صفحه 1:
ان اللذال عير مابقو متي عير مابانفسهم
se
صفحه 2:
کار گاه آشنايى با روش
تحقيق
۱ ل 7 eur)
ری يك
F/V IAD — oly
صفحه 3:
کار گاه آشنائی با روش تحقیق
\ttp://www.mkamali.com/resear
http://www.rehabiran.com
http://rehabiran.blogspot.com
© htto://mkamali.bloaspot.com
صفحه 4:
Reseuck Gages (BPravework)
~ i...
BRitKcsgeyaciecUnCoyeMeViCeM که
Pree ra
لاعلا «۳-۲
| 0
| ۵ تاوأدأعع12) 12111171311017 ۳۱۷۲ ۲ ۲ ۱۱
صفحه 5:
معناي ة حقیة
ا ا لل ل ال ا
POP SY |
al aa Lael ی
- تحقیقبه روش علصى رام 522000 دانسته لند که
Sab, انشا
ی دمهد
Rew One eles aU nC) a ie
تحقيق عملى منظم است كه در نتيجه آن بلسخ هلئى براى سوالات
ا ا ۱
صفحه 6:
آغاز تحقیق
۱
BO a St eT اا ل
Aca ons F959) pty
دارد و نصی تولند در مقلبل تن ea
ساکت بماند. *
صفحه 7:
آغاز تحقیق
Teese ا ل ۳
POPES) Uitte So Bea
«ساه باب که در برخی نظام های آموزش و پرورش
۱۳ لال
كيرد. هرجه ضرورت برسش در هنكام تدربس براى
CS Eo ges dsl ge of 51 9 qu Z pro pitas S18
eS ل re TOs
انتظار داشت که در آینده نیازبه تحقیق و پیشوفت در
wl Fa او ار
صفحه 8:
مساله
0 یا پدیده اي است غيرعادي » که
Re SBD لل ات د
[1 Pee Pree a FO
eS EL SLR) Se) re
دد
سا یا عبارت است از شکاف بسن
وضعیت موجود و آنچه باید باشد .
صفحه 9:
۳
اکتا یت ایا کات رت ها
J
لل في ا
Create List
۱ تن Lome eon)
ele See) ea
Select Priority Question
ا —
صفحه 10:
۳
٠ آغازبيك تحقيق.با احساس وجود.يك مشكل همراه
است. در كين مرحله كن احساس بليسبه صورت ” ١ .
لل
بديهى است لين برسش از وت(
ee ا لل اس
Ce ee ye nye
*با در نظر گرفتن دو وی فیط ey Se)
علمی و احتباج عملی شما ممکن است تحقیقی .۰ با
,را در نظر بگیرید
CO}
صفحه 11:
The degree of decision certainty,
influences Problem Definition &
Type of Research
شه لك (ea
| | د
سحعه یه مهو
تسا ميك a متا
5 Three major types of research
صفحه 12:
۱۹ erat ۱۳۹ Do meant
“The formulation of the
problem is often more
essential than its solution.”
* Albert Einstein
ِ a
۱
a
2
صفحه 13:
Clear Problem Definition Results in
Clear Research Objectives
Detection سس
=e of
the — >
Problem ss ۳
تا
5 0 سس i
Research Objectives
9
صفحه 14:
Components of
Problem Definition
Determining the .4 عط متهاعءكم
decision maker’s > unit of analysis .1
objectives ۱
Understanding the Determining the
ات۱ .5 background of the 2
problem ۱
identifying problem Stating research
origins not the 6 questions and 3
symptoms objectives
06
صفحه 15:
روش هاي پیداکردن مساله
۰ ووش هاي .. - .
- كنترل واوزيابي توسط سربرستان
- بازرسي
- واقعه بحرانى
- بروز شکایت و انتقاد
06
صفحه 16:
روش هاي پیداکردن مساله
روش هاي ۰
= ساده کردن کارها
- کنترل آماري
و ۱ ادواری
مقایسه با سایر سازمانها
۰ مقاسه با شاخص ها
a
صفحه 17:
روش هاي پیداکردن مساله
نياز سنجي
eee RP eran)
مصاخه گروهي
ee مصاحبه
مشاهده مستقیم
0
صفحه 18:
روش هاي پیداکردن مساله
٠ استفاده از تحارب
ee eB cold
eto eT Ty Noob
9 دولت ها » دانشگاه ها وموسسات يزوهشى
خصوصی
صفحه 19:
روش هاي پیداکردن مساله
Cea Tey BY Ee)
شركت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي
مطالعه مورد يا موارد
Tech) ل ل
ene)
Fe Stee ready.
صفحه 20:
روش هاي بيداكردن مساله
٠ بيش آكهى رويدادها
ee راز ۱۳ ۱۳۱
= پیش آگهي روند
- بيش آكهي علت و معلول
صفحه 21:
52
olen ae) all الل ل
Sy Cl Ped le MD eal a
(احساس وجود مشکل) . حال شما تلاش خواهید
ا م ا سس
حی پردازیستا مشکل اصلی که هملنا فطع سیم برق
re ا ل CN
مشکل پرداخته و با زدن لستارت مجددو روشن شدن
خودرو موضوع را پایان یافته تلقی می کنید.
صفحه 22:
نمونه ها
و
- روشن نشدن خودرو به هنگام صبح
٠ برسش:
- دلايل بالقوه براي روشن نشدن خودرو كدامند؟
- انجام بررسي عيني از موقور و تجهیزات برقي آن
- رفع نقص و راه اندازي خودرو
۰ عنوان :
- بررسي علل روشن نشدن خودرو
صفحه 23:
52
ال ا ا ee RC ا ال ا
ار
ا ا لل الل ۱
رانندگی دارید. ( احساس وجود مشکل ) راه حل جیست؟
سبه مطالعه و جستجو مى بردازيد.از دوستان و آشنایان راه و
روش اخذ كواهينامه را صی پرسید. کتاب آئین نامه
راهنملئی و رانندگی را تهیه عی کنید.فهرستی از مدارک
ل er Oe 0
eee ay Ser sod eon ent ne
y ry كواهينامه رانندكى مى شويد.
صفحه 24:
نمونه ها
3 JSimo °
- نداشتن گواهینامه براي رانندگي
re
- چگونه مي توان گواهینامه رانندگي دریافت کرد
- مدارک مورد نيازبراي دریافت آن کدامند
- آزمون براي دریافت گواهینامه شامل چه مراحلي است
۰ عنوان :
- بررسي نحوه دریافت گواهینامه رانندگي
a
صفحه 25:
52
ا 0000
Pe oe هنكام كار جا افراد داراى معلوليت معمولا مربيان به
تنهلئی و om حضور خانواده / مادرانبه ارلئه خدمات توانبخشي به
كودكان / معلولان.مى بردازنسبراى شما لين سوال مطرح مى شود
اا ا ل 000
Oe ee et er i Sens ae
توانبخشی جایگاهی برای آنان در نظرگرفته نمي شود. ( احساس
وجود مشکل ) طرحی برای مطالعه علت فقدان آموزش خانواده ها
بررسی موضوع از دید ie در برنلمه توانبخشی معلولان نوشته
PRS yee presen mean mr epee Pere)
۱ rere reer ye er reat up -er)
میکنید.
صفحه 26:
نمونه
اك ۲ و جانیاز يي
زلنو از کلینیک ارتوبدی فنی شما اظهار مي کنندعدم
elfen teed pe eee eS hn mone yey
در خلنه ( عدم امكان نشستن.به صورت دوا چهار زانو)
بوجود آمورده است.ضمن اينكه آنهادر هنكام انجام فريضه
نماز عی بلید پای خود اا 0
امكان جرخش هنگام نشستن وجود نداردو لین باعث
1
اه ی rN SC
1
لت
صفحه 27:
ی Cee
۰ پرسش :
- مشكلات دانشجويان غير بومي كدامند؟
- مشكلات ايجاد شده بوسيله دانشجوبان غير بومي كدامند؟
- مزاياي احتمالي حضوردانشجويان غير بومي كدامند؟
He
eee aL eae ies رب با
صفحه 28:
Iceberg
Principle
صفحه 29:
۱
٠ روش هاي نمودارى شناسابي عوامسل
--20- كه مسأله عبارتند از:
شبكه عليت
- نمودار استخوان ماهي
- نمودار شش 0
صفحه 30:
صفحه 31:
Contitior-specific Drug ecmpaaies & Universities
“| Associations 7
other suppliers
٩ Colleges, Associations
i
Equioment, drag, 3
etal suppliers ی ا سم Conferences,
henge cies rmectings, et
2
Education
| on at Insurers & funders
“SN GC, DVA, eta)
2 اه
Special needs
for acondition
al
[
__[ Support and
Personal interests
Health Groups
Software, technology and
Clubs, e. م = | Menger yen tech, support suppliers, et.
sorvie prow
and Prac
Reference information, library]
Pharmacists
Community Nurses, Trsurers (medicaldefence, income
Socialists, Allied ovection, ot.) and finansiel srvices
Health Professionals جه 8 5 oe)
‘Drug companies &
Hospitals ard instivations |“ 1 other suppliers
HIC and _--{ Income, Pathology, Hospitals &
Other Funders Ratiology | | Nursing Horas, ete
صفحه 32:
صفحه 33:
[۱ PCa
55 oe
a ad ar 9G
ی ۱
۱ 00 ee
تور ان
9 الل جسجوارر
صفحه 34:
معيارها براي اولويت بندي
ا سات
3
= ال PBL MS)
= 2۳۳ مستقيم ۲
ل
- اهميت زماني
re es
- هزینه -فایده
صفحه 35:
عنوان تحقیق
ene Ce me el We nee Coy
برشمرده می شونددر نظر گرفت . این موارد عبارتند از:
ylue og OS 1 — ۱
Soo SA basil gab ojbe—
ond ا re Pee 1
- در تحقيقات eee
ضرورت دارد.
ا را ۱
ل 250
الل يدث
-از كلمات مناسب ومطاء ب استفاده شود.
ای
صفحه 36:
بيان مساله تحقيق
et Bo هر
02 1
۰ 00000
Fob eS ee
- وسعت و شدت
- عوامل دخیل در بروز مسأله
OS) ol ia
- فوايد يزوهش
- چه نتايجي از حل مشکل انتظار مي رود
ee
صفحه 37:
مروری بر بررسی های قبلی
kee ا ل اج اجه که
۱
rer وس نوشن ۳
. 007 قرار می ee
1200000 2 لذ ی ات مور le fate رو
PN عب رنه اا 2 رت
نظرات افراد متخصص و ساحب نتلران
۰ منابع منتشر شده
صفحه 38:
۱۳ se erly.)
(Oe ee) © هرلح ات
کتابشناسی ها ۰ کتابشناسی های دوره اي
دانشنامه ها تست تب
52 ی
0 - نشررياتادوادئ مثل زورنانها
۰ - منابع منتشر نشده
درسنامه ها - بایان نامه ها
دستور نامه ها - گزارش های فنی و گزارش تحقیق
سالنامه ها - آمارها
اطلس ها - بروانه هاى ثبت اختراعات
نشان نامه ها ني
50707 5 سای لاد
۰ - بانکهای اطلاعاتی همچون در اينترنت
لحت
صفحه 39:
۹1 ۴ ضبأث
صفحه 40:
ف ees کر ات
ای
٠ اهداف يزوهش بايد : 20
ل 0
rod i اس
- قابل دسترس باشند ۳
- قابل اندازه گيري با سنجش باشند
صفحه 41:
انواع اهداف
* هدف کلی
1 ا توان به
اهداف کوچکتر )+ ۳
GS ee ار در به ما مي گوید»
ded el) ل نل
صفحه 42:
اهمیت اهداف ویژه
pote ° |
* برآورد بودجه و زمان لازم برای اجرای طرح
0
٠ انتخاب متغيرها و شيوه آناليز داددها
صفحه 43:
1 Pye eyes
NSS ee Peet oboe
211111016
داراى زبان علمى کت ٠
استفاده از افعال عملی مانند تعيين» *
پا Pree CP)
(¢
صفحه 44:
3
1
صفحه 45:
فرضیه
و
عامل » عوامل دیگر را تحت تآثیر قرار مي دهند.
تحقیق رایک م۳ Cy en ee
سا رای سس منجر به
قبیلیبا رد ّن فرضیه حی شود مورد آزمایش قرار
مى كيرد
ل eT ee
Bee) Pree] Ker ee ee riper pt eer ye)
صفحه 46:
بيان فرضيه
م ۱
كن رركا ران تال تل جنين وجنان رخ دهد
at oe ered ان
٠ محقق صرفا" قصد آزمليش فرضيه را دارد نه اثبات
a
re)
66
صفحه 47:
بیان فرضیه
eS ee ee
عی پردازد.به طور متداول لین بیانجه سه 200
شكل صورت خواهد كرفت
Fa ee eee ae
۰ بررسی همبستگی و شدت آن بین دو با چند متغیر
۱
0 aw
صفحه 48:
FAR a Se Reed De BO
جامعه عى كذرد يرداخته عى شود نيازى .به ارلئه
فرضيات نسبت واز 2 22 براي رسيدن به
مي شود. 000 PY
* معمولاً مى خواهيم خصوصيت (يا خصوصياتى) را در كروه مورد مطالعه وصف
۵
peel peel erates lb ke ated] gO
* اطلاعات مابه حدی نیست که بتوانیم آزمون فرضیه انجام دهیم و در مورد ارتباط
ا ل
لحن
صفحه 49:
انواع مطالعه
انواع روش هاي بررسي عبارتند از:
مطالعه توصيفي: 31000000
ا ا 0
00700 ا
fee لل nl ere ee bye.
ee ا ا TT eo)
كوهورت» مورد مشاهدي
مطالعه تجربسی Pe rue 9
مقایسه با گروه شاهد اندازه گيري مي شود.
لح
صفحه 50:
۳ ۱
صفحه 51:
متغیرها
ا عامل با عواما
be 7”
سین
که مورد اندازه
۳ با سنحث ق
۳
ee دیکسر تغیر ۹
0
5 رات
ers بوده ١
كرس
مي تواند مقا 3
دبر مختلفی بیذ
مختلفي بپذیرد
صفحه 52:
تعريف منتير
٠ تعاريف شرحى عمدتا از لغت نامه ها ء دائره المعارف هاء»
te Soke ا ل ۱
عنصر مورد نظر را تعریف نظری يا تئوری می نماید. به
عبارت دیگر. تعریف یک مفهوم بوسیله مفاهیم دیگر. که
carers bees meer) ا 0
با بیانی علمی ارائه می شود.
۰ درهنگام تعریف ذکر منبع مورد استفاده ضرورتی اجتتاب
ناپذیر است.
صفحه 53:
تعريف متغير
a ال ا ل ا ا لك
دارد محقق انجه را كه ان اين عنصر در اين تحقيق خاص
Spe WS eT hese ter)
Be ا ا ات ل Soy
و تعيين كردن عمليات و معيارهاى تجربى كه براى اندازه
| ا TERS
69
صفحه 54:
تعريف متغير
۰ تعریف ۰ . باید بر اساس ملاکهایی صورت
بكيرد كه مهمترين آنها عبارتند از:
- قابليت انجام داشته باشند
- دقيق و مشخص باشند
- قابلیت اندازه گیری داشته باشند
a
صفحه 55:
انواع متغیر ها
.7 :ون متغیری استکبا عدد نمایش داده
Ode ee ene re
er ree Cm ve) ۱
تقسیم خولهد شد که متغیر پیوسته مقادیر کسری را هم
می پذبرد ولی گسسته این امکان را ندارد.
ROL Cree) Re eet apo gee re | منغير كيفى: ٠
معرفى مى شود.
ل الا ال ا ا ات ا ا ل
به وجود مى أيد مى نامند.
صفحه 56:
انواع متغیر ها
"19 re OE CIew Nese mS En erst ra
بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد. به بياني
ee TCL re oad ce
۳ ۱ كو بند.
متغير وابسته: آن متغيرى است كه متغير مستقل بر روى
me Ser Is IG) ا ا ۱
Se Tee ke tO ee Sl
آمده است .
6ه
صفحه 57:
انواع متغیر ها
متغير زمينه اى (جمعيت شناسى يا
دموكرافيى):در مطالعات بر روى جوامع انسانى
برخی متغیرهای وابسته به جمعیت حضور دارند که
سنجش آنها به نحوی مورد استفاده ما خواهد بود.
اين متغیرها خصوصیات جامعه مورد مطالعه را به
Pe ee ge re er eee) ل
a) سا
صفحه 58:
انواع متغیر ها
متغیر مداخله گر(۰.:. ۰ ) : آن متغییری است
و و ۶
تاثیر می گذارید و باعث قوی یا ضعیف شدن رابطه بین
متغیرها از حد واقعی آنها می شود. _
se
صفحه 59:
مقياس اندازه كيرى
eee این ا 506 go ae رو
ne 1 ۳ me
7 ا 2 ی os 7 رجحيتى ۳
شود كه ارزش ندا نت a شماره ای در بر fire
ane 70
۳ وی وه از تب pre
و لحن كرو ز نظير ی ره
برترى وجود دارد لما مين قلبل سنجش و 303
وفيا 0 و
۱۳ و بر قرار كرفته اند اند
مه
صفحه 60:
2 le a
Rec rer Peel er Oe
مساوى در نظر كرفته شده است. لعا صفر در اين مقياس
fe re خاصیت مورك نظر اندازه گیری نیست. lass
مساوی بین هرجفت از اعداد نمابانکر اختلاف مشابه در
۱
Pom TY re 3 rover wang) Fe) C] اا 5
00 ما لل ل 4
۱
و
م6
صفحه 61:
مقیاس خوب
۰ یک مقیاس خوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد
0
- جامع : بتواند تمام موارد متغیررا شامل شود
ee ae 0
را
1
- رده های کافی : موردی را فراموش نکرده باشیم
LD iad را
Refers RESTON Cre ee
60
صفحه 62:
جامعه مور د مطاعه
صفحه 63:
جامعه مورد مطالعه
۰ جامعه مورد مطالعصه » حمعیتسی است که
Se Ta ELEC PE ea
٠ لزوما”“ لين جامعه انسانها نيستند بلكه عسي
rd oe eee eee Pe) ا 000
باشند.
هه
صفحه 64:
جامعه مورد مطالعه(نمونه كيري)
AS) or
ga ei) ei ee محدو ٠
Peete Cpu ل er rent re سس(
BE OS TG er Steed ع 2
نمونه كيري احتمالي و غير احتمالي ٠
Cy lS)
۰ واحد نمونه گيري ( تحلیل)
oo
صفحه 65:
نمونه كيري احتمالي
اا nC
ال ون
OC
٠ نمونه كيري خوشه اي
۱
صفحه 66:
بل aD
۰ فمونه گيري آسوده ( لقمه اي)
و 0
۱۳
۰ مهمترین مشکل : جمع آوري اطلاعات است
el
صفحه 67:
Clo) st y's 1 ۲ چم
صفحه 68:
لك
-استفاده از آمار و مدار ك مستند و موجود
-مشاهده
-مصاحبه
-پرسشنامه
رت
صفحه 69:
روش هاي پردازش اطلاعات
ا ree سا
سه فراولني مورد نیاز براي تغییر داده هاء فراولني مطلق »
نسبي و تجمعي هستند.
تسب سس لاتم سل
Reo Nee ip re rr
۱ Bee en rs)
دايره اي » مكعبي الل سا
داده هلیی کهبه روش کیفی گرد آوري صی شودبه دسته
Rye Tyre LB ere kD natn)
oe]
صفحه 70:
UE SU
ee TG edd
شاخص هاي براكندكي
جداول و نمودارها
ل ا ۳
رگرسیون
eo
صفحه 71:
ملاحظات اخلاقي
ا ا ۱۳
اطلاق مسي شود که بسه منظور جلوگيري از امکان بروز
آسیب به دیگران بلید مورد توجه قرار گیرد. ملاحظات
اخالقي از انتخاب موضوع تحقیق آغاز هتا نوشتن گزارش
تحقیق آدامه مي یابد.
20
صفحه 72:
Seb wey Ee)
حقوق مولفین ۰ انتشار نتايج
ا ۱ مت سلم
رازداري ۰ بيماري شدید
طرياحي مطالعه ٠ ژن درماني
ل ۱ a
كارآمدي و استفاده از Es
۳
دسترسي اطلاعات (مالکیت
داده ها)
صفحه 73:
اصول جهاركانه اخلاق
ا ا ل Cy
اخلاقي:
ON aD SEES) Dau aA ح
دار 9
۳ ewe نتم
Kae a
هم
صفحه 74:
محدوديت هاي تحقيق
محده دست های تحتین آن دسته از عواملی هتسند که در
مسيرجمع آوري اطلاعات و كسب نتايج مطلوب ملنع ايجاد
ع تند
FO ee) a ae
-هحدودمينهاوخلوج ازلختيار تحقيق
صفحه 75:
صفحه 76:
گزارش تحقیق
2005-5
ا عنوان تحقیق»
مجري يا مجربان » تاريخ اجرا
فهرست
۰ خلاصه با جکیده ( بین 150 تا 200 کلمه )» شامل :
مقدمه»هدف» روش كارو نتيجه
۱
ع RS rer Seas
صفحه 77:
ی سا
روش گرد آوري اطلاعات یافته ها شامل : آنچه از
اي م سس
اي گيري شامل : مهمترین بافته ها ء نقاط
ee en ۱
Perel rN 1
peur Pre etre) ol ee tee eee
نهائي
صفحه 78:
كزارش تحقيق
بيشنهادات
cae لت
قدرداني
صفحه 79:
گزارش تحقیق
* اجزاي اصلي يك ۰۰ .۰ .. عبارتند از:
بدك
ا
٠ مواد وروشها
rpc
۰ بحث و نتیجه گيري
٠ ثهرست مراجع
صفحه 80:
AL eRe Fare)
تعيين فراوانى مركومير داخل بيمارستانى ناشى از جراحى قلب در بيمارستان شريعتى در سال
يفنا
)١ تعيبن توزيع جنسى مركومير داخل بيمارستانى ناشى از جراحى قلب در بيمارستان شريعتى
ليقن
۲) تعیین توزیع سنی مرگومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در بیمارستان شریعتی در
سال ۱۳۷۷
۱ a Ta ec ences Meco il
7101/97 سال
ارایه رهنمود اجرایی جهت کاهش مرگومیر داخل بیمارستانی ناشی از جراحی قلب در
asian مت
7 ens Berean NG
eo
صفحه 81:
Ske ee
فرضيه عبارتى است كه ارتباط دو متغير را بيان. مى كند و ممكن *
است به یکی از صورت های زیر بیان شود:
فرضیه دوطرفه میت در صورتی که ما جهت ارتباط دو -
متغیر را نمی دانیم یا نمی توانیم آن را حدس بزنیم.
0 ا Pty rc ewer
فرضیه صفر 1۳ معمولا در أزمون فرضيه در آمار اين فرض را >
استفاده می کنیم. در طرح پژوهشی ما معمولاًوقتی فرضیه ای را مطرح
Ben Carts ا CM ican svar a
هيج ارتباطى با هم ندارند.
60
صفحه 82:
رت
اما در مطالعات توصیفی:
Ce ia ا NCCC RECO ۳
اطلاعات ما به حدىٍ Carer) ا ا PS csi
در مورد ارتباط دو متغير اظهار نظر كنيم.
معمولاً می خواهیم خصوصیت (یا خصوصیاتی) را در گروه مورد
rare gree از ۱
یا عمل می کنند؟
ل ا ا UPL Set eS Seem UL von 1۱
رت
صفحه 83:
Se ee aA od
سوال ene
هدف تحلیلی حت فرضيه 3
تعیین میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی
میانگین فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال تهرانی چقدر است؟
2110 eR Bete eT eee
۱ od Pt aD) ace
پرفشاری خون در افراد پردرآمد بالای ۳۰ سال تهرانی بیشتر است.
68