سایرتحقیق و پژوهش

آشنایی با روش تحقیق

صفحه 1:
ان اللذال عير مابقو متي عير مابانفسهم se

صفحه 2:
کار گاه آشنايى با روش تحقيق ۱ ‏ل‎ 7 eur) ‏ری يك‎ F/V IAD — oly

صفحه 3:
کار گاه آشنائی با روش تحقیق ‎\ttp://www.mkamali.com/resear‏ http://www.rehabiran.com http://rehabiran.blogspot.com © htto://mkamali.bloaspot.com

صفحه 4:
Reseuck Gages (BPravework) ~ i... BRitKcsgeyaciecUnCoyeMeViCeM ‏که‎ Pree ra ‏لاعلا‎ «۳-۲ | 0 | ۵ تاوأدأعع12) 12111171311017 ۳۱۷۲ ۲ ۲ ۱۱

صفحه 5:
معناي ة حقیة ا ا لل ل ال ا ‎POP SY |‏ ‎al aa Lael‏ ی - تحقیق‌به روش علصى رام 522000 دانسته لند که ‎Sab,‏ انشا ی دمهد Rew One eles aU nC) a ie تحقيق عملى منظم است كه در نتيجه آن بلسخ هلئى براى سوالات ا ا ۱

صفحه 6:
آغاز تحقیق ۱ BO a St eT ‏اا ل‎ Aca ons F959) pty ‏دارد و نصی تولند در مقلبل تن‎ ea ساکت بماند. *

صفحه 7:
آغاز تحقیق ‎Teese‏ ا ل ۳ POPES) Uitte So Bea ‏«ساه باب که در برخی نظام های آموزش و پرورش‎ ۱۳ ‏لال‎ ‏كيرد. هرجه ضرورت برسش در هنكام تدربس براى‎ CS Eo ges dsl ge of 51 9 qu Z pro pitas S18 eS ‏ل‎ re TOs ‏انتظار داشت که در آینده نیازبه تحقیق و پیشوفت در‎ wl Fa ‏او ار‎

صفحه 8:
مساله 0 یا پدیده اي است غيرعادي » که ‎Re SBD‏ لل ات د ‎[1 Pee Pree a FO ‎eS EL SLR) Se) re ‏دد‎ ‏سا یا عبارت است از شکاف بسن وضعیت موجود و آنچه باید باشد .

صفحه 9:
۳ اکتا یت ایا کات رت ها J لل في ا Create List ۱ ‏تن‎ Lome eon) ele See) ea Select Priority Question ‏ا‎ —

صفحه 10:
۳ ‎٠‏ آغازبيك تحقيق.با احساس وجود.يك مشكل همراه است. در كين مرحله كن احساس بليسبه صورت ” ‎١‏ . لل ‏بديهى است لين برسش از وت( ‎ee‏ ا لل اس ‎Ce ee ye nye‏ ‏*با در نظر گرفتن دو وی فیط ‎ey Se)‏ علمی و احتباج عملی شما ممکن است تحقیقی .۰ با ,را در نظر بگیرید ‎CO}

صفحه 11:
The degree of decision certainty, influences Problem Definition & Type of Research شه لك ‎(ea‏ | | د سحعه یه مهو تسا ميك ‎a‏ متا 5 Three major types of research

صفحه 12:
۱۹ erat ۱۳۹ Do meant “The formulation of the problem is often more essential than its solution.” * Albert Einstein ِ a ۱ a 2

صفحه 13:
Clear Problem Definition Results in Clear Research Objectives ‎Detection‏ سس ‎=e of the — > Problem ss ۳ ‏تا‎ ‎5 0 ‏سس‎ i Research Objectives ‎ ‎9

صفحه 14:
Components of Problem Definition ‎Determining the‏ .4 عط متهاعءكم ‎decision maker’s > unit of analysis‏ .1 ‎objectives ۱‏ ‎Understanding the Determining the‏ ات۱ .5 ‎background of the‏ 2 ‎problem ۱‏ ‎identifying problem Stating research‏ ‎origins not the 6 questions and‏ 3 ‎symptoms objectives‏ ‎06

صفحه 15:
روش هاي پیداکردن مساله ۰ ووش هاي .. - . - كنترل واوزيابي توسط سربرستان - بازرسي - واقعه بحرانى - بروز شکایت و انتقاد 06

صفحه 16:
روش هاي پیداکردن مساله روش هاي ۰ = ساده کردن کارها - کنترل آماري و ۱ ادواری مقایسه با سایر سازمانها ۰ مقاسه با شاخص ها a

صفحه 17:
روش هاي پیداکردن مساله نياز سنجي eee RP eran) ‏مصاخه گروهي‎ ee ‏مصاحبه‎ ‏مشاهده مستقیم‎ 0

صفحه 18:
روش هاي پیداکردن مساله ‎٠‏ استفاده از تحارب ‎ee eB cold ‎eto eT Ty Noob ‏9 دولت ها » دانشگاه ها وموسسات يزوهشى خصوصی ‎

صفحه 19:
روش هاي پیداکردن مساله Cea Tey BY Ee) شركت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي مطالعه مورد يا موارد ‎Tech)‏ ل ل ‎ene) ‎Fe Stee ready.

صفحه 20:
روش هاي بيداكردن مساله ‎٠‏ بيش آكهى رويدادها ‎ee‏ راز ۱۳ ۱۳۱ = پیش آگهي روند ‏- بيش آكهي علت و معلول

صفحه 21:
52 ‎olen ae) all‏ الل ل ‎Sy Cl Ped le MD eal a‏ (احساس وجود مشکل) . حال شما تلاش خواهید ا م ا سس حی پردازیستا مشکل اصلی که هملنا فطع سیم برق ‎re‏ ا ل ‎CN‏ ‏مشکل پرداخته و با زدن لستارت مجددو روشن شدن خودرو موضوع را پایان یافته تلقی می کنید.

صفحه 22:
نمونه ها و - روشن نشدن خودرو به هنگام صبح ‎٠‏ برسش: - دلايل بالقوه براي روشن نشدن خودرو كدامند؟ - انجام بررسي عيني از موقور و تجهیزات برقي آن - رفع نقص و راه اندازي خودرو ‏۰ عنوان : - بررسي علل روشن نشدن خودرو ‎

صفحه 23:
52 ال ا ا ‎ee RC‏ ا ال ا ار ا ا لل الل ۱ رانندگی دارید. ( احساس وجود مشکل ) راه حل جیست؟ سبه مطالعه و جستجو مى بردازيد.از دوستان و آشنایان راه و روش اخذ كواهينامه را صی پرسید. کتاب آئین نامه راهنملئی و رانندگی را تهیه عی کنید.فهرستی از مدارک ل ‎er Oe‏ 0 ‎eee ay Ser sod eon ent ne‏ ‎y ry‏ كواهينامه رانندكى مى شويد.

صفحه 24:
نمونه ها 3 JSimo ° - نداشتن گواهینامه براي رانندگي ‎re‏ - چگونه مي توان گواهینامه رانندگي دریافت کرد - مدارک مورد نيازبراي دریافت آن کدامند - آزمون براي دریافت گواهینامه شامل چه مراحلي است ۰ عنوان : - بررسي نحوه دریافت گواهینامه رانندگي a

صفحه 25:
52 ا 0000 ‎Pe oe‏ هنكام كار جا افراد داراى معلوليت معمولا مربيان به تنهلئی و ‎om‏ حضور خانواده / مادران‌به ارلئه خدمات توانبخشي به كودكان / معلولان.مى بردازنسبراى شما لين سوال مطرح مى شود اا ا ل 000 Oe ee et er i Sens ae ‏توانبخشی جایگاهی برای آنان در نظرگرفته نمي شود. ( احساس‎ ‏وجود مشکل ) طرحی برای مطالعه علت فقدان آموزش خانواده ها‎ ‏بررسی موضوع از دید‎ ie ‏در برنلمه توانبخشی معلولان نوشته‎ PRS yee presen mean mr epee Pere) ۱ rere reer ye er reat up -er) ‏میکنید.‎

صفحه 26:
نمونه اك ۲ و جانیاز يي زلنو از کلینیک ارتوبدی فنی شما اظهار مي کنندعدم ‎elfen teed pe eee eS hn mone yey‏ در خلنه ( عدم امكان نشستن.به صورت دوا چهار زانو) بوجود آمورده است.ضمن اينكه آنهادر هنكام انجام فريضه نماز عی بلید پای خود اا 0 امكان جرخش هنگام نشستن وجود نداردو لین باعث 1 اه ی ‎rN SC‏ 1 لت

صفحه 27:
ی ‎Cee‏ ‏۰ پرسش : - مشكلات دانشجويان غير بومي كدامند؟ - مشكلات ايجاد شده بوسيله دانشجوبان غير بومي كدامند؟ - مزاياي احتمالي حضوردانشجويان غير بومي كدامند؟ ‎He‏ ‎eee aL eae ies‏ رب با

صفحه 28:
Iceberg Principle

صفحه 29:
۱ ‎٠‏ روش هاي نمودارى شناسابي عوامسل --20- كه مسأله عبارتند از: شبكه عليت - نمودار استخوان ماهي - نمودار شش 0

صفحه 30:

صفحه 31:
Contitior-specific Drug ecmpaaies & Universities “| Associations 7 other suppliers ٩ Colleges, Associations i Equioment, drag, 3 etal suppliers ‏ی ا سم‎ Conferences, henge cies rmectings, et 2 Education | on at Insurers & funders “SN GC, DVA, eta) 2 اه Special needs for acondition al [ __[ Support and Personal interests Health Groups Software, technology and Clubs, e. ‏م‎ = | Menger yen tech, support suppliers, et. sorvie prow and Prac Reference information, library] Pharmacists Community Nurses, Trsurers (medicaldefence, income Socialists, Allied ovection, ot.) and finansiel srvices Health Professionals ‏جه‎ 8 5 oe) ‘Drug companies & Hospitals ard instivations |“ 1 other suppliers HIC and _--{ Income, Pathology, Hospitals & Other Funders Ratiology | | Nursing Horas, ete

صفحه 32:

صفحه 33:
[۱ PCa 55 oe a ad ar 9G ‏ی‎ ۱ ۱ 00 ee ‏تور ان‎ 9 ‏الل جسجوارر‎

صفحه 34:
معيارها براي اولويت بندي ا سات 3 = ال ‎PBL MS)‏ = 2۳۳ مستقيم ۲ ل - اهميت زماني re es - هزینه -فایده

صفحه 35:
عنوان تحقیق ‎ene Ce me el We nee Coy‏ برشمرده می شونددر نظر گرفت . این موارد عبارتند از: ‎ylue og OS 1 —‏ ۱ ‎Soo SA basil gab ojbe—‏ ‎ond‏ ا ‎re Pee‏ 1 - در تحقيقات ‎eee‏ ‏ضرورت دارد. ا را ۱ ل 250 الل يدث -از كلمات مناسب ومطاء ب استفاده شود. ای

صفحه 36:
بيان مساله تحقيق ‎et Bo‏ هر 02 1 ۰ 00000 Fob eS ee - وسعت و شدت - عوامل دخیل در بروز مسأله OS) ol ia - فوايد يزوهش - چه نتايجي از حل مشکل انتظار مي رود ee

صفحه 37:
مروری بر بررسی های قبلی ‎kee‏ ا ل اج اجه که ۱ ‎rer‏ وس نوشن ۳ . 007 ‏قرار می‎ ee 1200000 2 ‏لذ ی ات مور‎ le fate ‏رو‎ ‎PN ‏عب رنه اا 2 رت‎ نظرات افراد متخصص و ساحب نتلران ۰ منابع منتشر شده

صفحه 38:
۱۳ se erly.) ‎(Oe ee)‏ © هرلح ات ‏کتابشناسی ها ۰ کتابشناسی های دوره اي ‏دانشنامه ها تست تب ‏52 ی ‏0 - نشررياتادوادئ مثل زورنانها ۰ - منابع منتشر نشده ‏درسنامه ها - بایان نامه ها ‏دستور نامه ها - گزارش های فنی و گزارش تحقیق ‏سالنامه ها - آمارها ‏اطلس ها - بروانه هاى ثبت اختراعات ‏نشان نامه ها ني ‏50707 5 سای لاد ‏۰ - بانکهای اطلاعاتی همچون در اينترنت ‏لحت

صفحه 39:
۹1 ۴ ضبأث

صفحه 40:
ف ‎ees‏ کر ات ای ‎٠‏ اهداف يزوهش بايد : 20 ل 0 ‎rod i‏ اس ‏- قابل دسترس باشند ۳ ‏- قابل اندازه گيري با سنجش باشند

صفحه 41:
انواع اهداف * هدف کلی 1 ا توان به اهداف کوچکتر )+ ۳ ‎GS ee‏ ار در به ما مي گوید» ‎ded el)‏ ل نل

صفحه 42:
اهمیت اهداف ویژه ‎pote °‏ | * برآورد بودجه و زمان لازم برای اجرای طرح 0 ‎٠‏ انتخاب متغيرها و شيوه آناليز داددها

صفحه 43:
1 Pye eyes NSS ee Peet oboe 211111016 ‏داراى زبان علمى کت‎ ٠ ‏استفاده از افعال عملی مانند تعيين»‎ * ‏پا‎ Pree CP) (¢

صفحه 44:
3 1

صفحه 45:
فرضیه و عامل » عوامل دیگر را تحت تآثیر قرار مي دهند. تحقیق رایک م۳ ‎Cy en ee‏ سا رای سس منجر به قبیلیبا رد ّن فرضیه حی شود مورد آزمایش قرار مى كيرد ل ‎eT ee‏ ‎Bee) Pree] Ker ee ee riper pt eer ye)‏

صفحه 46:
بيان فرضيه م ۱ كن رركا ران تال تل جنين وجنان رخ دهد ‎at oe ered‏ ان ‎٠‏ محقق صرفا" قصد آزمليش فرضيه را دارد نه اثبات ‎a‏ ‎re)‏ ‎66

صفحه 47:
بیان فرضیه eS ee ee ‏عی پردازد.به طور متداول لین بیانجه سه‎ 200 ‏شكل صورت خواهد كرفت‎ Fa ee eee ae ۰ بررسی همبستگی و شدت آن بین دو با چند متغیر ۱ 0 aw

صفحه 48:
FAR a Se Reed De BO ‏جامعه عى كذرد يرداخته عى شود نيازى .به ارلئه‎ ‏فرضيات نسبت واز 2 22 براي رسيدن به‎ ‏مي شود.‎ 000 PY * معمولاً مى خواهيم خصوصيت (يا خصوصياتى) را در كروه مورد مطالعه وصف ۵ peel peel erates lb ke ated] gO * اطلاعات مابه حدی نیست که بتوانیم آزمون فرضیه انجام دهیم و در مورد ارتباط ا ل لحن

صفحه 49:
انواع مطالعه انواع روش هاي بررسي عبارتند از: مطالعه توصيفي: 31000000 ا ا 0 00700 ‏ا‎ ‎fee ‏لل‎ nl ere ee bye. ee ‏ا ا‎ TT eo) ‏كوهورت» مورد مشاهدي‎ مطالعه تجربسی ‎Pe rue‏ 9 مقایسه با گروه شاهد اندازه گيري مي شود. لح

صفحه 50:
۳ ۱

صفحه 51:
متغیرها ا عامل با عواما ‎be 7”‏ سین که مورد اندازه ۳ با سنحث ق ۳ ‎ee‏ دیکسر تغیر ۹ 0 5 رات ‎ers‏ بوده ‎١‏ كرس مي تواند مقا 3 دبر مختلفی بیذ مختلفي بپذیرد

صفحه 52:
تعريف منتير ‎٠‏ تعاريف شرحى عمدتا از لغت نامه ها ء دائره المعارف هاء» ‎te Soke‏ ا ل ۱ عنصر مورد نظر را تعریف نظری يا تئوری می نماید. به عبارت دیگر. تعریف یک مفهوم بوسیله مفاهیم دیگر. که ‎carers bees meer)‏ ا 0 با بیانی علمی ارائه می شود. ‏۰ درهنگام تعریف ذکر منبع مورد استفاده ضرورتی اجتتاب ناپذیر است.

صفحه 53:
تعريف متغير ‎a‏ ال ا ل ا ا لك دارد محقق انجه را كه ان اين عنصر در اين تحقيق خاص ‎Spe WS eT hese ter)‏ ‎Be ‏ا ا ات ل‎ Soy ‏و تعيين كردن عمليات و معيارهاى تجربى كه براى اندازه‎ | ‏ا‎ TERS ‎69

صفحه 54:
تعريف متغير ۰ تعریف ۰ . باید بر اساس ملاکهایی صورت بكيرد كه مهمترين آنها عبارتند از: - قابليت انجام داشته باشند - دقيق و مشخص باشند - قابلیت اندازه گیری داشته باشند a

صفحه 55:
انواع متغیر ها .7 :ون متغیری استکبا عدد نمایش داده ‎Ode ee ene re‏ ‎er ree Cm ve)‏ ۱ تقسیم خولهد شد که متغیر پیوسته مقادیر کسری را هم می پذبرد ولی گسسته این امکان را ندارد. ROL Cree) Re eet apo gee re | ‏منغير كيفى:‎ ٠ ‏معرفى مى شود.‎ ل الا ال ا ا ات ا ا ل به وجود مى أيد مى نامند.

صفحه 56:
انواع متغیر ها "19 re OE CIew Nese mS En erst ra ‏بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد. به بياني‎ ee TCL re oad ce ۳ ۱ ‏كو بند.‎ متغير وابسته: آن متغيرى است كه متغير مستقل بر روى ‎me Ser Is IG)‏ ا ا ۱ ‎Se Tee ke tO ee Sl‏ آمده است . 6ه

صفحه 57:
انواع متغیر ها متغير زمينه اى (جمعيت شناسى يا دموكرافيى):در مطالعات بر روى جوامع انسانى برخی متغیرهای وابسته به جمعیت حضور دارند که سنجش آنها به نحوی مورد استفاده ما خواهد بود. اين متغیرها خصوصیات جامعه مورد مطالعه را به ‎Pe ee ge re er eee)‏ ل ‎a)‏ سا

صفحه 58:
انواع متغیر ها متغیر مداخله گر(۰.:. ۰ ) : آن متغییری است و و ۶ تاثیر می گذارید و باعث قوی یا ضعیف شدن رابطه بین متغیر‌ها از حد واقعی آنها می شود. _ se

صفحه 59:
مقياس اندازه كيرى ‎eee‏ این ا 506 ‎go ae‏ رو ne 1 ۳ me 7 ‏ا 2 ی‎ os 7 ‏رجحيتى‎ ۳ ‏شود كه ارزش ندا نت‎ a ‏شماره ای در بر‎ fire ane 70 ۳ ‏وی وه از تب‎ pre ‏و لحن كرو ز نظير ی ره‎ برترى وجود دارد لما مين قلبل سنجش و 303 وفيا 0 و ۱۳ و بر قرار كرفته اند اند مه

صفحه 60:
2 le a Rec rer Peel er Oe ‏مساوى در نظر كرفته شده است. لعا صفر در اين مقياس‎ fe re ‏خاصیت مورك نظر اندازه گیری نیست.‎ lass ‏مساوی بین هرجفت از اعداد نمابانکر اختلاف مشابه در‎ ۱ Pom TY re 3 rover wang) Fe) C] ‏اا‎ 5 00 ‏ما لل ل‎ 4 ۱ ‏و‎ م6

صفحه 61:
مقیاس خوب ۰ یک مقیاس خوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد 0 - جامع : بتواند تمام موارد متغیررا شامل شود ‎ee ae‏ 0 را 1 - رده های کافی : موردی را فراموش نکرده باشیم ‎LD iad‏ را ‎Refers RESTON Cre ee‏ 60

صفحه 62:
جامعه مور د مطاعه

صفحه 63:
جامعه مورد مطالعه ۰ جامعه مورد مطالعصه » حمعیتسی است که ‎Se Ta ELEC PE ea‏ ‎٠‏ لزوما”“ لين جامعه انسانها نيستند بلكه عسي ‎rd oe eee eee Pe)‏ ا 000 باشند. ‏هه

صفحه 64:
جامعه مورد مطالعه(نمونه كيري) AS) or ga ei) ei ee ‏محدو‎ ٠ Peete Cpu ‏ل‎ er rent re ‏سس(‎ BE OS TG er Steed ‏ع‎ 2 ‏نمونه كيري احتمالي و غير احتمالي‎ ٠ Cy lS) ۰ واحد نمونه گيري ( تحلیل) oo

صفحه 65:
نمونه كيري احتمالي اا ‎nC‏ ‏ال ون ‎OC‏ ‎٠‏ نمونه كيري خوشه اي ۱

صفحه 66:
بل ‎aD‏ ‏۰ فمونه گيري آسوده ( لقمه اي) و 0 ۱۳ ۰ مهمترین مشکل : جمع آوري اطلاعات است el

صفحه 67:
Clo) st y's 1 ۲ ‏چم‎

صفحه 68:
لك -استفاده از آمار و مدار ك مستند و موجود -مشاهده -مصاحبه -پرسشنامه رت

صفحه 69:
روش هاي پردازش اطلاعات ا ‎ree‏ سا سه فراولني مورد نیاز براي تغییر داده هاء فراولني مطلق » نسبي و تجمعي هستند. تسب سس لاتم سل Reo Nee ip re rr ۱ Bee en rs) ‏دايره اي » مكعبي الل سا‎ داده هلیی که‌به روش کیفی گرد آوري صی شودبه دسته ‎Rye Tyre LB ere kD natn)‏ oe]

صفحه 70:
UE SU ee TG edd شاخص هاي براكندكي جداول و نمودارها ل ا ۳ رگرسیون eo

صفحه 71:
ملاحظات اخلاقي ا ا ۱۳ اطلاق مسي شود که بسه منظور جلوگيري از امکان بروز آسیب به دیگران بلید مورد توجه قرار گیرد. ملاحظات اخالقي از انتخاب موضوع تحقیق آغاز هتا نوشتن گزارش تحقیق آدامه مي یابد. 20

صفحه 72:
Seb wey Ee) حقوق مولفین ۰ انتشار نتايج ا ۱ مت سلم رازداري ۰ بيماري شدید طرياحي مطالعه ‎٠‏ ژن درماني ل ۱ ‎a‏ كارآمدي و استفاده از ‎Es‏ ۳ دسترسي اطلاعات (مالکیت داده ها)

صفحه 73:
اصول جهاركانه اخلاق ا ا ل ‎Cy‏ اخلاقي: ON aD SEES) Dau aA ‏ح‎ ‏دار‎ 9 ۳ ewe ‏نتم‎ Kae a هم

صفحه 74:
محدوديت هاي تحقيق محده دست های تحتین آن دسته از عواملی هتسند که در مسيرجمع آوري اطلاعات و كسب نتايج مطلوب ملنع ايجاد ع تند ‎FO ee) a ae‏ -هحدودمينهاوخلوج ازلختيار تحقيق

صفحه 75:

صفحه 76:
گزارش تحقیق 2005-5 ا عنوان تحقیق» مجري يا مجربان » تاريخ اجرا فهرست ۰ خلاصه با جکیده ( بین 150 تا 200 کلمه )» شامل : مقدمه»هدف» روش كارو نتيجه ۱ ع ‎RS rer Seas‏

صفحه 77:
ی سا روش گرد آوري اطلاعات یافته ها شامل : آنچه از اي م سس اي گيري شامل : مهمترین بافته ها ء نقاط ‎ee en‏ ۱ ‎Perel rN 1‏ ‎peur Pre etre) ol ee tee eee‏ نهائي

صفحه 78:
كزارش تحقيق بيشنهادات ‎cae‏ لت قدرداني

صفحه 79:
گزارش تحقیق * اجزاي اصلي يك ۰۰ .۰ .. عبارتند از: بدك ا ‎٠‏ مواد وروشها ‎rpc‏ ‏۰ بحث و نتیجه گيري ‎٠‏ ثهرست مراجع

صفحه 80:
AL eRe Fare) تعيين فراوانى مركومير داخل بيمارستانى ناشى از جراحى قلب در بيمارستان شريعتى در سال يفنا ‎)١‏ تعيبن توزيع جنسى مركومير داخل بيمارستانى ناشى از جراحى قلب در بيمارستان شريعتى ليقن ‏۲) تعیین توزیع سنی مرگومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بیمارستان شریعتی در سال ۱۳۷۷ ‎۱ a Ta ec ences Meco il 7101/97 ‏سال‎ ‏ارایه رهنمود اجرایی جهت کاهش مرگ‌ومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در ‎asian‏ مت ‎7 ens Berean NG ‎eo

صفحه 81:
Ske ee ‏فرضيه عبارتى است كه ارتباط دو متغير را بيان. مى كند و ممكن‎ * ‏است به یکی از صورت های زیر بیان شود:‎ ‏فرضیه دوطرفه میت در صورتی که ما جهت ارتباط دو‎ - ‏متغیر را نمی دانیم یا نمی توانیم آن را حدس بزنیم.‎ 0 ‏ا‎ Pty rc ewer ‏فرضیه صفر 1۳ معمولا در أزمون فرضيه در آمار اين فرض را‎ > ‏استفاده می کنیم. در طرح پژوهشی ما معمولاًوقتی فرضیه ای را مطرح‎ Ben Carts ‏ا‎ CM ican svar a ‏هيج ارتباطى با هم ندارند.‎ 60

صفحه 82:
رت اما در مطالعات توصیفی: ‎Ce ia‏ ا ‎NCCC RECO‏ ۳ اطلاعات ما به حدىٍ ‎Carer)‏ ا ا ‎PS csi‏ در مورد ارتباط دو متغير اظهار نظر كنيم. معمولاً می خواهیم خصوصیت (یا خصوصیاتی) را در گروه مورد ‎rare gree‏ از ۱ یا عمل می کنند؟ ل ا ا ‎UPL Set eS Seem UL von‏ 1۱ رت

صفحه 83:
Se ee aA od ‏سوال‎ ene ‏هدف تحلیلی حت فرضيه‎ 3 تعیین میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی چقدر است؟ 2110 eR Bete eT eee ۱ od Pt aD) ace پرفشاری خون در افراد پردرآمد بالای ۳۰ سال تهرانی بیشتر است. 68

1 کارگاه آشنایی با روش تحقیق دکتر محمد کمالی استادیار دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران تهران 4/3/85 - 2 کارگاه آشنائی با روش تحقیق http://www.mkamali.com/resear ch http://www.rehabiran.com http://rehabiran.blogspot.com 3 http://mkamali.blogspot.com Research Stages (AFramework) APPLICATION Interpretation and Report Preparation DATA ANALYSIS DATA COLLECTION SAMPLE DESIGN Primary Data Secondary Data RESEARCH DESIGN 4 PROBLEM DEFINITION (Decision Uncertainty) معناي تحقيق • تحقيق در لغ ت ب ه معنای درس ت و راست گردانيدن،پيدا کردن ،يافتن يا جستجوی حقيقت آورده شده است • تعاريف بعمل آمده از تحقيق و پژوهش فراوانند – تحقيق به روش علمی را مجموعه مقررات و قواعدی دانسته اند که چگونگی جستجو برای يافتن حقايق مربوط به يک موضوع را نشان مي دهد – در جاي ديگر آنراحقيقت پژوهی ناميده اند – تحقيق عملی منظم است که در نتيجه آن پاسخ هائی برای سواالت مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد آمد 5 آغاز تحقيق • جان ديوئی معتقد است ":اولين مرحله تحقيق احساس وجود يک مشک ل اس ت؛ ب ه اين معن ی ک ه پژوهشگ ر در کار خويش با مانع يا مشکلی روبرو گرديده است که در حل آن ابهام يا ترديد دارد و نم ی تواند در مقابل آن ساکت بماند”. 6 آغاز تحقيق • بنابراين اين نقطه آغازين در انجام هرگونه پژوهش يا تحقيق ی بس يار مه م اس ت و نق ش آموزش افراد برای مس ئله ياب ی ک ه در برخ ی نظام های آموزش و پرورش برآ ن بس يار تاکيد م ی شود نيز از همين ام ر نشات م ی گيرد .هرچ ه ضرورت پرس ش در هنگام تدريس برای فراگير بيشت ر مطرح شود و از او خواس ته شود ت ا ذه ن خود را برای طرح س واالت بيشت ر فعال س ازد م ی توان انتظار داش ت ک ه در آينده نياز ب ه تحقيق و پيشرف ت در او ارتقاء يابد. 7 مساله • مس أله يا مشكل پديده اي اس ت غيرعادي ،كه در روند كار سيستم وجود دارد و چون اخالل و ب ي نظم ي ايجاد م ي كن د س بب اف ت يا كاه ش كم ي و كيف ي جريان كاره ا و بازده س يستم م ي گردد • مس أله يا مشكل عبارت اس ت از شكاف بين وضعيت موجود و آنچه بايد باشد . 8 Analyze Current Situation Literature Knowledge area Other Resource Available The Researching Therapist Generate Possible Questions Create List Evaluate Possible Questions Select Priority Question 9 شناسايي مشکل شناسايي مشکل • آغاز يک تحقيق ب ا احس اس وجود يک مشکل همراه است .در اين مرحله آن احساس بايد به صورت ” يک پرسش " در آيد و بيان شود • بديهی است اين پرسش از مسائل روزمره تا مباحث و فرضيات پيچيده علم ی را دربرگيرد ،مه م آنس ت ک ه به شيوه ای علمی و صحيح بيان شود • ب ا در نظ ر گرفت ن دو تقس يم بندی مه م در زمين ه عالئق علمی و احتياج عملی شما ممکن است تحقيقی بنيادی يا کاربردی را در نظر بگيريد 10 The degree of decision certainty, influences Problem Definition & Type of Research Uncertain (VAGUE) Exploratory Research 11 Aware Descriptive Research Certain Casual Research Three major types of research Importance of Problem Definition “The formulation of the problem is often more essential than its solution.” • Albert Einstein 12 Clear Problem Definition Results in Clear Research Objectives Symptom Detection Analysis of the Situation Problem Definition Statement of Research Objectives 13 Exploratory Research Components of Problem Definition 1. Ascertain the decision maker’s objectives 2. Understanding the background of the problem identifying problem 3. origins not the symptoms 14 4. Determining the unit of analysis Determining the 5. relevant variables Stating research 6. questions and objectives روش هاي پيداكردن مساله • روش هاي غيرفعال – – – – كنترل و ارزيابي توسط سرپرستان بازرسي واقعه بحراني بروز شكايت و انتقاد 15 روش هاي پيداكردن مساله • روش هاي فعال – – ساده كردن كارها كنترل آماري • مقايسه آمار ادواري • مقايسه با ساير سازمانها • مقايسه با شاخص ها 16 روش هاي پيداكردن مساله • نيازسنجي – – – – مصاحبه افراد كليدي مصاحبه گروهي مصاحبه جمعي مشاهده مستقيم 17 روش هاي پيداكردن مساله • استفاده از تجارب • استنتاج از نظريه ها و فرضيه ها • استفاده از متون درسی و مجالت تخصصی • دولت ها ،دانشگاه ها وموسسات پژوهشی خصوصی 18 روش هاي پيداكردن مساله • • • • • • • مرور متون و اطالعات علمي شركت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي مطالعه مورد يا موارد پايش يا كنترل گلوگاه (نقاط كليدي) کنترل مالي بررسي فرآيند زمان انتظار 19 روش هاي پيداكردن مساله • پيش آگهي رويدادها – پيش آگهي قضاوتي – پيش آگهي روند – پيش آگهي علت و معلول 20 نمونه • تص ور نمائيد ص بح زود قص د داريد ب ه محل کار خودعازم شويد.اتومبيل شم ا روش ن نمی شود. (احس اس وجود مشک ل) .حال شم ا تالش خواهيد کرد تاعل ت /علته ا را بيابيد.بنابراين ب ه جس تجو می پردازيد تا مشکل اصلی که همانا قطع سيم برق می باشد پيدا می کنيد و با اتصال مجدد آن به رفع مشکل پرداخته و با زدن استارت مجددو روشن شدن خودرو موضوع را پايان يافته تلقی می کنيد. 21 نمونه ها • مشکل : – روشن نشدن خودرو به هنگام صبح • پرسش : – داليل بالقوه براي روشن نشدن خودرو کدامند؟ – انجام بررسي عيني از موتور و تجهيزات برقي آن – رفع نقص و راه اندازي خودرو • عنوان : – بررسي علل روشن نشدن خودرو 22 نمونه • تازه به سن 18سالگی رسيده ايد .ب ه رانندگی عالقمند بوده ايد وتص ميم م ی گيريد ب ا خودرو پدرتان رانندگی نمائيد.متوج ه م ی شويد برای اين کار نياز ب ه گواهينامه رانندگی داريد ( .احساس وجود مشکل ) راه حل چيست؟ به مطالعه و جستجو می پردازيد.از دوستان و آشنايان راه و روش اخ ذ گواهينام ه را م ی پرس يد .کتاب آئين نامه راهنمائی و رانندگی را تهيه می کنيد.فهرستی از مدارک مورد لزوم برای ثب ت نام واخذگواهينام ه را بدس ت می آوريد و درنهايت با شرکت در آزمون کتبی و عملی موفق به دريافت گواهينامه رانندگی می شويد. 23 نمونه ها • مشکل : – نداشتن گواهينامه براي رانندگي • پرسش : – چگونه مي توان گواهينامه رانندگي دريافت کرد – مدارک مورد نيازبراي دريافت آن کدامند – آزمون براي دريافت گواهينامه شامل چه مراحلي است • عنوان : – بررسي نحوه دريافت گواهينامه رانندگي 24 نمونه • در طول سال های تحصيل در يکی ازدانشکده های توانبخشی متوجه م ی شويددر هنگام کار ب ا افراد دارای معلوليت معموال مربيان به تنهائی و بدون حضور خانواده /مادران به ارائه خدمات توانبخشی به کودکان /معلوالن می پردازند.برای شما اين سوال مطرح می شود در حاليکه اعضای خانواده /مادران می توانند در طول ساعات روز به ارائه تمرينات برای افراد فوق اقدام کنند چرا در برنامه درمانی و توانبخش ی جايگاه ی برای آنان در نظرگرفت ه نم ی شود ( .احساس وجود مشکل ) طرحی برای مطالعه علت فقدان آموزش خانواده ها در برنام ه توانبخش ی معلوالن نوشت ه و ب ه بررس ی موضوع از ديد والدين و مربيان می پردازيد.نتايج حاصل از تحقيق را به استادان و مسئوالن دانشکده برای بهبود وضعيت ارائه خدمات توانبخشی تسليم میکنيد. 25 نمونه • معلوالن و جانبازان درياف ت کننده پروتز های رو و باالی زان و از کلينيک ارتوپدی فن ی شم ا اظهار می کنندعدم چرخش مفصل زانو در پروتز مشکالتی را برای نشستن آنها در خانه ( عدم امکان نشستن به صورت دو يا چهار زانو) بوجود آمورده است.ضمن اينکه آنهادر هنگام انجام فريضه نماز م ی بايد پای خود را ب ه حال ت مستقيم قرار داده و امکان چرخش آن به هنگام نشستن وجود نداردو اين باعث دغدغ ه خاط ر آنان شده اس ت ( .احس اس وجود مشکل) شماباطراحی و آزمون يک چرخنده که برروی مفصل نصب می گردد اقدام به حل مسئله می نمائيد. 26 نمونه ها • مشکل : – افزايش دانشجويان غير بومي در استان يزد • پرسش : – مشکالت دانشجويان غير بومي کدامند؟ – مشکالت ايجاد شده بوسيله دانشجويان غير بومي کدامند؟ – مزاياي احتمالي حضوردانشجويان غير بومي کدامند؟ • عنوان : – بررسي چالشها و پيامدهاي افزايش دانشجويان غير بومي در يزد 27 Iceberg Principle 10% is visible 90% is invisible Complex Interactions 28 تجزيه و تحليل مساله • روش هاي نموداري شناس ايي عوام ل ايجاد كننده كه مسأله عبارتند از: – شبكه عليت – نمودار استخوان ماهي – نمودار شش كلمه اي 29 زمان آموزش ط دري س فاهي ات ر امکان نقش دوره تکميلي در ارتقاء کيفي کارکنان مکا ن آم و زش امکانات آموزشي • خوابگاه • تغذيه • فوق برنامه • .... ريق ه ت ف راگي ران • سن • جنس • رسته شغل • تحصيالت •.... • سخنراني • بحث گروهي • نمايش • ... م در مدت آموزش سي ن • کالسها • سمعي و بصري •جزوات • .... 30 31 ساکنين ساکنين امکلنات امکلنات رفاهي رفاهي نحوه نحوه تغذيه تغذيه رضايت از خوابگاه دانشجويي جمعيت عواملجمعيت عوامل شناسي شناسي مسافتتاتا مسافت دانشگاه دانشگاه نوع نوع مديريت مديريت 32 شش کلمه استفهام • چگونه؟ • ?Howکه ؟ ?who • کي ؟ ?when • چي؟ ?what • کجا ؟ ?where • چرا ؟ ?why 33 معيارها براي اولويت بندي • معيارهاي اولويت مسأله عبارتند از : – – – – – – – مناسبت اجتناب از دوباره کاري ارتباط مستقيم مقبوليت اهميت زماني توانايي هزينه – فايده 34 عنوان تحقيق • در هنگام نوشتن عنوان بايد خصوصياتی که برای يک عنوان خوب برشمرده می شونددر نظر گرفت .اين موارد عبارتند از: – از کلمات کوتاه ،رسا ودر حد امکان از يک زبان استفاده شود – عبارت گويا باشد و گيج کننده نباشد.ازاختصارات که ممکن است مخفف عبارات مختلفی باشند پرهيز شود. – در تحقيقات توصيفی بيان مکان و زمان تحقيق در عنوان ضرورت دارد. – در عنوان دقيقا" آنچه محقق بدنبال تعيين آن است بيان شود. – سعی شود دامنه تحقيق محدود در نظر گرفته شود. – عنوان را غير سوالی مطرح نمائيد. – از کلمات مناسب ومطلوب استفاده شود. 35 بيان مساله تحقيق در بيان مسئله نكات زير آورده مي شود: • اطالعات زمينه اي • توصيف دقيق مسأله – – – – – – نحوه بروز يا وقوع وسعت و شدت عوامل دخيل در بروز مسأله نحوه برخورد فعلي با مشكل فوايد پژوهش چه نتايجي از حل مشكل انتظار مي رود 36 مروری بر بررسی های قبلی • • • • برای کسب اطالعات در زمينه مورد تحقيق می بايد به منابع مرجع مراجعه نمود منظور از منابع مرجع هر فرد يا ه ر چيزی اس ت ک ه ب ه عنوان ماخذ اطالعات مورد مراجعه قرار می گیرد کتابهای مرجع معموال به گونه ای تاليف می شوند که هر کسی می تواند اطالعات مورد نياز خود را به راحتی و س رعت در آنه ا پيدا کند .مهمترين مناب ع دردسترس عبارتند از: نظرات افراد متخصص و صاحب نظران منابع منتشر شده 37 مروری بر بررسی های قبلی • • • • • • • • • • • مراجع غیر ادواری کتابشناسی ها دانشنامه ها فرهنگ ها دستنامه ها درسنامه ها دستور نامه ها سالنامه ها اطلس ها نشان نامه ها سرگذشت نامه ها • • • • • مراجع ادواری کتابشناسی های دوره اي فهرست های مندرجات – کتاب – نشریات ادواری مثل ژورنالها منابع منتشر نشده– پایان نامه ها – گزارش های فنی و گزارش تحقیق – آمارها – پروانه های ثبت اختراعات – صورت جلسه ها – مشاهدات فردی بانکهای اطالعاتی همچون در اینترنت38 39 اهداف بررسي • هدف پژوهش به ما مي گويد به كجا مي خواهيم برسيم • اهداف پژوهش بايد : از بطن مسأله استخراح شده باشند واقع بينانه باشند قابل دسترس باشند قابل اندازه گيري يا سنجش باشند40 انواع اهداف • هدف كلي • اهداف ويژه (هدف كلي پژوهش را مي توان به اهداف كوچكتر (ويژه -اختصاصي) تقسيم كرد ) • هدف كاربردي( هدف كاربردي به ما مي گويد، فايده حاصل از پژوهش براي چيست؟) 41 اهميت اهداف ويژه • • • • متمركز ساختن مطالعه برآورد بودجه و زمان الزم براي اجراي طرح ارزيابي طرح انتخاب متغيرها و شيوه آناليز داده‌ها 42 خصوصيات و نگارش اهداف ويژه • صريح ،روشن و بدون ابهام اندازهگيري ‌ • قابل • داراي زبان علمي • استفاده از افعال عملي مانند تعيين، مقايسه ،محاسبه و... 43 مشهد نيشابور سبزوار ميامي شاهرود سرخه دامغان ايوانکي سمنان گرمسار پاکدشت تهران 44 فرضيه • فرضيه حدسي است علمي كه محقق براي نتيجه تحقيق خود مي زند .فرضيه نشان مي دهد كه چرا يك يا چند عامل ،عوامل ديگر را تحت تأثير قرار مي دهند. • فرضيه تحقيق را يک حدس علم ی يا پيش داوری دانست که بوسيله ی جمع آوری حقايقی که منجر به قبولی يا رد آن فرضيه می شود مورد آزمايش قرار می گيرد • ب ه عبارت ديگ ر فرضيه را راه ح ل پيشنهادی محقق برای مسئله تحقيق و يا نتيجه تحقيق دانسته اند. 45 بيان فرضيه • گاهی اوقات از يک فرمول برای بيان فرضيه استفاده می شود ،بدين شکل که ":اگر چنين و چنان رخ دهد چنين و چنان خواهد شد" • محقق صرفا" قصد آزمايش فرضيه را دارد نه اثبات آن 46 بيان فرضيه • • • • در هنگام بيان فرضيه محق ق ب ه بررس ی رواب ط بين متغيرها می پردازد .به طور متداول اين بيان به سه شکل صورت خواهد گرفت بررسی رابطه علت و معلولی بين دو يا چند متغير بررسی همبستگی و شدت آن بين دو يا چند متغير بررسی و مقايسه ميزان تفاوت تاثير يک يا چند متغير بر يک يا چند متغير 47 سواالت راهنما • در تحقيقات توص يفي كه ص رفا“ ب ه بيان آنچ ه در جامع ه م ي گذرد پرداخت ه م ي شود نيازي ب ه ارائ ه فرضيات نس بت و از س ؤاالت مه م براي رس يدن ب ه اهداف استفاده مي شود. • معمو ًال می خواهیم خصوصیت (یا خص وصیاتی) را در گروه مورد مطالعه وصف کنیم ،مثل اینکه آنها چقدر آگاهی دارند؟ چگونه فکر یا عمل می کنند؟ • ممکن است فقط یک و یا چند متغیر داشته باشیم. • اطالعات ما به حدی نیست که بتوانیم آزمون فرضیه انجام دهیم و در مورد ارتباط دو متغیر اظهار نظر کنیم. 48 انواع مطالعه انواع روش هاي بررسي عبارتند از: • مطالع ه توص يفي :جم ع آوري و ارائ ه تنظيم داده هاس ت براي ارائه تصوير روشني از يك موقعيت خاص • مطالعه تحليلي :علل يا عوامل خطر در ايجاد يك مسئله خاص را ب ا بررس ي و مقايس ه دو گروه يا بيشت ر بر اس اس متغيرهاي مورد مطالع ه نشان م ي ده د و ب ه دو گون ه اس ت ، کوهورت ،مورد مشاهدي • مطالع ه تجرب ي :تأثير مداخل ه بر روي يك گروه در مقايسه با گروه شاهد اندازه گيري مي شود. 49 50 متغيرها • متغيره ا ،عام ل يا عوامل ي هس تند كه مورد اندازه گيري يا سنجش قرار مي گيرند • ب ه عبارت ديگ ر متغير مشخص ه يك فرد ،چيز ،پديده مورد نظراست كه : – قابل اندازه گيري بوده – و مي تواند مقادير مختلفي بپذيرد 51 تعريف متغير • تعاریف شرحی عمدتا از لغت نامه ها ،دائره المعارrف ها ، کتاب های مرrجrع و کتrب درrسrی و ...اقتباس مrی شود و تنها عنصrر مورد نظrر را تعریف نظرrی یا تئوری مrی نماید .به عبارت دیگrر rتعریف یک مفهوم بوسrیله مفاهیم دیگrر rکه معموال از rمطالعات و نظریه های موجود نشات می گیرد و با بیانی علمی ارائه می شود. • درهنگام تعریف ذکrر منبrع مورد اسrتفاده ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 52 تعريف متغير • تعاریف عملrی کrrه بrrه طور مشخrrص بر rعهده محقrrق قرار دارد محقrق آنچrه را کrه از rاین عنصrر در این تحقیق خاص مد نظر rدارد بیان می کند. • در rاينجrا محقrق بrه مشخrص سrاختن و تعریف نمودن آrن متغیر و تعيین کردن عملیات و معیارهای تجربrrی کrrه برrای اندازه گیری و سنجش آن الزم است می پردازrد. 53 تعريف متغير • تعريف عملی بايد بر اساس مالکهايی صورت بگيرد که مهمترين آنها عبارتند از: – قابليت انجام داشته باشند – دقيق و مشخص باشند – قابليت اندازه گيری داشته باشند 54 انواع متغير ها • متغير کمی :و آن متغيری است که با عدد نمايش داده می شود .بديهی است اين متغير همچون تقسيم بندی معمول در اعداد ب ه دو دس ته متغير گس سته و پيوسته تقسيم خواهد شد که متغير پيوسته مقادير کسری را هم می پذيرد ولی گسسته اين امکان را ندارد. • متغير کيفی :اين متغيری است که کيفيت صفات با آن معرفی می شود. • متغیر مرکrب :متغیری را کrه از ترکیب دو یا چنrد متغیر به وجود می آید می نامند. 55 انواع متغير ها • متغیر مستقل :آن متغیری است که محقق تاثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد .به بياني ديگرعوامل احتمالي ايجاد آن را متغير مستقل مي گويند. متغیر وابسته :آن متغیری است که متغیر مستقل بر روی آن اثر می کنند .به عبارت ديگر مساله همان متغير وابسته است زيرا بر اثر يك يا چند عامل بوجود آمده است . 56 انواع متغير ها • متغیر زمینrrrه ای (جمعیت شناسrrrی یا دموگرافیک):در مطالعات بر روی جوامrع انسانی برخrی متغیرهای وابسrته بrه جمعیت حضور دارنrد که سrنجش آنهrا بrه نحوی مورد اسrتفاده مrا خواهد بود. این متغیرهrا خصrوصیات جامعrه مورد مطالعrه را به نحوه مطلوبrی توصrیف مrی کننrد وب ه شناخ ت بهت ر موضوع كمك مي كنند 57 انواع متغير ها متغیر مداخلrه گrر(مخدوش كننده ) :آrن متغییری است کrه بر رrوی رابطrه علrت معلولrی بین دو یا چنrد متغیر تاثیر مrی گذارrد و باعrث قوی یا ضعیف شدن رابطrه بین متغیرrها از حد واقعی آنها می شود. 58 مقياس اندازه گيری • مقياس اسمی :اين مقياس شامل يک يا چند گروه با طبقه است ک ه از نظ ر کيف ی ب ا ه م متفاوتن د ام ا بين گروهها هيچگونه ارجحيتی وجود ندارد .ممکن است برای هر گروه يا طبقه شماره ای در نظر گرفته شود که ارزش ندارد بلکه جنبه" کد" يا شناسائی دارند. • مقياس رتبه ای :اين مقياس نسبت به مقياس اسمی خصوصيت اضاف ه ای دارد ک ه در بين گروهه ا از نظ ر متغير مورد نظر برتری وجود دارد اما اين برتری قابل سنجش و مقايسه با ساير گروهها نيست .گروهها هم يکسان نيستند .گروهها نسبت به هم روی پله های يک نردبان قرار گرفته اند. 59 مقياس اندازه گيری • مقياس فاصله ای :در اين مقياس فاصله بين گروهها با هم مساوی در نظر گرفته شده است .اما صفر در اين مقياس فقدان خاص يت مورد نظ ر اندازه گيری نيست .اختالف مساوی بين هرجفت از اعداد نمايانگر اختالف مشابه در خصوصیت مورد اندازه گيری است. • مقياس نسبتی :در اين مقياس خصوصيت اضافی آن است که صفر دليلی برای فقدان خاصيت مورد اندازه گيری است و در نتيجه نسبت بين اعداد در اين مقياس همان نسبت مقدار خاصيت مورد اندازه گيری است. 60 مقياس خوب • يک مقياس خوب بايد دارای ويژگيهای زير باشد – – – – – – – – علمی :بر گرفته ومتناسب با اصول علمی باشد جامع :بتواند تمام موارد متغيررا شامل شود مناسب :برای اندازه گيری آن متغير باشد قوی :تالش شود قويترين مقياس باشد غير قابل جمع :رده های مشترک نداشته باشد رده های کافی :موردی را فراموش نکرده باشيم رده های تعريف شده :گروهها و رده های آن تعريف شده باشند عملی :قابليت انجام داشته باشد 61 62 جامعه مورد مطالعه • جامع ه مورد مطالع ه ،جمعيت ي اس ت كه مطالعه بر روي آن انجام مي شود • لزوم ا“ اين جامع ه انس انها نيس تند بلكه م ي توان د پديده ه ا ،اشيا و موجودات زنده باشند. 63 جامعه مورد مطالعه(نمونه گيري) • جمعيت آماري • محدوديت ها ي زماني و اعتباري (هزينه ها) ،دقت در گردآوري داده ها و كنترل آن ،سبب استفاده از نمونه گيري براي سرشماري است. • متداول ترين روش هاي نمونه گيري احتمالي عبارتند از: • نمونه گيري احتمالي و غير احتمالي • چارچوب نمونه گيري • واحد نمونه گيري ( تحليل) 64 نمونه گيري احتمالي • • • • • نمونه گيري ساده تصادفي نمونه گيري منظم نمونه گيري طبقه اي نمونه گيري خوشه اي نمونه گيري چند مرحله اي 65 نمونه گيري غير احتمالي • نمونه گيري آسوده ( لقمه اي) • نمونه گيري سهميه اي • نمونه گيري قضاوتي • مهمترين مشکل :جمع آوري اطالعات است 66 67 روش هاي جمع آوري اطالعات – استفاده از آمار و مدارك مستند و موجود – مشاهده – مصاحبه – پرسشنامه 68 روش هاي پردازش اطالعات • • • • • پردازش داده ها مي تواند دستي يا رايانه باشد. س ه فراوان ي مورد نياز براي تغيير داده ه ا ،فراوان ي مطل ق ، نسبي و تجمعي هستند. شاخ ص هاي مركزي ،ميانگين ،ميان ه و شاخ ص هاي پراكندگي ،دامنه تغييرات و انحراف معيار هستند براي نمايش و تغيير مهمت ر داده ه ا از نمودارهاي س ه بعدي ، دايره اي ،مكعبي ،خطي استفاده مي كند داده هايي كه ب ه روش كيف ي گردآوري م ي شود ب ه دس ته بندي ،خالصه شده و سپس از آنها نتيجه گيري مي شود. 69 آزمونهاي آماري • • • • شاخص هاي تمايل مرکزي شاخص هاي پراکندگي جداول و نمودارها آزمونهاي کاي اسکوئر ،تي ،آناليز واريانس و رگرسيون 70 مالحظات اخالقي • مالحظات اخالقي به مجموعه قواعد و دستورالعمل هايي اطالق م ي شود كه ب ه منظور جلوگيري از امكان بروز آس يب ب ه ديگران بايد مورد توج ه قرار گيرد .مالحظات اخالقي از انتخاب موضوع تحقيق آغاز و تا نوشتن گزارش تحقيق ادامه مي يابد. 71 گستره اخالق در پژوهش • • • • • • • حقوق مولفين رrضايت آگاهانه رازداري طرrاحي مطالعه كارآزمايي باليني كارآمدي و استفاده از تحقيقات دسترrسي اطالعات (مالكيت داده ها) • • • • • • • انتشار نتايج داوطلبين سالم كودكان بيماري شديد ژن درماني جنين پيوند 72 اصول چهارگانه اخالق • چهار اصل كليدي برrاي راهنمايي در تصميم‌گيريهاي اخالقي: «»autonomy – احترام به فرد و اختياراو «»beneficience – سودمندي «»non-maleficience – عدم ضرررساني «»justice – عدالت 73 محدوديت هاي تحقيق • محدوديت هاي تحقيق آ ن دس ته از عوامل ي هتس ند كه در مس يرجمع آوري اطالعات و كس ب نتايج مطلوب مان ع ايجاد مي كند. م حدود يتهايدر اختيار م حقق - - م حدود يتهايخارج از اختيار ت حقيق 74 75 گزارش تحقيق اجزاي اصلي يك گزارش تحقيق عبارتند از: • صفحه اول ( روي جلد) شامل :نام ،عنوان تحقيق ، مجري يا مجريان ،تاريخ اجرا • فهرست • خالصه يا چكيده ( بين 150تا 200كلمه ) ،شامل : مقدمه،هدف ،روش كارو نتيجه • مقدمه شامل :بيان مسئله ،اطالعات زمينه اي ، تحليل مسئله ،مرروبررسي هاي قبلي ،اهداف 76 گزارش تحقيق • روش گرد آوري اطالعات يافته ها شامل :آنچه از اجراي طرح تحقيقي بدست آمده است. • بحث ،نتيجه گيري شامل :مهمترين يافته ها ،نقاط قوت و ضعف تحقيق ،محدوديت هاو مشكالتي كه در گردآوري وجود داشته است ،اشاره كردن يا مقايسه نتيجه اين تحقيق با مطاالعات ديگران و نتيجه گيري نهائي 77 گزارش تحقيق • • • • پيشنهادات فهرست مراجع ضمائم قدرداني 78 گزارش تحقيق • اجزاي اصلي يك مقاله تحقيقي عبارتند از: • چكيده • مقدمه • مواد وروشها • يافته ها • بحث و نتيجه گيري • فهرست مراجع 79 انواع اهداف -مثال مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان شريعتي در سال • تعيين فراواني ‌ 1377 ‏Fگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان شريعتي )1تعيين توزيع جنسي مر ‌ در سال 1377 مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان شريعتي در )2تعيين توزيع سني ‌ سال 1377 مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان شريعتي در )3تعيين توزيع علل ‌ سال 1377 مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در • ارايه رهنمود اجرايي جهت كاهش ‌ بيمارستان شريعتي مرگومير داخل بيمارستاني ناشي از جراحي قلب در بيمارستان شريعتي • كاهش ‌ 80 فرضیات در مطالعات تحلیلی ما فرضیه داریم: • فرضیه عبارتی است که ارتباط دو متغیر را بیان می کند و ممکن است به یکی از صورت های زیر بیان شود: – فرضیه دوطرفه ( :)nondirectionalدر صورتی که ما جهت ارتباط دو متغیر را نمی دانیم یا نمی توانیم آن را حدس بزنیم. – فرضیه یک طرفه ( :)directionalجهت ارتباط دو متغیر را بیان می کنیم. – فرضی ه ص فر ( :)nullمعمو ًال در آزمون فرضی ه در آمار این فرض را استفاده می کنیم .در طرح پژوهشی ما معمو ًال وقتی فرضیه ای را مطرح می کنیم منظورمان این است که دو متغیر با هم ارتباط دارند نه اینکه هیچ ارتباطی با هم ندارند. 81 سئواالت اما در مطالعات توصیفی: • ممکن است فقط یک و یا چند متغیر داشته باشیم. • اطالعات ما به حدی نیست که بتوانیم آزمون فرضیه انجام دهیم و در مورد ارتباط دو متغیر اظهار نظر کنیم. • معمو ًال می خواهیم خصوصیت (یا خصوصیاتی) را در گروه مورد مطالعه وصف کنیم ،مثل اینکه آنها چقدر آگاهی دارند؟ چگونه فکر یا عمل می کنند؟ • در اینجا برای بیان منظور از سئواالت پژوهشی استفاده می کنیم. 82 سؤاالت و فرضيات • هدف توصيفي • هدف تحليلي سؤال فرضيه تعيين ميانگين فشار خون در افراد باالي 30سال تهراني ميانگين فشار خون در افراد باالي 30سال تهراني چقدر است؟ تعيين ارتباط پرفشاري خون با ميزان درآمد در افراد باالي 30سال تهراني پرفشاري خون با ميزان درآمد در افراد باالي 30سال تهراني ارتباط دارد. پرفشاري خون در افراد پردرآمد باالي 30سال تهراني بيشتر است. 83

51,000 تومان