سایر تحقیق و پژوهش

آشنایی با روش های پژوهشی در سازمان

ashnayi_ba_raveshhaye_pezhohesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با روش های پژوهشی در سازمان”

آشنایی با روش های پژوهشی در سازمان

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: آشنايی با روشهای پژوهش در سازمانسید عباس ابراهیمیدکتری مدیریت دولتیدانشگاه تربیت مدرساسفند 912

اسلاید 3: تبیین انتظارات دوره3

اسلاید 4: هدف كلي از برگزاري دورهبدون شك در آغاز منطقي هر كاري تبيين و كسب درك روشني از انجام كار اساسي ترين گام است. انجام تحقيق و پژوهش نيز از اين مهم مستثني نيست .اين دوره تلاش دارد با مروري بر كليات روش تحقيق و مراحل آن، شرايطي را ايجاد نمايد تا شركت كنندگان با مفاهیم پژوهش در سازمان آشنا شده و بتوانند برای موضوعات و مسائل پیش آمده در سازمان یک پژوهش جامع انجام دهند.4

اسلاید 5: انتظارات از شركت كنندگان در دورهدر پايان دوره از شركت كنندگان انتظار مي رود تا:مفاهيم وتعاريف پژوهش و طرح تحقيق را بيان كنند.اطلاعات مورد نياز براي پيشنهاد يك طرح تحقيق را گرد آوري نمايند.بتوانند از ميان مسائلي كه با آن مواجه هستند ضمن تبيين ،آن را به يك عنوان تحقيقي تبديل وبيان كنند.با ويژگي هاي انتخاب موضوع تحقيق آشنا باشند.بتوانند فرضيه ها يا سوالات تحقيق را مشخص سازند. منابع انتخاب موضوع تحقيق و شيوه هاي دسترسي به ادبيات تحقيق را بشناسند.قادر باشند براي عنوان پژوهشي خود يك طرح پژهشي تنظيم نمايند.با روشهای تولید ، جمع آوری و کاربرد و سازماندهی اطلاعات در فرایند یک تحقیق آشنا باشند.5

اسلاید 6: روش تحقيق

اسلاید 7: با شنيدن واژه تحقيق چه مفهومي از آن به ذهن انسان متبادر مي شود ؟

اسلاید 8: 1) رسيدن ، بررسي ، مطالعه ، حقيقت و گاهي حقيقت يابي 2 ) فعاليت‌هاي منظمي كه به توليد و كشف دانش جديد و سازمان يافته منتهي شود. 3 ) فعاليت براي رسيدن به شناخت آنچه براي انسان ناشناخته است .

اسلاید 9: از چه راههايي مي توانبه شناخت دست يافت ؟

اسلاید 10: راههاي شناخت و كسب دانش 1) تجربه2 ) استناد به مقام صلاحيت دار4 ) روش علمي3) منطق

اسلاید 11:   ابتدايي ترين و در عين حال فراگيرترين روش كسب اطلاعات است .1ـ تجربه در اين روش اطلاعات بي‌واسطه و به طور مستقيم توسط فرد استفاده كننده از اطلاعات حاصل مي‌شود . تجارب شخصي عمدتاً برخواسته از دانش حسي است .

اسلاید 12:   دانش حسي به واسطه خطاي احساس غيرقابل اطمينان و ناقص است .محدوديتهاي تجربه محدوديت در تجربه ـ همه امور را نمي‌توان تجربه كرد . تجربه شديداً تحت تأثير ذهنيت افراد است .

اسلاید 13:   رجوع به كارشناسان ، متخصصان و مراكز ذيصلاح در زمينه‌هاي موردنظر پذيرش قول و فعل مقامات ذيصلاح به عنوان واقعيتهاي قابل استناد 2ـ استناد به مقام صلاحيت‌دار نحوه كسب دانش و اطلاعات از سوي مقامات صلاحيت‌دار « آيا آنان دچار اشتباه نمي‌شوند» ؟ اختلاف نظر صاحبنظران در امر واحد محدوديتهاي استناد به مقام صلاحيت‌دار

اسلاید 14:   اگر به كمك عقل , دانش حسي توسعه داده شود دانش قابل اعتمادتري حاصل مي‌شود . منطق از دو طريق براي رسيدن به شناخت به انسان كمك مي‌كند : 3ـ منطق الف) روش قياسيب) روش استقرايي

اسلاید 15: قياس در لغت به معناي سنجش ، اندازه گيري و تخمين است . استدلال قياسي نتيجه گيري با دلايل كافي از كل به جزء است. از كنار هم گذاشتن واقعيات پذيرفته شده و استنتاج يك نتيجه از آن , حاصل مي شود .الف) روش قياسي

اسلاید 16: اجزاء‌ قياس مقدمه كبري انساني فاني است . نتيجه علي فاني است . مقدمه صغري علي انسان است .

اسلاید 17: استقراء در لغت به معناي جستجو كردن و كنجكاوي كردن است . استدلال استقرايي يعني رسيدن ذهن از جزء به كل بررسي اجزاء يك قضيه و رسيدن به يك حكم كلي ب) روش استقرايي

اسلاید 18: مفهوم شناسي تحقيق علمي

اسلاید 19: به اين روش , روش حل مسئله ، روش عقلاني، روش استدلال قياسي ـ استقرايي ، روش آزمايشي نيز گفته‌اند . روش منظم شناخت و كسب دانش و اطلاعات است . تغيير كنترل و هدايت شده يك موقعيت غيرثابت يانامعين به موقعيتي كه از لحاظ مشخصات و روابط كاملاً معين و ثابت است. تحقيق علمي فرآيند جستجوي منظم براي مشخص كردن موقعيت نامعين است . روش علمي :

اسلاید 20: ويژگي هاي تحقيق علمي

اسلاید 21: 1 ) مجموعه فعاليتهاي مرتبط با هم است كه آن را به فرآيند جستجو مبدل كرده است .2 ) ساختار فعاليتهاي آن بر پايه يك نظم منطقي استوار است . 3 )‌ در صدد روشن كردن رابطه , اثر يا تفاوت بين پديده‌هاست .4 ) مستلزم توليد، جمع‌آوري و كاربرد داده هاي جديد يا سازماندهي مجدد داده‌هاي موجود براي حل مسائل موردنظر است .

اسلاید 22: 5 ) نيازمند تخصص است - محقق بايد :6 ) نتيجه آن توليد دانش نو به صورت مدون است . الف ) صلاحيت روش شناسي داشته باشد .ب ) دانش محتوي داشته باشد . 7 ) بدليل نظم و ترتيبي كه دارد يكي از نيرومندترين ابزارها براي حل مسائل و پاسخ به سئوالات است .

اسلاید 23: ویژگیهای تحقیق علمیهدفمندی صحت و استحکامآزمون پذیریتکرار پذیریدقت و اعتمادعینیتتعمیم پذیریمحدود گرایی23

اسلاید 24: معناي تحقيقتحقيق در لغت به معناي درست و راست گردانيدن،پيدا کردن ، يافتن ياجستجوي حقيقت آورده شده است تعاريف بعمل آمده از تحقيق و پژوهش فراوانند تحقيق به روش علمي را مجموعه مقررات و قواعدي دانسته اند که چگونگي جستجو براي يافتن حقايق مربوط به يک موضوع را نشان مي دهد تحقيق عملي منظم است که در نتيجه آن پاسخ هائي براي سوالات مندرج در موضوع تحقيق بدست خواهد آمد 24

اسلاید 25: شرايط يك محقق يك محقق، در كار تحقيقي نياز به خصيصه هاي زير دارد تا هم در كارش موفق باشد و به نتيجه مطلوب برسد، و هم نتيجه كارش براي ديگران داراي ارزش و اعتبار باشد: حوصله و صبر كاوش در منابع دقت، هم در فهم هم در نقل امانت در نقل‌ها و برداشت‌ها علم و اطلاع، نه فكر و ذوق. ( يعني: ملاك، ذوقيات نيست) آشنايي به موضوع مورد نظر و مورد تحقيق گم نكردن سرخط اصلي، هنگام سند يابي و پژوهش ارتباط « يافته » ها با مطلوب‌ها و « نياز » ها برخورداري كار، از بررسي و استدلال و دقت، تا « تحقيق » شود و گرنه در مرحله تتبع خواهد بود. البته تتبع مقدمه تحقيق است. برخورداري از زبان ساده و بيان رسا دوري از تعصّب و غرض ورزي و انتقام‌جويي پرهيز از پيش‌داوري و تحميل عقيده برخورداري از شهامت و صراحت در بيانِ يافته‌ها. 25

اسلاید 26: ويژگي هاي تحقيق هدف اصلي تحقيق حل يك مسئله يا پاسخگويي به يك سوال يا دستيابي به روابط علت و معلولي بين متغير هاي پژوهشي است. هدف تحقيق مشاهده و درك الگوهاي كلي رويدادها و روابط بين آنهاست. تحقيق بر مشاهده و آزمايش تاكيد دارد . به منظور جمع آوري اطلاعات و آزمودن فرضيه از ابزار مختلف اندازه گيري استفاده مي شود. در تحقيق از جديدترين منابع اطلاعاتي براي رسيدن به هدف هاي تحقيق استفاده مي شود. در تحقيق هدف خاصي وجود دارد كه محقق تلاش مي كند با جمع آوري اطلاعات مناسب به آنها دسترسي پيدا كند. انجام تحقيق مستلزم داشتن مهارت لازم در زمينه موضوع مورد تحقيق است. تحقيق فعاليت عيني و منطقي است . به اين معني كه محقق با رعايت اصول و ضوابط روش هاي تحقيق اطلاعات لازم را جمع آوري و بدون هيچگونه تعصبي به نتيجه گيري مي پردازد. تحقيق به منظور حل مساله بدون جواب يا سوال هاي بدون پاسخ مي پردازد. تحقيق نيازمند صبر و شكيبايي است. 26

اسلاید 27: هدف از انجام تحقيقتحقيق به منظور دستيابي به افق هايي است كه غايت و هدف فعاليت را روشن مي سازد كه حسب مورد مي تواند: شرح : پديده مورد نظر چگونه به وجود آمده است ، چگونه عمل مي كند، تحت تاثير چه عواملي قرار دارد. پيش بيني: تلاش مي شودتا آينده پديده مورد نظر پيش بيني شود . بهبود: در هر زمينه اي از تحقيق پژوهشگر تلاش مي كند تا ارائه پاسخ به برخي از سوالات توانمندي و قابليت خاصي را از طريق كاربست نتايج ، ارتقا كيفي روند ها و رويه هاي مورد مطالعه را به نحوي فراهم آورد تا برآيند كار ايجاد ارزش افزوده باشد. 27

اسلاید 28: 28تقسيم بندی انواع تحقيقبرحسب هدف:بنیادی هدف از این نوع تحقیقات «گسترش مرز علم و دانش» است. منجر به «تولید علم» می شود یا نظریه و نظریه های قبلی در آن رشته را تکمیل می کند و یا به نقد نظریه های قبلی پرداخته و افق جدیدی را به روی انسان باز می کند. کاربردی که هدف آن کاربرد عملی دانش در زندگی است.توسعه ای، که هدف آن تشخیص مناسب بودن يک دانش, روش, ارزش و... برای هدفی خاص و یا تهیه و تدوین برنامه ها, طرحها و پروژه های توسعه ای است.

اسلاید 29: 29تقسيم بندی انواع تحقيقبر حسب نحوه گرد آوری اطلاعات يا طرح تحقيقتوصيفی (توصيف شرايط، اشياء، امور و پديده ها به منظور شناخت ببیشتر آنها).پس رويدادي ( علّي- مقايسه اي ) كه هدف آن شناسايي معلول به منظوركشف علل احتمالي آن ويا مطالعة متغير وابسته به منظور يافتن متغير مستقل

اسلاید 30: 30تقسيم بندی انواع تحقيقهمبستگی: تحليل رابطه ميان متغيرها بر اساس هدف تحقيق: مطالعه همبستگی دو متغيریتحليل رگرسيون با هدف پيش بينی تغييرات يک يا چند متغير وابسته با توجه به تغييرات متغيرهای مستقلتحليل ماتريس همبستگی با هدف بررسی مجموعه ای از همبستگيهای دو متغيری در جدولی بنام ماتريس.

اسلاید 31: 31تقسيم بندی انواع تحقيقتحقيق در عمليات يا اقدام پژوهي به منظور مشخص كردن موقعيت معين و رفع مشكل، آشنائي با روشهاي نو و اشاعة نو آوري.مطالعةموردي انتخاب و مطا لعة يك مورد يا واد يا نظام با حد و مرز مشخص به صورت كل گرايانه (holistic)

اسلاید 32: 32تقسيم بندی انواع تحقيقتحقيق تاريخي (مطالعة فصل دوم از بخش سوم جلد دوم روشهاي تحقيق تأليف دكتر ساروخاني را توصيه مي كنيم)قوم نگاري براي تحقيقات مردم شناسي از طريق ثبت وقايع و پديده ها در شرايط طبيعي وقوعروشهاي تحليل محتوي (مطالعة فصل چهارم از بخش سوم جلد دوم روشهاي تحقيق تأليف دكتر ساروخاني را توصيه مي كنيم)

اسلاید 33: 33تقسیم بندی انواع تحقیقپيمايشي براي مطالعة ماهيت يا ويژگيهاي اشياء، امور و پديده ها، شرايط و روابط موجود ميان آنها ويا چگونگي وضعيت موجود و همچنين سنجش آراء و افكار.

اسلاید 34: 34تقسیم بندی انواع تحقیقتحقيق پيمايشي به سه دسته تقسيم مي شود:مقطعي: به منظور گردآوري داده ها در بارة يك يا چند صفت در يك مقطع زماني ( مثلاًً در يك روز، يك هقته، ماه يا سال)طولي: به منظور گردآوري داده ها در طول زمانهاي مختلف.روش دلفي: به منظور گردآوري داده ها در بارة اتفاق نظر يك جمع صاحب نظر در مورد يك موضوع خاص از طريق رتبه بندي درجة اهميت آن

اسلاید 35: دسته بندي پژوهشها بر مبناي نحوه كنترل آزمايشي Experimental غيرآزمايشي Non-experimentalتاریخیتوصيفي پيمايش Survey همبستگي Co relational پس رويدادي Ex-Post factoمورد پژوهي Case-Study

اسلاید 36: دسته بندي پژوهشها بر مبناي داده ها و تحليل آن كمي Quantitative كيفی Qualitative

اسلاید 37: دسته بندي پژوهشها بر مبناي مكان گرد آوري داده ها تحقيق ميداني Field research تحقيق غير ميدانيinfield researchكتابخانه اي library research آزمايشگاهي laboratory research

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید