علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

آشنایی با زبان UML جلسه سوم

ashnaei_ba_uml

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “آشنایی با زبان UML جلسه سوم”

آشنایی با زبان UML جلسه سوم

اسلاید 1: آشنایی با زبان UML جلسه سومبر اساس کتاب چکیده UML، تألیف مهندس مهدی ساعدی

اسلاید 2: 2 اشیاء و کلاس هاشیء چیست؟ هر چیزی یک شیء است.از نظر قوه ادراک بشر،یک شیء، یک از فقرات زیر است- یک شیء ملموس یا مرئی.چیزی که می تواند شعور را درک شود.چیزی که مورد فعل یا فکر قرار می گیرد.2. هرچیزی که به صورت مجرد در نظر گرفته شود، شیء است.

اسلاید 3: 3کلاس چیست؟کلاس، مجموعه یا گروهی از اشباء است که خصوصیات یکسان دارند، به عنوان مثال، کلاس دانشجو که تمام دانشجویان( اشیاء) حوزه مسئله ما در آن هستند. این خصوصیات شامل موارد زیر است:صفتعملارتبطمعنا و مفهوم

اسلاید 4: 4قواعد و رهنمودهای شیء و کلاسمعمولا حرف اول نام کلاس بزرگ نوشته می شود. نام همه کلاس ها، صفات و اعمال بهتر است مفرد باشد مگر آنکه دلیل قانع کننده ای برای جمع بستن وجود داشته باشد.نام همه کلاس ها، صفات و اعمال بایستی با مسمی و با معنا باشد.علامت کلاس به سه قسمت تقسیم می شود: نام، صفات و اعمال.نوعا نام صفات و اعمال با حرف کوچک آغاز می شود و هر کلمه اضافی در این نام ها با حرف اول بزرگ نوشته می شود.

اسلاید 5: 5 مسئولیت های شیءتعیین صفات:با بحث های مختلفی که با کاربر انجام می شود، باید صفات مختلف و مورد نیاز هر کلاس شناسایی گردد.سئوالاتی که ممکن است برای این کار مفید باشد عبارتست از:این شیء، به طور کلی چگونه توصیف می شود؟این شیء، در حوزه مسئله خاص ما را چگونه وصف می شود؟چه حالاتی را شیء باید در طول عمرش طی کند؟شیء در چه حالاتی می تواند قرار گیرد؟

اسلاید 6: 6انواع صفاتصفات تک مقداری: قادرند یک مقدار یا حالت را در هر لحظه از زمان به خود اختصاص دهند. مثل ” نام و قد“صفات با مقادیر ناسازگار:وقتی بروز می کنند که در یک کلاس، حضور دو یا چند صفت بدین گونه باشد که حضور یا غیاب مقدار در یک صفت، به حضور یا غیاب مقدار در دیگری وابسته باشد، این دو یا چند صفت با هم ناسازگارند. مثل دوصفت”حقوق ماهانه“ و ”نرخ ساعتی“ در کلاس کارمند.صفات چند مقداری: می توانند در یک لحظه از زمان، چندین مقدار داشته باشد.مثل استاد دانشگاهی که در یک زمان،چند مدرک تحصیلی و چند شماره تلفن دارد.

اسلاید 7: 7آشنایی با UMLزبان مدل سازی یکپارچه(UML) ، زبانی است برای مشخص سازی، مجسم سازی، ساخت و مستندسازی دست آوردهای سیستم های نرم افزاری و مدل سازی کسب و کار و دیگر سیستم های غیر نرم افزاری.

اسلاید 8: 8اهداف UMLفراهم آوردن زبان مدل سازی بصری و گویا با قابلیت آماده برای استفاده برای کاربران.فراهم آوردن مکانیزم های توسعه و تخصیص برای بسط مفاهیم اساسی.استقلال از زبان های برنامه نویسی خاص و فرآیندهای توسعه.فراهم آوردن پایه و اصولی رسمی برای درک زبان مدل سازی.تشویق به رشد بازار ابزارهای OO . حمایت و پشتیبانی از مفاهیم توسعه سطح بالاتر نظیر الگوها و اجزاء.مجتمع سازی بهترین تجربیات.

اسلاید 9: 9مقایسه UML با دیگر زبان های برنامه نویسیکاربران هر یک از سه روش Booch، OMT و OOSE می توانند به راحتی از UML استفاده کنند.UML روشن تر، مستحکم تر و یک شکل تر از سایر روش ها می باشد.کاربران، تغییرات اساسی و زیادی را در علامت گذاری تجربه خواهند کرد. اما این به معنای نیاز به یادگیری مجدد نیست.کاربران هر یک از روشهای oo می توانند سرعت زیادی را در یادگیری شان انتظار داشته باشد.

اسلاید 10: 10 فرآیند توسعهUML یک زبان مدل سازی است ونه یک فرآیند و بر این اساس هیچ گونه علامت گذاری نیز برای فرآیند توسعه و ایجاد سیستم ارائه نمی دهد.فرآیند توسعه، فرآیندی تکراری و افزایشی است و در چهار مرحله به انجام می رسد. هر مرحله می تواند از چند تکرار تشکیل شود. در هر تکرار، قدم های چرخه عمر وجود دارد.یعنی قدم های تعیین نیازمندی ها، تحلیل، طراحی، پیاده سازی و تست در هر تکرار انجام می شود.

اسلاید 11: 11نمودار مورد کاربردمدل سازی رفتاربرای آنکه رفتار یک سیستم یا شیء را به تصویر بکشیم، از نمودارهای رفتار استفاده می کنیم. رفتار عبارتست از عملیات، فعالیت یا واکنش که یک شیء یا سیستم در طول زندگی خود بروز می دهد.مدل سازی رفتار توسط نمودارهای زیر انجام می شود:نمودار مورد کاربرد 2. نمودارهای تعامل(نمودار توالی و نمودار همکاری) 3. نمودار فعالیت 4. نمودار حالت

اسلاید 12: 12نمودار مورد کاربردمورد کاربرد در اصل همان نیاز کاربرد است. به عنوان مثال، در سیستم بانک، مشتری از سیستم انتظار دارد که چک خود را به پول تبدیل کند، این انتظار یا نیاز، یک مورد کاربرد است. در این سیستم مورد کاربرد فوق را با جمله ” تبدیل چک به پول نقد“ بیان می کنیم.

اسلاید 13: 13تعریف مورد کاربردمورد کاربرد مشخص کننده رفتاری از سیستم یا زیر سیستم است و مجموعه ای است از توالی های عملیاتی که سیستم جهت در اختیار قرار دادن یک نتیجه ملموس مورد نظر کاربر یا کنشگر آنها را انجام می دهد.

اسلاید 14: 14کنشگرنقشی که کاربر در ارتباط با سیستم ایفا می کند، کنشگر نامیده می شود. در اینجا توجه به نقش کابر است و نه شخص کاربر.کنشگرها ممکن است انسان نباشند. ممکن است یک سیستم کامپیوتری، یک دستگاه و... باشد.انواع کنشگرهای خارجی که می توانند کنشگر باشند:افرادی که نیاز به اجرای عملیات خاصی از سوی سیستم دارند.افرادی که سیستم به آنها نیاز دارد.سخت افزار یا نرم افزار.افرادی که وظیفه مدیریت یا مراقبت و نگهداری سیستم را به عهده دارند.

اسلاید 15: 15نمایش یک کنشگریک کنشگر با علامت آدمک نمایش داده می شود. در کنش گرها می توان رابطه تعمیم داشت.

اسلاید 16: 16 مکانیزم های توسعهمکانیزم های توسعه، مکانیزم هایی هستند که به کاربر UML این امکان را می دهند تا در برخورد با مشکلات و مسائل پیش بینی نشده در سیستم های مختلف، بتواند با بهره گیری از مفاهیم موجودUML، اقدام به تعریف مفاهیم جدید برای حل مشکلاتش بکند.سه دسته مکانیزم توسعه در UML پیش بینی شده است که عبارتند از:1. کلیشه ها 2. مقادیر ضمیمه 3. محدودیت ها

اسلاید 17: پایان جلسه سوم

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید