صفحه 1:
آشنایی با سامانه دانش هم افزا ویرایش آذر ‎٩۳‏ www.hamafza.co

صفحه 2:
1۳ [زیرماانههایی) تفکیک شده و تی مین آن هافر شده است.

صفحه 3:
قابلیت‌های یک سامانه دانش مطلوب ‎.١‏ توجه به همه ابعاد کیفیت: جامعیت. یکپارچگی, صحت. دقت. آشکاری به‌هنگام بودن ۲ پوشش انواع فعالیت‌های دانشی؛ به ویژه: ‏- فعالیت‌های گروهی, تعاملات اجتماعی و شبکهسازی ‏- انتقال هوشمندانه اطلاعات و دانش ‏7 انجام نقش‌های متعدد در یک فضای کاری ‏- مدیریت دانش شخصی ۳ سازگاری و انعطاف پذیری ‎ve nares SS hisses

صفحه 4:
.33 « زد فعاليتهاى دانشى به كرات به عنوان يك فعاليت اصلى يا جانبى در فعاليتهاى روزانه انجام مىشوند؛ تا حدى شبيه قار و بود. مدیریت دانش فرتر از یجاد جزیره‌ای برای برخی از فالیت‌های جانبی (مانندثبت و ذخیره تجربیات) است؛ براى بياده سازى كامل مديريت دانش بايد تمامىماموريتهاء فعاليتها و ساختارها را در نظر كرفت و از ايددهاى مديريت دانش برای همه بخش‌ها و سازوکارها بهره برد. ۳

صفحه 5:
در سامانه دانش همافزا ‎1١‏ خش اصلی که بای بسیری از اراد و سازمن‌هاکابد اند به طور بيش فرض طراحى و آماده شذه اند بخشهاى بيش آماده عبارتاتد از قران كريم: دانشنامه؛ اسناد اشخاصء آموزش؛ رويداد: يرس وجوء بحث. داده. بازاه سفر. اين بخشها برلى مديريت دانش فردى كافى و كامل هستند. براى سازمانها و جوامعه مىتوان بخشهاى جديدى را (مثلا مديريت فناوری) طراحى تموده و قابليتهاى نرماقزار را متناسب با نيازهاى خاص أنها بيكردبندى كرد ۱

صفحه 6:
ره در ‎ty KS‏ بای توت کارگزدهای تخصمی نجل ده استد هر بخش به لور وه رای دیایب بری از هداف و اجراییشدن برضی لز راخيردهة طراحیمیشود ‏بخش‌ها سامانه هم اف به لحاظ محتوابى و ايزارى كاملا يكبارجه هستند. مثال: نام مقالاتء كتابهلى تاليف يا ترجمه شده: ذوره هاى أموزشى تدريس شدهء يرسش هاى مطرج شذه يا ياسع ذاده شده. هر كارير ذر زياته معرقى (إذر ‏صفحه شخصى أو) به طور خودكار درج شده و قابل كليك لست از طرف ديكرء در صفحه مقالمها و كتابها تيز نام تويستدكاه يا مترجمان متصل به صفحه أنها است؛ البته اكر عضو سامانه باشند. ‎۱

صفحه 7:
بخش دانشنامه بخش دانشنامه بیای تولید و انتشار دانش یکپارچه طراحی شده است. در اين بخ با استفاده از سامانه مفاهیم؛ ساختار تقسیم بندی و چارچوب ها محتوای یکپارچه و متناسب با نیز مخاطبان شکل می گیرد که علاوه بر تامین بخش قابل ملاحظظه ای از آگاهی های موردی, به زمیند ای سازی اسالاعات کمک بسیار زیادی می کند. نرم افزار اين بخش شبيه يك ویکی انست.

صفحه 8:
بخش اساد بیای بایگانی و بازیابیانواع اسناد طراحی شده است. *استفاده از برچسب های (کلید واه های) استاندرد در لین بخش: كارليى و اتربخشى بازيابى اطلاعات را افزایش می دهد. *هر سند(مقال. کتاب, قانون و ..) می توندموردپزبزش, اظهارنظر و بحث قرار كيرد. * با استفاده از امکانات شبکه های اجتماعی (مانند دیور دنبال کردن و .-) در لین بخش, تعامل مناسبی ن مولفان و صاحب نظران برقرار می شود.

صفحه 9:
بخش اشخاص برای معرفی و تعامل افیاده گروه‌ها و سا اجتماعی طراحی شده است. *بخش اشخاص امکانات تعاملی زیادی فراهم مي کند که افزليش آگاهی و توزیع مناسب اطلاعات را ‎Sharp‏ ‏* انواع کارهای گروهی مانند کانون تفکر. اجتماع یادگیری» اجتماع عمل و سازو کارهلیی مانند استاد و شاگردی و جانشین پروری در بخش اشخاص پیش بینی شده و زیرساخت های لازم برای آنها فراهم می شود. *اين بخش | ایجاد کتابخانه هاى تخصصى را براى انواع موضوعات فراهم می ‎AS‏ www.hamatza.co bs

صفحه 10:
بخش اشخاص بخش اشخاص برای معرفی و تعامل افراده گروه‌ها و سازمان‌ها در قالب شبکه اجتماعی طراحی ده است. کارهای گروهی *مطرح کردن اخا تخصصی و تحلیل نا *اطلاع رساتى دريارة روينادها (إهمايئن اها نيعاد ها و *بخش اشخاص امکانات تعاملی زیادی فراهم می کند که افزایش آگاهی و توزیع مناسب اطلاعات را در پی دارد. * انواع کارهای گروهی مانند کانون تفکره اجتماع یادگیری اجتماع عمل و سازو کارهایی مانند استاد و شاگردی و جانشین پروری در بخش اشخاص پیش بینی شده و زیرساخت های لازم رای آنهافراهم می شود. "این بخش امکان ایجاد کتابخانه های تخصصی را برای انواع موضوعات فراهم می کند. و تحليل ايده حاد مساو يل فقي مارك *تدوين كزارش هاى تخصصى *معرفى كتابها و مقالات برجستهء صاحب تظران» انجمن ها و سازمان هاى مرتبط.ارائه جكيده تنايج بزوهش .ها *يافتن افراد و سازمان هاى مرتبط و دعوت آنها به همكارى www.hamafza.co

صفحه 11:
بخش آموزش برای درونی سازی دانش طراحی شده است. بخش آموزش هم افزا مدیریت آموزش و یادگیری الکترونیکی با انواع روش ها را فراهم می کند. فرایندهای آموزشی پیش بینی شده: *محتوایی: تعریف دوره های آموزشی, درس ها وارائه ها و تنظیم محتوا و ‎on‏ *اداری: ثبت نام» اعلام نمرات. حضور و غیاب» آزمون» انواع گزارش ها از آمار آموزشی و .. *ارتباطی: معرفی دوره درس و ارائه, ارسال و دریافت تکالیفه اجتماع یادگیری, ارتباط مجازی؛ انتشار محتوای تدرس و چگی محتوای آموزشی با بخش دانشنامه و اسناد به هم راستایی آموزش با دانش تولید شده کمک می کند . www.hamatza.co bs

صفحه 12:
بخش برس و جو در اين يخنى ‎Ces Frees‏ پرسش و پاسخ فراهم است. در این بخش کاربران میتوانند پرسشهای خود را بپرسند و به پرسشهای دیگران پاسخ دهند. انتقال دانش به روش پرسش به چندین تج از ات ee cena ee os بیات است.

صفحه 13:
سامانه مفاهیم تعریف مفاهیم و برقرارى روابط بین آنها (هم ارزی عام و خاصء کل و جزء و ‎aie Ls Aue,‏ رس سم و او اصطالاحنامه (تزاروس) شكل خواهد گرفت. آثار استفاده از سامانه مفاهیم: *استحكام دائش *بهبود مفاهمه بين افراد *افزایش یکبارچگی مفهومی‌بین معلومات ‎ns‏ مفاهیم اجزاء سازنده دانش هستند. زارد

صفحه 14:
تقسیم بندی تفكيك موضوعات و برقرارى رابطه ببن آنها ساختار تقسيم بندى را شكل مى دهد. قامده هاف غتايى آثار استفاده از ساختار تقسيم بندى مناسب عبارت: *كاهش همبوشانىها و دوباه کاری‌ها *شناسایی خلاها و کمبودها ‎CE ant‏ *یکپارچگی موضوعی بین معلومات ‎me ti ald‏ ها دیدجت ‎Se ala aby‏ كيشت و قرو

صفحه 15:
چارچوب‌ها چارچوب یکپارچه کننده محتواهای بالادستی در یک موضوع به صورت عام است. چارچوب از یک طرف دربردارنده مفاد محتواهای بالادستی (مانند مقررات» نظریه‌هاء ایده‌ها و -) هستند که در طراحی یا توصیف یک موضوع باید مورد توجه قرار گیرند؛ و از طرف دیگر یک موضوع ‎ple‏ بوده و مشخصات مصادیق خود را بیان می‌کنند. آثار استفاده از جارجوبها عبارتند از "افزايش سرعت و كيفيت جذب اطلاعات و دانش اد کیفیت دانش *يجيود كارايى در توليد دائش اشتراك داش *فراهم شدن مبنایی برای بررسی تطبیقی

صفحه 16:
co x 5 3-5 ۱ ‏ابزارها‎ - bigs he ‏ایزارهای مطالعه‎ ‏ابزارهای تعامل‎ we ‏ابزارهای تدوین‎ walt ‏ابزارهای وظیفه‎ ‏يكسان و قابل استفاده در همه بخش ها 4# تليق یم‎ che HF eta ck, ‏برخی از ابزارها برای قسمتی از یک متن نیز قابل‎ استفاده هستند.

صفحه 17:
فرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ‎ab‏ ‏علامت گذاری جوب الف ‎Jes‏ ‏ملاحظه ‎Sh‏ ‏جاب ‏تاريخجه ‏ابزارهای تعامل ابزارهای تدوین ابزارهای فعالیت Ls aS ‏مرق‎ aoe Lay bey oo, ‏دب‎ ۵ tarot Easel we ‏کی‎ طن نایم oka 8#

صفحه 18:
نرم افزار - ابزارها بزارهای مطالعه ۳ ۳ ابزارهای تعامل, ‎ta‏ تس نظر ‎we ry]‏ ی ‎nae ant OP‏ یی ‎ae‏ ‎roa‏ ‏ابزارهای تدوین ۳ ابزارهای فعالیت

صفحه 19:
نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ‎ak‏ ‏او تل ‎et‏ ‏بزارهای تدوین ‎on‏ ‏موضوعجدید سس تنظیمات ‎ie‏ شش اتبيه ‎mot se P‏ دع مطلب جديد اماد ‎ante‏ ‏ابزارهای فعالیت م ای |

صفحه 20:
نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه ابزارهای تعامل ابزارهاى تدوين موضوع جدید ‎Gis‏ تجمیع صفحات بهره مندی از ویژگی های تنظیم ترتیبی صفحات در کنار تنظیم فرامتنی برای تولید کتاب؛ تولید فصلنامه می توان صفحات وب را در قالب فصل ها و پیوست های یک کتاب تعریف. نمود. کتابها در لحظه درخواست از کنار هم گذاری آخرین ویرایش صفحات تولید می شوند. کتاب هاى برخط! واقعا برخطا

صفحه 21:
امکانات ویرایشگر *ایجاد فهرست به طور خودکار ابزارهای مطالعه | *شماره دهی خودکابه جدلول, نمودازها و تصاویر ‎en‏ *اصلاح اشتباه هاى تايبى؛ نيم فاصله و.نشانه كذارى بزارهای تعامل *اتصال پایگاه داده ابزارهای تدوین ‎١‏ *تعبين نوع ويرايش (اصلاح نكارشى, محتویی و ..) نرم افزار - ابزارها موضوع جدید *ذخيره موقتء ذخيرة و اتتشار حذف *نسخه بندی ‎aie‏ “نمال قرم es Cet ‏*محرمانكى (قسمتى از يك متن» كل موضوع)‎ ای |

صفحه 22:
نرم افزار - ابزارها ابزارهای مطالعه یی 1 اغأ میرن ابزارهای تعامل بزارهای تدوین ‎on‏ رای فسات ی ‎sity‏ موردی وف رال کش ‎ast‏ تلو شیر تطبیق مفاهیم یی سرت ای |

صفحه 23:
نرم افزار - ابزارها ٠ ١ ‏تال ها مور‎ ا تقش افراد تعريف شده و فعاليت هلى (بر بزارهای تعامل حسب متن یا موضوع) با اراد ارجاع می شود. ابزارهای تدوین ابزارهای فعالیت پس از اعلام انجام فعالیت. ارجاع کننده بايد وظایف موردی انجام کار را تیید کند. وظليف وال es نت iat tases

صفحه 24:
نرم افزار - ابزارها فرایندها ‎atin ase‏ بركزارى همايش؛ دريافت و داورى مقالات ‎oe‏ پروژه های پژوهشی و .. ابزارهای ‎sel‏ مى توان براى مراحل فرايند فرم هابى طراحى كرد و روند ابزارهای تدوین فعالیت ها را مدیژیت نمود. ابزارهاى فعاليت را تسه وظايف روال فد 2771 سا

صفحه 25:
نرم افزار - ناوبری روش های دسترسی Wolf.) ‏۲.برچسب ها‎ ۳شبکه ها "۳ >.پیوندهای درون متن ۵.کادرهای ناوبری جستجو ۷دیوار ۸کتاب های برخط ee ‏مه‎

صفحه 26:
بررسی تطبیقی هم افزا با سایر سامانه ها * برخی یک شبکه اجتماعی هستند مانند فیس بوک؛ * برخی امکانات شبکه اجتماعی با بازار کار را با هم دارنده مانند لینکداین؛ برخی پرسش و پاسخ هستنده مانند استک اورفلو؛ * برخی پایگاه اسناد هستند مانند نورمگز؛ برخی مدیریت آموزش هستند مانند مودل؛ برخی ویکی هستنده مانند ویکی پدیا؛ هم افزا هم ویکی دار هم آموزش هم پایگاه اسناه هم پرس و جوء هم شبکه اجتماعی و .... ۰

صفحه 27:
بررسی تطبیقی هم افزا با سایر سامانه ها قابلیت های ابزاری هم افزا بسیار بیشتر از ویکیپدیا است. ‎let‏ ویکیپدیا قابلیت های یادداشت علامت گذاری, نمایش گراف, فرایند. چند زبانه ای بودن موضوعات. دنبال کردن 9 ‎Glyn‏ ‏زیرساختهای محتوایی هم افزا قوی تر از ویکیپدیا است. 8 ساختار تفسیم بندی ویکیپدیامبتنی بر فهرست ها و رده ها است که تداخل های زیادی دارند. چارچوب های ویکی پدیا بیشتر به تنظیم صفحات اشاره درند و کمتر به محتوا می پردازند هرن و و ار ره اس هم اذوا دو ابتداى راز ‎ee‏ ‏پریت ‎oy oa‏ * برخى ويكى هستندء مانند ويكى ‎the‏ هم افزا هم ویکی دارد هم آموزش هم يايكاه اسناد هم يرس و جوء هم شبكه اجتماعى و .... 0

صفحه 28:
بررسی تطبیقی هم افزا با سایر سامانه ها * یک شبکه اجتماعی هستند مانند فیس بوک؛ * امکانات شبکه اجتماعی با بازار کار را با هم ‎yb‏ مانند لینکداین؛ ۰ هم افزا مهم ترین قابلیت های شبکه های اجتماعی را دارد: صفحه معرفی دیوار حلقه گروه دنبال کردن» پسندیدن» اشتراک گذاری اما هنوز به لحاظ قابلیت ها به شبکه هایی مانند فیس بوک و لینکداین نرسیده است. هم افزا در ابتدای راه است! vn pares oe eta

صفحه 29:
مثال: مستند سازی تجارب مستند سازی تجرییات تنها یکی از راهبردهای مدیریت داش است آما گاهی تصور می شود که همه مذیریت داتش است. *افراد انگیزه. توانايى و آگاهی لازم برای مستند سازی را ندارند. *تاکیدافراطی بر مستند سازی (با باداش يا تنبيه) مديريت دانش را ملال آور می کند. *مستند سازى؛ عرضه محور است نه تقاضا محور *معمولا بازیابی و بهره برداری از تجربیان ثبت شده به خوبی انجام نمی شود؛ تلاش زیاد برای هیچ! انتظار پیش از حد از دستاوردهای «مستندسازی تجربیات» و عدم پرداختن به راهبردهای مکمل و لازم اين راهيرد مهم را كم اثر مى كند. ساير روش هاى انتقال دانش (پرس و جوه عاملات گروهی, جانشین پروری‌اتاد شاکردی و ..) هم بايد مورد توجه باشند. تو هم افزا فراتر از ابزارهای متعارف مدیریت دانش است. چارچوب هاء مفاهیم. ساختار تقسیم بندی و نرم افزار هم افزا قضایی متفاوت و پیشبرنده را پدید می آورند.

صفحه 30:
مثال: مستند سازی تجارب معمولا بخش زيادى از ذانش كاركنان به صورت تهفته بلقى مى ماند که تنهاقابل استفلده در ساير امور سازمان نيستند بلكه با خروج با بلزتشستكى كاركتان به كلى أز دست عى روف در هم افزا روش هاى متعددى برای به اشتراک گذاری تجربیات پیش‌بینی شده اند: .بیان تجربیات با نوشتن مطلب در شبکه اجتماعی ۲پاسخ به پرسش‌های سایر کاربران ؟.اظهار نظرء بيان ايده طرح مسائل و ذکر تجربیات درباره موضوعات ۴ثبت تجربه به صورت ایجاد یک سند جدید برای نظم دهی به دانش تا حد امکان باید مطالب موجود اصلاح و تکمیل شوند؛ ما اگر مبحث جدیدی بايد مطرح شود. می توان یک سند جدید ایجاد نمود. هم افزا فراتر از ابزارهای متعارف مدیریت دانش است. چارچوب هاء مفاهیم. ساختار تقسیم بندی و نرم افزار هم افزا قضایی متفاوت و پیشبرنده را پدید می آورند.

صفحه 31:
: 3 هم اقزا امکان انجام همه قعالیت‌های دانشی با روش‌های ‎Skate‏ را فراهم می‌کند.

صفحه 32:
هم افزا همه ابعاد سامانه دانش )21 در هوافزا متوانيد از انواع رساندهاى اجتماعى (ويكيء شيكه اجتماص و.-) اس ‎eli! bly‏ همكارى البوه و بؤوهش الكتزوليكى را انجريه كنيد خود را معرقى كنيد أفراد بيشتري را بار بشنلسيد؛ كنابخال اي تخصصي. براى خود و ديكران ايجاد كنيد؛ كرود هاى تخصصى شكل دهيده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
ما سامانه‌ای هماهنگ و جامع طراحی نموده‌ایم تا به افراد و سازمان‌هایی که مایلند مدیریت دانش را به صورتی کارا و اثربخش پیاده‌سازی نمایند کمک کنیم. برای اطلاعات بیشتر درباره سامانه دانش هم‌افزاء وبگاه‌های زیر را ببینید: www.hamafza.co www.hamafza.ir .وبا ما تماس بگیرید 021 88993158 ‘ove are eS

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان