کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

آشنایی با زبان UML جلسه سوم

صفحه 1:
آشنایی با زبان با000) جلسه سوم بر اساس کتاب چکیده را(6() تألیف مهندس مهدی ساعدی

صفحه 2:
*اشیاء و کلاس ها شیء چیست؟ هر چیزی یک شیء است. 1 از نظر قوه ادراک بشرءیک شیء, یک از فقرات زیر است - یک شیء ملموس يا مرئی. - چیزی که می تواند شعور را درک شود. - چیزی که مورد فعل يا فکر قرار می گیرد. 2 هرچیزی که به صورت مجرد در نظر گرفته شود شیء است.

صفحه 3:
كلاس جيست؟ کلاس, مجموعه يا كروهى از اشباء است كه خصوصيات يكسان دارند. به عنوان مثال, کلاس دانشجو که تمام دانشجویان( اشیاء) حوزه مسئله ما در آن هستند. این خصوصیات شامل موارد زیر است:

صفحه 4:
قواعد و رهنمودهای شیء و کلاس معمولا حرف اول نام کلاس بزرگ نوشته می شود. نام همه كلاس هاء صفات و اعمال بهتر است مفرد باشد مگر آنکه دلیل قانع کننده ای برای جمع بستن وجود داشته باشد. نام همه كلاس هاء صفات و اعمال بايستى با مسمی و با معنا باشد. علامت کلاس به سه قسمت تقسیم می شود: ‎cpl‏ صفات و اعمال. نوعا نام صفات و اعمال با حرف کوچک آغاز می شود و هر کلمه اضافی در این نام ها با حرف اول بزرگ نوشته می شود.

صفحه 5:
* مسئولیت های شیء تعيين صفات: با بحث های مختلفی که با کاربر انجام می شود. باید صفات مختلف و مورد نیاز هر کلاس شناسایی گردد. ولا كه سكن اسك رای این کار مت باس ‎pic‏ یت ار * این شیء. به طور کلی چگونه توصیف می شود؟ * این شیء در حوزه مسئله خاص ما را چگونه وصف می شود؟ * چه حالاتی را شیء باید در طول عمرش طی کند؟ * شیء در چه حالاتی می تواند قرار گیرد؟

صفحه 6:
انواع صفات صفات تک مقداری: قادرند یک مقدار يا حالت را در هر لحظه از زمان به خود اختصاص دهند. مثل " نام و قد" صفات با مقادیر ناساز گار:وقتی بروز می کنند که در یک کلاس. حضور دو یا چند صفت بدین گونه باشد که حضور یا غیاب مقدار در یک صفت. به حضور یا غیاب مقدار در دیگری وابسته باشد. اين دو یا چند صفت با هم ناساز گارند. مثل دوصفت "حقوق ماهانه" و "نرخ ساعتی" در کلاس کارمند. صفات چند مقداری: می توانند در یک لحظه از زمان. چندین مقدار داشته باشد.مثل استاد دانشگاهی که در یک زمان:چند مدرک تحصیلی و چند شماره تلفن دارد.

صفحه 7:
۰آشنایی با را00) زبان مدل سازی یکپارچه(,ا200) . زبانی است برای مشخص سازی, مجسم سازی, ساخت و مستندسازی دست آوردهای سیستم های نرم افزاری و مدل سازی کسب و کار و دیگر سیستم های غیر نرم افزاری.

صفحه 8:
<= ک هت ها ۵ ند اهداف ,ا20) فراهم آوردن زبان مدل سازی بصری و گویا با قابلیت آماده برای استفاده برای کاربران. فراهم آوردن مکانیزم های توسعه و تخصیص برای بسط مفاهیم اساسی. استقلال از زبان های برنامه نویسی خاص و فرآیندهای توسعه. فراهم آوردن پایه و اصولی رسمی برای درک زبان مدل سازی. تشویق به رشد بازار ابزارهاى 00 . حمایت و پشتیبانی از مفاهیم توسعه سطح بالاتر نظیر الگوها و اجزاء. مجتمع سازی بهترین تجربیات.

صفحه 9:
مقایسه را20) با دیگر زبان های برنامه نویسی کاریران هر بح ره روش ات 0 تن( توانند به راحتی از با260) استفاده کنند. ا(6) روشنتر. مستحکم تر و یکشکلتر از سایر روش ها می‌ب‌اشد کاربران» تغییرات اساسی و زیادی را در علامت گذاری تجربه خواهند کرد. اما اين به معنای نیاز به یاد گیری مجدد نیست. کاربران هر یک از روشهای 7 می توانند سرعت زیادی را در یاد گیری شان انتظار داشته باشد.

صفحه 10:
فرآین توسعه (20) ی کزبانمدل‌سازیلسونه ی کف رآیند و بر لیرساس‌هیچ گونه علاهنگ‌نایین یز برلی‌ف رآیند توسعه و لیجاد سیستم ارلته نمی‌دهد فرآیند توسعه. ف رآیندی تکراری و افزایشی است و در چهار مرحله به انجام می رسد. هر مرحله می تواند از چند تکرار تشکیل شود. در هر ‎IS‏ قدم های چرخه عمر وجود دارد.یعنی قدم های تعیین نیازمندی ‎le‏ تحلیل. طراحی. پیاده سازی و تست در هر تکرار انجام می شود.

صفحه 11:
*نمودار مورد کاربرد مدل سازی رفتار برای آنکه رفتار یک سیستم یا شیء را به تصویر بکشیم, از نمودارهای رفتار استفاده می کنیم. رفتار عبار تست از عملیات. فعالیت یا واکنش که یک شیء یا سیستم در طول زندگی خود بروز می دهد. مدل سازى رفتار توسط نمودارهای زیر انجام می شود: ۱ نمودار مورد کاربرد ۲. نمودارهای تعامل(نمودار توالی و نمودار همکاری) ۳ نمودار فعالیت ۴. نمودار حالت

صفحه 12:
ae نمودار مورد کاربرد مورد کاربرد در اصل همان نیاز کاربرد است. به عنوان مثال. در سیستم بانک. مشتری از سیستم انتظار دارد که چک خود را به پول تبدیل کند. این انتظار یا نیاز: یک مورد کاربرد است. در این سیستم مورد کاربرد فوق را با جمله " تبدیل چک به پول نقد" بیان می کنیم.

صفحه 13:
تعریف مورد کاربرد مورد کاربرد مشخص کننده رفتاری از سیستم یا زیر سیستم است و مجموعه ای است از توالی های عملیاتی که سیستم جهت در اختیار قرار دادن یک نتیجه ملموس مورد نظر کاربر یا کنشگر آنها را انجام می دهد.

صفحه 14:
کنشگر نقشی که کاربر در ارتباط با سیستم ایفا می کند. کنشگر نامیده می شود. در اینجا توجه به نقش کابر است و نه شخص کاربر. کنشگرها ممکن است انسان نباشند. ممکن است یک سیستم کامپیوتری, یک دستگاه و.. باشد. انواع کنشگرهای خارجی که می توانند کنشگر باشند: _ افرادی که نیاز به اجرای عملیات خاصی از سوی سیستم دارند. ۲ افرادی که سیستم به آنها نیاز دارد. ۳ سخت افزار یا نرم افزار. ۴ _ افرادی که وظیفه مدیریت یا مراقبت و نگهداری سیستم را به عهده دارند.

صفحه 15:
نمایش یک کنشگر یک کنشگر با علامت آدمک نمایش داده می شود. در کنش گرها مى توان رابطه تعمیم داشت. 1 x ۱ 9 ‏اسم م‎ A AN Leal Real Customer

صفحه 16:
* مکانیزم های توسعه مکانیزم های توسعه. مکانیزم هایی هستند که به کاربر ,00 اين امکان را می دهند تا در برخورد با مشکلات و مسائل پیش بینی نشده در سیستم های مختلف. بتواند با بهره گیری از مفاهیم موجود1(60) اقدام به تعریف مفاهیم جدید برای حل سه دسته مکانیزم توسعه در ,20 پیش بینی شده است که عبار تند از: ‎.١‏ کلیشه ها ۲. مقادیر ضمیمه ۲. محدودیت ها

صفحه 17:
پایان جلسه سوم

آشنایی با زبان UML جلسه سوم بر اساس کتاب چکیده ،UMLتألیف مهندس مهدی ساعدی • اشیاء و کالس ها شیء چیست؟ هر چیزی یک شیء است. .1از نظر قوه ادراک بشر،یک شیء ،یک از فقرات زیر است - یک شیء ملموس یا مرئی. - چیزی که می تواند شعور را درک شود. - چیزی که مورد فعل یا فکر قرار می گیرد. .2هرچیزی که به صورت مجرد در نظر گرفته شود ،شیء است. 2 کالس چیست؟ کالس ،مجموعه یا گروهی از اشباء است که خصوصیات یکسان دارند ،به عنوان مثال ،کالس دانشجو که تمام دانشجویان( اشیاء) حوزه مسئله ما در آن هستند .این خصوصیات شامل موارد زیر است: • صفت • عمل • ارتبط • معنا و مفهوم 3 قواعد و رهنمودهای شیء و کالس .1معموال حرف اول نام کالس بزرگ نوشته می شود. .2نام همه کالس ها ،صفات و اعمال بهتر است مفرد باشد مگر آنکه دلیل قانع کننده ای برای جمع بستن وجود داشته باشد. .3نام همه کالس ها ،صفات و اعمال بایستی با مسمی و با معنا باشد. .4عالمت کالس به سه قسمت تقسیم می شود :نام ،صفات و اعمال. .5نوعا نام صفات و اعمال با حرف کوچک آغاز می شود و هر کلمه اضافی در این نام ها با حرف اول بزرگ نوشته می شود. 4 • مسئولیت های شیء تعیین صفات: با بحث های مختلفی که با کاربر انجام می شود ،باید صفات مختلف و مورد نیاز هر کالس شناسایی گردد. سئواالتی که ممکن است برای این کار مفید باشد عبارتست از: • این شیء ،به طور کلی چگونه توصیف می شود؟ • این شیء ،در حوزه مسئله خاص ما را چگونه وصف می شود؟ • چه حاالتی را شیء باید در طول عمرش طی کند؟ • شیء در چه حاالتی می تواند قرار گیرد؟ 5 انواع صفات 6 .1 صفات تک مقداری :قادرند یک مقدار یا حالت را در هر لحظه از زمان به خود اختصاص دهند .مثل ” نام و قد“ .2 صفات با مقادیر ناسازگار:وقتی بروز می کنند که در یک کالس ،حضور دو یا چند صفت بدین گونه باشد که حضور یا غیاب مقدار در یک صفت ،به حضور یا غیاب مقدار در دیگری وابسته باشد ،این دو یا چند صفت با هم ناسازگارند .مثل دوصفت”حقوق ماهانه“ و ”نرخ ساعتی“ در کالس کارمند. .3 صفات چند مقداری :می توانند در یک لحظه از زمان ،چندین مقدار داشته باشد.مثل استاد دانشگاهی که در یک زمان،چند مدرک تحصیلی و چند شماره تلفن دارد. •آشنایی با UML زبان مدل سازی یکپارچه( ، )UMLزبانی است برای مشخص سازی ،مجسم سازی ،ساخت و مستندسازی دست آوردهای سیستم های نرم افزاری و مدل سازی کسب و کار و دیگر سیستم های غیر نرم افزاری. 7 اهداف UML 8 .1 فراهم آوردن زبان مدل سازی بصری و گویا با قابلیت آماده برای استفاده برای کاربران. .2 فراهم آوردن مکانیزم های توسعه و تخصیص برای بسط مفاهیم اساسی. .3 استقالل از زبان های برنامه نویسی خاص و فرآیندهای توسعه. .4 فراهم آوردن پایه و اصولی رسمی برای درک زبان مدل سازی. .5 تشویق به رشد بازار ابزارهای . OO .6 حمایت و پشتیبانی از مفاهیم توسعه سطح باالتر نظیر الگوها و اجزاء. .7 مجتمع سازی بهترین تجربیات. مقایسه UMLبا دیگر زبان های برنامه نویسی • کاربران هر یک از سه روش Booch، OMTو OOSEمی توانند به راحتی از UMLاستفاده کنند. • UMLروlشlنتllر ،مlستحکم تllر و یllکشllکلتllر از سllایر روlش ها مlیبllاشد. • کاربران ،تغییرات اساسی و زیادی را در عالمت گذاری تجربه خواهند کرد .اما این به معنای نیاز به یادگیری مجدد نیست. • کاربران هر یک از روشهای ooمی توانند سرعت زیادی را در یادگیری شان انتظار داشته باشد. 9 • فرآیند توسعه ‏lینlساسهlیچ ‏lتlنlه یllکفllرآیند و بllر ا ا UMLیllکزlبانمlدلسllازlیاlس و گllونlه عlالمlتگllذارlینllیز بllراlیفllرآیند تllوسlعه و اlیجاد سllیستم اراlئlه نllمیدlهد. فرآیند توسعه ،فرآیندی تکراری و افزایشی است و در چهار مرحله به انجام می رسد .هر مرحله می تواند از چند تکرار تشکیل شود .در هر تکرار ،قدم های چرخه عمر وجود دارد.یعنی قدم های تعیین نیازمندی ها ،تحلیل ،طراحی ،پیاده سازی و تست در هر تکرار انجام می شود. 10 •نمودار مورد کاربرد مدل سازی رفتار برای آنکه رفتار یک سیستم یا شیء را به تصویر بکشیم ،از نمودارهای رفتار استفاده می کنیم .رفتار عبارتست از عملیات، فعالیت یا واکنش که یک شیء یا سیستم در طول زندگی خود بروز می دهد. مدل سازی رفتار توسط نمودارهای زیر انجام می شود: .1نمودار مورد کاربرد .2نمودارهای تعامل(نمودار توالی و نمودار همکاری) .3نمودار فعالیت .4نمودار حالت 11 نمودار مورد کاربرد مورد کاربرد در اصل همان نیاز کاربرد است .به عنوان مثال ،در سیستم بانک ،مشتری از سیستم انتظار دارد که چک خود را به پول تبدیل کند ،این انتظار یا نیاز ،یک مورد کاربرد است .در این سیستم مورد کاربرد فوق را با جمله ” تبدیل چک به پول نقد“ بیان می کنیم. 12 تعریف مورد کاربرد مورد کاربرد مشخص کننده رفتاری از سیستم یا زیر سیستم است و مجموعه ای است از توالی های عملیاتی که سیستم جهت در اختیار قرار دادن یک نتیجه ملموس مورد نظر کاربر یا کنشگر آنها را انجام می دهد. 13 کنشگر نقشی که کاربر در ارتباط با سlیستم ایفا می کند ،کنشگر نامیده می شود .در اینجا توجه به نقش کابر است و نه شخص کاربر. کنشگرها ممکن است انسان نباشند .ممکن است یک سیستم کامپیوتری ،یک دستگاه و ...باشد. انواع کنشگرهای خارجی که می توانند کنشگر باشند: 14 .1 افرادی که نیاز به اجرای عملیات خاصی از سوی سیستم دارند. .2 افرادی که سیستم به آنها نیاز دارد. .3 سخت افزار یا نرم افزار. .4 افرادی که وظیفه مدیریت یا مراقبت و نگهداری سیستم را به عهده دارند. نمایش یک کنشگر یک کنشگر با عالمت آدمک نمایش داده می شود .در کنش گرها می توان رابطه تعمیم داشت. 15 • مکانیزم های توسعه مکانیزم های توسعه ،مکانیزم هایی هستند که به کاربر UMLاین امکان را می دهند تا در برخورد با مشکالت و مسائل پیش بینی نشده در سیستم های مختلف ،بتواند با بهره گیری از مفاهیم موجود ،UMLاقدام به تعریف مفاهیم جدید برای حل مشکالتش بکند. سه دسته مکانیزم توسعه در UMLپیش بینی شده است که عبارتند از: .1کلیشه ها .2مقادیر ضمیمه .3محدودیت ها 16 پایان جلسه سوم

51,000 تومان