سرگرمی و طنزسایر

آشنایی با سبک‌ های بازی‌ های رایانه‌ ای ( بازی‌ های شبیه‌ سازی وسایل نقلیه و ورزشی)

صفحه 1:
ا ال لل OSS Ee oak chat TS ee sh] جله نیم

صفحه 2:
شبیه‌سازهای وسایل نقلیه چه هستند؟ و 000 0000 در اين شبيهسازها علاوه بر اين كه هدايت وسيلدى نقليه شبيهءسازى مىشود؛ ممكن است مكانيككهاى مخصوص بازى مانند جنكك. با حریف‌ها و ... وجود داشته باشد. معمولا کسانی سراغ بازی‌های شبیه‌ساز وسایل نقلیه می‌آیند که دل‌شان می‌خواهد تجربه راندن وسایل نقلیه‌ی خاص را تجربه کنند یا بینند دیگر راننده‌ها چطور با ماشین‌های‌شان کار می کنند. معمولا مخاطب‌ها پیش از شروع بازی با مکانیک‌های آن آشنا هستند. گروهی از مخاطب‌ها عقبده دارند شبیه‌ساز باید همه چیزش مانند واقعیت باشد. اما عمده‌ی 1 en eRe NU) ants Sew S|

صفحه 3:
انواع شبیه‌سازها سیسات بط - شبیه‌سازهای پرواز مسافری: در گیری و نبرد ندارند و بسیار واقع گرایانه‌هستند. - شیهسازهای پرواز جنگی: ساده‌تر هستند اما د رگیری‌های تاکتیکی و چالش‌های فیزیکی دارند. * شبيهسازهاى راتندكى: ‎ene ee‏ ا ‎En Fe ee Se‏ - رانندگی در مسابقات تخیلی در موقعیت‌های تخیلی

صفحه 4:
انواع شبیه‌سازها شبیه‌سازی دریانوردی: - شامل وسايل حمل و تقل دريابى مانند قايق» ‎eer eee se‏ ا ل ا ا رت ‎ ‏بر ‎Be ene ne eee na (oe eee eel ee eS ea - ‏ا كت - این شییه‌سازها براساس مستندات داستان‌های علمی تخیلی ساخته می‌شوند و بیش‌تر شییه ‏شبیه‌سازهای پرواز هستند. ‎ ‏سح ‏1 ‎

صفحه 5:
ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز نقش بازى كننده: ال ا ل ا ل 0 20 بمبانداز يا موقعي تياب) باشد. 0 ‏ل ا‎ Conn OC et bss ore

صفحه 6:
ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز مدل رقابت: ‎oe‏ ل ا م ا ‎seca‏ ‎ees Tea Seren)‏ ل ا ا 0 شبيهسازهاى رانندكى مسابقهاى مى توانند به صورت تكدنفره يا جندنفره باشند. ا ا | ‎o>) Ee Hg‏ ا ا ل رت ا

صفحه 7:
ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز گیم‌پلی و شرط پیروزی: 00 0 ‏ل ا‎ SESE Od * بازی‌هایی که بخش 2۵766) دارند با توجه به نوع وسیله‌ی نقلیه شرط پیروزی و گیم‌پلی ,شان فرق مى كند. 0 ‏ا ل‎ one * بازی‌های شیه‌ساز رانند گی مسابقه‌ای شرط پیروزی‌شان از مسابقات واقعی گرفته نو

صفحه 8:
ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز حريفها: 1 رسای سورب ی رح ی سر صدمه خوردن: ‎Cas ae‏ ۱ * بازی‌های شبیه‌سازی که صدمه را هم با دقت شبیه‌سازی می کنند معمولا وسیله‌ی نقليه را به بخشهاى مختلف تقسيم مى كنند تا اثر صدمه بر هر بخش جداكانه محاسبه شود.

صفحه 9:
زاویه‌ی دوربین در بازی‌های شبیه‌ساز وسایل نقلیه آواتار گیمر در واقع همان وسیله‌ی نقلیه است. 1 Be te eee By Seen cost TD) ‏استفاده قرار بككيرند.‎ زاويه دوربينهاى خاص: ‎TNC eee)‏ ال ا 000 PCC pr ‏ل‎ Sera eu pre te a SEs ‏ال‎ ie essen an er Bee Tees Be <A cess سح

صفحه 10:
Ce Se) FeO eNO b MOE eee CS cree TC CS ea Neal aS Sa ‏نقلیه به ورودی بازی است.‎ | aC Paes ee tele tes eee ‏در بازىهاى شبيهساز رانندكى القاى حس سرعت كار بسيار مشكلى است.‎ - نشان دادن سرعت‌سنج - اشیای کنار جاده 8 در بازىهاى شبيهساز برواز نشان دادن اثر نيروى ©) اهميت زيادى دارد.

صفحه 11:
بازىهاى ورزشى 0 ‏ا ل ا ل ا ل ا‎ eS) aad ‏ممکن است بازی کننده نقش بازی کن‌های ورزش را داشته باشد یا مربی یا هر نقش‎ ‏دیگری.‎ ‎SSS MC eS ECS eee‏ ل ا ا كل ‏قوانين اين ورزشها آشنا هستند.

صفحه 12:
۱۳۱۱۱ ed 5 ساختار بازی: | Te SSCs te he Senos ‏ىا و زر‎ ‏ورزش بیردازند.‎ 0 ‏مديريت بخش مهمى از اين بازىهاست كه در منوهاى‎ * 00 ار ا ال 1 سح 1

صفحه 13:
ويزكىهاى بازىهاى ورزشى ۳ ‎rte ane re SE Lee ete re‏ ل مديريتى و استراتزيكك) قوانين نبايد مانند دنياى واقعى سخت كيرانه باشند. * بايد براى واكنش بازىكنهايى كه در بازى واكنشهايى دارند كه از دست بازی کننده خارج است فکر شود. ‎rerio‏ لاه 1 ‎| ee ne eae ‎ ‎

صفحه 14:
ويزكىهاى بازىهاى ورزشى شرط پیروزی: ‎ne enc ts Shits yo as‏ ا ل 1 * با توجه به حالت‌های مختلف بازی ممکن است شرط پیروزی تغییر کند (مثلا زر ‎Ee Ey RRS er ES cn Nt se een One SST Ces) ey 5‏ ‎ol‏ ا 0 سح

صفحه 15:
۱۳۱۱۱ ed 5 شرایط آب و هوا: ل | تكرار لحظداى: ‎tc)‏ 1 OE ESS 5 BETS ee ben ‏ا‎ Eyre bE Y aos Perr teen) pan NeIC CS) oe سح

صفحه 16:
OS ee eel eed eS | ‏در صد به واقعیت نزدیک کرد.‎ ‏معمولا براى بازىهاى ورزشى يكك موتور فيزيكك نوشته مى شود.‎ * ‏رده‌بندی بازی کن‌ها:‎ ‏دادن امتياز به خصوصيات مختلف بازىكنها و ردهبندى كردن آنها به موتور‎ * ‏فيزيك كمكك مى كند تا واكنشهاى فيزيكى را محاسبه كند.‎ م ا ا |

صفحه 17:
OS ee eel eed هوش مصنوعی: * برای طراحی هوش منصوعی بازی‌کن‌ها باید ابتدا حالت‌ها (105ت۵)ی هر ل ل ل ‎ae‏ | reas Rees eae CLS SCs ae صدمه خوردن: * سيستم صدمه خوردن بازىكنها معمولا اتفاقى است و باعث مىشود حوادث غير منتظره رخ بدهند. اا ا ا ا ا 0

صفحه 18:
بازی‌های ورزشی شیبیه‌سازی عموما در استادیوم‌ها و ورز: 00 تاثیرات جو و آب و هوا باید روی ور برای القای هیجان و حال و هوای بازی از صدای تشویق تماشا گران استفاده می‌شود. اگر بخواهیم بازی ورزشی هر چه بیش‌تر واقعی بشود باید از صدای گوینده‌ها و كزارش كرها استفاده كنيم به طورى كه انكار دارند بازى را كزارش مى كنند.

صفحه 19:
Ce Se) آواتار بازى كننده در بازى ورزشى در واقع ورزش كارها هستند. ممكن است در طول بازی فقط یک بازی کن را هدایت کند با بتواند آن‌ها را تغیبر بدهد. ا ل ال ا ا ‎Bees‏ ‎Been a) caer este Ty‏ معمولا طراحان بازی سعی می کنند نماهای مختلف و دوربین‌های مختلفی در بازی قرار بدهند تا بازى كنندهها مطابق سليقهدى خودشان دوربين را تعيين كنند.

صفحه 20:
Ce Se) ۱ SSCs Ce Te aCe ee eed ol, Kinect . Wii Mote. Move ast js 5> caus [> ea heen DEER ICL] EEN teS ENCE Se Beer oc uy = 10) Dep ORS Sees See Sey brent ae ee ‏منوها دارند» از نقشه‌ها و منوهای نیمه‌شفاف که روی صفحه قرار می گیرند استفاده‎ ‏مت‎ 1۱ EN COS UR CIE) NEG |p econ eee ETE RCAES TOS) ‏حتما به صورت يويا در ل11][1 وجود داشته باشد.‎

صفحه 21:

آشنایی با سبک‌های بازی‌های رایانه‌ای بازی‌های شبیه‌سازی وسایل نقلیه و ورزشی جلسه نهم شبیه‌سازهای وسایل نقلیه چه هستند؟ ● این بازی‌ها قرار است به بازی‌کننده‌ها احساس رانندگی کردن/خلبانی کردن و ...را منتقل کنند. ● در ای ن شبیه‌س ازها عالوه بر ای ن ک ه هدای ت وس یله‌ی نقلی ه شبیه‌س ازی می‌شود ،ممک ن است مکانیک‌های مخصوص بازی مانند جنگ ،رقابت با حریف‌ها و ...وجود داشته باشد. ● معموال کسانی سراغ بازی‌های شبیه‌ساز وسایل نقلیه می‌آیند که دل‌شان می‌خواهد تجربه راندن وسایل نقلیه‌ی خاص را تجربه کنند یا ببینند دیگر راننده‌ها چطور با ماشین‌های‌شان کار می‌کنند. ● معموال مخاطب‌ها پیش از شروع بازی با مکانیک‌های آن آشنا هستند. ● گروهی از مخاطب‌ها عقیده دارند شبیه‌ساز باید همه چیزش مانند واقعیت باشد .اما عمده‌ی بازی‌کننده‌های عادی اهمیت زیادی به واقعی بودن نمی‌دهند. انواع شبیه‌سازها ● شبیه‌سازهای پرواز: شبیه‌سازهای پرواز مسافری :درگیری و نبرد ندارند و بسیار واقع‌گرایانه‌هستند. -شبیه‌سازهای پرواز جنگی :ساده‌تر هستند اما درگیری‌های تاکتیکی و چالش‌های فیزیکی دارند. ● شبیه‌سازهای رانندگی: رانندگی در مسابقات و جام‌های واقعی که نیاز به گواهینامه دارند. -رانندگی در مسابقات تخیلی در موقعیت‌های تخیلی انواع شبیه‌سازها ● شبیه‌سازی دریانوردی: شامل وسایل حمل و نقل دریایی مانند قایق ،کشتی و زیردریایی می‌شوند. نیاز به شبیه‌سازی دقیق سیاالت (دریا ‌،جریان‌های آبی و )...دارد.● شبیه‌سازهای وسایل زرهی: شامل وسایل زرهی جنگی واقعی نظیر تانک یا غیرواقعی نظر Mechها می‌شود.● شبیه‌سازهای سفینه‌های فضایی: این شبیه‌سازها براساس مستندات داستان‌های علمی تخیلی ساخته می‌شوند و بیش‌تر شبیهشبیه‌سازهای پرواز هستند. ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز نقش بازی‌کننده: ● در شبیه‌سازهای پرواز بازی‌کننده ممکن است در نقش خلبان یا افراد تاکتیکی (مانند بمب‌انداز یا موقعیت‌یاب) باشد. ● در شبیه‌سازهای رانندگی ممکن است در نقش راننده یا نقشه خوان باشد. ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز مدل رقابت: ● شبیه‌سازهای تانک و تجهیزات زرهی مانند بازی‌های اکشن اول‌شخص هستند. ● شبیه‌سازهای پرواز مسافری واقع‌گرایانه هستند و به صورت تک‌نفری انجام می‌شوند. ● شبیه‌سازهای رانندگی مسابقه‌ای می‌توانند به صورت تک‌نفره یا چندنفره باشند. ● شبیه‌سازهای پرواز نظامی و شبیه‌سازهای رانندگی مسابقه‌ای ممکن است بخش تک‌نفره‌ی Careerداشته باشند که در آن بازی‌کننده پیشرفت می‌کند. ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز گیم‌پلی و شرط پیروزی: ● ● چالش اصلی بازی‌های شبیه‌سازی کنترل وسیله‌ی نقلیه است. بازی‌هایی که بخش Careerدارند با توجه به نوع وسیله‌ی نقلیه شرط پیروزی و گیم‌پلی‌شان فرق می‌کند. ● شبیه‌سازهای پرواز مسافری شرط پیروزی ندارند. ● بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی مسابقه‌ای شرط پیروزی‌شان از مسابقات واقعی گرفته می‌شود. ویژگی‌های بازی‌های شبیه‌ساز حریف‌ها: ● حریف‌ها معموال از انواع مختلفی از وسایل نقلیه انتخاب می‌شوند و رفتار تک‌تک حریف‌ها به صورتی دستی تغییر داده می‌شود. صدمه خوردن: ● بازی‌های کودکانه یاغیرواقعی می‌توانند بدون سیستم صدمه خوردن باشند. ● بازی‌های شبیه‌سازی که صدمه را هم با دقت شبیه‌سازی می‌کنند معموال وسیله‌ی نقلیه را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند تا اثر صدمه بر هر بخش جداگانه محاسبه شود. زاویه‌ی دوربین ● در بازی‌های شبیه‌ساز وسایل نقلیه آواتار گیمر در واقع همان وسیله‌ی نقلیه است. ● زاویه دوربین‌های مرسوم در سبک‌های دیگر در این سبک هم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. زاویه دوربین‌های خاص: ● در سبک‌های مختلف ممکن است زاویه دوربین‌های خاص مورد استفاده قرار بگیرد. زاویه دوربین تعقیب و گریز در بازی‌های‌شبیه ساز رانندگی زاویه دوربین‌های اطراف خودرو در بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی -زاویه دوربین تاکتیکی در بازی‌های شبیه‌ساز وسایل نظامی زرهی واسط کاربری ● سخت‌ترین چالش طراحی بازی‌های شبیه‌سازی ،نسبت دادن کنترل واقعی وسیله‌ی نقلیه به ورودی بازی است. ● در بسیاری از این دسته بازی‌ها برای طراحی کنترل ساده‌سازی صورت می‌گیرد. ● در بازی‌های شبیه‌ساز رانندگی القای حس سرعت کار بسیار مشکلی است. نشان دادن سرعت‌سنج اشیای کنار جاده -صدا ● در بازی‌های شبیه‌ساز پرواز نشان دادن اثر نیروی Gاهمیت زیادی دارد. بازی‌های ورزشی ● بازی‌های ورزش ی ی ک ورزش محبوب را در دنیای مجازی شبیه‌سازی می‌کنند. ممکن است بازی‌کننده نقش بازی‌کن‌های ورزش را داشته باشد یا مربی یا هر نقش دیگری. ● شبیه‌س ازی در بازی‌های ورزش ی اهمی ت زیادی دارد زیرا بازی‌کننده‌ه ا از قب ل با قوانین این ورزش‌ها آشنا هستند. ویژگی‌های بازی‌های ورزشی ساختار بازی: ● بخش اصلی گیم‌پلی بازی‌های ورزشی رقابت‌های ورزشی اصلی است. ● ممکن است حالت‌های دیگری از بازی وجود داشته باشند که به وجوه دیگر آن ورزش بپردازند. ● مدیریت بخش مهمی از این بازی‌هاست که در منوهای میانه‌ی بازی انجام می‌شود. نقش بازی‌کننده: ● بازی‌کننده می‌تواند در نقش بازی‌کن‌های ورزش یا مربی ظاهر شود. ویژگی‌های بازی‌های ورزشی گیم‌پلی و قوانین بازی: ● همه‌ی قوانین باید با توجه به ورزشی واقعی تعریف بشوند (هم قوانین بازی هم قوانین مدیریتی و استراتژیک) ● قوانین نباید مانند دنیای واقعی سخت‌گیرانه باشند. ● بای د برای واکن ش بازی‌کن‌های ی ک ه در بازی واکنش‌های ی دارن د ک ه از دست بازی‌کننده خارج است فکر شود. حالت‌های بازی: ● بازی‌های ورزش ی می‌توانن د ی ک ی ا چن د نفره باشن د ام ا حال ت رویارویی هوش مصنوعی با هوش مصنوعی باید در بازی وجود داشته باشد. ویژگی‌های بازی‌های ورزشی شرط پیروزی: ● شرط پیروزی در بازی‌های اصلی با توجه به ورزش اصلی تعیین می‌شود. ● ب ا توج ه ب ه حالت‌های مختل ف بازی ممک ن اس ت شرط پیروزی تغیی ر کند (مثال شرکت در تورنمنت‌ها ،لیگ‌ها ،مسابقات ویژه و )... خلق: ● در بازی‌های ورزشی مدرن به بازی‌کننده اجازه داده می‌شود بازی‌کن ،تیم دلخواه یا استراتژی مورد نظرش را خلق کند. ویژگی‌های بازی‌های ورزشی شرایط آب و هوا: ● تغییر آب و هوا و شرایط جوی می‌تواند وضعیت مسابقه را تغییر بدهد. تکرار لحظه‌ای: ● بازی‌کننده‌ها باید بتوانند هر لحظه که خواستند تکرار آخرین لحظات بازی را تماشا کنند. ● در این قسمت امکان هدایت راحت دوربین در اختیار بازی‌کننده قرار می‌گیرد. ● در بازی‌های مدرن تکرار لحظه‌ای صحنه‌های مهم به صورت خودکار انجام می‌شود. سیستم‌ها و مکانیک‌های بازی فیزیک بازی: ● شبیه‌سازی فیزیک در بازی‌های ورزشی اهمیت زیادی دارد اما نباید فیزیک را صد در صد به واقعیت نزدیک کرد. ● معموال برای بازی‌های ورزشی یک موتور فیزیک نوشته می‌شود. رده‌بندی بازی‌کن‌ها: ● دادن امتیاز ب ه خص وصیات مختل ف بازی‌کن‌ه ا و رده‌بندی کردن آن‌ه ا به موتور فیزیک کمک می‌کند تا واکنش‌های فیزیکی را محاسبه کند. ● خصوصیات اصلی بازی‌کن‌ها به دو دسته‌ی عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند. سیستم‌ها و مکانیک‌های بازی هوش مصنوعی: ● برای طراح ی هوش منص وعی بازی‌کن‌ه ا بای د ابتدا حالت‌ه ا ()Statesی هر بازی‌کن را مشخص و ارتباط آن‌ها با هم را معلوم کرد. ● برای هر بازی‌کن دو نوع هدف «فردی» و «تیمی» تعریف می‌شود. صدمه خوردن: ● س یستم ص دمه خوردن بازی‌کن‌ه ا معموال اتفاق ی اس ت و باعث می‌شود حوادث غیرمنتظره رخ بدهند. ● بازی‌کننده‌ها باید بتوانند سیستم صدمه خوردن بازی‌کن‌های‌شان را غیرفعال کنند. مراحل بازی ● بازی‌های ورزش ی شبیه‌س ازی عموم ا در اس تادیوم‌ها و ورزشگاه‌های واقعی رخ می‌دهند که باید با دقت باالیی بازسازی بشوند. ● تاثیرات جو و آب و هوا باید روی ورزشگاه‌های سر باز تاثیر داشته باشند. ● برای القای هیجان و حال و هوای بازی از صدای تشویق تماشاگران استفاده می‌شود. ● اگر بخواهیم بازی ورزشی هر چه بیش‌تر واقعی بشود باید از صدای گوینده‌ها و گزارش‌گرها استفاده کنیم به طوری که انگار دارند بازی را گزارش می‌کنند. واسط کاربری ● آواتار بازی‌کننده در بازی ورزشی در واقع ورزش‌کارها هستند .ممکن است در طول بازی فقط یک بازی‌کن را هدایت کند یا بتواند آن‌ها را تغییر بدهد. ● زاویه‌ی دوربین مورد استفاده در بازی‌های ورزشی عموما هم‌ارتفاع و از باال به پایین است .مگر این که ورزش‌های خاصی اقتضا کنند دوربین رفتار خاصی داشته باشد .از زاویه‌ی دوربین اول‌شخص به هیچ‌وجه استفاده نمی‌شود. ● معموال طراحان بازی سعی می‌کنند نماهای مختلف و دوربین‌های مختلفی در بازی قرار بدهند تا بازی‌کننده‌ها مطابق سلیقه‌ی خودشان دوربین را تعیین کنند. واسط کاربری ● تعریف دکمه‌های کنترلی برای بازی‌های ورزشی کار سخت و پیچیده‌ایست به همین دلی ل دس ته‌های حس گردار مانن د Wii Mote، Moveیا Kinectبرای بازی‌های ورزشی مناسب‌تر هستند. ● ● طراحی HUDباید کامال پویا باشد از طرفی جلوی دید بازی‌کننده را نگیرد. معموال به جای استفاده از منوهای بازشونده یا پنجره‌هایی که نیاز به رفت و آمد بین منوها دارند ،از نقشه‌ها و منوهای نیمه‌شفاف که روی صفحه قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. ● مکان بازی‌کن‌ها و نام و مشخصات مهم آن‌ها (مانند قدرت بدنی باقی‌مانده) باید حتما به صورت پویا در HUDوجود داشته باشد. تمرین

51,000 تومان