آشنایی با سبک های بازی های رایانه ای (بازی های ساده)
اسلاید 1: آشنایی با سبکهای بازیهای رایانهایجلسه دهمبازیهای ساده
اسلاید 2: بازیهای ساده چه هستند؟بازیهایی هستند که گیمرها میتوانند آنها را به راحتی و در شرایط مختلف بازی کنند. بازیهای ساده در کل این خصوصیات را دارند:- قوانین و اهداف بازی بسیار بسیار ساده و واضح هستند.- بازیکننده خیلی سریع در بازی استاد میشوند و مهارت پیدا میکنند.- بازیهای ساده و زمان انجام آنها با زمانبندی زندگی بازیکنندهها همخوانی دارد.- روند بازی به تکههای کوتاه و مقطع تقسیم میشود.- از تمها و مفاهیمی پایهای در گیمپلی استفاده میکنند که مخاطبان به طور ذاتی با آنها آشنا هستند.- بیشتر از 70 درصد مخاطبان این دسته بازیها مونث هستند.
اسلاید 3: تاریخچهاولین بازی سادهی تاریخ بازی «پکمن» معروف شرکت نامکو است.دومین بازی سادهی تاثیر گذار تاریخ «تتریس» است که در سال 1989 توسط نینتندو منتشر شد. بازی «سالیتیر» که در سیستم عامل ویندوز 3/1 به بعد وجود داشت بازیهای ساده را به شدت بین کاربرهای عادی مطرح کرد.با مطرح شدن Flash به عنوان پلتفرمی برای ساخت بازی، بازی Bejeweled ساخته و به سرعت معروف شد. معروف شدن این بازی مقدمهی تاسیس شرکت Popcap بود.
اسلاید 4: قوانین طراحی بازیهای سادهوقتی ایدهی بازی نوشته شد باید قوانین تعیین بشوند. برای تعیین قوانین باید این موارد را مد نظر داشت:- دقیق و واضح بودن- محکم بودن- کارهایی که باید کرد نه کارهایی که نباید کرد!- پرهیز از موارد خاص زیاد- ارایه و مشخص کردن هدف بازی- بیان واضح قوانین بازی مانند قصه- ارایهی مثال- تقسیمبندی بازی و مراحل
اسلاید 5: قوانین طراحی بازیهای سادهبازیهای ساده باید به سرعت دسترسپذیر باشند و جلوی گیج شدن مخاطب را بگیرند.
اسلاید 6: انواع الگوهای بازیهای سادهجورکردن (Matching)مرتب کردن (Sorting)جستوجو کردن (Seeking)مدیریت کردن (Managing)ضربه زدن (Hitting)زنجیره درست کردن (Chaining)ساختن (Constructing)پرت کردن، قل دادن، انبار کردن (Tossing, Rolling and Stacking)برقراری رابطهی اجتماعی (Socializing)
اسلاید 7: جور کردنمغز انسان به صورت ذاتی در جستوجوی الگو است و بازیهای جور کردنی از این خصوصیت مغز بهره میگیرند.بازی Bejeweled یکی از بهترین بازیهایی است که جور کردن را به عنوان مکانیک اصلی خود انتخاب کرده است. در بازیهای سبک جور کردن مکانیکهای مختلفی ممکن است در کنار مکانیک پایه وجود داشته باشند که در هر بازی متفاوتاند.مهمترین نکته در طراحی بازیهای جورکردنی گذاشتن محدودیت برای بازیکننده است.
اسلاید 8: جور کردناگر در بازی محدودیت نباشد گیمر به سرعت حالتهای بهینه را کشف و به نفع خود استفاده میکند.
اسلاید 9: جور کردنبه جز سبک جورچین سهتایی Jeweled سبکهای Luxor و Snoods هم طرفدار زیادی دارند.
اسلاید 10: جور کردنبازی Puzzle Quest نشان داد که میشود با مکانیک سادهی جورکردن سه رنگ روند بازی بسیار پیچیدهای داشت.
اسلاید 11: مرتب کردنیکی از کارهای اصلی مغز، مرتب کردن اطلاعات و دادههایی است که میگیرد و ما هم به تبع آن به مرتب کردن و دستهبندی چیزها علاقه داریم. بازیهایی که از این مفهوم پایه برای طراحی مکانیک پایهیشان استفاده میکنند بازیهای موفقی هستند.
اسلاید 12: مرتب کردنبازیهای کلمهسازی و جداسازی حروف هم جزو بازیهای محبوب سبک مرتب کردن هستند.
اسلاید 13: مرتب کردنبازی کردن این سبک بازیها برای بازیکنندههای کم سن و سال هم مناسب است.
اسلاید 14: جست و جو کردنپنهان کردن یک وسیله و درخواست از بازیکنندهها برای پیدا کردن آن جزو قدیمیترین مکانیکهای بازیهای ساده و کودکانه بودهاند.پیدا کردن رمزهای پنهان در نقاشیها و آثار قدیمی هم جزو سرگرمیهای محبوب است.
اسلاید 15: مدیریت کردنمدیریت کردن زمان و منابع هم جزو کارهایی است که آدمها در زندگی روزمره زیاد انجام میدهند. بازی Dinner Dash در سال 2003 از این فعالیت یک بازی سادهی بسیار موفق تولید کرد که سرآغاز بازیهای مدیریتی زیادی شد.
اسلاید 16: مدیریت کردنبازیهای مدیریتی میتوانند با سبکهای دیگر تلفیق بشوند. بازی Cake Mania این کار را با موفقیت انجام داد.
اسلاید 17: مدیریت کردندر سالهای اخیر سبک مدیریت به کوچکترین عناصر ممکن شکافته شده و سادهترین گیمپلیهای ممکن برایاش طراحی شده است.
اسلاید 18: ضربه زدنضربه زدن سادهترین و ابتداییترین روش بازی است که به صورت غریزی همه میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
اسلاید 19: زنجیره درست کردنتعریف مکانیک زنجیره درست کردن (Chaining) یا کمبو درست کردن (Combo) میتواند بازی را هیجانانگیزتر و جذابتر کند. به این ترتیب بازیکنندههای حرفهای خودشان را از تازهکارها جدا میدانند.اضافه کردن کمبو در همهی سبکهای بازیهای ساده گیمپلی را بهتر میکند. حتا در سبکهای مدیریتی و پیدا کردن اشیای مخفی.
اسلاید 20: ساخت و سازمکانیک ساختن به علاقهی انسان به خلق برمیگردد و بازیهای زیادی از این قوهی خلاقیت مخاطب برای تعریف مکانیک پایهیشان استفاده میکنند.
اسلاید 21: پرت کردن، قل دادن، انبار کردناین دسته بازیها از فیزیک دنیای بازی برای طراحی مکانیکهای پایهی خود استفاده میکنند. کاربرها به طور ذاتی میدانند که پس از شلیک یا قل دادن و غیره چه اتفاقی میافتد و سعی میکنند از تجربیات دنیای بازی برای رد کردن چالشها استفاده کنند.
اسلاید 22: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.