سرگرمی و طنزسایر

آشنایی با سبک‌ های بازی‌ های رایانه‌ ای (بازی های ساده)

صفحه 1:
های رایانه‌ای با سبک‌های بازی‌های راب آشنايى با سب بازی‌های ساده دده

صفحه 2:
۱ 0 oN = Br PUL Vo at ape aE pec Ce oer OTF ‏بازىهاى ساده در كل اين خصوصيات را دارند:‎ ا ل ل ‎rd De as‏ ا - بازی کننده خیلی سریع در بازی استاد می‌شوند و مهارت پیدا می - بازی‌های ساده و زمان انجام آن‌ها با زمان‌بندی زند گی بازی کننده‌ها هم‌خوانی دارد. - روند بازی به تکه‌های کوتاه و مقطع تقسیم می‌شود. - از تمها و مفاهيمى يايهاى در كيمبلى ‎cence eee]‏ ا رم ار - بيش تر از ‎١‏ درصد مخاطبان اين دسته بازىها مونث هستند.

صفحه 3:
اولین بازی ساده‌ی تاریخ بازی «پک‌من» معروف شر کت نامکو است. دومين بازى ساددى تاثير كذار تاريخ «تتريس؛ است كه در سال 1984 ‎ee‏ ل ل 0 بازی «سالیتیر» که در سیستم عامل ویندوز ۳/۱ به بعد وجود داشت بازىهاى ساده را به شدت بين كاربرهاى عادى مطرح كرد. ‎ane aC Lea sone‏ ا ل كت ‎Se U RO Tye rene HOY erm pomePar wae 51-11-4110‏ ‎RE LENE ATS‏ 19 ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
قوانین طراحی بازی‌های ساده ا ا ا ل ال 0 داشت: - دقیق و واضح بودن مرن - کارهایی که باید کرد نه کارهایی که نباید کرد! - پرهیز از موارد خاص زیاد 20 ‏ا‎ gee oe بیان واضح قوائین بازی مانند قصه - ارایه‌ی مثال ‎Foe RC) Cty ced‏ — ———————

صفحه 5:
* _بازی‌های ساده باید به سرعت دسترس پذیر باشند و جلوی گیج شدن مخاطب را بگيرند.

صفحه 6:
انواع الگوهای بازی‌های ساده ا ل مرتب كردن (501]1126) ‎hele pre h pC areer ome‏ د 0 ضربه زدن (۳111100) زنجيره درست 0۱۰۱۱۹۱۱ 9/۹ ‎ON Ig rere moe‏ انبار كردن (2220 160111226 ,10551120" ‎Say isng‏ اجتماعى (5060131121126)

صفحه 7:
جور كردن ‎ee ore‏ ال ل ا ا ل ‎SN Bad ae‏ ‏الل ا ا ‎BCS sar COON‏ 0 0000 اصلی خود انتخاب كرده است. ‏در بازی‌های سبکک جور کردن مکانیک‌های ا الوا ‎HO‏ 00 ا ا 0 مهمترين نكته در طراحى بازىهاى ‎rey ‏ا‎ ‎Redon wee e-5)F) ‎

صفحه 8:

صفحه 9:
جور كردن 0 ‏ال‎ Sree err زیادی دارند.

صفحه 10:
جور كردن * بازی نأ01165) ۳112216 نشان داد که می‌شود با مکانیک ساده‌ی جورکردن سه رنگ روند ‎eh‏ اه سای اش ‎ ‎

صفحه 11:
مرتب كردن ل ا ا ا ‎Ser‏ ‏ا ا ۱ ل ل ا ار ‎Ba‏

صفحه 12:
۲ ١ کردن هستند. 3 35-5 1 3 5 0 3 ‏ا‎ ‎a ‎23) ‎1 ‎4 ‎3 ‏ب‎ ‎i ‎2 ‎8 ‎1 مرنب 00 29

صفحه 13:
رل( * بازی کردن این سبک بازی‌ها برای بازی کننده‌های کم سن و سال هم مناسب است.

صفحه 14:
جست و جو کردن * بنهان كردن يكك وسيله و درخواست از بازى كتندهها براى يبدا كردن لن جزو قديمىترين ‎Or]‏ 0 بيدا كردن رمزهاى بنهان در نقاشىها و آثار قديمى هم جزو سركرمىهاى محبوب است.

صفحه 15:
مدیریت کردن | ey eta eT si yen S [۱ ‏الا ا‎ EI ‏زياد انجام‎ ا ۱

صفحه 16:
مديريت كردن * بازی‌های مدیریتی می‌توانند با سبک‌های دیگر تلفیق بشوند. بازی 2166 0

صفحه 17:
* در سال‌های اخیر سبکک مدیریت به کوچک‌ترین عناصر ممکن شکافته شده و Ron Te eee ‏ا‎ Lees

صفحه 18:
لك tS eae ‏ا م ا ل لل را‎ oeg ‏مى توانند با آن ارتباط برقرار كنند.‎ ys ee ar

صفحه 19:
زنجيره درست كردن * تعريف مكانيكك زنجيره درست كردن (0129111120)) يا كمبو درست كردن اا ا بازی را هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر ‎Oca eee‏ ۱ fC Orne eT CARTS Cart ts ‏را بهتر مى كند.‎ 00 aeene ese 1 Ct YC Cr es Oe ares ‏ل‎

صفحه 20:
ناخت و شار * مكانيكك ساختن به علاقهى انسان به خلق برمى كردد و بازىهاى زيادى از اين قوهى تت ا لت ا 2 ا 0ه fo

صفحه 21:
پرت کردن» قل دادن انبار كردن و سا چه اتفاقی می‌افند و سعی می‌کنند از تجرییات دنیای بازی برای رد کردن چالش‌ها استفاده کنند.

صفحه 22:
م6

آشنایی با سبک‌های بازی‌های رایانه‌ای بازی‌های ساده جلسه دهم بازی‌های ساده چه هستند؟ ● بازی‌هایی هستند که گیمرها می‌توانند آن‌ها را به راحتی و در شرایط مختلف بازی کنند. بازی‌های ساده در کل این خصوصیات را دارند: قوانین و اهداف بازی بسیار بسیار ساده و واضح هستند. بازی‌کننده خیلی سریع در بازی استاد می‌شوند و مهارت پیدا می‌کنند. بازی‌های ساده و زمان انجام آن‌ها با زمان‌بندی زندگی بازی‌کننده‌ها هم‌خوانی دارد. روند بازی به تکه‌های کوتاه و مقطع تقسیم می‌شود. از تم‌ها و مفاهیمی پایه‌ای در گیم‌پلی استفاده می‌کنند که مخاطبان به طور ذاتی با آن‌هاآشنا هستند. -بیش‌تر از 70درصد مخاطبان این دسته بازی‌ها مونث هستند. تاریخچه ● اولین بازی ساده‌ی تاریخ بازی «پک‌من» معروف شرکت نامکو است. ● دومین بازی ساده‌ی تاثیر گذار تاریخ «تتریس» است که در سال 1989 توسط نینتندو منتشر شد. ● بازی «سالیتیر» که در سیستم عامل ویندوز 3/1به بعد وجود داشت بازی‌های ساده را به شدت بین کاربرهای عادی مطرح کرد. ● با مطرح شدن Flashبه عنوان پلتفرمی برای ساخت بازی ،بازی Bejeweledساخته و به سرعت معروف شد .معروف شدن این بازی مقدمه‌ی تاسیس شرکت Popcapبود. قوانین طراحی بازی‌های ساده ● وقتی ایده‌ی بازی نوشته شد باید قوانین تعیین بشوند .برای تعیین قوانین باید این موارد را مد نظر داشت: دقیق و واضح بودن محکم بودن کارهایی که باید کرد نه کارهایی که نباید کرد! پرهیز از موارد خاص زیاد ارایه و مشخص کردن هدف بازی بیان واضح قوانین بازی مانند قصه ارایه‌ی مثال -تقسیم‌بندی بازی و مراحل قوانین طراحی بازی‌های ساده ● بازی‌های ساده باید به سرعت دسترس‌پذیر باشند و جلوی گیج شدن مخاطب را بگیرند. انواع الگوهای بازی‌های ساده ● جورکردن ()Matching ● مرتب کردن ()Sorting ● جست‌وجو کردن ()Seeking ● مدیریت کردن ()Managing ● ضربه زدن ()Hitting ● زنجیره درست کردن ()Chaining ● ساختن ()Constructing ● پرت کردن ،قل دادن ،انبار کردن (Tossing, Rolling and ● ‏Stacking ‌ی) اجتماعی ()Socializing برقراری رابطه جور کردن ● مغ ز انس ان ب ه ص ورت ذات ی در جس ت‌وجوی الگ و اس ت و بازی‌های جور کردن ی از این خصوصیت مغز بهره می‌گیرند. ● بازی Bejeweledیکی از بهترین بازی‌هایی است که جور کردن را به عنوان مکانیک اصلی خود انتخاب کرده است. ● در بازی‌های سبک جور کردن مکانیک‌های مختلف ی ممک ن اس ت در کنار مکانی ک پایه وجود داشته باشند که در هر بازی متفاوت‌اند. ● مهم‌تری ن نکت ه در طراحی بازی‌های جورکردن ی گذاشت ن محدودیت برای بازی‌کننده است. جور کردن ● اگر در بازی محدودیت نباشد گیمر به سرعت حالت‌های بهینه را کشف و به نفع خود استفاده می‌کند. جور کردن ● به جز سبک جورچین سه‌تایی Jeweledسبک‌های Luxorو Snoodsهم طرف‌دار زیادی دارند. جور کردن ● بازی Puzzle Questنشان داد که می‌شود با مکانیک ساده‌ی جورکردن سه رنگ روند بازی بسیار پیچیده‌ای داشت. مرتب کردن ● یکی از کارهای اصلی مغز ،مرتب کردن اطالعات و داده‌هایی است که می‌گیرد و ما هم به تبع آن به مرتب کردن و دسته‌بندی چیزها عالقه داریم .بازی‌هایی که از این مفهوم پایه برای طراحی مکانیک پایه‌ی‌شان استفاده می‌کنند بازی‌های موفقی هستند. مرتب کردن ● بازی‌های کلمه‌سازی و جداسازی حروف هم جزو بازی‌های محبوب سبک مرتب کردن هستند. مرتب کردن ● بازی کردن این سبک بازی‌ها برای بازی‌کننده‌های کم سن و سال هم مناسب است. جست و جو کردن ● پنهان کردن یک وسیله و درخواست از بازی‌کننده‌ها برای پیدا کردن آن جزو قدیمی‌ترین مکانیک‌های بازی‌های ساده و کودکانه بوده‌اند. ● پیدا کردن رمزهای پنهان در نقاشی‌ها و آثار قدیمی هم جزو سرگرمی‌های محبوب است. مدیریت کردن ● مدیریت کردن زمان و منابع هم جزو کارهایی است که آدم‌ها در زندگی روزمره زیاد انجام می‌دهند .بازی Dinner Dashدر سال 2003از این فعالیت یک بازی ساده‌ی بسیار موفق تولید کرد که سرآغاز بازی‌های مدیریتی زیادی شد. مدیریت کردن ● بازی‌های مدیریت ی می‌توانن د ب ا س بک‌های دیگ ر تلفیق بشوند .بازی Cake Maniaاین کار را با موفقیت انجام داد. مدیریت کردن ● در س ال‌های اخی ر س بک مدیری ت ب ه کوچک‌تری ن عناص ر ممک ن شکافته شده و ساده‌ترین گیم‌پلی‌های ممکن برای‌اش طراحی شده است. ضربه زدن ● ضربه زدن ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش بازی است که به صورت غریزی همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. زنجیره درست کردن ● تعری ف مکانی ک زنجیره درس ت کردن ( )Chainingی ا کمب و درست کردن ( )Comboمی‌توان د بازی را هیجان‌انگیزت ر و جذاب‌ت ر کند .ب ه ای ن ترتیب بازی‌کننده‌های حرفه‌ای خودشان را از تازه‌کارها جدا می‌دانند. ● اضافه کردن کمبو در همه‌ی سبک‌های بازی‌های ساده گیم‌پلی را بهتر می‌کند. حت ا در س بک‌های مدیریتی و پیدا کردن اشیای مخفی. ساخت و ساز ● مکانیک ساختن به عالقه‌ی انسان به خلق برمی‌گردد و بازی‌های زیادی از این قوه‌ی خالقیت مخاطب برای تعریف مکانیک پای ‌هی‌شان استفاده می‌کنند. پرت کردن ،قل دادن ،انبار کردن ● ای ن دس ته بازی‌ه ا از فیزی ک دنیای بازی برای طراح ی مکانیک‌های پایه‌ی خود استفاده می‌کنند .کاربرها به طور ذاتی می‌دانند که پس از شلیک یا قل دادن و غیره چه اتفاقی می‌افتد و سعی می‌کنند از تجربیات دنیای بازی برای رد کردن چالش‌ها استفاده کنند. پایان

51,000 تومان