پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

آشنایی با اصول کلی کمک های اولیه

ashnayi_ba_osole_komakhaye_avaliye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با اصول کلی کمک های اولیه”

آشنایی با اصول کلی کمک های اولیه

اسلاید 1: فصل دومآشنايي با اصول كلي كمكهاي اوليهدكتر صادق خدرايي و شاهين تركپور

اسلاید 2: اصول و اجرای کمکهای اولیهکمکهای اولیه عبارتست از کاربرد ماهرانه اصول پذیرفته شده درمانی به هنگام وقوع یک سانحه یا بدحال شدن ناگهانی، با استفاده از امکانات و وسائلی که در آنزمان در دسترس وجود دارد. کمکهای اولیه در حقیقت روشهای درمانی تایید شده ای هستند که در مورد شخص مصدوم تا رسیدن پزشک یا انتقال به بیمارستان(اگر لازم شد) اجار می شود.چرا کمکهای اولیه انجام می شودکمکهای اولیه به این دلائل در مورد مصدوم اجرا می شود:*نجات جان مصدوم*جلوگیری از بدتر شدن حال مصدوم*بالابردن احتمال بهبودی مصدوممسئولیت امدادگرنقش امدادگر به علت تکرار و طبیعت وخیم بسیاری از حوادث کاملاً مهم است. نقش شما به عنوان یک امدادگر در اداره کردن یک مصدوم عبدارت است از:*درک موقعیت*تشخیص بیماری یا حالتی که به مصدوم دست داده است.*به کار بردن روشهای درمانی مناسب و کافی، بدون اتلاف وقت. بخاطر داشته باشید که ممکن است یک مصدوم در آن واتحد دچار چند ناراحتی شده باشد و همچنین امکان دارد بعضی از مصدوم ها نیاز به مراقبت های فوری تر نسبت به سایرین داشته باشند.*بسته به وخامت حال مصدوم، بدون معطلی ترتیب انتقال او را به بیمارستان، مطب پزشک یا خانه اش بدهید.مسئولیت شما زمانی تمام می شود که مصدوم تحت نظر پزشک یا پرستار یا سایر اشخاص متخصص قرار گیرد. شما نبایستی محل حادثه را ترک کنید مگر انکه وضعیت را برای شخصی که عهده دار امر شده است گزارش کنید و مطمئن شوید که به کمک شما در مراحل بعدی نیازی نیست.

اسلاید 3: تعریف هاامداد پزشکی: روشهای درمانی که بوسیله پزشک عادی یا جراح، در بیمارستان یا مطب انجام می گیرد.امدادگر: این واژاه به افرادی اطلاق می شود که دارای گواهینامه از یک موسسه معتبر هستند و این گواهینامه نشان می دهد که فرد دارای کیفیت لازم برای انجام اعمال مربوط به کمکهای اولیه می باشد. این گواهینامه برای اولین بار در سال 1894 بوسیله سازمان داوطلبانه کمکهای اولیه صادر شد. در کشور انگلیس گواهینامه کمکهای اولیه بوسیله سنت جان آمبولانس و انجمن سنت آندوز آمبولانس و صلیب سرخ انگلیس به کاندیداهایی که دوره های تئوری و عملی کمکهای اولیه را دیده اند و در امتحانات حرفه ای مربوطه قبول شده اند اعطاء می شود. گواهینامه اعطاء شده تنها برای 3 سال معتبر است و در آن قید شده است که امدادگر:*کاملاً آموزش دیده.*منظماً امتحان شده.*دارای تازه ترین معلومات و مهارتها در این زمینه است.

اسلاید 4: تکنیکهای اصلی کمکهای اولیهامدادگر ماهر با تامین نیازهای حیاتی مصدوم می تواند جان او را نجات دهد. این نیازهای حیاتی عبارتند از:الف- باز بودن راه تنفسب- تنفس به اندازه کافیج- گردش خون مناسببرای انکه زندگی ادامه پیدا کند شخص باید قادر باشد که اکسیژن را به ششها برساند. اکسیژن به نوبه خود بوسیله خون در سراسر بدن توزیع می شود. اگر چه امکان دارد بعضی از اعضای بدن بدون اکسیژن مدتی به حیات خود ادامه دهند اما برخی دیگر از اعضاء به سرعت تحت تاثیر کمبود اکسژن قرار می گیرند- بعنوان مثال سلولهای حیاتی در مغز تنها می توانند سه دقیقه بدن اکسیژن دوام بیارند. سه موقعیت اورژانس که فرد به علت فقدان نیازهای حیاتی در معرض خطر مرگ قرار می گیرد (در زیر ذکر شده است(ترتیب اهمیت ممکن است نسبت به موقعیت فرق کند)*فقدان تنفس و(یا) فقدان ضربان قلب*خونریزی شدید*حالت بیهوشی که احتمالاً منجر به بسته شدن راه تنفس و در نهایت عدم تنفس می شود.تکنیکهایی که در این فصل شرح داده می شوند عبارتند از:روشهایی در مورد را تنفسبازکردن راه تنفس باعث می شود که هوای تازه بدون برخورد با مانع به ششها برسد.وضعیت بهبود کمک می کند تا راه تنفس باز بماند و به این ترتیب مانع از آن می شود که فرد بیهوش شده دچار خفگی شود.

اسلاید 5: روشهایی در مورد تنفستنفس مصنوعی هوا را به ششهای مصدومی که تنفسش قطع شده است می رساند.روشهایی در مورد گردش خونوارد آوردن فشار خارجی روی قفسه سینه(کمپرس قلب) باعث می شود که خون از طریق شریانا(سرخرگها) به اندامهای حیاتی پمپ شود و با فشار لازم به آنها برسد.کنترل خونریزی شدید باعث جلوگیری(یا به حداقل رساندن) خونریزی می شود بطوریکه گردش خون مصدوم حفظ می شود.نکته مهم اینست که باید تکنیکها را تحت نظر متخصص تمرین کنید چرا که توضیحات هیچ کتابی نمی تواند جایگزین معلومات و تجربیات عملی شود.

اسلاید 6: درک موقعیتابتدا باید بر خود مسلط شوید و بررسی دقیقی از وضعیت سانحه انجام دهید و در مورد اولیت کارها تصمیم بگیرید. شرایطی که در این امر موثر هستند عبارتند از: رعایت ایمنی، کمک خواستن از دیگران تعیین اولویتهای درمانی و تقاضای کمک.رعایت ایمنیاین موارد باعث می شود که خود مصدوم و سایرین را به خطر نیندازید، و از وارد آمدن صدمه بیشتر لوگیری کنید.*حوادث جاده ای: یکی از حاضرین را وادار کنید که ترافیک را کنترل کند، او را در جائی دور از خود و مصدومها بگمارید. مراقب خطر آتش سوزی از ناحیه باک بنزین باشید، موتورهای روشن را خاموش کنید.*گاز و دودهای سمی: اگر ممکن باشد بلافاصله منبع گاز یا دود را قطع کنید.*برق گرفتگی: اتصال را قطع کنید و مراقب باشید در خلال کمک های اولیه با برق تماس حاصل نکنید.*آتش سوزی و آوار ساختمان: قبل از هر کاری بلافاصله مصدوم را بجای امن منتقل کنید.

اسلاید 7: کمک خواستن از دیگرانبعضی از حاضرین می توانند کاملاً مفید واقع شوند و ممکن است بتوانند در درمان ممصدوم ها(مثلاً در جلوگیری از خونریزی) به شما کمک کنند. سایر حاضرین ممکن است فقط سر و صدا راه بیاندازند، آنها را با مسئولیتی که واگذارشان می کنید مشغول نگه دارید و از دخالت آنها در کارتان جلوگیری کنیدو می توانید از یکی بخواهید که ترافیک و از دیگری بخواهید که جمعیت را کنترل کند. بعضی را برای تقاضای کمک بسوی تلفن روانه کنید و مطمئن شوید که پیامی را که باید بگوید درست فهمیده است. از آنها بخواهید که پیام را بنویسید یا تکرار کنند. از آنها بخواهید که پس از انجام کار گزارش خود را به شما بدهند.تعیین اولویتهای درمانیبرای آنکه بفهمد که چه درمانی را باید زودتر انجام دهید، بلافاصله این موارد را آزمایش کنید.راه تنفس و نفس کشیدنبلافاصله آزمایش کنید که آیا راه تنفس مصدوم باز است و مصدوم نفس می کشد، یا خیر. اگر نفس نمی کشید بلافاصله تنفس مصنوعی را شروع کنیدخونریزیمصدوم را از نظر خونریزی معاینه کنید و سعی کنید جلوی آنرا بگیریدبی هوشیمصدومی را که بیهوش است یا تنفس او صدادار است در وضعیت بهبود قرار دهید و سطح هشیاری مصدوم را آزمایش کنید. اگر احتمال می دهید که مصدوم دچار شکستگی ستون فقرات شده است او را حرکت ندهید، مگر آنکه اشکال در تنفس شمار را ناگزیر سازد.

اسلاید 8: تشخیصبرای آنکه در مورد اولیت بتوانید تصمیم بگیرید . باید تشخیص درست، روی این موارد تکیه کنید، چگونگی وقوع حادثه، وضع مجروح، عوارض، نشانه ها و سطح هوشیاری.چگونگی وقع سانحهاین امر مربوط می شود به اینکه چگونه این حادثه اتفاق افتاده است یا چگونه بدحالی شروع شده است. می شود این اطلاعات را ارگ ممکن باشد از مصدوم یا یکی از حاضرین بدست آورد. بعنوان مثال مجروح ممکن است فقط بتواند بگوید((من لیز خوردم و به زمین افتادم)) در حالیکه شاهد حادثه ممکن است بگوید((من دیدم که پیرمرد بزمین افتاد و سرش به دیوار خورد)). به چگونگی وقوع حادثه کاملاً توجه نشان دهید. زیرا ممکن است نشانه های راهنما از جراحت احتمالی را دربر داشته ابشد. به ویژه زمانیکه شما احتمال می دهدی که با مواردی نظیر بیماری قند یا مرض قبلی روبرو هستید داشتن سابقه پزشکی مصدوم بسیار موثر است. اگر امکان دارد از جزئیات وضع مصدوم یادداشت بردارید زیرا برای پزشک قابل استفاده است.هرگز مصدوم را دستپاچه نکنید و بخاطر داشته باشید که کلیه اطلاعات را هنگامیکه پزشک یا اورژانس سر رسید به آنها بدهید.

اسلاید 9: عوارضعبارتست از آنچه که مصدوم حس می کند و برای شما توصیف می کند- قابل استفاده ترین آنها احساس درد است. اگر مصدوم بهوش است از او بپرسید که ایا درد دارد و اگر دارد کجایش درد می کن؟ اول آن نقطه را معاینه کنید و سپس سایر نقاطی را که در آنها درد احساس احساسا می شود دنبال کنید و بخاطر داشته باشید که درد شدید در یک ناحیه ممکن است جراحت وخیم در سایر نقاط را که درد کمتری دارد بپوشاند. سایر عارضه های قابل استفاده ای که مصدوم ممکن است به آنها اعتراف کند، حالت تهوع، سرگیجه، احساس سرما و گرما یا از دست دادن کنترل ماهیچه ها یا بی حسی باشد و تمام عوارض باید بوسیله معاینه فیزیکی برای یافتن نشانه ای از جراحت یا بیماری تحقیق شوند. اگر مصدوم بیهوش باشد یا بدلیل گیج بودن یا شوکه بودن حرفه هایش چندان قابل اعتماد نباشد در این حالت تشخیص نمی تواند براساس عارضه ها انجام شود بلکه تشخیص بایستی براساس اطلاعاتی که از شاهدها و نشانه ها بدست می آید انجام شود.

اسلاید 10: نشانه هانشانه ها، جزئیاتی هستند که می توانید با استفاده از حواس خود(دیدن، لمس کردن، شنیدن و بوکردن) آنها را مشخص سازید. اینها ممکن است نشانه های جراحتهائی نظیر خونریزی، ورم، از ریخت افتادگی یا نشانه ها های وخامت هایی نظیر تب و (یا) ضربا شریع یا ضربان قلب نامنظم باشند. تمام این نشانه ها ممکن است بلافاصله ظاهر شوند یا تصادفاً مشاهده یا بر اثر معاینه کشف شوند.معاینهمصدوم چه بیهوش باشد چه نباشد باید یک معینه کلی برای تشخیص درمان قطعی برای نجات زندگانی او به عمل آورد. تا آنجا که می توانید مریض را کمتر حرکت دهید. معاینه را از سر او شروع کرده و به صورت منظم تا پاهای او ادامه دهید. برای معاینه از تماس حواس خود، دیدن، احساس کردن، شنیدن و بو کردن استفاده کنید. همیشه یک سمت بدن را با سمت دیگر مقایسه کنید. اگر در هر مرحله ای در خلال معاینه تنفس مصدوم دچار اشکال شد مصدوم را در وضعیت بهبود قرار دهید.

اسلاید 11: سردهان: تنفس را مجدداً چک کنید. به عمق، میزان و ماهیت آن(اینکه آیا آسان نفس می کشد یا مشکل، با صدا نفس می کشد یا آرام) توجه کنید، سریعاً داخل دهان را بگردید تا مطمئن شوید که چیزهایی مثل استفراغ، خون، غذا، دندان مصنوعی و غیره که باعث بند آمدن نفس بیمار می شود در دهان وجود ندارد. لبها را چک کنید و ببنید آیا سوخته یا بیرنگ هستند یا نه؛ که احتمالاً نشانه مسمومیت هستند. پشت لبها را نگاه کنید و ببینید که آیا کمبود هستند، چون کبودی لبها نشانه خفگی است. دندانها را آزمایش کنید. مطمئن شوید که دندانی لق به گلوی بیمار نیفتاده باشد. مطمئن شوید که دندانهای مصنوعی محکم به لثه چسبیده باشند، اگر نه آنها را خارج کنید.بینی: بینی را برای یافتن نشنانه هایی از خون، مایع روشن یا مخلوطی از هر دو، معاینه کنید ممکن است از داخل جمجمه آمده باشند.چشمها: دو چشم را با هم معاینه کنید به واکنش مژه ها در برابر تماس توجه کنید. مردمکها(دایره سیاه در مرکز چشم) را با هم مقایسه کنید و توجه کنید که آیا هر دو به یک اندازه هستند یا خیر. حدقه سفید چشم را از نظر خون گرفتگی معاینه کنید.

اسلاید 12: صورت: به رنگ صورت توجه کنید ممکن است رنگ پریده یا برافروخته باشد، و حتی ممکن است در صورت اشکال در تنفس کمبود باشد. در همان حال حرارت صورت را بیازمائید و ببینید که بطور غیرعادی سرد است یا گرم. به حالت پوست توجه کنید. که خشک است یا مرطوب، عرق کرده است یا می کند یا نه.گوشها: گوشها بایستی از نظر اشیاء خارجی چک شود. توجه کنید که آیا چیزی در گوش فرو رفته یا نه. به دنبال نشانه هایی از خون و(یا) مایع شفاف نخاعی بگردید که احتمالاً نشان دهنده شکستگی در جمجمه هستند. در گوش مصدوم صحبت کنید تا شنوایی او را بسنجید.جمجمه: با ملایمت سر را از زمبن بلند کنید به دنبال خونریزی، ورم یا برآمدگی- فرورفتگی بگردید اینها احتمالً نشان دهنده شکستگی در جمجمه هستند.گردنیقه یا کراوات اطراف گردن را شل کنید. انگشتان خود را روی ستون فقرات قرار دهید و از بالای گردن(انتهای جمجمه) تا به پایین تا انجائی که دستتان می رسد انگشتان خود را بین دو کتف بلغزانید و چک کنید که آیا بی نظمی در ستون فقرات وجود دارد که اگر وجود داشته باشد احتمالاً نشانه شکستگی است. دواردور گردن را چک کنید و ببینید که آیا شخص مدالی به گردن دارد یا نه.نبض شریان سباتی را چک کنید و به سرعت قدریت و ریتم آن توجه کنید. اگر مصدوم بیهوش باشد و گردن صدمه ندیده باشد گردن را همانطور که قبلاً توضیح داده شد در وضعیتی قرار دهید که راه تنفسش باز باشد.

اسلاید 13: ستون فقراتانگشتان خود را با ملایمت در زیر فرو رفتگی پشت قرار دهید و بدون آنکه بیمار را حرکت دهید یا لباسش را در بیاورید از روی لباس تا آنجا که ممکن است بالا و پایین پشت را بگردید تا مطمئن شوید که در رفتگی یا شکستگی روی ستون فقرات حس می شود یا خیر. و همچنین به دنبال ورم و بی نظمی احتمالی مهره ها بگردید. تنهسینه را از نظر یکنواختی حرکت دنده ها در هنگام نفس کشیدن و پیداکردن جراحت احتمالی روی سینه معاینه کنید. دنده ها را از نظر نظم و ترتیب و فرورفتگی که ممکن است نشانه شکستگی در آنها باشد آزمایش کنید. انگشتان خود را در طول خطوط قفسه سینه حرکت دهید. هر دو استخوان ترقوه و شانه ها را معاینه کنید. هر دو طرف لگن خاصره را همانطور که مصدوم خوابیده با دست امتحان کنید و ببینید که آیا اثری از شکستگی وجود دارد یا نه و همچنین توجه کنید که آیا نشانه ای از بی اختیاری در دفع(ادارار یا مدفوع) وجود دارد یا نه). بازوهااستخوانهای بازو و استخوانهای ساعد، مچها، کف دست و انگشتان به ترتیب بایستی معاینه شوند. ببینید آیا از شکل افتادگی یا ورم وجود دارد یا خیر. که اگر داشته باشد احتمالاً نشانه شکستگی است. ساعدها را به دقت چک کنید تا ببینید آیا بازوبند پزکشی یا نشانه خاصی مبنی بر هشدار در مورد تزریق وجود دارد یا نه. پاهارانها، مفصل زانو، هر دو استخوان ساق پا، مچ پا، کف پا و انگشتان پا به همان ترتیبی که در مورد دستها ذکر شد باید معاینه شوند.توجه: از هر دو دست استفاده کنید بطوریکه بتوانید دو سمت بدن را با هم مقایسه کنید.

اسلاید 14: سطح هوشیاریبین سطح هوشیاری و بیهوشی درجات مختلفی وجود دارد. اگر مصدومی به خوبی نسبت به تحریکات خارجی واکنش نشان داد می توان گفت در یک بیهوشی خفیف به سر می برد.(مثلاً ضعف). اما اگ رمیزان واکنش پایین باشد می توان گفت که بیهوشی مصدوم تقریباً عمیق است و اگر بطور کلی واکنشی وجود نداشت مصدوم بالقوه در حالت خطرناکی به سر می برد. هر ده دقیقه یکبار بایستی مصدوم را از این نظر چک کنید و به واکنشهای مصدوم نسبت به تحریکات توجه کنید: صدا(بلند در گوش بیمار داد بکشید)،تماس(سعی کنید مصدوم را با تکان ملایم شانه ها بیدار کنید)، درد(در حالیکه پوست دست یا قوزک پا را نیشگون می گیرید به صورت مصدوم نگاه کنید) و اعمال انعکاسی مصدوم مانند حرکت پلک چشم را آزمایش کنید(به مژه ها دست بزنید) و حرارت بدن مصدوم باید انجام شود، مشاهدات خود را یادداشت کنید.مواردی که به تشخیص کمک می کندتشخیص شما براساس اطلاعاتی است که از منابع مختلف کسب می کنید. بوسیله اطلاع از چگونگی حادثه، سوال از مصدوم در مورد عوارضی که احساس می کند و معاینه برای یافتن نشانه ها، می توانید یک تشخیص دقیق دشاته باشید.

اسلاید 15:

اسلاید 16: مدارک راهنمااگر مصدوم بیهوش باشد امکان دارد در جیبها یا ساک دستی یا کیف پول او مدارکی وجود داشته باشد . مثلاً یک کارت تعیین وقت برای بیمارستان یا یک کارت اطلاعاتی که نشان دهنده مبتلا بودن مصدوم به صرع می باشد یا یک تکه قند یا گلوکز که احتمالاً نشانه دهنده کمبود قندخون در مصدوم است. اگر امکان داشته باشد این بازرسی را در حضور دیگران انجام دهید. ممکن است مصدوم به همراه خود بازوبند یا مچ بند یا گردن آویزی(پلا) داشته باشد که وضعیت پزشکی مصدوم را مشخص نماید.درمانشما باید برای هر وضعیتی که با آن روبرو می شوید درمان مناسب با آن وضعیت را با ملایمت و به سرعت بکار بندید. مهم ترین کار آنست که به مصدوم آرامش دهید و اور تشویق کنید. از دستپاچه کردن مصدوم بپرهیزید و سعی کنید کارتان مفید باشد و نسبت به خواسته های مصدوم توجه کنید و او را با سئوالات خود آزار ندهید. این کار با علاوه بر آنکه برای مصدوم ناراحت کننده است، نشانه عصبی بودن شما نیز هست. پس از آنکه درمان لازم را بکار بستید مصدوم را در وضعیت مناسب قرار دهید و با چشمان باز مراقب او باشید تا کمک برسد.بخاطر بیاوردید که هدف شما نجات زندگی مصدوم، جلوگیری از بدتر شدن وضع مصدوم و بالا بردن احتمال بهبودی اوست.

اسلاید 17: برای نجات زندگی مصدوم با قرار دادن مصدوم در وضعیت صحیح را تنفس او را باز نگه دارید.*اگر مصدوم نفس نمی کشید یا قلب او ضربان نداشت روشهای نجات زندگی را شروع کنید و به درمان خود ادامه دهید تا آنکه کمک پزشکی سر برسد.*خونریزی را کنترل نمائید.جلوگیری از بدتر شدن وضع مصدوم*زخمها را پانسمان کنید.*اعضایی را که دچار شکستگی شده اند یا جراحت های بزرگ برداشته اند تکان ندهید.*مصدوم را در راحت ترین وضعیت ممکن متناسب با نیاز درمان قرار دهید.برای بالا بردن احتمال بهبودی* سعی کنید به بیمار روحیه بدهید.(اضطراب را از او دور سازید)، و اعتماد به نفس او را تقویت کنید.*سعی کنید تا جائیکه می توانید بیمار را از درد و ناراحتی برهانید.*مصدوم را با ملایمت انتقال دهید.*از مصدوم در برابر سرما و رطوبت حفاظت کنید.

اسلاید 18: انتقال مصدوم پس از آنکه درمان خود را پایان دادید بلافاصله مصدوم باید تحت نظر یک متخصص(دکتر یا پرستار) قرار گیرد. بسته به وخامت حالت مصدوم و امکاناتی که در دسترس دارید شما باید: 1- ترتیب انتقال مصدوم را با آمبولانس به بیمارستان بدهید(در مورد جراحتهای جزئی یا شکستگی بازو می توان از اتومبیل معمولی هم استفاده کرد. 2- اگر پزشک یا پرستاری در صحنه حضور دارد مصدوم را به او بسپارید. 3- در موارد جراحتهای جزئی مصدوم را به نزدیکترین خانه یا سرپناه برسانید و آنجا منتظر رسیدن آمبولانس یا پزشک شوید. 4- اگر شرایط اجازه می دهد مصدوم را روانه خانه اش کنید و به او توصیه نمائید که توصیه های پزشکی را رعایت نماید. هرگز کسی را که بیهوش شده(حتی برای مدت کوتاه) یا شوک به او دست داده پس از بهبودی به خانه اش نفرستید بلکه حتماً او را به مطب پزشک برسانید.

اسلاید 19: گزارش وضع مصدوماگر نمی توانید خودتان همراه با مصدوم بروید یادداشتی از چگونگی وضعیت او تهیه کنید و همراه مصدوم به بیمارستان بفرستید. اما اگر لازم شد خودتان همراه وی به بیمارستان بروید و وضعیت او را برای پزشک بازگو نمائید این گزارش باید دربر گیرنده موارد زیر باشد:*چگونگی وقوع حادثه یا بدحال شدن مصدوم.*توصیف مختصری از صدمه.*سطح هوشیاری و تغییرات آن.*ضربان قلب و تغییرات آن.*رنگ پوست و تغییرات آن.*وضعیت خونریزی.*هر نوع رفتاری غیرعادی مصدوم.*درمانی را که به کار برده اید و زمان آن.همچنین به منزل مصدوم اطلاع دهید که چه اتفاقی افتاده و مصدوم به کجا برده شده، بهتر است این کار را به پلیس یا مسئول دیگری که در صحنه وجود دارد واگذار کنید.اموال مصدوماز آنچه که متعلق به مصدوم است به خوبی مراقبت کنید و آنرا بوسیله پلیس یا پسنل آمبولانس همراه مصدوم بفرستید.گزارش وضع مصدوم اگر نمی توانید خودتان همراه با مصدوم بروید یادداشتی از چگونگی وضعیت او تهیه کنید و همراه مصدوم به بیمارستان بفرستید. اما اگر لازم شد خودتان همراه وی به بیمارستان بروید و وضعیت او را برای پزشک بازگو نمائید این گزارش باید دربر گیرنده موارد زیر باشد: *چگونگی وقوع حادثه یا بدحال شدن مصدوم. *توصیف مختصری از صدمه. *سطح هوشیاری و تغییرات آن. *ضربان قلب و تغییرات آن. *رنگ پوست و تغییرات آن. *وضعیت خونریزی. *هر نوع رفتاری غیرعادی مصدوم. *درمانی را که به کار برده اید و زمان آن. .

اسلاید 20: با لباس و کلاه ایمنی مصدوم چه کنیمگاهی اوقات برای مشاهده جراحت لازم می آید که لباس مصدوم را از تنش خارج کنید تا بتوانید تشخیص درستی داشته باشید و درمان مناسب را بکار بندید. این عمل بایستی با حداقل مزاحمت برای مصدوم انجام گیرد، و حتی الامکان از اسیب رسیدن به لباس خودداری شود و تنها مقدار که لازم است از بدن مصدوم خارج شود. نبایستی بیهوده لباس را پاره نمود. اگر لباس زیر مصدوم خیلی تنگ است و مجبورید لباس را پاره کنید، لباس را از درز آن پاره کنید.اگر لازم می آید که لباس مصدوم از تنش خارج شود باید مراقب باشید حرمت وی به اندازه کافی حفظ شود.با لباس و کلاه ایمنی مصدوم چه کنیم گاهی اوقات برای مشاهده جراحت لازم می آید که لباس مصدوم را از تنش خارج کنید تا بتوانید تشخیص درستی داشته باشید و درمان مناسب را بکار بندید. این عمل بایستی با حداقل مزاحمت برای مصدوم انجام گیرد، و حتی الامکان از اسیب رسیدن به لباس خودداری شود و تنها مقدار که لازم است از بدن مصدوم خارج شود. نبایستی بیهوده لباس را پاره نمود. اگر لباس زیر مصدوم خیلی تنگ است و مجبورید لباس را پاره کنید، لباس را از درز آن پاره کنید. اگر لازم می آید که لباس مصدوم از تنش خارج شود باید مراقب باشید حرمت وی به اندازه کافی حفظ شود.

اسلاید 21: خارج کردن کلاه ایمنی اینکه آیا باید کلاه ایمنی(کلاهی که معمولاً موتورسواران بر سر می گذارند) را از سر مصدوم بیرون بیاوریم یا نه به موقعیت و شرایط بستگی دارد. بهتر آنست که آنرا خارج نکنیم مگر آنکه شرایط مصدوم ایجاب کند. اگر وی توانائی داشت این کار را بخود او واگذار کنید. کلاه های محافظی که تمام سر و صورت را می پوشانند تنها باید زمانی از سر مصدوم خارج شود که آیا تنفس دچار اشکال شده باشد یا او دائماً استفراغ نماید یا از ناحیه سر جراحت شدید برداشته باشد. در اکر موارد خارج کردن کلاه محافظ از سر، بستگی به جراحتها و توانائی شما برای انجام این کار دارد. برای خارج کردن کلاه محافظی که فقط سر را می پوشاند بند دور چانه آنرا باز کنید دو طرف آنرا بگیرید و سپس کلاه را به سمت بالا و عقب بکشید و بیرون بیاورید. در مورد کلاه های محافظی که تمام سر و گردن مصدوم را نگه دارد و همزمان نفر دیگر کلاه را خارج کند. ابتدا کلاه را کمی به عقب خم کنید و آنقدر بکشید تا چانه نمایان شود. سپس آنرا به جلو خم کنید و سعی کنید بدون آنکه به جمجمه بخورد آنرا مستقیم خارج نمائید.

اسلاید 22: خارج کردن لباسهای مصدوم خارج کردن کت یا ژاکت 1- مصدوم را کمی بلند کنید و کت را از روی شانه ها کمی به عقب بکشید سپس بازوی سالم را خم کنید و ابتدا کت را از آن قسمت خارج کنید و سپس به آرامی بازوی صدمه دیده را از آستین خارج کنید. سعی کنید بازوی صدمه دیده طی عمل مستقیم و کشیده باقی بماند. 2- اگر لازم شد درز لباس را در ناحیه صدمه دیده پاره کنید. خراج کردن پیراهن یا زیرپوش همانطور که در مورد کت گفته شد عمل کنید، اما اگر لازم شد آنرا از جلو یا پهلو پاره کنید. بیرون آوردن شلوار 1- برای اینکه رانها را بتوانیم معاینه کنیم باید شلوار را از کمر بیرون آورد، و برای معاینه ساق پا یا زانو پاچه شلوار را باید بالا بزنیم. 2- اگر لازم شد شلوار را از درز آن ببرید. بیرون آوردن چکمه یا کفش 1- قوزک پا را نگه دارید و پس از بریدن یا باز کردن بند کفش بدقت و به ارامی کفش را از قوزک پا خارج کنید. 2- اگر مصدوم چکمه بلند بدون بند بپا داشت بدقت آنرا از درز پشت کفش با یک چاقو پاره کنید. بیرون آوردن جوراب 1- در صورتیکه بیرون آورن جوراب مشکل بود بادو انگشت، جوراب را از ماهیچه پا دور کنید. 2- بدون آنکه قیچی به پا برخورد کند آنرا ببرید.

اسلاید 23: خفگی این حالت بالقوه مرگ آور است زمانی اتفاق می افتد که بافتهای بدن به اکسیژن کافی دسترسی نداشته باشند. این فقدان ممکن است به کمبود اکسیژن در هوایی که تنفس می کنیم؛ اختلال، یا جراحت در سیستم تنفسی مربوط باشد. بدون کاسیژن کافی بافتها بسرعت فاسد می شوند سلولهای حیاتی در مغز تنها سه دقیقه می توانند بدون اکسیژن دوام بیاورند. عوامل مختلفی وجود دارند که سبب ایجاد خفگی می شوند: عواملی که بر روی راه تنفس و بر ششها اثر می گذارند عبارتند از: * مسدود شدن راه تنفس: افتادن زبان به عقب گلو در مصدوم بیهوش؛ گیرکردن غذا یا قی یا سایر اشیاء خارجی در مجرای تنفص؛ تورم بافتهای گلو که در نتیجه تاول، زخم یا عفونت پدید می آید همه منجر به مسدود شدن راه تنفس می شوند. * وجود مایعات در مجرای تنفس * فشرده شدن راه تنفس بوسیله پنجه یا دار زدن * وارد آمدن فشار بر روی سینه بر اثر افتادن شئ سنگینی روی دیوار سینه یا فشار جمعیت. * آسیب دیدگی ششها. * جراحت برداشتن دیواره سینه

اسلاید 24: ادامه خفگی * لباسهای بسیار تنگ که مانع از تنفس کافی می شوند. عواملی که بر روی مغز یا اعصاب کنترل کننده سیستم تنفس اثر می گذارند: * برق گرفتگی * مسمومیت * فلج شدن ناشی از سکته یا آسیب دیدن نخاع. عواملی که روی مقدار اسکیژن در خون تاثیر می گذارند، عبارتند از: * هوایی که اکسیژن به اندازه کافی نداشته باشد(چنین حالتی معمولاً در ساختمانهایی که پر از دود یا گاز شده اند یا چاه ها یا تونلها دست می دهد). * تغییر فشار جو مثل صعود به قله های موتفع یا غواصی در اعماق زیاد. عواملی که مانع از استفاده بدن از اکسیژن می شوند، عبارتند از: * مسمویت ناشی از منواکسید کرین * مسمویت ناشی از سیانید

اسلاید 25: عوارض و نشانه های عمومی * اشکال در تنفس: میزان وعمق تنفس افزایش می یابد. * احتمالاً تنفس با خرخر همراه است. * احتمالاً دهان کف می کند. * لبها و زیر انگشتنان کبود می شود(سیانوز) * تیرگی شعور(گیجی، حواس پرتی، اختلال حواس) * احتمالاً مصدوم بیهوش می شود. * تنفس احتملاً قطع می شود. هدف حفظ یا برقراری تنفس مصدوم بوسیله برطرف ساختن سریع علت خفگی، اگر لازم شد، تنفس مصنوعی را شروع کنید و اورژانس را خبر نمایید. درمان عمومی 1- مسبب خفگی را سریعاً برطرف سازید و راه تنفس را باز کنید. 2- اگر مصدوم نفس نمی کشید بلافاصله تنفس مصنوعی را شروع کنید. 3- زمانی که تنفس و ضربان قلب برقرار شد، مصدوم را در وضعیت بهبود قرار دهید. 4- میزان تنفس، نبض، و سطح هوشیاری را هر 10 دقیقه یکبار چک کنید. 5- مصدوم را فوراً به بیمارستان برسانید.

اسلاید 26: نبود هوا خفگی بر اثر نبود هوا زمانی اتفاق می افتد که موانعی خارجی از قبیل کشیدن کیسه پلاستیکی بر سر یا با صورت روی بالش نرم به مدت طولانی قرار گرفتن(در مورد کوکان) مانع از رسیدن هوا به مجرای تنفس بشود. عوارض و نشانه ها * عوارض و نشانه های عمومی خفگی * مشاهده وجود مانع روی دهان یا بینی بطور مستقیم یا احساس وجود هوای مانده در یک فضای سربسته. هدف تامین هوا برای مصدوم. در صورت لزوم به کارگیری روشهای نجات زندگی و خبر کردن اورژانس

اسلاید 27: درمان 1- بلافاصله هر نوع مانع را برطرف کنید یا مصدوم را به هوای آزاد برسانید. 2- اگر مصدوم بهوش بود و بطور عادی نفس می کشید در عین حال که به او اطمینان می دهید مراقب نیز باشید. 3- اگر مصدوم بیهوش بود اما بطور عادی نفس می کشید او را در وضعیت بهبود قرار دهید. 4- اگر نفس کشیدن مشکل بود یا قطع شده بود تنفس مصنوعی را بلافاصله شروع کنید. 5- پزشک خبر کنید و اگر در مورد حال مصدوم دچار تردید هستید بلافاصله ترتیب انتقال او را به بیمارستان بدهید.

اسلاید 28: غرق شدن ورود آب به ششها باعث خفگی می شود؛ نوع دیگر غرق شدن که غرق شدن خشک نامیده می شود عبارت است از تشنج موضعی(اسپاسم) گلو که منجر به تنگ شدن مجرای تنفس شده و باعث خفگی می شود. اگر چه همیشه مقدار کمی آب می تواند وارد ششها بشود ولی با این حال نباید اصلا وقت را تلف کنید و بلافاصله آب را از ششها خارج کنید. احتقان(جمع شدن و ازدیاد غیرعادی خون) در ششها خیلی سریع اتفاق می افتد اما اثرات آن ساعتها بعد نمایان می شود. به این دلیل باید مصدوم نجات یافته را حتماً به بیمارستان برسانید. اگر مصدوم برای مدت طولانی در آب سرد غوطه ور بوده باشد، چون احتمال سرمازدگی وجود دارد حتماً مصدوم را گرم نگه دارید. عوارض و نشانه ها * عوارض و نشانه های عمومی فخگی * وجود کف در داخل دهان، دور لبها و بینی هدف اگر امکان داشته باشد، درآب بدون معطلی هوا را به ششهای مصدوم برسانید. تنفس مصنوعی را بلافاصله پس از رساندن مصدوم به خشکی یا داخل قایق شروع کنید. ترتیب رساندن مصدوم به بیمارستان را بدهید.

اسلاید 29: درمان 1- با سرعت هر شئ خارجی مثل شنها را از دهان مصدوم خارج کنید و تنفص مصنوعی را بدون معطلی شروع کنید. اگر توانستید این کار را در داخل آب قبل از رساندن مصدوم به خشکی انجام دهید. اگر پایتان به زمین می رسد در داخل آب با یک دست بدن مصدوم را نگه دارید، و بادست دیگر در همان حال که تنفس دهان به دهان را انجام می دهید سر را نگهدارید و بینی او را ببندید. اگر فاصله با خشکی نسبتاً زیاد است و پایتان به زمین نمی رسد، در صورتی که می توانید در همان حال که او را به خشکی می کشانید گاهگاهی به او نفس بدهید. 2- هنگامیکه مصدوم را به خشکی رساندید تنفسش را آزمایش کنید و در صورت لزوم روشهای نجات زندگی را شروع کنید. 3- به محض آنکه تنفس مصدوم به حالت عادی بازگشت او را در وضعیت بهبود قرار دهید. 4- مصدوم را گرم نگهد ارید، در صورت امکان لباسهای خیس او را از تنش خارج کنید و مصدوم را خشک کنید. او را با یک لباس یا حوله بپوشانید و در صورت لزوم درمان سرمازدگی راشروع کنید. 5- او را حتماً با برانکارد به صورتی که وضعیت درمانی اش حفظ شود به بیمارستان برسانید.

اسلاید 30: استنشاق دود آتش، اکسیژن موجود در هوا را مصرف می کند و به این ترتیب میزان اکسیژن در اطاقی که آتش گرفته پایین است و احتمالاً باعث خفگی می شود. بعلاوه دود باعث ایجاد سوزش در گلو شده و این خود منجر به اسپاسم و بسته شدن مجرای تنفس می شود. علاوه بر اینها سوختن روکشهای پلاستیک و رویه مبلمان منازل اغلب دودی بسیار سمی تولید می کنند که می تواند مرگ آور باشد. عوارض و نشانه ها *عوارض و نشانه های عمومی خفگی *مصدوم به احتمال زیاد دچار سوختگیهای شدید شده است. هدف بلافاصله اورژانس را خبر کنید. تنها زمانی اقدام به خارج کردن مصدوم از آتش کنید که مطمئن شوید خطر ریزش آوار یادود سمی وجود ندارد(به مبحث ورود بهاتاق پر شده از دو یا گاز صفحه 171 مراجعه کنید) در غیر این صورت ابتدا اقدام بهخاموش کردن آتش کنید. و پس از نمایان شدن مصدوم اقدام به نجات وی نمائید.

اسلاید 31: درمان 1- مصدوم را به محل امن ببرید. 2- لباس در حال سوختن را خاموش کنید. 3- اگر مصدوم بیهوش است اما بطور عادی نفس می کشد او را در وضعیت بهبود قرار دهید. 4- اگر تنفس مکشل یا قطع شده است تنفس مصنوعی را شروع کنید. 5- سوختگیها را درمان کنید(به مبحث سوختگیها و تاولها مراجعه کنید) 6- مصدوم را به بیمارستان برسانید.

اسلاید 32: آسیب دیدگیهای ناشی از انفجار اگر در محل سربسته ای گاز قابل اشتعال جمع شود یک شعله یا جرقه که بعنوان مثال از روشن کردن کبریت، یا جرقه ناشی از از زنگ در خانه یاتلفن یا روشن کردن لامپ ایجاد می شود ممکن است باعث انفجار شود. موج فشار ناشی از انفجار ممکن است به ششها و سایر اندامهای بدن آسیب برساند. مصدوم ممکن است دچار سوختگی وسیع، شکستگی، آسیب دیدگی پرده گوش و جراحتهای مربوط به برخورد با شیشه یا اشیاء تیز بشود. عوارض و نشانه ها *عوارض و نشانه های عمومی خفگی *احتمالاً مصدوم خون وکف بالا می آورد. *مصدوم دچار اضطراب می شود. *احتمالاً مصدوم از چندین ناحیه دچار جراحت یا شکستگی می شود. *اگر پرده گوش آسیب دیده باشد از گوش خون بیرون می آید. *عوارض و نشانه های شوک هدف به مصدوم اطمینان خاطر بدهید و او را در همانجائی که هست درمان کنید مگر آنکه خطر انفجار بعدی وجود داشته باشد. ترتیب انتقال فوری او را به بیمارستان بدهید.

اسلاید 33: درمان 1- به مصدوم اطمینان خاطر بدهید و تا زمانی که او را به طور کامل نظر جراحتها و شکستگیها معاینه نکرده اید حتی المقدور مصدو را کمتر حرکت بدهید. 2- اگر شرایط عمومی مصدوم و جراحتهای او اجزاه می دهد به مصدوم کمک کنید که در وضعیت نشسته قرار گیرد سر و شانه هایش را با دشت نگهدارید. 3- پوششهای تنگ دور گردن(کراوات)، سینه و کمر ار شل کنید. 4- جلوی خونریزی را بگیرید و زخمها یا سوهتگیها را درمان کنید. اندامهای شکسته را حرکت ندهید. 5- میزان تنفس، نبض و سطح هوشیاری را هر 10 دقیقه یکبرا چک کنید. 6- اگر مصدوم بیهوش شد اما بطور عادی نفس می کشید او را در وضعیت بهبود قرار دهید. 7- اگر تنفس مشکل یا قطع شده بود، مصنوعی را فوراً شروع کنید. 8- بلافاصله مصدوم را بطوریکه وضعیت درمانی اش حفظ شود با برانکارد به بیمارستان انتقال دهید. تنفس

اسلاید 34: برق گرفتگی عبور جریان برق از بدن احتمااً باعث جراحتهای وخیم و گاهی اوقات، مرگ آور می شود. جریان برق می تواند ناشی از یک منبع تولید برق با ولتاژ پایین یا ولتاژ بالا یا احتمالاً از صاعقه باشد. الکتریسیته می تواند سبب ارتعاش ماهیچه های قلب(فیبریلاسیون) یا حتی ایست کامل قلب بشود که به نوبه خود منجر به قطع تنفس خواهد شد. برق نه تنها ناحیه ورودی اش به بدن را مجروح می سازد بلکه ناحیه ای که از آن خارج می شود و به زمین می رود را نیز مجروح می کند. هر چقدر ولتاژ برقی که وارد بدن می شود بیشتر باشد، سوختگی ایجاد شده عمیق تر است. ابزار و سیمهای برقی ولتاژ پایین هم که در خانه یا دفتر یا کارگاه مورد استفاده قرار می گیرند می توانند باعث برق گرفتگی بشوند. لکثر سیمها و ابزار الکتریکی بوسیله روکش های عایق پوشانده شده اند تا انسان تماس مستقیم با برق نداشته باشد. بسیاری از برق گرفتگیها ناشی از خراب بودن کلیدها، ساییده شدن روکش سیمها یا خرابی خود وسیله الکتریکی است. کودکان بیشتر در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند. چراکه آنها دوست دارند با کلیدها، سیمه ها، یا پریزها بازی کنند. آب یک هادی فوق العاده جریان برق است. بنابراین تماس با وسایل الکتریکی با دست خیس یا زمانیکه زیر پاها خیس است، خطر برق گرفتگی را زیاد می کند.

اسلاید 35: ادامه برق گرفتگی صاعقه یک منبع طبیعی تولید الکتریسیته است که در مواقع طوفانی بودن هوا اتفاق می افتد. صاعقه بطور عادی برای رساندن خود به زمین از نزدیکترین عارضه بلندی که در آن حوالی وجود دارد استفاده می کند و اگر شخصی در تماس با، یا حتی نزدیک به یک عارضه طبیعی مانند درخت، برج یا دکل باشد یا حتی اگر خود او بلندترین عارضه ای باشد که در آن اطراف وجود دارد دچار صدمه شدید خواهد شد. الکتریسیته تولید شده بوسیله برق آسمان عمرش فوق العاده کوتاه است اما می تواند موجب مرگ آنی یا حداقل سبب به آتش کشیدن لباس شخص شود. انسان باید به سرعت آن محل را ترک کند. در هر حال، منبع برق چه ضعیف باشد و چه قوی هیچگاه با دست لخت به مصدوم دست نزنید. مگر آنکه مطمئن باشید که خطری برای خودتان وجود ندارد و مصدوم دیگر در تماس با منبع برق نیست. در مواردی که با برق گرفتکی ولتاژ بالا روبرو هستید به هیچ عنوان به مصدوم نزدیک نشویدمگر آنکه از طرف پلیس یا شخص مسئولی به شما این اطمینان داده شود که می توانید به مصدوم نزدیک شوید.

اسلاید 36: عوارض و نشانه ها *عوارض و نشانه های عمومی خفگی با این تفاوت که صورت مصدوم احتملاً به علت قطع همزمان تنفس و ایست قلب خاکستری رنگ می باشد. *ممکن است سوختگی عمیق در نقطه ورود و خروج برق ایجاد شده باشد. *عوارض و نشانه های شوک. هدف قطع جریان برق یا خارج کردن مصدوم از محل بشرط آنکه ایمنی کافی برای این کار وجود داشته باشد. در صورت لزوم ترتیب انتقال او را به بیمارستان بدهید. درمان 1- اگر تنفس و ضربان قلب قطع شده است بلافاصله روشهای نجات زندگی را شروع کنید. 2- اگر مصدوم بیهوش است اما بطور عادی نفس می کشد او را در وضعیت بهبود قرار دهید. 3- سوختگیهای ایجاد شده را به دقت معاینه کنید. زیرا ممکن است از آنچه که در نظر اول مشاهده می شوند عمیق تر باشند سپس به درمان آنها بپردازید. 4- برای برطرف کردن شوک، او را به ترتیبی که در صفحه 90 نوشته شده درمان کنید. 5- اگر مصدوم به روشهای نجات زندگی نیاز پیدا کرده بود یا بیهوش یا دچار سوختگی شده بود، یا عوارض و نشانه های شوک در او مشاهده گردید او را حتی پس از آنکه حالش خوب شد به بیمارستان برسانید. توجه: به دکتر بگوئید که مصدوم چه مدتی با برق در تماس بوده است

اسلاید 37: قطع جریان ولتاژ کم اگر توانستید سریعاً فیوز برق را بیرون بکشید. یا دگمه آنرا فشار دهید که قطع شود. اگر دسترسی سریع به فیوز امکان پذیر نبود سعی کنید دو شاخه را از پریز بیرون بیاورید یا سیم روکش دار بکشید تا از پریز خارج شود. اگر نتوانستید جریان را به این ترتیب قطع کنید، روی یک ماده عایق خشک مثل روزنامه یا یک تخته چوبی یا لاستیک بایستید و به وسیله یک جاروی بلند چوبی منبع برق را از مصدوم دور کنید.یا اینکه یک طناب را به دور رانها یا دست مصدوم بیندازید و او را به سمت خود بکشید تا از منبع برق دور شود. توجه: از بکار بردن وسایل فلزی یا مرطوب یا از تماس با بدن لخت مصدوم کاملاً خودداری کنید. اگر هیچ راهی وجود نداشت گوشۀ لباس مصدوم را که خشک است بگیرید و او را بکشید.

اسلاید 38: برق گرفتگی ولتاژ بالا تماس با برقهای ولتاژ بالا در خطوط فشار قوی هوائی معمولاً بلافاصله باعث مرگ می شود. در چنین حالتی سوختگیهای شدید بوجود می آید و نیروی ناشی از اسپتسم ناگهانی ماهیچه ای، که بر اثر تماس با برق بوجود می آید مصدو را به مسافتی دورتر از محل تماس پرت می کند. اگر احتمالاً مصدوم همچنان در تماس با برق مانده بود یا اینکه کمتر از 18 متر از خطوط فشار قوی فاصله داشت هرگز کوشش نکنید که او را نجات دهید، حتی به او هم نزدیک نشود. تا اینکه برق بوسیله مسئولین قطع شود. زیرا که جریان برق فشار قوی حالت قوسی داشته و می تواند تا مسافت دوری را بپوشاند. مواد عایق مانند چوب خشک یا لباس خشک به هیچ وجه حفاظتی برای شما ایجاد نخواهند کرد. بلافاصله به پلیس خبر دهید و اجازه ندهید کسی به مصدوم نزدیک شود و زمانی کمکهای اولیه را شروع کنید که از طرف مراجع رسمی به شما اطلاع داده شود که برق قطع شده است.

اسلاید 39: ادامه درمان اگر باند مناسبی در اختیار نداشتید, یک تکه گاز روی زخم بگذارید و روی آن پنهبه قرار دهید و محکم باندپیچی کنید. برای پانسمان می توانید بصورت خلق الساعه از هر ماده مناسب و تمیزی که در اطرافتان وجود دارد استفاده کنید. 5- اگر خونریزی ادامه پیدا کرد، پوششهای بیشتری روی پانسمان اولیه قرار دهید و محکم باندپیچی کنید. 6- برای برطرف کردن حالت شوک، مصدوم را به ترتیبی که در ص 90 نوشته شده درمان کنید. 7- بلافاصله مصدوم را بیمارستان برسانید.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید