پزشکی و سلامت بیماری‌ها

آشنایی با اصولی کلی احیای قلبی ریوی

ashnayi_ba_osole_ehyaye_ghalbi_riyavi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با اصولی کلی احیای قلبی ریوی”

آشنایی با اصولی کلی احیای قلبی ریوی

اسلاید 1: فصل پنجمآشنايي با اصول كلي احياء قلبي ريويدكتر صادق خدرايي و شاهين تركپور

اسلاید 2: حمله های قلبیاختلال ناگهانی در عمل عادی قلب پی آمدهای وخیمی بدنبال دارد. این حالت زمانی پیش می آید که یک تکه لخته خون را شریان کرونر را مسدود کند و باعث شود که خون به ماهیچه قلب نرسد(انسداد کرونر- ترمبوز) یا اینکه قلب به دلیل دیگری از کار بایستد. (ایست قلبی)انسداد کرونرعوارض و نشانه های*فشار ناگهانی در مرکز سینه(که گاهی اوقات می توان آنرا به دل درد شدید ناشی از عدم هضم غذا تشبیه نمود) این درد احتمالاً بسوی بازوها، گلو، آرواره یا پشت کشیده می شود.*سرگیجه و منگی ناگهانی که باعث می شود مصدوم بنشیند یا به دیوار تکیه دهد. پوست ممکن است خاکستری شود؛ لبها و دستها و پاها ممکن است کبود شوند(سیانوز)*عرق فراوان که ممکن است به تدریج ببیشتر شود.*تنگی نفس.*ضربان سریع که ممکن است ضعیف و نامنظم شود.*عوارض و نشانه های شوک.*بیهوشی ممکن است دست بدهد.*تنفس و ضربان قلب ممکن است بایستد.

اسلاید 3: هدفبه حداقل رساندن فعالیت قلب بوسیله قراردادن مصدوم در حالت مناسب و راحت.رساندن سریع مصدوم به بیمارستان، برای مسئول آمبولانس این موضوع را روشن کنید که احتملاً با یک حمله قلبی روبرو هستید. برای بکارگیری روشهای نجات زندگی آماده باشید.درمان1- اگر مصدوم بهوش است، او را با ملایمت نگه دارید و در یک وضعیت نیمه خوابیده قرار دهید. سر و شانه هایش را تکیه بدهید و زانوهایش را خم کنید.نباید بگذارید که مصدم بیخودی حرکت کند چون اینکار باعث فشار اضافی به قلب خواهد شد.2- پوششهای تنگ به دور گردن، سینه و کمر را شل کنید.3- اگر مصدوم بیهوش شد اما به صورت عادی نفس می کشید او را در وضعیت بهبود قرار دهید.4- اگر تنفس و ضربان ایستاد، روشهای نجات زندگی را بلافاصله شروع کنید.5- میزان تنفس، نبض و سطح هوشیاری را هر 10 دقیقه یکبار آزمایش کنید.6- مصدوم را به صورتی که وضعیت درمانی اش حفظ شود با برانکارد به بیمارستان برسانید.

اسلاید 4: ایست قلبیاین مورد بسیار وخیم است و در این حالت تپش قلب بطور کامل متوقف می شود. این حالت ممکن است ناشی از انسداد کامل کرونر باشد.عوارض و نشانه ها* مصدوم بیهوش می شود.* هیچ نبضی در گردن حس نمی شود.* تنفس و ضربان قلب قطع خواهد شد.* پوست خاکستری می شود.هدفنجات زندگی مصدوم بوسیله بکارگیری فوری روشهای نجات زندگی.درمان1- روشهای زندگی را بلافاصله بکار بندید2- انتقال سریع مصدوم به بیمارستان و اگر لازم شد در راه بیمارستان هم روشهای نجات زندگی را اعمال کنید.

اسلاید 5: آنژین صدریهنگامیکه شریانهای کرونر که خون قلب را تامین می کنند آنقدر باریک شوند که نتوانند به اندازه کافی خون به ماهیچه های قلب برسانند، درد شدیدی در سینه ایجاد می شود که اغلب با انسداد کرونر اشتباه می شود.این حالت در میان پیرها شایع است و معمولاً بر اثر تقلای بیش از حد به هنام ورزش و گاهی اوقات بر اثر هیجان هم بروز می کند. معمولاً این حمله تنها چند دقیقه طول می کشد. بر اثر استراحت، درد پس از چند دقیقه رفع می شود.عوارض و نشانه ها* درد سینه که غالباً به سوی شانه چپ و بازوی چپ تا انگشتها کشیده می شود،(ممکن است حتی درد بسوی گلو و آرواره ها و بسوی بازوی دیگر هم کشیده شود).* پوست ممکن است خاکستری و لبها کبود شوند.* مصدوم مممکن است دچار تنگی نفس شود.* ضعف عمومی

اسلاید 6: سکتهاین واژه برای توصیف حالتی بکار می رود که لخته شدن خون باعث می شود تامین خون قسمتی از مغز بطور ناگهانی و بحرانی مختل شود(ترومبوز مغزی) یا حالتی که پاره شدن شریان باعث می شود خون به داخل مغز چکه کند(خونریزی مغزی). حالت اخیر بیشتر برای کسانی که فشار خون بالا دارند پیش می آید. در هر دو مورد سلولهای مورد سلولهای آسیب دیده مغز از انجام وظایفشان بکلی باز می مانند.هر ناحیه از مغز سیستم یا قسمت خاصی از بدن را کنترل می کند و هر نوع از کار افتادگی اعضاء بدن که از سکته ناشی می شود بستگی دارد به اینکه کدام قسمت از مغز، و تا چه حد تحت تاثیر سکته قرار گرفته است. سکته های عمده غالباً خطر مرگ دربر دارند اما بسیاری از مردم که دچار سکته های جزئی می شوند جان سالم بدر می برند. سکته بیشتر در افراد 55 سال به بالا، افرادی که دچار بیماری بیهوشی آنی، یا دچار اختلال در گردش خون هستند یا کسانی که سابقه سکته داشته اند، شابع است.عوارض و نشانه های سکته ممکن است با مستی اشتباده شود.

اسلاید 7: عوارض و نشانه ها*سردرد شدید ناگهانی* نبض کامل و پر است* مصدوم جهت را گم می کند، دچار تیرگی شعور می شود و ممکن است مضطرب شود و گریه کند.* سرگیجه و احتمالاٌ بیهوشیبسته به شدت سکته ممکن است یک یا چند عارضه زیر بروز نماید:* فلج شدن دهان، گوشه دهان کج می شود، آب دهان از گوشه دهان بیرون می ریزد و صحبت های بیمار مبهم می شود.* ضعف و بی حسی در یک یا هر دو دست و ÷ا و در یک سمت بدن* صورت برافروخته با پوست گرم و خشک* مردمکهای چشم به صورت نامساوی گشاد می شوند* بی اختیاری در دفع مدفوع و ادار

اسلاید 8: هدفبطور کلی کمکهای اولیه در مورد مصدومی که دچار سکته شده نقش حمایتی دارد. مصدوم ممکن است هر آن بیهوش شود. یا بیهوشی او عمیق تر شود. برای مقابله با آن آماده باشید. راه تنفس او را باز نگهدارید و اگر لازم شد روشهای نجات زندگی را بکار گیرید. به سرعت ترتیب انتقال مصدوم را به بیمارستان بدهید.درمان 1- اگر مصدوم بهوش است او را بخوابانید، سر و شانه هایش کمی بالا قرار گیرد. سر مصدوم را به یک سو خم کنید تا آب دهان از گوشه دهان بیرون بریزد.2- پوشش های تنگ به دور گردن، سینه و کمر را شل کنید تا به گردش خون و تنفس کمک شود.3- برای برطرف کردن حالت شوک او را به ترتیبی که در ص 90 گفته شده درمان کنید.نباید به مصدوم از راه دهان چیزی بدهید.4- اگر مصدوم بیهوش شد او را در وضعیت بهبود قرار دهید(ص24)5- اگر تنفس و ضربان ایستاد روشهای نجات زندگی را بلافاصله شروع کنید(صفحات 18 تا 21)6- مصدوم را بلافاصله با برانکارد بصورتیکه وضعیت درمانی اش حفظ شود به بیمارستان برسانید.

اسلاید 9: آسیب دیدگی های سرضربه های .ارده بر سر مکی تواند سبب آسیب به مغز یا اختلال در کار آن بشود. اگر جراحت عمیقی به سر وارد شود این جراحت ممکن است تیرگی در هوشیاری(بیهوشی نسبی) یا بیهوشی، ضربه مغزی یا فشار مغزی ایجاد کند. در این حالت ممکن است سایر جراحتها یا ناراحتی ها پنهان بمانند. بنابراین یک معاینه کامل از مصدوم اجباری است(صفحات 36 تا 39)ضربه مستقیم به مغز اگر به اندازه کافی سنگین باشد ممکن است سبب زخمی شدن فرق سر با ضرب دیدگی احتمالاٌ همراه با شکستگی جمجمه باشد. بنابراین باید به این گونه جراحتها کاملاٌ توجه کرد(به مبحث شکستگی جمجمه ص111 و جراحت فرق سر ص 73 مراجعه کنید).این گونه جراحتها معمولاٌ بر اثر زمین خوردن(که بیشتر در میان پیرها، بیماریها یا لایعقل ها شایع است)، یا بر اثر تصادفهای جاده ای، حوادث ورزشی یا مشاغل پرخطری مانند کارهای ساختمانی یا معدنی اتفاق می افتد.

اسلاید 10: تکان مغزیتکان مغزی عبارتست از اختلال وسیع اما موقت در کار مغز. این حالت ممکن است ناشی از ضربه مستقیم به سر، افتادن از ارتفاع با پا روی زمین یا ضربه مستقیم به چانه باشد. در این حالت ممکن است شخص ظاهراٌ بیهوش نشود در بعضی موارد ممکن است بیهوشی آنقدر کوتاه باشد که شخص متوجه آن نشود یا ابتدای حادثه را فراموش کند.بهرحال از آنجا که تکان مغزی ممکن است فشار مغزی (ص بعد) به همراه داشته باشد باید بلافاصله پس از هر حادثه ای که منجر به جراحت سر شده، مصدوم را به دقت تحت مراقبت قرار داده و اگر عوارض باقی ماندند یا حال مصدوم بدتر شد بدون معطلی او را نزد پزشک برد.عوارض و نشانه ها* بیهوشی کوتاه مدت یا نسبی اگر مصدوم بیهوش باشد:* تنفس ممکن است سطحی شود.* رنگ صورت می پرد.* پوست ممکن است سرد و مرطوب شود.* ضربان ممکن است سریع و ضعیف شود.

اسلاید 11: در خلال بهبودی:* مصدوم ممکن است حالت تهوع داشته باشد یا اینکه استفراغ کرده باشد.پس از بهوش آمدن:* مصدوم ممکن است لحظات قبل و پس از حادثه را نتواند بخاطر بیاورد. از مصدوم بپرسید که ساعت چند است، امروز چه روزی است و او کجاست؟اگر نتوانست به این سوالات به درستی جواب بدهد به احتمال زیاد دچار تکان مغزی شده است.توجه اگر بیهوشی همچنان ادامه پیدا کرد به احتمال زیاد مصدوم دچار فشار مغزی شده است.(صفحه بعد)هدف درمان بیهوشی را که در ص قبل گفته شد بکار بندید و جراحت های قابل مشاهده روی بدن مصدوم را درمان و اورژانس را خبر کنید.درمان 1- اگر مصدوم سست و بیحال بود، او را تحت مراقبت یک شخص مسئول قرار دهید و به مصدوم توصیه کنید که با یک پزشک مشورت کند.2- اگر بیهوش شده بود متناسب با وضعیت مصدوم درمان عمومی بیهوشی را که قبلاٌ گفته شد در مورد او بکار ببرید.

اسلاید 12: 3- برای برطرف ساختن حالت شوک به ترتیبی که در ص 90 گفته شده عمل کنید.4- در موارد حاد میزان تنفس(ص11)، نبض(ص89)، و سطح هوشیاری را چک کنید: حتی اگر مصدوم ظاهراٌ بهبود پیدا کرده باشد بازهم به دقت او را زیر نظر قرار دهید که ببینید آیا نشانه ای از فشار مغزی (ص بعد) در او به چشم می خورد یا نه.5- اگر مصدوم حتی برای مدت کوتاهی بیهوش شده بود یا آنکه در مورد وخامت حال او تردید داشتید ترتیب انتقال او را به بیمارستان بدهید.وارد آمدن فشار به مغزحالت وخیمی است که از فشار وارد بر مغز بوسیله جمع شدن خون در زیر جمجمه یا فشار استخوان شکسته جمجمه بر مغز ناشی می شود(ص111). فشار مغزی ممکن است بدنبال تکان مغزی و احتمالاٌ تا 48 ساعت پس از آنکه مصدوم ظاهراٌ بهبود یافته بروز نماید.عوارض و نشانه ها* تنفس صدادار می شود.* حرارت بدن بالا می رود، صورت برافروخته می شود اما خشک است.

اسلاید 13: * نبض کامل و پر است ولی آهسته* مردمکهای چشم اندازه هایشان متفاوت می شود.* ممکن است ضعف یا فلج در یک سوی بدن بروز کند.توجه همراه با زیاد شدن فشار مغزی سطح هوشیاری مصدوم پایین می ایند.هدف بلافاصله ترتیب انتقال مصدوم به بیمارستان را بدهید چون این حالت به درمان پزشکی اضطراری نیاز دارد.درمان1- درمان عمومی بیهوشی را که گفته شد در مورد مصدوم بکار بندید.2- بلافاصله مصدوم را به بیمارستان برسانید.

اسلاید 14: صرععبارتست از گرایش به وقف کوتاه در فعالیت عادی الکتریکی مغز. حمله های صرع ممکن است از ناهشیاری لحظه ای بدون بیهوشی (صرع جزئی) تا اسپاسم ماهیچه ای و تشنج(صرع و خیم) فرق کند. کسانیکه مستعد حملات صرع هستند معمولاٌ یک کارت نارنجی رنگ یا یک پلاک که نشان دهنده ابتلاء به این بیماری است به همراه دارند.صرع جزئیاین صرع از کودکی شروع و ممکن است تا بزرگسالی باقی بماند. به این نوع صرع معمولاٌ توجهی نمی شود چون تنها چیزی که مشاهده می شود اینست که اغلب مصدوم خیالپرداز به نظر می رسد.عوارض و نشانه ها* مصدوم ممکن است خیالپرداز به نظر برسد و اغلب به نقطه ای بیهوده خیره می شود.* مصدوم ممکن است شروع به رفتار عجیب و غریب بنماید، این حالت ممکن است شامل جویدن و خوردن لبها، پرت و پلا گفتن یا بیخودی با لباس ور رفتن باشد.* مصدوم ممکن است حافظ خود را از دست داده باشد.

اسلاید 15: هدف مصدوم را آرام نگه دارید و تا زمانیکه هشیاری او مختل شده است از او حمایت کنید مثلاٌ از رفتن او به خیابان شلوغ یا به میان جمعیت جلوگیری کنید.درمان 1- هیچ کاری نکنید بجز:* نگذارید مصدوم به خیابان پر رفت و آمد برود.* مردم را از کنار او دور کنید.* با مصدوم آرام صحبت کنید.2- آنقدر کنار مصدوم بمانید تا مطمئن شود که حال مصدوم خوب شده و می تواند به خانه برود.توجه بروز حمله صرع بزرگ پس از صرع کوچک غیر عادی نیست .3- به مصدوم توصیه کنید که به پزشک مراجعه کند.

اسلاید 16: صرع بزرگ اکثراٌ حملات صرع بزرگ غیر منتظره رخ می دهند. اما گاهی اوقات فرد مبتلا(نشانه آغاز) حمله را احساس می کند. و این به او می فهماند که حمله در شرف آغاز است. احساس نشانه آغاز ممکن است در اشخاص مختلف فرق کند. برای مثال در شخصی ممکن است بصورت حس کردن یک حالت عجیب در بدن باشد یا آنکه فرد بو یا مزه خاصی را احساس نماید. در خلال تجربه این احساس غیر عادی شخص ممکن است دگرکون شود ولی معمولاٌ این حالت زیاد طول نمی کشد.عوارض و نشانه هادر تمام موارد، صرع بزرگ دارای دو مرحله است که به دنبال هم می آیند. سفت و سخت شدن عضلات(چوب شدن بدن) همراه با بیهوشی، و پس از آن لرزه.* مصدوم ناگهان بیهوش می شود و به زمین می افتد گاهی اوقات جیغ های عجیبی می کشد. * مصدوم برای جند لحظه بدنش سفت و سخت می شود(سیانوز) و خون بطور غیرعادی در اطراف صورت و گردن جمع می شود(احتقان صورت و گردن).* سپس ماهیچه ها شل شده و حرکات تشنجی آغاز می شود. حرکات تشنجی عبارتند از انقباض و انبساط اندامهای ماهیچه ای بدن بدنبال یکدیگر: این تشنج ها ممکن است خیلی قوی باشد.

اسلاید 17: در خلال این مرحله تنفس ممکن است مشکل یا صدادار بشود که صدا از میان فکهای قفا شده بیرون می آید: کف در اطراف دهان ظاهر می شود. اگر زبان یا لپها گاز گرفته شده باشند این کف آغشته به خون است، بی اختیاری در دفع ادرار و گاهاٌ مدفوع.* سرانجام ماهیچه ها شل می شوند و مصدوم حالت آرامش نسبی پیدا می کند. اگر چه ممکن است برای چند دقیقه یا بیشتر همچنان بیهوش بماند. پس از پایان حمله که معمولاٌ حداکثر 5 دقیقه طول می کشد تنفس به حالت عادی بر می گردد و مصدوم به هوش می آید اما همچنان احساس سرگیجه می کند و ممکن است اعمال عجیبی از او سر بزند. این حالت ممکن است از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد و ممکن است بخواهد همانجا که هست بی حرکت بخوابد.

اسلاید 18:

اسلاید 19: مسمویتسم ماده ای است کهاگر به مقدار کافی وارد بدن شود می تواند باعث آسیب دائم با موقت بشود. اگرچه بعضی از مسمویتها عمدی و از اقدام به خودکشی ناشی می شود اما بقیه بر اثر مصرف موادی است که مار روزانه از آنها استفاده می کنیم. صرفنظر از علت، موارد مسومیت همیشه به مراقبتهای فوری پزشکی یا بیمارستانی نیاز دارند.هیچوقت کوشش نکنید که شخص مسموم را وادار به استفراق کنید؛ این کار نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است حال مصدوم را بدتر کند.سیستم گوارشغذا در دهان و معده و روده ها بر اثر شیره هایی که از غده های مختلف ترشح می شود و پس از عبور از مری به معده می رسد؛ پس از یک هضم نسبی در معده غذا به مقدار کمک وارد روده کوچک می شود. در اینجا مولکولهای غذا شکسته شده و تبدیل به مواد ساده ای می شود که خون می تواند آنها را جذب کند. باقیمانده که معمولاً شامل مقدار زیادی رشته های سبزیجات است وارد روده بزرگ می شود، در آنجا آب و مواد معدنی غذا جذب می شود و آنچه باقی می ماند فضولات نهائی است که از راه مقعد از بدن دفع می شود. کبر بعنوان یک کارخانه شیمیایی عمل می کند که به همراه سایر فعالیتها بعضی از سمها را غیرفعال و خنثی می کند. کلیه ها خون را از وجود بسیاری از ناخالصیها تصفیه می کنند.

اسلاید 20: چگونه سم وارد بدن می شودسمها چه تصادفی و چه عمدی از راه های مختلفی وراد بدن می شوند.* از طریق دهان بوسیله خوردن یا نوشیدن مواد سمی.* از طریق ششمها به وسیله استنشاق گازهای خانگی یا صنعتی، بخارهای شیمیائی یا دود ناشی از آتش، بخاری یا اگزوز موتورهای بنزینی.* از راه تزریق در نتیجه گاز گرفتن بعضی از حیوانات، حشرات، ماهیهای سمی یا خزندگان یا بوسیله سرنگهای تزریق زیر پوستی.* از راه جذب بوسیله پوست، در نتیجه تماس پوست با بعضی از اسپری های سمی مانند حشره کشها.

اسلاید 21: چگونه سم عمل می کندسم از راههای گوناگون در بدن عمل می کند. بعضی وارد جریان خون می شوند، بعضی از سمها روی سلسله مرکزی اعصاب اثر می گذارند و باعث قطع تنفس، ضزبان قلب و سایر فرآیندهای حیاتی زندگی می شوند. بعضی از سمها جایگزین اکسیژن موجود در خون شده و مانع از رسیدن اکسیژن به بافتها می شوند.بلعیدن سم مستقیماً روی مجراهای غذا تاثیر می گذارد ودر نتییجه ایجاد استفراغ، درد و غالباً اسهال می کند. حلالهای سمی ممکن است باعث سوختگی شدیدلبها، دهان و مری و معده و ایجاددرد شدید در این اندامها هم بشوند.عوارض و نشانه های عمومیعوارض و نشانه های مسمویت بسته به ماهیت سم و راه ورود به بدن فرق می کند.*با گرفتن اطلاعات از مصدوم یا یکی از حاضرین کوشش کنید که به درستی نوع سم را مشخص کنید و اگر بلعیده شده، کی و چقدر.*اطراف مصدوم را بگردید شاید یک ظرف شامل ماده سمی که خالی شده یا هنوز هم مقداری ماده سمی دارد پیدا کنید.

اسلاید 22: ادامه عوارض و نشانه های عمومی*مصدوم ممکن است هذیان بگوید و حالت تشنج داشته باشد بدون اینکه سابقه این حالت در او موجود باشد.*عوارض و نشانه های خانگی*بیهوشی ممکن است دست بدهد.*اگر سم بلعیده شده باشد مصدوم ممکن است شروع کند به اوغ زدن و استفراغ کند یا دچار اسهال شود.*سوختگی اطراف دهان در صورتیکه با حلالهای شیمیایی تماس پیدا کرده باشد.هدف باز نگهداشتن راه تنفس و رساندن مصدوم به بیمارستان.

اسلاید 23: درمان عمومی1- خیلی سریع از مصدوم بپرسید که چه اتفاقی افتاده؛ بخاطر داشته باشید که مصدوم هر آن ممکن است بیهوش شود.نباید سعی کنید که مصدوم را وادار به استفراغ کنید.اگر در اطراف لبها یا دهان نشانه هایی از سوختگی مشاهده کردید به مصدوم آب یا شیر بدهید تا این سوختگی خنک شود.2- اگر مصدوم بیهوش بود ولی تنفس او حالت عادی داشت او را در وضعیت بهبود قرار دهید.3- اگر تنفس و ضربان قلب ایستاد بلافاصله روشهای نجات زندگی را شروع کنید.توجه دقت کنید که خدتان به سمی که ممکن است در اطراف دهان مصدوم وجوداشته باشد آلوده نشوید.4- مصدوم را بلافاصله به بیمارستان برسانید و به همراه او نمونه ای از جعبه محتوی قرص یا بطری یا هر چه چه که سم در آن بوده را به بیمارستان بفرستید.

اسلاید 24: مسمویت داروئیاین حالت معمولاً از استعمال دارو یامواد مخدر به شکل غلط یا به مقدار زیاد ناشی می شود. استعمال غلط دارو معمولاً اینطور توصیف می شود: مصرف خودسرانه دارو به طرز غیر بهداشتی. دارو یا مواد مخدر ممکن است استنشاق، خورده یا نوشیده یا به بدن تزریق شود. کسانیکه به طرز غلط دائماً دارو یا مواد مخدر به خود تزریق می کنند احتمالاً نشانه هایی از تزریق زیرپوستی روی بدنشان مشاهده می شود.این نشانه معمولاً در قسمت جلوی ساعد نزدیک آرنج دیده می شود. اگرچه ممکن است در سایر نقاط بدن هم این نشانه ها مشاهده شود. رگهای این ناحیه برجسته و عفونی هستند. داروهایی که معمولاً خودسرانه مصرف می شوند عبارتند از: آرام بخشها(مثل مسکنها و خواب آورها) و محرک ها(مثل آمفتامینها). مواد مخدری که معمولاً منجر به مسمومیت می شوند: مخدرها(مثل هروئین) و مواد توهم زا(مثل ال.اس. دی)عوارض و نشانه هاعوارض و نشانه های مسومیت ناشی از استعمال خودسرانه دارو و مواد مخدر بر حسب نوع دارو و مقدار مصرف فرق می کند. همیشه استفراغ بلافاصله پس از مصرف صورت نمی گیرد. اما باید مراقب آن باشید. مردمک چشم ها بصورت غیرعادی گشاد یا تنگ می شود.

اسلاید 25: مواد مخدراین مواد ممکن است بصورت تزریق، خوردن قرص یا استنشاق وارد بدن شود.*تنفس ابتدا مشکل شده و سرانجام قطع می شود.*مصدوم ممکن است نشانه هائی از تزریق روی یک یا دو بازو داشته باشد.آرام بخش ها*تنفس کم عوق می شود.*پوست مصدوم سرد و مرطوب می شود.*شربان سریع و ضعیف.*احتمالاً بیهوشی.محرکها*مصدوم هیجان زده می شود و به فراوانی عرق می کند.*مصدوم ممکن است دچار توهم و رعشه شود.

اسلاید 26: مواد توهم زا* مصدوم مضطرب شده و عرق می کند.* مصدوم ممکن است دست به رفتار عجیب و غریب بزند.مصرف بیش از اندازه آسپرین* مصدوم ممکن است دچار دل درد شود و استفراغ کند، و استفراغ ممکن است خون آلود باشد.* مصدوم احساس می کند که گوشش زنگ می شود.* اشکال در تنفس* مصدوم ممکن است به فراوانی عرق کند.* ضربان پردرمانآنچه را که تحت عنوان درمانعمومی مسمویت گفته شد دنبال کنید. مصدوم را بصورت اورژانس به بیمارستان برسانید و برای شروع روشهای نجات زندگی آماده باشید.

اسلاید 27: الکلالکل ماده است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده می تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در دراز مدت مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد.آثار مصرف الکلمصرف الکل موجب مشکلات وخیمی برای سلامت شخص می شود. الکل پس از مصرف از طریق معده و روده کوچک جذب خون می شود و 35 تا 45 دقیقه بعد به حداکثر میزان سطح خود در خون می رسد. سطح الکل در خون به عواملی چون وزن شخص و نیز اینکه آیا شخص الکل را با غذا خورده است یا با معده خالی، بستگی دارد. اگر الکل را با غذا خورده باشید، بدن آن را کندتر جذب خواهد کرد. کبد الکل را با سرعتی در حدود یک واحد در ساعت تجزیه می کند و قادر به تغییر این مقدار نیست. بنابراین، هرچه بیشتر الکل بنوشید، بدن وقت بیشتری صرف می کند تا آن را تجزیه کند. در کوتاه مدت، نوشیدن زیاد الکل موجب مستی و خماری می شود و در دراز مدت به اکثر دستگاههای بدن صدمه می زند. مصرف دایم الکل می تواند موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی و ولگردی شود.

اسلاید 28:

اسلاید 29: مسمومیت ناشی از از الکلالکل ماده ای است که سلسله مرکزی اعصاب را کرخت می کند. تاثیر الکل بر افراد مختلف فرق می کند. نوشیدن الکل به مقدار کم تنها یک تغییر کوچک در حال عادی انسان ایجاد می کند ولی اگر نوشیدن ادامه یابد الکل روی ناحیه عالی استدلالی مغز- قسمتی که مسئول کنترل شکیبائی و قضاوت انسان است اثر می گذارد. همچمانکه میزان الکل در خون افزایش پیدا می کند رفتار فرد مبالغه آمیز و هماهنگی در رفتار مختل می شود. سرانجام توانائی ذهنی و جسمی عمیقاً مختل شده و ممکن است بیهوشی دست بدهد.عوارض و نشانه ها*از تنفس مصدوم بوی الکل به مشام می رسد.*مصدوم ممکن است نسبتاً هشیار باشد یا بیهوش شده باشد.*اگر مصدوم بیهوش باشد ممکن است بتوانید اور ا بیدار کنید اما دوباره خیلی سریع بیهوش می شود.در مراحل اولیه بیهوشی* مصدوم نفس عمیق می کشد.* صورت مرطوب و برافروخته است.* نبض پر و کامل است.

اسلاید 30: در مراحل بعدی بیهوشی* ضربان سریع ولی ضعیف می شود.* نفس کم عمق می شود.* صورت مصدوم خشک و پف کرده به نظر می آید.* چشمها سرخ و مردمک چشم ها ممکنا ست گشاد ود.توجه اگر مصدوم زمین خورده و جراتی به سرش وارد شده باشد عوارض و نشانه هائی که گفته شوداحتمالاً تغییر پیدا می کند.هدفباز نگهداشتن راه تنفس؛ رساندن مصدوم به بیمارستان در صورتیکه بیهوش باشد.درمان1- راه تنفس مصدوم را باز نگهدارید.2- اگر مصدوم بیهوش شد یا احتمال استفراغ وجود داشت مصدوم را در وضعیت بهبود قرار دهید.3- اگر در مورد وخامت حال مصدوم ترید دارید او را به بیمارستان برسانید.

اسلاید 31: سیگاراگر سیگار نکشید یا اگر قبل از پیدایش بیماریها آن را ترک کنید می توانید مانع از بیماریهای قلب یا ریه شوید. مهم نیست که چه مدت سیگاری بوده اید؛ اگر در ترک سیگار نیازمند کمک هستید؛ برای مشاوره به پزشک خود مراجعه کنید. اگر می خواهید خودتان به این کار مبادرت کنید، فهرستی از دلایل علاقه مندی خود به ترک سیگار فراهم کنید و فهرستی هم از دلایل علاقه مندی خود به کشیدن تهیه نمایید. راه هایی برای مقابله با وسوسه سیگار کشیدن پیدا کنید و از خانواده و دوستانتان هم بخواهید شما را یاری برای ترک سیگار، روزی را انتخاب کنید که تقریباً استرس نداشته باشید و سپس همه سیگارها، کبریتها، فندکها و جاسیگاریها را دور بریزید. ممکن است علایم ترک سیگار مثل تحریک پذیری- یا میل بسیار به نیکوتین در شما ایجاد شود. چیزهایی مثل چسب پوستی یا آدامس تیکوتینی مانع چنین تمایلی می شوند. اگر مجدداً شروع به سیگار کشیدن کردید، بررسی کنید که این امر چرا روی داده است و به دلیل ترک خود رجوع کرده از نوع شروع کنید.

اسلاید 32: مواد مخدر و داروهای محرکدارو نوعی ماده شیمیایی است که عملکرد یک عضو یا یک فرآیند زیستی و شیمیایی را در بدن تغییر می دهد. در پزشکی از داروها برای بهبود عملکرد بدن یا درمان بیماریها و اختلالات استفاده می شود. بعضی از داروها هم مصرف پزشکی دارند و هم مورد سوء استفاده قرار می گیرند. داروهای دیگری هم وجود دارند که ارزش پزشکی ندارند و فقط برای مقاصد تفریحی مور استفاده قرار می گیرند. سوء مصرف مواد مخدر و داروها ممکن است موجب مشکلات وخیم جسمی و روانی شود- به ویژه در صورتی که فرد به دارو معتاد شود یا مقدار زیادی از آن را مصرف کند که حتی ممکن است موجب مرگ هم بشود. علاوه بر همه این مسایل، مصرف داروهای محرک، غیرقانونی هم است.

اسلاید 33: خطرات مواد مخدر و داروهای محرکمواد مخدر و داروهای محرک خطرات زیادی برای سلامتی دارندو مصرف بیش از حد مواد مخدری مثل هروئین و کوکائین ممکن است مرگبار باشد. داروهای دیگری مثل اکستازی هم مکن است موجب مرگ شوند. بعضی از مواد مخدر و داروها کارکردهای حیاتی بدن را تغییر می دهند؛ برای مثال هروئین قادر است تداخلات سوئی با موادی مثل الکل ایجاد کند. یکی دیگر از آثار شایع مواد مخدر و داروها، وابستگی است که در این حالت وقتی مصرف کننده به دارو دسترسی ندارد میل جسمی و روانی شدیدی به سمت ن پیدا می کند. بعضی از مشکلات ممکن است بلافاصله پس از مصرف مواد مخدر روی دهند(حتی بعد از اولین بار مصرف)، ولی مشکلات دیگری هم هستند که پس از استفاده درازمدت ایجاد می شوند. این داروها و مواد اگر به صورت تزریقی استفاده شوند خطرات دیگری هم دارند که مرتبط با استفاده لز سوزنهای غیراستریل است، از جمله: عفونت با ویروس نقص ایمنی انسانی(بیماری ایدز)، هپاتیت B یا C یا مسمومیت خونی. اگر خودتان یا یکی از نزدیکانتان دچار سوء مصرف مواد مخدر شده است از پزشک خود درباره خطرات ن برای سلامت اطلاعاتی کسب کنید و درباره مشاوره و درمان هم راهنمایی بخواهید.

اسلاید 34: سمهای صنعتیبعضی از افراد ممکن است در محل کارشان در تماس با مواد یا گازهای شیمیایی خطرناک قرار گیرند برای مثال بعلت نشت گاز در یک کارخانه مواد شیمیایی.معمولترین سمهای صنعتی گازها هستند. معمولاً گازها را به این صورت طبقه بندی می کنند: گازهای سوزش آور(مثل بخار آمونیاک یا نیتروژن)؛ خفه کننده(مثل دی اکسیدکربن)؛ گازهای سمی(مثل منواکسیدکربن و سیانید هیدروژن)؛ و بخارهای سمی(مانند موادشیمیایی فرار از قبیل کربن تتراکلراید).کارخانه هایی که از مواد یا گازهای شیمبایی بالقوه خطرناک استفاده می کنند باید اطلاعیه ای که شامل دستورعملهای خاص در هنگام وقوع حادثه است تهیه ودر معرض دید افراد بگذارند. اگر شما بعنوان امدادگر برای یک حادثه صنعتی که در آن مواد خطرناک شیمیایی در کار بوده است فراخوانده شدید از دستورعملهای ایمنی کاملاً اطاعات کنید.بخاطر داشته باشید مصدومی که به دلیل تاثیر گاز یا بخارهای سمی آسیب دیده احتیاج به هوای تازه دارد. کاملا دقت کنید که خودتان در معرض بخارهای باقیمانده در محل حادثه قرار ندهید. هیچوقت کوشش نکنید مصدومی از این نوع را که در یک فضای سر بسته گرفتار شده نجات دهید مگر آنکه به وسایل ویژه مثل ماسک مجهز باشید.

اسلاید 35: واکنش های شدید حساسیتی(آلرژیک)شوک آنافیلاکتیک یک واکنش حساسیتی گسترده است که چند ثانیه یا چند دقیقه پس از تزریق یک دارو یا نیش حشره ای که مصدوم به آن حساسیت دارد، روی می دهد. به ندرت ممکن است بر اثر خوردن یک ماده آلرژی زا مانند پنی سیلین این حالت اتفاق بیفتد اما اگر هم پیش بیاید واکنش بدن آرام تر خواهد بود.عوارض و نشانه ها* عوارض و نشانه های شوک (ص90)* مصدوم دچار حالت تهوع شده و ممکن است استفراغ کند.* مصدوم ممکن است احساسی کند که سینه اش تنگ شده.* اشکال در تنفس : مصدوم با دهان باز نفس نفس می زند.* مصدوم ممکن است پشت سر هم عطسه کند.* صورت و بخصوص دور چشمها ممکن است ورم کند.* نبض سریع می شود.* بیهوشی دست می دهد.

اسلاید 36: هدف مصدوم را به بیمارستان رسانده و آماده انجام روشهای نجات زندگی باشید.درمان به درمان شوک صفحه 90 مراجعه کنید.1- راه تنفس مصدوم را باز نگه دارید. اگر تنفس مشکل شد مصدوم را در وضعیت بهبود قرار دهید.(ص24)2- اگر تنفس و ضربان استاد بلافاصله روشهای نجات زندگی را شروع کنید(صفحات 18 تا 21).3- مصدوم را بلافاصله به بیمارستان برسانید.

اسلاید 37: شی ء خارجی در چشمتمامی جراحت های چشم بالقوه وخیم هستند زیرا خرده ریزهایی که وارد چشم می شوند ممکن است حدقه را سوراخ کرده و باعث صدمه به بافت های داخل چشم شده و احتمالاٌ ایجاد عفونت نمایند.ذرات غبار یا سنگ ریزه یا مژه های کنده شده معمول ترین اشیاء خارجی ای هستند مه وارد چشم می شوند. این اشیاء ممکن است به سطح بیرونی حدقه بچسبند یا بصورت تقریباٌ آزاد زیر پلک جای بگیرند(معمولاٌ پلک بالا) و باعث ناراحتی و التهاب چشم بشوند. در اکثر موارد می شود آنها را به راحتی از چشم بیرون آورد. اما اگر جسم خارجی در ناحیه رنگی چشم (مردمک و عنبیه) قرار گرفته یا در حدقه فرو رفته باشد به هیچ وجه کوشش نکنید که آنها را خارج کنید. در اینگونه موارد مصدوم را بلافاصله به پزشک برسانید.عوارض و نشانه ها* چشم مصدوم دردناک و دچار خارش می شود.* دید مصدوم ممکن است مختل شود.* چشم آسیب دیده دچار آبریزش می شود.* چشم مصدوم قرمز می شود.

اسلاید 38: درمان1- به مصدوم توصیه کنید که چشمان خود را نمالد(تقریباٌ با اطمینان می توان گفت که مصدوم دست به اینکار خواد زد)2- از مصدوم بخواهید که روی یک صندلی رو به نور بنشیند و به عقب تکیه دهد.3- کنار مصدوم بایستید. با یک دست چانه مصدوم را بگیرید و با استفاده از شست و انگشت اشاره پلکهای مصدوم را از هم جدا کنید. از مصدوم بخواهید که به راست ، چپ، بالا و پایین نگاه کند تا شما بتوانید تمام قسمتهای چشم را بخوبی معاینه کنید.4- اگر توانستید شیء را ببینید سعی کنید با ریختن آب ضدعفونی شده و قطره چکان آنرا بشوئید تا بیرون بیاید. اگر این چیزها در دسترس نبود سر مصدوم را به سمت قسمت آسیب دیده خم کنید بطوریکه وقتی از بالا آب می ریزید آب از چشم روی گوه و از آنجا به کف زمین بریزد و تماسی با چشم سالم پیدا نکند، می توانید به استفاده از یک تنگ آب این کار را انجام دهید یا سر را زیر شیر آب بگیرید(ص141)5- اگر اینکار موفقیت آمیز نبود و مطمئن هستید که شیء به چشم نچسبیده با استفاده از یک پنبه تر یا گوشه یک دستمال تمیز مرطوب شیء را به طرف بیرون برانید.

اسلاید 39: 6- اگر شیء خارجی زیر پلک بالائی قرار گرفته بود از مصدوم بخواهید که به پائین نگاه کند. مژه های پلک بالایی را بگیرید و آن را به سمت پایین و بیرون روی پلک پایینی بکشید. اگر مژه های پلک پایین نتاونست شیء خارجی را جارو کند از مصدوم بخواهید که در زیر آب چشم خود را باز و بسته کند، به این امید که شیء در آب شناور شده و بیرون بیاید.7- اگر با همه این ها نتوانستید شیء را از چشم مصدوم خارج کنید با استفاده از چشم بند با پیچیدن گاز دور یک تکه پنبه چشم را بپوشانید و آنرا بصورت شل باندپیچی کنید و او را روانه بیمارستان کنید.اگر شیء خارجی در ناحیه رنگی چشم قرار داشت یا در حدقه چشم فرو رفته بود یا به آن چسبیده بود کوشش نکنید که آنرا خارج نمائید. از مصدوم بخواهید که چشم خود را حرکت ندهد. چشم را با یک چشم بند بپوشانید و اگر لازم شد برای جلوگیری از حرکت، هر دو چشم را بپوشانید و مصدوم را به بیمارستان برسانید. برای درمان مواد شیمیائی در چشم به ص 141 مراجعه کنید.

اسلاید 40: قلاب ماهیگیری در پوستگاهی اوقات تنها نوک قلاب ماهیگیری در پوست فرو می رود که در این حالت به آسانی می توان آنرا از پوست خارج نمود. اما اگر نوک قلاب محکم در پوست یا بافت زیر پوست گیر کرده باشد کوشش نکنید که آنرا خارج نمائید. اینکار را به پزشک واگذار کنید. تنها زمانی سعی در بیرون آوردن قلاب از پوست و(یا) گوشت نمائید که پزشک سریعاٌ در دسترس نباشد.هدف با ملایمت نوک قلاب را از پوست بیرون بیاورید و آنرا مثل جراحتهای جزئی درمان کنید. اگر نوک قلاب کاملاٌ داخل گوشت بدن گیر کرده بود به پزشک مراجعه کنید.درمان 1- نخ قلاب را پاره کنید.2- اگر نوک قلاب کاملاٌ در پوست گیر نکرده بود قلاب را خارج کنید و مانند جراحتهای جزئی درمان کنید(ص67).3- اگر نوک قلاب کاملاٌ در پوست کیر کرده باشد عضو آسیب دیده را مانند اشیاء فرو رفته در بدن (ص66) درمان و بعد به پزشک مراجعه کنید.

اسلاید 41: اگر پزشک سریعاٌ در دسترس نباشد1- نخ قلاب را پاره کنید.2- تا آنجا که خطر آسیب رسیدن به بافتهای زیر پوست وجود نداشته باشد، قلاب را داخل پوست فشار دهید تا نوک آن بیرون بزند، سپس نوک قلاب را ببرید.3- با ملایمت قلاب را بیرون بکشید، زخم را تمیز و سپس پانسمان نمائید.4- از آنجا که ممکن است خطر عفونت زخم را تهدید کند، به پزشک مراجعه کنید.بلعیدن اشیاء خارجی کودکان غالباٌ اشیاء ریز مثل سنجاق یا سکه یا دگمه را داخل دهان می کنند و گاهی آنها را فرو می برند. کمتر پیش می آید اشیاء نرم یا هموار بلعیده شده به روده ها صدمه بزنند یا ایجاد شوک کنند اما اشیاء تیز مانند سنجاق یا سوزن ممکن است به روده ها آسیب برسانند. در هر صورت باید مصدوم را نزد پزشک یا به بیمارستان ببرید.

اسلاید 42: عوارض و نشانه ها* چگونگی وقوع حادثه نشان می دهد که شیء بلعیده شده است.هدف به مصدوم اطمینان خاطر بدهید و او را به بیمارستان برسانید.درمان 1- به مصدوم و پدر و مادر او در صورتیکه مصدوم کودک است اطمینان خاطر بدهید.2- مصدوم را به بیمارستان برسانید.نباید از راه دهان چیزی به مصدوم بدهید.

اسلاید 43: خفگي در كودكان بيهوش

اسلاید 44: خفگي در شير خواران

اسلاید 45: وضعيت بهبودي

اسلاید 46: تنفس مصنوعي

اسلاید 47: تنفس مصنوعي در كودكان

اسلاید 48: احياي قلبي- ريوي

اسلاید 49: احياي قلبي – ريوي در كودكان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید