پزشکی و سلامت بیماری‌ها

آشنایی با بیماری های سرخک ،سرخجه ،اوریون ،سیاه سرفه و دیفتیری

sorkhjeh_diftery_orion

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با بیماری های سرخک ،سرخجه ،اوریون ،سیاه سرفه و دیفتیری”

آشنایی با بیماری های سرخک ،سرخجه ،اوریون ،سیاه سرفه و دیفتیری

اسلاید 1: سرخک MEASLESبیماری عفونی حاد است.عامل : ویروس روبلا شدیدا مسری است و بطور معمول کودکان را درگیرمیکند.نزدیک به 10% کل مرگهای کودکان زیر پنج سال درسطح جهان را شامل میشود.سالانه یک میلیون کودک را به کام مرگ میفرستد.مخزن آن فقط انسان است پس با برنامه ریزی دقیق برای واکسیناسیون و انجام آن میتوان آنرا ریشه کن کرد.در ایران به وفور یافت شده و گاهی نیز باعث طغیانهایی شده است و به همین دلیل واکسیناسیون MR در نیمه دوم سال 82 در کشور انجام شد.

اسلاید 2: پراکندگی سرخک در ایران

اسلاید 3: سرخک( سیر بیماری )دوره نهفتگی : 12-8 روز و متوسط 10 روزدوره مقدماتی : با کسالت عمومی،تب،حالت زکام ،کونژنکتیویت وسرفه آغاز میشود. به مدت سه روز ادامه دارد. بعد از روز چهارم شروع بیماری ویا چهاردهم بعد از تماس در حالیکه تب شدید و علایم تنفسی به اوج رسیده ، بثورات پوستی درسطح بدن ظاهر میشود و سه تا چهار روز بعد به تدریج ازبین میرود و موجب تغییر رنگ موقت پوست میشود. معمولا بیمار به طور کامل خوب میشود(در اغلب موارد) گاهی عوارض میدهد(پنومونی ، لارنژیت،اوتیت میانی ، میوکاردیت و ....) گاهی ویروس در بدن می ماند و حدود هفت سال بعد باعث ایجاد پان آنسفالیت اسکلروزان تحت حاد (SSPE ) میشود که درمان ندارد و در عرض کمتر از یکسال بیمار را از پا در می آورد

اسلاید 4:

اسلاید 5: تعریف اپیدمیولوژیک

اسلاید 6: پروتکل کشوری برخورد با سرخک

اسلاید 7: برخورد با بیمار مبتلا به سرخکبرای تمام موارد مشکوک به سرخک تهیه 3 نمونه از گلو، خون و ادرار در روز 5 یا 6 بعد از شروع بثورات الزامی است.برای پیشگیری از آویتامینوز A تجویز مقدار کل 40000 واحد ویتامین A در هفته اول بیماری برای اطفال توصیه می شود.توجه کنید که دوره سرایت بیماری از 5-3 روز قبل تا 4 روز پس از بروز بثورات سرخکی است.

اسلاید 8: جداسازی

اسلاید 9: پیشگیری

اسلاید 10:

اسلاید 11: توجه شود که....

اسلاید 12:

اسلاید 13: سرخجه RUBELLAیکی از بیماریهای بثوری ویروسی است که با ضایعات پوستی ماکولوپاپولر سه روزه (سرخک سه روزه)، لنفادنوپاتی و علائم مقدماتی خفیف مشخص میشود.در صورت عارض شدن در ماههای اول حاملگی باعث نقائص جنینی میشود.عامل آن ویروسی از گروه توگاویروسهاست.دوره نهفتگی : 3-2 هفتهپس از دوره نهفتگی در 50-25% موارد بدون علامت است.برجسته ترین علائم در دوره استقرار:تورم عقده های لنفاوی پشت گوش و گردنی خلفی و پس سری تظاهرات مهم دیگر:بثورات پوستی (که در کودکان میتواند اولین علامت باشد)- در بزرگسالان : کسالت ، تب، بی اشتهایی ، گلودرد، کونژیکتیویت مختصر

اسلاید 14: سرخجهبثورات به صورت ماکولوپاپولر بوده و از صورت شروع شده وبه بقیه نقاط بدن کشیده میشود.بثورات تا سه روز باقی میماند.تب یک روز پس از شروع بثورات پایین می آید ولی آدنوپاتی تا چند هفته میماند.معمولا به سرعت بهبود می یابد و عارضه ندارد.آرتریت ویروسی مفاصل بزرگ از عوارض شایع بخصوص در بزرگسالان است که حدود یک تا سه روز بعداز بثورات عارض شده و 10-5 روز تداوم می یابد و خود بخود فروکش میکند.قبل از واکسیاسیون به صورت جهانی وجود داشت و هر 9-6 سال یکبار به صورت اپیدمیهای بزرگ تظاهر می یافت.در تمام طول سال دیده میشود اما در زمستان و بهارشایعتر است.

اسلاید 15: سرخجهپس از یکبار تزریق ایمنی دائم العمر میدهد.نوزادانی که ازمادران ایمن متولد میشوند 9-6 ماه ایمن می مانند.انتقال موثر ویروس به افراد حساس مستلزم تماس طولانی و مکرر است و لذا قابلیت سرایت آن به مراتب کمتر از سرخک است.انسان تنها مخزن و میزبان شناخته شده آن است.در بیمارستانها و بخشهای نوزادان مبتلایان به سرخجه مادرزادی مخزن عفونت هستند.از طریق تماس غیرمستقیم با اشیایی که به ترشحات بینی،حلق،ادرارو مدفوع آلوده شده اند نیز منتقل میشود.حداکثر شدت انتقال از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از ظهور بثورات است.

اسلاید 16: تعریف اپیدمیولوژیک

اسلاید 17: طبقه بندی نهایی بیمار مشکوک به سرخجه

اسلاید 18: پروتکل کشوری در برخورد با سرخجه

اسلاید 19: پیشگیری اولیه سرخجه

اسلاید 20: موارد مصرف واکسن سرخجه

اسلاید 21: پیشگیری ثانویه سرخجه

اسلاید 22: پیشگیری ثالثیه سرخجه

اسلاید 23: توجه شود...

اسلاید 24:

اسلاید 25: اوریون MUMPSیک بیماری ویروسی مسری که کودکان و بزرگسالان جوان را درگیرمیکند و باعث گرفتاری سیستمیک می شود.عامل : ویروس از گروه پارامیکسو ویروسهادوره نهفتگی :3-2 هفته (بطور متوسط 18 روز)میزان عفونت بدون علامت پس از دروه نهفتگی : 70-30 %علائم غیراختصاصی : کسالت،بی اشتهایی، سردرد، درد عضلانی و تب خفیف در عرض 2-1 روز تورم و درد غدد بنا گوشی ( ابتدا یکطرفه ودر طی 5-4 روز دو طرفه )

اسلاید 26: اوریونتورم غدد بناگوشی :3-1 روز افزایش – 3 روز بدون تغییر- 1 هفته فروکشارکیت : بعداز سن بلوغ(30-20% ) -10-7 روز بعد از غدد بناگوشی – دوطرفه ( 17-3 %) – آتروفی بیضه در نیمی از مردان – عقیمی نادر است تورم تخمدان :5% - شدید ترین تظاهر اوریون است و بندرت باعث اختلال در باروری و منوپوز می شود.گرفتاری دستگاه اعصاب مرکزی : 10-2 روز بعد از تورم غدد بناگوشی – در مردان 3 برابر زنان در زمستان و اوایل بهار بیشتر است .اغلب موارد در سنین 10-5 سالگی بروزمیکند.انسان تنها میزبان ویروس است.ویروس از 7 روز قبل تا 9 روز بعد از تورم پاروتید در بزاق یافت می شود.14 روز بعد از شروع بیماری میتوان ویروس را از ادرار جدا کرد

اسلاید 27: اوریونپیشگیری اولیه :ضدعفونی کردن وسایل آلوده – تحت مراقبت قرار دادن موارد تماس – خودداری از حضور درمدرسه به مدت 9 روز – واکسیناسیونواکسن MMR در عفونت HIV میتواند مصرف شود.موارد منع مصرف واکسن : شیرخواران کمتراز یکسال – زنان باردار- افراد حساس به واکسن – تب – لوسمی و بیماریهای بدخیم – افرادی که استروئید و یا اشعه دریافت می کنند.پیشگیری ثانویه : بستری کردن بیماران دارای عارضه و درمان آنانپیشگیری ثالثیه : عارضه پایدار عقیمی است که درمان ناپذیر است

اسلاید 28: سیاه سرفه PERTUSISاز بیماریهای دستگاه عفونی است . در سراسر جهان وجود دارد – تمامی سنین بخصوص کودکان را مبتلا می کند.عامل : بردتلا پرتوزیس : تنها در انسان بیماریزاست .عامل در 95% موارد بردتلا پارا پرتوزیس : عامل مشترک بین انسان و دام انسان تنها مخزن بردتلا پرتوزیس است . بر اثر تماس مستقیم با ترشحات دستگاه تنفس افراد آلوده ، از طریق هوا،و یا به وسیله ریز قطره های آب دهان صورت میگیرد.

اسلاید 29: سیاه سرفه- دوره نهفتگی : 3-1 هفته علائم مقدماتی : آبریزش ، اشک ریزش، عفونت خفیف ملتحمه،کسالت و تب خفیف در عرض یک هفته : سرفه های خشک با حمله های تکراری حدود 30 بار در روز 2-1 ماه طول میکشد ولی سرانجام بهبود می یابد. گاهی عوارضی مثل عفونت ثانویه گوش میانی ، پنومونی و... ایجاد میکند. عوارض : خونریزی زیر ملتحمه و صلبیه چشم ، خونریزی بینی ، خونریزی داخل جمجمه و ..... عوارض پیش آگهی بیماری را مشخص می کنند.

اسلاید 30: دیفتری DIPHTERIAیک بیماری عفونی حاد است . عامل : کورینه باکتریوم دیفتریا که مولد توکسین است .عفونت محدود به حلق و حنجره و حفرات بینی است ولی گاهی پوست ، ملتحمه گوش و دستگاه تناسلی را نیز درگیر می کند.در سراسر جهان منتشر است .بروز در همه جهان کاهش یافته ولی در روسیه افزایش داشته است.در مناطق اندمیک معمولا در سنین پایین ظهور پیدا می کند.عوامل مساعد کننده آلودگی : عدم واکسیناسیون – فاصله با واکسن های قبلی – کاهش سطح ایمنی کل افراد جامعه - نوزادان مادران مصون معمولا تا 6 ماهگی دارای مقاومت انفعالی نسبی هستند.

اسلاید 31: دیفتریدوره نهفتگی : 5-2 روز و گاهی طولانی تراغلب کودکان در معرض آلودگی دارای علائم نمی شوند.علائم بالینی : گرفتاری لوزه ها ، حلق، حنجره،پوست،بینی ، به آرامی شروع میشود . در عرض 2-1 روز موجب رنگ پریدگی ، خواب آلودگی و حالت توکسیک می شود. 2-1 هفته به همین حال باقی می ماند . مبتلایان جان سالم بدر میبرند . در نیمی ازموارد مصونیتی که حداقل یکسال ادامه خواهد داشت کسب می کنند.عوارض : فلج کام : هفته سوم مشکلات قلبی : دو هفته اول - انسان مخزن شناخته شده باکتری است.

اسلاید 32: دیفتریراههای انتقال : 1- از طریق آئروسل های آلوده 2- از طریق سایر ترشحات آلوده 3- از طریق تماس با زخمهای آلوده 4- از طریق تماس با وسایل آلوده 5- از طریق خوردن شیر آلوده 6- از طریق عفونت حیوانات و مخصوصا گاوهاناقلین : افرادی هستند که یکی از سویه های مولد توکسین کورینه باکتریوم دیفتریه را در ناحیه بینی و حلق و یا پوست خود حمل می کنند.دوره قابلیت سرایت : معمولا تا زمانیکه باسیل توکسین زا در محل بروز عفونت وجود داشته باشد ادامه دارد ( معمولا 2هفته و بندرت 4 هفته )

اسلاید 33: خسته نباشید

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید