صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
و نام عاتواداعی.
۶ -وضعیت کاریست تتایج حادل از پژوهتیا را در حوزه كارى خو د جاكيقه رزيس
aoe
صفحه 7:
تبدیلمسالهبه عوان
پژوهشی
کاربرک شماره ۴
متغير هاى تحقيق(نوع و
مقياس اندازه كيرى)
کاوبرک شماره 6
ey موره تباز
(توصيف وادسته بندى
(ots!
کاربرک شماره ۱
جارجوب كزارش تحقيق
کاربرک شماره ۶
ارزیابی مسانل و دسته بندیٍ
er
کاربرگ شماره۴
تدوين فرضيه هاى تحقيق
کلیبرک شماره ۷
روشهای جمع آموری اطلاعات
کاوبری شماره
اصول ومعیارهایارزیابی
پروبوزال
کاربرک شماره ۱۵
آزمون پابان دوره
مساله بای معرفی دوره
کاربرگ شماره ۲ معرفی شرکت كنندكاناتتظارات وتبيين
دوره کاربرک شماره [
تدوين اهداف تحقيق بیان ساله
کاربرگ شماره ۶ کاربرگ شماره ۵
جامعه آمارى و جارجوب التخاب روش تحقيق
تمونه گیری کاربرک شماره؟
کاربرک شمار :۱
مهندسی طرح تحقيق تدوين روشهاى آمارى مورد نياز (جمع بندى و
پروبوزال errr)
جمع بندی کاربرک ها کاربرگ شماره ۱۳
کاربرک شماره۱۴
جمع بتدی ارزیبیکزارش ت
کاربرگ شماره۱۷
۸۸/۸/۲
بکشنبه
Anal
دوشن
۹/۴
۸۸/۸/۵
چهارشنبه
۸۸/۸/۶
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
— ود ee a وب
صفحه 19:
صفحه 20:
فى باروش تحقيق
5 سد
کاربرک شماودسه تون کبک مسا باب و اولويت بندى آن
جد كل كان يامسائه د
د انان را فول
stl Sine SoS shoes consul
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
دور ای باروض نز
ennai sel هب
] تمارهجهار وان کابر کل ماه نون بژوهت aie
۱- از له خود یک توا پزرهشی احما ند
1 تاه از اه ای زير مساله ى ركه عنوان تحتيقى شما دنبال مى
كتدرا بررسى وقيين كنيد
عع wt
x thet
ات igh وید
تاچهکسی 1
۲ چهزقی1 ام
vee tas | \
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
۱
be
بر
۱
4
۱
با
اولويتهاي
خبري
منايع
خبري
احمد خاك زاد شهریور 17۳7۳77
ارزشهاي
خبري
ea
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
صفحه 87:
صفحه 88:
صفحه 89:
صفحه 90:
صفحه 91:
صفحه 92:
صفحه 93:
صفحه 94:
صفحه 95:
صفحه 96:
صفحه 97:
صفحه 98:
صفحه 99:
صفحه 100:
صفحه 101:
صفحه 102:
صفحه 103:
صفحه 104:
صفحه 105:
صفحه 106:
صفحه 107:
صفحه 108:
صفحه 109:
صفحه 110:
صفحه 111:
صفحه 112:
صفحه 113:
صفحه 114:
صفحه 115:
صفحه 116:
صفحه 117:
صفحه 118:
صفحه 119:
صفحه 120:
صفحه 121:
صفحه 122:
صفحه 123:
صفحه 124:
صفحه 125:
صفحه 126:
صفحه 127:
صفحه 128:
صفحه 129:
صفحه 130:
صفحه 131:
صفحه 132:
صفحه 133:
صفحه 134:
صفحه 135:
1
احمد خاك زاد شهريور 1387
آشنايي با روشهای تحقيق
ويژه كارشناسان مراكز آموزش فني وحرفهاي استانها
كرج -مركز تربيت مربي
8-2آبان 1388
احمد خاك زاد
كارشناس ارشد سنجش واندازهگيري
akhakzad@ roshd.ir
2
احمد خاك زاد شهريور 1387
حضرت رسول مكرم اسالم(ص)به اباذر مي فرمايند:
مبادا به درازي آرزو ،كارهاي شايسته را به تاخير
افكني ،زيرا كه تو اكنون داراي همين امروزي ،اگر
فردايي داشتي در آن نيز بمانند امروز باش ،و اگر
فردايي نبود پشيماني امروز را نخواهي برد كه در آن
كوتاهي كردهاي.
کاربرگ شماره :1معرفی وآشنایی بیشترباشرکت کنندگان
دردوره
4
احمد خاك زاد شهريور 1387
آموزش ويادگيري در بزرگساالن
تعريف آموزش:
تعريف يادگيري:
اختصاصات يادگيري:
نظام يافتگي تجارب ،افزایش نقش ها وصالحیت ها
کاربرگ شماره :2
تبیین انتظارات دوره
6
احمد خاك زاد شهريور 1387
آن:
برنامه
های آن:
وسرفصل های
دوره وسرفصل
برنامه دوره
ساعت چهارم
ساعت سوم
ساعت دوم
ساعت اول
روز /ساعت
تبديل مساله به عنوان
پژوهشي
كاربرگ شماره 4
ارزيابي مسائل و دسته بندي
آنها
كاربرگ شماره3
مساله يابي
كاربرگ شماره 2
معرفي دوره
معرفي شركت كنندگان،انتظارات وتبيين
دوره كاربرگ شماره 1
شنبه
88/8/2
متغير هاي تحقيق(نوع و
مقياس اندازه گيري)
كاربرگ شماره 8
تدوين فرضيه هاي تحقيق
Pبرگ شماره 7
كار
تدوين اهداف تحقيق
كاربرگ شماره 6
بيان مساله
كاربرگ شماره 5
يكشنبه
88/8/3
روشهاي آماري مورد نياز
(توصيف و دسته بندي
اطالعات)
كاربرگ شماره 12
چارچوب گزارش تحقيق
كاربرگ شماره16
روشهاي جمع آموري اطالعات
كاربرگ شماره11
جامعه آماري و چارچوب
نمونه گيري
كاربرگ شمار10
انتخاب روش تحقيق
كاربرگ شماره9
دوشنبه
88/8/4
اصول ومعيارهاي ارزيابي
پروپوزال
كاربرگ شماره 15
مهندسي طرح تحقيق تدوين
پروپوزال
جمع بندي كاربرگ ها
كاربرگ شماره14
روشهاي آماري مورد نياز (جمع بندي و
تحليل اطالعات)
كاربرگ شماره 13
سه شنبه
88/8/5
آزمون پايان دوره
جمع بندي
ارزيابي گزارش تحقيق
كاربرگ شماره17
چهارشنبه
88/8/6
7
احمد خاك زاد شهريور 1387
هدف كلي از برگزاري دوره
بدون شRك در آغاز منطقRي هRر كاري تRبيين و كسب درك
Rت .انجام تحقيق
Rن گام اس
Rاسي تري
Rي از انجام كار اس
روشن
و پژوهش نيز از اين مهم مستثني نيست .
ايRن دوره تالش دارد بRا مروري بر كليات روش تحقيق و
مراحRل آRن ،شرايطRي را ايجاد نمايRد تRا شركت كننده
Rته هاي قبلي خود را در
Rي از دانس
Rل قبول
Rع بندي قاب
جم
حوزه تحقيق و روش تحقيق در دسترس داشته باشد
8
احمد خاك زاد شهريور 1387
انتظارات از شركت كنندگان در دوره
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
9
در پايان دوره از شركت كنندگان انتظار مي رود تا:
مفاهيم وتعاريف پژوهش و مهندسي طرح تحقيق را بيان كنند.
اطالعات مورد نياز براي پيشنهاد يك طرح تحقيق را گرد آوري نمايند.
Rه يك
Rن را ب
Rبيين ،آ
Rن ت
Rتند ضم
Rه هس
Rن مواج
Rا آ
Rه ب
Rائلي ك
Rد از ميان مس
بتوانن
عنوان تحقيقي تبديل وبيان كنند.
با ويژگي هاي انتخاب موضوع تحقيق آشنا باشند.
Rازند.
بتوانند فرضيه ها يا سواالت تحقيق را مشخص س
منابRع انتخاب موضوع تحقيRق و شيوه هاي دسRترسي بRه ادبيات تحقيRق را
بشناسند.
Rعنوان پژوهشي خود يك طرح پژهشي تنظيم نمايند.
قادر باشند براي
بRا روشهای تولید ،جمRع آوری و کاربرد و سازماندهی اطالعات در
فرایند یک تحقیق آشنا باشند.
احمد خاك زاد آبان 1388
کتابشناسی دوره:
10
احمد خاك زاد شهريور 1387
مقدمه
Rان
Rن انس
Rه ذه
Rن ب
Rي از آ
Rه مفهوم
Rق چ
Rه تحقي
Rا شنيدن واژ
ب
متبادر مي شود ؟
همراهي تحقيق با آدمي در طول تاريخ
شيوه ها و روش هاي مختلف انجام آن
ضرورت تحقيق از ديدگاه فردي و ديدگاه اجتماعي
ضرورت انجام تحقيق از ديگاه علمي
" تحقيRق را مايRه حيات علRم دانسRته انRد" و بدون انجام
تحقيRق علRم همچون آRبي که در جائRي مانده باشRد دچار
گنديدگي و تبديل شدن به لجنزار مي شود.
11
احمد خاك زاد شهريور 1387
معناي تحقيق
Rت و راست گردانيدن،پيدا
Rه معناي درس
Rت ب
Rق در لغ
تحقي
کردن ،يافتن ياجستجوي حقيقت آورده شده است
تعاريف بعمل آمده از تحقيق و پژوهش فراوانند
Rه مقررات و قواعدي دانسته
Rي را مجموع
Rه روش علم
Rق ب
تحقي
Rه يک
Rق مربوط ب
Rن حقاي
Rبراي يافت
Rتجو
Rي جس
Rونگ
Rد که چگ
ان
Rضوع را نشان مي دهد
مو
Rخ هائي براي
Rن پاس
Rه آ
Rت که در نتيج
Rم اس
Rي منظ
Rق عمل
تحقي
سواالت مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد آمد
12
احمد خاك زاد شهريور 1387
روش تحقيق
منظور از روش در تحقيق ،ارائه مهارتها و
تجربههايي است كه دستيابي به هدف را آسانتر و
عمليتر ميسازد و با صرف وقت كمتر ،نتايج بيشتري
به دست ميآيد
13
احمد خاك زاد شهريور 1387
شرايط يك محقق
14
يك محقق ،در كار تحقيقي نياز به خصيصه هاي زير دارد تا هم در كارش موفق باشد و به نتيجه
مطلوب برسد ،و هم نتيجه كارش براي ديگران داراي ارزش و اعتبار باشد:
حوصله و صبر
تتبع و كاوش در منابع
دقت ،هم در فهم هم در نقل
برداشتها
امانت در نقلها و
علم و اطالع ،نه فكر و ذوق ( .يعني :مالك ،ذوقيات نيست)
آشنايي به موضوع مورد نظر و مورد تحقيق
گم نكردن سرخط اصلي ،هنگام سند يابي و پژوهش
ارتباط « يافته » ها با مطلوبها و « نياز » ها
برخورداري كار ،از بررسي و استدالل و دقت ،تا « تحقيق » شود و گرنه در مرحله تتبع خواهد
بود .البته تتبع مقدمه تحقيق است.
برخورداري از زبان ساده و بيان رسا
تعصب و غرض ورزي و انتقامجويي
دوري از ّ
پرهيز از پيشداوري و تحميل عقيده
بيان يافتهها.
برخورداري از شهامت و صراحت در ِ
احمد خاك زاد شهريور 1387
ويژگي هاي تحقيق
15
هدف اصلي تحقيق حل يك مسئله يا پاسخگويي به يك سوال يا دستيابي به روابط علت و
معلولي بين متغير هاي پژوهشي است.
هدف تحقيق مشاهده و درك الگوهاي كلي رويدادها و روابط بين آنهاست.
تحقيق بر مشاهده و آزمايش تاكيد دارد .
به منظور جمع آوري اطالعات و آزمودن فرضيه از ابزار مختلف اندازه گيري استفاده مي
شود.
در تحقيق از جديدترين منابع اطالعاتي براي رسيدن به هدف هاي تحقيق استفاده مي شود.
در تحقيق هدف خاصي وجود دارد كه محقق تالش مي كند با جمع آوري اطالعات مناسب
به آنها دسترسي پيدا كند.
انجام تحقيق مستلزم داشتن مهارت الزم در زمينه موضوع مورد تحقيق است.
تحقيق فعاليت عيني و منطقي است .به اين معني كه محقق با رعايت اصول و ضوابط روش
هاي تحقيق اطالعات الزم را جمع آوري و بدون هيچگونه تعصبي به نتيجه گيري مي
پردازد.
تحقيق به منظور حل مساله بدون جواب يا سوال هاي بدون پاسخ مي پردازد.
تحقيق نيازمند صبر و شكيبايي است.
احمد خاك زاد شهريور 1387
هدف از انجام تحقيق
16
تحقيق به منظور دستيابي به افق هايي است كه غايت و هدف
فعاليت را روشن مي سازد كه حسب مورد مي تواند:
Rمل
Rاست ،چگونه ع
شرح :پديده مورد نظر چگونه به وجود آمده
مي كند ،تحت تاثير چه عواملي قرار دارد.
پيش بيني :تالش مي شودتا آينده پديده مورد نظر پيش بيني
شود .
بهبود :در هر زمينه اي از تحقيق پژوهشگر تالش مي كند تا ارائه
پاسخ به برخي از سواالت توانمندي و قابليت خاصي را از طريق
كاربست نتايج ،ارتقا كيفي روند ها و رويه هاي مورد مطالعه را
به نحوي فراهم آورد تا برآيند كار ايجاد ارزش افزوده باشد.
احمد خاك زاد شهريور 1387
برنامه يا طرح كار تحقيق(پروپوزال)
Rك
Rف ي
Rه اجزاء مختل
Rت ك
Rي اس
Rا طرح كار چارچوب
Rه ي
برنام
Rر را روشن
Rي ارتباط آنها با يكديگ
طرح تحفيقاتي وچگونگ
مي سازد .از جمله
17
عملياتي كه بايد اجرا شوند
زمان اجراي عمليات
Rل اجرا هستند
افرادي كه مسئو
زماني كه صرف خواهند كرد
احمد خاك زاد شهريور 1387
داليل اهميت طرح تحقيق
الف) تسهيل برنامه ريزي اجرايي تحقيق
ب) کسب حمايت ديگران
ج) آگاه کردن کساني که در تصويب طرح مؤثرند
18
احمد خاك زاد شهريور 1387
ساختار پيشنهادي طرح تحقيق :طرح تحقيق بايد مشتمل بر سر فصل هاي زير باشد:
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
.8
.9
.10
.11
.12
.13
19
بيان موضوع يا عنوان تحقيق
بيان و اهميت مساله
مطالعه و تدوين نظريه ها و مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش
تدوين اهداف اصلي و ويژه تحقيق با توجه به موضوع انتخاب شده .
تدوين فرضيه هاي پژوهش
نوع روش تحقيق
روش و ابزار گردآوري اطالعات
جامعه آماري
تعداد و شيوه نمونه گيري
روش تجزيه و تحليل اطالعات
زمانبندي اجرايي طرح
اعتبارات ومنابع مالي
ذكر منابع و ماخذ مورد استفاده
احمد خاك زاد شهريور 1387
کاربرگ شماره :3
مساله یابی و اولویت بندی
20
احمد خاك زاد شهريور 1387
نقطه آغازين تحقيق
Rک
Rاس وجود ي
Rق احس
Rه تحقي
Rن مرحل
Rت ":اولي
Rد اس
Rي معتق
جان ديوئ
Rا
Rع ي
Rا مان
Rش ب
Rر در کار خوي
Rي که پژوهشگ
Rن معن
Rه اي
Rت؛ ب
مشکل اس
Rد دارد و
Rا تردي
Rن ابهام ي
Rل آ
Rت که در ح
Rي روبرو گرديده اس
مشکل
Rاند در مقابل آن ساکت بماند”.
نمي تو
Rيار
Rي بس
Rا تحقيق
Rش ي
Rه پژوه
Rن در انجام هرگون
Rه آغازي
Rن نقط
بنابراي
Rزش افراد براي مسRئله يابRي که در برخRي
مهRم اسRت و نقRش آمو
نظام هاي آموزشRي برآRن بسRيار تاکيRد مRي شود نيRز از هميRن امRر
نشات مRي گيرد .هرچRه ضرورت پرسRش در هنگام تدريRس براي
Rن خود را براي
Rا ذه
Rته شود ت
Rاس
Rد و از او خو
Rر مطرح شو
Rر بيشت
فراگي
طرح سRواالت بيشتRر فعال سRازد مRي توان انتظار داشRت که در
آينده نياز به تحقيق و پيشرفت در او ارتقا يابد.
21
احمد خاك زاد شهريور 1387
مساله
مسRألهيRا مشكRل پديده اي اسRت غيرعادي ،كRه در رونRد
كار سRيستم وجود دارد و چون اخالل و بRي نظمRي ايجاد
Rا و
Rي جريان كاره
Rي و كيف
Rش كم
Rا كاه
Rت ي
Rبب اف
Rد س
Rي كن
م
بازده سيستم مي گردد
Rت موجود
Rن وضعي
Rت از شكاف بي
Rل عبارت اس
Rا مشك
Rأله ي
مس
و آنچه بايد باشد.
22
احمد خاك زاد شهريور 1387
مساله پژوهش
Rک مشکل همراه
Rا احسRاس وجود ي
Rق ب
آغاز يRک تحقي
Rورت ” يک
Rه ص
Rد ب
Rاس باي
Rن احس
Rه آ
Rن مرحل
Rت .در اي
اس
پرسش " در آيد و بيان شود
Rا مباحث و
Rائل روزمره ت
Rش از مس
Rن پرس
Rت اي
Rي اس
بديه
Rم آنسRت که به
فرضيات پيچيده علمRي را دربرگيرد ،مه
شيوه اي علمي و صحيح بيان شود
Rه عالئق
Rم در زمين
Rيم بندي مه
Rن دو تقس
Rر گرفت
Rا در نظ
ب
Rي بنيادي يا
Rت تحقيق
Rا ممکن اس
Rي شم
Rي و احتياج عمل
علم
کاربردي را در نظر بگيريد
23
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rشناسايي مساله
روش هاي
روش هاي غيرفعال :
24
كنترل و ارزيابي توسط سرپرستان
بازرسي
واقعه بحراني
Rو انتقاد
بروز شكايت
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rشناسايي مساله
روش هاي
25
روش هاي فعال
ساده كردن كارها
كنترل آماري
مقايسه آمار ادواري
مقايسه با ساير سازمانها
مقايسه با شاخص ها
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rشناسايي مساله
روش هاي
نيازسنجي
26
مصاحبه افرادي كليدي
مصاحبه گروهي
مشاهده مستقيم
استفاده از تجارب
استنتاج از نظريه ها و فرضيه ها
استفاده از متون درسي و مجالت تخصصي
دولت ها ،دانشگاه ها وموسسات پژوهشي خصوصي
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rشناسايي مساله
روش هاي
27
مطالعه مورد يا موارد
پايش يا كنترل گلوگاه (نقاط كليدي)
کنترل مالي
بررسي فرآيند زمان انتظار
مرور متون و اطالعات علمي
شركت دردوره هاي آموزشي وهمايشهاي علمي
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rشناسايي مساله
روش هاي
پيش آگهي رويدادها
پيش آگهي قضاوتي
پيش آگهي روند
پيش آگهي علت و معلول
28
احمد خاك زاد شهريور 1387
29
احمد خاك زاد شهريور 1387
معيارها
Rمسأله عبارتند از :
معيارهاي اولويت
30
ارتباط مستقيم
مناسبت
مقبوليت
اهميت زماني
توانايي
هزينه – فايده
احمد خاك زاد شهريور 1387
ارزشيابي مسئله تحقيق
آيا مسئله تحقيق به روز (جديد) است ؟
آيا مسئله تحقيق رابطه بين پديده ها را مورد بررسي قرار ميدهد؟
آيا مسئله تحقيق روشن وصريح بيان شده است ؟
آيا دامنه مسئله تحقيق محدود شده است ؟
آيا براي تحقيق منابع مالي الزم در اختيار است ؟
Rق وجود دارد؟
Rي الزم براي تحقي
Rي ،تجهيزات
Rنلي ،زمان
Rا امكانات پرس
آي
آيا محقق اساس ًا شهامت انجام تحقيق را دارد؟
31
احمد خاك زاد شهريور 1387
آيا مسئله از اهميت و ارزش الزم براي مطالعه برخوردار است ؟
آيا مسأله با عالئق و تمايالت محقق همخواني دارد؟
آيا انجام تحقيق با توجه به روشهاي علمي تحقيق امكانپذير است؟
يافتههاي تحقيق نياز خاصي را برطرف ميكند؟
آيا
آيا موضوع تحقيق مسائل اخالقي و حيثيتي توليد نميكند؟
آيRا اطالعات الزم براي انجام تحقيRق در دسRترس هسRت يRا ميتوان
توليد كرد؟
Rي
Rي) ( Validityو پاياي
Rا رواي
Rائل و ابزارهاي الزم ب
Rا ،وس
Rا روشه
آي
()Reliabilityكافي در اختيار محقق هست؟
32
احمد خاك زاد شهريور 1387
کاربرگ شماره :4
تبدیل
مساله به عنوان پژوهش
33
احمد خاك زاد شهريور 1387
عنوان تحقيق
Rب
Rصياتي که براي يک عنوان خو
در هنگام نوشتن عنوان بايدخصو
Rنددر نظر گرفت .اين موارد عبارتند از:
برشمرده مي شو
34
از کلمات کوتاه ،رسا ودر حد امکان از يک زبان استفاده شود
عبارت گويا باشد و گيج کننده نباشد.ازاختصارات که ممکن است مخفف
عبارات مختلفي باشند پرهيز شود.
در تحقيقات توصيفي بيان مکان و زمان تحقيق در عنوان ضرورت دارد.
در عنوان دقيقا" آنچه محقق بدنبال تعيين آن است بيان شود.
سعي شود دامنه تحقيق محدود در نظر گرفته شود.
عنوان را غير سوالي مطرح نمائيد.
از کلمات مناسب ومطلوب استفاده شود.
احمد خاك زاد شهريور 1387
خداوندا
یادم بده ،یادم نره یادت کنم
همیشه
35
احمد خاك زاد شهريور 1387
مروری بر مباحث روز قبل:
آموزش ويادگيري در بزرگساالن:
برنامه دوره وسرفصل های آن:
تبیین انتظارات و هدف كلي از برگزاري دوره:
برنامه دوره وسرفصل های آن:
کتابشناسی دوره:
مفهوم شناسی تحقيق و روش تحقيق:
شرايط يك محقق
احمد خاك زاد شهريور 1387
36
ويژگي هاي تحقيق
مروری بر مباحث روز قبل:
هدف از انجام تحقيق
برنامه يا طرح كار تحقيق(پروپوزال)
داليل اهميت طرح تحقيق
ساختار پيشنهادي طرح تحقيق
نقطه آغازين تحقيق ،مساله و روش هاي شناسايي مساله
معيارهاي اولويت مسأله و ارزشيابي مسئله تحقيق
تبدیل مساله به عنوان پژوهش
عنوان تحقيق و ویژگی
آنشهريور 1387
هایخاك زاد
احمد
37
38
احمد خاك زاد شهريور 1387
تجزيه و تحليل مساله
روش هاي نموداري شناسRايي عوامRل ايجاد كننده كRه
مسأله عبارتند از:
شبكه عليت نمودار استخوان ماهي -نمودار شش كلمه اي
39
احمد خاك زاد شهريور 1387
طريقه پخش
ن
و
عآ
م
خاط
بين
• سن
• جنس
• شغل
• تحصيالت
تعداد
د
ف
ع
ا
ت پخش
احمد خاك زاد شهريور 1387
گ
هي
ميانگين زمان پخش
ي
ه
گ
آ
فرم
پخش آگهي از
شبکه سوم
• زيرنويس
• متن
• گوشه تصوير
• داخل برنامه
• مستقل
• مواد مصرفي
• امورآموزشي
• امور فرهنگي
خش
نپ
زم ا
• قبل ار برنامه
• داخل برنامه
• بعد ازبرنامه
40
موضوع
اولويتهاي
خبري
سبک
ارائه
منابع
خبري
احمد خاك زاد شهريور 1387
ارزشهاي
خبري
عناصر
خيري
41
شش کلمه استفهام
چگونه؟ ?How
چي؟ ?what
?why
چرا ؟
چه كسي ؟ ?who
چه زماني ؟ ?when
کجا ؟ ?where
42
احمد خاك زاد شهريور 1387
مالحظات در بيان مساله تحقيق
در بيان مسئله نكات زير آورده مي شود:
اطالعات زمينه اي
توصيف دقيق مسأله
Rه بروز يا وقوع
نحو
وسعت و شدت
عوامل دخيل در بروز مسأله
Rه برخورد فعلي با مشكل
نحو
فوايد پژوهش
43
چه نتايجي از حل مشكل انتظار مي رود
احمد خاك زاد شهريور 1387
مرورمباني و بررسي هاي قبلي مسئله تحقيق
44
براي کسRب اطالعات در زمينRه مورد تحقيRق مRي بايRد بRه منابع
Rا هر چيزي
Rر فرد ي
Rع ه
Rع مرج
Rه نمود منظور از مناب
Rع مراجع
مرج
Rان ماخذ اطالعات مورد مراجعه قرار مي گيرد
است که به عنو
Rر کسي
Rد که ه
Rن
Rي شو
Rف م
Rه اي تالي
Rه گون
Rال ب
Rع معمو
کتابهاي مرج
Rرعت در آنها
Rي و س
Rه راحت
Rرد نياز خود را ب
Rد اطالعات مو
Rي توان
م
پيدا کند .مهمترين منابع دردسترس عبارتند از:
Rنظران
نظرات افراد متخصص و صاحب
منابع منتشر شده
احمد خاك زاد شهريور 1387
منابع مرورو بررسي هاي قبلي زمينه تحقيق
45
مراجع غير ادواري
کتابشناسي ها
دانشنامه ها
فرهنگ ها
دستنامه ها
درسنامه ها
دستور نامه ها
سالنامه ها
اطلس ها
نشان نامه ها
سرگذشت نامه ها
مراجع ادواري
کتابشناسي هاي دوره اي
فهرست هاي مندرجات
منابع منتشر نشده
بانکهاي اطالعاتي همچون در اينترنت
کتاب
نشريات ادواري مثل ژورنالها
پايان نامه ها
گزارش هاي فني و گزارش تحقيق
آمارها
Rهاي ثبت اختراعات
پروانه
صورت جلسه ها
مشاهدات فردي
احمد خاك زاد شهريور 1387
تدوين اهداف تحقيق
هدف پژوهش به ما مي گويد به كجا مي خواهيم برسيم
Rر (ويژه -
هدف كلRي پژوهRش را مRي توانبRه اهداف كوچكت
اختصاصي) تقسيم كرد
اهداف پژوهش بايد :
از بطن مسأله استخراح شده باشندRع بينانه باشند
واق قابل دسترس باشند -قابل اندازه گيري يا سنجش باشند
46
احمد خاك زاد شهريور 1387
تدوين اهداف تحقيق
براي نوشتن اهداف از افعالي نظير تعيين كردن ،
محاسبه كردن ،شناسايي كردن ،توصيف كردن و شرح
دادن استفاده كرد.
هدف كاربردي به ما مي گويد ،فايده حاصل از پژوهش
براي چيست؟
47
احمد خاك زاد شهريور 1387
فرضيه
Rق
Rه تحقي
Rق براي نتيج
Rه محق
Rي ك
Rت علم
Rي اس
Rه حدس
فرضي
خود مRي زند .فرضيRه نشان مRي دهRد كRه چرايRكيRا چنRد
عامل ،عوامل ديگر را تحت تأثير قرار مي دهند.
Rت که
Rش داوري اس
Rا پي
Rي ي
Rک حدس علم
Rق را ي
Rه تحقي
فرضي
Rي يا رد
Rه قبول
Rر ب
Rي که منج
Rع آوري حقايق
Rيله ي جم
بوس
آن مي شود مورد آزمايش قرار مي گيرد
Rل پيشنهادي محقق براي
Rه راه ح
Rر فرضي
Rه عبارت ديگ
ب
مسئله تحقيق و يا نتيجه آن است.
48
احمد خاك زاد شهريور 1387
فرضيه
محقق صرفا" قصد آزمايش فرضيه را دارد نه اثبات آن
49
احمد خاك زاد شهريور 1387
بيان فرضيه
50
در هنگام بيان فرضيRه محقRق بRه بررسRي روابRط بين
Rه شکل
Rه س
Rن بيان ب
Rه طور متداول اي
Rي پردازد .ب
Rا م
متغيره
صورت خواهد گرفت
بررسي رابطه علت و معلولي بين دو يا چند متغير
بررسي همبستگي و شدت آن بين دو يا چند متغير
Rد متغير بر
Rا چن
Rر دو ي
Rه ميزان تفاوت تاثي
Rي و مقايس
بررس
يک يا چند متغير
احمد خاك زاد شهريور 1387
ويژگيهاي فرضيه
فرضيه بايد قدرت روشنگري و تبيين داشته باشد .
فرضيه بايد رابطه مورد انتظار بين پديدهها را بيان كند .
فرضيه بايد قابل آزمون باشد .
فرضي5ه باي5دب5ا بدن5ه دان5ش موجود س5ازگاري و همخوان5ي
داشته باشد .
فرضيه بايد تا حدامكان كوتاه و ساده بيان شود .
51
احمد خاك زاد شهريور 1387
انواع فرضيه و نحوه بيان آنها
تحقيق research
فرضيR
Rه 1
hypothesis
1H :
فرضيههايي كه ادعا ميكنند بين پديدههاي مورد نظر رابطه ،اثر يا تفاوت وجود دارد.
: null hypothesis
فرضيه صفر
0
H
فرضيههايRي كRه ادعRا مRي كننRد بيRن پديدههاي مورد آزمايRش رابطRه ،تفاوت يRا اثري وجود
ندارد.
52
احمد خاك زاد شهريور 1387
مالك هاي تدوين فرضيه :
الف -فرضيه بايد به گونه اي تدوين گردد كه رابطه بين متغير ها را
بيان نمايد.
ب -فرضيه بايد داراي پشتوانه علمي و منطقي باشد
ج -فرضيه بايد به صراحت و روشني بيان گردد.
د -فرضيه بايد سنجش پذير باشد.
ه -فرضيه بايد با نظريه و اصل علمي مرتبط باشد .
ز -در آغاز تدوين هر فرضيه از"عبارت به نظر مي رسد" استفاده
شود.
ح -فرضيه بايد به شكل جمله خبري بيان شود.
53
احمد خاك زاد شهريور 1387
سواالت راهنما
در تحقيقات توصRيفي كRه صRرفا“بRه بيان آنچRه در جامعRه
Rبت
Rه فرضيات نس
Rه ارائ
Rي شود نيازي ب
Rه م
Rي گذرد پرداخت
م
و از سRؤاالت مهRم براي رسRيدن بRه اهداف اسRتفاده مRي
شود.
54
احمد خاك زاد شهريور 1387
ويژگيهاي سئواالت
بايد ساده ،روشن ،غيرقابل تفسير باشد .
دقيق ًا در راستاي مسئله تحقيق بيان شود .
5ا
5ه ابزاره
5ه ب
5ا توج
5د ب
5ئواالت باي
5ه س
5خگويي ب
پاس
و اطالعات امكانپذير باشد .
دامنه سئواالت بايد محدود باشد .
بايد به صورت استفهامي بيان شود .
55
احمد خاك زاد شهريور 1387
متغيرها
Rه مورد اندازه گيري
Rتند ك
Rي هس
Rا عوامل
Rل ي
Rا ،عام
متغيره
يا سنجش قرار مي گيرند
بRه عبارت ديگRر متغيRر مشخصRهيRك فرد ،چيRز ،پديدهيRا
پيام مورد نظراست كه :
قابل اندازه گيري بوده
و مي تواند مقادير مختلفي بپذيرد
56
احمد خاك زاد شهريور 1387
انواع متغيرها:
الف ) متغير مستقل :به متغيري گفته مي شود كه از طريق آن متغير وابسته تبيين يا
پيش بيني مي شود .به اين متغير ،متغير محرك يا درون داد گفته مي شود و
متغيري است كه توسط پژوهشگر اندازه گيري ،دستكاري يا انتخاب مي شود تا
تاثير يا رابطه آن با متغير ديگر اندازه گيري شود.
ب) متغير وابسته :متغيري است كه مشاهده و اندازه گيري مي شود تا تاثير متغير
مستقل برآن معلوم شود.
ج) متغير کمي :و آن متغيري است که با عدد نمايش داده مي شود .بديهي است اين
متغير همچون تقسيم بندي معمول در اعداد به دو دسته متغير گسسته و پيوسته تقسيم
خواهد شد که متغير پيوسته مقادير کسري را هم مي پذيرد ولي گسسته اين امکان
را ندارد.متغير کيفي :اين متغيري است که کيفيت صفات با آن معرفي مي شود.
د)متغير هاي دو ارزشي و چند ارزشي :متغيرهاي دو ارزشي به متغيرهايي اطالق
مي شود كه به آن فقط دو ارزش يا دوعدد داده مي شود .متغير چند ارزشي به
متغرهايي گفته مي شود كه بيش از دو عدد يا دو ارزش به آنها داده شود.
57
احمد خاك زاد شهريور 1387
انواع متغيرها:
Rكننده :متغير تعديل كننده عاملي است كه توسط پژوهشگر
ه)متغير تعديل
انتخاب ،اندازه گيري يا دستكاري مي شود تا مشخص شود كه تغيير آن
موجب تغيير رابطه بين متغير مستقل و پديده مشاهده شده مي شود يا خير .
واژه تعديل كننده به اطالع ما مي رساند كه متغير مستقل ثانوي بايد كنار
گذاشته شود.
Rي يافت مي شود كه تاثير برخي از آنها در
و)متغير كنترل :گاهي اوقات متغيرهاي
Rد خنثي و يا ثابت نگاه داشته
تعيين رابطه بين متغير هاي مستقل و وابسته باي
شود .اين متغيرها كه تاثير انها بايد خنثي يا حذف شود متغيرهاي كنترل
كننده ناميده مي شود.
ز)متغير هاي مزاحم :متغير مزاحم به متغيري گفته مي شود كه به صورت فرضي
بر پديده مشاهده شده تاثير مي گذارد ولي قابل مشاهده ،اندازه گيري و
دستكاري نيست و تاثير آن بايد از طريق تاثير متغيرهاي مستقل و تعديل
كننده بر رويدادهاي قابل مشاهده مشخص شود.
58
احمد خاك زاد شهريور 1387
متغير ها ومساله پژوهشي
59
مسRاله متغيRر وابسRته اسRت زيرا بر اثRريRكيRا چنRد عامRل
بوجود آمده است
عوامRل احتمالRي ايجاد مسRاله پژوهشRي را متغيRر مسRتقل
مي گويند
متغيري كRهبRا مسRئله و علRت آRن ارتباط نزديRك داشتRه و
آRن رابطRه را قويتRر يRا ضعيRف تRر نشان مRي دهRد متغيRر
مخدوش كننده مي گويند.
متغيرهايRي كRهبRه شناخRت بهتRر موضوع كمRك مRي كننRد،
متغير زمينه اي ناميده مي شود
احمد خاك زاد شهريور 1387
تعريف متغيرهادر تحقيق
.1
.2
.3
60
تعاريف مفهومي يا تئوري:
بايد جامع و مانع باشد.
اصطالحات آن بايد روشن و بدون ابهام باشد.
مستند باشد.
Rطح مفهومي و نظري را
Rي ،س
Rف عمل
Rي :تعاري
Rي ،عمليات
Rف عمل
تعاري
Rس پذير
Rم را لم
Rي مفاهي
Rد ميزند.معان
Rي و مشاهده پيون
Rطح تجرب
Rا س
ب
ميکنRد تعريRف عملRي بايRد بر اسRاس مالکهايRي صRورت بگيرد که
مهمترين آنها عبارتند از:
قابليت انجام داشته باشند
دقيق و مشخص باشند
قابليت اندازه گيري داشته باشند
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rمتغيرها
مقياس اندازه گيري
R
Rه است
Rا طبق
Rد گروه ب
Rا جن
Rک ي
Rل ي
Rن مقياس شام
Rمي :اي
مقياس اس
Rه ارجحيتي
Rن گروهها هيچگون
Rا بي
Rد ام
Rم متفاوتن
Rا ه
Rي ب
Rر کيف
که از نظ
Rا طبقه شماره اي در
Rر گروه ي
Rت براي ه
Rد ندارد .ممکن اس
وجو
Rد که ارزش ندارد بلکه جنبRه" کد" يRا شناسائي
نظRر گرفتRه شو
دارند.
Rمي خصوصيت
Rه مقياس اس
Rب
Rبت
Rن مقياس نس
Rه اي :اي
مقياس رتب
Rر مورد نظر برتري
Rر متغي
Rا از نظ
Rن گروهه
Rه اي دارد که در بي
اضاف
Rاير گروهها
Rا س
Rه ب
Rنجش و مقايس
Rل س
Rن برتري قاب
Rا اي
وجود دارد ام
Rم روي پله
Rه ه
Rبت ب
Rا نس
Rتند .گروهه
Rان نيس
Rم يکس
Rا ه
Rت .گروهه
نيس
هاي يک نردبان قرار گرفته اند.
61
احمد خاك زاد شهريور 1387
R
مقياس اندازه گيري
Rا هم
Rا ب
Rن گروهه
Rله بي
Rن مقياس فاص
Rله اي :در اي
مقياس فاص
Rفر در اين مقياس
Rا ص
Rت .ام
Rه شده اس
Rر گرفت
Rاوي در نظ
مس
فقدان خاصRيت مورد نظRر اندازه گيري نيست .اختالف
Rر اختالف مشابه در
Rت از اعداد نمايانگ
Rن هرجف
Rاوي بي
مس
خصوصيت مورد اندازه گيري است.
Rن است
Rي آ
Rوصيت اضاف
Rن مقياس خص
Rبي :در اي
مقياس نس
Rي براي فقدان خاصيت مورد اندازه گيري
Rفر دليل
که ص
Rن اعداد در اين مقياس همان
Rبت بي
Rه نس
Rت و در نتيج
اس
نسبت مقدار خاصيت مورد اندازه گيري است.
62
احمد خاك زاد شهريور 1387
مقياس خوب
يک مقياس خوب بايد داراي ويژگيهاي زير باشد
63
علمي :بر گرفته ومتناسب با اصول علمي باشد
جامع :بتواند تمام موارد متغيررا شامل شود
مناسب :براي اندازه گيري آن متغير باشد
قوي :تالش شود قويترين مقياس باشد
غير قابل جمع :رده هاي مشترک نداشته باشد
رده هاي کافي :موردي را فراموش نکرده باشيم
رده هاي تعريف شده :گروهها و رده هاي آن تعريف شده باشند
عملي :قابليت انجام داشته باشد
احمد خاك زاد شهريور 1387
مقياس اندازه گيري
مقياس اسمي ---محتواي روزنامه ها
Rبري -گزارش -ساير
سرمقاله -علمي -خ
مقياس ترتيبي ---محل چاپ ،حجم مطلب
صفحه اول -صفحه دوم ...-
Rسط -زياد -خيلي زياد
خيلي کم -کم -متو
مقياس فاصله اي ---شمارش تعداد کلمات در...
مقياس نسبي ---اعداد افعال معلوم ( ممکن است
نداشته باشيم)
64
احمد خاك زاد شهريور 1387
خداوندا
یادم بده ،یادم نره یادت کنم
همیشه
65
احمد خاك زاد شهريور 1387
66
احمد خاك زاد شهريور 1387
جامعه مورد مطالعه population
Rه بر روي
Rه مطالع
Rت ك
Rي اس
Rه ،جمعيت
Rه مورد مطالع
جامع
آن انجام مي شود
لزومRا“ ايRن جامعRه انسRانها نيسRتند بلكRه مRي توانRد پديده
ها ،اشيا و موجودات زنده ويا پيام ها باشند.
گروه بزرگتري كRه درصRدد هسRتيم يافتههاي حاصRل از
بررسي و مطالعه را به آنها تعميم دهيم .
67
احمد خاك زاد شهريور 1387
نمونه sample :
ميآيد .
گروه يا مواردي كه اطالعات از آنها به دست
نمونه گيري اقداماتي است كه براي انتخاب تعدادي از
افرادجامعه به نحوي كه معرف آن باشدانجام ميپذيرد.
68
احمد خاك زاد شهريور 1387
انواع نمونه
نمونه انباشته :نمونه در دسترس
نمونه نظري يا قضاوتي :بر پايه نظر يک فرد يا گروه
انتخاب ميگردد.
نمونه احتمالي :هر عنصر داراي شانس مساوي براي
انتخاب باشد.
69
احمد خاك زاد شهريور 1387
مراحل نمونه برداري
تشخيص و تعريف جامعه
فهرست كردن افراد جامعه
انتخاب يك نمونه نماينده
تعيين اندازه نمونه (حجم نمونه)
70
احمد خاك زاد شهريور 1387
روش هاي نمونه گيري
71
نمونRه گيري تصRادفي سRاده )random sapling) Sample :در اين روش
Rي و يا از جدول
Rه كش
Rي از روش هاي قرع
Rي توان بك
Rه م
براي انتخاب افراد نمون
Rس مساوي براي
Rا شان
Rن روش ه
Rا در اي
Rك از اعض
Rتفاده كرد .در هري
Rادفي اعداد اس
تص
انتخاب شدن براي افراد وجود دارد.
Rن روش كل
Rيستماتيك ) ( Sample Systematicدر اي
Rا س
Rم ي
Rه گيري منظ
نمون
Rبت بين
Rه نس
Rه اينك
Rبت ب
Rپس نس
Rر شماره گذاري و 323س
Rي آخ
Rه را از 1ال
افرا د جامع
نمونه و كل جامعه آماري چه عددي قرار گيرد افراد مورد نياز را انتخاب مي كنيم.
نمونRه گيري طبقRه اي )Sampling Stratified( :در ايRن طبقه بندي اعضاي
Rا تغييرات آنها در درون
Rتند گروه بندي شده ت
Rر هس
Rن ت
Rه همگ
Rه ك
گروه مورد مطالع
گروه هاي كوچكتر و متجانس كمتر شود.
Rن نمونه گيري
Rه اي ( ) Cluster Samplingاي
Rا خوش
Rه اي ي
Rه گيري ناحي
نمون
هنگامRي مورد اسRتفاده قرار مRي گيرد كRه حجRم جامعRه اصRلي بسRيار بزرگ و يا
نامحدود است.
Rك جامعه
Rا ي
Rي از اعض
Rه در دسترس گروه
Rن روش نمون
Rترس :در اي
Rه گيري در دس
نمون
هستند كه انتخاب آنها فقط به خاطر سهولت در نمونه گيري بوده است.
احمد خاك زاد شهريور 1387
الف) روش نمونه برداري تصادفي ساده
Simple random sampling
شانRRس انتخاب اعضاء جامعRRه تعريRRف شده براي
عضويت در نمونه برابر است .
Rت و
Rر و پرزحم
Rع بزرگ وقتگي
Rن براي جوام
اجراي آ
Rي غيرممكن است .
گاه
استفاده از جدول اعداد تصادفي امكان پذير است .
72
احمد خاك زاد شهريور 1387
مراحل انتخاب نمونه به شيوه تصادفي ساده
اسامي جامعه تعريف شده بطور كامل فهرست مي شود .
به هر يك از اعضا يك شماره اختصاص داده مي شود .
. جدول اعداد تصادفي تهيه مي شود
يRك سRطر و سRتون از جدول اعداد تصRادفي بRه عنوان نقطRه شروع
انتخاب مي شود .
ارقام سRمت راسRت سRطر و سRتون انتخابRيبRا توجRهبRه تعداد جامعRه
مورد نظر انتخاب مي شود .
اعدادي كRه كمتRريRا مسRاوي عدد جامعRه موردنظRر باشRد انتخاب وتRا
73تكميل نمونه ادامه مي يابد .
احمد خاك زاد شهريور 1387
طبقهاي
ب) روش نمونهبرداري تصادفي
Stratified random sampling
موارد كاربست :
Rن را
Rد و بتوان آ
Rن باش
Rر ،ناهمگ
Rه موردنظ
Rه جامع
.1چنانچ
به طبقات كوچكتر تقسيم كرد .
Rر
Rا طبقات كوچكت
Rا ي
Rد زيرگروهه
Rل باش
Rق ماي
Rه محق
.2چنانچ
بRه همان نسRبتي كRه در جامعRه هسRتند در نمونRه نيRز
حضور داشته باشند .
74
احمد خاك زاد شهريور 1387
مراحل روش نمونهبرداري تصادفي طبقهاي
75
جامعه را دقيق و روشن تعريف كنيد .
زيرگروههاي آن را مشخص كنيد .
نسبت زيرگروهها يا طبقات به كل جامعه را تعيين كنيد .
تعداد كل نمونه را مشخص نمائيد .
به نسبت زيرگروهها نمونه را به تعداد مورد نياز به صورت
تصادفي انتخاب نمائيد .
احمد خاك زاد شهريور 1387
نمونه برداري خوشهاي cluster sampling
.1گاهRي انتخاب نمونRه از افراد جامعRه بنابRه
داليلي امكانپذير نيست .
.2محقRق ناگزيRر اسRت بRه جاي فرد ,گروهRي از
افراد را انتخاب كند .
76
احمد خاك زاد شهريور 1387
نمونهبرداري خوشهاي
مراحل
Rيد .
جامعه موردنظر را تعريف كن
برداري(خوشهها) را تعريف كنيد .
نمونه
واحد
Rادفي
Rورت تص
Rه ص
Rه تعداد موردنياز ب
Rه را ب
نمون
(خوشهها) انتخاب كنيد .
از ميان واحدها
77
احمد خاك زاد شهريور 1387
خوشهاي چند مرحلهايMultiple cluster
نمونه برداري
sampling
ميگردد
Rر
Rق ناگزي
Rه محق
Rد جامع
Rش از ح
Rتردگي بي
Rطه گس
بواس
نمونه را طي دو يا چند مرحله انتخاب كند .
• جامعه موردنظر را دقيقا تعريف كنيد .
• واحدها يا خوشههاي نمونه برداري را تعريف كنيد .
• تعدادي از خوشهها يا واحدها را به صورت تصادفي
انتخاب كنيد .
• از ميان خوشههاي انتخاب شده تعداد افراد مورد نظر را
به روش تصادفي انتخاب كنيد .
78
احمد خاك زاد شهريور 1387
جامعه
س
ح
ب
ج
ش
گ
ش
گ
الف
هـ
ص
ض
نمونه برداري
تصادفي دومرحلهاي
نمونه برداري
تصادفي خوشهاي
نمونه برداري
تصادفي طبقهاي
يف
مخ
الف
هـ
ص
ض
س
ح
م
خ
يف
ب
25%
خشمي
50%
ف
25%
سح
ي مس
79
يف
مخ
احمد خاك زاد شهريور 1387
نمونه
نمونه برداري
تصادفي ساده
سح
م
خ
يف
ب
ج
الف ب ج ح
25%
خپكم
هـ ش ي ط
50%
فقصگ
25%
الف ج ب
دخت
پ ك ق ل رظ ض
ثسص
فمذط
ج
گذس
معط
خ
روش هاي نمونه برداري غير تصادفي
به روشهايي اطالق مي گردد كه در آنها بنا به داليلي امكان
حصول شرط برابري شانس انتخاب براي همه اعضاء
جامعه وجود ندارد .مانند :
در دسترس نبودن همه اعضاء جامعه
كمبود وقت
عدم توانمندي محقق در اجراي صحيح روشهاي نمونه
برداري تصادفي
80
احمد خاك زاد شهريور 1387
1ـ روش نمونه برداري منظم يا سيستماتيكSystematic sampling
ويژگي:
افراد با فواصل معين به عنوان اعضاء نمونه انتخاب ميشوند .
81
احمد خاك زاد شهريور 1387
مراحل روش نمونه برداري سيستماتيك :
.1جامعه مورد نظر يا در دسترس را به روشني تعريف كنيد .
.2فهرست كامل و دقيقي از جامعه تعريف شده تهيه كنيد .
.3افراد جامعRه را بدون سRوگيري و رعايRت ترتيRب خاصRي شمارهگذاري
كنيد .
.4اندازه نمونه مطلوب را مشخص نمائيد .
.5تعداد افراد جامعه را بر تعداد افراد نمونه موردنظر تقسيم كنيد .
.6از ميان حاصRل تقسRيم عددي كوچكتRريRا مسRاوي حاصRل تقسRيم انتخاب
كنيد( .اين عدد نقطه شروع انتخاب نمونه است ).
.7عدد انتخاب شده را بRا حاصRل تقسRيم جمRع كنيRد (عدد بدسRت آمده
دومين عضو نمونه است ).
.8حاصRل تقسRيم رابRا مجموع اعدادبRه دسRت آمده مجدد َا جمRع كنيRد و
آنقدر اين عمل را تكرار كنيد تا تعداد نمونه موردنظر كامل شود .
82
احمد خاك زاد شهريور 1387
2ـ روش نمونه برداري در دسترسConvenience sampling
گروهي هستند كه در دسترس محقق هستند .
فعاليت خبرنگاران درنظر خواهي از مردم .
اين روش قابل اعتماد نيست .
فقRط در زمانRي كRه محقRق قصRد تعميRم نداشتRه
Rفاده كند .
باشد ميتواند از اين روش است
83
احمد خاك زاد شهريور 1387
3ـ روش نمونه برداري هدفمندPurposive sampling
اگر براساس ضرورت و بر مبناي شناخت قبلي يا با
هدف خاصي نظرات يا خصوصيات برخي افراد
جامعه مهم باشد .
در پاسخ به اين سئوال كه آيا نمونه ,نماينده
جامعه هست يا خير ؟ صرف َا شناخت محقق مالك
عمل است .
حاصل تحقيق با احتياط و مشروط تعميم داده
ميشود .
84
احمد خاك زاد شهريور 1387
دسته بندي انواع تحقيق
تشخيص نوع تحقيق به محقق كمك مي نمايد تا در انتخاب روش هاي مناسب تحقيق
مناسبتر عمل نمايد .دسته بندي تحقيقات عموما به صورت قراردادي و به منظور
تسهيل در تشخيص نوع تحقيق ذكر شده مي شود.به طور كلي طبقه بندي
تحقيقات علمي به شرح زير انجام مي شود:
الف) طبقه بندي براساس هدف :در اين طبقه بندي عموما پژوهش هارا در سه
گروه زير دسته بندي مي كنند:
-1تحقيق بنيادي ( ) Basic or fundamental researchكه هدف اين
تحقيق شناخت علمي پديده ها و روابط بين آنهاست .
-2تحقيق كاربردي (( Applied researchكه هدف از آن توسعه دانش در يك
زمينه خاص بوده كه به وسيله آن نيازي مشخص و شناخته و برطرف گردد.
-3تحقيق عملي ( )Action researchدر اين تحقيق محقق به طور عمده به
دنبال راه حلي است كه چگونگي رفع مشكل معيني را مشخص سازد.
85
احمد خاك زاد شهريور 1387
دسته بندي انواع تحقيق
ب) طبقه بندي بر اساس ماهيت و روش :دراين طبقه بندي روش انجام تحقيق مبناي
دسته بندي است:
-1تحقيق توصيفي ) )Descriptive researchهدف اين تحقيق توصيف عيني ،
واقعي و منظم خصوصيات يك موقعيت يا يك موضوع است.
-2تحقيق همبستگي ) )Correlative researchدر اين تحقيق به مطالعه
روابط موجود بين دومتغير يا دو پديده توجه مي شود.
-3تحقيق موردي يا زمينه اي )) Case researchهدف اين تحقيق بررسي جنبه
هاي خاصي از پديده هاي معين است.
-4تحقيق تداومي و مقطعي :هدف محقق در اين تحقيق در ك و شناخت تغييرات در طول
زمان است .
-5تحقيق پس از وقوع :در اين نوع پژوهش به بررسي وضعيت و شرايطي پرداخته مي
شود كه به سبب وقوع حوادث قبلي به وجود مي آيند و به طور معمول پس از رويداد
Rخص انجام مي پذيرد.
و يا اتفاق مش
Rگر علل احتمالي متغير وابسته را مورد
-6تحقيق علي -مقايسه اي :در اين تحقيق پژوهش
مطالعه قرار مي دهد.
86
احمد خاك زاد شهريور 1387
دسته بندي انواع تحقيق
87
ج) تحقيق پيمايشي يا زمينه يابي ))Survey researchعبارت است
Rه هاي مختلف اطالعات
Rه جنب
Rا دادن ب
Rه منظور معن
Rا ب
از مشاهده پديده ه
جمع آوري شده .اين تحقيق به سه دسته طبقه بندي مي شود:
-1روش مقطعي))Cross sectionalايRن روش به منظور
Rك مقطع از زمان از
Rفت در ي
Rد ص
Rا چن
Rك ي
Rا در باره ي
گردآوري داده ه
طريق نمونه گيري انجام مي شود.
Rن روش داد ه ها در طول
Rي )) Ionyiudinalدر اي
-2روش طول
زمان هاي مختلف گردآوري مي شود تا تغييرات بر حسب زمان بررسي
شود.
Rق بخواهد در باره
Rر محق
Rي ))Delphi techniqueاگ
-3روش دلف
Rه بررسي
Rك موضوع خاص ب
Rر در باره ي
Rاحب نظ
Rع ص
Rك جم
Rر ي
اتفاق نظ
بپردازد از اين روش استفاده مي كند.
احمد خاك زاد شهريور 1387
دسته بندي انواع تحقيق
88
د) تحقيق ارزشيابي( ) study Estinatingدر اين تحقيق از
خود پديده فراتر رفته و اثر گذاري آن را در ارتباط با پديده
هاي ديگر مورد بررسي قرار مي دهيم.
ه) تحقيق از نوع برآوردي :اين تحيق بيشتر جنبه كمي دارد و
Rرد بررسي قرار مي دهد.
جنبه هاي مختلف يك پديده را مو
و) تحقيق تاريخي ) )Historical research :اين تحقيق به
منظور بررسي موضوع معين كه در گذشته و در يك مقطع زماني
مشخص اتفاق افتاده انجام مي شود.
ز) تحقيق آزمايشي :در اين تحقيق محقق روش ها يا شرايط
محيطي خاصي را دست كاري مي كند تا چگونگي تاثير اين
Rنه مورد مطالعه قرار دهد.
تغييرات را در شرايط يا رفتار گروه نمو
احمد خاك زاد شهريور 1387
حجم نمونه
Sample
Size
89
احمد خاك زاد شهريور 1387
كاربست فرمولهاي حجم نمونه
p
ساده ترين فرمول
2
q2
d
= nحجم نمونه
z
n
=
= zمقدار متغي!ر نرمال ي!ا س!طح زي!ر منحن!ي ك!ه ب!ا توج!ه ب!ه ضري!ب اطمينان
α -1
= pنسبت افرادي كه واجد خصوصيت مورد مطالعه هستند .
= qنسبت افرادي كه فاقد خصوصيت مورد مطالعه هستند .
= dاشتباه مجاز تعريف شده
90
احمد خاك زاد شهريور 1387
n
در صورتيكه
N
بيشتر از 05/0حجم جامعه باشد از
فرمول تصحيح استفاده مي شود .
= Nحجمج!ام!عه ا!س!ت.
= ńحجم نمونه تصحيح شده
مثال :
اگر حجم جامعه اي 400نفر باشد .
.ضريب اطمينان 95/0تعريف شده باشد
) سطح زير منحني در اين ضريب 96/1است (
91
و اشتباه مجاز 05/0تعريف شده باشد .
احمد خاك زاد شهريور 1387
n
n
1
N
ń
+
=
حجم نمونه به صورت زير محاسبه خواهد شد :
= 16/384
()5/0 *5/0
2
()96/1
=n
()5/0 *5/0
چون نس!!بت حج!!م نمون!!ه ب!!ه حج!!م جامع!!ه بي!!ش از 05/0اس!!ت فرمول
تصحيح اعمال مي شود .
لذا :
= 196
16/384
16/384
400
92
احمد خاك زاد شهريور 1387
=ń
1+
استفاده از جدولهاي تعيين حجم
نمونه
93
احمد خاك زاد شهريور 1387
n
جدول تعيين حجم نمونه تصادفي با سطح اطمينان 95/0و اشتباه مجاز 05/0
N
N
n
n
94
10
10
220
140
1200
291
15
14
230
144
1300
297
20
19
240
148
1400
302
25
24
250
152
1500
306
30
28
260
155
1600
316
35
32
270
159
1700
313
40
36
280
162
1800
317
45
40
290
165
1900
320
50
44
300
169
2000
322
55
48
320
175
2200
327
60
52
340
181
2400
331
65
56
360
196
2600
335
70
59
380
191
2800
338
75
63
400
196
3000
341
80
66
420
201
3500
346
85
70
440
205
4000
351
90
73
460
210
4500
354
95
76
480
214
5000
357
100
80
500
217
6000
361
110
86
550
226
7000
364
120
92
600
234
8000
367
130
97
650
242
9000
368
140
103
700
248
10000
370
150
108
750
254
15000
375
160
113
800
260
20000
377
170
118
850
265
30000
379
180
123
900
269
40000
380
190
127
950
274
50000
381
200
132
278
75000
382
100000
384
210
1000
زاد شهريور 1387
احمد خاك
= Nحجم جمعيتآمار!ي
136
1100
= nحجم نمونه
285
Krejcie, R .V and Morgan, d.W.
N
Rهاي جمع آوري اطالعات
روش
95
استفاده از آمار و مدارك مستند
مشاهده
مصاحبه
پرسشنامه
احمد خاك زاد شهريور 1387
روشهاي گردآوري اطالعات
روشهاي کتابخانه اي
روش هاي ميداني
روش آزمون
پرسشنامه اي
مصاحبه
مشاهد ه
صوتي وتصويري
روش ترکيبي
متن خواني و استفاده از فيش
آمار خواني و استفاده جدول
روش ترکيبي
96
احمد خاك زاد شهريور 1387
تصويرخواني نقشه کروکي
سند خواني
1ـ مشاهده observation
ويژگيهاي مشاهده:
متداول ترين و طبيعي ترين ابزار جمع آوري داده هاست .
اندازه گيري مس!!تقيم پديدهه!!ا ،واقعيته!!ا و طبق!!ه بندي داده ه!!ا براي
شناخت حاصل ميشود .
هرچن!!د مشاهدههاي عادي كمت!!ر شك!!ل علم!!ي دارد ول!!ي ميتوان ب!!ه
عنوان اولين مرحله شناخت به حساب آورد .
97
احمد خاك زاد شهريور 1387
براي خارج كردن مشاهدات از صورت عادي و روزمره اقدامات
زير را بايد انجام داد :
وقايRع ،پديده هRا كRه بايRد مورد مشاهده قرار گيرنRد را دقيق َا
تعريف كنيد .
معيارهاي طبقه بندي مشاهدات را در نظر گيريد .
طرحهاي عينRRي و كمRRي براي اندازه گيري رفتارهاي مورد
مشاهده تعريف كنيد .
Rتند آنان را آموزش
Rق هس
Rورتيكه مشاهدهگران غيرازمحق
در ص
دهيد .
98
احمد خاك زاد شهريور 1387
انواع مشاهده
آزاد
نظامدار
99
احمد خاك زاد شهريور 1387
محاسن مشاهده
1ـ روش مستقيم جمع آوري اطالعات است .
2ـ داده هاي وسيع را در مدت كم مي توان جمع آوري كرد .
3ـ امكان دستيابي به داده هاي مطمئن را فراهم مي كند .
4ـ برخي رويدادها ناپايدار هستند ،فقط مي توان از مشاهده
مستقيم اطالعات آن را گرفت .
5ـ مشاهده پوياتر از ساير روشهاي جمع آوري داده هست .
100
احمد خاك زاد شهريور 1387
معايب مشاهده
1ـ مشاهده گر معمو َ
ال آن چيزي را مشاهده ميكند كه از قبل
ميشناسد .
2ـ حضور مشاهده گر در موقعيت مورد مشاهده رفتارها را
ميسازد .
دگرگون
3ـ خوش بيني يا بدبيني مشاهده گر در مورد مشاهده تأثير
ميگذارد .
4ـ انشاي آنچه ديده شده است در بسياري اوقات دشوار است .
5ـ هميشه موقعيت مشاهده فراهم نيست
101
احمد خاك زاد شهريور 1387
نكاتي كه ميتواند اعتبار مشاهده را افزايش دهد
آموزش مشاهده گران
تعريف عملياتي رفتارهايي كه بايد مشاهده شوند .
استفاده از وسايل كمكي
ثبت بالفاصله مشاهدات
غيرحساس كردن حضور مشاهده گران
102
احمد خاك زاد شهريور 1387
-2پرسشنامه Questionnaire
مجموعهاي از سئواالت برخواسته از اهداف و سئواالت
تحقيق به صورت كتبي است .
انواع پرسشنامه
باز
بسته
103
احمد خاك زاد شهريور 1387
مقايسه پرسشنامه هاي باز و بسته
نسبت آزادي پاسخگو در ارائه پاسخ
آساني و دشواري طراحي
استخراج و طبقه بندي داده ها
سرعت در پاسخگويي
104
احمد خاك زاد شهريور 1387
محاسن پرسشنامه
ارزاني و سهولت اجرا
رفع مشكل برقراري ارتباط رودررو
يكساني شرايط اجرا براي همه
105
احمد خاك زاد شهريور 1387
معايب پرسشنامه
عدم برگشت پرسشنامه
عدم اطمينان از درك سئواالت
عدم اطمينان از ثبت صحيح پاسخها
مشكل افراد كم سواد
106
احمد خاك زاد شهريور 1387
ويژگيهاي يك پرسشنامه خوب
سئواالت آن پايايي و روايي دارد .
سئواالت آن جانبدارانه نيست .
سئواالت آن واضح ،روشن و غيرقابل تفسير است .
سئواالت آن داراي نظم روان شناختي است .
تاجايي كه ممكن است سئواالت آن كم است .
ظاهر پرسشنامه زيبا و جذاب است .
107
احمد خاك زاد شهريور 1387
نكاتي براي افزايش پايايي و روايي سئوالهاي پرسشنامه
مطالعه پرسشنامه هاي مشابه
رايزني با صاحبنظران
اجراي آزمايشي
(آزمون آلفاي كرونباخ)
آزمون پايايي
تدوين مقدمه گويا
تهيه جدول تعلق سئواالت پرسشنامه به سئواالت تحقيق
108
احمد خاك زاد شهريور 1387
جدول تعلق
شماره سواالت يا
فرضيه هاي تحقيق
شماره سواالت
پرسشنامه
تعداد سواالت
پرسشنامه
سوال 1فرضيه
سوال 2فرضيه
سوال 3فرضيه
109
احمد خاك زاد شهريور 1387
مسائل مورد
بررسي
-3
مصاحبه Interviewing
مجموعRه سRئواالت برخواسRته از اهداف ،سRئوالها يRا فرضيههاي
تحقيق به صورت شفاهي در مصاحبه است .
انواع مصاحبه
كام ً
ال هدايت شده (منظم)
نيمه هدايت شده
آزاد
110
احمد خاك زاد شهريور 1387
محاسن مصاحبه
ميزان انعطاف پذيري
كيفيت بكر و غني
آساني ارتباط شفاهي نسبت به ساير ارتباطات
111
احمد خاك زاد شهريور 1387
معايب مصاحبه
امكان هدايت مصاحبه شونده
جلب رضايت مصاحبه كننده از سوي مصاحبه شونده
وقت گيري مصاحبه
كمي افراد مورد مصاحبه
عدم كارآزمودگي مصاحبه گران
دشواري تجزيه و تحليل داده ها
112
احمد خاك زاد شهريور 1387
ميتواند روايي و پايايي مصاحبه را افزايش دهد
نكاتي كه
تهيه راهنماي مصاحبه
ارائه آموزشهاي الزم براي مصاحبه گران
انتخاب مصاحبه گر و مصاحبه شونده همزبان
صرف ًا مصاحبه گر و مصاحبه شونده در جلسه مصاحبه حضور داشته
باشند .
توجه دادن مصاحبه گر به پرهيز از جانبداري
سئواالت غيرمستقيم انشا شود.
بوجود آوردن جو صميمانه براي تعامل متقابل
113
احمد خاك زاد شهريور 1387
-4بررسي اسناد و مدارك Documents
معمو ً
ال بRه عنوان روش مكمRل براي روشهاي ديگRر بRه
Rد
Rق ميتوان
Rورت در انجام تحقي
Rه دو ص
Rي ب
كار ميرود ول
نقش داشته باشد .
بهرهگيري از اين ابزار براي تدوين ادبيات تحقيق
.1
Rه عنوان
Rا ب
Rع آوري داده ه
Rن ابزار براي جم
Rتفاده از اي
.2اس
محتواي اصلي برخي از انواع تحقيق
114
احمد خاك زاد شهريور 1387
معايب بهره گيري از اسناد و مدارك
دشواري پي بردن به اعتبار و صحت سند
تضادهاي احتمالي موجود در اسناد و مدارك
احتمال تحريف اسناد با گذشت زمان
عدم دسRتيابي بRه اطالعات كافRي از طريRق اسRناد و
مدارك
مشكل گزينش اسناد
115
احمد خاك زاد شهريور 1387
محاسن بهره گيري از اسناد و مدارك
Rه قب ً
Rق
Rن طري
Rت را از اي
Rد شده اس
ال تولي
Rا ك
Rياري از دادهه
بس
ميتوان دريافت كرد .
آشكار كردن لزوم يا عدم لزوم انجام تحقيق
تدوين ادبيات
بررسي حقايق گذشته
116
احمد خاك زاد شهريور 1387
روشهاي تجزيه و تفسيرداده ها
1 ـ تحلي!!!!!!!ل توصيفي
analysis
descriptive
تفس ير استنباطي Inferential
2 ـ
analysis
117
احمد خاك زاد شهريور 1387
تحليل توصيفي داده ها descriptive analysis
Rل :دسRته بندي ،مرتRب کردن ،خالصه کردن از
تحلي
طريق :
.1
.2
.3
.4
.5
.6
118
جداول
نمودارها
شاخصهاي گرايش مرکزي مانند ميانگين ،ميانه ،نما
شاخصهاي پراکندگي مانند دامنه تغييرات ،انحراف استاندارد
نمرههاي تراز شده ،رتبه
Rنسبي مانند
اندازههاي موقعيت
Rي
اندازه هاي رابطه اي مانند ضريب همبستگ
احمد خاك زاد شهريور 1387
تفسير داده ها
تفسRير :رسRيدن بRه اسRتنباط درباره روابRط بين
متغيرهاي مورد مطالعه و استخراج نتايج.
.1آمار پارامتريک
.2آمار ناپارامتريک
119
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rباطي Inferential
Rل استن
تفسيروتحلي
analysis
همواره مستلزم فرآيندهاي پيچيدهتري است .
مس!تلزم علميات!ي اس!ت ك!ه بتوان نتاي!ج حاص!ل از تجزي!ه و تحلي!ل را
به جامعه بزرگتري تسري داد .
از جمل!ه فرآيندهاي آ!ن توج!ه ب!ه نمون!ه و روشهاي نمون!ه برداري
است .
2
آزمونهاي χو آزمون ،Tهمبس!!تگي پيرس!!ون و ...از جمل!!ه
آزمونهايي است كه در آمار استنباطي بكار گرفته ميشود .
120
احمد خاك زاد شهريور 1387
121
احمد خاك زاد شهريور 1387
اجزاي اصلي يك گزارش تحقيق:
صفحه اول ( روي جلد) شامل :نام ،عنوان تحقيق ،مجري
يا مجريان ،تاريخ اجرا
فهرست محتوي،شكلها ،نمودارها وجداول
خالصه يا چكيده ( بين 150تا 200كلمه ) ،شامل :
مقدمه،هدف ،روش كارو نتيجه
تشكر و قدرداني
كليات طرح تحقيق فصل اول :بيان مسئله ،اطالعات
زمينه اي ،تحليل مسئله ،مرور و بررسي هاي قبلي ،
اهداف ،متغيرهاو..
122
احمد خاك زاد شهريور 1387
اجزاي اصلي يك گزارش تحقيق:
فصل دوم :پيشينه تحقيق ومباني نظري آن
فصل سوم :روش شناسي تحقيق
فصل چهارم :يافته هاي تحقيق شامل آنچه از اجراي طرح تحقيقي بدست
آمده است.
فصل پنجم :بحث و نتيجه گيري :شامل مهمترين يافته ها ،نقاط قوت و ضعف
تحقيق ،محدوديت هاو مشكالتي كه در گردآوري وجود داشته است ،
اشاره كردن يا مقايسه نتيجه اين تحقيق با مطالعات ديگران و نتيجه
گيري نهائي
يادداشتها ،منابع و كتابشناسي ،پيوستها
123
احمد خاك زاد شهريور 1387
مسRRRRRRRRRRRRRRRRاله
Rا کار اموز يکي از حلقه
Rب ي
Rي مخاط
Rه هاي اموزش
در برنام
Rد اموزش اسRت و هدف غايي از اموزش
هاي اسRاسي فراين
Rت تا وي را
Rش ومهارت اس
Rش بين
Rب دان
Rا کس
Rازي او ب
Rد س
توانمن
قادر سRازد در بهبود شرايRط زندگRي خود تالش نمايد.
Rي او در طول دوره هاي تعريف شده
Rک عدم همراه
بدون ش
Rت تا
Rبب شده اس
Rا س
Rه ه
Rي او در برنام
Rي وشرکت مقطع
اموزش
Rن اينکه اين
Rق اهداف اموزشي با مشکالتي روبرو شود ضم
تحق
Rل کالسهاي اموزش
Rاب تشکي
Rد نس
Rا ح
Rي شود ت
Rبب م
موضوع س
Rت بر اينکه
Rي اس
Rه شده که خود علت
Rا مشکل مواج
Rي ب
مهارت
ارزيابRي از عملکرد مربيان در معرض تهديRد قرار گيرد .
Rت اموزشي از
Rک فرص
Rبب ميشود ي
Rن موضوع س
Rن اينکه اي
ضم
بين برود وهزينه هاي اموزشي افزايش پيدا کند
124
احمد خاك زاد شهريور 1387
روش شناسايي مساله:
روش غير فعال ( کنترل وارزيابي توسط سرپرستان)
روش فعال ( کنترل آماري)
استفاده از تجارب
اولويت بندي مساله:
-1ارتباط مستقيم با کار
-2داراي هزينه – فايده مي باشد
ارزشيابي مساله:
به روز بودن مساله؟ صريح و روشن بيان شده است؟ از اهميت برخوردار است؟ -مورد عالقه هست؟
....؟
125
احمد خاك زاد شهريور 1387
عنوان طرح:
جذب کار آموز و راهکارهاي ايجاد عالقه و انگيزه در انها وافزايش عملکرد آموزشي بررسي مهمتري عواملي که يک فرصت آموزشي مناسب را از بين مي برد مشکالتي که از شرکت مقطعي کارآموزان د ردورههاي آموزشي ناشي مي شود -شرکت مقطعي کارآموزان در طول دوره کيفيت آموزشي و کار مربيان را تحديد مي کند
** بررسي علل ترک دوره (افت کمي) کارآموزان
شرکت کننده در مراکز آموزش فني و حرفه اي استان
خوزستان در سال 1387
ارتباط عنوان با مساله؟جامع و محدود مي باشد؟
شفافيت ادبيات نگارشي عنوان؟
...؟
126
احمد خاك زاد شهريور 1387
اهداف طرح پژوهشي:
احصاء و شناسايي عوامل موثر در ترک دوره کارآموزان تدوين سازو کارهايي براي کاهش افت کمي کارآموزان مقايسه افت کمي کارآموز در سه شاخه :فني – نيمه فني -خدماتي مقايسه افت کمي کارآموزان در گروه خواهران و برادران....-
127
احمد خاك زاد شهريور 1387
Rتحقيق:
روش
* توصيفي
* عملي -کاربردي
128
احمد خاك زاد شهريور 1387
فرضيه و سواالت:
آيا عدم آشنايي کارآموزان از اهداف و موضوعات آموزشي مطروحه در طول دورهدرتر ک دوره انان تاثير گذار است؟
آيا نحوه عملکرد و فعاليت مربي (کيفيت ،شخصيت ،تحصيالت ،سابقه اموزش ،مهارتتدريس ،مواد کمک آموزشي ،منبع آموزشي و به روز بودن اطالعات مربي) در ترک دوره
توسط کارآموزان موثر است؟
آيا ميزان طول دوره در ترک دوره توسط کارآموزان اثر گذار است؟Rاوره ،تعهد حضور در دوره) در
آيا چگونگي پذيرش کارآموزان(آزمون ورودي ،مشنگهداشت و ترک دوره کارآموزان موثر است ؟
آيا ناتواني برنامه آموزشي در رفع نيازهاي کارآموزان در افت کمي موثر است؟ آياتکميل بودن تجهيزات ،ابزار و مواد مصرفي در افت کمي و ترک دوره کارآموزانموثر است؟
آيامشخصات فردي کارآموزان در ترک دوره موثر است؟ ......؟129
احمد خاك زاد شهريور 1387
ارزيابي بيان مساله:
چگونه؟ ترک دوره توسط کارآموزان در برنامه مهارتي مشکل عمده
اي را ايجاد نموده است
چي؟ ترک دوره
چرا؟
چه کسي؟ کارآموز
چه زماني؟در طول دوره
کجا؟ مراکز آموزشي استان خوزستان
130
احمد خاك زاد شهريور 1387
متغيرها:
متغيرهاي مستقل :عملکرد مربي ،نظام ارزشيابي،طول دوره و...
متغير وابسته :ترک دوره
131
احمد خاك زاد شهريور 1387
تعريف متغير ها و مفاهيم طرح(:تئوري -عملياتي)
ترک دوره :وضعيتي که کارآموز طي آن به علت
غيبت ،جهت آزمون معرفي نمي شود
عملکرد مربي:
مرکز آموزشي:
کارآموز:شخصي که جهت فراگيري يک آموزش
مهارتي به سازمان مراجعه و در يک دوره از امکانات
و تجهيزات آموزشي استفاده مي نمايد
سازمان آموزش فني و حرفه اي:
مواد کمک آموزشي:
تجهيزات ،مواد مصرفي و ابزارآالت:
افت کمي :عدم معرفي %20از کاآموزان در آزمون پايان دوره
132
احمد خاك زاد شهريور 1387
مقياس هاي اندازه گيري:
متغيراسمي :معرفي کارآموز
133
احمد خاك زاد شهريور 1387
جامعه آماري:
مراکزثابت آموزشي استان خوزستان؟؟؟؟
نمونه:
تصادفي -طبقه اي
ليست شهرستان(ليست مراکز_ليست کارگاهها_ليست
کارآموزان)
حجم نمونه :جدول برآورد نمونه
134
احمد خاك زاد شهريور 1387
روش جمع آوري اطالعات
ترک دوره :بررسي آمار
عملکرد مربيان:بررسي گزارش عملکرد مربي
نظام ارزشيابي :پرسشنامه
....
135
احمد خاك زاد شهريور 1387