علوم انسانی و علوم اجتماعی سیاست و قانون‌گذاری

آشنایی با برنامه‌ی جدید آموزش علوم تجربی پایه‌های دوم و ششم ابتدایی ۱۳۹۱

ashnayi_ba_barname_darsi_sheshom

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با برنامه‌ی جدید آموزش علوم تجربی پایه‌های دوم و ششم ابتدایی ۱۳۹۱”

آشنایی با برنامه‌ی جدید آموزش علوم تجربی پایه‌های دوم و ششم ابتدایی ۱۳۹۱

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: آشنايي با برنامه‌ي جديد آموزش علوم تجربي پايه‌هاي دوم و ششم ابتدايي 1391

اسلاید 3: مبناي تغيير برنامه درسي علوم، پژوهش‌هاي انجام‌شده به شرح زير است:1- بررسي پژوهش‌هاي داخل کشور از سال 1375 تا 13902- مطالعه‌ي موضوعات جديد در آموزش علوم جهان امروز مانند فناوري‌هاي نو3- تحليل محتواي برنامه‌هاي قبلي آموزش علوم در ايران و جهان 4- توجه به مطالبات نهادها و انتظارات تيمز5- بررسي و تحليل اسناد بالادستي (سند چشم‌انداز، سند ملي، برنامه درسي ملي)

اسلاید 4: سيرتحول آموزش علوم در جهانتا سال 1920هدف: آماده کردن دانش‌آموزان براي گذراندن امتحانات محتوا: موضوع محور روش: سخنرانيارزشيابي: سنجش دانش کسب‌شدهاز 1920 تا 1957تجربه و حل مسئله انجام کارهاي عملي، توجه به نياز فراگيران، تجارب نمايشي

اسلاید 5: از 1957 تا کنونروس‌ها اولين سفينه را به فضا پرتاب کردند.برونر و همکارانش در زمينه‌ي فرآيند آموزش و پرورش پژوهش به عمل آوردند.نتايج:کسب تجربه مستقيم توسط دانش‌آموز از طريق درگيرشدن در فرآيند يادگيرييادگيري گروهي و مشارکتي (معلم و شاگرد از هم ياد مي‌گيرند)اهميت دادن به استقلال يادگيرنده در جريان يادگيري خودارزشيابي و سنجش ميزان پيشرفت در جريان يادگيريمعلم نقش هدايت‌کننده دارد

اسلاید 6: سير تحول آموزش علوم در ايراناهداف در برنامه درسي سال 1316 علوم با دو عنوان «علم‌الاشيا» و «حفظ‌الصحه» ارائه مي‌شده است.هدف: بيدار کردن حس کنجکاوي دانش‌آموز نسبت به محيطروش: درس توأم با عمل (عمل در دبستان يا گردش در خارج از مدرسه)توجه : دانش‌آموز نبايد مطالب اين فن را از بر کند.

اسلاید 7: اهداف در برنامه درسي 1342دانش آموز بايد وضع جهان را بشناسد.از آن چه براي بهبود زندگي مفيد است آگاه شود.اصول و مفاهيم علمي را استخراج کند. از طريق مشاهده و آزمايش و تفکر به طرح نظريه بپردازد.

اسلاید 8: اهداف از 1375 تا 1390کسب سواد علمي فناورانه کسب دانستني‌هاي ضروري کسب مهارت‌هاي ضروريکسب نگرش‌هاي زندگي

اسلاید 9: اصول حاکم: همسوسازي با برنامه درسي ملي با توجه به رويکردهاي زير: 1- فطرت‌گرايي توحيدي: توجه به چهار عرصه يادگيري يعني خود، خلق، خلقت، خالق 2- توجه به رويکرد زمينه‌محور يا تماتيک (thematic): - هر واحد يادگيري در ارتباط با زمينه‌ي واقعي زندگي فراگيران طراحي و تدوين مي‌گردد.- فراگيران از طريق کسب تجربه‌ي دست اول، نقشي اساسي و فعال در يادگيري دارند.3- رويکرد پيامد محور: - بروز شايستگي از طريق تلفيق دانش، مهارت، نگرش - به‌کارگيري دانش کسب‌شده در موقعيت‌هاي واقعي زندگي 4- توجه به يادگيري‌هاي مشترک:تفکر و حکمت - آداب و مهارت‌هاي زندگي - کار و فناوريرويکردهاي حاکم بر برنامه‌ي درسي جديد علوم

اسلاید 10: تبيين برنامه جديد بر مبناي پژوهش، تجارب بين‌المللي، مطالبات نهادها، تجارب داخلي آنچه از برنامه قبلي حفظ شده استرويکرد فعال ياددهي – يادگيري (توليد مفهوم محور يادگيري)بخش عمده محتوا (دانش، مهارت، نگرش)ارزشيابي (توصيفي، عملکردي)ابعاد جديد برنامه درسيرويکرد: زمينه‌محور (تماتيک)هدف: کسب شايستگي (پيامدمحور): تلفيق دانش، مهارت، نگرشروش: به‌کارگيري بسته‌ي آموزشي

اسلاید 11: اهداف پيامدمحورپيامد يادگيري: نتايجي است كه انتظار مي‌رود دانش‌آموزان پس از نوعي درگيرشدن با فعاليت‌هاي يادگيري توانايي خود را در دانش كسب ‌شده در موقعيت‌هاي جديد نشان دهند.ويژگي‌هاي پيامدمحوري:- تلفيق آموزش و ارزشيابي- ارزيابي عملكرد دانش‌آموزان در سطوح مختلف- استفاده از ملاك‌ها و سطوح عملكردي در سنجشبسته آموزشي1- دانش‌آموز (كتاب درسي، كتاب كار، فيلم، نرم‌افزار)2- معلم (كتاب راهنماي، فيلم معلم، نرم‌افزار)3- اوليا (فيلم)

اسلاید 12: رويکرد زمينه‌محور (تماتيک) در طراحي آموزشيهر درس يک زمينه‌ي يادگيري است.تم بايد داراي چهار ويژگي باشد: ارتباط با زندگي 2) قابليت عمق‌بخشي 3) دارا بودن انسجام دروني 4) دارا بودن بازوهاي اتصال به موضوعات بيرونيرويکرد زمينه‌محور براي رسيدن به شايستگيهر واحد يادگيري در ارتباط با زمينه واقعي زندگي فراگيرانقرار گرفتن در موقعيت يادگيري (به‌کارگيري همزمان دانش، مهارت، نگرش)فراگيران در ياد گيري نقش اساسي و فعال دارند (کسب تجربه دست اول)

اسلاید 13: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 14: جایگاه حوزه ی یادگیری علوم تجربی در برنامه ی درسی ملیدر بیانیه ی حوزه ی علوم تجربی , تعریف , کارکرد , قلمرو و جهت گیری های کلی علوم تجربی آمده است که به اختصار مورد توجه و بررسی قرار می گیردتعریف علوم تجربی : علم تجربی حاصل کوشش انسان برای درس واقعیت های هستی و کشف فعل خداوند است

اسلاید 15: کارکرد حوزه علوم تجربی:برخورداری مربیان از سواد علمی فناورانه در بعد شخصی و اجتماعیرشد و ارتقا شایستگی های عقلانی , ایمانی , دانشی , مهارتی و اخلاقیشناخت و استفاده ی مسئولانه از طبیعت به مثابه بخشی از خلقت الهیایفای نقش سازنده در ارتقای سطح زندگی فردی , خانوادگی , ملی و جهانی زمینه سازی برای تعظیم نسبت به خالق متعال از طریق درک عظمت خلقتتعمیق و تعادل در نگرش توحیدی ودستیابی به درک غایتمند از خلقت

اسلاید 16: قلمرو حوزه ی علوم تجربی دانش : شامل زندگی و موجودات , زمین و پیرامون آن , ماده و تغییرات آن , انرژی وتغییرات آن , طبیعت و مواد فرآوری شده , علوم در اجتماع , علوم در زندگی روزانه , تاریخ علم در ایران و اسلامفرآیند های علمی : شامل مهارت های فرآیندی (مشاهده , جمع آوری اطلاعات , اندازه گیری , تغییر یافته ها , فرضیه و مدل سازی , پیش بینی , طراحی تحقیق , برقراری ارتباط ) و مهارت های پیچیده ی تفکر , ورود مبانی فلسفی فناوری : بیوتکنولوژی , نانو تکنولوژی , انرژی های نو , نجوم

اسلاید 17: جهت گیری های کلیتا پایان دوره ی اول متوسطه تلفیقی بوده و در سازماندهی محتوا و آموزش باید موارد زیر مورد توجه قرار گیرد پذیرش اصل همه جانبه ی نگری بر اساس پذیرش رویکرد تلفیقیتلفیق نظر و عمل جهت پرورش مهارت های فرآیندی علمیآموختن روش و مسیر کسب علم , آگاهی و توانایی پرورش انواع تفکر جهت نیل به خودیادگیری , ژرف اندیشی و تعالی جوییایجاد ارتباط بین آموزه های علمی و زندگی واقعی (علم مفید , سودمند , هدفدار و ...)مرتبط ساختن محتوای یادگیری با کارکرد های واقعی (یادگیری معنادار)پرورش انسان هایی مسئولیت پذیر , متفکر و خلاق

اسلاید 18: سخني با والدين گراميعلوم در همه‌جاکمک آري، جايگزيني نهپشتيباني از مدرسهگفت‌وگو با فرزندان و توجه به پرسش‌هاي آنهاآموزش کار با وسايل خانگي توجه به لذت يادگيري با فرزندتبديل فرصت به موقعيت يادگيريتوجه به جاي تشويق معرفي مشاغل مرتبط با علومايمني قبل از هر چيز پرسش و پاسخ حفظي ممنوع

اسلاید 19: سخني با همکاران ارجمنددرس علوم: ارتباط منسجم چهار عرصه‌ي يادگيري، خدا، خلقت، خلق، خودکلاس: فضايي شاد و پر جنب‌وجوش براي مشاهده، تجربه، آزمايش، گفت‌وگو، تفکر، اظهارنظر، همکاري گروهي و ...معلم: تصميم‌گيرنده‌ي فرآيند يادگيري درس: زمينه يادگيريمنابع يادگيري: کتاب، فيلم، رسانه، امکانات محيطي هدف: ايجاد موقعيت براي دانش‌آموز براي رسيدن به شايستگيمحيط يادگيري: کلاس، حياط مدرسه، خانه، جامعهنوع فعاليت: فردي، گروهي، کلاسي ارزشيابي: در خدمت يادگيري بدون توجه به زمان خاص مديران: همکاري، همدلي، پشتيباني

اسلاید 20: سخني با والدين گراميعلوم در همه‌جاکمک آري، جايگزيني نهپشتيباني از مدرسهگفت‌وگو با فرزندان و توجه به پرسش‌هاي آنهاآموزش کار با وسايل خانگي توجه به لذت يادگيري با فرزندتبديل فرصت به موقعيت يادگيريتوجه به جاي تشويق معرفي مشاغل مرتبط با علومايمني قبل از هر چيز پرسش و پاسخ حفظي ممنوع

اسلاید 21: ويژگي‌هاي عمومي کتاب درسي دوم کتاب شامل 14 درس (واحد يادگيري ) است.شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 1زنگ علوم (گردش در باغ)ماهيت علم، مشاهده، يادداشت‌برداري2آب و هواي سالمهواي سالم، آب سالم، آب رودخانه، آب آشاميدني، زندگي سالم3زندگي همه‌ي ما و گردش زمين (1)تاريك و روشن، گرمي و سردي زمين، سايه و آفتاب، نياز جانداران به گرما و نور4زندگي همه‌ي ما و گردش زمين (2)فصل‌هاي مختلف، جهت و سرعت باد، طوفان، استفاده‌ي انسان از باد5پيام رمز را پيداكن (1)نور وصدا، صداي نازك و كلفت، كاربرد صدا در زندگي6پيام رمز را پيداكن (2)چشمه‌ي نور، سايه7اگر تمام شوددود و صدا در شهر، هواي پاك، مصرف سوخت، ماشين بادكنكي8چه مي‌خواهم بسازم؟ساخت وسيله9سرگذشت دانهميوه، دانه (نرم، سفت)، كاشت دانه، قلمه‌زدن10درون‌آشيانه‌هالانه‌ي چرخ‌ريسك، نگه‌داري بچه‌ها‌ي جانوران، كرم ابريشم11من رشد كرده‌امتغييرات ظاهري با گذشت زمان، قد، وزن، دندان‌هاي شيري12براي جشن آماده شويمماده، مواد جامد، مواد مايع، گرما و تغيير حالت مواد 13بعد از جشننگه‌داري مواد (جاي خشك و نمناك)، ساخت ميوه‌ي گچي، اثر مواد بر يكديگر، جداسازي، مصرف دوباره14از گذشته تا آينده (نان)مراحل تهيه‌ي نان، آسياب كردن، تهيه‌ي خمير از آرد، روش‌هاي پخت نان، مصرف درست

اسلاید 22: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 1زنگ علوم (گردش در باغ)ماهيت علم، مشاهده، يادداشت‌برداري8چه مي‌خواهم بسازم؟ساخت وسيله14از گذشته تا آينده (نان)مراحل تهيه‌ي نان، آسياب كردن، تهيه‌ي خمير از آرد، روش‌هاي پخت نان، مصرف درست

اسلاید 23: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 3زندگي همه‌ي ما و گردش زمين (1)تاريك و روشن، گرمي و سردي زمين، سايه و آفتاب، نياز جانداران به گرما و نور4زندگي همه‌ي ما و گردش زمين (2)فصل‌هاي مختلف، جهت و سرعت باد، طوفان، استفاده‌ي انسان از باد

اسلاید 24: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 5پيام رمز را پيداكن (1)نور وصدا، صداي نازك و كلفت، كاربرد صدا در زندگي6پيام رمز را پيداكن (2)چشمه‌ي نور، سايه7اگر تمام شوددود و صدا در شهر، هواي پاك، مصرف سوخت، ماشين بادكنكي

اسلاید 25: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 2آب و هواي سالمهواي سالم، آب سالم، آب رودخانه، آب آشاميدني، زندگي سالم9سرگذشت دانهميوه، دانه (نرم، سفت)، كاشت دانه، قلمه‌زدن10درون‌آشيانه‌هالانه‌ي چرخ‌ريسك، نگه‌داري بچه‌ها‌ي جانوران، كرم ابريشم11من رشد كرده‌امتغييرات ظاهري با گذشت زمان، قد، وزن، دندان‌هاي شيري

اسلاید 26: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 12براي جشن آماده شويمماده، مواد جامد، مواد مايع، گرما و تغيير حالت مواد 13بعد از جشننگه‌داري مواد (جاي خشك و نمناك)، ساخت ميوه‌ي گچي، اثر مواد بر يكديگر، جداسازي، مصرف دوباره

اسلاید 27: اهداف کلی پایه ششم بر اساس مصوبه شورای عالی 1-تکمیل , تعمیق و تثبیت اهداف مصوب دوره ابتدایی متناسب با سند و همسو با برنامه2-تربیت همه جانبه دانش آموزان برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه 3-کسب آداب و مهارت های ضروری برای ورود به دوره تحصیلی بعدی و تامین زندگی شناخت و کاربرد روش ها مواتد و ابزار های علمی و فناورانه در زندگی روز مره تقویت باور به هدف مندی خلقت و ارزشمندی مخلوقات

اسلاید 28: ويژگي‌هاي عمومي کتاب درسي ششم کتاب شامل 14 درس (واحد يادگيري ) است.شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 1زنگ علوممسائل زندگي روزانه و حل آنها2سرگذشت دفتر منچگونگي تهيه‌ي كاغذ، از درخت تا كاغذ، محاسبات3كارخانه كاغذسازيآهن، اسيد‌ها4سفر به اعماق زمينلايه‌هاي مختلف زمين5زمين پويازمين لرزه، آتشفشان، رانش زمين6ورزش و نيرو (1)اثر نيرو، رابطه‌ي نيرو و ورزش7ورزش و نيرو (2)نيروي غيرتماسي، اندازه‌گيري نيرو، اصطكاك8مي‌خواهم بسازمساخت آكواريوم، قايق، آدمك مقوايي9سفر انرژيانرژي شيميايي، انرژي ذخيره‌اي، استفاده از انرژي10خيلي كوچك، خيلي بزرگميكروسكوپ، كار با آن، كاربردها11شگفتي‌هاي برگغذاسازي12جنگلهمزيستي، انسان و طبيعت13سالم بمانيمميكروب، بيماري، پيشگيري14از گذشته تا آيندهوسايل ارتباط شخصي، تلفن، اينترنت، صدا، تلگراف

اسلاید 29: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 1زنگ علوممسائل زندگي روزانه و حل آنها8مي‌خواهم بسازمساخت آكواريوم، قايق، آدمك مقوايي14از گذشته تا آيندهوسايل ارتباط شخصي، تلفن، اينترنت، صدا، تلگراف

اسلاید 30: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 6ورزش و نيرو (1)اثر نيرو، رابطه‌ي نيرو و ورزش7ورزش و نيرو (2)نيروي غيرتماسي، اندازه‌گيري نيرو، اصطكاك9سفر انرژيانرژي شيميايي، انرژي ذخيره‌اي، استفاده از انرژي

اسلاید 31: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 10خيلي كوچك، خيلي بزرگميكروسكوپ، كار با آن، كاربردها11شگفتي‌هاي برگغذاسازي12جنگلهمزيستي، انسان و طبيعت13سالم بمانيمميكروب، بيماري، پيشگيري

اسلاید 32: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 4سفر به اعماق زمينلايه‌هاي مختلف زمين5زمين پويازمين لرزه، آتشفشان، رانش زمين

اسلاید 33: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 2سرگذشت دفتر منچگونگي تهيه‌ي كاغذ، از درخت تا كاغذ، محاسبات3كارخانه كاغذسازيآهن، اسيد‌ها

اسلاید 34: ويژگي‌هاي اختصاصي هر درس1) شروع: با صفحه‌ي عنواني براي ايجاد علاقه، انگيزه، طرح يك مسئله، جلب توجه2) فعاليت‌هاي متداول و هدفمند: - فعاليت‌هاي ذهني و علمي - فعاليت‌هاي فردي و گروهي3) تنوع در محيط يادگيريكلاس، حياط، پارك، بازديد علمي و...4) توصيه براي دانش‌آموز، معلم، اوليا

اسلاید 35: 5) استفاده از علائم با توجه به ابعاد مختلف اهدافهشدار: نكات ايمني، بهداشتي و پيشگيرينكته تاريخي: هدف، توجه به پيشينه‌ي فرهنگ و تمدن ايران و اسلامايستگاه فكر: توجه به تفكر و حكمتشگفتي‌هاي آفرينش: توجه به خالق هستي، درك عظمت هستيفعاليت‌ خارج از كلاس: انتقال آموخته‌ها با موقعيت‌هاي يادگيري خارج از كلاسكار و فناوري: آشنايي با مشاغل مرتبطآداب و مهارت‌هاي زندگي: آشنايي با برخي از آداب و رسوم فرهنگي و كسب مهارت‌هاي زندگيعلم و زندگي: مرتبط ساختن آموخته‌ي دانش‌آموزان با مسائل محيط زندگيدر اختيار شما: مداخله‌ي معلمان در اجراي برنامه‌ي درسي براساس موقعيت‌هاي علمي

اسلاید 36: کتاب راهنماي معلمبخش كليات:جهت‌گيري‌هاي برنامه‌ي درسي علوم تجر بي و چگونگي عملياتي شدن رويكردها را بيان مي‌كند.بخش آموزش موضوعات درسي:- هر درس در يك نگاه معرفي مي‌گردد.- اهداف يادگيري در قالب پيامدها در سه سطحسطح 1: آنچه همه‌ي دانش‌آموزان بايد به آن دست يابند.سطح 2: آنچه بيشتر دانش‌آموزان بايد به آن دست يابند.سطح 3: آنچه برخي دانش‌آموزان بايد به آن دست يابند.بخش ارزشيابي:- شامل ملاك‌هاي ارزشيابي و سطوح عملكردي- ملاك‌ها برگرفته از پيامدهاي يادگيري مي‌باشند.

اسلاید 37: فيلم‌هاي آموزشيفيلم دانش‌آموز: موضوعي و انيميشنفيلم راهنماي معلم: مؤلفان در مورد هدف‌ها و شيوه‌ي آموزش توضيح مي‌دهند.

اسلاید 38: شماره‌ي درسعنوان درس موضوع مورد بررسي 1زنگ علوم (گردش در باغ)ماهيت علم، مشاهده، يادداشت‌برداري8چه مي‌خواهم بسازم؟ساخت يخچال خانگي14از گذشته تا آينده (نان)مراحل تهيه‌ي نان، آسياب كردن، تهيه‌ي خمير از آرد، روش‌هاي پخت نان، مصرف درست

اسلاید 39: زنگ علومسال اول : بازی و استفاده از حواس برای مشاهدهسال دوم : گردش در باغ (مشاهده و یادداشت برداری)سال سوم : گزارش نویسی سال چهارم : فرضیه سازی سال پنجم : آزمایش و نتیجه گیریسال ششم : مسائل زندگی روزانه و حل آن

اسلاید 40:

اسلاید 41: درس چهاردهم : از گذشته تا آیندهسال اول : روشنایی سال دوم : نانسال سوم : مسکن و مصالح آنسال چهارم : حمل و نقلسال پنجم : راه آهن یا فضاسال ششم : وسایل ارتباط شخصی

اسلاید 42:

اسلاید 43: پایان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید