صفحه 1:
صفحه 2:
اقدام پژوهی
صفحه 3:
se 4 2 4
اقراع پژوهی پیست ٩ لنش پژوهی پیست؟
* اقرام پژوهی وکنش پژوهی با هم مترارف هست رکه ور ارامه چنر تعریف از
تن را می فوانیر. شیوه ای از پژوهش اس تکه در تن معلع به صورت
عملی مللا تکلاس رس را مورر پژوهش قرار می رهر. و از نتايج آن
برای بهبور فراینر یاررهی (shh استقاره م یکنر.
نوتس
صفحه 4:
؟ اقرام پژوهی نوعی فعالیت علمی است .که در ن افرار کار و فعالیت میکوشنر
وفعیت امطلوب موبور را به وضعیت شا مطلوب تغییر رهنم. راسل اقراع پژوهی
را فرینری می راث رکه در تن وضعیت آموزشی انش آموزان به منظور بهبور
یاگیری آنها مورر بررسی قرار م یگیرد اقرام پژوهی در آموزش و پرورش, روش
علمی هل مسائل و ممللاتی اس تک هکارورزان با تن در ارتاطنر. و هرف آن
بهبود رفع یا کاهش ممّللات است.
ا
صفحه 5:
اقرام پژومی نوعی پژوهش اس تکه می تواثر به شم اگم ککنر
تا در هر جاب ی که مشغول ب هكار هستیر وظایف شغلی فور را gi
«بهتری انبام رهير
صفحه 6:
نزوک به یک رهه اس تکه توبه ell cum gy پژوهشی در میط
های مرارسه ای و دورن للاسی مورر توبه بسیار قرار لرفته است. در
ايران نیز پنین توبهی به اقرام پژوهشی باگرفته است.
نوتس
صفحه 7:
تقیق عملی» پژوهش ر عمل» «عمل پژوهشی» و
. 03 ۲
» افرام پژوهشی» اصطلاماتی هستنر له در زبان فارسی
به بای وا “
Ooiiva Reseach". . هکار هی ,49
oe at ne 3 =
ات توف Se ie Ree ae
pir. به تبريل وضع موجور به وضع مطلوب ثر شور
صفحه 8:
»برای تبریل وضع امطلوب به وضع مطلوب
صفحه 9:
صفحه 10:
2
؟ لورت لوين (پرر پژوهش در عمل) در سال ۹۶۱ پایه های اصطلاح
4 6 م ۳ عو
«پژوهش در عمل» را ابرلع لرر و فرایتر ابرای ol aw 41, OT
pl Oly
صفحه 11:
:تعریف اقراع پژوهی
5-5 2 2 3 ۳ هر
در واقع توعی_ رویلرر پژوهشی اس تکه رر آن افرار مشغول د رکاری, برای
gee ‘ is ۳ 7 ۰ 9
بهسازی و اصلاح وضع امظلو بكار فور با مشارلت افرار زنفع در آن» به
پژوهش و مطالعه می بررازنر,
نوتس
صفحه 12:
نتایج اقراع پژوهی
* اپیشرفت علوم و رانش بشری
* ۲) بهترشرن نت هکارها
* “)رفع مساله به وجور آمره
صفحه 13:
«زمینه های اقراع پژومی
-١ وآورى زر روش ترريس.
* ۲- وآورى رر سافت ابزار هاى آموزشى.
*ا-مل يك مسئله ر كلاس به روش فاص و ابتلاری.
* 6- ارائه طرى ثو در شنافت مسّكلات رانش آموزان و پیشنهار مل آن lo
iy dali agai -۵ و اراره مطلوب ی ککلاس يا مررسه
صفحه 14:
اقراح پژوهی *
(a 3 a ۳ 4 +
پژوهش یکیفی و مشارکتی است ررزثرگی و 5M hae *
نوتس
صفحه 15:
انش آموز
ترریس
a
eo, PI زمينه هاى
صفحه 16:
اهمیت و ضرورت اقرام پژوهی
(I یی از راههای مناسب برای هل هسئله است.
ae eA
۲ پژوهش مین انها مكارهاى اراری است.
۳ . به ره های نو و فلاقانه منبر می شور
(E باعث اصلاح وشع امطلوب می شور
صفحه 17:
؟ ۵ . فرهک پژوهش عمومی می شور.
٩ باعت رشر و باشگی عمومی می شور
* ۷ راه عل های تئوری بای فور را به راه مل های عملی و منطقی می رهر.
نوتس
صفحه 18:
-( ۶
تفاوت اقرام پژوهشی با سایر پژوهش ها :
تقاوت اقرام پژوهی با سایر انواع پژوهش ها را می توان به صورت عمره در
we رم 52 - a 5 5
ف رآینر عمل لظ گرد به این صورت که در اقراح پژوهی, مق قرم به قرم,
ضمن ایبار تعول ر مدي طكار يا منطقه تمت يوشش فودء به اطلاعات و یافته هایی
رست پیرا م یکند.
در je های علمی ورانشگاهی ءمسئله مورر تفقیق لزومامسئله فور
به عنوان فرری حرفه ای وارر جریا پژوهش می شور
له
نوتس
صفحه 19:
ای رای ارت
*یر بر عمل وارد.
#سا.خور ارزياب است.
*مبتتی بر ارزش) هاى درونى افرار است.
O° روشی ساره است.
ضروری یست.
و
صفحه 20:
۶ کلته:
* اقرام پژوهی یک فعالیت علمی است. زیرا طی یک فرآیثر علمی به نتیبه میرسر
و مبتتی بر روش هل مساله است وپنج مرعله روش علمی(مسئله یاپی,توصیف و
تبیین مسئله,فرضیه سازی,آزمون فرضیه و ارزشیابی) در آن رعایت می شور
صفحه 21:
نشتین لام در هر پژوهش تعیین موضوع می باشر موضوعی له انتتاب مى لني
بايد داراى bl ify wl
* الف: مورر علاقه شما باشر:
ب: پژوهش پزیر باشربپعشی از موضوعات به عل لکوآلونی پژوهش پزیر یستتر
2 نمایم»مناسب است.
* ج؛ دارای اهمیت باشر.
در افقیار باشمءاطلاعات؛اساسهم-پژوهش را its
قق به اطلاعا تکاف یکار تعقیق را رشوار م یکند.
۳
صفحه 22:
* ۳ . *
مهم ape) y thoy *
تشفیس ررست مساله *
تاژه و جالب بورن موضوع پژوهش ۶
نوتس
صفحه 23:
له میم
۴ معمولا" رر اقرام پژوهی مسأله به صورت يك جمله ی پرسشی مطرح
مى شور «چگونه می توائم .-.-......... بهبور یقشع 5» موضوعات
اقرام پژوهی عمرتا با گلمات اصلاح,بهبو, تشخصس,برطر فگردن +
افزایش ,کاهش پگونه می توانم. رفع مشللات و..همراه است.
صفحه 24:
ag
“mon 8 ag ie *
ضمير به لاررفته رر اين برُوهش) من يا ما است.
مئلپگونه می توانع املای سارا را تقوی تکنم؟
موضوع یکه به من با ما ارتباط نرار موضوعی عمومی است. وموضوع پژوهش
Jac, نفواهر بور
صفحه 25:
مثال
03 ore ete. a
چلونه می توانع والرین لورلان اين آمو
5
Be ec 37 ۳ 5 5 3 .
UI مى توان از طريق موسيقى رر رانش آموزان براى يارليرى رياضىء
علاقمنری ایا رکنم
Cais ۳ * ۳ ی
dish J می توانع در مررسه به قفاوت های فرری لورلان توبه لن 5
صفحه 26:
بیانو تومیفسته (9
وضعيت وشرايطى راکه راریر توصی فکنیر:
الفد شم گیستیر؟ (نام, مرک تعصیلی, سابقه ترریس و..)
بگارتان چیست ٩ (عنوان رقیق شغلی» رشته ترریس, پایه ترریس و..)
z میط شما چه وضعیتی رارر؟(ملان مررسه. جنسیت رانش آموزان» تعرار
نفرا تکلاس, وضعیت تمیلی آنان و ..)
34
نوتس
صفحه 27:
ه. این مسأله برای شما چه مشکلن ایبارگروه است؟ جرا؟ (یان مشّلل و تاثرات آن بر
شما و فرر یا افپار و اهمیّت آن)
و. چرا شما به این موضوع علاقمنر شریر؟
این و اررشوای شم پیست و
آیا شرایط ب هگونه ای هس تکه شما Sal glad pad wiley
Uf امتمال می رهی رآگر وضع 0
* وطع بهتر به نظر شما یعنی چه 5
"سعی داریر چه تغييرى زر معي طكارى رخ رهر ؟
صفحه 28:
جمع تورئاطلاعاجهراىتشفيصرمسئله ( ©
(شواهرا)
صفحه 29:
۲ ۱ سم ۳ سم
صفحه 30:
پژوهش زمانی دارای اهمیت وارزش علمی وکاربرری فواهر بو رکه بر آمره
از مطالعاتكافى «رباره يشينه موضوع تقيق شما باشر . با مطالعه پیشنه
موضوع تتقيق از جنر و جو نكارها آلاه هى شويم و از «وبارهكارى برهيز هى
کنیم وقتی از اقرامات و اطلاعات جمع آوری شره توسط ويلران olf
شریر .می وانیر با نقر و تبزیه و تلیل منظقی آنها وضعیت فورتان را
مشفس نیم همواره از فور بپرسیر: آيا اطلاعات به رست آمره منطقى و علمى
ت آمره رارای چه ات مثبت و یا منفی است؟ و
می توانر تعقیق .شمارا هرای تکنر.
۳
صفحه 31:
ارائه رام لپ یشنولری, ناس 6
«ررانققاب راه هل جریر شاب گنیر *
« راه هل هایی راگه به زهنتان رسیره است بنوسیر *
نشان رهی رکه از نظرات ولران هم براى ارائه اين راه هل استفار هگرره
ale
.به یارراشته باشیر مسئولیت وتعیر اجرا وت هگیری این تقیق با شماست
صفحه 32:
Gino Cul. نراروورصورت نتيهه ندارن ءراه هاى ريلر را ببازمايير
.هرچه اطلاعات مولق تر باشر امکان پزیرش وئیبه دارن آن بیشتر است
براى اجراى راه عل جرير ”برنامه ريزى “كنير.جه فعاليتهايى؟يلونه كيايه *
امكاناتى 5هه زمانى تباجه وسايلى ؟لبا؟
صفحه 33:
انتفاریهترین رام al, Lg) علا( ©
الف.بنوسي ركه كرام راه هل را اثتفا ب لررير وجرا *
ب. استرلال علمی و تبربی غور را برای انتقاب این ile Ce ol,
بنويسير
نوتس
صفحه 34:
اعباربفشی( ۳"
disg- * می توالیر نشان رهیر له شما توبه و ed راشته اير تا راورى
هایتان) منطلقی» عارلانه ورقیق باشر؟
* (رلایل اعتبرکار فور را با نکفید)
نوتس
صفحه 35:
ابرای ام ملهایانتفابی ( 6
* الف. مراعل اجرای راه مل ها را به تفصیل توضيح رهير.
* بممّللات مین wil oly |, al
7 2 oe
ها راگزار شکنیر. Us ol, نظارت بر امرای lige د *
eps َ م7 مور ۳ 3
يا عم لكرريم را خوائئره عرس مى pally op eit el pat hd ۰ کته ی مهم
زیرا فواننره ٠ زئر يا مى رائرء لزا باير آن جه را اتام اريم رقیق و روش بنويسيم
la مانثر نویسنره به موضوع احاطه
صفحه 36:
ارتیابی رام ملابرا شرم([9
(اصلاح و تعریلبعشی رام (las
* در ابرای بعشی از راه مل ها ممکن است بنا به رلایلی نتواثیر آن را اجرا
كنير يا با مسّللى رو به رو شوير . در اين قسمت توضي حكاملى از عرم lal
راه حل یا نموه ی تعریل آن را می تويسير. Sh تغيبر و تعریلی در راه هل به
7 Be
ار لرفته شره, اعمال گردیر, آن را بنویسیر.
صفحه 37:
* استار اظر» هملار پژوهشی, همار رانشلاهی, همار شغلی» روستان iti
5 ۳
فاميل و... اين افرار باير نظر خور را به صورت مستنر AS Oly
* شما هم نظرات آثان را منعلسكرره باشير. تا نظر خوائئره را ب هكار فورتان
جل ب لنير.
* الف. این اقرام پژوهی کار و اعمال شما چه اثر یگزاشت؟
oo . 72
ارير اين ار را ارامه رهير و مسأله جريرى را بررسى لثير؟
برُوهى بر ساير هملاران شما هم اثر ىلزاشته است؟
صفحه 38:
شواهر00(۲
Lil sly * ثاب تكنير ارعاي ی که درباره ى عمل جريرتان «ارير منطقى و درست است بباير
شواهرى راشته باشير . اين شواهر باير مبتتى بر اطلاعات منظلم و منطقى باشر. در اين
مرعله نيز مثل A AS dopo آورى اطلاعات لازم است روش ها ىكرر آورى اطلاعات
و ابزار آن را مشت گنیر . این روش ها و ابزار می تواثر مثل مرعله پیشین وبا متفاوت
باشر بایر مشق كني ركه رر اين مرحله به جه نوع راره هايى نياز رارير اين راره ها و
شواهر باير معيارهايى باشئر بر اين ارعاكه مكار شما اصلاح به وبور آمره است .
صفحه 39:
(i
ثلته .
: a Dee as
پژوهشتر برای این که ثابت کنر نتیبه تفقیق, تغییرات مثتی را درپی راشته» و *
موثر واقع شره, نیا به ارائه شواهر و توضیدات «فیق بارد این ie در رفع
. 4 4
شواهر باير هبتنى بر اعرار و ارقام و مرارک قابل سنبش باشر.
ل
* کلته: شواهر ۲ پایر مورر تییر افرار تفه و یا متقصمن قرار بلیرر و با دلیل و
هرن شرا باشب
<— 34
صفحه 40:
© این شواهر بایر مورر یر افرار صامب نظر و همگاران منتقر شما در توص مسأله
و هرف های مورر نظر «ر تقیق شما باشر . مثلاممکن است شما مرعی بای رکه
با روش ترریس جریر سبب شره ایر تمرات انش آموزا نکلاس (الف ) تا
٠لا[ افزايش يابر . اين ارعا زمانى قابل قبول فواهر بو رکه با استار و مرارک لازم
.نمرات بيش از اقرام جرير ,| با نمرات پس از آن مقايس هكنير وبه نتيبه مورر
ارعا یعنی 1۳۰ برسیر .
صفحه 41:
تیب هک یرع(19
2 7 sap راط i
در این بش ممروریتها و نقاط ضعف و قوت را بیان گنیر و پیشنیارات
پژوهشی فور را ارائه نماییر,
پیشنهارات شما می تواثر به بهبور رونر اجرایی» مسائل آموزشی و پرورشی, *
2
اصلاح پو همگاری و ۰۰۰ پینجامر.
sali * برون lil مراعل اقرام پژوهی نمیتوانیر آن را ابه ررس wal
صفحه 42:
ازشواهر خور چه نتایفی به رست آورریر؟ dish تاثیرعمل فوررارزیایی می
تفیراتی رآله صورت پزیرفته است می ويسيم .
- هگ مکار چه انريشه هایی از زهن شم اگزشت ٩
- فواننره اثرات اين تقلرات راكبا ىكار شما می تواثر ببینر؟ (یارراشت ها , نامه ها ء
فیلم ها...)
ee 0 ۱ ۳
- آبا رليل يا «لايلى «ارير له نشان رهر وضعيّّت امطلوب راتغيير راره اير.
* - آيا فورتان از تغييرات حاصل شره راضى هسير؟
بت ی که شما ایب رگرریر راضى اثرة
نوتس
صفحه 43:
بس از اعتبار يابى يا اعبار بفشی به کار فور اصلامات لام و نهایی را در عمل
پیشنهاری انبام می رهیع و به عنوان سنری علمی تن را آماره eho . پس از
لین مرمله مى توان آثرا به مسؤلان زى ربط تنويل رار يا در جايى هنتش ركرر يا در
كرر همايى عرض ه كنيع انتشاريافته ها آقرين مرهله برُوهش در عمل (اقرام
پژوهی ) است . رر اين مرمله مى توائير خلاصه اى از مراهل انها مكار رابیاوریر و
ali! در این فراینر چه رفرار هلیی به وقوع پیوست و وگران چه نقش و نظری
Ob IF di. sith, را می تواثیر براساس مراعل پژوهش تنظيمكنير
صفحه 44:
صفحه 45:
* انتشار يافته ها آفرین مرعله اقرام پژوهی است. در اي نگزارش می تواثیر آنپه را
آموفته ایر توضیح دهیر و برفوررهای وگران را نیز در این باره به اطلاع ویگران
برسانیر. به لین معناکه نشان دهیر مرلع لکار daly) dig ab fT crow ae a
یافت, سرانبامکار چه شر. در لین فرآینر چه رفرارهایی به وقوع پیوست. ولران چه
نقش و نظری راشتتر و پلونه از این نظرها استفار هکرریر. از ویلران چه آموفتیر,
درباره موضوع پژوهش به هه هيزهاى جريرى رست يافتير. شل ل لزارش را هى
توانیر هم بر اساس مرامل منتلف تتقيق هنظ مكنير و يا به صورت al co BL
جالب و 0
صفحه 46:
a - 2 ۳ 50
سعى لنير تبارب فور را در افتیار فواثثرلان قرار pry به همه قى له رر اجراى
a ar 5 5 Te 7
كار با آن برخور ركررير و بلول عل آن اشر هكنير قا به ويلران در آینره برای مل
مشللات مشاه لمك لتر
صفحه 47:
معلمان پژوهنره, برا یگررآوری اطلاعات» می توانتر از منایغ زیر اتفارهکنتر؛
* | همّاران و و رکرکنان مررسه
* ۲ والرین
* ۳ فور «انش آموزان
* 5. افرار متتصفن «ر زمینه مور نظر
¢ 0 كتاب هاء مبلات و روزنامه ها
A ¢ دایره المعارف ها
۱ eo
انتصاصی مربوط به موضوع پژوهش oY &
©
نوتس
صفحه 48:
A © پژوهش های انبام شره در زمینه مورر نظر
rae
٩ بازرير از كلاس ها و مرارس
* ١٠ل هليرة تنقيقات و پایان نامه ها
II سایت های اینترنتی در هوزةُ موضوع مورر نظر
صفحه 49:
|- صشمه عنوان):
شامل:
-سازمان مربوطه (سازمان و ارارات نوامی ومناطق)
- معرفی فرافوان(اقراع پژوهی برنامه ....معلع پژوهنره)
- عنوان اقرام پژوهی ( فلامه ومضمون اصلی پژوهش را نشان برهر.)راهگارهای
مشاور(د, صورت وبور)
او همكاران در صورت وبور)
۳
صفحه 50:
۲- صفمه به نام فرا
* ۳-پلیره (شماره صفده الف)
* یل مییاتور ا زک لکار است. یره یرب هگونه ای تهیه شو رکه خوانترهبه یک شما یکلی از تفقیق
رست يابر.اين كلات را رعاي
ا 5
أز زلر آنيه رر متن نيامرهء فور رارى شور.
از زبان) فور بنويسير و نقل قول مستقيم للنير.
* اصطلامات مهم وکلیری را درليره بيا نكثير.
* فق طكزارش اراي هكررد و از اظهار نظر برهي زكنير.
5 50000 POG oe:
زمورنی هاء ابزار لررآوری رارهاء در صورت استفاره از آمار» روش
آن اشاره شور
نوتس
صفحه 51:
* " تشر و قرررانیب( شماره /)
۵- تقریع به (شماره صفحه ج)
* آلرپه فروری نست للن یک امر پسنریره است می توائیم دراین قسمت از :
- افرار
We . Fina © جر 2
- سازمان ها یا نهار هی یکه مارا درمرادل اقراع پژوهی یار یکرده انر تقریر وقشگر
نماییم .
؟ 1 فپرست مقالی ,هراول تمورارها و شلل هاول مارد فده ر)
نوشتاری این قسمت آماره ميشور. تمامى مطالب منررج ميت
به صورت فهرست همراه با شماره صفحه آورره می شور
نوتس
صفحه 52:
مقرمع( شميه صفهه ) P)
اهمیت و ضرورت فعایتهای تقیقانی وضرورت آد) رآموزش) وبرورش)
اهميت لا رآموزش) وبرورش) واهميت شغل ىله رارير(ارارى-مرير-معلم- مشاور)
سوابق شغلی 4 Bod ویژگیهای oh Ge (Ans (gaits
يبان اتليزه شرلت «رطرح اقرام بزوهى
بیان اهراف اجرای طرح فوق(موضوعکارتان)
بیان علل انتقاب موضوع کار فور
34
نوتس
صفحه 53:
۰ اراهه هقرمه
ere ihe ۰ 0
بيان موضوع طرح اقرام پژوهی فور(با لمی توصیف)
نقش فورراررنوشتن طرح معين لنير مثلا يعنوان) Wel pia aly
7
SS oly تصميم لرفتير مساله خوررارر قالب اقرام پژوهی رفع نماییر.
صفحه 54:
:پیشنهارها
مر 1 2
این اقرام پژوهی گر واعمال شما چه اثر یگزاشت؟آیا تصمیع داریر این
م2 7
ار را ارامه رهیر ومساّله جربری را بررسی لنیرة
آيا انبام این اقرام پژوهی برسایر همگاران شما هع اثر یگزاشته است؟
wlio و مافز:
صفحه 55:
- به ترتیب هروف الفبا باشر,
* ا رکتب؛ نام فانواوگی, نام .( سال نشر). نام لتاب. eo} و ثام خانواولى
مترجع مدل نشر: تاشر.
از اينترنت: نام خانوارلى, نام .(سال نشر) .نام اثر. تاريخ دريافت»آررس)
00
* از پلیان نامه هاء نام خانوارکی, نام.(سال نشر) . عنوان. نام رانشاه.
نواوگی, نام. (سال نشر) . عنوان مقاله. نام نشريه.
نوتس
صفحه 56:
بيوست»
۴ تمامی مستترات شامل علس, فیلم. پرسشنامه, مرامل ong Wal
و
صفحه 57: