصیفشان فرموده است: لين قرلمن. هدليت است برای پرهیزگاران, همان کسانی که به غيب ايمان دارند. در روایت دیگر آمده است: لنّه عزوجل حکیم. صَدة آنا.[۳۱] .. و متي عم کان وجهها غیز ف هنگامی که خدای تبارک و تعللی را حکیم بدانیم. همه افعال خدا را مطلبق حکمت و مصلحت خواهیم دانست. كرجه سبب آنها برای ما روشن نباشد.

صفحه 15:
در دو مقولة عواقب تعجيل و آثار صبر. روایات بسیاری آمده ‏ | 9 است. به مناسبت. به برخی از آنها اشاره میشود: الف) عاقبت عجله . پشیمانی است: ((لا تعاجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا؛ پیش از رسیدن این امر, شتاب مكنيد كه پشیمان میشوید.)) ge ب) فضیلت صبر و شتابزده نبودن . جهاد در کنار رسول خدا(آنها که در زمان غیبت او بر آزار و نه و تكشيب دشمنان صبر كنند. مانند كسائى هستند که در حضور رسول خدا شمشير زدهاند ؟. در زمره اهلبيت: و در عليين بودن(كسى كه منتظر امر ما باشد و در لين راه. بر آزار و ترس و وحشت صبر كند. روز رستاخيز در جركه ما خواهد بود.)

صفحه 16:
۳.قبیین و روشنگری اندیشمندان نسبتبه عولقب تعجیل آثار صبر و تسلیم و رضا و تنکربه لین نکته که مهم؛ انجام وظیفه است و حرکت در لین مسیر و معرفت به امام و راه و مرام ایبا چنین حالتی» ظهور مقدّم شودیلبه تأخیر افتد؛ هيج ضرر نکرده و در رکاب و در زمره اهل بیت: قرار داریم. امام باقر(ع): هر كسببا شناخت املمش بميرد. بيش افتادن لين لمربیابه عقب افتادن آن.به او ضررى نرساند. كسى كهبا معرفت امامش بميرد مانند كسى است كه با حضرت قائم(ع) در خيمهاش باشد.

صفحه 17:
تعجیل. یکی از آفتها و آسیبهایی است که فرا روی منتظر قرار دارد. لا برخی در نقطه مقلبل دچار اسیب شدهلند و لن دور شمردن وقت ظهور است که پیامد آن. بیتفاوتی و قساوت قلب میباشد. در روایتی فرمودهاند: لا تعاجلوا الامر قبل بلوغه فتندموا ولا بَطولَن علیکم الامد فتقشو فُلوبُکم. پیش از رسیدن این امر شتاب نکنید که پشیمان میشوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت میگیرد. در روایات دیگر, تکلیف مشخص شده است: ((اهل عجله هلاکند. اهل نجات. کسانیاند که تسلیم اراده خدایند. و لمر ظهور را نزدیک میشمارند. (و آنکه امر ظهور را نزدیک داند. خویشتن را آماده میسازد).

صفحه 18:

صفحه 19:
در روایت دیگر فرمودهاند: ((کذب الموقتون. ما وقْتنا فیما مضی ولا نوقت فیما یستقبل آنکه برای آن وقتی کند دروغ گفته است... ما در گذشته وقتی تعیین نکردهایم و در آینده نیز هرگز وقتی برای آن تعیین نخواهیم کرد)). امام جواد(ع) فرمودند: لو عُيَن لهذا الامر وقت لقست القلوب و لرجع عامّمالناس عن الاسلام و لكن قالوا: ما اسرعه! ما اقربه! تألفا لقلوب الناس و تقريبا للفرج؛ اكر براى بين امر وقتى تعيين شود دلها را قساوت ميكيرد و توده مردم از اسلام بر میگردند. بگویید: چه زود است! چقدر نزدیک است! تا دل مردم آرام گیرد و فرج نزدیک شود.

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:
تکذیب: محمد بن مسلم كويد: امام صادق(ع) فرمود: 000 Cy Coc peg etre gues eee rare ‏ل‎ اى محمد. هر كس از جلنب عابه تو خبر دهد كه ما وقتى براى ظهور تعيين كردهليمء.بى مهلبا و ترس او را تكذيب | ا ل ل 0 ل 20 ‎peo‏ ۲ نزدیک دانستن ظهور همراه با تسلیم. 0 rere ele ieee ‏ال‎ Din i

صفحه 23:
عدهای‌با خواندن یا شنیدن چند رولیت در عللیم ظهور. آنها را بر افراد یا حوادثشی تطبیق میدهند. البته خود تطبیق روایات بر | حوادث. آفت و آسیب نیست. بلکه آفت. مطللب و ادعاهلیی است ‏ که افرادی به صرف خواندن یک‌یا دو روایت و بدون بررسی آبات و [ روایات و مطللب تاربخی و قدرت تشخیص صحیح و سقیم روابات مطرح میکنند. یعنی بدون داشتن تخصص به اظهار نظر میپردازند. لین تذکر لازم است که در روایات. تشخیص مولفهها و علایم سپاه حق و باطلبه عهده علمای راستین گذاشته شده است؛ همانها که در عصر غیبت کبرا به عنوان ((نواب عام)) عهده دار امور گشتهاند.

صفحه 24:
pure) gee St Reet wee tee eee) 1 ۱ Bate re ered ered Ree میگردد و افراد در اصل ظهور و روایات به شک و Peet

صفحه 25:
۱ توهم زدگی. ۲ هوی و هوس و مشکل مطرح سازی خود (بیماری روانی هیستری) ۳. دخالت افراد غیر متخصص در مطالب کاملا فتی و ۴ عدم روشنگری کافی توسط علما: مسأله بداء و مسایل مرتبط با علایم ظهور. ب) نداشتن عکسالعمل مناسب در مقابل مذعیان.

صفحه 26:
لا ل ۲ تکذیب و مبارزه با انحرافات. ۳ کار کارشناسی در مورد علایم و ویژگیها توسط علما.

رایگان