علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

برخی آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها

asibhaye_ejtemayi_va_pishgiri_az_anha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برخی آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها”

برخی آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها

اسلاید 1: بِسمِ اللّهِ الرََّحمنِ الرََّحیم

اسلاید 2: آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنهاگروه آرشاماعضا گروه: زهرا سعادتی ، مریم خدابخشی ، مریم جانی و مریم صاحبیدرس: مطالعات اجتماعی ـ مدنینام دبیر: سرکار خانم ابوالقاسمیدرس پنجم:

اسلاید 3: دوره نوجوانینوجوانان، گروه سنی دوازده تا هجده سال را تشکیل می دهند. در این دوره، افراد از نظر جسمانی دچار تغییراتی می شوند که به این تغییرات «بلوغ» می گویند. در این دوره نوجوانان دچار تغییراتی از قبیل تغییرات جسمی ، روحی و اجتماعی می شوند که این تغییرات اغلب باعث بروزمسائل مختلف عاطفی و احساسی در آنها می شود. نوجوانان در این دوره در حال پشت سر گذاشتن کودکی و رسیدن به جوانی و بزرگسالی هستند.

اسلاید 4: فعالیت صفحه 25 2ـ هر یک از شما فکر کنید و پاسخ ها را بگویید.الف) چه هدفهایی برای زندگی خود دارید؟ سه هدف کوتاه مدت (یعنی هدفی که در یکی دو سال آینده می خواهید به آن برسید) و سه هدف بلندمدت (برای آینده دورتر) خود را بنویسید.اهداف کوتاه مدتاهداف بلند مدت1ـ موفقیت در امتحانات پایان ترم سال هشتم1ـ شرکت در آزمون کنکور سراسری2ـ خرید وسیله ای که به آن نیازمندیم. ( مثلا خرید دوچرخه )2ـ خرید وسایل مورد نیاز مانند اتومبیل، خانه و...3ـ کسب رتبه یا مقام در یکی از مسابقات ورزشی، هنری و...3ـ به دست آوردن شغل مناسب در آینده

اسلاید 5: ب) آیا هدف هایی که برای خودتان در نظر گرفته اید، قابل دسترسی هستند؟ چگونه می توان به این خواست ها و هدفها رسید؟بله؛ با برنامه ریزی صحیح، پشتکار و توکل بر خدا میتوان به این اهداف دست یافت.ج) چه کسانی می توانند در رسیدن شما به این هدف ها کمکتان کنند؟ ( به طور مستقیم یا غیرمستقیم )پدر و مادر، خواهر و برادر، معلمان، دوستان و...

اسلاید 6: برخی از خصوصیاتی که در دورۀ بلوغ و نوجوانی، در افراد ظهور می کند:شک و تردید: نوجوان گاه با شک و تردید نسبت به دانسته ها و آموخته های قبلی خود نگاه می کند. می خواهد تحقیق کند و خودش حقیقت را کشف کند.هویت جویی: نوجوان می خواهد خودش را بشناسد. بداند کیست؟ چه جایگاهی دارد؟ هدفش در زندگی چیست؟ و به کدام سمت باید حرکت کند؟ ...هیجان طلبی و میل به تجربه کردن: نوجوان سرشار از انرژی و هیجانات مختلف است و دوست دارد که با پدیده های تازه، آشنا شود و آنها را تجربه کند ...استقلال طلبی: نوجوان دوست دارد وابستگی اش را به دیگران کم کند، می خواهد خودش تصمیم گیری، انتخاب و در مورد مسائل اظهارنظر کند ...حساس شدن نسبت به خود: نوجوان توجه و حساسیت بیشتری به ظاهر خود پیدا می کند. او دوست دارد که مورد قبول و تأیید همسالانش قرار بگیرد ...

اسلاید 7: حقوق و وظایفما نوجوانان، سرشار از نیرو و توانایی هستیم. ما حق داریم درس بخوانیم، مطالعه کنیم، حرفه و مهارت بیاموزیم، به ورزش و هنر بپردازیم،استعدادهای خود را بشناسیم و شکوفا کنیم، تفریح و شادی کنیم و از زندگی لذت ببریم. ما وظیفه داریم از این دوره زندگی خود که هنوز مسئولیت اداره یک خانواده را بر عهده نگرفته ایم، به خوبی استفاده کنیم و قدر امکاناتی را که خانواده و مدرسه در اختیار ما می گذارند، بدانیم. ما نوجوانان رو به جوانی و بزرگسالی حرکت می کنیم و باید هدف هایی برای زندگی خود داشته باشیم.

اسلاید 8: آسیب های اجتماعی

اسلاید 9: پرخاشگری و نزاع پرخاشگری و نزاع، نتیجه کنترل (مهار) نکردن خشم است. خشم و عصبانیت، احساسی طبیعی است و هر کس در زندگی خود در مواقعی عصبانی می شود. امّا مهم این است که درموقع خشم، رفتاری مناسب از خودمان بروز بدهیم.راه های مختلفی برای بیان عصبانیت وجود دارد. برخی از این راهها درست و مفید و برخی از آنها مضرند. افرادی که راههای درست ابراز خشم را یاد نگرفته و نمی توانند به طور معمول خشم خود را کنترل کنند، به افراد پرخاشگر تبدیل می شوند و ممکن است در بزرگسالی نیز به این رفتار ادامه دهند.

اسلاید 10: رفتارهای پرخاشگرانه درجات گوناگون دارد و ممکن است به شکل های مختلفی مانند آزار و اذیت، کتک زدن، مسخره کردن و تحقیر دیگران، بی ادبی نمودن و ناسزا گفتن و شکستن و تخریب وسایل، بروز کنند.نوجوانان پرخاشگر، تحمل کمی دارند. پرخاشگری همچنین مشکلاتی را در یادگیری و تحصیل به وجود می آورد و زمینه را برای سایر آسیب های اجتماعی فراهم می کند.گاهی پرخاشگری ممکن است اثرات جبران ناپذیری در زندگی فرد به وجود بیاورد. ماجرای صفحه 26 کتاب را بخوانید.

اسلاید 11: فعالیت صفحه 263ـ الف) ماجرای حامد را بخوانید و به سلیقه خود کامل و در کلاس تعریف کنید. مجسم کنید و حدس بزنید پیامدهای این ماجراچه می تواند باشد؟ب) چه مشکلاتی برای خانواده حامد و چه دردسرهایی برای خانواده بهرام به وجود می آید؟برای هر دو خانواده مشکلاتی پیش می آید؛ مثل بردن حامد به بیمارستان، در صورت نیاز آزمایشات مختلف، عکس برداری از نواحی شکسته و... . در این میان خانواده حامد نیز باید خانواده بهرام را همراهی کنند.ج) به نظر شما حامد از چه راههای دیگری می توانست عصبانیت خود را به طور صحیح ابراز کند؟صحبت کردن با دوستش یا نوشتن نامه و بیان دلایل عصبانیت خود4ـ گفت وگو کنید: در هنگام عصبانیت چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟ آیا فرد در هنگام عصبانیت می تواند خوب فکر کند؟ چرا؟

اسلاید 12: در زمان عصبانیت ممکن است گرفتگی عضلات، افزایش فشار خون، درد قفسه سینه، سردرد شدید، حمله قلبی و درد معده را تجربه کنید. در هنگام عصبانیت نمی توان به درستی فکر کرد و تصمیم گرفت چرا که فرد عصبانی تمرکز حواس خود را از دست می دهد.

اسلاید 13: گاهی اوقات ما از یک موضوع یا رفتار دیگران، عصبانی می شویم. در اینجا باید یاد بگیریم که خشم خود را کنترل (مهار) و از راههای صحیح، عصبانیت خود را ابراز کنیم.گاهی اوقات ما در معرض عصبانیت دیگران قرار می گیریم، یعنی با فردی مواجه می شویم که از دست ما خشمگین است. در اینجا نیز باید یاد بگیریم چگونه برخورد مناسب داشته باشیم . بهتر است سه قاعده را در هنگام خشم و عصبانیت به خاطر بسپارید: نباید به خودم صدمه بزنم.نباید به دیگران صدمه بزنم.نباید به وسایل یا اموال خودم و دیگران صدمه بزنم.

اسلاید 14: وقتی ما از دست كسی عصبانی هستیم:به خدا پناه ببریم و با گفتن ذکر و نام و یاد خدا خود را آرام کنیم.نفس های عمیق بکشیم و از یک تا ده بشماریم.با رعایت سه قاعد های که در اسلاید قبل گفته شد، علت عصبانیت خود را مؤدبانه و آرام بیان کنیم.اگر نمی توانیم خود را آرام کنیم، محیط ناراحت کننده را ترک کنیم.برای آرام کردن خود از گفت وگو و مشورت با بزرگترها کمک بگیریم.

اسلاید 15: وقتی دیگری از دست ما عصبانی است:به آرامی از او سؤال کنیم چرا از دست ما عصبانی است و علت چیست؟به حرفهای طرف مقابل، خوب گوش کنیم و حرفهای او را قطع نکنیم.اگر اشتباهی مرتکب نشده ایم، با آرامش توضیح دهیم و اگر اشتباهی کرده ایم عذرخواهی کنیم و راهی برای جبران اشتباه، پیدا کنیم. اگر کسی از دست ما خیلی عصبانی است، به طوری که حاضر به شنیدن حرفهای ما نیست و ممکن است به ما صدمه بزند، فوراً صحنه را ترک کنیم و از بزرگ تر ها کمک بگیریم.

اسلاید 16: امام علی (ع) در رابطه با خشم می فرماید:خشم دشمن توست، پس آن را بر خود مسلط مگردان.« غررالحکم حدیث 1337»امام صادق (ع) نیز در همین باره می فرمایند:هر كسی مالک خشم خود نباشد، مالک عقل خود نخواهد بود. « الکافی جلد 2»

اسلاید 17: سرقت و دزدی بطور کلی سرقت و دزدی هم از لحاظ عرفی و هم از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب جدی محسوب می‌شوند. هر چند عوامل متعددی در بروز این مشکل شناخته شده‌اند، مثل فقر و بیکاری ، اعتیاد و شیوه‌های تربیتی ، اما باید توجه داشت مبانی شخصیت اهمیت ویژه در ارتکاب دزدی دارند. این افراد معمولا از لحاظ رشد اخلاقی در سطح خیلی پایین و ضعیف هستند و بطور کلی ثبات و استواری و قدرت تحلیل و تفکر درباره پیامدهای رفتار خود را به قدر کافی ندارند.

اسلاید 18: فعالیت صفحه 28 5ـ یکی از سخنان گهربار پیامبراکرم یا امامان بزرگوار را درباره غلبه بر خشم، انتخاب کنید. آن را با خط خوش بنویسید و تزئین کنید و سپس به دیوار منزل یا کلاس نصب نمایید.پيامبر ص می فرمایند:اَلا اِنَّ خَيرَ الرِّجالِ مَن كانَ بَطى ءَ الغَضَبِ سَريعَ الرِّضا؛بدانيد كه بهترين انسان ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند.(نهج الفصاحه، ح 469)6ـ کاربرگه شماره (3) راههای ابراز صحیح خشم رادر کلاس، اجرا کنید.

اسلاید 19: موادّ مخدّر، تجربه ای خطرناک یکی دیگر از آسیب هایی که در هر کشوری افراد و به ویژه و جوانان را تهدید می کند، اعتیاد به موادّ مخدّر است. آیا تاکنون نام انواع موادّ مخدّر را شنیده اید؟ درباره موادّ مخدّر چه اطلاعاتی دارید؟موادّ مخدّر، موادی هستند که مصرف آنها تغییراتی روی سیستم عصبی ایجاد می کند و باعث کم شدن هوشیاری و بی حسی و بی حالی می شوند اما پس از تمام شدن اثر آن روی مغز، فرد حال بسیار بدی پیدا می کند و مجبور است دوباره به سمت آن ماده برود. به عبارت دیگر فرد به آن وابستگی پیدا می کند و حاضر است برای به دست آوردن آن ماده، هر کاری بکند.

اسلاید 20: بعضی از افراد ادعا می کنند برای فرار از مشکلات به این سمت کشیده شده اند. برخی از نوجوانان و جوانان که جرأت و مهارت « نه گفتن » را ندارند، تحت تأثیر دیگران قرار می گیرند و به خواسته های آنها پاسخ مثبت می دهند و فریب می خورند. بعضی دیگر از افراد از روی کنجکاوی یا خودنمایی و اینکه نشان دهند، دیگر بچه نیستند، سیگار و موادّ مخدّر را تجربه می کنند. در حالی که تجربه موادّ مخدّر، خطرناک است و حتی با یک بار استفاده، فرد به دام آنها می افتد و به سادگی نمی تواند از شرّ آنها خلاص شود.

اسلاید 21: فعالیت صفحه 28گفت وگو کنید:٧ـ آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد، عاقلانه است به موادّ مخدّر پناه ببرد؟ چرا؟خیر؛ زیرا مواد مخدر نه تنها مشکلات را حل نمی کند، بلکه آسیب های شدیدی بر جسم و روان افراد وارد کرده و مشکلات افراد را دو چندان می کند.8ـ در سالهای قبل مطالبی درباره مهارت « نه گفتن » آموختید. توضیح دهید منظور از این مهارت چیست؟یعنی در برابر خواسته های دیگران سریع تصمیم نگیریم و پاسخ مثبت ندهیم؛ بلکه می توانیم با گفتن «نه» در برابر خواسته های نادرست دیگران مقاومت کنیم.9ـ علل گرایش افراد به موادّ مخدّر کدام اند؟ راه حل درست برخورد با هریک از آنها چیست؟

اسلاید 22: کنجکاوی ، عدم شناخت توانایی های خود ، شکست های جزئی در زندگی ، اعتیاد در بین یکی از اعضای خانواده و... . ما می توانیم با افزایش آگاهی و جمع آوری اطلاعات درباره آثار مخرب و زیان بار اعتیاد، بر این افکار و اوضاع نابسامان غلبه کنیم و برای رهایی از آنها راه های بهتری را برگزینیم.

اسلاید 23: ماده نیکوتین در سیگار و تنباکو در قلیان به قلب و شش ها آسیب می رسانند. این مواد همچنین باعث بروز بیماری سرطان می شوند. تریاک، هروئین، حشیش، شیشه، کِراک، و قر صهای اکستازی، از جمله موادمخدر و افیونی هستند که آسیب های شدیدی به جسم و روان افراد وارد می کنند. این مواد اثراتی مخرّب بر مغز و سیستم اعصاب مرکزی انسان می گذارند. کاهش وزن، لرزش و سرگیجه، خواب نامنظم، از دست دادن کنترل خود و تغییر در شخصیت و رفتار فرد، از جمله این تأثیرات است. برخی از موادمخدر، محرک یا توهم زا هستند و به آنها « روان گردان » هم می گویند. افراد با مصرف این مواد، دچار هیجان یا توهم (خیال) می شوند و نمی توانند واقعیت را تشخیص دهند. بنابراین با مصرف این مواد از حال طبیعی خارج شده و عقل خود را از دست می دهند و دست به اعمال خلاف و خطرناک می زنند و معمولاً به خود یا دیگران صدمه وارد می کنند.آیا می دانید؟

اسلاید 24: هشدار!نوجوانان عزیز، مراقب باشند و بدانند:بر طبق قانون، نگهداری و مخفی نمودن، خرید و فروش و پخش، مصرف و واردات و صادرات موادّ مخدّر، جُرم است و افرادی که موادّ مخدّر را در جامعه پخش یا خرید و فروش کنند با شدیدترین مجازات ها روبه رو می شوند. گاهی ممکن است قاچاقچیان موادّ مخدّر، کودکان و نوجوانان را فریب دهند و از آنها سوءاستفاده کنند و بخواهند در مقابل دریافت پولی، مقداری از این مواد را برایشان جا به جا کنند.اگر نوجوانی این کار خطا را بکند، حتی اگر فریب خورده و مجبور شده باشد، مجرم شناخته شده و به زندان منتقل می شود، چون عمل مجرمان های انجام داده است .

اسلاید 25: فعالیت صفحه 29 10ـ با توجه به مطالبی که در این صفحات خواندید و دانسته های قبلی خود، به طور گروهی، پیامدهای مصرف موادّ مخدّر را در زندگی یک فرد، روی کاغذ فهرست کنید و به معلم بدهید.1ـ ایجاد مشکلات فراوان در یادگیری و تحصیل و در نهایت ترک تحصیل2ـ از دست دادن دوستان و آشنایان نزدیک3ـ از هم پاشیدن بنیان خانواده4ـ امکان صدمه زدن به خود و یا دیگران و...11ـ چرا بیشتر کشورها با قاچاقچیان و مصرف کنندگان موادّ مخدّر مبارزه می کنند؟زیرا قاچاق و مصرف مواد مخدر موجب از بین رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی جامعه می شود و آسیب های جبران ناپذیری به نیروی کار جوان جامعه وارد می کند.

اسلاید 26: واژه هاآسیب اجتماعی: آسیب اجتماعی معنا و مفهوم گسترده ای دارد اما به طور کلی به هر پدیده و مسئله نامطلوب و مضرّ در سلامت اجتماعی و هر شرایطی که برای جامعه اختلال ایجاد کند، آسیب اجتماعی می گویند، مثل جنایت، طلاق، پرخاشگری و نزاع، سرقت، فقر، بی سوادی، اعتیاد و...هویت: احساس و آگاهی و شناخت نسبت به خود.اعتیاد: وابستگی جسمی و روانی به یک ماده [مخدّر] به طوری که اگر فرد آن ماده را مصرف نکند دچار بی قراری، پریشانی و درد می شود و برای به دست آوردن آن ماده به هر کاری دست می زند.جرم: هر عملی که قانون را نقض کند و برای آن مجازاتی تعیین شده باشد.(مجازاتی در پی داشته باشد.)قاچاقچی: فردی که مواد یا کالاهایی را به طور غیرقانونی از جایی به جای دیگر حمل کند یا به فروش برساند.

اسلاید 27: مشرآاکاری از گروه:گروه آرمان و رهبری!در زنگ مطالعات، خندیدن یادمان نرود!F

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید