علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

برخی آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها

صفحه 1:
wp ») gD 1

صفحه 2:
درس پنجم: آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها گروه آرشام اقا (روه: زهرا سعادنی ؛ مریم خدابخشی » مریم جانی و مریم ‎pork‏ درس: مطالعات اجتماعی س مدنی نام دبیر: سر کار خانم ابوالقاسمی

صفحه 3:
دوره نوجوانی + 11 کرو سنی دوازده تا هجده سال را تشکیل می دهتد. در ای ۰ ۲ افراد از نظر جسمانى دجار تغييراتى مى شوند كه به اين تغييرات «بلوغ» مى گویند. در لين دوره نوجوانان دجار تغييرلتى از قبيل تغييرات جسمی ۰ روحی/و ‎gol‏ می شوند كه لين تفییرات اغلب باعث بروزمسائل مختلف عاطفی و احساسى در آنها مى شود. نوجوانان در اين دوره در حال پشت سر گذاشتن كودكى و رسيدن به جوانى و بزركسالى هستند. ب“

صفحه 4:
فعالیت صفمه 26 ۲- هر یک از شما فکر کنید و پاسخ ها را بگ الف) چه هدفهایی برای زندگی خود دارید؟ سه هدف کوتاه مدت (يعنى هدفی که در یکی دو سال آینده می خواهید به آن برسید) و سه هدف بلندمدت (برای آینده دورتر) خود را ۱- موفقیت در امتحانات پایان ترم سال ۰ ‎١‏ شركت در آزمون كنكور سراسری مت ‎celallaty anys oy‏ ال شر ير سرشا ‎(CSS)‏ و ‎7 Nealeoi nna uamees ‏ورزشی» هنری و...‎ ‎ ‏بنويسيد. ‎

صفحه 5:
ب) آیا هدف هایی که برای خودتان در نظر گرفته اید. قابل دسترسی هستند؟ چگونه می توان به این خواست ها و هدفها رسید؟ بله؛ با برنامه ریزی صحبح. پشتکار و توکل بر خدا میتوان به این اهداف دست يافت. ج) جه كسانى مى توانند در رسيدن شما به اين هدف هاركمكتان كنند؟ ( به طور مستقيم يا غيرمستقيم ) يدر و مادرء خواهر و برادرء معلمان. دوستان و...

صفحه 6:
برخی از خصوصیاتی که در دورة بلوغ و نوجوانی» در افراد ظهور می کند: و نردید: نوجوان گاه با شک و تردید نسبت به دانسته ها و آموخته های قبلی خود نگاه می کند. می خواهد تحقیق کند و خودش حقیقت را کشف کند. ‎Cogn”‏ جویی: نوجوان می خواهد خودش را بشناسد. بداند کیست؟ چه جایگاهی دارد؟ هدفش در زندگی چیست؟ و به کدام سمت باید حرکت کند؟ .. هیجان طلبی و میل به تجربه کردن: نوجوان سرشار از انرژی و هیجانات/مختلف ات و دوست دارد که با پدیده های تازه آشنا شود و آنها را تجربه کند .. تقلال طلبی: نوجوان دوست دارد وابستگی اش را به دیگران کم کند. می خواهد خودش تصمیم گیری, انتخاب و در مورد مسائل اظهارنظر کند ... حساس شدن نسبت به خود: نوجوان توجه و حساسیت بیشتری به ظاهر خود پیدا می کند. او دوست دارد که مورد قبول و تأیید همسالانش قرار بگیرد ...

صفحه 7:
مقوق و وظایف ما نوجوانان» سرشار از نیرو و توانلیی هستیم. ما حق داریم درس بخوانيم. مطالعه کنیم. حرفه و مهارت بياموزيم. به ورزش و هنر بپردازیم.استعدادهای خود را بشناسیم و شکوفا کنیم. تفریح و شادی کنیم و از زندگی لذت ببریم. ما وظیفه لا آز این دوره زندگی خود که هنوز مسغولیت اداره یک خانواده را بر ‎Bape‏ ‏نگرفته ایم. به خوبی استفاده کنیم و قدر امکاناتی را که خانواده و مدرسه در اختیار ما می گذارند. بدانیم. ما نوجوانان روبه جولنی و بزرگسالی حرکت می کنیم/و باید هی برای زندگی خود داشته باشیم.

صفحه 8:

صفحه 9:
پرخاشکری و نزاع برخاشكرى و نزاع. نتيجه کنترل (مهار) گم انتت. خشم و عصبالیت, احساسی طبیعی است و هر کس در زندگی خود در مواقعی عصبانی می شود. اما مهم اين است که درموقع خشم. رفتاری مناسب از خودمان بروز بدهیم. راه های مختلفی برای بیان عصبانیت وجود دارد. برخی از این راهها درست و مفید و برخی از آنها مضرند. افرادی که رامهای درست ابراز خشم را یاد نگرفته و نمی توانند ‎٩‏ و شم خود را کفترل کننده يه افراد پرخاشگر تبدیل می شهند و ممکن است در بررگسالی تیز به این رفتار ادامه دهند.

صفحه 10:
رفتارهای پرخاشگرانه درجات گوناگون دارد و ممکن است به شکل های ‎٩‏ ار ه افیت» کتک زدن» مسخره کردن و قحفیر درگ ۱ ادبی نمودن و ناسزا گفتن و شکستن و تخریب وسایل بروز کنند. نوجوانان برخاشكر. تحمل كمى دارند. پرخاشگری همچنین مشکلاتی را در یادگیری و تحصیل به وجود می آورد و زمینه را برای سایر آسیب های اجتماعی فراهم می کند. گاهی پرخاشگری ممکن است اثرات جبران ناپذیری در زندگی فرد به وج ‎1١‏ »رای صفحه ۲۶ کتاب را بخوانید.

صفحه 11:
فعالیت صفمه 26 ۳ للف) ماجرای حامد را بخوانید و به سلیقه خود کامل و در کلاس تعریف کنید. مجسم كنيد و حدس بزنيد ييامدهاى اين ماجراجه مى تواند باشد؟ 21 1 گلانی برای خانواده حامدو چه دردسرهایی برای خانواده بهرام به و آید؟ برای هر دو خانواده مشکلاتی پیش می آید؛ مثل بردن حامد به بیمارستان» در صورت ۱ متفه عکس برداری از نواخی شکسته و... . در اين ميان خانواد نیز باید خانواده بهرام را همراهی کنند. ‎ee‏ ۲ امد از چه رامهای دیگزی.عتی نوانست عصبانیت خرد را محیح ابراز کند؟ ‏صحبت كردن با دوستش یا نوشتن نامه و بیان دلایل عصبانیت خود ‎ee‏ 3 وگر کنید. در هنگام عصیائیت چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟ آیا فرد در هنگام عصبانیت می تواند خوب فکر کند؟ چرا؟

صفحه 12:
در زمان عصبانیت ممکن است گرفتگی عضلات. افزايش فشار خونء درد قفسه سینه. سردرد شدید. حمله قلبی و درد معده را تجربه کنید. در هنگام عصبانیت نمی توان به درستی فکر کرد و تصمیم گرفت چرا که فرد عصبانی تمرکز حواس خود را از دست می دهد.

صفحه 13:
گاهی اوقات ما از یک موضوع یا رفتار دیگران. عصبانی می شویم. در اينجا بايد ياد بگیریم که خشم خود را کنترل (مهار) و از راههای صحیح. عصبانیت خود را ابراز کنیم. گاهی اوقات ما در معرض عصبانیت دیگران قرار می گيريم. یعنی با فردی مواجه مى شویم كه از دست ما خشمكين است. در اينجا نيز بايد ياد بگیریم چگونه بر خورد مناسب داشته باشیم . بهتر است سه قاعده را در هنگام خشم و عصبانیت به خاطر بسپارید: نباید به خودم صدمه بزنم. نباید به دیگران صدمه بزنم. ‎ay Ls”‏ وسایل يا اموال خودم و دیگران صدمه بزنم.

صفحه 14:
وقتی ما از دست کسی عصبانی هستیم: ‎LS‏ پناه ببریم و با گفتن ذکر و نام و یاد خدا خود را آرام کنیم. <نفس های عمیق بکشیم و از یک تا ده بشماریم. ‏با رعایت سه قاعد های که در اسلاید قبل گفته شد. علت عصبانیت خود را مودانه و آرام بيان كنيم. ‏9 ونم خود را آرام کنیم: محیط تاراحت کننده را ترک کنیم. “#براى آرام كردن خود از گفت وگو و مشورت با بزرگترها کمک بگیریم. ‎

صفحه 15:
وقتی دیگری از دست ما عصبانی است: 9 راو سول کنيم چرا از دست ما عضبانی است و علت چیست؟ ‎a”‏ حرفهای طرف مقابل. خوب گوش کنیم و حرفهای او را قطع نکنیم. 8 ای «رتکب نشده ایم: با آرامش توضیح دهیم واگ اشتباهی کرده ایم عذرخواهی کنیم و راهی برای جبران اشتباه. پیدا کنیم. 2 اگر کسی از دست ما خیلی عصبانی است. به طوری که حاضر به شنیدن حرفهای ما نیست و ممکن است به ما صدمه بزند. فوراً صحنه را ترک کنیم و از بزرگ تر ها کمک بگیریم.

صفحه 16:
امام على (ع) در رابطه با خشم می فرماید: سم دشتینتوسجه:پین آن را بزخود ملظ مگردان. « غررالحکم حدیث 4۱۳۳۷ امام صادق (ع) نیز در همین باره می فرمایند: هر کسی مالک خشم خود نباشده مالک عقل خود نخواهد بود. «الکافی جلد ۲»

صفحه 17:
سرقت و دزدی بطور کلی سرقت و دزدی هم از لحاظ عرفی و هم از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب جدی محسوب می‌شوند. هر چند عوامل متعددی در بروز ایین مشکل شناخته شده‌اند. مثل فقر و بیکاری . اعتیاد شیو‌های تربیتی .اما باید توجه داشت مبانی شخصیت آهمیت ‎eg‏ در ارتکاب دزدی دارند. ابن افرلد معمولا از لحاظ رشد اخلاقی در سطح خیا پایین و ضعیف هستند و بطور کلی ثبات و استواری و قدرت تحلیل و تفکر دربره پیامدهای رفتار خود را به قدر کافی ندارند.

صفحه 18:
فعالیت صفمه 26 ۵- یکی از سخنان گهربار پيامبراکرم ی امامان بزرگوار را درباره غلبه بر خشم. انتخاب کنید. آن را با خط خوش بنویسید و ترا 0ن لطب تمابيف. ن كنيد و سبس به ديوار منزا لل صن مى راید آلا ان خَيرَ الرّجالٍ من كانَ بَطى ء الب سریغ الرضاه بدانید که بهترین انسان ها کسانی هستند که دیر به خشم آیند و زود راضی شوند. (نهج الفصاحه» ح ‎(FFA‏ ‏۳ که شماره (۷) راههای ابراز صحیح خشم رادر کلاب» اجرا کنید.

صفحه 19:
موادٌ مخذر, تجربه ای خطرناک یکی دیگر از آسیب هلیی که در هر کشوری افراد وه ويه و جوانان را تهديد مى كندء اعتياد به مواد مخدّر است. آيا تاكنون نام انواع مواد مخذر را شنيده ايد؟ درباره مواد مخدذر جه اطلاعاتى داريد؟ ‎١‏ موادی هستند که مصرف آنها تغییرلتی زوی سیستم عصبی ایجاد می کند و ۳۰۷ کم شدن هوشیاری و بی حسی وبی حللی می شهند اما پس از تمام شدن لثر ن روی/ فرد حال بسیار بدی پیدا می کند و مجبور است دوباره به سمت آن ماده برود. به عبارت دی فرد به آن وابستگی پیدا می کند و حاضر است برای به دست آوردن آن ماده. هر کاری بکند.

صفحه 20:
بعضی از افراد ادعا می کنند برای فرار از مشکلات به این سمت کشیده شده اند. برخی از نوجوانان و جوانان كه جرت و مهارت « نه گفتن » را ندارند. تحت تأثير ذيكران قرار مى كيرند وبه خواسته هاى آنها باسخ مثبت مى دهند و قريب مى خورند. بعضى ديكر از افراد از روی کنجکاوی یا خودتملیی و اينكه نشان دهند. دیگر بچه نیستند. سیگار و مواد مخدر را تجربه می کنند. در حللی که تجربه مواة ‎ee‏ تناك است و حمى باايك بار ‎si ‏استفاده. فرد به دام آنها می افتد وبه ‎ ‏تون از شر آنها خلاص شود. ‎

صفحه 21:
فعالیت صفمه 26 گفت وگو کنید: ۷ آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد. عاقلانه است به مواة مختر پناه ببرد؟ چرا؟ خیرا زیرا مواد مخدر نه تنها مشکلات را حل نمی کند. بلکه آسیب های شدیدی بر جسم و روان افراد وارد کرده و مشکلات افراد را دو چندان می کند. 7 در سالهای قبل مطالبی درباره مهارت «نه گفتن » آموختید. توضیح دهید منظور از اين مهارت جيست؟ يعنى در برابر خواسته هاى ديكران سريع تصميم نكيريم و ياسخ مثبت ندهيم؛ بلكه مى توانيم با كفتن «نه» در برابر خواسته هاى نادرست ديكران مقاومت كنيم. ‎Sige aval cleus ۲‏ مخذر کنام اند؟ راه حل درست برخورد با هريك | || ‏چیست؟ ‎

صفحه 22:
فاوی . عدم شناحت توانایی های خود . شکست های جزئی در زندگی ۰ آعتاد در بيس یکی از اعضلی خانواده و.. .ما می توانیم با افزایش آگاهی و جمع آوری اطلاعات درباره آثار مخرب و زیان بار اعتیاد. بر این افکار و اوضاع نابسامان غلبه کنیم و برای رهایی از آنها راه های بهتری را برگزينيم.

صفحه 23:
آيا مى دانید؟ ماده نيكوتين در سيكار و تنباكو در قليان به قلب و شش ها آسيب مى رسانند. لين مواد همجئين باعث بروز بيمارى سرطان مى شوند. تریاک. هروئین. حشیش, شیشه. کراک. و قر صهای اکستازی, از 1 موادمخدر و افیونی هستند که آسیب های شدیدی به جسم و روان افراد وارد می ‎FEES‏ ‏مواد اثراتی مخزب بر مغز و سیستم اعصاب مرکزی انسان می گذارند. 7 کاهش وزن, لرزش و سرگیجه. خواب نامنظم. از دست دادن کنترل خود و تغيير در رفتار فرد» از جمله لین تأثیرات است. برخی از موادمخدر. محرک یا توهم زا هستند وبه آنها گردان » هم می گویند. افراد با مصرف این مواده دچار هیجان یا توهم (خیال) می شوند و ن توانند واقعیت را تشخیص دهند. بنابراین با مصرف این مواد از حال طبیعی خارج شده و عقل خود از دست می دهند و دست به اعمال خلاف و خطرناک می زنند و معمولاً به خود یا دیگران صد: Ses

صفحه 24:
هشدارا نوجوانان عزیزه مراقب باشند و بدانند: بر طبق قانون, نگهداری و مخفی نمودن. خرید و فروش و پ واردات و صادرات مواة مخذر جرم است و افرادی که مواة مخذر را در جامعه پخش یا خرید و فروش کنند با شدیدترین مجازات ها روبه رو می شوند. گاهی ممکن است قاچاقچیان مواد مختر. کودکان و نوجوانان را فریب دهند و از آنها سوءاستفاده کنند و بخواهند در مقابل دریافت پولی. مقداری از این مواد را برايشان جا به جا كنند. اگر نوجوانی این کار خطا را بکند. حتی اگر فریب خورده و مجبور شده باشد. مجرم شناخته شده و به زندان منتقل می شود. چون عمل مجرمان های انجام داده است .

صفحه 25:
فعالیت صفمه 29 ۰-با توجه به مطالبی که در لین صفحات خواندید و دانسته های قبلی خود. به طور| گروهی. پیامدهای مصرف مواد مخذر را در زندگی یک فرد. روی کاغذ فهرست کنید و به | معلم بدهید. ‎١‏ ایجاد مشکلات فراوان در یادگیری و تحصیل و در «ست دادن دوستان و آشنایان نزدیک / ‎ ‎ ‏۲ از هم پاشیدن بنیان خانواده 12 مه زدن به خود و یا دیگران ون ۱- جرا بیشتر کشورها با 15 ‏زیرا قاچاق و مصرف مواد مخدر موجب از بین رفتن سرمایه های انسانی و اف جامعه می شود و آسیب های جبران ناپذیری به نیروی کار جوان جامعه وارد می کند. ‎ ‎GL‏ و مصرف کنندگان مواة مخذر میارزه می

صفحه 26:
واژه ها آسیب اجتماعی: آسیب اجتماعی معنا و مفهوم گسترده ای دارد امابه طور کلی به هر پدیده و مسئله نامطلوب و مضرّ در سلامت اجتماعی و هر شرایطی که برای جامعه اختلال ایجاد کند. آسیب اجتماعی می گویند» مثل جنایت. طلاق, پرخاشگری و نزاع» سرقت. فقر بی سوادی, اعتیاد و... هو احساس و آگاهی و شناخت نسبت به خود. اعتیاد:وایستگی جسمی و روانی به یک ماده آمختر] به طوری که اگر فرد آن را را مصرف نکند دچار بی قراری» پریشانی و درد می شود و برای به دست آوردن آ ماده به هر کاری دست می زند. جرم: هر عملی که قانون را نقض کند و برای آن مجازاتی تعیین شده باشد.(مجازاتی در بی داشته باشند) قاچاقچی: فردی که مواد یا کالاهایی را به طور غیرقانونی از جایی به جای دیگر حمل كند يا به فروش برساند.

صفحه 27:
کاری از گروه: گروه آزمان و رهبری! در زنگ مطالعات, خندیدن یادمان نرود!

بِسمِ اللِهّ الرََّحم ِن الرََّحیم درس پنجم: آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آنها گروه آرشام اعضا گروه :زهرا سعادتی ،مریم خدابخشی ،مریم جانی و مریم صاحبی درس :مطالعات اجتماعی ـ مدنی نام دبیر :سرکار خانم ابوالقاسمی دوره نوجوانی نوجوانان ،گروه سنی دوازده تا هجده سال را تشکیل می دهند .در این دوره، افراد از نظر جسمانی دچار تغییراتی می شوند که به این تغییرات «بلوغ» می گویند .در این دوره نوجوانان دچار تغییراتی از قبیل تغییرات جسمی ،روحی و اجتماعی می شوند که این تغییرات اغلب باعث بروزمسائل مختلف عاطفی و احساسی در آنها می شود .نوجوانان در این دوره در حال پشت سر گذاشتن کودکی و رسیدن به جوانی و بزرگسالی هستند. فعالیت صفحه 25 2ـ هر یک از شما فکر کنید و پاسخ ها را بگویید. الف) چه هدفهایی برای زندگی خود دارید؟ سه هدف کوتاه مدت (یعنی هدفی که در یکی دو سال آینده می خواهید به آن برسید) و سه هدف بلندمدت (برای آینده دورتر) خود را بنویسید. اهداف کوتاه مدت اهداف بلند مدت 1ـ موفقیت در امتحانات پایان ترم سال هشتم 1ـ شرکت در آزمون کنکور سراسری 2ـ خرید وسیله ای که به آن نیازمندیم. ( مثال خرید دوچرخه ) 2ـ خرید وسایل مورد نیاز مانند اتومبیل، خانه و... 3ـ کسب رتبه یا مقام در یکی از مسابقات ورزشی ،هنری و... 3ـ به دست آوردن شغل مناسب در آینده ب) آیا هدف هایی که برای خودتان در نظر گرفته اید ،قابل دسترسی هستند؟ چگونه می توان به این خواست ها و هدفها رسید؟ بله؛ با برنامه ریزی صحیح ،پشتکار و توکل بر خدا میتوان به این اهداف دست یافت. ج) چه کسانی می توانند در رسیدن شما به این هدف ها کمکتان کنند؟ ( به طور مستقیم یا غیرمستقیم ) پدر و مادر ،خواهر و برادر ،معلمان ،دوستان و... برخی از خصوصیاتی که در دورۀ بلوغ و نوجوانی ،در افراد ظهور می کند: ‏شک و تردید :نوجوان گاه با شک و تردید نسبت به دانسته ها و آموخته های قبلی خود نگاه می کند .می خواهد تحقیق کند و خودش حقیقت را کشف کند. ‏هویت جویی :نوجوان می خواهد خودش را بشناسد .بداند کیست؟ چه جایگاهی دارد؟ هدفش در زندگی چیست؟ و به کدام سمت باید حرکت کند؟ ... ‏هیجان طلبی و میل به تجربه کردن :نوجوان سرشار از انرژی و هیجانات مختلف است و دوست دارد که با پدیده های تازه ،آشنا شود و آنها را تجربه کند ... ‏استقالل طلبی :نوجوان دوست دارد وابستگی اش را به دیگران کم کند ،می خواهد خودش تصمیم گیری ،انتخاب و در مورد مسائل اظهارنظر کند ... ‏حساس شدن نسبت به خود :نوجوان توجه و حساسیت بیشتری به ظاهر خود پیدا می کند .او دوست دارد که مورد قبول و تأیید همساالنش قرار بگیرد ... حقوق و وظایف ما نوجوانان ،سرشار از نیرو و توانایی هستیم .ما حق داریم درس بخوانیم ،مطالعه کنی م ،حرف ه و مهارت بیاموزی م ،ب ه ورزش و هن ر بپردازی م،استعدادهای خود را بشناسیم و شکوفا کنیم ،تفریح و شادی کنیم و از زندگی لذت ببریم .ما وظیفه داریم از این دوره زندگی خود که هنوز مس ئولیت اداره یک خانواده را بر عهده نگرفته ایم ،به خوبی استفاده کنیم و قدر امکاناتی را که خانواده و مدرسه در اختیار ما می گذارند ،بدانیم .ما نوجوانان رو به جوانی و بزرگسالی حرکت می کنیم و باید هدف هایی برای زندگی خود داشته باشیم. آسیب های اجتماعی پرخاشگری و نزاع پرخاشگری و نزاع ،نتیجه کنترل (مهار) نکردن خش م اس ت .خش م و عصبانیت، احساسی طبیعی است و هر کس در زندگی خود در مواقعی عصبانی می شود .ا ّما مهم این اس ت ک ه درموق ع خش م ،رفتاری مناسب از خودمان بروز بدهیم. راه های مختلف ی برای بیان عصبانیت وجود دارد .برخ ی از ای ن راهه ا درس ت و مفید و برخ ی از آنه ا مضرند .افرادی که راههای درست ابراز خشم را یاد نگرفته و نمی توانند به طور معمول خشم خود را کنترل کنند ،به افراد پرخاشگر تبدیل می شوند و ممکن است در بزرگسالی نیز به این رفتار ادامه دهند. رفتارهای پرخاشگران ه درجات گوناگون دارد و ممک ن اس ت ب ه شکل های مختلفی مانند آزار و اذیت ،کتک زدن ،مسخره کردن و تحقیر دیگران ،بی ادبی نمودن و ناسزا گفتن و شکستن و تخریب وسایل ،بروز کنند. نوجوانان پرخاشگر ،تحمل کمی دارند .پرخاشگری همچنین مشکالتی را در یادگیری و تحص یل ب ه وجود م ی آورد و زمین ه را برای س ایر آسیب های اجتماعی فراهم می کند. گاهی پرخاشگری ممکن است اثرات جبران ناپذیری در زندگی فرد به وجود بیاورد .ماجرای صفحه 26کتاب را بخوانید. فعالیت صفحه 26 3ـ الف) ماجرای حامد را بخوانید و به سلیقه خود کامل و در کالس تعریف کنید. مجسم کنید و حدس بزنید پیامدهای این ماجراچه می تواند باشد؟ ب) چه مشکالتی برای خانواده حامد و چه دردسرهایی برای خانواده بهرام به وجود می آید؟ برای هر دو خانواده مشکالتی پیش می آید؛ مثل بردن حامد به بیمارستان ،در صورت نیاز آزمایشات مختلف ،عکس برداری از نواحی شکسته و . ...در این میان خانواده حامد نیز باید خانواده بهرام را همراهی کنند. ج) به نظر شما حامد از چه راههای دیگری می توانست عص بانیت خود را به طور صحیح ابراز کند؟ صحبت کردن با دوستش یا نوشتن نامه و بیان دالیل عصبانیت خود 4ـ گفت وگو کنید :در هنگام عصبانیت چه اتفاقاتی در بدن می افتد؟ آیا فرد در هنگام عصبانیت می تواند خوب فکر کند؟ چرا؟ در زمان عص بانیت ممک ن اس ت گرفتگ ی عضالت ،افزایش فشار خون ،درد قفسه سینه ،سردرد شدید ،حمله قلبی و درد معده را تجربه کنید .در هنگام عصبانیت نمی توان به درستی فکر کرد و تصمیم گرفت چرا که فرد عصبانی تمرکز حواس خود را از دست می دهد. گاهی اوقات ما از یک موضوع یا رفتار دیگران ،عصبانی می شویم .در اینجا باید یاد بگیریم که خشم خود را کنترل (مهار) و از راههای صحیح ،عصبانیت خود را ابراز کنیم. گاهی اوقات ما در معرض عصبانیت دیگران قرار می گیریم ،یعنی با فردی مواجه می شویم که از دست ما خشمگین است .در اینجا نیز باید یاد بگیریم چگونه برخورد مناسب داشته باشیم . بهتر است سه قاعده را در هنگام خشم و عصبانیت به خاطر بسپارید: ‏نباید به خودم صدمه بزنم. ‏نباید به دیگران صدمه بزنم. ‏نباید به وسایل یا اموال خودم و دیگران صدمه بزنم. وقتی ما از دست كسی عصبانی هستیم: به خدا پناه ببریم و با گفتن ذکر و نام و یاد خدا خود را آرام کنیم. نفس های عمیق بکشیم و از یک تا ده بشماریم. با رعایت سه قاعد های که در اسالید قبل گفته شد ،علت عصبانیت خود را مؤدبانه و آرام بیان کنیم. اگر نمی توانیم خود را آرام کنیم ،محیط ناراحت کننده را ترک کنیم. برای آرام کردن خود از گفت وگو و مشورت با بزرگترها کمک بگیریم. وقتی دیگری از دست ما عصبانی است: به آرامی از او سؤال کنیم چرا از دست ما عصبانی است و علت چیست؟ به حرفهای طرف مقابل ،خوب گوش کنیم و حرفهای او را قطع نکنیم. اگر اشتباهی مرتکب نشده ایم ،با آرامش توضیح دهیم و اگر اشتباهی کرده ایم عذرخواهی کنیم و راهی برای جبران اشتباه ،پیدا کنیم. اگر کسی از دست ما خیلی عصبانی است ،به طوری که حاضر به شنیدن حرفهای ما نیست و ممکن است به ما صدمه بزند ،فورا ً صحنه را ترک کنیم و از بزرگ تر ها کمک بگیریم. امام علی (ع) در رابطه با خشم می فرماید: خشم دشمن توست ،پس آن را بر خود مسلط مگردان. « غررالحکم حدیث »1337 امام صادق (ع) نیز در همین باره می فرمایند: هر كسی مالک خشم خود نباشد ،مالک عقل خود نخواهد بود. « الکافی جلد »2 سرقت و دزدی بطور کل ی س رقت و دزدی ه م از لحاظ عرف ی و ه م از لحاظ قانونی به عنوان یک آسیب جدی محسوب می‌شوند .ه ر چن د عوام ل متعددی در بروز ای ن مشک ل شناخت ه شده‌ان د ،مث ل فق ر و بیکاری ،اعتیاد و شیوه‌های تربیت ی ،ام ا بای د توج ه داش ت مبان ی شخص یت اهمی ت ویژ ه در ارتکاب دزدی دارند .ای ن افراد معموال از لحاظ رش د اخالق ی در س طح خیل ی پایین و ضعیف هستند و بطور کلی ثبات و استواری و قدرت تحلیل و تفکر درباره پیامدهای رفتار خود را به قدر کافی ندارند. فعالیت صفحه 28 5ـ یکی از سخنان گهربار پیامبراکرم یا امامان بزرگوار را درباره غلبه بر خشم، انتخاب کنید .آن را با خط خوش بنویسید و تزئین کنید و سپس به دیوار منزل یا کالس نصب نمایید. پيامبر ص می فرمایند: الرضا؛ كان بَطى َء ال َغ َض ِ الرجالِ َمن َ ب َس َ اَال ا َِّن خَ َ ريع ِّ ير ِّ بدانيد كه بهترين انسان ها كسانى هستند كه دير به خشم آيند و زود راضى شوند. (نهج الفصاحه ،ح )469 6ـ کاربرگه شماره ( ) 3راههای ابراز صحیح خشم رادر کالس ،اجرا کنید. مخدر ،تجربه ای خطرناک مواّد ّ یکی دیگر از آسیب هایی که در هر کشوری افراد و به ویژه و جوانان را تهدید می کند ،اعتیاد مخدر چه مخدر را شنیده ای د؟ درباره موا ّد مخدر اس ت .آی ا تاکنون نام انواع موا ّد ب ه موا ّد ّ ّ ّ اطالعاتی دارید؟ مخدر ،موادی هستند که مصرف آنها تغییراتی روی سیستم عصبی ایجاد می کند و باعث موا ّد ّ کم شدن هوشیاری و بی حسی و بی حالی می شوند اما پس از تمام شدن اثر آن روی مغز، فرد حال بسیار بدی پیدا می کند و مجبور است دوباره به سمت آن ماده برود .به عبارت دیگر فرد به آن وابستگی پیدا می کند و حاضر است برای به دست آوردن آن ماده ،هر کاری بکند. بعض ی از افراد ادع ا م ی کنند برای فرار از مشکالت به این سمت کشیده شده اند .برخی از نوجوانان و جوانان که جرأت و مهارت « نه گفتن » را ندارند ،تحت تأثیر دیگران قرار می گیرند و به خواسته های آنها پاسخ مثبت می دهند و فریب می خورند .بعضی دیگر از افراد از روی کنجکاوی یا خودنمایی و اینکه نشان مخدر دهند ،دیگر بچه نیستند ،سیگار و موا ّد ّ را تجربه می کنند .در حالی که تجربه موا ّد مخدر ،خطرناک اس ت و حت ی ب ا یک بار ّ استفاده ،فرد به دام آنها می افتد و به سادگی شر آنها خالص شود. نمی تواند از ّ فعالیت صفحه 28 گفت وگو کنید: مخدر پناه ببرد؟ ٧ـ آیا فردی که مشکالتی در زندگی دارد ،عاقالنه است به موا ّد ّ چرا؟ خیر؛ زیرا مواد مخدر نه تنها مشکالت را حل نمی کند ،بلکه آسیب های شدیدی بر جسم و روان افراد وارد کرده و مشکالت افراد را دو چندان می کند. 8ـ در سالهای قبل مطالبی درباره مهارت « نه گفتن » آموختید .توضیح دهید منظور از این مهارت چیست؟ یعنی در برابر خواسته های دیگران سریع تصمیم نگیریم و پاسخ مثبت ندهیم؛ بلکه می توانیم با گفتن «نه» در برابر خواسته های نادرست دیگران مقاومت کنیم. مخدر کدام اند؟ راه حل درست برخورد با هریک از آنها 9ـ علل گرایش افراد به موا ّد ّ چیست؟ کنجکاوی ،عدم شناخت توانایی های خود ،شکست های جزئی در زندگی ، اعتیاد در بین یکی از اعضای خانواده و . ...ما می توانیم با افزایش آگاهی و جمع آوری اطالعات درباره آثار مخرب و زیان بار اعتیاد ،بر این افکار و اوضاع نابسامان غلبه کنیم و برای رهایی از آنها راه های بهتری را برگزینیم. آیا می دانید؟ ماده نیکوتین در سیگار و تنباکو در قلیان به قلب و شش ها آسیب می رسانند .این مواد همچنین باعث بروز بیماری سرطان می شوند .تریاک ،هروئین ،حشیش ،شیشه ،کِراک ،و قر صهای اکستازی، از جمله موادمخدر و افیونی هستند که آسیب های شدیدی به جسم و روان افراد وارد می کنند .این مخرب بر مغز و سیستم اعصاب مرکزی انسان می گذارند. مواد اثراتی ّ کاهش وزن ،لرزش و سرگیجه ،خواب نامنظم ،از دست دادن کنترل خود و تغییر در شخصیت و رفتار فرد ،از جمله این تأثیرات است .برخی از موادمخدر ،محرک یا توهم زا هستند و به آنها « روان گردان » هم می گویند .افراد با مصرف این مواد ،دچار هیجان یا توهم (خیال) می شوند و نمی توانند واقعیت را تشخیص دهند .بنابراین با مصرف این مواد از حال طبیعی خارج شده و عقل خود را از دست می دهند و دست به اعمال خالف و خطرناک می زنند و معموالً به خود یا دیگران صدمه وارد می کنند. هشدار! نوجوانان عزیز ،مراقب باشند و بدانند: بر طبق قانون ،نگهداری و مخفی نمودن ،خرید و فروش و پخش ،مصرف و مخدر را در جامعه واردات و صادرات موا ّد مخدُج ،رّرم است و افرادی که موا ّد ّ پخش یا خرید و فروش کنند با شدیدترین مجازات ها روبه رو می شوند. مخدر ،کودکان و نوجوانان را فریب دهند گاهی ممکن است قاچاقچیان موا ّد ّ و از آنها سوءاستفاده کنند و بخواهند در مقابل دریافت پولی ،مقداری از این مواد را برایشان جا به جا کنند. اگر نوجوانی این کار خطا را بکند ،حتی اگر فریب خورده و مجبور شده باشد، مجرم شناخته شده و به زندان منتقل می شود ،چون عمل مجرمان های انجام داده است . فعالیت صفحه 29 10ـ با توجه به مطالبی که در این صفحات خواندید و دانسته های قبلی خود ،به طور مخدر را در زندگی یک فرد ،روی کاغذ فهرست کنید و به گروهی ،پیامدهای مصرف موا ّد ّ معلم بدهید. 1ـ ایجاد مشکالت فراوان در یادگیری و تحصیل و در نهایت ترک تحصیل 2ـ از دست دادن دوستان و آشنایان نزدیک 3ـ از هم پاشیدن بنیان خانواده 4ـ امکان صدمه زدن به خود و یا دیگران و... مخدر مبارزه می کنند؟ 11ـ چرا بیشتر کشورها با قاچاقچیان و مصرف کنندگان موا ّد ّ زیرا قاچاق و مصرف مواد مخدر موجب از بین رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی جامعه می شود و آسیب های جبران ناپذیری به نیروی کار جوان جامعه وارد می کند. واژه ها آسیب اجتماعی :آسیب اجتماعی معنا و مفهوم گسترده ای دارد اما به طور کلی به مضر در سالمت اجتماعی و هر شرایطی که برای هر پدیده و مسئله نامطلوب و ّ جامع ه اختالل ایجاد کن د ،آس یب اجتماع ی م ی گوین د ،مث ل جنایت ،طالق، پرخاشگری و نزاع ،سرقت ،فقر ،بی سوادی ،اعتیاد و... هویت :احساس و آگاهی و شناخت نسبت به خود. [مخدر] به طوری که اگر فرد آن ماده اعتیاد :وابستگی جسمی و روانی به یک ماده ّ را مصرف نکند دچار بی قراری ،پریشانی و درد می شود و برای به دست آوردن آن ماده به هر کاری دست می زند. جرم :هر عملی که قانون را نقض کند و برای آن مجازاتی تعیین شده باشد(.مجازاتی در پی داشته باشد). قاچاقچی :فردی که مواد یا کاالهایی را به طور غیرقانونی از جایی به جای دیگر حمل کند یا به فروش برساند. کاری از گروه: آ رش ا م گروه آرمان و رهبری! در زنگ مطالعات ،خندیدن یادمان نرود! ‏F

51,000 تومان