پزشکی و سلامت صدمات و آسیب‌دیدگی‌ها

آسیب های شایع در فوتبال

Asibhaye_football

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آسیب های شایع در فوتبال”

آسیب های شایع در فوتبال

اسلاید 1: موضوع:آسیب ها ی شایع در فوتبال گرداورنده : رجب علی فیروز کلاس مربیگری فوتبال درجه cزیر نظر استاد محمد بابایی

اسلاید 2: شايعترين آسيبهاي ورزشي در رشته فوتبال هر رشته ورزشي نماي ويژه اي از آسيبها را نشان مي دهد . اكثريت آسيبهاي فوتباليستها شامل آسيبهاي نسج نرم ( تاندون و عضله ) و مفصلي هستند. كوفتگيها، پيچ خوردگيها (بويژه درمچ پا) و كشيدگي هاي عضلاني 75% كل آسيبها را شامل مي شوند . اين آسيبها غالبا در اندام تحتاني رخ مي دهند، كه تقريبا 60% يا بيشتر از كل آسيبهاي فوتبال را شامل ميشوند. مفاصلي كه اغلب اوقات درگير مي شوند زانو و مچ پا هستند. البته ورزش فوتبال مصون از آسيبهاي تنه،  سر و اندام فوقاني نيست. آسيب كمر ممكن است در مقايسه با آسيب عضلاني اندام تحتاني بيشتر به دور ماندن ورزشكار از صحنه رقابتها منتهي شود. آسيب صورت مي تواند در اثر برخورد آرنج يا سر بازيكن حريف در نبردهاي هوايي عارض شود. ضربه مغزي در مورد آخر يك خطر محسوب مي شود. برخي آسيبها باعث بروز تغييراتي در قوانين بازي اجراي آنها توسط داور شده اند. از آن جمله استفاده از آرنجها در ليگ فوتبال انگليسي ( فصل 1994) و تكل از پشت در جام جهاني 1994) ممنوع اعلام گرديدند

اسلاید 3: آسيبهاي فوتبال از نظر علت پديد آورنده به چند دسته تقسيم مي شوندآسيبهاي مستقيم : از آنجا كه فوتبال يك ورزش پر برخورد است، غالب اوقات ضربه مستقيم به فوتباليستها اصابت مي كند. مثلا در طي تكل بازيكن حريف يا در اثر تصادم با يك بازيكن ديگر. اين ضربات به آسيبهاي كوفتگي (پارگي عروق خوني داخل نسوج نرم كه به تشكيل هماتوم مي انجامد) يا شكستگيهاي استخوان منتهي مي شوند. آسيبهاي غيرمستقيم : اين آسيبها از نيروهايي كه در يك ساختار عضلاني اسكلتي در طي فعاليت ايجاد مي شوند، ناشي مي گردند. آسيب ممكن است در عضلات تاندونها، رباطها ، مفاصل و استخوانها مشاهده شود. اين نوع از آسيب غالبا در ابتدا يا انتهاي بازي و به خاطر گرم نكردن به ميزان كافي ، انعطاف پذيري ضعيف يا خستگي عارض مي گردد

اسلاید 4: درجه‌بندی آسیب‌ها: آسیب درجه یك: كشیدگی و پارگی مختصر لیگامنت در این حالت اتفاق می‌افتد. درد و التهاب كم است. در این حالت عملكرد ورزشكار دچار مشكل نمی‌شود و ناپایداری مفصل وجود ندارد. دوره درمان 10 روز است. آسیب درجه دو: در این حالت پارگی لیگامنت ناكامل است. مفصل كمی دچار لقی می‌شود. درد، التهاب و خونریزی ناچیز است. بسته به محل آسیب درمان ممكن است یك و نیم تا دو ماه طول بكشد. آسیب درجه سه: در این پارگی كامل اتفاق می افتد، درد شدید، التهاب، خونریزی و خونمردگی و لقی مفصل از علائم آسیب درجه سه است. در كل غالبا جراحی خیلی لازم نیست اما، اگر مفصل لق باشد در شرایطی كه هر سه لیگامنت پاره شده و یا لیگامنت با استخوان كنده شود، مفصل را باید جراحی كرد

اسلاید 5: عوامل آسیب کشیدگی عضله: کشیدگی عضله تحریک ناگهانی و شدید عضله است که با خون ریزی (خون مردگی) خود را نشان می دهد. کشیدگی عضله موجب انعقاد خون می شود که باید معالجه شود . در همان لحظه کمپرس سرد درد را تسکین می دهد . فوتبالیستی که دچار کشیدگی عضله شده است ، می تواند به بازی ادامه دهد اما قدرت بدنی اش کم می شود . گرفتگی عضله: گرفتگی عضله انقباض نسبتا طولانی و دردناک آن است که مانع از حرکت فرد می شود . این حالت زمانی پیش می آید که جریان خون در عضلات سرعت کافی ندارد تا مواد زائد انباشته شده در بدن را حمل کنند . در این هنگام عضله خسته می شود و شما ناگهان درد شدید و غیر قابل تحملی را احساس می کنید . اگر برای شما گرفتگی عضله پیش آمد ، آن را مالش داده و نوک پا را به سمت زانو بکشید . در صورت گرفتگی شدید عضله ، مالش آن و کمپرس گرم موثر است.

اسلاید 6: جدائی عضله از محل پیوند: این حالت به علت پارگی بافت های عضلانی پیش می آید . دلایل آن مانند کشیدگی عضله بوده و درد آن بسیار شدید است . پارگی عضلانی : هر عضله ای می تواند پاره شود . التهاب زرد پی : التهاب زرد پی یکی از آسیب دیدگی های شایع در فوتبال است . اصطکاک های مکرر و فعالیت زیاد می تواند به التهاب زرد پی منجر شود . التهاب زرد پی دردناک ، متورم و قرمز است . بهترین علاج آن استراحت است .

اسلاید 7: رگ به رگ شدن : انجام حرکات غیر معمول و فشار زیاد روی بندها یا سطوح مفصلی موجب بروز این حالت می شود . محل رگ به رگ شده را ماساژ ندهید چون ممکن است دررفتگی یا شکستگی باشد . معالجه آن حدود دوازده روز طول می کشد . مینیسک (غضروف نیمه هلالی مفصل زانو): در این حالت زانو متورم شده و شدیدا درد می کند . بنابراین مینیسک داخلی پاره یا جابجا شده است . مینیسک را می توان جا انداخت ، اما غالبا باید آن را برداشت . عمل جراحی مینیسک به پنج هفته استراحت نیاز دارد . آسیب دیدگی های دیگری نیز برای فوتبالیست ها پیش می آید که بسیار شدید هستند و بازیکن را وادار می کنند که جند ماه استراحت کند . فوتبالیستی که بازی نمی کند نباید خود را منزوی کند . آسیب دیدگی او جزئی از مسابقه است و برای تمام بازیکنان اتفاق می افتد .

اسلاید 8: حدود نيمي از آسيب ها در فوتبال آسيب اندام تحتاني است . ( زانو به تنهايي ۳۶% موارد را تشكيل مي دهد ) . اندام فوقاني ۳۰% آسيب ها و ستون فقرات و احشاء باقي موارد را تشكيل مي دهند . اگر بخواهيم اختصاصي تر و بر حسب نوع آسيب اين طبقه بندي را انجام دهيم به شرح زير خواهد بود . كشيدگي ۴۰% كوفتگي ها ۲۵% در رفتگي ها ۱۵% شكستگي ها ۱۰% ضربه هاي خفيف ۵% . و ساير موارد ۵%

اسلاید 9: آسيب زانو در فوتبال و ورزش هاي تماسي بسيار شايع است . تقريبا تمام ساختمان هاي زانو مي توانند صدمه ببينند كه در هر مورد تست هاي تشخيصي و اقدامات لازم تشخيصي و درماني توسط پزشك معالج صورت مي گيرد . آسيب ليگامان داخلي زانو بسيار شايع است . در اين حالت حساسيت موضعي در تمام طول ليگاماني و در انتهاي راني و ساقي آن وجود دارد . در صدمات زانو در ورزشكاران نوجوان بررسي راديولو‍ژيك براي اطمينان از عدم آسيب صفحه رشد ضروري است . در تكميل اقدامات درماني و براي بازگرداندن مصدوم به ورزش توان بخشي نيز صورت مي گيرد . دررفتگي زانو يك آسيب نادر است . مصدوم بايد در عين محافظت از اندام آسيب ديده سريعاً از زمين خارج شود . ساق پا نبايد در وضعيت آويزان قرار گيرد . جاندازي بايد در اولين فرصت صورت گيردزانو

اسلاید 10: علائم پاره گی رباط زانو اگر رباط صلیبی قدامی پاره شود صدای (( تق )) در مفصل شنیده می شود. همچنین امكان داردزانو ناپایدار شود و درد به قدری شدیدباشد كه فرد دچار تهوع و استفراغ شود. به دنبال این پارگی طی چند ساعت به علت خونریزی داخل مفصلی متورم و پر خون خواهد شد. بسیاری از آسیب های رباط صلیبی خلفی بدون علامت است. ممكن است درد جزئی وجود داشته باشد خونریزی داخل مفصل معمولا خفیف است. دامنه حركت مفصل معمولا طبیعی و كامل است و علائم كوفتگی در قدام ساق دیده می شود.

اسلاید 11: درمان در افراد عادی تنها آسیب دیدگی های شدید رباط صلیبی نیاز به جراحی دارد. سایر موارد خفیف تر را می توان با آتل گیری و درمان غیر جراحی بهبود بخشید. اما فوتبالیستهای حرفه ای كه می خواهند به میادین بازگردند فارغ از درجه آسیب باید تحت عمل جراحی بازسازی رباط صلیبی قرار گیرند. چناچه جراحی لازم باشد معمولا آن را 3 هفته به تاخیر می اندازند تا التهاب كاهش یافته و از عوارضی مثل خشكی مفصل به دنبال جراحی سریع جلوگیری شود. باید در این 3 هفته عضلات جلو و عقب ران و دامنه حركتی مفصل زانو تقویت و زیاد شود كه این امر می تواند به كاهش تجمع مایع مفصلی و به دست آوردن توان سریع عضلانی بعد از عمل كمك كند. برای تصمیم به جراحی توجه به چند فاكتور مهم است مثل سطح فعالیت ورزشی  قبل از صدمه دیدگی ، صدمات همراه ، تمایل برای ادامه فوتبال و میزان شلی مفصل زانو. جراحی می تواند به صورت ترمیم داخل یا خارج مفصل رباط صلیبی باشد

اسلاید 12: پیشگیری گرم كردن و حركات كششی قبل از تمرین ، تقویت عضلات همسترینگ ، افزایش تدریجی تمرینات سرعتی و قدرتی در برنامه های آماده سازی ، استفاده از كفش مناسب ، تلفیق تمرینات قدرتی با حركات تعادلی جلوی آسیب دیدگی را می گیرد.

اسلاید 13: قوزك پا صدمات قوزك پا در فوتبال شايع است . علت عمده آن پيچش پا و خم شدن پاست كه بر ساختارهاي ليگاماني پا صدمه مي زند . شرح حال براي تعيين مكانيسم آسيب و كمك به تشخيص مهم است . درد در محل قوزك داخلي يا قوزك خارجي بر حسب جهت گردش پا در هنگام آسيب وجود دارد . تورم و حساسيت موضعي نيز ديده مي شود . در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول درمان با توجه به حروف كلمه « Rice » انجام مي گيرد : Rest استراحت – تحمل وزن در حد توان Ice استفاده از يخ ۲۰ دقيقه يا كمتر – چهار بار در روز Compression بانداژ يا آتل هوا Elevation بالا نگه داشتن عضو مصدوم جهت كنترل ورم سپس توان بخشي و آماده سازي براي بازگشت به ورزش صورت مي گيرد .

اسلاید 14: مكانیسم آسیپ مچ پا؛ 1- اگر پا به طرف داخل بچرخد لیگامنت‌های خارجی آسیب می‌بیند. 2- اگر خم بودن پا كمتر باشد، CFL آسیب می‌بیند. 3- لیگامنت‌های خلفی كمتر آسیب می‌بینند. 4- لیگامنت دلتئوید خیلی كم كاملا پاره می‌شوند مگر اینكه با یك تكه استخوان كنده می‌شود. 5- اگر سین دس موز دچار پارگی شود، استخوان تیموس دچار جابه‌جایی می‌شود. بنابراین نیروایی كه به مفصل وارد می‌شود مچ پا را در عرض یكی، دو سال تخریب می‌كند.

اسلاید 15: ضربات مكرر سر در دراز مدت و احتمال بروز عوارض : هرچند اين مساله مورد اختلاف نظر شديد است، ولي بعضي مطالعات آتروفي مغزي و ناهنجاريهاي امواج مغزي و نيز تسريع تغييرات استحاله اي ( دژنراتيو) در ستون فقرات گردني و كمري را قيد نموده اند. در مطالعه اي كه بر روي بازيكنان قديمي تيم ملي فوتبال نروژ انجام شد، 21% بازيكنان داراي درد يا سفتي مزمن گردن بودند و در 558% دامنة حركات گردن كاهش يافته بود. 8% از بازيكنان آثاري از شكستگيهاي فشاري ترميم شده در جمجمه را داشتند. همچنين در CT اسكن تعدادي از آنها آتروفي مغزي گزارش گرديد. مهمترين اقدام حفاظتي را اجتناب از آسيبهاي حاد و مزمن سر و گردن ناشي از توپ آموزش تكنيكهاي صحيح سر زدن است. بدين صورت كه سر به جاي آنكه بطور غيرمستقيم ضربه را با كنار يا فرق سر جذب كند، با پيشاني و به طور مستقيم درمقابل انرژي توپ به آن ضربه بزند. استفاده از توپهاي كوچكتر براي بازيكنان كم سن و سال نيز مي تواند به طور محسوسي خطرات ناشي ازهد زدن را كاهش دهد.

اسلاید 16: همانطور كه عنوان شد اندام‌هاي تحتاني پرآسيب‌ترين ناحيه بدن در رشته‌هاي پربرخورد و بويژه فوتبال است و زانو يكي از شايع‌ترين محل‌هاي بروز آسيب در اندام تحتاني در فوتباليستان مي‌باشد (يان و همكاران، 2004.، كاكاونلاكيس و همكاران، 2003.، هاوكينز و همكاران، 2001). در يك مطالعه وسيع در اسكانديناوي بيشترين علت ناتواني و از كارافتادگي ورزشكاران آسيب زانو بيان شد. شيوع بالاي آسيب زانو، همچنين نياز به استراحت‌هاي طولاني بعد از آسيب به خصوص آسيب در ليگامنت متقاطع قدامي هزينه‌هاي زيادي به تيم تحميل مي‌كند (روي و همكاران، 2006). در كشور انگلستان هزينه‌هاي ناشي از آسيب در هر سال براي درمان بازيكنان آسيب ديده در حدود 1 بيليون پوند تخمين زده شده است (مورفي و همكاران، 2003.، رهنما و همكاران، 2002).

اسلاید 17: در تحقيقي كه توسط رهنما و همكاران (1377) بر روي بازيكنان ليگ برتر فوتبال كشور صورت پذيرفت، بيشترين نوع آسيب، آسيب ليگامنت متقاطع قدامي گزارش شد. در تحقيق ديگري بر روي ليگ فوتسال خانمها نيز اندام تحتاني به عنوان آسيب‌پذيرترين بخش بدن و زانو به عنوان مستعدترين مفصل آسيب‌پذير و ليگامنت متقاطع قدامي متداولترين نوع آسيب شناخته شد (رهنما و همكاران، 1378).

اسلاید 18: ورزش و بخصوص ورزشهاي قهرماني ، با خطر و آسيبهاي گوناگون توام است و فوتبال بعنوان رشته ورزشي گروهي و پربرخورد از اين امر مستثني نمي‏باشد شناخت انوع صدمات ورزشي در ورزشكاران از اهميت خاصي برخوردار است . داشتن اطلاعات و آمار دقيق در ارتباط با ميزان شيوع و انواع صدمات ، مي‏تواند مربيان و ورزشكاران را در انجام اقدامات لازم به منظور جلوگيري و يا كاهش وقوع آسيب ياري نمايد

اسلاید 19: -آسيبهاي عضلاني ـ تاندوني با 54/39 درصد شايع‏ترين و آسيبهاي استخواني با 63/4 درصد كم شيوع ترين آسيب ديدگي شناخته شده‏اند.-اندام تحتاني با 25/64 درصد بيشترين و تنه و ستون فقرات با 52/5 درصد كمترين ميزان آسيب ديدگي را داشته‏اند.-مج پا با 61/21 درصد بيشتري ميزان آسيب‏ديدگي را به خود اختصاص داده است و به دنبال آن زانو با 56/11 درصد و ساق پا با 04/11 درصد و انگشتان پا با 09/8 درصد در رده‏هاي بعدي قرار دارند.-ضربديدگي و كوفتگي با 70/25 درصد شايع‏ترين و شكستگي باز با 15% درصد كم شيوع‏ترين نوع آسيب ديدگي گزارش شده است.-پيچ خوردگي با 90/59 درصد ، ضرب ديدگي و كوفتگي با 52/66 درصد ، زخم پوستي با 29/82 درصد و ترك خوردگي و موبرداشتگي با 43/71 درصد به ترتيب شايع‏ترين نوع آسيب مفصلي ، عضلاني ـ تاندوني ، پوستي و استخواني شناخته شده‏اند.-عدم آمادگي جسماني ،‌گرم نكردن بدن ،‌تكل و برخورد بين بازيكنان ،‌كيفيت نامناسب زمينها و امكانات ورزشي و عدم استفاده از وسايل ايمني مهمترين علل ايجاد آسيــب ديدگي قلمداد شده‏اند.-نتايج حاصله از آزمون فرضيه‏ها نشان داد كه بين سابقه ورزشي و ميزان صدمات كل بدن بازيكنان رابطه معني‏داري وجود دارد.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید