پزشکی و سلامت بیماری‌ها

آشنایی با بیماری مننژیت

menanzhit

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با بیماری مننژیت”

آشنایی با بیماری مننژیت

اسلاید 1: مننژیت Meningiti

اسلاید 2: تعریف مننژیت : مننژیت یکی از عفونت های جدی و خطرناک مغز بوده و تأخیر در تشخیص ودرمان آن همراه با مرگ و میر و عوارض عصبی بالایی می باشد.

اسلاید 3: تعریف اختصاصی: به عفونت و التهاب پرده های مننژ مغز گفته می شود.  عامل ایجاد کننده مننژیت می تواند ویروس ها و باکتریها و قارچ ها باشد.

اسلاید 4: علائم بالینی مننژیت : 1- سفتی گردن : یک علامت اولیه می باشد. خم کردن گردن مشکل می باشد زیرا عضلات گردن دچار اسپاسم شده اند که خم کردن گردن با اعمال فشار در این صورت موجب درد شدید می شود.

اسلاید 5: 2- علامت مثبت برودوزینسکی (Brudzinski’s) با خم کردن گردن بیمار، زانو و لگن نیز خود به خود خم می گردد. 3- علامت مثبت کرینگ (Kernig’s sign) در این حالت بیمار در حالت درازکشیده قرار می گیرد و پای خود را روی شکم خم می کند و قادر به راست کردن پا به طور کامل نخواهد بود.

اسلاید 6: - فتوفوبی (Photophobia) حساسیت بیش از حد به نور و ترس از نور می باشد. - ســردرد، استفـــراغ، اختــلال هوشیاری، تحریک پذیری، تشنج و رانش های جلدی از دیگر علائم بالینی مننژیت می باشند.

اسلاید 7: پاتوفیزیوتری مننژیت : مننژیت باکتریال معمولاً به صورت یک عفونت نازو فارنکس شروع می شود و بعد از آن سپتی سمی (عفونت خون) ایجاد می کند. باکتری می تواند از طریق زخم های نافذ در سر و شکستگی جمجمه وارد شود. عفونت به لایه های نرم شامه و عنکبوتیه مغز می رسد و فضای تحت عنکبوتیه که حاوی مایع CSF می باشد را آلوده می کند و از این طریق سریعاً به سایر مناطق مغز و قسمت فوقانی نخاع راه می یابند.

اسلاید 8: تشخیص : 1- بررسی مایع CSF (در نوع باکتریال پروتئین CSF افزایش و گلوکز آن کاهش می یابد) 2- کشت خون 3- علائم بالینی

اسلاید 9: درمان : اگر شوک مغزی بر مننژیت وجود داشته باشد حداکثر ظرف یکساعت (در صورت امکان بعد از انجام B/C . LP) اولین دوز آنتی بیوتیک را به صورت IV تزریق نمود. 1- تجویز آنتی بیوتیک (آنتی بیوتیک بایستی قادر باشد از سد خونی مغز عبور کرده و با غلظت کافی وارد فضای تخت عنکبوتیه گردد تا تکثیر باکتری را مهار کند) آنتی بیوتیک شامل : پنی سیلین، آمپلی سیلین، کلرامفنیکل یا یکی از سفالوسپورین ها و اگر باکتری مقاوم باشد وانکومایسین همراه با ریفامپین

اسلاید 10: 2- دگزامتازون : در مننژیت هموفیلوس آنفولانزا استفاده می شود . در مننژیت پنوموکوکسی بروز ناشنوایی در کودکان را کاهش می دهد. 3- مایع درمانی 4- تا 24 ساعت بعد از آنتی بیوتیک درمانی ایزولاسیون تنفسی توصیه می گردد(مهم) 5- در صورت بروز تشنج، با دیازپام یا فنی توئین کنترل می شود. 6- جهت کاهش ادم مغزی از مانیتول استفاده می شود. 7- تب بیمار با پاشویه و داروی تب بر کنترل می شود. 7- درصورت وجود سردرد با استامینوفن کنترل می شود.

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید