سایرتحقیق و پژوهش

آشنایی با روش های پژوهشی در سازمان

صفحه 1:

صفحه 2:
آشنایی با روشهای پژوهش در سازمان سيد عباس ابراهیمی دكترى مديريت دولتى دانشكاه تربيت مدرس 91 sitet

صفحه 3:
۳ -بظر نصا روش توق یی چم تببین انتظارات دوره ۳ سقکر ی کنید ‎STP‏ چه اهدفی را قبال عی کندة: 8 -قكر مى كنيك اجام يى تحقوق علمی چه مراحلی را طی می کنو ۶ -وضعیت کاریست تایح حاصل از پژوهتیا را در حوزه کاری خود ‎MP‏ ‏ع كنيعة

صفحه 4:
هدف كلي از برگزاري دوره بدون شك در آغاز منطقي هر کاري‌تبیین و كسب درك روشنی از انجام کار اساسي ترین گام است. انجام تحقیق و پژوهش فیز از این مهم مستثني نیست . لین دوره تلاش داردبا مروري بر کلیات روش تحقیق و مراحل لّن» شرابطی را ايجاد نملیستا شر کت کنندگان با مفاهیم پژوهش در سازمان آشنا شده و بتوانند برای موضوعات و مسائل پیش آمده در سازمانیک پژوهش حامع انحام دهند.

صفحه 5:
‎Bram Wit.‏ 3 من ‏انتظارات از شركت كنند كان در دوره ‏در بايان دوره از شركت كنندكان انتظار مي رود قا: ‏مفاهيم وتعاريف بزوهش و طرح تحقيق را يبان كنند. ‏اطلاعات مور نباز براي بيشنهاد يك طرح تحقيق را كرد آوري نمايند. بتوانند از میان مسائلي کمبا تن مواجه هستند ضمن‌تببین عّن را به يك عنوان تحقيفي و ‏با ويژکي هاي انتخاب موضوع تحقیق آشنا باشند. ‏بتوانند فرضیه ها با سوالات تحقیق را مشخص سازند. ‏نیع انتخاب موضوع تحقيق و شیوههايدسترسي‌به یات تحقيق را ‏ادر تاشن براي وان بزوهني خو بك طرع زهني تغلع عن شهای_تولید » د و سازماند: ات ۵ ‎ais‏ تج زود و کاربرد و سازماندهی ‎J‏

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:
۲ ) فعالیت‌های منظمی که به تولید و کشف دانش حدید و سازمان یافته منتهی شود ۳ ) فعاليت براى رسيدن به شناخت آنجه براى انسان ناشناخته است ‎٠‏

صفحه 9:

صفحه 10:
اههاي شناخت و کسب دانث ‎)١‏ تحربه ۲ ) استناد به مقام صلاحیت دار ۳) منطق

صفحه 11:
. ‏از دانش حسي است‎ Atul do Bas paid iy ش اطبلاعات بيو ا به ۳ استفاده كننده از اطلاعات حاصل ميشود . 3

صفحه 12:
محدوديتهاي تجربه ۷ _ دانش حسي به واسطه خطای احساس غیر‌قابل اطمینان و ناقص ” تجریه شدیداً تحت تأثی رم ذهنیت اضراد است .

صفحه 13:
2 استناد به مقام صلاحیت‌دار ۷ به كارشداسان: متخضصان و مراكم 3 5 5 5 _ پذیرش قول و فعل متامات ذ به عنوان واقعیتهای قا استناد محدوديتهاي استناشبه مقام صلاحیت‌دار ۷ _ فحوه کسب دانش و اطلاعات از سوي مقامات صللاحیت‌دار « آیا آنان دچار اشتباه نمی‌شوند» 1 اختلاف نذا ره ات زا

صفحه 14:
۳ نطق ‎S1 ۷‏ به کمک عقل ‎solo,‏ سعه داده شود دانش قا اعتمادترری حاصل می‌شود . ‏۷ _منطق‌از ‎dh‏ رای رسیدن به شناخت به انسان کمک می‌کند ؛ ‏الف) روش ‎LS‏ ‏ب) روش ‎١‏ ستقرايي

صفحه 15:
_قیاس در لغت به معنای سنجش, اندازه شمین است . % استدلال قیاسی نتیجه گیسری با دلایل کافی از کل به جرء است. ۷ _از کنار هم گذاشتن واقعیات پذیررفته شده و استنتاج یک نتیجه از آن و حاصل مي شود .

صفحه 16:
اجز اء قياس . ‏مقدمه انسانی فان است‎ v . ‏مقلفه ضرع علی انسان است‎ v Ke

صفحه 17:
‎v‏ استقراء در لخت به معنا نو كتحكا رگا ” استدلال استقرابى يعد ن ذهن از جزرء به ‎v‏ اجززاء يك قضيه و رسيدن به يك

صفحه 18:

صفحه 19:
۰ 0 ۲ به این روش ور وش حل منتثله» روش عقللانی» زو ش استدلال قیاسی - ” تفي کنترل و هدایت شده یک موقعیت غیثابت بانامعین به موقعيتی که از لحاظ مشخصات و رو ابط کاملا معین و ثابت ات "۲ تحقیق علمی فرآبند جستحوی منظم رای مشخص کردن موقعیت نامعین أست ..

صفحه 20:

صفحه 21:
۱ ) مجموعه فعالیتهای متبط با هم است که آن را به ف‌آیند جستجو مبدل كيده است ‎٠‏ ۴ ) ساختار فعا آن بم بایه یک نظم منطقی استوار است . ۳ ) در صدد روشن ن را اش با تفاوت بین بدیده‌هاست + ؟ ) مستلزم توليده جمع‌آوری و کاریمد داده های جدید با سازماندهی محدد داده‌ها: دبرا مسائ دنظى است ‎٠.‏

صفحه 22:
۵ ) نیازمند تخصص است - محقق باید : الف ) صالاحیت روش شناسی داشته باشد . ب ) دانش محتوی داشته باشد . ۲ ) نتیحه آن تولید دانش نو به صورت مدون است . ۷ ) بدلیل نظم و ترتیبی که دارد از نیم‌و مندترین ابرارها ما حل مسائل و پاسخ به سئوالات است ۰

صفحه 23:
مد مد مد ما ومع < ویژگیهای تحقیق علمی هدفمندی صحت و استحکام . آزمون پذیری . تکرار پذیری دقت و اعتماد 5 . تعمیم پذیری . محدود گرابی

صفحه 24:
معناي تحقیق ۰ تحقیق در لغتبه معنای درست و راست گردانیدن بیدا کردن » یافتن ياجستجوي حقیقت آورده شده است ۰ تعاریف بعمل آمده از تحقیق و پژوهش فراوانند - تحقیقبه روش علمي را مجموعه مقررات و قواعدي دانسته لند که چگونگي جستجو براي یافتن حقلیق مربوطبه یک موضوع را نشان مي دهد = تحقیق عملي منظم است که در نتیجه ّن پاسخ هائي براي سوالات مندرج در موضوع تحقیق بدست خواهد آمد

صفحه 25:
شرايط يك محقق يك » در كار تحقيقى نباز به خصيصه هاي زير دارد تا هم در كا باشد و به نتيجه مطلوب رسد و قن تنيخة كارن براق يكرا ااي هه ور كارش موفق باشد و حوصله و صبر كاوش در مايع ,| een ‏مام‎ امانت در نقل‌ها و برداشت: ‎sci det sab eal gol‏ ملاكء ذوقیات نیست) ‏آشنايي به موضوع مورد نظر و مورد تحقیق ‏كم نكردن سرخط اصلي» هتلام سند بابي و پژوهشی ‏ارتباط « يافته » ها با مطلوبها و « فياز ی وال و دق قا تحقيق »شود و كرفه در مرحله تع خواهد بود. آلبته کتبع مقدمه تحقیق است. ‎ ‎

صفحه 26:
ويژگي هاي تحقیق تحقیق حل يك مسئله با پاسخگويي به يك سوال یا دستيابي به روابط علت و متیر هاي پزوهشي اس" مشاهده و در ك الگوهاي كلي رویدادها و روابط بين آنهاست. تحقیق بر مشاهده و آزمایش تاکید دارد » به منظور جمع آوري اطلاعات و آزمودن فرضیه از ابزار مختلف اندازه ,اي رسیدن به هدف هاي تحقیق استفاده مي شود. در تحقیق هدف خاصي وجود دارد که محقق تلاش مي كند با جمع آوري اطلاعات مناسب به آنها دسترسي پیدا کند. ري استفاده مي الیت عینی و منطقي است . به اين با رعایت ۱ ‎FE‏ ات راويد تعصبي به نتیجه به منظور حل مساله بدون جواب يا سوال هاي بدون پاسخ مي پردازد. تحقیق نیازمند صبر و شكيبايي است.

صفحه 27:
هدف از انجام تحقیق تحقیق به منظور دستیابی به افق هایی است که غایت و هدف فعالیت را روشن مي سازد که حسب مورد مي تواند: شرح : : پدیده مورد نظر چگونه به وجود آمده است » چگونه عمل مي کند» تحت تاثیر چه عواملي قرار دارد. بيش بيني: تلاش مي شودتا آینده پدیده مورد نظر پیش بيني شود بهبود: در هر زمینه ای از تحقیق پژوهشگر تلاش مي کند تا ارائه پاسخ به برخي از سوآلات توانمندی و قابلیت خاصي را از طریق کاربست نتایج» ارتقا روند ها و رویه های مورد مطالعه را به نحوی فراهم آورد تا بر آیند کار ایجاد ارزش افزوده باشد.

صفحه 28:
تقسیم بندی انواع بنیادی هدف از این نوع تحقیقات «گسترش مرز علم و دانش» است. منجر به «تولید علم» می شود یا نظریه و نظریه های قبلی در آن رشته را تکمیل می کند و يا به نقد نظریه های قبلی پرداخته و افق جدیدی را به روی انسان باز می کند. کاربردی که هدف آن کاربرد عملی دانش در زندگی توسعه ای؛ کم هدف آن تشخیص ‎See site ue‏ ‎I‏ خا وتتونن تمه خر طزشهه و روزت های ‎Strand‏

صفحه 29:
تقسیم بندی انواع 2 ۰ - * بر حسب نحوه گرد آوری اطلاعات يا طرح ‎٠‏ توصیفی (توصیف شرایط, اشیاءء امور و پدیده ها به منظور شناخت ببیشتر آنها). ‏۰ و روت تا( علی مقایسه اي ) که هدف آن شناسايي معلول به منظورکشف علل احتمالي آن ویا مطالعة متغیر وابسته به ‏نظور يافتن متغي تقل

صفحه 30:
تقسیم بندی انواع . 6 ۳۹ ‎٠‏ همبستكى: تحليل رابطه ميان متغيرها بر اساس ‏هدف اتحعيق: مطالعه همبستگی دو متغیری تحلیل رگرسیون با هدف پیش بینی تغییرات یک یا چند متغیر وابسته با توجه به تغییرات متغیرهای مستقل ‏تحلیل ماتریس همبستگی با هدف بررسی مجموعه ای ی دو متغیری در جدولی بنام ماتریس. ‎ ‏از

صفحه 31:
تحقية ‎٠‏ تحقيق در عمليات يا اقدام يزوهي به منظور مشخص كردن موقعيت معين و رفع مشكلء اشنائي با روشهاي نو و اشاعة نو اوري. ‎٠‏ مطالعة‌موردي انتخاب 3 مطا لعة يك مورد يا واد يا نظام با حد و مرز مشخص به صورت کل ‎(holistic) aLLs‏

صفحه 32:
۶ تحقیق تاريخي (مطالعة فصل دوم از بخش سوم جلد دوم روشهاي تحقيق تاليف دکتر روخاني را توصيه مي كنيم) قوم نكاري براي تحقيقات مردم شناسي از طريق ثبت وقايع و يديده ها در شرايط ب وقوع ووهاي كليل محدوي: (عظالعه فطل د 2 از بخش سوم جلد دوم د و ي تحقيق : دكتر ساروخاني را توصيه مي كنيم

صفحه 33:
تقسیم بندی انواع 2 ۲ ۳۹ ‎ie‏ اموز 3 پدیده ‏و رروابط موجود ميان 14 نود ‎es‏ راء و افکار

صفحه 34:
تقسیم بندی انواع تحقیق پيمايشي به سه دستهثقسیم مي شود: مقطعي: به منظور گردآوري داده ها در بارة يك یا چند صفت در يك مقطع زماني ( مثلاً در يك روز يك هفته, ماه یا سال) طولي: به منظور گردآوري داده ها در طول زمانهاي مختلف.. روش دلفي: به منظور گردآوري داده ها در بارة اتفاق نظر يك جمع صاحب نظر در مورد يك 1 موضوع خاص از طریق رتبه بندي درجة اهمیت آن

صفحه 35:
دسته بندی بو هشها بر مبنای نحوه کنترل ‎v‏ 7 مایت ‎Experimental‏ ‎ ‎ ‎ ‏” غي وآ زمايث ‎relational ‎Ex-Post ‏پس رويدادي‎ facto ‎Case- ‏مورد پژوهي‎ " Study ‎

صفحه 36:
دسته دندم د*و هش ‎cline‏ داده ها ‎i‏

صفحه 37:
دسته بندی هو هش مینای مکان گرد آ: داده ها tel research ‏تحقيق ميداني‎ كتايخانه اق ‎٠...‏ سب سب تى غير ميداد تسس ۳ .| آزمایشگاهی_ صصص

1 آشنايی با روشهای پژوهش در سازمان سید عباس ابراهیمی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس اسفند 91 2 تبیین انتظارات دوره 3 هدف كلي از برگزاري دوره بدون شك در آغاز منطقي هر كاري تبيين و كسب درك روشن ي از انجام كار اس اسي تري ن گام است .انجام تحقيق و پژوهش نيز از اين مهم مستثني نيست . اي ن دوره تالش دارد ب ا مروري بر كليات روش تحقيق و مراحل آن ،شرايطي را ايجاد نمايد تا شركت كنندگان با مفاهیم پژوهش در سازمان آشنا شده و بتوانند برای موضوعات و مسائل پیش آمده در سازمان یک پژوهش جامع انجام دهند. 4 انتظارات از شركت كنندگان در دوره • .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 در پايان دوره از شركت كنندگان انتظار مي رود تا: مفاهيم وتعاريف پژوهش و طرح تحقيق را بيان كنند. اطالعات مورد نياز براي پيشنهاد يك طرح تحقيق را گرد آوري نمايند. بتوانند از ميان مسائلي كه با آن مواجه هستند ضمن تبيين ،آن را به يك عنوان تحقيقي تبديل وبيان كنند. با ويژگي هاي انتخاب موضوع تحقيق آشنا باشند. بتوانند فرضيه ها يا سواالت تحقيق را مشخص سازند. منابع انتخاب موضوع تحقيق و شيوه هاي دسترسي به ادبيات تحقيق را بشناسند. قادر باشند براي عنوان پژوهشي خود يك طرح پژهشي تنظيم نمايند. با روشهای تولید ،جمع آوری و کاربرد و سازماندهی اطالعات در فرایند یک تحقیق آشنا باشند. 5 روش تحقيق ب ا ش ن ي آ د ن و ن ا ب ژ ه ه ت ذ هن ان ح ق ي ق س ا چ ن ه متبا م ف ه و د م ر ي ا مي شو ز د؟ )1رسيدن ،بررسي ،مطالعه ،حقيقت و گاهي حقيقت يابي ) 2فعاليت‌هاي منظمي كه به توليد و كشف دانش جديد و سازمان يافته منتهي شود. ) 3فعاليت براي رسيدن به شناخت آنچه براي انسان ناشناخته است . ا ز چ ه ب ر ا ه ه ه ش ا ن ي ا ي خ م ت ي د ت س و ا ت ياف ن ت ؟ راههاي شناخت و كسب دانش )1تجربه ) 2استناد به مقام صالحيت دار )3منطق ) 4روش علمي 1ـ تجربه ابتدايي ترين و در عين حال فراگيرترين روش كسب اطالعات است . در اين روش اطالعات بي‌واسطه و به طور مستقيم توسط فرد استفاده كننده از اطالعات حاصل مي‌شود . ‏ تجارب شخصي عمدت ًا برخواسته از دانش حسي است . محدوديتهاي تجربه دانRش حسRي بRه واسRطه خطاي احسRاس غيرقابRل اطمينان و ناقRص است . محدوديت در تجربه ـ همه امور را نمي‌توان تجربه كرد . تجربه شديداً تحت تأثير ذهنيت افراد است . 2ـ استناد به مقام صالحيت‌دار رجوع بRRRه كارشناسRRRان ،متخصRRRصان و مراكRRRز ذيصRRRالح در زمينه‌هاي موردنظر پذيرش قول و فع RRل مقامات ذيص RRالح ب RRه عنوان واقعيتهاي قاب RRل استناد محدوديتهاي استناد به مقام صالحيت‌دار نحوه كسRب دانRش و اطالعات از سRوي مقامات صRالحيت‌دار « آيRا آنان دچار اشتباه نمي‌شوند» ؟ اختالف نظر صاحبنظران در امر واحد 3ـ منطق اگRر بRه كمRك عقRل ,دانRش حسRي توسRعه داده شود دانRش قابRل اعتمادتري حاصل مي‌شود . منطRق از دو طريRق براي رسRيدن بRه شناخRت بRه انسRان كمRك مي‌كند : الف) روش قياسي ب) روش استقرايي الف) روش قياسي قياس در لغت به معناي سنجش ،اندازه گيري و تخمين است . استدالل قياسي نتيجه گيري با داليل كافي از كل به جزء است. از كنار هRم گذاشتRن واقعيات پذيرفتRه شده و اسRتنتاج يRك نتيجRه از آن ,حاصل مي شود . اجزاء‌ قياس مقدمه كبري مقدمه صغري نتيجRه است . انساني فاني است . علي انسان است . علRي فانRي ب) روش استقرايي استقراء در لغت به معناي جستجو كردن و كنجكاوي كردن است . استدالل استقرايي يعني رسيدن ذهن از جزء به كل بررسي اجزاء يك قضيه و رسيدن به يك حكم كلي مفهوم شناسي تحقيق علمي روش علمي : بRه ايRن روش ,روش حRل مسRئله ،روش عقالنRي ،روش اسRتدالل قياسRي ـ استقرايي ،روش آزمايشي نيز گفته‌اند . روش منظم شناخت و كسب دانش و اطالعات است . تغييRر كنترل و هدايRت شده يRك موقعيRت غيرثابRت يانامعيRن بRه موقعيتRي كRه ال معين و ثابت است. از لحاظ مشخصات و روابط كام ً تحقيق علمي فرآيند جستجوي منظم براي مشخص كردن موقعيت نامعين است . و ي ژ گ ي ه ا ي ت ح ق ي ق عل م ي ) 1مجموعRه فعاليتهاي مرتبRط بRا هRم اسRت كRه آRن را بRه فرآينRد جسRتجو مبدل كرده است . ) 2ساختار فعاليتهاي آن بر پايه يك نظم منطقي استوار است . ‌) 3در صدد روشن كردن رابطه ,اثر يا تفاوت بين پديده‌هاست . ) 4مسRتلزم توليRد ،جمع‌آوري و كاربرد داده هاي جديRد يRا سRازماندهي مجدد داده‌هاي موجود براي حل مسائل موردنظر است . ) 5نيازمند تخصص است -محقق بايد : الف ) صالحيت روش شناسي داشته باشد . ب ) دانش محتوي داشته باشد . ) 6نتيجه آن توليد دانش نو به صورت مدون است . ) 7بدليRل نظRم و ترتيRبي كRه دارد يكRي از نيرومندتريRن ابزارهRا براي حل مسائل و پاسخ به سئواالت است . ویژگیهای تحقیق علمی .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 هدفمندی صحت و استحکام آزمون پذیری تکرار پذیری دقت و اعتماد عینیت تعمیم پذیری محدود گرایی 23 معناي تحقيق • تحقيق در لغت به معناي درست و راست گردانيدن،پيدا کردن ،يافتن ياجستجوي حقيقت آورده شده است • تعاريف بعمل آمده از تحقيق و پژوهش فراوانند – تحقيق به روش علمي را مجموعه مقررات و قواعدي دانسته اند که چگونگي جستجو براي يافتن حقايق مربوط به يک موضوع را نشان مي دهد – تحقيق عملي منظم است که در نتيجه آن پاسخ هائي براي سواالت مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد آمد 24 شرايط يك محقق • • • • • • • • • • • • • • يك محقق ،در كار تحقيقي نياز به خصيصه هاي زير دارد تا هم در كارش موفق باشد و به نتيجه مطلوب برسد ،و هم نتيجه كارش براي ديگران داراي ارزش و اعتبار باشد: حوصله و صبر كاوش در منابع دقت ،هم در فهم هم در نقل امانت در نقل‌ها و برداشت‌ها علم و اطالع ،نه فكر و ذوق ( .يعني :مالك ،ذوقيات نيست) آشنايي به موضوع مورد نظر و مورد تحقيق گم نكردن سرخط اصلي ،هنگام سند يابي و پژوهش ارتباط « يافته » ها با مطلوب‌ها و « نياز » ها برخورداري كار ،از بررسي و استدالل و دقت ،تا « تحقيق » شود و گرنه در مرحله تتبع خواهد بود .البته تتبع مقدمه تحقيق است. برخورداري از زبان ساده و بيان رسا تعصب و غرض ورزي و انتقام‌جويي دوري از ّ پرهيز از پيش‌داوري و تحميل عقيده بيان يافته‌ها. برخورداري از شهامت و صراحت در ِ 25 ويژگي هاي تحقيق • • • • • • • • • • هدف اصلي تحقيق حل يك مسئله يا پاسخگويي به يك سوال يا دستيابي به روابط علت و معلولي بين متغير هاي پژوهشي است. هدف تحقيق مشاهده و درك الگوهاي كلي رويدادها و روابط بين آنهاست. تحقيق بر مشاهده و آزمايش تاكيد دارد . به منظور جمع آوري اطالعات و آزمودن فرضيه از ابزار مختلف اندازه گيري استفاده مي شود. در تحقيق از جديدترين منابع اطالعاتي براي رسيدن به هدف هاي تحقيق استفاده مي شود. در تحقيق هدف خاصي وجود دارد كه محقق تالش مي كند با جمع آوري اطالعات مناسب به آنها دسترسي پيدا كند. انجام تحقيق مستلزم داشتن مهارت الزم در زمينه موضوع مورد تحقيق است. تحقيق فعاليت عيني و منطقي است .به اين معني كه محقق با رعايت اصول و ضوابط روش هاي تحقيق اطالعات الزم را جمع آوري و بدون هيچگونه تعصبي به نتيجه گيري مي پردازد. تحقيق به منظور حل مساله بدون جواب يا سوال هاي بدون پاسخ مي پردازد. تحقيق نيازمند صبر و شكيبايي است. 26 هدف از انجام تحقيق • • • • تحقيق به منظور دستيابي به افق هايي است كه غايت و هدف فعاليت را روشن مي سازد كه حسب مورد مي تواند: شرح :پديده مورد نظر چگونه به وجود آمده است ،چگونه عمل مي كند ،تحت تاثير چه عواملي قرار دارد. پيش بيني :تالش مي شودتا آينده پديده مورد نظر پيش بيني شود . بهبود :در هر زمينه اي از تحقيق پژوهشگر تالش مي كند تا ارائه پاسخ به برخي از سواالت توانمندي و قابليت خاصي را از طريق كاربست نتايج ،ارتقا كيفي روند ها و رويه هاي مورد مطالعه را به نحوي فراهم آورد تا برآيند كار ايجاد ارزش افزوده باشد. 27 تقسيم بندی انواع تحقيق • • • • برحسب هدف: بنیادی هدف از ای"ن نوع تحقیقات «گسترش مرز عل"م و دان"ش» اس"ت .منج"ر ب"ه «تولی"د عل"م» می شود ی"ا نظری"ه و نظری"ه های قبل"ی در آ"ن رشت"ه را تکمیل م"ی کن"د و ی"ا ب"ه نق"د نظری"ه های قبل"ی پرداخت"ه و افق جدیدی را به روی انسان باز می کند. کاربردی ک"ه هدف آ"ن کاربرد عمل"ی دان"ش در زندگی است. توس"عه ای ،ک"ه هدف آ"ن تشخی"ص مناس"ب بودن يک دانش ,روش ,ارزش و ...برای هدفی خاص و یا تهیه و تدوی"ن برنام"ه ه"ا ,طرحه"ا و پروژ"ه های توسعه ای است. 28 تقسيم بندی انواع تحقيق • بر حس"ب نحوه گرد آوری اطالعات يا طرح تحقيق • توص""يفی (توص"يف شرايط ،اشياء ،امور و پديده ها به منظور شناخت ببیشتر آنها). • پس رويدادي ( علّي -مقايسه اي ) كه هدف آن شناس""ايي معلول ب""ه منظوركش""ف علل احتمال"ي آ"ن وي"ا مطالع"ة متغي"ر وابس"ته به منظور يافتن متغير مستقل 29 تقسيم بندی انواع تحقيق • همبس"تگی :تحلي"ل رابط"ه ميان متغيره"ا بر اساس هدف تحقيق: • • • مطالعه همبستگی دو متغيری تحلي"ل رگرس"يون ب"ا هدف پي"ش بين"ی تغييرات ي"ک ي"ا چند متغير وابسته با توجه به تغييرات متغيرهای مستقل تحلي"ل ماتري"س همبس"تگی ب"ا هدف بررس"ی مجموعه ای از همبستگيهای دو متغيری در جدولی بنام ماتريس. 30 تقسيم بندی انواع تحقيق • تحقيق در عمليات يا اقدام پژوهي به منظور مشخص كردن موقعيت معين و رفع مشكل ،آشنائي با روشهاي نو و اشاعة نو آوري. • مطالعةموردي انتخاب و مطا لعة يك مورد يا واد يا نظام با حد و مرز مشخص به صورت كل گرايانه ()holistic 31 تقسيم بندی انواع تحقيق • تحقيق تاريخي (م"طالعة فصل دوم از بخش" سوم جلد دوم روشهاي تحقيق تأليف" دكتر ساروخاني را توصيه م"ي كنيم) • قوم نگاري براي تحقيقات مردم شناسي از طريق ثبت وقايع و پديده ه"ا در شرايط طبيعي وقوع • روشهاي تحليل م"حتوي (م"طالعة فصل چهارم از بخش" سوم جلد دوم روشهاي تحقيق تأليف دكتر ساروخاني را توصيه م"ي كنيم) 32 تقسیم بندی انواع تحقیق • پيمايش"ي براي مطالع"ة ماهي"ت يا ويژگ"يهاي اشياء ،ا"مور و پديده ها ،شراي"ط و روابط موجود ميان آنه"ا وي"ا چگونگ"ي وضعيت موجود و همچنين سنجش آراء و افكار. 33 تقسیم بندی انواع تحقیق تحقيق پيمايش"ي به سه دسته تقس"يم م"ي شود: مقطعي :به منظور گردآوري دا"ده ها در بارة يك يا چند صفت در يك مقطع زم"اني ( مثال ً در يك روز، يك ه"قته ،ماه يا سال) طولي :به م"نظور گردآوري داده ها در طول زم"انهاي مختلف". روش دلفي :به منظور گردآوري داده ها در بارة اتفاق نظر يك جمع صاحب نظر در مورد يك موضوع خاص ا"ز طريق رتبه بندي درجة اه"ميت آن 34 دسته بندي پژوهشها بر مبناي نحوه كنترل آزمايشي ‏Experimental تاریخی غيرآزمايشي ‏Non-experimental توصيفي پيمايش ‏Survey همبستگي Co ‏relational پس رويدادي Ex-Post ‏facto ‏Caseمورد پژوهي ‏Study دسته بندي پژوهشها بر مبناي داده ها و تحليل آن كمي كيفی ‏Quantitative ‏Qualitative دسته بندي پژوهشها بر مبناي مكان گرد آوري داده ها تحقيق ميداني ‏Field research كتابخانه اي تحقيق غير ميداني ‏infield research آزمايشگاهي ‏library research ‏laboratory research

51,000 تومان