آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایرسیاست و قانون‌گذاری

آشنايی با برنامه‌ی جديد آموزش علوم تجربی پايه‌های دوم و ششم ابتدايی 1391

صفحه 1:
اس رغ الله الرحمن الرحيم © قبن

صفحه 2:
۲ ۳ a ‏موزش علوم تجربى‎ ١ ‏شزلاك با برنامهدى جديد‎ ‏ال مه ششم ابتدایی‎

صفحه 3:
مبناي تغییر برنامه درسي علوم. پژوهش‌هاي انجام‌شده به

صفحه 4:
سیرتحول آموزش علوم در جهان 5 “ل لسو

صفحه 5:

صفحه 6:
00

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
م زر حا مه ۱ | سي .+ ۳ كم ۱ ۳ ‎S$‏ ‏۱ 0 ‎Bie s‏ دهاي )2.9 rad

صفحه 10:
5 تجارب تجارب داخلي 1 ‎are 1‏ ‎eam‏ ‏مطا ‎re‏ ‏1 ‎Pree‏ ‏پژو ‏اي ‏7 ne

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:
‎a‏ ن الرجيم ‎ans‏

صفحه 14:

صفحه 15:
بيو ,

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:
. أب أشاميدني. زندكي سالم ‎gad‏ جرخ ريسك تكدداري بجدهاي جانوران. كرم لبريشم ‏تغييرات ظاهري با كذشت زمانء قد. وزن. دتدانهاي شير ‎

صفحه 22:
ماهیت علم» مشاهده» يادداشت‌برداري زنگ علوم (گردش در باغ) Po چه مي‌خواهم بسازم؟ مراحل تهيمي نان. آسیاب کردن. تهيهي خمیر از از گذشته تا آینده (نان) آود؛ روش‌های پخت نان؛ مصرف درست

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:
هولی سالم. آلب سالمء لب رودخانه؛ آب آب و هوای سالم آشاه پدی ند سالم میوه. دانه (نرم, سفت), کاشت دانه: قلمه‌زدن ۰ سرگذشت دانه لانمي جرخريسك. نگه‌داري بچه‌هاي جانوران. کرم درونآشیانه‌ها ابریشم تغییرات ظاهري با گذشت زمان» قد. وزن» من رشد کرده‌ام دندان‌هاي شيري

صفحه 26:

صفحه 27:
~ راى ك3 ۲ مصود ‎rey‏ ۱ ۱۳ هداف ‎١‏ ‏| عالى :أ“ هن

صفحه 28:

صفحه 29:
مسائل زندگي روزانه و حل آنها اهم بساز ساخت آکواریوم. قایق. آدمك مقوايي مي‌خواهم بسازم 1 تا آینده وسایل ارتباط شخصیی, تلفن؛ اینترنت» صداء تلگراف ‏ از گذشته تا آیند

صفحه 30:
موضوع مورد بررسي ۱

صفحه 31:

صفحه 32:
موضوع مورد بررسي عنوان درس

صفحه 33:
موضوع مورد بررسي عنوان درس ی کاغذ» از درخت تا کاغذء محاسبات

صفحه 34:
8555 ۳ ۳ ee هاى اختصا كي ودر vad

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:
ماهیت علم» مشاهده» يادداشت‌برداري زنگ علوم (گردش در باغ) Po ساخت بخچال خانگی چه می‌خواهم بسازم؟ مراحل تهيمي نان. آسیاب کردن. تهيهي خمیر از از گذشته تا آینده (نان) آود؛ روش‌های پخت نان؛ مصرف درست

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:
۱ pes ges oe

صفحه 42:

صفحه 43:
RAYS aye Mage ees ‏-انتقال صدا‎ ‏-استفاده از اسب های تندرو‎ ee وسایل ارتباط شخصی

مبناي تغيي ر برنام ه درس ي علوم ،پژوهش‌هاي انجام‌شده به شرح زير است: -1بررسي پژوهش‌هاي داخل کشور از سال 1375تا 1390 -2مطالعه‌ي موضوعات جد#يد در آموزش علوم جهان امروز مانند #فناوري‌هاي نو -3تحليل محتواي برنامه‌هاي قبلي آموزش علوم در ايران و جهان -4توجه به مطالبات نهادها و انتظارات تيمز -5بررسي و تحليل اسناد باالدستي (سند چشم‌اند#از ،سند ملي ،برنامه درسي ملي) سيرتحول آموزش علوم در جهان تا سال 1920 ‏هدف :آماده کردن دانش‌آموزان براي گذراندن امتحانات ‏محتوا :موضوع محور ‏روش :سخنراني ‏ارزشيابي :سنجش دانش کسب‌شده از 1920تا 1957 ‏تجربه و حل مسئله ‏انجام کارهاي عملي ،توجه به نياز فراگيران ،تجارب نمايشي از 1957تا کنون ‏روس‌ها اولين سفينه را به فضا پرتاب کردند. ‏برونر و همکارانش در زمينه‌ي فرآيند آموزش و پرورش پژوهش به عمل آوردند. نتايج: ‏کسب تجربه مستقيم توسط دانش‌آموز از طريق درگيرشدن در فرآيند يادگيري يادگيري گروهي و مشارکتي (معلم و شاگرد از هم ياد مي‌گيرند) ‏اهميت #دادن به استقالل يادگيرنده در جريان يادگيري ‏خودارزشيابي و سنجش ميزان پيشرفت در جريان يادگيري ‏معلم نقش هدايت‌کننده دارد سير تحول آموزش علوم در ايران اهداف در برنامه درسي سال 1316 ‏علوم با دو عنوان «علم‌االشيا» و «حفظ‌الصحه» ارائه مي‌شده است. ‏هدف :بيدار کردن حس کنجکاوي دانش‌آموز نسبت به محيط ‏روش :درس توأ#م ب#ا عم#ل (عم#ل در دبس#تان يا گردش در خارج از مدرسه) ‏توجه :دانش‌آموز نبايد مطالب اين فن را از بر کند. اهداف در برنامه درسي 1342 ‏دانش آموز بايد وضع جهان را بشناسد. ‏از آن چه براي بهبود زندگي مفيد است آگاه شود. ‏اصول و مفاهيم علمي را استخراج کند. ‏از طريق مشاهده و آزمايش و تفکر به طرح نظريه بپردازد. اهداف از 1375تا 1390 ‏کسب سواد علمي فناورانه ‏کسب دانستني‌هاي ضروري ‏کسب مهارت‌هاي ضروري ‏کسب نگرش‌هاي زندگي رويکردهاي حاکم بر برنامه‌ي درسي جديد علوم اصول حاکم :همسوسازي با برنامه درسي ملي با توجه به رويکردهاي زير: -1فطرت‌گرايي توحيدي :توجه به چهار عرصه يادگيري يعني خود ،خلق ،خلقت ،خالق -2توج#ه به رويکرد زمينه‌محور يا تماتيک (:)thematic هر واحد يادگيري در ارتباط با زمينه‌ي واقعي زندگي فراگيران طراحي و تدوين مي‌گردد. فراگيران از طريق کسب تجربه‌ي دست ا#ول ،نقشي اساسي و فعال در يادگيري دارند. -3رويکرد پيامد محور: بروز شايستگي از طريق تلفيق دانش ،مهارت ،نگرش به‌کارگيري دانش کسب‌شده در موقعيت‌هاي واقعي زندگي -4توجه به يادگيري‌هاي مشترک: تفکر و حکمت -آداب و مهارت‌هاي زندگي -کار و فناوري تبيين برنامه جديد بر مبناي پژوهش ،تجارب بين‌المللي ،مطالبات نهادها ،تجارب داخلي آنچه از برنامه قبلي حفظ شده است رويکرد فعال ياددهي – يادگيري (توليد مفهوم محور يادگيري) بخش عمده محتوا (دانش ،مهارت ،نگرش) ارزشيابي (توصيفي ،عملکردي) ابعاد جديد برنامه درسي رويکرد :زمينه‌محور (تماتيک) هدف :کسب شايستگي (پيامدمحور) :تلفيق دانش ،مهارت ،نگرش روش :#به‌کارگيري بسته‌ي آموزشي اهداف پيامدمحور پيامد يادگيري :نتايج#ي اس#ت كه انتظار مي‌رود دانش‌آموزان پ#س از نوع#ي درگيرشدن با فعاليت‌هاي يادگيري توانايي خود را در دانش كسب‌شده در موقعيت‌هاي جديد نشان دهند. ويژگي‌هاي پيامدمحوري: تلفيق آموزش و ارزشيابي ارزيابي عملكرد دانش‌آموزان در سطوح مختلف استفاده از مالك‌ها و سطوح عملكردي در سنجشبسته آموزشي -1دانش‌آموز (كتاب درسي ،كتاب كار ،فيلم ،نرم‌افزار) -2معلم (كتاب راهنماي ،فيلم معلم ،نرم‌افزار) -3اوليا (فيلم) رويکرد زمينه‌محور (تماتيک) در طراحي آموزشي هر درس يک زمينه‌ي يادگيري است. تم بايد داراي چهار ويژگي باشد: )1ارتباط با زندگي )2قابليت عم#ق‌بخشي )3دارا بودن انسجام دروني )4دارا بودن بازوهاي اتصال به موضوعات بيروني رويکرد زمينه‌محور براي رسيدن به شايستگي هر واحد يادگيري در ارتباط با زمينه واقعي زندگي فراگيران قرار گرفتن در موقعيت يادگيري (به‌کارگيري همزمان دانش ،مهارت ،نگرش) فراگيران در ياد گيري نقش اساسي و فعال دارند (کسب تجربه دست اول) در بیانیه ی حوزه ی علوم تجربی ,تعریف ,کارکرد , قلمرو و جهت گیری های کلی علوم تجربی آمده است که به اختصار مورد توجه و بررسی قرار می گیرد تعریف -علوم تجربی :علم تجربی حاصل کوشش انسان برای درس واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است کارکرد حوزه علوم تجربی: ‏برخورداری مربیان از سواد علمی فناورانه در بعد شخصی و اجتماعی ‏رشد و ارتقا شایستگی های عقالنی ,ایمانی ,دانشی , مهارتی و اخالقی ‏شناخت و استفاده ی مسئوالنه از طبیعت به مثابه بخشی از خلقت الهی ‏ایفای نقش سازنده در ارتقای سطح زندگی فردی , خانوادگی ,ملی و جهانی ‏زمینه سازی برای تعظیم نسبت به خالق متعال از طریق درک عظمت خلقت ‏تعمیق و تعادل درن=گرش توحیدی ودستیابی به درک= غایتمند از خلقت قلمرو حوزه ی علوم تجربی ‏دانش :شامل زندگی و موجودات ,زمین -و پیرامون آن ,ماده و تغییر-ات آن , انرژی وتغییرات آن ,طبیعت و مواد فرآوری شده ,علوم در اجتماع ,علوم در زند-گی روزانه ,تاریخ علم در ایران و اسالم ‏فرآیند -های علمی :شامل مهارت های فر-آیندی (مشاهده ,جمع آوری اطالعات ,اندازه گیر-ی ,تغییر -یافته ها ,فرضیه و مدل سازی ,پیش بینی ,طراحی تحقیق ,برقراری ارتباط ) و مهارت های پیچیده ی تفکر , -ورود مبانی فلسفی ‏فناوری :بیوتکنولوژی ,نانو تکنولوژی ,انرژی های نو ,نجوم جهت گیری های کلی ‏تا پایان دوره ی اول متوسطه تلفیقی بوده و در سازماندهی محتوا و آموزش باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرد ‏پذیرش اصل همه جانبه ی نگری بر اساس پذیرش رویکرد تلفیقی ‏تلفیق نظر و عمل جهت پرورش مهارت های فرآیندی علمی ‏آموختن روش و مسیر کسب علم ,آگاهی و توانایی ‏پرورش انواع تفکر جهت نیل به خودیادگیری ,ژرف اندیشی و تعالی جویی ‏ایجاد ارتباط بین آموزه های علمی و زندگی واقعی (علم مفید ,سودمند , هدفدار و )... ‏مرتبط ساختن محتوای یادگیری با کارکرد های واقعی (یادگیری معنادار) ‏پرورش انسان هایی مسئولیت پذیر ,متفکر و خالق سخني با والدين گرامي علوم در همه‌جا کمک آري ،جايگزيني نه پشتيباني از مدرسه گفت‌وگو با فرزندان و توجه به پرسش‌هاي آنها آموزش کار با وسايل خانگي توجه به لذت يادگيري با فرزند تبديل فرصت به موقعيت يادگيري توجه به جاي تشويق معرفي مشاغل مرتبط با علوم ايمني قبل از هر چيز پرسش و پاسخ حفظي ممنوع سخني با همکاران ارجمند درس علوم :ارتباط منسجم چهار عرصه‌ي يادگيري #،خدا #،خلقت #،خلق #،خود ک#الس :فضاي#ي شاد و پ#ر جنب‌وجوش براي مشاهده #،تجرب#ه #،آزماي#ش #،گفت‌وگ#و #،تفک#ر #،اظهارنظر #،همکاري گروهي و ... معلم :تصميم‌گيرنده‌ي فرآيند يادگيري درس :زمينه يادگيري منابع يادگيري :کتاب #،#فيلم #،رسانه #،امکانات محيطي هدف :ايجاد موقعيت براي دانش‌آموز براي رسيدن به شايستگي محيط يادگيري :کالس #،حياط مدرسه #،خانه #،جامعه نوع فعاليت :فردي #،گروهي #،کالسي ارزشيابي :در خدمت يادگيري بدون توجه به زمان خاص مديران :همکاري #،همدلي #،پشتيباني سخني با والدين گرامي علوم در همه‌جا کمک آري ،جايگزيني نه پشتيباني از مدرسه گفت‌وگو با فرزندان و توجه به پرسش‌هاي آنها آموزش کار با وسايل خانگي توجه به لذت يادگيري با فرزند تبديل فرصت به موقعيت يادگيري توجه به جاي تشويق معرفي مشاغل مرتبط با علوم ايمني قبل از هر چيز پرسش و پاسخ حفظي ممنوع ويژگي‌هاي عمومي کتاب درسي دوم کتاب شامل 14درس (واحد يادگيري ) است. عنوان درس موضوع مورد بررسي شماره‌ي درس ماهيت علم ،مشاهده ،يادداشت‌برداري زنگ علوم (گردش در باغ) 1 هواي سالم ،آب سالم ،آب رودخانه ،آب آشاميدني ،زندگي سالم آب و هواي سالم 2 تاريك و روشن ،گرمي و سردي زمين ،سايه و آفتاب ،نياز جانداران به گرما و نور زندگي همه‌ي ما و گردش زمين ()1 3 فصل‌هاي مختلف ،جهت و سرعت باد ،طوفان ،استفاده‌ي انسان از باد زندگي همه‌ي ما و گردش زمين ()2 4 نور وصدا ،صداي نازك و كلفت ،كاربرد صدا در زندگي پيام رمز را پيداكن ()1 5 چشمه‌ي نور ،سايه پيام رمز را پيداكن ()2 6 دود و صدا در شهر ،هواي پاك ،مصرف سوخت ،ماشين بادكنكي اگر تمام شود 7 ساخت وسيله چه مي‌خواهم بسازم؟ 8 ميوه ،دانه (نرم ،سفت) ،كاشت دانه ،قلمه‌زدن سرگذشت دانه 9 النه‌ي چرخ‌ريسك ،نگه‌داري بچه‌ها‌ي جانوران ،كرم ابريشم درون‌آشيانه‌ها 10 تغييرات ظاهري با گذشت زمان ،قد ،وزن ،دندان‌هاي شيري من رشد كرده‌ام 11 ماده ،مواد جامد ،مواد مايع ،گرما و تغيير حالت مواد# براي جشن آماد#ه شويم 12 نگه‌داري مواد (جاي خش#ك و نمناك) ،س#اخت ميوه‌ي گچ#ي ،اث#ر مواد بر يكديگر، جداسازي ،مصرف دوباره بعد از جشن 13 مراح#ل تهيه‌ي نان ،آس#ياب كردن ،تهيه‌ي خمي#ر از آرد ،روش‌هاي پخ#ت نان ،مصرف درست از گذشته تا آينده (نان) 14 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس ماهيت علم ،مشاهده ،يادداشت‌برداري زنگ علوم (گردش در باغ) 1 ساخت وسيله چه مي‌خواهم بسازم؟ 8 مراح#ل تهيه‌ي نان ،آس#ياب كردن ،تهيه‌ي خمير از از گذشته تا آينده (نان) آرد ،روش‌هاي پخت نان ،مصرف درست 14 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس تاري#ك و روش#ن ،گرم#ي و س#ردي زمي#ن ،سايه و زندگي همه‌ي ما و گردش آفتاب ،نياز جانداران به گرما و نور زمين ()1 فص#ل‌هاي مختل#ف ،جه#ت و سرعت باد ،طوفان ،زندگي همه‌ي ما و گردش استفاده‌ي انسان از باد 3 زمين ()2 4 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس نور وص#دا ،ص#داي نازك و كلف#ت ،كاربرد صدا در پيام رمز را پيداكن ()1 5 زندگي چشمه‌ي نور ،سايه پيام رمز را پيداكن ()2 دود و ص#دا در شه#ر ،هواي پاك ،مص#رف سوخت ،اگر تمام شود ماشين بادكنكي 6 7 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس هواي س#الم ،آ#ب س#الم ،آ#ب رودخان#ه ،آب آب و هواي سالم 2 آشاميدني ،زندگي سالم سرگذشت دانه 9 ميوه ،دانه (نرم ،سفت) ،كاشت دانه ،قلمه‌زدن النه‌ي چرخ‌ريس#ك ،نگه‌داري بچه‌ها‌ي جانوران ،كرم درون‌آشيانه‌ها 10 ابريشم تغييرات ظاهري ب#ا گذش#ت زمان ،قد ،وزن ،من رشد كرده‌ام دندان‌هاي شيري 11 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس ماده ،مواد جام#د ،مواد ماي#ع ،گرم#ا و تغيي#ر حالت براي جشن آماده شويم 12 مواد نگه‌داري مواد (جاي خش#ك و نمناك) ،ساخت بعد از جشن ميوه‌ي گچ#ي ،اث#ر مواد بر يكديگ#ر ،جداسازي، مصرف دوباره 13 اهداف کلی پایه ششم بر اساس مصوبه شورای عالی -1تکمیل ,تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند و همسو با بر-نامه -2تربیت همه جانبه دانش آموزان بر-ای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه -3کسب آداب و مهارت های ضر-وری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی و تامین زند-گی شناخت و کاربرد روش ها مواتد و ابزار های علمی و فناورانه در زندگی روز مر-ه ‏تقویت باور به هدف مند-ی خلقت و ارزشمندی مخلوقات ويژگي‌هاي عمومي کتاب درسي ششم کتاب شامل 14درس (واحد يادگيري ) است. عنوان درس موضوع مورد بررسي شماره‌ي درس مسائل زندگي روزانه و حل آنها زنگ علوم 1 چگونگي تهيه‌ي كاغذ ،از درخت تا كاغذ ،محاسبات سرگذشت دفتر من 2 آهن ،اسيد‌ها كارخانه كاغذسازي 3 اليه‌هاي مختلف زمين سفر به اعماق زمين 4 زمين لرزه ،آتشفشان ،رانش زمين زمين پويا 5 اثر نيرو ،رابطه‌ي نيرو و ورزش ورزش و نيرو ()1 6 نيروي غيرتماسي ،اندازه‌گيري نيرو ،اصطكاك ورزش و نيرو ()2 7 ساخت آكواريوم ،قايق ،آدمك مقوايي مي‌خواهم بسازم 8 انرژي شيميايي ،انرژي ذخيره‌اي ،استفاده از انرژي سفر انرژي 9 ميكروسكوپ ،كار با آن ،كاربرد#ها خيلي كوچك ،خيلي بزرگ 10 غذاسازي شگفتي‌هاي برگ 11 همزيستي ،انسان و طبيعت جنگل 12 ميكروب ،بيماري ،پيشگيري سالم بمانيم 13 وسايل ارتباط شخصي ،تلفن ،اينترنت ،صدا ،تلگراف از گذشته تا آينده 14 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس مسائل زندگي روزانه و حل آنها زنگ علوم 1 ساخت آكواريوم ،قايق ،آدمك مقوايي مي‌خواهم بسازم 8 وسايل ارتباط شخصي ،تلفن ،اينترنت ،صدا ،تلگراف از گذشته تا آينده 14 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس اثر نيرو ،رابطه‌ي نيرو و ورزش ورزش و نيرو ()1 6 نيروي غيرتماسي ،اندازه‌گيري نيرو ،اصطكاك ورزش و نيرو ()2 7 انرژي شيميايي ،انرژي ذخيره‌اي ،استفاده از انرژي سفر انرژي 9 عنوان درس موضوع مورد بررسي شماره‌ي درس ميكروسكوپ ،كار با آن ،كاربردها خيلي كوچك ،خيلي بزرگ 10 غذاسازي شگفتي‌هاي برگ 11 همزيستي ،انسان و طبيعت جنگل 12 ميكروب ،بيماري ،پيشگيري سالم بمانيم 13 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس اليه‌هاي مختلف زمين سفر به اعماق زمين 4 زمين لرزه ،آتشفشان ،رانش زمين زمين پويا 5 موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس چگونگي تهيه‌ي كاغذ ،از درخت تا كاغذ ،محاسبات سرگذشت دفتر من 2 آهن ،اسيد‌ها كارخانه كاغذسازي 3 ويژگي‌هاي اختصاصي هر درس )1شروع :با صفحه‌ي عنواني براي ايجاد عالقه ،#انگيزه ،طرح يك مسئله ،جلب توجه )2فعاليت‌هاي متداول و هدفمند - :فعاليت‌هاي ذهني و علمي فعاليت‌هاي فردي و گروهي )3تنوع در محيط يادگيري كالس ،حياط ،پارك ،بازديد علمي و... )4توصيه براي دانش‌آموز ،معلم ،اوليا )5استفاده از عالئم با توجه به ابعاد مختلف اهدا#ف هشدار :نكات ايمني ،بهداشتي و پيشگيري نكته تاريخي :هدف ،توجه به پيشينه‌ي فرهنگ و تمدن ايران و ا#سالم ايستگاه فكر :توجه به تفكر و حكمت شگفتي‌هاي آفرينش :توج#ه به خالق هستي ،درك عظمت هستي فعاليت‌ خارج از كالس :انتقال آموخته‌ها با موقعيت‌هاي يادگيري خارج از كالس كار و فناوري :آشنايي با مشاغل مرتبط آداب و مهارت‌هاي زندگي :آشنايي با برخي از آداب و رسوم فرهنگي و كسب مهارت‌هاي زندگي علم و زندگي :مرتبط ساختن آموخته‌ي دانش‌آموزان با مسائل محيط زندگي در اختيار شما :مداخله‌ي معلم#ان در اجراي برنامه‌ي درسي براساس موقعيت‌هاي علمي کتاب راهنماي معلم بخش كليات: جهت‌گيري‌هاي برنامه‌ي درسي علوم تجر بي و چگونگي عملياتي شدن رويكردها را بيان مي‌كند. بخش آموزش موضوعات درسي: هر درس در يك نگاه معرفي مي‌گردد. اهداف يادگيري در قالب پيامدها در سه سطحسطح :1آنچه همه‌ي دانش‌آموزان بايد به آن دست يابند. سطح :2آنچه بيشتر دانش‌آموزان بايد به آن دست يابند. سطح :3آنچه برخي دانش‌آموزان بايد به آن دست يابند. بخش ارزشيابي: شامل مالك‌هاي ارزشيابي و سطوح عملكردي -مالك‌ها برگرفته از پيامدهاي يادگيري مي‌باشند. فيلم‌هاي آموزشي فيلم دانش‌آموز :موضوعي و انيم#يشن فيلم راهنماي معلم :مؤلفان در مورد هدف‌ها و شيوه‌ي آموزش توضيح مي‌دهند. موضوع مورد بررسي عنوان درس شماره‌ي درس ماهيت علم ،مشاهده ،يادداشت‌برداري زنگ علوم (گردش در باغ) 1 ساخت يخچال خانگي چه مي‌خواهم بسازم؟ 8 مراح#ل تهيه‌ي نان ،آس#ياب كردن ،تهيه‌ي خمير از از گذشته تا آينده (نان) آرد ،روش‌هاي پخت نان ،مصرف درست 14 زنگ علوم سال اول :بازی و استفاده از حواس برای مشاهد-ه سال دوم :گردش در باغ (مشاهده و یادداشت برداری) ‏سال سوم :گز-ارش نویسی ‏سال چهارم :فرضیه سازی ‏سال پنجم :آزمایش و نتیجه گیری ‏سال ششم :مسائل زندگی روزانه و حل آن درس چهاردهم :از گذشته تا آینده ‏سال اول :روشنایی ‏سال دوم :نان ‏سال سوم :مسکن -و مصالح آن ‏سال چهارم :حمل و نقل ‏سال پنجم :راه آهن یا فضا ‏سال ششم :وسایل ارتباط شخصی

51,000 تومان